nek s zene a magyar protestns egyhzakban
rta: ROKHTY BLA
A reformci megjt lelke a kzpkori fnyes istentiszteleti liturgit is teljesen talaktotta, visszavitte si, egyszer evangliumi formjhoz. Ebben a megjult liturgiban az imdkoz s nekl hvek serege gylekezik az Ige s a Sakramentumok kr. Nemcsak rtelmvel van ott jelen, hanem az Ige lelktl megihletve, rzelmeiben is megszenteldik, hogy akarata Isten dicssgnek a szolglatra megaclozdva kszljn fel az let mindennapi cselekedeteiben. A hvek gylekezetnek a lelke teht egsz teljessgvel rezonl a Szentllek rintsre: gondolataival, rzseivel, elhat- rozsaival.
Az rzseiben meggazdagodott llek legnyilvnvalb-ban a kzssgben, az nek kzssgben jelentkezik klskppen is. Ezrt az neknek kezdettl fogva rendkvl jelents szerep jutott a keresztynsg letben. Termszetes teht, hogy a reformci a gylekezet lelki lmnyeinek ezt az nknt knlkoz s a mlt hagyo-mnyaitl is gazdagon megszentelt megnyilatko-zsi mdjt nagyon is megbecslte s felhasznlta az evangliumi ptsre a megjult istentisztelet keretben s azon kvl, a keresztyn hvek magnletben is.
Mivel pedig a gylekezeti lleknek ezt a megnyilatko-zst minl szemlyesebb hajtotta tenni, ezrt a kzs hivatalos nemzetkzi nyelvben s ltalban a szertartsok kls mozzanataiban s bels felpt-sben megnyilvnul egysg felldozsval az istentiszteletet nemzetiv is tette s gy megelgedett a bels, lelki kapcsolatok fenntartsval. A reformci gylekezeteinek teht nemzetiv lett az istentisztelete: a sajt anyanyelvn imdkozhatott s nekelhette Isten dicssgt.
Voltak ugyan a keresztyn gylekezetek-nek a reformcit megelzen is gylekezeti-, npnekei, de a vallsos npnek kultrjt valjban mgis a reformci teremtette meg, mert az tette azokat a liturgia hivatalos, elmaradhatatlan alkot rszeiv.
A reformci apostolai felismertk a gylekezeti nekls lelkeket megragad erejt, missii hatalmt s eleitl kezdve a legnagyobb gonddal lttk el a gylekezeteket a szksges nekekkel. A „Cantus CathoIici" (Kassa, 1674) elszava helyesen mutat r: „A hvek nagyobb rszt a rmai Szentszktl az neklsben zengseknek desgetse vonta vala el." Tny, hogy a magyar reformci terjedsnek hathats eszkze volt a gylekezeti nek. Az „isteni dicsreteknek kznsges neklse ltal kezdetett az mi Orszgunkban elszr is a tantssal egytt, az Evangliumnak tiszta tudomnya az Istennek igaz ismretivel egyetembe beszllani" - llaptja meg Gnczi Kovcs Gyrgy „Keresztyni nekek" c. gyjtemnye elszavban (1592). Igy nem lephet meg bennnket, hogy a magyar protestantizmus trtnetnek els szzada (a XVI. szzad) olyan risi nektermst mutat fel, amilyenhez foghatt alig tallunk.
Ebben a szzadban (XVI.) GraduIok-rl s Cantionlk-rl szlhatunk.
