Ének és zene a magyar protestáns egyházakban
írta: ÁROKHÁTY BÉLA
A reformáció megújító lelke a középkori fényes istentiszteleti liturgiát is teljesen átalakította, visszavitte ősi, egyszerű evangéliumi formájához. Ebben a megújult liturgiában az imádkozó és éneklő hívek serege gyülekezik az Ige és a Sakramentumok köré. Nemcsak értelmével van ott jelen, hanem az Ige lelkétől megihletve, érzelmeiben is megszentelődik, hogy akarata Isten dicsőségének a szolgálatára megacélozódva készüljön fel az élet mindennapi cselekedeteiben. A hívek gyülekezetének a lelke tehát egész teljességével rezonál a Szentlélek érintésére: gondolataival, érzéseivel, elhatá- rozásaival.
Az érzéseiben meggazdagodott lélek legnyilvánvalób-ban a közösségben, az ének közösségében jelentkezik külsőképpen is. Ezért az éneknek kezdettől fogva rendkívül jelentős szerep jutott a keresztyénség életében. Természetes tehát, hogy a reformáció a gyülekezet lelki élményeinek ezt az önként kínálkozó s a múlt hagyo-mányaitól is gazdagon megszentelt megnyilatko-zási módját nagyon is megbecsülte és felhasználta az evangéliumi építésre a megújult istentisztelet keretében és azon kívül, a keresztyén hívek magánéletében is.
Mivel pedig a gyülekezeti léleknek ezt a megnyilatko-zását minél személyesebbé óhajtotta tenni, ezért a közös hivatalos nemzetközi nyelvben és általában a szertartások külső mozzanataiban és belső felépíté-sében megnyilvánuló egység feláldozásával az istentiszteletet nemzetivé is tette s így megelégedett a belső, lelki kapcsolatok fenntartásával. A reformáció gyülekezeteinek tehát nemzetivé lett az istentisztelete: a saját anyanyelvén imádkozhatott és énekelhette Isten dicsőségét.
Voltak ugyan a keresztyén gyülekezetek-nek a reformációt megelőzően is gyülekezeti-, népénekei, de a vallásos népének kultúráját valójában mégis a reformáció teremtette meg, mert az tette azokat a liturgia hivatalos, elmaradhatatlan alkotó részeivé.
A reformáció apostolai felismerték a gyülekezeti éneklés lelkeket megragadó erejét, missiói hatalmát s eleitől kezdve a legnagyobb gonddal látták el a gyülekezeteket a szükséges énekekkel. A „Cantus CathoIici" (Kassa, 1674) előszava helyesen mutat rá: „A hívek nagyobb részét a római Szentszéktől az éneklésben zengéseknek édesgetése vonta vala el." Tény, hogy a magyar reformáció terjedésének hathatós eszköze volt a gyülekezeti ének. Az „isteni dicséreteknek közönséges éneklése által kezdetett az mi Országunkban először is a tanítással együtt, az Evangéliumnak tiszta tudománya az Istennek igaz isméretivel egyetembe beszállani" - állapítja meg Gönczi Kovács György „Keresztyéni Énekek" c. gyűjteménye előszavában (1592). Igy nem lephet meg bennünket, hogy a magyar protestantizmus történetének első százada (a XVI. század) olyan óriási énektermést mutat fel, amilyenhez foghatót alig találunk.
Ebben a században (XVI.) GraduáIok-ról és Cantionálék-ról szólhatunk.
