JERUZSLEM A ZSOLTROKBAN
Dr. Tth Klmn teolgiai professzor
Szenci Molnr Albert a 122. zsoltr tklttt szvegben gy nekel Jeruzslemrl, ptosz nlkli kedvessggel:
„A Jeruzslem jl megplt
Sok kes pletekkel,
Holott szp polgri renddel
Mindenfle nemzet egybegylt.”
Ez persze nla nem a szemtan rcsodlkozsa a szent vrosra, inkbb elkpzels a bibliai zsoltr alapjn. Idelis kp, ahol szp egyttest mutat a templomnegyed, a palotk, a rgi s jabb vrosnegyedek. A lakossg pedig "szp polgri rendben- van egytt: az ott lakk s a mindennnen rkez zarndoksereg. dvs szp kp volna akr a mai Jeruzslemre is, ha nem zavarn egy s ms.
Jeruzslem Dvid kirly ta fvros, Izrael politikai s vallsi centruma, benne s krltte zajlik a bibliai trtnetek nagy rsze, s rla nekel szmos szp zsoltr. A trtnetek sorn elszr brahmmal kapcsolatban olvasunk rla, akkor mg a rvidebb Slem nven: a gyztes csatbl hazatr brahmot ajndkokkal ksznti Melkisdek, Slem kirlya (1Mzes 14:18-20). Ez a Melkisdek pedig a Felsges Isten papja volt: alakjban az kori pap kirly tpusa jelenik meg. Melkisdek neve mg egyszer szerepel az szvetsgben, a 110. zsoltrban. Ez az n. kirly zsoltr gy szltja meg Jeruzslem (mindenkori) kirlyt: "Pap vagy te rkk, Melkisdek mdjn- (4.v.), azaz kirly s pap egy szemlyben. Dvid teht, mint jeruzslemi kirly, hagyomnyosan rklte az egykori Melkisdek ketts tisztt. Igaz, hogy tnyleges papi funkcit nem vgeztek a jdai kirlyok, Dvid s Salamon is csak egy egy alkalommal mutatott be ldozatot: a szvetsg ldja, illetve a templom felszentelsekor (2.Smuel 6:17; 1.Kirlyok 8:62-64), ezt is csak amolyan fkegyri gesztusknt gyakoroltk. Mgis ez a specilisan jeruzslemi pap kirly tradci az idzett zsoltr szerint fennllt, s majd egyenesen a messisi gondolat irnyba hatott (v. Zsid 7.r.).
Ugyanez a zsoltr ezt is gri a kirlynak: "Hatalmad plcjt kinyjtja az R a Sionrl- (2.v.). A Sion hegye lett Jeruzslem kzpontja. Eredetileg ugyan a knani vrost, a ksbbi "nagy Jeruzslem dlkeleti dombjt neveztk gy, ksbb azonban a Sion nevet tvittk a templomhegyre. A knani vrost meghdt Dvid azzal alapozta meg a Sion vallsi tekintlyt, hogy ide hozatta a szvetsg ldjt, amely hosszabb ideig elfelejtve volt egy vidki vrosban. Erre utal a zsoltrvers: "Slembe kerlt a stra, lakhelye a Sionra (76:3). A szent lda elhozatalt pedig a 132. zsoltr rkti meg klti mdon:
"Indulj el, Uram, j lakhelyedre,
te s hatalmad ldja!
Mert a Siont vlasztotta ki az R,
ezt kvnta lakhelyl...:
Ott nvelem meg Dvid hatalmt,
gondom lesz felkentem mcsesre.” (132:8, 13, 17.)
Amikor aztn Salamon felptette itt az orszg templomt, lassanknt zarndokhely lett Jeruzslem. Rgtl fogva szoks s trvny volt, hogy az venknti nagy nnepeken meg kellett jelenni "Isten szne eltt- (2Mzes 23:14-17), emlkezni a nagy dvtrtneti esemnyekre, s hlt adni a fld termnyeirt, Isten ldsrt. Az orszg vidki vrosaiban, falvaiban nekszval hvogattk az embereket: "Jjjetek, rvendezznk az R eltt... Menjnk elje hlaadssal! (Zsoltrok 95:1-2) s a hvek szvesen fogadtk a hvst: "rlk, amikor ezt mondjk nekem: Az R hzba megynk (122:1).
A jeruzslemi zarndokt s a templomi nnepls kedves tmja lett a zsoltroknak. Voltak, akik napokig tart fraszt gyalogls utn rkeztek meg a szent vrosba, de megrkezve annl nagyobb rmmel hallottk az ket fogadknak Isten templomba hv szavt:
"Menjetek be kapuin hlanekkel,
udvaraiba dicsrettel!
Adjatok hlt neki, ldjtok nevt!