A protestns istentisztelet ugyanis nem szakadt el teljesen zenei anyagban a reformci eltti istentisztelettl. A kzpkori liturgia zenei alkotrszei nagy szmban jttek t a protestns liturgiba. Invocatik, responsoniumok, antifnk, passik, litniak, versciculusok, benedictik, zsoltrok lnek tovbb a megjult istentiszteletben, de termszetesen magyar fordtsban. A kzpkori keresztyn kltszetnek ezek az evangliumi remekmvei ptik a reformci j lelkt s ezeknek az anyagt foglaljk magukba a Gradulok, amelyek tbbnyire kziratokban maradtak az utkorra. Hossz idn t - mg a XVII. szzad els felben is lnek ezek egyes gylekezetek ajkn. St 1636-ban Keseri Dajka Jnos s Geleji Katona Istvn szerkesztsben Rkczi Gyrgy fejedelmi ajndk-kppen adja az „reg" Gradult az egyhzak kezbe, hogy megksrelje az si latin eredet szertart-sos nekeknek tmentst a megjhodott keresztyn vilg szmra. Ezek az si nekek azonban mr nem tudtak megbirkzni az j idk dalaival: a Cantionlk anyagval, a psalmusokbl vett isteni dicsretekkel s ms, klnbz alkalmakra szerzett nekekkel. 1
A Cantionlk anyaga igen jelents rszben a nmet npnek gazdagsga nyomn termeldtt ki. Rszben fordtsokban kerl hozznk szmos jeles nek Luther s trsai szerzemnyeibl, rszben pedig a hatsuk nyomn indul meg az a nagyarny termels, amely a XVI-XVII. szzad nekesknyveinek nagy gazdagsg-ban ll elttnk. Egsz hatalmas grdja ll el az nekszerz egyhzi s vilgi rknak. Szegedi Gergely nekesknyvnek els kiadsa 1562-ben jelenik meg, hogy majd a ksbbi, 1569-ben napvilgra kerl kiadsval egytt irnyt szabjon a tovbbi fejldsnek. Szegedi Gergely nekesknyve utn tbb gyjtemny keletkezik: „A keresztyn gylekezetekben val isteni dicsretek egybenszedegetdtek s mostan nyomattak, jonnan regbttettek s emendltattak L. F. ltal . . ." (Vradon, 1566.). Glszcsi Istvn (1536.), Szkely Istvn (1538.), Klmncsei Sntha Mrton, Huszr Gl (1574.), Bornemisza Pter (1582.), Sztray Mihly, Batizi Andrs, Szegedi Kis Istvn s mg szmosan msok jrulnak hozz ahhoz az nekkincshez, amely a XVI. szzad magyar termst adja.
Legjelentsebb vlt azonban Szegedi Gergely ne-kesknyve mellett az 1592-iki .n. „Gnczi nekes-knyv" Gnczi Kovcs (Fabricius) Gyrgy elszavval („Keresztyni nekek, melyek az Gradul mellett, s a nlkl is, ahol azzal nem lhetnek, az magyar nemzetben reformltatott ekklzsikban szoktanak mondatni. Mostan jonnan, de mrtkletesen s teljesen tbbttetett, s illendbb rendben, hogy nem mint annakeltte kibocsttatott. Nyomtatta Csktornyai Jnos"), Jelentsge abban ll, hogy mr megjelenstl kezdve „hivatalos" tekintlye van, amint jfalvi Imre az 1602-iki kiadsnak az elljr beszdben meg is mondja: „Zsinat s superintendes anthoritsval" rendelkezik s gy az nekesknyvek tovbbi fejldsre irnytszab ereje van egszen 1778-ig, amikor aztn az Egyhz hivatalosan is kezbe veszi az nekesknyv-gyet s megllaptja a „debreceni formt", amelytl a kiad nem trhet el.