A protestáns istentisztelet ugyanis nem szakadt el teljesen zenei anyagában a reformáció előtti istentisztelettől. A középkori liturgia zenei alkotórészei nagy számban jöttek át a protestáns liturgiába. Invocatiók, responsoniumok, antifónák, passiók, litániak, versciculusok, benedictiók, zsoltárok élnek tovább a megújult istentiszteletben, de természetesen magyar fordításban. A középkori keresztyén költészetnek ezek az evangéliumi remekművei építik a reformáció új lelkét s ezeknek az anyagát foglalják magukba a Graduálok, amelyek többnyire kéziratokban maradtak az utókorra. Hosszú időn át - még a XVII. század első felében is élnek ezek egyes gyülekezetek ajkán. Sőt 1636-ban Keserűi Dajka János és Geleji Katona István szerkesztésében Rákóczi György fejedelmi ajándék-képpen adja az „öreg" Graduált az egyházak kezébe, hogy megkísérelje az ősi latin eredetű szertartá-sos énekeknek átmentését a megújhodott keresztyén világ számára. Ezek az ősi énekek azonban már nem tudtak megbirkózni az új idők dalaival: a Cantionálék anyagával, a psalmusokból vett isteni dicséretekkel és más, különböző alkalmakra szerzett énekekkel. 1
A Cantionálék anyaga igen jelentős részben a német népének gazdagsága nyomán termelődött ki. Részben fordításokban kerül hozzánk számos jeles ének Luther és társai szerzeményeiből, részben pedig a hatásuk nyomán indul meg az a nagyarányú termelés, amely a XVI-XVII. század énekeskönyveinek nagy gazdagságá-ban áll előttünk. Egész hatalmas gárdája áll elő az énekszerző egyházi és világi íróknak. Szegedi Gergely énekeskönyvének első kiadása 1562-ben jelenik meg, hogy majd a későbbi, 1569-ben napvilágra kerülő kiadásával együtt irányt szabjon a további fejlődésnek. Szegedi Gergely énekeskönyve után több gyűjtemény keletkezik: „A keresztyén gyülekezetekben való isteni dicséretek egybenszedegetődtek és mostan nyomattak, újonnan öregbíttettek és emendáltattak L. F. által . . ." (Váradon, 1566.). Gálszécsi István (1536.), Székely István (1538.), Kálmáncsei Sántha Márton, Huszár Gál (1574.), Bornemisza Péter (1582.), Sztáray Mihály, Batizi András, Szegedi Kis István és még számosan mások járulnak hozzá ahhoz az énekkincshez, amely a XVI. század magyar termését adja.
Legjelentősebbé vált azonban Szegedi Gergely éne-keskönyve mellett az 1592-iki ú.n. „Gönczi Énekes-könyv" Gönczi Kovács (Fabricius) György előszavával („Keresztyéni énekek, melyek az Graduál mellett, s a nélkül is, ahol azzal nem élhetnek, az magyar nemzetben reformáltatott ekklézsiákban szoktanak mondatni. Mostan újonnan, de mértékletesen és teljesen többíttetett, és illendőbb rendben, hogy nem mint annakelőtte kibocsáttatott. Nyomtatta Csáktornyai János"), Jelentősége abban áll, hogy már megjelenésétől kezdve „hivatalos" tekintélye van, amint Újfalvi Imre az 1602-iki kiadásának az előljáró beszédében meg is mondja: „Zsinat és superintendes anthoritásával" rendelkezik s így az énekeskönyvek további fejlődésére iránytszabó ereje van egészen 1778-ig, amikor aztán az Egyház hivatalosan is kezébe veszi az énekeskönyv-ügyet s megállapítja a „debreceni formát", amelytől a kiadó nem térhet el.
