Prnai Csaba Egy jt utlete
Wlislocki Henrik renesznsza Nyugat-Eurpban
Wlislocki Henrik (1856–1907) azrt li renesznszt, mert kutatsai sorn kzeli kapcsolatba kerlt a cignyokkal, s mert nlkle a cigny kultra nem rhat le – rja Martin Ruch 1986-os tudomnytrtneti doktori munkjban, amely az 1900-ig szletett, nmet nyelv cignytanulmnyokat mutatja be. A kzel tszz oldalas rtekezsnek tbb mint nyolcvan oldala a 19. szzadi tudssal foglalkozik. Mindez rthet is, hiszen Wlislocki Henriknek s terjedelmes munkssgnak valban kzponti s rendkvli jelentsget kell tulajdontnunk a cignykutats trtnetben. Br ehhez rgtn azt is hozz kell tenni, hogy a tiszteletads, ami jrt neki, egyttal a szemlye krli legenda kialakulshoz (is) vezetett. Empirikus munkamdszere egyfajta mtoszkpzdst indtott el, ami mr kzvetlenl a halla utna megfigyelhet.
Pldul egy nekrolg gy emlkezik meg rla, mint „a cigny llek intim ismerjrl”, aki kilpett sajt kultrkrbl egy „mocskosnak s megvetettnek” tartott vilg tanulmnyozsra. Ezekben a tudomny oltrn felldozott vekben tanulta meg a cigny erklcsi szoksok fltve rztt titkait, olyan makacs munkval thatolva a hagyomnyos bizalmatlansg korltain, amilyet korbban mg senki sem vgzett.
Ugyanakkor Ruch arra is felhvja a figyelmet, hogy Wlislocki ellentmondsos szemlyisg: cignyokkal kapcsolatos alapvet lltsai egyszer romantikus elfogultsgrl rulkodnak, msszor arrognsak, s munkjt s munkamdszert is ennek fnyben kell megvizsglni.
Ktsgtelen, hogy Wlislocki sokat tett a nyelvszeti s folklrkutatsok tern, s fradhatatlanul dolgozott, ha arrl volt sz, hogy meghallgassa az reg cignyok halottbcsztatit. Ugyanakkor azt is rta, hogy sok „brtntltelk” ppen a cignyok kzl kerlt ki, amibl szmra az kvetkezett, hogy a cignyok jelleme nem rvendetes, mondja Joachim S. Hohmann, az els szerz, aki felhvja arra a figyelmet, hogy Wlislocki eltl mdon beszl a cignyokrl. Ugyanakkor azt is rja, hogy figyelembe vve Wlislocki igazsgtalan tlett, ami nlklz minden szimptit, felvetdik a krds, mirt ldozott rengeteg idt a cignykutatsnak?
Ennek a krdsnek mindazokban fel kell merlnie, akik Wlislockit eredetiben olvastk, vallja Ruch. Szerinte eddig vagy az olvasmnyok voltak nagyon hinyosak, vagy lehet, hogy az agresszv hangokat tudatosan nem vettk figyelembe, mert ellentmondtak volna annak a megrt s intim kpnek, amellyel korbban Wlislocki kapcsn tallkoztak. Szemlyt s munkssgt a szakirodalom mind a mai napig egymsnak ellentmondan tli meg. Jir Lipa pldul Wlislockit olyan „gonosztev ltudsnak” tartja, akinek „sikerlt fenntartania a tudomnyossg ltszatt”. Szeg Lszl „olyan feleltlen” rnak, aki – „a divatot kihasznlva” – „tudomnytalan horror-gyjtemnyek sorozatt” alkotta meg a mgikus cigny szoksokrl. Erds Kamill viszont 1960-ban azt rja, hogy mg ha Wlislocki hajlamos is a tlzsokra, „munkssga egszt tekintve, ttr jelentsgt kiemelve, mltn tekinthetjk t az eddig lt legnagyobb cignykutatnak” (s ehhez hasonlan pldul Vekerdi s Mszros.