Az nekesknyv trtnetbe azonban mgis a legelhatrozbb befolyssal Szenczi Molnr Albert 1607-ben megjelent „Psalterium Ungaricum" cm zsoltr knyve jtszik bele. Ez a tudomnyszomjas vndor-pota ugyanis Heidelbergben, Strassburgban megis-merkedik a genfi reformci csudagazdag zsoltrgyjte-mnyvel, Klvin 1539-1562-ig kszlt vilghr zsolt-raival. A biblihoz ragaszkod reformtori hsg terem-tette meg ezt a pomps nekgyjtemnyt. Klvin, miknt Luther is, azon az llsponton lltak, hogy az Isten a Szentrs nagyszer zsoltraiban megajndkozta az emberisget a legmltbb nekekkel, hogy az vilgkormnyz, szuvern hatalmt zengedezhessk, ezeket a zsoltrokat szedette remek modern francia versekbe Theodor Bez-val s Clement Marot-val. Majd kora legkitnbb zenekltivel szereztetett hozzjuk dallamot, hogy a reformtus gylekezetek istentiszteleti nekszksglett kielgtse. A magyar tuds pota, Szenczi Molnr Albert szvt megejtik ezek a lendletes nekek s elhatrozza, hogy „magyar zubonkntskbe" ltztetve, hazahozza ket a magyar gylekezetek ptsre. Br sszehasonltva ezeknek a francia ver-seknek a pomps klti technikjt a XVI. szzadbeli magyar nekversek faragatlan, csupa „vala-vala"-rm, dcg soraival, a magyar nekkltszetet „paraszti"-nak, darabosnak, mvszietlennek tallja, mgis meg-mondja, hogy nem szndka, hogy ezeket kiszortsa a hasznlatbl az idegen dallamokkal s idegen versekkel. Azonban mgis gy lett, hogy a XVII—XVIII. szzad a Szenczi-fle zsoltrok mellett dnttt. Pomps magyarsga, klti elsrendsge s ezenfell az erteljes, nemes genfi dallamok meghdtjk a magyar eklzsik szvt s a magyar gylekezetek legkedvesebb nekei a genfi zsoltrok lesznek. A hasznlat koptatja dallamukat, elsorvasztja ritmusukat, de a zsoltrok lelke sszelelkezik a magyar hv llekkel s nem tud tle elszakadni. Akadnak lelkes, kpzett zenszek, gy a XVIII. szzad derekn a debreceni Marthi Gyrgy bsong s harcol az elkopott szpsgekrt, prblja a nagyszer Goudimel-fle hrmnis (nekkari) kia-ds rvn restaurlni az eredeti szpsgket.... Hiba, a klvinista 2 gylekezetek megelgszenek Szenczi Molnr magyar verseivel s a mr teljesen hozzjuk tapadt kiegyenltett dallammal, - a gynyr, eleven, kifejezsteljes zenei ritmust rejtett erk, ms rtkek ptoljk: Szenczi Molnr zsoltrai lnek, harsogva zengenek s hdtanak. Mellettk az .n. „dicsretek" az nekesknyv szzadokon t tart alakulsban kicserldnek, vltoznak, Szenczi Molnr zsoltrai egyre slyosabb, tekintlyesebb zenei anyagv lesznek a reformtus istentiszteleti letnek.
Az 1806- (1808-)iki kiadsa az nekesknyvnek tbb mint szz esztendre ltja el a szksgletet. Ez a kiads mg legalbb ktban rzi a rgi magyar istenes nekek, himnuszok ritmust ppgy, mint a genfi zsoltrok si dallam- s ritmusbeli eredeti szpsgeit is. De a XIX. szzad utols negyedben a hivatalos Egyhz maga is a leromlott, elszegnyedett llapotban l gylekezeti neklshez igazodik, felldozza a klvini hagyatk zenei rtkeit s hivatalos nekesknyvben szentesti a gylekezet elszegnyedett, si szpsgeibl kifosztott neklst.
Ez nekesknyv megjtsnak a krdse vtizede-ken keresztl foglalkoztatta a reformtus Egyhzat. A hosszas vajds utn - tbb, „prbanekesknyv" nyomn vgl a Reformtus Zsinat 1918-ban dnttt s kiadta a ma [1936 !] hasznlatos nekesknyvet. Ebben teljesen figyelmen kvl hagyva a komoly egyhz-zenei alapelveket, a zenei rszt teljesen profanizlta; mit sem trdve a mr akkor megindult klfldi egyhzzenei reform-mozgalmakkal, olyan formban bocsjtotta kzre az si magyar nekanyaggal egytt a genfi zsoltrokat is, hogy ezzel minden komoly egyhzzenei fejldsnek tjt vgta. A reformtusok mai nekesknyvbl ez a „reform" szmzte az si, nemes zengs „egyhzi" hangfajokat, kiirtotta mg az emlkt is az si, eredeti ritmikai szpsgeknek, tulajdonkppen eltkozolta benne azt, ami - zene, ami - egyhzi. s szomoran jellemz a reformtus Egyhz zenei viszonyaira nzve, hogy ezt az irt, rombol munkt az si genfi zsoltrok (s az si ritmus, eredeti magyar dicsretek) „megmagyarosod-snak" a komikus hangoztatsval vgezte. . . . Nem maradhatott utna semmi ms, mint sivr, letarolt ugar. . .