Az énekeskönyv történetébe azonban mégis a legelhatározóbb befolyással Szenczi Molnár Albert 1607-ben megjelent „Psalterium Ungaricum" című zsoltár könyve játszik bele. Ez a tudományszomjas vándor-poéta ugyanis Heidelbergben, Strassburgban megis-merkedik a genfi reformáció csudagazdag zsoltárgyűjte-ményével, Kálvin 1539-1562-ig készült világhírű zsoltá-raival. A bibliához ragaszkodó reformátori hűség terem-tette meg ezt a pompás énekgyűjteményt. Kálvin, miként Luther is, azon az állásponton álltak, hogy az Isten a Szentírás nagyszerű zsoltáraiban megajándékozta az emberiséget a legméltóbb énekekkel, hogy az Ő világkormányzó, szuverén hatalmát zengedezhessük, ezeket a zsoltárokat szedette remek modern francia versekbe Theodor Bezá-val és Clement Marot-val. Majd kora legkitűnőbb zeneköltőivel szereztetett hozzájuk dallamot, hogy a református gyülekezetek istentiszteleti énekszükségletét kielégítse. A magyar tudós poéta, Szenczi Molnár Albert szívét megejtik ezek a lendületes énekek s elhatározza, hogy „magyar zubonköntöskébe" öltöztetve, hazahozza őket a magyar gyülekezetek építésére. Bár összehasonlítva ezeknek a francia ver-seknek a pompás költői technikáját a XVI. századbeli magyar énekversek faragatlan, csupa „vala-vala"-rímű, döcögő soraival, a magyar énekköltészetet „paraszti"-nak, darabosnak, művészietlennek találja, mégis meg-mondja, hogy nem szándéka, hogy ezeket kiszorítsa a használatból az idegen dallamokkal és idegen versekkel. Azonban mégis úgy lett, hogy a XVII—XVIII. század a Szenczi-féle zsoltárok mellett döntött. Pompás magyarsága, költői elsőrendűsége s ezenfelül az erőteljes, nemes genfi dallamok meghódítják a magyar eklézsiák szívét s a magyar gyülekezetek legkedvesebb énekei a genfi zsoltárok lesznek. A használat koptatja dallamukat, elsorvasztja ritmusukat, de a zsoltárok lelke összeölelkezik a magyar hívő lélekkel s nem tud tőle elszakadni. Akadnak lelkes, képzett zenészek, így a XVIII. század derekán a debreceni Maróthi György búsong és harcol az elkopott szépségekért, próbálja a nagyszerű Goudimel-féle hármóniás (énekkari) kia-dás révén restaurálni az eredeti szépségüket.... Hiába, a kálvinista 2 gyülekezetek megelégszenek Szenczi Molnár magyar verseivel és a már teljesen hozzájuk tapadt kiegyenlített dallammal, - a gyönyörű, eleven, kifejezésteljes zenei ritmust rejtett erők, más értékek pótolják: Szenczi Molnár zsoltárai élnek, harsogva zengenek és hódítanak. Mellettük az ú.n. „dicséretek" az énekeskönyv századokon át tartó alakulásában kicserélődnek, változnak, Szenczi Molnár zsoltárai egyre súlyosabb, tekintélyesebb zenei anyagává lesznek a református istentiszteleti életnek.
Az 1806- (1808-)iki kiadása az énekeskönyvnek több mint száz esztendőre látja el a szükségletet. Ez a kiadás még legalább kótában őrzi a régi magyar istenes énekek, himnuszok ritmusát éppúgy, mint a genfi zsoltárok ősi dallam- és ritmusbeli eredeti szépségeit is. De a XIX. század utolsó negyedében a hivatalos Egyház maga is a leromlott, elszegényedett állapotban élő gyülekezeti énekléshez igazodik, feláldozza a kálvini hagyaték zenei értékeit és hivatalos énekeskönyvben szentesíti a gyülekezet elszegényedett, ősi szépségeiből kifosztott éneklését.
Ez énekeskönyv megújításának a kérdése évtizede-ken keresztül foglalkoztatta a református Egyházat. A hosszas vajúdás után - több, „próbaénekeskönyv" nyomán végül a Református Zsinat 1918-ban döntött s kiadta a ma [1936 !] használatos énekeskönyvet. Ebben teljesen figyelmen kívül hagyva a komoly egyház-zenei alapelveket, a zenei részt teljesen profanizálta; mit sem törődve a már akkor megindult külföldi egyházzenei reform-mozgalmakkal, olyan formában bocsájtotta közre az ősi magyar énekanyaggal együtt a genfi zsoltárokat is, hogy ezzel minden komoly egyházzenei fejlődésnek útját vágta. A reformátusok mai énekeskönyvéből ez a „reform" száműzte az ősi, nemes zengésű „egyházi" hangfajokat, kiirtotta még az emlékét is az ősi, eredeti ritmikai szépségeknek, tulajdonképpen eltékozolta benne azt, ami - zene, ami - egyházi. És szomorúan jellemző a református Egyház zenei viszonyaira nézve, hogy ezt az irtó, romboló munkát az ősi genfi zsoltárok (és az ősi ritmusú, eredeti magyar dicséretek) „megmagyarosodá-sának" a komikus hangoztatásával végezte. . . . Nem maradhatott utána semmi más, mint sivár, letarolt ugar. . .
