BEVEZETS A II. HELVT HITVALLSHOZ I.rsz. 1 - 8 . pont
Bevezetsnknek hrmas feladata van. Elszr is elvileg ki kell fejtennk, hogy mi a hitvalls reformtus egyhzunk tantsa szerint. Azutn a II. Helvt Hitvalls kzelebbi megrtse cljbl vzolnunk kell annak trtnett. Vgl – tmr sszefoglals, vagy legalbb is rvid utalsok formjban – ki kell dombortanunk leglnyegesebb tartalmi mondanivalit. Ezt a hrmas feladatot egyszerre, vagyis prhuzamosan prbljuk megoldani. Mgpedig olyan formn, hogy elszr a hitvalls elvi meghatrozst adjuk, azutn e meghatrozs rszleteinek kifejtse sorn mondjuk el a legfontosabb trtneti s tartalmi tudnivalkat hitvallsunkrl. gy a hitvalls reformtus theolgiai fogalmt is nagyrszt a II. Helvt Hitvallsbl olvassuk ki, vagy – ha gy tetszik – a fogalmi meghatrozst lpsrl-lpsre a II. Helvt Hitvalls trtneti s tartalmi tnyeivel szemlltetjk. Az irodalmi s knyvszeti utalsokat s a fejtegets folyamatossgval vagy arnyossgval ssze nem ill, de mgis fontosnak ltsz tjkoztatsokat a dolgozatunk vgre tett jegyzetekbe foglaljuk. Isten Igje szerint reformlt egyhzunknak a hitvallsrl vallott felfogst a kvetkezkppen hatrozhatjuk meg: Az egyhzi hitvalls Istennek Jzus Krisztusban a Szentllek ltal egyszersmindenkorra kijelentett s hitelesen egyedl a Szentrsban tanstott Igjbl nyert hitismeret, melyet Krisztus egyetemes egyhznak egyik rsze egy sajtos trtneti helyzetben kzmegegyezssel megllapt, elfogad, s jobb okulsig – a Szentrs tekintlynek felttele alatt – mrvadnak nyilvnt.
1. Isten kijelentett Igjbl nyert hitismeret. Ez az els s a dnt tudnival a hitvallsrl. Ltt az egyhzzal egytt Isten kijelentett Igjnek ksznheti. Mint ahogy az egyik legels reformtus hitvallsi irat mondja: „A szent keresztyn egyhz amelynek Krisztus az egyedli Feje, Isten Igjbl szletett, abban marad s nem hallgat idegen szra.”1
Az egyhzi hitvalls az Igbl s az Igrt van. nmagban nincs rtelme s nincs lete, hanem csak az Ige ltal, amelybl tmadt, mint emberi visszhang az isteni szra. A hitvalls ppgy, mint maga a hit is, mindenestl trgybl l. A hit trgya pedig Isten Igje. Isten Igje Jzus Krisztusban a Szentllek ltal egyszersmindenkorra kijelentett valsg s igazsg, gy amint errl isteni hitelessggel egyedl a Szentrs tesz bizonysgot, ugyancsak a szentllek hatalmban. - A keresztyn hitvalls kezdettl fogva Jzus Krisztusrl val vallsttel. Az skeresztyn hitvalls nagyon rvid volt. Ennyibl llt: Jzus a Krisztus! vagy: Krisztus az r! vagy: Jzus Krisztus Isten Fia az dvzt!2 Ebben a rvid hitvallsban minden benne van. gyannyira, hogy minden ksbbi hitvalls voltakppen ennek tovbbi kifejtse. „Mert benne lakozik az istensgnek egsz teljessge testileg” (Kol. 2:9). a testet lttt Ige, Isten kijelentsnek teljessge. az r: Isten beszl, nmagt kijelent, hozznk fordul szemlye. a kegyelem teljessge: az emberr lett Fi-r-Isten. Az titknak megismersben van „a blcsessgnek s ismeretnek minden kincse elrejtve” Kol. 2:2,3).
Azrt ebbl a Jzus Krisztusrl val hitvallsbl bontakozik ki a trinitrius, vagyis a Szenthromsg-egy-Istenrl val vallsttel is. Az Atya mindeneket a Fi ltal a Szentllek hatalmban visz vghez. Teremts s gondvisels, kiengesztels s megvlts, jjteremts s megdicsts – mind a Szenthromsg-egy-Isten mve a maga titokzatos isteni rendjben. Ugyangy a kijelents is. Isten s az akarata csak Isten ltal s csak Istenben ismerhet meg. Mert tetszett nki, hogy nmagt valban s egyszersmindenkorra kijelentse, megismertesse a Fi ltal Szentlelke hatalmban. Ezrt csak a Fi ltal van menetelnk az Atyhoz. „Az Istent soha senki nem ltta; az egyszltt Fi… jelentette ki t” (Jn. 1:18). Viszont a Fit sem ismeri senki, csak az Atya s akinek kijelenti. „Nem test s vr jelentette ki nked (hogy n vagyok a Krisztus, az Isten Fia), hanem az n mennyei Atym” (Mt 16:17). „Senki sem mondhatja rnak Jzust, hanem csak a Szentllek ltal” (I. Kor. 12:3). A Szentlelket arrl lehet megismerni, ha valaki Jzust a testben megjelent Krisztusnak vallja (I. Jn. 4:2, v. Jn. 14:26 s 16:12–15).
A hitben az a csoda megy vgbe, hogy valsgos bns emberek valban megismerik a valsgos Istent, mg pedig annak az ismeretnek hasonlatossgban, ahogyan Isten ismeri nmagt: az Atya a Fit, a Fi az Atyt, a Szentllek ktelkben. Azrt a hitismeret nem puszta elmleti vagy szbeli tuds, hanem az egsz embert ignybevev s a kijelents kegyelme szmra feltr isteni ajndk.
A hitvallsban olyan hitismerettel van dolgunk, amely mgtt Istennek ez az nmagt kijelent szabad kegyelmi tnykedse rt clhoz. „Hittem, azrt szltam”. „Hisznk mi is, s azrt szlunk”. Mint a hitnek minden igaz megnyilatkozsa mgtt, gy a hitvalls mgtt is ez az emberileg megmagyarzhatatlan isteni csodattel adja a vgs magyarzatot. A hitvalls nem is akar egyebet, mint Isten gyermekeinek a szabadsgban, a Szentllek szabadsgban, rvendez engedelmessggel utnamondani Istennek azt, amit Jzus Krisztusban mondott.