A magyar evanglikus gylekezetek hossz idn t a reformtusokkal kzs nekesknyvet hasznltak. Az els, tisztn evanglikus gylekezetnek sznt nekesknyvet Breuer Lrinc nyomatta Lcsn, 1672-ben. De az idegenajk hazai evanglikusok szmra kln jeientek meg nekgyjtemnyek. Leghresebb ezek kztt a ttnyelv Tranoscius (Tranovszky) Gyrgy Cithara Sanctorum cm hatalmas gyjtemnye (1636.) s emellett emltsremlt Pilarik Istvn „Lelki gi lajtorja s imk" cm nekese (1693.), tovbb Herrich Jnos, Silvanus Jnos, Bnovszky Gyrgy, klnsen pedig Lnyi Ills nekei.
Nagy elterjedtsgnek rvend, kt nekesknyvk a gyri „Keresztyn nekesknyv" (1811.), s a mai hivatalos, 1911-ben, Sopronban kiadott Dunntli nekesknyv. jabban azonban Zalnfy Aladr s Jnosy Lajos professzorok trtneti kutatsai nyomn mozgalom indult meg az si evanglikus liturgia feljtsa s az si lutheri liturgia zenei anyagnak a restaurcija rdekben, amely tudomnyosan igazolt trtneti rtkeket hajt az evanglikus liturgia meggazdagtsra visszamenteni az elmlt szzadok tvolbl. Meg kell itt emltennk Raffay Sndor pspk reform-munkjt is; amelynek a clja szintn az evanglikus liturgia meggazdagtsa (V.. Dr. Raffay S.: A magyarhoni evanglikus liturgia trtnethez cm tanulmnyval.)
Az istentiszteleti clra sznt nekesknyvek mellett a protestns hvek szmra nagy szmban jelentek meg csaldi s magnyos hasznlatra sznt nekgyjtemnyek is. Rday Pl: „Lelki Hdols" (Debrecen, 1711.), Sartorius: „Lelki ra" (Wittenberg, 1730.), cs Mihly: „Zengedez mennyei kar" (Frankfurt, 1770.), Losonci Istvn: „neklsben tant mester" (Pozsony, 1752.), Sznyi Benjmin: „Szentek Hegedje" (1762.) stb.
A templomi, gylekezeti s a hvk magnos, csaldi htatra sznt vallsi nekek mellett az egyhzban a zennek s az neknek ms mfajai is virgzsnak indultak. Br az evangliumi puritanizmus jelszava alatt a prdiktorok fldi hvsgnak, res vilgi szrakozsnak blyegeztk sokszor a zeneszmokat s a vilgi dalokat, azrt mgis, fknt a kollgiumok diksgnak az lete megteremtette a maga sajtos zenekultrjt. A protestns iskolk mr a XVI. szzadban gondolnak a rendszeres zenetantsra, klnsen a nmet kultrval kapcsolatban l evanglikus intzetek, amelyek nekmestereiket is gyakran klfldrl hvjk be. De ppen a puritn evangliumi felfogs kvetkeztben ez az nek-zenei oktats eleinte csupn az egyhzi szksgletekhez igazodott, teht els-sorban a zsoltrok, dicsretek s temetsi nekek gyakorlsra szortkozott. Br a magasabbfok zenei nevelsben3 elssorban az evanglikus iskolk vezetnek, mgis van adat arra is, hogy a srospataki reformtus kollgiumban mr a XVII. szzad elejn megjelenik a polifon nekes zene is. Comenius 1651-iki tantsrendjben mr nemcsak az egyhzi nekeket kvnja „Dvid pldja" nyomn, hanem a hangszeres muzsikt srgeti.