A magyar evangélikus gyülekezetek hosszú időn át a reformátusokkal közös énekeskönyvet használtak. Az első, tisztán evangélikus gyülekezetnek szánt énekeskönyvet Breuer Lőrinc nyomatta Lőcsén, 1672-ben. De az idegenajkú hazai evangélikusok számára külön jeientek meg énekgyűjtemények. Leghíresebb ezek között a tótnyelvű Tranoscius (Tranovszky) György Cithara Sanctorum című hatalmas gyűjteménye (1636.) s emellett említésreméltó Pilarik István „Lelki égi lajtorja és imák" című énekese (1693.), továbbá Herrich János, Silvanus János, Bánovszky György, különösen pedig Lányi Illés énekei.
Nagy elterjedtségnek örvendő, két énekeskönyvük a győri „Keresztyén Énekeskönyv" (1811.), és a mai hivatalos, 1911-ben, Sopronban kiadott Dunántúli Énekeskönyv. Újabban azonban Zalánfy Aladár és Jánosy Lajos professzorok történeti kutatásai nyomán mozgalom indult meg az ősi evangélikus liturgia felújítása és az ősi lutheri liturgia zenei anyagának a restaurációja érdekében, amely tudományosan igazolt történeti értékeket óhajt az evangélikus liturgia meggazdagítására visszamenteni az elmúlt századok távolából. Meg kell itt említenünk Raffay Sándor püspök reform-munkáját is; amelynek a célja szintén az evangélikus liturgia meggazdagítása (V.ö. Dr. Raffay S.: A magyarhoni evangélikus liturgia történetéhez című tanulmányával.)
Az istentiszteleti célra szánt énekeskönyvek mellett a protestáns hívek számára nagy számban jelentek meg családi és magányos használatra szánt énekgyűjtemények is. Ráday Pál: „Lelki Hódolás" (Debrecen, 1711.), Sartorius: „Lelki Óra" (Wittenberg, 1730.), Ács Mihály: „Zengedező mennyei kar" (Frankfurt, 1770.), Losonci István: „Éneklésben tanító mester" (Pozsony, 1752.), Szőnyi Benjámin: „Szentek Hegedűje" (1762.) stb.
A templomi, gyülekezeti és a hívők magános, családi áhítatára szánt vallási énekek mellett az egyházban a zenének és az éneknek más műfajai is virágzásnak indultak. Bár az evangéliumi puritanizmus jelszava alatt a prédikátorok földi hívságnak, üres világi szórakozásnak bélyegezték sokszor a zeneszámokat s a világi dalokat, azért mégis, főként a kollégiumok diákságának az élete megteremtette a maga sajátos zenekultúráját. A protestáns iskolák már a XVI. században gondolnak a rendszeres zenetanításra, különösen a német kultúrával kapcsolatban élő evangélikus intézetek, amelyek énekmestereiket is gyakran külföldről hívják be. De éppen a puritán evangéliumi felfogás következtében ez az ének-zenei oktatás eleinte csupán az egyházi szükségletekhez igazodott, tehát első-sorban a zsoltárok, dicséretek és temetési énekek gyakorlására szorítkozott. Bár a magasabbfokú zenei nevelésben3 elsősorban az evangélikus iskolák vezetnek, mégis van adat arra is, hogy a sárospataki református kollégiumban már a XVII. század elején megjelenik a polifon énekes zene is. Comenius 1651-iki tanításrendjében már nemcsak az egyházi énekeket kívánja „Dávid példája" nyomán, hanem a hangszeres muzsikát sürgeti.