A II. Helvt Hitvalls szpen pldzza elttnk, hogy ez mennyire gy van. Eredetileg egyetlenegy embernek: Bullinger Henriknek volt a szemlyes vallsttele.3 Mg 1562-ben megrta, 58 ves korban, sszegezve benne a reformciban megjult keresztyn hitismeret f pontjait. Nem sietett vele a nyilvnossg el, hiszen szernyen inkbb csak testmentumnak, vgrendeletnek sznta. Br egy bartjnak: Vermilius Pternek megmutatta s vele minden pontjt meg is beszlte. A hitvalls bibliai jeligje: „Szvvel hisznk az igazsgra, szjjal tesznk pedig vallst az idvessgre”(Rm. 10:10) – az legszemlyesebb hitbeli megnyilatkozsa mindazzal egytt, amit 30 fejezetben az igazsggal megteljesedett szv rmvel, a Jzus Krisztusban val hit trgyilagossgval elmond. Amikor kt vvel ksbb a pestis dhngtt krltte, s egyms utn csaldja tbb tagjt elragadta mellle s t magt is gyba dnttte: halla rjt vrva, hitvallst a zrichi vrosi tancshoz intzett vgrendelethez csatolta, igazolni akarvn hitnek s igehirdetsnek tisztasgt, amelyben kzttk egy leten t Urnak szolglt. Ha gy trtnt volna, ahogyan hallosnak hitt nyavalyjban gondolta: rsbeli hitvallsa mint szemlyes vgrendelete akkor is az lett volna, aminek minden igaz hitvallsnak lennie kell: az let s a hall vgs szmadsval Isten s az angyalai eltt, az egyhz s a vilg eltt, az l igaz Isten tisztelett teljest liturgikus aktus. Azrt nincs is benne semmi szubjektivizmus, semmi szentimentlizmus. A hit s a hitvalls tiszta trgyilagossgval szl elejtl vgig. „A keresztyn hit ugyanis nem vlekeds vagy emberi elhitets, hanem a legszilrdabb bizodalom s nyilvnval s llhatatos szvbeli helybenhagysa, egy szval a legbizonyosabb megragadsa az Isten igazsgnak, amely a Szentrsban s az apostoli hitvallsban van eladva; st a hit magnak Istennek, a legfbb jnak, de klnsen az isteni gretnek s Krisztusnak, minden gret beteljesedsnek a legbizonyosabb megragadsa.” (XVI. fejezet.) Itt olyan ember vallsttelvel van dolgunk, aki a hitet teljessggel Isten kegyelmi ajndknak tartja. Isten az, aki Jzus Krisztusban egyszersmindenkorra ideajndkozta magt s Szentlelkvel alkalmass tesz arra, hogy t magt megragadjuk.4
2. Isten Igjrl egyedl a Szentrs tesz nmagban hiteles tansgot. A kijelents pratlan valsgnak, egyszersmindenkorra rvnyes igazsgnak megfelel a Szentrsnak, Isten rott Igjnek egyedlll valsga. Minden rsok kzt egyedl ezt: az - s jtestmentumi knont illeti meg a „Szentrs” nv, mert ez a Jzus Krisztusban lett isteni kijelents prftai s apostoli bizonysga: azok, akiket Isten arra vlasztott ki s Szentlelkvel alkalmass tett s felhatalmazott arra, hogy kijelentsnek kzvetlen tani legyenek. ppen azrt az egyhzi hitvallst a Szentrs kizrlagos normativitsnak, vagyis legfbb szablyoz tekintlyknt val elismerse s rvnyestse jellemzi. „Teht a hit dolgban – mondja hitvallsunk – nem fogadunk el mst dnt brnak, mint magt az Istent, aki a Szentrs ltal jelenti ki, hogy mi igaz, mi hamis, mit kell kvetnnk, vagy mit kell kerlnnk” (II. f.). Mert „ebben a Szentrsban Krisztus egyetemes egyhza a legteljesebb mrtkben kifejtve tallja mindazt, ami egyrszt az dvzt hitre, msrszt az Istennek tetsz let helyes alaktsra vonatkozik” (I. f.).
Ezen a ponton mr lesen elvlik a reformci hitvallsainak tja a rmai katholicizmustl s a keleti orthodoxitl, amelyek az n. „szenthagyomnyt” a Szentrssal egyenrang tekintlynek ismerik el s az isteni kinyilatkoztatst ebbl a kt forrsbl szrmaztatjk. Ezzel szemben a reformci hitvallsa a Szentrst ismerte el a hit s let egyedli zsinrmrtknek, s minden hitttel, dogma s egyhzi tan egyedli fundmentomnak.5 A reformci egyszeren komolyan vette a knont. Ennek tekintlyt nem emberektl, nem is az egyhztl, hanem magtl a benne szl ristentl szrmaztatta. Bzott a Szentrsban, mint Isten igaz beszdben, amely szabad kegyelme szerint maga bizonytja meg s rvnyesti nmagt. A kanonizls tnyt puszta elismersi aktusnak fogta fel: az egyhz, amikor a knont megllaptotta, nem megteremtette, hanem csupn elismerte azt. Vagyis azok a prftai s apostoli iratok, amelyek a Szentrsban foglaltatnak, maguk szereztek rvnyt maguknak knonknt val elismertetsk alkalmval. Annak bizonytst, hogy a Szentrs valban Isten Igje, a reformci vgeredmnyben magra a Szentllek ristenre bzta. ppen ezzel ismerte el, hogy az valban Isten beszde, amely mindenkor maga szerez magnak rvnyt szuvern kegyelemmel.
A II. Helvt Hitvalls mindjrt az els s a msodik fejezetben velsen sszegezi a reformci tantst „a Szentrsrl, Isten igaz beszdrl” s annak helyes magyarzsrl, valamint az egyhzi atyk, a zsinatok s ltalban minden hagyomny fltt ll, pratlan dntbri tekintlyrl. Az a legjellemzbb, hogy mr ezt a Szentrsrl val tantst is magbl a szentrsbl merti, abbl s azzal bizonytja. S ennek megfelelen minden ponton, minden krdsben a Szentrsbl mertett, abbl s azzal bizonytott tantst akar nyjtani. Ugyanakkor, tudva a Szentrsnak, mint Isten Igjnek egyedlll mltsgrl s kimerthetetlen gazdagsgrl („a legteljesebben tant minden kegyessgre”) s tudva minden emberi vllalkozs, minden emberi hitismeret s hitbeli engedelmessg fogyatkossgrl: egyenesen ignyli is azt, hogy tantsa helyessgt mindenki magn a Szentrson mrje le, mint ahogy maga is azrt s annyiban fogadja el az -egyhzi hitvallsokat s az atyk rsmagyarzatait, mert s amennyiben megegyeznek a Szentrssal.
gy a hitvallsban a legmagasabb igny s a legteljesebb ignytelensg lelkezik egymssal. Az az ignye, hogy „nem emberi blcsessg hitet beszdt” szlja, nem emberi vlemnyek, elgondolsok, eszmk megszlaltatja, nem az szbl, nem a tapasztalatbl, nem a termszetbl, vagy a trtnelembl veszi nknyesen Isten kijelentst, Isten valsgnak s akaratnak megismerst, hanem onnan, ahol Isten egyszersmindenkorra szl kijelentse isteni hitelessggel, az els szm tank bizonysgttelben, a Szentllek bizonyossgban hangzik hozz: a Szentrsbl. De ugyanakkor tudja, hogy minden erre irnyul igyekezete mellett is azt, amit mond, jra al kell rendelnie az egyedli dnt frumnak: a Br szavnak, aki maga tli igaznak vagy hamisnak tanskodst.