Mindenkppen alapos forrsfeltrsra s szvegkritikra lenne szksg ahhoz, hogy a krdsben igazsgot tehessnk. Minden bizonnyal nagy segtsget adnnak azok a htrahagyott iratok s levelek, amelyek segtsgvel taln tbbet megtudhatnnk Wlislocki letrl. Ezeknek a forrsoknak a keresse erdlyi irattrakban eddig sikertelen volt. A szegedi Jzsef Attila Tudomnyegyetem knyvtrban rztt Herrmann Antal-hagyatkban azonban megtallhat 178 olyan levl, amely vagy Wlislockitl, vagy valamelyik csaldtagjtl szrmazik. Ezeket Joachim S. Hohmann adta ki, 1994-ben (l. Wlislocki 1994).
A holland Wim Willems, aki In search of the true Gypsies cm knyvnek Wlislockirl szl fejezetben alapveten Martin Ruch disszertcijra pt, igyekszik pontosan meghatrozni az erdlyi kutat terepmunkinak idpontjait. Arra a kvetkeztetsre jut, hogy Wlislocki „csak” nhny hnapot tlttt a cignyok kztt, 1883 nyarn, s ezt „csak” nhny ht kvette 1886 teln.
Wlislocki terepmunkja ettl fggetlenl mgis vitathatatlan. Azt is hozz kell azonban tenni, hogy nem egyedlll, hiszen Michael Ivanovitch Kounavine „megelzte” t, s taln Sigismondo Caccini is. Elbbi 1840-tl 1876-ig folytatott kutatsokat, a cignyokkal egytt vndorolva, ennek sorn 123 mest, nyolcvan hagyomnyt s legendt, valamint szzhsz kisebb cigny kltemnyt gyjttt. Utbbi 1872-ben (15 vesen!) kezdte el tanulmnyozni a rozengr szintkat. Nem tudni, hogy ekkor rendszeresen felkereste-e tboraikat, de 1893-ban mr jl ismeri ket, s az ezt kvet hsz ven keresztl tartotta velk a kapcsolatot.
Wim Willems mr emltett knyvnek egyik lbjegyzetben szereztem tudomst arrl, hogy a nmet Kirsten Martins-Heuss azt tervezte, r egy letrajzot Wlislockirl, de ebben halla megakadlyozta. gy a kulturlis antropolgiai cignykutatsok elfutrnak 1990-es vekbeli nyugat-eurpai renesznszt Joachim S. Hohmann mellett csak Leonardo Piasere reprezentlja.
Az olasz kutat Wlislockit egy franciaorszgi konferencin az els cignyokkal foglalkoz szocilantropolgusnak nevezte, s ezzel kapcsolatos tanulmnya, amellyel explicite Wlislocki Henrik emlke eltt tisztelgett, a franciaorszgi tudes Tsiganes-ban 1994-ben meg is jelent. Piasere mindezt nemcsak (vagy nem kifejezetten) Wlislocki terepmunks hrneve (legendja?) miatt rta, hanem sajt konkrt empirikus elemzshez is felhasznlta a Wlislocki ltal gyjttt adatokat, aki a tma tkletes ismeretben – mg ha hinyosan is, de – elsknt lltotta ssze egy erdlyi cigny csoport rokonsgi terminolgijt. Nyolcvan vnek kellett utna eltelnie – rja Piasere –, hogy valamely ms kutat egy cigny csoport terminolgiai rendszert jra feldolgozza. s ehhez hasonlan Wlislocki kzlseit hvta segtsgl az olasz kutat a cigny jelekrl szl tanulmnyban is, amelyeket alapvet kiindulsi s sszehasonltsi pontnak tekintett. Szerinte a Wlislocki ltal gyjttt adatok – pldul risi dal-, ballada- s eposzgyjtemnye – azrt maradtak vtizedekig „enigmatikus homlyban”, mert nem hatrozta meg sohasem munkamdszert, „szemlyes forrsait”, gyakran ltalnostotta minden Balkn-vidki cignyra azt, amit esetleg egy-egy jellegzetes csoportnl figyelt meg, radsul nem trekedett arra, hogy azokat elklntse a szbeli lltsoktl.