Szabolcsi Bence: A 18. század magyar kollégiumi zenéje (Magyar Zenei Dolgozatok, 8. szám, Budapest, 1930.) című értékes tanulmányában élénk képét rajzolja meg annak a szerepnek, amelyet a protestáns kollégiumok a magyar zene ápolásában betöltöttek. Látjuk, hogy mennyi küzdelem teremti meg a „hármóniás éneklést" a 18. század folyamán, amely az iskolai kántusok megszervezése nyomán általánossá válik. Maróthi 1739-ben megalapítja a Debreceni Kántust, amely az 1743-ban megjelent Goudimel-féle harmóniákkal énekli már a genfi zsoltárokat. Sáros-patakon 1752 óta művelik „összhangzatosan" a zsoltá-rokat, Udvarhely, Szatmár, Enyed, Pápa nyomán a protestáns kollégiumokban mindenütt áldásos, gazdagon megtermékenyítő zenei élet indul meg, amelynek a magyar zenei dallamkincs számtalan dokumentumát köszönhetjük a könyvtárak Melodiáriumaiban.
A hangszeres zene azonban nehezebben talál talajra a protestáns kollégiumokban. A reformáció korából eredő animózitással fordulnak a kollégiumok minden olyan zenei apparátus ellen, amely a katolikus ritusra emléke-ztet. Az 1562., 1567. debreceni zsinatoktól kezdve, az „öreg Graduál"-ig számtalan tiltakozás hangzik el „a nagy tömlőjű furullyák és sok süvöltőjű fúvók" ellen s ezért nem csodálkozhatunk, ha az első orgona csak 1753-ban épül meg Sepsiszentgyörgyön s hogy 1830 előtt még seholsem tanítottak orgonát. A hangszeres muzsikát, a hegedűt és más hangszereket pedig a leg-szigorúbb törvények üldözik eleinte. Nagyon találóan jegyzi meg Szabolcsi Bence, hogy „virágzó karének-kultusz és teljesen parlagon hagyott hangszeres muzsika sajátságos kontrasztként állnak egymás mellett" (i.m. 47. o.).
Bár nagyon tanulságos lenne végigvonulni a protestáns egyházak zenei életének egész folyamán, itt nincs most terünk arra, hogy a fejlődést a részletekbe benyúlóan vizsgáljuk. Egyébként is egész sereg kérdés vár itt még felderítésre. Ki mondhatná meg, hogy mennyiben lehet vádolni a nemzeti küzdelmek nagy harcait, a törökdúlás keserűségeit azzal, hogy a magyar egyházi zenei kultúra nem mutat fel olyan termést a négy-százéves történelem egész folyamán, amely a nyugati nagy protestáns közösségek zenei kultúrájának a gaz-dag világához kapcsolhatná hazai kultúrvilágunkat? A reformátusok kálvini szigorú gondolkodása - amely erkölcsi és hittani kérdésekben tényleg szigorúan bib-likus volt mindig - elfogadható magyarázata-e annak a merev elzárkózásnak, amellyel a ref. egyház a leg-újabb időkig is szembefordult azzal a komoly zene-művészettel, amelyet éppen Kálvin maga is az Isten oly kivételesen áldott kegyelmi ajándékának tartott?
A zenei fejlődés azonban mégis egyre újabb igé-nyeket támasztott. A kollégiumok énekkari szükségletét kielégítették a „praecentorok", a „cantus praesesek". Az egyes helyeken fellépő, magas követelmények meg-oldására mindig akadtak kiváló férfiak. így pl. Sopron evangélikus kántorai valóban elismerésreméltó zenei evangélikus tevékenységet fejtettek ki: Grönder Gottlieb, Seybold István kantátákat, áriákat írtak, Wohlmuth János kiváló orgonista és zenepedagógus volt. Altdörfer Keresztély 1874-ben jeles orgonáskönyvet bocsájt közre, fia, Viktor szintén kiváló orgonaművész volt.