rdekes trtneti vonsa a II. Helvt Hitvallsnak, hogy rja eredetileg a maga testmentumnak sznta. De sokkal fontosabb ennl, hogy ezzel a testmentommal vgeredmnyben egy msik, az egyedli s rk Testmentumrl: Istennek az - s jtestmentumban szl Igjrl, az abban tanstott kegyelmi szvetsgrl akart bizonysgot tenni.6
3. Voltakppen az elbbiekbl kvetkezik, de kln is ki kell emelnnk, hogy az egyhzi hitvallsban (akkor is, ha az trtnetesen egyetlen egy ember szemlyes vallsttelnek kszlt), a Krisztus egyetemes egyhznak: „az egy, szent, katholikus s apostoli egyhznak” a hangja szlal meg. Nem valamilyen „izmus” – teht nem a „kvinizmus” vagy „zwinglinizmus” vagy „protestntizmus” – kpviseletben lp fel. Nem a keresztynsg egyik lehetsges vlfajt akarja megtestesteni s rvnyesteni. Az olyan fajta elkpzels, mely szerint a rmai katholicizmus a Pter-fle keresztynsget a keleti orthodoxia a jnosi keresztynsget, s a protestntizmus a pli keresztynsget volna hivatva kpviselni: trtnetfilozfiai spekulci, aminek semmi kze sincs a helyes hitvallsos gondolkozsmdhoz. Itt nem valamifle sajtos „kegyesssgi tpus” polsrl, nem is valamilyen partikulris rdek, irnyzat vagy mozgalom gynek a szolglatrl van sz. Az egyhzi hitvalls csakis az egyhz: „az egy, kznsges, keresztyn anyaszentegyhz” gyt akarhatja szolglni, az igaz s tiszta keresztyn hit igazsgait megszlaltatni. Csak azt keresheti, ami az egyetemes rvny krisztusi igazsg, ami teht „katholikus dogma”. Ezrt a lnyegre trekszik s lehetleg egyszeren, vilgosan s tmren fogalmaz. Nem mellkesnek vagy perifrikusnak tekinthet dolgokkal foglalkozik, hanem sarkalatos, alapvet s kzpponti, az egsz egyhz ltt egyetemlegesen s dnten rdekl igazsgokat ad el, tart magasra. Katholicitshoz, vilgossghoz s hatrozottsghoz hozztartozik, hogy a keresztyn hit figazsgainak pozitv kifejtse kzben lpsrl-lpsre elutastja a szekts, szakadr s eretnek nzeteket, az igehirdets, az egyhzi tan s a keresztyn let tisztasgt veszlyeztet tvhit tteleit s gyakorlatait.
A II. Helvt Hitvalls mr a cmiratban vilgosan megmondja, hogy „az igaz hit s a tiszta keresztyn valls egyetemes dogminak egyszer kifejtst” akarja adni. (Eredeti szvege szerint: „Confessio et expositio simplex orthodoxae fidei et dogmatum Catholicorum syncerae religionis Christianae”.) Teht nem a „reformtus tanrendszer” vagy „reformtus vilgnzet” foglalata, hanem a katholikus dogmk elterjesztse. Egsz tartalmval ppen azt akarja igazolni „minden hiv eltt”, hogy a mgtte ll lelkipsztorok s gylekezetek „megmaradnak a Krisztus igaz s si egyhznak egysgben, nem terjesztenek semmifle j vagy tves dogmkat s ezrt nincs is semmi kzssgk semmifle szektval vagy eretneksggel”. Innen rthet, hogy hitvallsunk olyan szorgosan gyel az egyetemes -egyhzi symbolumokkal, az gynevezett kumenikus hitvallsokkal val sszhangjra.7 Ezrt hivatkozik gyakran az egyhzi atyknak a Szentrssal egyez nyilatkozataira is. S ezrt olyan szorgalmas s a rgi s jabb eretneksgek, szakadr s tves nzetek elsorolsban s elutastsban, mert ezzel is igazolni akarja a maga „orthodox” voltt, hiszen maga is „az orthodox hit egyszer kifejtse” akar lenni.
A katholicitssal a legszorosabban sszefgg a hitvalls nyilvnossgi ignye. Nemcsak hogy nem fl a nyilvnossgtl, hanem hatrozottan s egyetemlegesen ignyli azt. Abban a pillanatban, amikor a II. Helvt Hitvalls Bullinger szemlyes hitvallsbl a mgje felsorakoz lelkipsztorok s gylekezetek hozzjrulsa rvn egyhzi hitvallss lett, a cmiratba is rgtn belekerlt annak a szndknak a kinyilvntsa, hogy „egyetemlegesen minden hiv eltt tesznek vallst” (universis testentur fidelibus) s a Krisztus egyetemes egyhzval val azonossgukat s kontinuitsukat „minden hivnek kzs tudomsra juttatjk, hogy kiki nmaga meggyzdhessk rla”. A hitvalls katholicitshoz hozztartozik, hogy az egsz egyhz nevben az egsz egyhzhoz szl.
A reformci idejben ez azt is jelentette, hogy a msflezer v eltvelyedseiben megromlott egsz keresztynsget jonnan kellett visszahvnia a „katholikum” igazi forrshoz s a „katholicits” jonnan val felismershez. Mert ktsgtelen, hogy idi, trbeli s tartalmi tekintetben egyarnt az az igazn „katholikus”, vagyis egyetemes rvny mdon s igazn krisztusi, ami a Szentrs, Isten Igje szerint val. Katholicits s biblicits elvlaszthatatlan egymstl. - gy rtjk meg hitvallsunkban (klnsen a XIII. fejezetben) annak kihangslyozst, hogy „az evangliomi tants nem j, hanem a legrgibb tants” – „rgibb mindenfle tantsnl a vilgon”. S akkor rtjk meg igazn a reformtus hitvalls katholicitst, ha elmlyednk annak egyhztanban, kzelebbrl a II. Helvt Hitvalls XVII. fejezetben, az egyhz egysgrl, egyetemessgrl, rszeirl, egyedli Fejrl, ismertet jeleirl s tagjairl szl tantsban, el annak a ttelnek kifejtsig, hogy „az egyhzon kvl nincsen dvssg”. Ezekkel itt rszletesebben nem foglalkozhatunk, csak e szakasz sszegezsl megllaptjuk: A reformtus hitvalls katholikus hitvalls. Ha nem az, akkor nem is reformtus.8
4. Azonban nyilvnval, hogy az egyhzi hitvalls mgtt tnylegesen a Krisztus egyetemes egyhznak csak egyik rsze ll. Ez bizonyos rtelemben nincs ellenttben katholicitsval, brmennyi feszltsget jelentsen is azzal kapcsolatban. Mert a katholicits voltakppen sohasem mennyisgi, hanem minsgi jelleg. Dnt ismrve (amint lttuk) az, hogy valban biblikus-e. Ha az, akkor katholikus – ha mg oly kevesen llnak is mgtte; ha nem az, akkor nem katholikus – ha mg annyi hve van is. nmagban sem a rgisg, sem az elterjedettsg nem igazolja valaminek az egyetemes rvny igazsgt. Legfeljebb szemllteti – de csak akkor, ha minsgileg igazolst nyer az Isten Igje szerint val volta. A reformtus hitvallsnak ezt a minsgi rtelemben vett katholicitst mennyisgileg, terletileg s llekszm szerint az egyetemes keresztynsgnek csak egyik rsze ismeri el s kpviseli. Ezt nagyon jzanul s relisan kell ltnunk. Ebben a tnyben tkrzdik egyfell a Krisztus egyetemes egyhznak konkrt valsga, msfell a keresztynsg fjdalmas sztszaggatottsga. Krisztus egyetemes egyhza konkrt helyi, tartomnyi, orszgos egyhzakban, gylekezetekben l, amelyek minsgileg az egsz egyhzat, a Krisztus testt jelentik meg s kpviselik. Az egyhz katholicitshoz hozztartozik, hogy nincs helyhez s idhz ktve; de mint ezen a fldn l egyhz, mindig konkrt helyeken s meghatrozott trtneti helyzetekben jelenik meg, s gyakorolja funkciit, gy a hitvallst s a szksghez kpest a hitvalls-alkotst is. A hitvalls – mint hosszabb-rvidebb hitvallsi szveg vagy hitvallsi irat – szerkesztse ltalban akkor vlik aktuliss, amikor az egyhz krben felmerlt tvtanokkal, az Isten igaz ismerett s tisztelett elhomlyost, megront tvhittel s eltvelyedsekkel szemben rszletesen s hatrozottan fel kell mutatni az Ige igazsgt. gy a hitvalls az Ige irnti engedelmessg aktusa a tvhitben s tvtanban jelentkez engedetlensggel szemben. mde ezt a hitismeretet s engedelmessget az egyetemes keresztynsgnek csak egyik rsze vllalja s vallja a magnak abban a formban, ahogyan azt egy-egy hitvalls megfogalmazza.