Szabolcsi Bence: A 18. szzad magyar kollgiumi zenje (Magyar Zenei Dolgozatok, 8. szm, Budapest, 1930.) cm rtkes tanulmnyban lnk kpt rajzolja meg annak a szerepnek, amelyet a protestns kollgiumok a magyar zene polsban betltttek. Ltjuk, hogy mennyi kzdelem teremti meg a „hrmnis neklst" a 18. szzad folyamn, amely az iskolai kntusok megszervezse nyomn ltalnoss vlik. Marthi 1739-ben megalaptja a Debreceni Kntust, amely az 1743-ban megjelent Goudimel-fle harmnikkal nekli mr a genfi zsoltrokat. Sros-patakon 1752 ta mvelik „sszhangzatosan" a zsolt-rokat, Udvarhely, Szatmr, Enyed, Ppa nyomn a protestns kollgiumokban mindentt ldsos, gazdagon megtermkenyt zenei let indul meg, amelynek a magyar zenei dallamkincs szmtalan dokumentumt ksznhetjk a knyvtrak Melodiriumaiban.
A hangszeres zene azonban nehezebben tall talajra a protestns kollgiumokban. A reformci korbl ered animzitssal fordulnak a kollgiumok minden olyan zenei appartus ellen, amely a katolikus ritusra emlke-ztet. Az 1562., 1567. debreceni zsinatoktl kezdve, az „reg Gradul"-ig szmtalan tiltakozs hangzik el „a nagy tmlj furullyk s sok svltj fvk" ellen s ezrt nem csodlkozhatunk, ha az els orgona csak 1753-ban pl meg Sepsiszentgyrgyn s hogy 1830 eltt mg seholsem tantottak orgont. A hangszeres muzsikt, a hegedt s ms hangszereket pedig a leg-szigorbb trvnyek ldzik eleinte. Nagyon tallan jegyzi meg Szabolcsi Bence, hogy „virgz karnek-kultusz s teljesen parlagon hagyott hangszeres muzsika sajtsgos kontrasztknt llnak egyms mellett" (i.m. 47. o.).
Br nagyon tanulsgos lenne vgigvonulni a protestns egyhzak zenei letnek egsz folyamn, itt nincs most ternk arra, hogy a fejldst a rszletekbe benylan vizsgljuk. Egybknt is egsz sereg krds vr itt mg feldertsre. Ki mondhatn meg, hogy mennyiben lehet vdolni a nemzeti kzdelmek nagy harcait, a trkdls kesersgeit azzal, hogy a magyar egyhzi zenei kultra nem mutat fel olyan termst a ngy-szzves trtnelem egsz folyamn, amely a nyugati nagy protestns kzssgek zenei kultrjnak a gaz-dag vilghoz kapcsolhatn hazai kultrvilgunkat? A reformtusok klvini szigor gondolkodsa - amely erklcsi s hittani krdsekben tnyleg szigoran bib-likus volt mindig - elfogadhat magyarzata-e annak a merev elzrkzsnak, amellyel a ref. egyhz a leg-jabb idkig is szembefordult azzal a komoly zene-mvszettel, amelyet ppen Klvin maga is az Isten oly kivtelesen ldott kegyelmi ajndknak tartott?
A zenei fejlds azonban mgis egyre jabb ig-nyeket tmasztott. A kollgiumok nekkari szksglett kielgtettk a „praecentorok", a „cantus praesesek". Az egyes helyeken fellp, magas kvetelmnyek meg-oldsra mindig akadtak kivl frfiak. gy pl. Sopron evanglikus kntorai valban elismersremlt zenei evanglikus tevkenysget fejtettek ki: Grnder Gottlieb, Seybold Istvn kanttkat, rikat rtak, Wohlmuth Jnos kivl orgonista s zenepedaggus volt. Altdrfer Keresztly 1874-ben jeles orgonsknyvet bocsjt kzre, fia, Viktor szintn kivl orgonamvsz volt.