Különösen jelentős szerepet tölt be Kapi Gyula (1850-1923.), a soproni evangélikus tanítóképzőintézet igazgatója és zenetanára. Ő alakítja meg a Dunántúli Evangélikus Ének- és Zenepártoló Egyesületet. Fövenyessy Bertalannal együtt adja ki a Protestáns Zeneközlönyt (1902-1907), amelynek a zenei munkatársai közül megemlítjük Keviczky Gyula, Kirchner Elek, Kovács Dezső nevét. „Magyar Éneklő Kar", „Pálmaágak" címen (1886., 1888.) férfikarokat ad ki, orgonaiskolát ír, „Daloskönyvecské"-t, „Gyermek lantot" szerkeszt, zsoltárokat, korálelőjátékokat stb. ír. Legjelentékenyebb műve a Luther-Társaság kiadásá-ban megjelent Korálkönyve, amelyet az evangélikus egyetemes egyház 1908-ban hivatalos használatra fogadott el.4
A református korálkönyvek közül legkiválóbb becsű zenei munka Szotyori Nagy Károly (1821-1897.) orgonakönyve, amelyben a kiegyenlített ritmusú genfi zsoltárok és dicséretek komoly stílusú feldolgozásait adja a református kántorok kezébe; Vargha József korálkönyve a mai énekeskönyv dallamait látja el orgonakísérettel, egyszerű, megalkuvó, igényekhez alkalmazkodó harmóniákkal. Csak éppen megemlítjük Szügyi József, Borsodi Samu, P. Nagy Zoltán orgonakönyveit, valamint a Hódossy Béla szerkeszté-sében Magyar Református Kántorkönyv címen meg-jelent orgona átiratokat, amelyek a kántorok gyakorlati szükségleteit igyekeznek kielégíteni komolyabb stiláris szempontok nélkül.
Az egyházi zene valóban tudományos és művészi kérdéseivel szakszerűen foglalkozó protestáns zenei folyóirat ezidőszerint nincs. Különböző irodalmi folyóiratok nyitják meg hasábjaikat az egyházi zene tudományos megbeszélésére („Protestáns Szemle", „Evangélikus Népiskola"). A Hódossy Béla szerkeszté-sében megjelenő „Zeneközlöny", a Magyar Református Kántorok Egyesületének a hivatalos lapja elméleti részében inkább a kántorok társadalmi érdekeit szolgál-ja, gyakorlati (zenei) részében pedig a mindennapi iskolai és egyházi élet zenei szükségleteihez alkalmaz-kodik.
A világháború utáni években többféle komolyabb irányba próbál igazodni az egyházzenei élet. Az iskolák, kollégiumok énekkarai a romantikus XIX. századi dalárda-irodalom helyett itt-ott már komoly kórusműveket szedegetnek elő, az egyházak keretében ének- és zenegyesüietek alakulnak, amelyek az egyházi zeneirodalom igazi remekműveit viszik a művészi igényeiben egyre jobban emelkedő hallgatóság elé. Ilyen megmozdulások a budapesti protestáns egyházban a Lutheránia Énekkar (karmester Kapi-Králik Jenő), a Goudimel-Énekkar (karmestere Lajtha László dr.), a Korál Kamaratársaság ének- és zenekari együttese (karmester Árokháty Béla), a debreceni Szenczi Molnár Albert ének- és zeneegyesület s ezek mellett az egymásután szervezkedő gyülekezeti énekkarok.
A gyülekezetek templomaikat orgonákkal igyekeznek ellátni. Sajnos, a magyar egyházak orgonái már az orgonaépítés hanyatlásának a szomorú korában épültek s azok a nagyszerű eredmények, amelyeket a nyugati - főként németországi orgona-reform-mozgalom hozott, csak nagynehezen jelentkeznek és érvényesülnek az anyagi nehézségekkel küzdő egyházi kultúrában. Pedig a jó orgonásokat csak a jó, komoly hangszerek nevelhetik.
A külföldi protestáns egyházi zenei reformmozgalom egyre több és nagyobb eredményeket hozott a külföldi egyházak kultúrájának a dicsőségére. Ennek a mozgalomnak a hullámai lassanként bizonyára elérik majd a mi magyar protestáns egyházaink zenei életét is. Várjuk a jobb jövő hajnalhasadását: a múlt igazi művészi értékeinek a meglátását s azok megtermé-kenyítő, megihlető varázsát.5
(Molnár Imre szerk. A magyar muzsika könyve Bp. 1936. 27-32 oldal)
|