Ez a „rszlegessg” visszatkrzdse annak a fjdalmas tnynek is, hogy az egyetemes keresztynsg a meghasonlottsg, a hitvallsokra vagy felekezetekre szaggatottsg llapotban van. A reformcinak az a kezdeti remnysge, hogy az egsz keresztyn egyhz az Isten Igje szerint megjul, nem vlhatott valra. St a rmai katholicizmus, kivlt tridenti zsinatval, a legmerevebben elutast llspontra helyezkedett a reformci idejn jra felismert evangliomi figazsgokkal szemben. (A reformtori rselvvel szembelltotta a Szentrssal egyenl tekintlynek elismert „hagyomnyt”, ksbb pedig a „ppai csalatkozhatatlansg” dogmjt is; a reformtori kegyelemtannal pedig as Krisztus dicssgt elhomlyost, a Szentrstl lesen elt dogmit s skramentlizmust helyezte szembe.) gyhogy az Isten Igje szerint reformlt egyhz szmra lehetetlenn vlt az, hogy a rmai egyhzat Krisztus igaz egyhznak tekintse. Mindamellett a reformtorok s hitvallsaink sem vontk ktsgbe, hogy amennyiben a rmai katholicizmus krben is hirdetik a Krisztus evangliomt, s kiszolgltatjk a kt igaz skramentumot is: br sok tvedssel elbortva, de bizonyos mrtkig ott is jelen van a Krisztus egyhza. A reformtus hitvalls – minden szksgkppeni ellentt mellett is – egynek tudja magt mindazzal, ami akr a Tridentinum eltti, akr a Tridentinum utni rmai katholicizmusban valban a Szentrs szerint val igaz keresztyn tants s let. De mindazzal szemben, ami nem a Szentrs szerint val, nem sznhetik meg tiltakozni, felmutatva az Ige teljesebb s tisztbb ismerett, nmagra nzve is hallosan komolyan vve a „semper reformari” bibliai parancst mind a tan, mind az let szempontjbl.9 Egszen j s sokkppen gretes stdiumba lpett az evangliumi keresztynsg s a reformcit be nem vev, de a „ppizmus” sok tvedsvel szembenll keleti orthodoxia kztti viszony klnsen az n. kumenikus mozgalom megindulsa ta. Jllehet a keleti orthodox egyhzak nem hagynak fenn ktsget az irnt, hogy messzemen kizrlagossggal nmagukat tekintik Krisztus igaz egyhznak, de az kumenikus egysgtrekvsekben val rszvtelk sok termkeny tallkozsra s folytonos interkonfesszionlis prbeszdre adott s ad alkalmat. Az Isten Igje szerint reformlt egyhz bennk is olyan mrtkben ismeri fel a Krisztus egyhznak jelenltt, amilyen mrtkben tantsuk s egyhzi letgyakorlatuk a Szentrs helyes magyarzsnak s alkalmazsnak bizonyul. Ami pedig az evangliomi keresztynsgen belli klnbsgeket illeti: a reformtus egyhz a lutheri s az anglikn keresztynsget nmagval egytt egy egyhznak: a Krisztus evangliomi egyhznak vallja. Nem kzmbs a reformci e hrom klnbz irnya kztti bels meghasonlsok irnt sem, de ezeket nem tekinti egyhzszakads jellegeknek, vagy eretnek tvelygseknek. Sem tantsukban, sem egyhzi letgyakorlatukban nem lt olyan mrv eltvolodsokat a Szentrstl, amikre „damnamus”-t volna knytelen mondani. Az egysget s bkessget keres testvri prbeszd viszonyban van velk.10 Isten kezben levnek ltja azt a lehetsget, hogy a bels ellenttek valamikor egy olyan kzs hitvallsban olddhatnak fel, amely nem elhallgatst vagy elkendzst, hanem egy magasabb szintzisben val felolddst jelenti majd a kztk lev klnbsgeknek, gyhogy mindegyik a maga addigi hitvallsnak kiteljesedst tallja meg az Isten jonnan meghallott Igjre kzsen rfelel j hitvallsban. Amg ez el nem kvetkezik, a hitvallsi klnbsgek az egy evangliomi egyhzon bell is megmaradnak, mint az Isten Igje irnti engedelmessg konkrt formi, amelyeken csak a Szentrs irnti teljesebb engedelmessg felttele alatt lehet majd tlmenni. Addig a reformtus egyhz hitvallsa csak mint reformtus hitvalls lehet evangliumi s katholikus is. Ha nem volna reformtus, akkor evangliumi s katholikus sem lehetne.