Mert j az R, rkk tart szeretete”.(100:4-5)
A templomtrre belp falusi ember naiv rvendezssel fedezi fel ott az otthonban is ismers madarakat:
"Mg a verb is tall hzat s a fecske is fszket,
ahov fikit helyezi oltraidnl, Seregek URa!”(84:4)
Innen azutn ttereldik figyelme az ott lev, szolglatukat vgz papokra, lvitkra. Milyen j lehet llandan ott lenni:
"Boldogok, akik hzadban laknak,
szntelenl dicsrhetnek tged! „(84:5)
Az nnepi istentiszteleten trzi az ember, mit jelent az, hogy itt nem egyedl van szent rmben, hanem egy egsz gylekezet tagja, amellyel egytt magasztalja Istent. A kzssghez tartozs tlse az egyik nagy ldsa a templomban ltelnek. Egy szvvel s szjjal lehet "dicsretet nekelni a hvek gylekezetben-, s lehet hinni azt, hogy "gynyrkdik npben az R (149:1, 4). A kultuszi gylekezet pedig gynyrkdhetett az istentisztelet ltvnyos rszleteiben, az ldozatok bemutatsban (66:13-15), maga is fogadalmakat teljestett (65:1), hallgatta a szent trtnetek felolvasst (135:1-14), htattal fogadta az ldst (128:5; 134:3). Akik elszr jrtak ilyen zarndoklaton, azok boldogan mondhattk el:
"Amirl hallottunk, azt (most) lttuk is
a Seregek URnak vrosban, Istennk vrosban (48:9).
A templomtrrl kijve aztn megcsodlhattk magt a vrost, ahogyan a zarndoksereg vezetje bemutatta:
"Jrjtok krl Siont, kerljtek meg,
szmlljtok tornyait!
Jl nzztek meg bstyit, jrjtok be palotit,
hogy beszlhessetek rla a jv nemzedknek!”(48:13-14)
Vgl a vroskapun kilpve sztnzhettek a krnyken, s megcsodlhattk a mig nagyszer panormt, a lanks hegyvonulatot a vros krl, ami megint szp kpzettrstshoz vezetett:
"Jeruzslemet hegyek fogjk krl,
npt pedig az R karolja t
most s mindrkk” (125:2).
Isten vrosnak nevezte a zsoltros Jeruzslemet (48:9), amelyet "lakhelynek vlasztott ki az R- (132:13) Mshol meg egy ldsmondsban gy kilt fel: "ldott az R a Sionon, aki Jeruzslemben lakik (135:21). Ez az ott laks termszetesen sszefgg a templommal, azon bell a szent ldval. A Szentek Szentjben helyeztk el a szvetsg ldjt, s annak fedlapja volt a lelki kpzelet szerint az a "trn-, amelyen lthatatlanul, kirlyknt foglalt helyet az R, a kerubok vdszrnyai kztt. Azrt szltja meg gy a zsoltros: "Te, aki a kerubokon trnolsz, jelenj meg ragyogva!- (80:2) Az URat pedig gy ismertk s magasztaltk, mint aki "nagy Kirly az egsz fldn- (47:3). gy volt Jeruzslem "a nagy Kirly vrosa, Isten vrosa. Az utbbi kifejezshez kapcsoldva klns mdon nekel a 46. zsoltr:
"Egy folyam gai rvendeztetik Isten vrost,
a Felsgesnek szent hajlkait.
Isten van benne, nem inog meg,
megsegti Isten reggelre kelve” (46:5-6).
E lers megrtsnl Jeruzslem vals fldrajzi helyzetnek ismerete nem sokat segt. A vros mellett volt egy forrs, amelybl a Kidrn patak tpllkozott, s e forrs sokat rt hbors idszakban, mert biztostotta a lakossgnak az ivvizet. "Folyamm- azonban, amelynek "gai- lettek volna, nem duzzadt. Klti lers ht ez, amelynek a szavai a teremts lershoz utalnak vissza: "denbl egy folyam jtt ki a kert megntzsre, amely sztgazott, s ngy gra szakadt- (1Mzes 2:10). A zsoltr teht Jeruzslem deni szpsgt s bsgt akarja megjelenteni. m ugyanakkor a vroson tl Istenre mutat: A Felsges Isten szent hajlka van ott (5. v. az istennv megint a Melkisdek fle jeruzslemi tradcira mutat), ezrt nem inog meg, ha ellensges hadak ostromoljk is. Egy trtneti emlk volt ennek a szemlltetje: a Jeruzslemet ostroml, tlerben lev asszr sereg nagy rsze egy "reggelre kelve ott pusztult el Isten csapsa miatt a vrfalak alatt (2.Kirlyok 19:35 36). A 46. zsoltr refrn verse bizonytja, hogy nem az emberi er, a fegyver, a vrfal jelenti az igazi vdelmet, hanem Isten megsegt jelenlte:
A Seregek URa velnk van, Jkob Istene a mi vrunk (8, 12. v.)