Az, hogy ma Wlislocki „renesznszt li”, rszben azrt lehetsges, mert a trsadalomtudomny mai llspontja szerint pusztn azrt, mert mindazokat, amiket Wlislocki a 19. szzad vgn bizonyos cigny csoportokrl lejegyzett, azta sem tudta senki sem megersteni, mg nem jelenti azt, hogy ne lett volna tnyleg igaz. Mind a mai napig nem volt senki sem, aki ugyanazokat a csoportokat tanulmnyozta volna, amelyekkel Wlislocki egytt lt. Ismereteink elrehaladtval pedig, gy tnik, hogy a kzvetett bizonytkok nem cfolni, hanem inkbb megersteni ltszanak a legends kutat lltsait. Az a cigny panteon pldul, amelyrl Wlislocki az egyik knyvben r, nagyrszt megfelel az abban a rgiban l parasztok panteonjnak, akikrl ma a romn etnolgusok rnak. s nem a cigny npcsoportok sajtossga-e, hogy kultrjukat a helyi nem cignyok kulturlis elemeinek felhasznlsval ptik fl, ahogyan ezt mr szmos szerz kimutatta?
Valsznleg Joachim S. Hohmann is gy gondolta, kevss valszn, hogy Wlislocki egymaga tallta volna ki mindazt, amit knyveiben kzztett, amikor 1994-ben arra sznta el magt, hogy – kzel hromszz oldalas terjedelemben – jra megjelentesse a 19. szzadi kutat nmet nyelv, tbbnyire csak nehezen hozzfrhet folyiratokban s gyjtemnyekben megjelent tanulmnyait (l. Wlislocki 1994).
A kortorrik (a Wlislocki ltal tanulmnyozott cignyok) ltezsben ktelkedknek hadd emltsek meg kt prhuzamot. Azok a bolgr cigny csoportok, akiket j hetven vvel ezeltt az angol Gilliat-Smith (alias ’Petulengro’) lert, ma mr nem lteznek. Ehhez hasonlan eltntek az gynevezett rozengr szintk is, akik a 18. szzadban mg Kzp-Olaszorszgban ltek, de aztn nyomuk veszett. Utbbiak emlkeire azonban Leonardo Piasernek sikerlt rtallnia. Egy 1996-os olasz tanulmnyban rszletesen elmesli, hogy milyen t vezette idig, s hogy 1993 egy forr jliusi reggeln a Jesi Trtneti Archvum s Knyvtr Colocci Vespucci-archvumban hogyan rte a villmcsapsszer felismers: kezben tartja annak bizonytkt, hogy a rozengr szintk valban lteztek. Sigismondo Caccini kiadatlan rozengr szint–olasz sztrnak kziratban maradtak fenn, ha mskpp nem is.
Mi mg nem trtuk fel kell alapossggal mindazt, ami a rendelkezsnkre ll, s nem leltnk r sok mindenre, ami Wlislockival kapcsolatos. Wim Willems hvja fel egy lbjegyzetben a figyelmet Martin Ruch egyik lbjegyzetre, miszerint Wlislocki egyik levelbl az derl ki, hogy lete sorn naplt vezetett. s arra is, hogy ltezett „valamilyen hagyatk”: van olyan, Herrmann Antalhoz rott levl, ami Wlislocki hagyatkt is megemlti. Alfred Wlislocki Herrmann Antalhoz azrt fordult, hogy vja t attl, hogy ami fennmaradt, azt Wlislocki felesgre, Fanny asszonyra hagyjk. Az azonban, hogy pontosan mi trtnt, ma mr nem llapthat meg.