A II. Helvt Hitvalls, amikor cmirata szerint az „orthodox hit” s „a katholikus dogmk” kifejtst adja, cmiratban azt is felsorolja, hogy kik llanak mgtte. Azok kztt a sajtos trtnelmi krlmnyek kztt, amelyekrl majd a kvetkez szakaszban adunk rviden szmot, legelszr „a Helvetiban, Zrichben, Bernben, Schaffhausenben, Szentgallenben, a Rhaeti-Alpesek vidkn s a szvetsges kantonokban, valamint Mlhausenben, Bielben s a hozzjuk csatlakozott Genfben lev egyhzak lelkipsztorai” tettk magukv, rtk al s adtk ki „egyez rtelemmel” 1566. mrcius 1-i dtummal. Azutn hamar felsorakoztak mgje a tbbi orszgok reformtus egyhzai. A sktok mr 1566. szeptember 5-n tartott zsinatukon alrtk. A mi atyink Meliusszal az lkn az 1567-i debreceni zsinaton fogadtk el februr 24-n. A Tiszn tl s innen es akkori 17 egyhzmegye lelkipsztorai rtk al. Hamarosan bevettk azutn a dunamellki s duntli tjak eklzsii is, kivlt a trk hdoltsg alatti terleteken. Ez a hitvalls azutn a magyarorszgi reformtussgnak olyannyira szimbolikus iratv lett, hogy szzadokon t (egszen 1881-ig) orszgos trvnyeinkben is „elvt hitvalls evanglikusoknak” neveztk ket. A lengyel reformtusok csekly vltoztatssal „lengyel hitvalls” (Confessio Polonica) nvvel tettk magukv 1570-ben kt tartomnyban, ksbb egyebtt is. A francik a maguk Klvintl szrmaz korbbi hitvallsa (a Confessio Gallicana) mellett 1571-ben ismertk el. Br ezekhez hasonl hivatalos nyilatkozat s formlis elfogads sem Anglia, sem Nmetorszg, sem az szakamerikai Egyeslt llamok reformtus egyhzai rszrl ltalban nem trtnt s br egyhzjogi rtelemben sok orszgban, sajt szlfldjn is hatlyon kvl helyeztk: a Heidelbergi Ktval egytt ez a legelterjedtebb s szellemi-lelki rtelemben a legelismertebb reformtus hitvallsi irat, aminthogy mr a dordrechti zsinat (1618–19.) is ezt a kettt minstette a legegyetemesebb reformtus hitvallsnak. Klskppen sok orszgban httrbe szorulhatott a hazai hitvallsokkal szemben, st a sajt hazjban is hontalann vlhatott – lelkikppen mgis mgtte ll, hite egyik legklasszikusabb kifejezsnek tekinti s lnyegben azonostja magt vele a legtbb reformtus egyhz.
A tovbbiakban mg ltni fogjuk, milyen egyb korltai is vannak a reformtus hitvallsoknak ltalban, a II. Helvt Hitvallsnak klnsen. Itt mg csak annyit jegyezznk meg, hogy ebben a vonatkozsban is megismtldik, helyesebben visszatkrzdik a legmagasabb igny s a legteljesebb ignytelensg tallkozsa. A reformtus egyhz – eltekintve bns mulasztsaitl s vtkes elfelejtkezseitl, amik szintn minden idben kzrejtszhattak abban, hogy sokszor nem becslte meg kellkppen atyi vallsttelt – azrt is kezelhette sokszor jobb sorsra rdemes s igen rtkes hitvallsait is bizonyos nagyvonalsggal, mert nem a maga fogalmazsainak, hanem egyedl Isten Igjnek akart rvnyt szerezni. Viszont hitvallsos megjulsai idejn, gy hihetleg a jelenben is, j rmmel s bnbnattal eszml magra, jra megtanulja helyesen rtkelni s hasznlni hitvallsait is, mint amelyekben a Krisztus egyetemes egyhza egyik rsznek (annak a rsznek, amelyik maga!) ppen az Isten Igje irnti konkrt engedelmessge jutott pldaszer kifejezsre s kilt ma is a mi mostani, az akkorihoz hasonlan konkrt engedelmessgnk utn.
5. Minden egyhzi hitvalls egy sajtos trtneti helyzetben keletkezik. ltalban olyankor, amikor a tvhit, a tvtanok s tvelygsek az egyhzon bell jelentkeznek s velk szemben az egyhzi igehirdets, tants s let tisztasga rdekben elkerlhetetlenl szksgess vlik a hit igazsgainak hatrozott, vilgos felmutatsa; amikor a hit egysgnek, tisztasgnak megromlsa folytn az egyhz-szakads veszlye fenyeget; amikor meg kell mutatni, hogy a tan s let szempontjbl mi az Isten Igjnek legfbb zenete s mi a helyes engedelmessg az elhatalmasodott vagy ksrtsknt jelentkez engedetlensggel szemben. ltalban minden hitvalls ilyen harci helyzetben szletik: a hitbeli engedelmessgnek a hitbeli engedetlensggel vvott harcban. A hitvalls mindig kiemelked egyhztrtneti dokumentum is: az egyhz felels dntse egy meghatrozott trtneti helyzetben. gy azutn mindegyik hitvallsnak megvannak a maga klnleges trtneti krlmnyei, amelyek keletkezst s konkrt cljt megvilgtjk, sajtos tartalmi s formai alkatt kzelebbrl meghatrozzk s a hitvallst egszben s rszleteiben trtnetileg rthetv teszik, rthetv annak a sajtos hitvall helyzetnek a feltrsval, amelyben keletkezett. De ez egyttal azt is jelenti, hogy mindegyik hitvalls magn viseli kora blyegt, mindegyiknek megvannak a trtneti korltai.
A II. Helvt Hitvallsrl ebben a vonatkozsban a kvetkezket kell rviden elmondanunk: III. Frigyes pfalzi vlasztfejedelem (akinek a Heidelbergi Kt keletkezse krl is oly nevezetes szolglat jutott osztlyrszl) 1560-ban a reformci klvini irnya fel fordult. gy hitsorsosaival egytt maga is hamarosan abba a fenyeget helyzetbe kerlt, amely az akkori nmet birodalomban mindazokra a protestnsokra vrt, akik nem voltak hajlandk a lutheri rvacsoratant elfogadni.11 Fjdalommal ltta, mennyi mltatlansg, szenveds s ldztets ri a reformtusokat amiatt, hogy az 1555-i augsburgi vallsbke csak a luthernusokra s a rmai katholikusokra terjed ki, mert csak ezeket ismerte el a maga terletn. Mr attl lehetett tartani, hogy az 1566-ra egybehvott birodalmi gyls a pfalzi fejedelmet is kirekeszti a vallsbke oltalmat ad hatlya all. Teht III. Frigyes igazolni akarvn a birodalmi gyls eltt, hogy a reformtus egyhz s tantsa megegyezik az apostolokval s nincs kze semmifle szakadrsghoz s eretneksghez: 1565 vge fel a genfiekhez s Bullingerhez fordult, ennek a clnak megfelel, ttelek s ellenttelek formjban szerkesztett iratot krve tlk. Ekkor vette el Bullinger a maga vekkel azeltt megrt hitvallst12 s azonnal elkldtte Heidelbergbe, ahol az rendkvl lelkes fogadtatsra tallt, gyannyira, hogy nmet nyelvre val lefordtst s kinyomtatst