Klnsen jelents szerepet tlt be Kapi Gyula (1850-1923.), a soproni evanglikus tantkpzintzet igazgatja s zenetanra. alaktja meg a Dunntli Evanglikus nek- s Zeneprtol Egyesletet. Fvenyessy Bertalannal egytt adja ki a Protestns Zenekzlnyt (1902-1907), amelynek a zenei munkatrsai kzl megemltjk Keviczky Gyula, Kirchner Elek, Kovcs Dezs nevt. „Magyar nekl Kar", „Plmagak" cmen (1886., 1888.) frfikarokat ad ki, orgonaiskolt r, „Dalosknyvecsk"-t, „Gyermek lantot" szerkeszt, zsoltrokat, korleljtkokat stb. r. Legjelentkenyebb mve a Luther-Trsasg kiads-ban megjelent Korlknyve, amelyet az evanglikus egyetemes egyhz 1908-ban hivatalos hasznlatra fogadott el.4
A reformtus korlknyvek kzl legkivlbb becs zenei munka Szotyori Nagy Kroly (1821-1897.) orgonaknyve, amelyben a kiegyenltett ritmus genfi zsoltrok s dicsretek komoly stlus feldolgozsait adja a reformtus kntorok kezbe; Vargha Jzsef korlknyve a mai nekesknyv dallamait ltja el orgonaksrettel, egyszer, megalkuv, ignyekhez alkalmazkod harmnikkal. Csak ppen megemltjk Szgyi Jzsef, Borsodi Samu, P. Nagy Zoltn orgonaknyveit, valamint a Hdossy Bla szerkeszt-sben Magyar Reformtus Kntorknyv cmen meg-jelent orgona tiratokat, amelyek a kntorok gyakorlati szksgleteit igyekeznek kielgteni komolyabb stilris szempontok nlkl.
Az egyhzi zene valban tudomnyos s mvszi krdseivel szakszeren foglalkoz protestns zenei folyirat ezidszerint nincs. Klnbz irodalmi folyiratok nyitjk meg hasbjaikat az egyhzi zene tudomnyos megbeszlsre („Protestns Szemle", „Evanglikus Npiskola"). A Hdossy Bla szerkeszt-sben megjelen „Zenekzlny", a Magyar Reformtus Kntorok Egyesletnek a hivatalos lapja elmleti rszben inkbb a kntorok trsadalmi rdekeit szolgl-ja, gyakorlati (zenei) rszben pedig a mindennapi iskolai s egyhzi let zenei szksgleteihez alkalmaz-kodik.
A vilghbor utni vekben tbbfle komolyabb irnyba prbl igazodni az egyhzzenei let. Az iskolk, kollgiumok nekkarai a romantikus XIX. szzadi dalrda-irodalom helyett itt-ott mr komoly krusmveket szedegetnek el, az egyhzak keretben nek- s zenegyesietek alakulnak, amelyek az egyhzi zeneirodalom igazi remekmveit viszik a mvszi ignyeiben egyre jobban emelked hallgatsg el. Ilyen megmozdulsok a budapesti protestns egyhzban a Luthernia nekkar (karmester Kapi-Krlik Jen), a Goudimel-nekkar (karmestere Lajtha Lszl dr.), a Korl Kamaratrsasg nek- s zenekari egyttese (karmester rokhty Bla), a debreceni Szenczi Molnr Albert nek- s zeneegyeslet s ezek mellett az egymsutn szervezked gylekezeti nekkarok.
A gylekezetek templomaikat orgonkkal igyekeznek elltni. Sajnos, a magyar egyhzak orgoni mr az orgonapts hanyatlsnak a szomor korban pltek s azok a nagyszer eredmnyek, amelyeket a nyugati - fknt nmetorszgi orgona-reform-mozgalom hozott, csak nagynehezen jelentkeznek s rvnyeslnek az anyagi nehzsgekkel kzd egyhzi kultrban. Pedig a j orgonsokat csak a j, komoly hangszerek nevelhetik.
A klfldi protestns egyhzi zenei reformmozgalom egyre tbb s nagyobb eredmnyeket hozott a klfldi egyhzak kultrjnak a dicssgre. Ennek a mozgalomnak a hullmai lassanknt bizonyra elrik majd a mi magyar protestns egyhzaink zenei lett is. Vrjuk a jobb jv hajnalhasadst: a mlt igazi mvszi rtkeinek a megltst s azok megterm-kenyt, megihlet varzst.5
(Molnr Imre szerk. A magyar muzsika knyve Bp. 1936. 27-32 oldal)
|