Annyi bizonyos, hogy a mai napig Wlislocki Henrik egyetlen kiadatlan kzirata sem kerlt el. s nagy a valsznsge, hogy tbb anyag valban nem maradt fenn, hiszen Herrmann Antal biztosan publiklta volna azokat az akkoriban ismert folyiratokban. A Zeitschrift der Deutschen Morganlndischen Gesellschaftban (1897a), az sterreichisch-Ungarische Revueben (1897b) s az Am Urquellben (1897c) megjelent utols publikcik Wlislocki tudomnyos s publicista tevkenysgnek vgpontjt kpezik. Ksbb mg dolgozott a Vilgtrtnelem szmra (l. Wlislocki 1905, 1907), ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy betegsge ellenre nha voltak olyan kedvez ri, amikor vilgosak voltak a gondolatai. Azt azonban nem tudjuk, hogy pontosan milyen betegsgtl szenvedett. Ez a rejtly ppen gy fennll, mint nhny nyomkeres azon felttelezse, mely szerint valamely archvum vagy knyvtr szegleteiben valsznleg mg tallhatk olyan rejtett kincsek, melyek j megvilgtsba helyezik Wlislocki lett s munkssgt: jegyzetek, feljegyzsek, levelek s – mindenekeltt – kziratok. Lehetsges. Egy dolog azonban biztosan nem fog megvltozni: Wlislocki Henrik a cignykutatsok jelents alakjainak egyike. Tanulmnyait meglt tapasztalat alapjn rta. A kor s az letkrlmnyek arra knyszertettk, hogy szinte kitasztottknt ljen. s mgis volt mersze azt lltani, hogy a cignyokhoz fzd kapcsolata a legszerencssebb dolog, ami csak trtnhetett vele. Lehet, hogy azrt hallgatott a cignyokhoz fzd bartsgrl, mert straikban s barlangjaikban, tbortzknl tbb jindulatot kapott, mint brhol mshol a vilgon?
Felhasznlt magyar nyelv irodalom:
Erds, Kamill: Cignykutatk. In Erd Kamill cignytanulmnyai. Szerk. Vekerdi Jzsef. Gyulai Erkel Ferenc Mzeum, Bkscsaba, 1976, pp. 107–110.
Piasere, Leonardo: A matrilineris cignysg mtosza. In Cignyok Eurpban 1. Nyugat-Eurpa. Szerk. Prnai Csaba. j Mandtum, Budapest, 2000, pp. 394–408.
Szeg Lszl: Babonasg s vallsossg a magyarorszgi cignyoknl. Vilgossg 14 (1): 44–48., 1973.
Vekerdi Jzsef: A magyarorszgi cignykutatsok trtnete. KLTE Nprajzi Tanszk, Debrecen, 1982.
Forrshivatkozsok:
Wlislocki, Heinrich von: Vom wandernden Zigeunervolke. Bilder aus dem Leben der siebenbrger Zigeuner. Verlangsanstalt und Druckerei Actien-Gesellschaft, Hamburg, 1890
Wlislocki, Heinrich von: Das sogenannte Pharaonslied der Zigeuner. Zeitschrift der Deutschen Morganlndischen Gesellschaft (51): 485–498., 1897
Wlislocki, Heinrich von: Die Stellung des Weibes bei den ungarlndischen Wanderzigeunern. sterreichisch-Ungarische Revue (19): 91–107., 1897
Wlislocki, Heinrich von. 1897c. Sprichtwrter muslimischer Zigeuner. Am Urquell (1): 251–253.
Wlislocki, Heinrich von: Die Zigeuner. In Weltgeschichte. 5. ktet. Szerk. Hans F. Helmolt. Lipcse, 1905, pp. 406–414.
Wlislocki, Heinrich von: The story of the Gypsies. In History of the world. 4. ktet, London, 1907, pp. 3104–3112.
Wlislocki, Heinrich von: Zur Ethnographie der Zigeuner in Sdosteuropa. Tsiganologische Aufsatze und Briefe aus dem Zeitraum 1880–1905. Szerk. Joachim S. Hohmann. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main, 1994
http://www.napkut.hu/naput_2006/2006_09/024.htm
|