szorgalmaztk. Ez a meglepen kedvez fogadtats egy csapsra eldnttte azt a krdst, amelyben addig a svjciak nem tudtak dlre jutni. Ugyanis a reformci szzadnak hatvanas veiben Helvciban mr egsz sor hitvallsi iratra lehetett visszatekinteni, amelyekben az elretr s megszilrdul reformci – a fennforg krlmnyek s szksgletek szerint – az evangliomi hit igazsgait sszegezte.13 Ezek kzl azonban egyik sem ltszott alkalmasnak arra, hogy a birodalmi gyls eltt a helvt reformtusok kzs hitvallsaknt bizonytsa a reformtus egyhz igazt. Bzk egy reformtus zsinat sszehvsra gondoltak, amelyik hivatva lett volna azt megszvegezni. Msok, gy maga Bullinger is, arra gondoltak: elg sok rgebbi hitvallsuk van mr s ezek valamelyikt vegyk kzs alapul. Minthogy azonban Pfalzban olyan nagy elismerssel fogadtk Bullinger addig mg nyilvnossgra nem hozott iratt s ennek a helvt egyhzak rszrl val megerstse s publiklsa is kvnatoss vlt: ez adott kzvetlen indtst arra, hogy bullinger hitvallst a zrichi utn a tbbi szvetsges kantonok egyhzai s behatan megvizsglvn, a maguknak fogadjk el. sietni kellett: a pfalzi fejedelem kancellrja a birodalmi gyls kzeledte miatt klnsen srgette a dolgot. Zrich s krnyke utn Bern s krnyke zrkzott fel. A genfiek (Bza s Colladon) szemlyesen mentek Zrichbe, hogy alrsukkal hozzjrulsukat adjk. Schaffhausen s Mlhausen csatlakozst lovas kldnc (Zwingli veje) hozta. Szentgallen, Chur s Biel szintn levl tjn fejezte ki egyetrtst. Csak Bzel ellenkezett: vezet lelksze a lutheri irnyhoz hzott s elegendnek tartotta az 1536-bl val I. Helvt Hitvallst. (Bzel formlis csatlakozsa nem is trtnt meg hamarbb, mint 1642-ben.) De a helvt reformtusok tlnyom tbbsgnek hozzjrulsa biztostva volt. Ami pedig a tbbi orszgokat illeti, Bullinger mr korbban is mltn utalhatott a pfalzi fejedelemhez rt levelben arra, amit azutn a kiadott hitvalls elszava is megismtelt, hogy ez a hitvalls megegyezik nemcsak az apostoli egyhzval, hanem Krisztusnak Nmetorszg, Franciaorszg, Anglia s ms orszgok sszes egyhzaiban l, igaz hitvallinak vallsttelvel. Messzemenen igazolja ezt az a valsgos diadalmenet, amelyet a II. Helvt Hitvalls a megjelense utn oly rvid id alatt megtett.
A II. Helvt Hitvalls keletkezsrl mindenesetre tallan mondja Bhl, hogy „nagyszeren reformtus mdon” trtnt.14 E hitvalls trtnetnek s jelentsgnek legutbbi mltati pedig joggal llaptjk meg, hogy „bizonyra egy msik hitvallsnak sincs ilyen klns trtnete”.15 De tegyk mell mg Courvoisier-nek az 1566-i francia fordts mostani j kiadjnak ezt a meggondolkoztat nyilatkozatt is:
„Mint minden ms hitvalls, a Helvt Hitvalls is magn hordja kora blyegt. Az egyhznak arra az idre vonatkoz vallsttele, amikor megjelenik. Az akkor feltr gondok vetletekppen gy proklamlja az rk evangliumot, ahogyan azt abban a korban az akkor lk hallottk s proklamltk. Ez teszi a hitvallsokat oly knnyen brlhatkk. Nem nagy fradsgba kerl sem a gynge pontjaik kimutatsa, sem annak bizonytsa, hogy dtumhoz kttt dokumentumok. A hitvallsok alapjn meg lehetne rni az egyhz gyngesgeinek s nyomorsgnak trtnett! De ez nem sokat szmt annak, aki Pl apostollal egytt tudja, hogy Isten ereje az ertlensgben vgeztetik el… A hitt megvall egyhz kompromittlja magt: teljesen elktelezi magt vallsttelben. Mr pedig a hitnket nem vallhatjuk meg anlkl, hogy a bnnket meg ne vallannk… Nyilvnvalan van egy mdja annak, hogy ne tvedjnk – s ez az, hogy semmit sem mondunk. Nem hisszk, hogy ilyesmi lehetne az egyhz eszmnykpe. S felvethetjk magunknak azt a krdst: hol volnnak a mi egyhzaink, ha a XVI. szzadban nem tettek volna vallst hitkrl s nem hagytk volna rnk annak bizonysgt – hozzszmtva mindazokat a vitathat elemeket is, amelyek ezzel egytt jrnak.”16
6. Tovbbi fontos jellemvonsa a reformtus hitvallsnak az, hogy kzmegegyezssel nyer megllaptst, illetve elfogadst. Ha egy-kt ember rja is: nem az szemlyes vagy hivatali tekintlyk emeli rsukat a hitvalls rangjra, nem „hivatalbl” deklarljk dogmikat, nem fellrl lefel erszakoljk r a hitvallst az egyhzra, a gylekezetekre, hanem a lelkipsztoroknak s gylekezeteknek, illetve a gylekezetek kikldtteinek nkntes, kzs, egy szvvel s egyez rtelemmel val tnykedse, kzremkdse ltal jn ltre, gy vlik egyhzi hitvallss. A „consensus ecclesiae” elengedhetetlen a „szentek egyessgben” valsul hitvallshoz. Mert ahhoz, hogy a hitvalls valban egyhzi legyen, szksges a szentek egyessgnek rszvtele, kzs felelssgvllalsa s felelssghordozsa – a kegyelmi ajndkok mrtke szerint, a hit s a hitben nyert ismeret mrtke szerint. Krisztus felttlen egyeduralmnak az egyhzban a kegyelmi s hitbeli ajndkokat respektl s azokat tevkeny szolglatba llt kzssgi, kollegilis, demokratikus intzkedsi forma felel meg. Barth Kroly szavaival szlva: „Ha rendjn folynak a dolgok: a zsinat nem egyb, mint a reformtus gylekezet meghatalmazottja. Hiszen formai arisztokrcija csak reprezentatv keresztyn demokrcia, a Krisztus autokrcijnak velejrja. Semmifle hivatal, semmifle klrus sem tolakodhatik Krisztus, a mennybeli Impertor s a fldn szuvern keresztyn gylekezet kz. A zsinatnak a dogma proklamlsra val illetkessgt reformtus felfogs szerint annak reprezentatv jellege nem hogy kirekeszten, hanem annak alapjt… emberileg-jogilag ppen ez a keresztyn-demokratikus jellege veti meg.” „A reformtus np nem hagyja magt csak gy fellrl lekezelni. Vagy maga tesz vallst, vagy egyltaln nem tesz vallst.”17 Ez nem azt jelenti, hogy a hitvallst okvetlenl zsinaton s okvetlenl kzs egyttlt formjban kell megvitatni, s gy megszerkeszteni. De egyhzi jelleghez hozztartozik, hogy tbben kpviseljk az egyhz kzmeggyzdst, amelynek a hitvalls kifejezje kell legyen s nknt: a hit megvallsnak rmvel s szabadsgval jruljanak hozz, gy llaptsk meg, fogadjk el s nyilvntsk a maguk kzs vallsttelnek.