Ez a 46. zsoltr minden bizonnyal a "Sion nekek kz tartozott, amelyeknek az neklsre a fogsgban lev zsidkat ngattk gytrik (137:3). Kzkk tartozott a 48. zsoltr is, s hasonlan a 46.-hoz, ebben is ellensges erk tombolsrl van sz, amelyek azonban a Jeruzslemet oltalmaz Isten "lttn megfutamodnak. Ebben a zsoltrban is van egy talnyosan hangz meghatrozs: "Szpen emelkedik a Sion hegye... az szaki oldalon- - sz szerint fordtva: "a messze szakon- (3.v.). Azrt klns ez, mert br a templom hegy a knaniaktl elhdtott rgi vrosrsztl szakra fekdt, mgis kzvetlen kzelben volt. Szzadunk egyik nagy rgszeti szenzcija volt az kori Ugarit vros romjainak a feltrsa s az ott tallt iratok, kztk a szr knani Baal mtoszok megfejtse, s itt tallunk a zsoltrhoz magyarzatot. Izrael orszgtl valban "messze szakra volt Ugarit s mellette a Cfn = szak nev hegy, amelyet az istenek lakhelynek tartottak. Mrmost az "szak hegye- kzismert lehetett Izraelben is, s a zsoltrr prhuzamosan hasznlta a Sionnal, mint Isten hegyvel. Nemcsak a klti szabadsg pldja ez, hanem mutatja az szvetsg btran mitolgitlant szellemi erejt is: ez az tvett nv csak jelz az egy risten fldi lakhelynek megnevezsnl.
A dicssg szzadai utn eljtt Jeruzslemre a megprbltats slyos korszaka. A prftk szavaibl gy ltszik, hogy tlsgosan knnyelmen s mechanikusan fogtk fel az emberek az Rnak Jeruzslemhez val ktdst, s nem vettk komolyan azt, hogy csak a tiszta szvvel, megtr llekkel hozz jvket fogadja el s oltalmazza meg (Jeremis 7:3-11). Enlkl a Sion remnysg ertelen, a templomi istentisztelet is csak res formasg (50. zsoltr). Maga az R pedig nem lesz mindig oltalmaz "ers vr-. s csakugyan eljtt az id, amikor a zsoltrrnak ktsgbeesetten kellett panaszolnia:
", Isten! Pognyok trtek rksgedre,
meggyalztk szent templomodat,
romhalmazz tettk Jeruzslemet (79:1).
Lngba bortottk szent helyedet,
porig alztk neved hajlkt” (74:7).
Kr.e. 587 ben trtnt a szrny katasztrfa, amikor a babilniai hdt hadsereg ilyen mdon puszttotta el Jeruzslemet, a vros (s az orszg) lakinak nagy rszt pedig Babilniba hurcoltk. A hazjtl, templomtl elszaktott fogoly np zsoltra mr keser jajsz: "Srtunk, ha a Sionra gondoltunk- (137:1). A keser tkozdsban pedig nmagukra mondtk ki az els tokszt:
"Ha megfeledkezem rlad, Jeruzslem,
bnuljon meg a jobb kezem,
nyelvem ragadjon az nyemhez,
ha nem emlkezem rd... „(137:5-6).
A tehetetlen harag s a ktsgbeess magban semmit sem segt. Majd idvel fellkerekedett rajta az elpusztthatatlan hit, hogy brmi trtnt is, a kivlaszt Isten h marad dvt ad szndkhoz, npt sem vetette el vgleg. Nem csupn a megtrni ksz szvek lttn, hanem elssorban nmagrt, az szent nevrt s dicssgrt knyrl npn s Jeruzslemen (79:9; 80:19-20). Ebbl fakad a knyrg imdsg: "ptsd fel Jeruzslem kfalait!- (51:20) s a mg tvolabbra nz remnysg:
"Felpti Jeruzslemet az R,
sszegyjti a sztszrdott Izraelt” (147:2).
Ez a remnysg azta is l a diaszprba sztszrdott Izraelben. s noha ennek teljes valsga egyelre alig elkpzelhet, Jeruzslem megmarad eszmei kzpontnak. s itt most mr nemcsak a testi Izrael, hanem zarndokltogatsa sorn valban "mindenfle nemzet egybegyl- Jeruzslemben, Messist vrk s a Messist mr megtalltak, s egynteten mondjk a zsoltr szavait:
"Kvnjatok bkt Jeruzslemnek!
Legyenek boldogok, akik tged szeretnek!” (122:6)
Parokia honlapja 2017
|