Amikor Bullinger a maga hitvallst rta, az egyhz felels szolgjaknt ezt a kzs hitbeli meggyzdst tartotta szem eltt. Hiszen ppen az sszefog, az egyest igazsgot kereste a szeretet s bkessg, a kiegyenlts s engesztels lelkvel. kumenikus theolgus volt: azon fradozott, hogy egyrszt a luthernusok s zwinglinusok kzti ellenttet thidalja, msrszt Klvinnal megtallja a minl teljesebb sszhangot. Mindenkinl tbbet tett a zrichi s a genfi reformci egyestse rdekben. rdemes azt is megjegyeznnk, hogy a berniek kedvrt, akik az rvacsorrl szl rsz befejez szakaszt kifogsoltk, egyszeren trlte ezt a szakaszt. Ebben az rvacsornl hasznlatos ltzet s ednyek egyszersgrl volt sz s gy az nem is kerlt bele a hitvallsba.18
De mg ennl is fontosabb az, amit a helvt hitvallk az elszban mondanak: „bizonysgot tesznk mindenki eltt a kzttnk meglev teljes egyezsgrl, amelyet adott neknk az r, hogy egyhzainkban, amelyekben minket az r szolglatra rendelt, mindnyjan ugyanazt hirdetjk s nincsenek kzttnk versengsek, st p test vagyunk, ugyanazon rtelemmel s ugyanazon vlemnnyel.” Valban concorditer, egy szvvel sorakoztak fel mell elszr a helvt egyhzak (elbb lelkipsztoraik rvn, azutn maguk a gylekezetek is), majd pedig nagy lelkesedssel, meglep gyorsan s nknt a klfldi reformtus egyhzak hossz sorban. gy lett a reformtus keresztynsg sszhangja, egybecsendl hivallsa szzadokon t.
7. A hitvalls emberi, trtneti korltozottsgval szorosan sszefgg az az alzatos felismers, hogy nem vgrvnyes, hanem csak ideiglenes, nem felttlen, hanem csak viszonylagos az a hitismeret, amelyet nyjt s ahogyan nyjtja. Ezrt rvnyessge is csak jobb okulsig: az Isten Igje ltal jobbakra tanttatsig ll fenn. Az nmagval tisztban lev reformtus hitvalls sohasem ignyelheti azt, hogy mindenkor, minden ksbbi nemzedk szmra egyarnt ktelez rvny hitvalls legyen.
Mindennek – a hitvallsoknak is – rendelt ideje van. Nem „idtlen igazsgok” kpzelt rkkvalsgnak a birodalmhoz tartoznak, hanem valsgos letfunkcit tltenek be az ecclesia militans tjn. Az ton lev egyhz lettevkenysgei s mint ilyenek: magukon viselik az ideiglenessg, a viszonylagossg, a mulandsg blyegt. Verbum Dei manet in aeternum – Isten Igje marad meg rkk – a hitvalls nem! Nem is akar ebben sem vetlkedni Isten Igjvel! ppen mulandsgval, elavulsval, letnsvel is beszdes bizonysgv vlik az Ige rkkvalsgnak, amelynek szolglt a maga helyn s idejben.
A hitvalls dnten nem htrafel, hanem elre akar mutatni. Amikor megmutatja, hogyan engedelmeskedtek atyink ott s akkor Isten Igjnek, arra ad pldt, hogy mi is vele egytt s hozz hasonlan engedelmeskedjnk itt s most Isten Igjnek. Nem akarja helyettesteni, vagy feleslegess tenni a mi itteni s mostani, a Szentrsra hallgat, azt magyarz s alkalmaz engedelmessgnket. St ppen ennek akar szolglni. Nem szgyenli a maga konkrt korltait, hanem ltja s beismeri azokat s arra szlt fel, hogy mi is lssuk. Egyenesen provoklja a bvebb kifejtst, a kiegsztst, az elmlytst s a brlatot. Azt, hogy tle is okulva trekedjnk mindig teljesebben s tisztbban merteni a kimerthetetlen forrsbl.
Pl apostol arrl tesz bizonysgot, hogy rsz szerint val az ismeret, rsz szerint val a prftls is. A teljessg az egyhznak csak a sznrl-sznre ltskor adatik (I. Kor. 13:8kk.). Addig a hitvallsban is a rszrl-rszre mindjobban elre halad ismeret s engedelmessg a kiszabott tja. A tkletes hitvalls a „diadalmaskod egyhznak” a dicssg orszgban osztlyrszl jut megtiszteltets: az j g s j fld vilgban, a mennyei Jeruzslemben foly liturgia, teht eschatologikus mennyei valsg. De ppen mert afel halad az egyhz: ktelessge hitvallst szntelenl nyitva tartani a jobb okuls, a jobbakra tanttats eltt, bzva Ura gretben, aki Lelke ltal el akarja vezrelni minden igazsgra.
A II. Helvt Hitvalls ebben a tekintetben is nagyon vilgosan beszl elszavnak hres s sokszor idzett soraiban: „Mindenekeltt bizonysgot tesznk arrl, hogy az ltalunk itt eladottakat, egyenknt s sszesen, kszek vagyunk mindig, ha valaki kvnja, rszletesebben kifejteni, st azoknak, akik az Isten beszdbl jobbakra tantannak, ksznet kifejezsvel engednk is, engedelmeskednk is az rban, akinek dicsret s dicssg.”
Emltsnk fel itt nhny pldt arra, hogy klnsen milyen pontokon ltjuk fontosnak az Isten Igje irnti felelssggel s az ltala val jobbakra tanttats irnyban a jobb okuls szksgessgt. Tvol ll itt tlnk, hogy ezzel a hitvallsok olykor divatosan emlegetett „revzija” irnyba akarnnk knnyelmen vagy knnyedn utalgatni. Tudnunk kell, hogy a hitvalls revzija nem kisebb feladat, mint egy j hitvallsnak a megalkotsa. S pldaszerenk kell tartanunk ebben a vonatkozsban a nmetorszgi „hitvall egyhz” magatartst, amely a maga valban hitvallsnak beill vallstteleit is szernyen nem nevezte hitvallsoknak, hanem csak nyilatkozatoknak, illetve a reformtori hitvalls theolgiai rtelmezsnek. az j hitvalls alkotsa, vagy a rginek a revzija Isten ritka kegyelmi ajndkaihoz tartozik. Csak ha az Igje irnti engedelmessg parancsolata ellenllhatatlanul jelentkezik, gyhogy nem csupn hajts trgya mr, hanem a konkrt j mondanival is a sznkban s szvnkben van mr, mint valban az Isten kijelentsbl, a Szentrsbl vett hitismeret, amelyet az Una Sancta hangjaknt az egsz egyhzhoz (s az egyhz ltal a vilghoz) intzve kell hitvallsknt megszlaltatni: akkor szabad, mert akkor mr elkerlhetetlenl kell is, nemcsak beszlni rla, hanem mr vghez is vinni. gy teht csak szernyen, a helyes theolgiai rtelmezs, a ma szksgesnek ltsz elmlyts, helyes kifejts s kiegszts irnyban tesznk nhny konkrt utalst.
Hitvallsunknak az Istenrl szl tana (eltekintve attl, hogy az Isten egysgrl s a Szenthromsgrl szl tantst az egyetemes keresztyn hitvallsoknak megfelelen, tmren s hven eladja) megkvnja azt a kiegsztst, hogy Isten tulajdonsgait ne elvontan, filozfikusnak ltsz modorban soroljuk fel, hanem biblikusan: a Jzus Krisztusban lett kijelents tartalmi gazdagsgban s az isteni tulajdonsgok egymst megvilgost, klcsnsen magyarz sszefggsben trjuk fel. Vilgoss kell tennnk azt, hogy Istennek mindegyik tulajdonsgban magval a Jzus Krisztusban nmagt kijelent rral van dolgunk, az tkletes isteni valsgnak teljessgvel s nem elvont eszmei tulajdonsgokkal, amelyeket filozfikus ton vezetnnk le vagy tulajdontannk Istennek, mint „legfbb lnynek”. Nem lltjuk, hogy a II. Helvt Hitvalls ezen a ponton eltvolodik a szentrsbeli kijelentstl; de ltva azt, hogy az Istenrl szl tan mindjrt a reformcit kvet orthodoxia idejn hova siklott le, s hogyan tette maga is lehetv a racionalizmusnak a Szentrstl idegen spekulciit, szksgesnek tartjuk annak kiemelst, hogy az Isten tulajdonsgairl szl tant is nyilvnvalan s minden zben t kell hatnia a Jzus Krisztusban lett isteni kijelents konkrt tnyeinek s igazsgainak, ha azt akarjuk, hogy eleve el legyen vgva az tja az emberi spekulcinak, amely mindig a maga fogalmait szeretn tvinni Istenre, vagy pedig egsz trivilisan a maga igazsg- s szeretet-fogalma alapjn merszeli Istennek hol igazsgossgt, hol pedig szeretett ktsgbevonni. Isten „tulajdonsgai” sem kevsb tartoznak a kijelents tartalmhoz, mint pldul az szenthromsgos szemlynek vagy Jzus Krisztus istenemberi szemlynek titka.
Ugyangy kell gondolkoznunk a „a termszeti trvny” krdsrl. (Lsd a hitvalls XII. rsznek elejt!) A reformci – amellett, hogy felejthetetlenl hangslyozta az rselvet s az egyedl Krisztus ltal val megigazulst – helyenknt megengedte magnak azt, hogy a termszeti istenismeret s a termszeti trvny, illetve termszetjog nem biblikus, hanem filozfikus s skolasztikus gyker elmletnek is juttasson nmi szerepet. Ma mr az evangliumi keresztynsg ezen a ponton a jobbakra tanttats tjain halad elre, hasznostva a nmetorszgi „hitvall egyhz” j hitvallsszer megnyilatkozsaiban is kifejezd felismerseket s okulva a reformci ta eltelt ngyszz esztend slyos leckibl, amelyek a reformtori alapintencik mg kvetkezetesebb rvnyestsre ktelezik.19
Hinyolnunk kell, hogy a II. Helvt Hitvalls nem szentel kln fejezetet a Szentllekrl s a vgs dolgokrl szl tannak. Az ide tartoz ismeretek ms fejezetek egyes szakaszaiban szhoz jutnak ugyan, de korntsem oly mrtkben s mdon, ahogyan azt egyfell a mindjobban feltrul bibliai igazsg, msfell az ezzel szembenll tves felfogsok szksgess teszik.20
A hitvalls sok pontjn, de legszembetnbben a vilgi felsbbsgrl szl (XXX.) fejezetn ltszik meg az, hogy mennyire jellegzetesen kispolgri krnyezetben szletett: a kzpkori feudlis trsadalmat levlt nyugati polgri trsadalom lgkrben, amelyik – ltalban az egsz reformci szemlletnek megfelelen – a maga mdjn tovbb folytatta a „corpus christianum” eszmjnek, helyesebben: illzijnak polst, miszerint egyhz s trsadalom, egyhz s np, egyhz s llampolgrok sszessge, voltakppen egy „keresztyn testet” alkot azonos valsg: a sz komoly s szoros rtelmben „keresztyn trsadalom, keresztyn np, keresztyn llam”. Ez pedig igen veszedelmes hatrelmosdshoz vezetett: egyfell az egyhz (a „corpus Christi”) s a vilg, msfell az egyhz s az Isten orszga kztti hatrok elmosdshoz, ami a Szentrs szerint, a Krisztus mennybemenetele s visszajvetele kztti idben megengedhetetlen.
Nyilvnval, hogy az Isten orszgnak evangliumt hirdet egyhz egszen ms szituciban: nevezetesen a misszi szitucijban tudja magt, nemcsak az skeresztynsg idejn, hanem minden idben s nemcsak az gynevezett klmisszii mezkn, hanem mindentt. S amikor annak szolgl, hogy Isten orszgnak evanglioma „az egsz tsztt megkelessze”, ezt nem valami merev, statikus, polgri vagy rendi trsadalom kiptsben ltja, hanem az Isten evangliomnak s trvnynek szabad hirdetsben. Teht pozitven rtkelve s rtkestve mindazt, ami hitvallsunknak ebben a fejezetben is a Szentrs szerint val igazsgot tolmcsolja, ma mr – ppen a Szentrs alapjn – sok mindent mskppen kell mondanunk, hasznostva a bibliai s theolgiai kutats ide vonatkoz, a krisztolgiai sszefggseket feltr eredmnyeit.21
Mindezzel csupn arra akartunk utalni, hogy voltakppen a hitvallsnak nincs egyetlen pontja sem, amelyiket ne abban a mozgalmas elevensgben kellene – igazi intencija szerint! – rtkelni, amelyet a jobbakra tant Ige sszefggsben kap! Enlkl, nmagban vve, mindegyik fejezete s szakasza vgeredmnyben rtelmetlen s lettelen maradna. Az itt s most jra szl Ige hallsban, magyarzsban s alkalmazsban elevenedik meg s utal nmagn tl a Llek teljesebb vilgossgra. Teszi ezt olyan krdsekben is, amelyekrl teljessggel hallgat. gy hinyossgaival is sztkl: arra serkent, hogy ezeken a pontokon – a hitvalls szellemnek s sznvonalnak, biblikus magatartsnak s irnynak megfelelen – a Szentrs alapjn keressk a helyes s tiszta egyhzi tantst. gy rtelmezve mg hinyaival is jtkony funkcit gyakorol. Mert nem mzelis darab akar lenni, hanem az Isten l Igjbl l egyhz engedelmessgnek, nfegyelmnek s szabadsgnak eszkze.
De azt se felejtsk el: a leghozzrtbbek vlemnye szerint a II. Helvt Hitvalls alapos theolgiai feldolgozsa mig sem trtnt meg.22 Holott az egyhz minden nemzedknek a hitvallsaival val komoly s lland prbeszdben kell keresnie az Ige s a Szentllek elrevezet tjt, aminek egyik legfontosabb formja a hitvallsokkal val behat s rszletes theolgiai foglalkozs.
Az is bizonyos, hogy aki valban a Szentrstl tanul, azt fogja tapasztalni, hogy hitvallsainkban mindig tbb a tanulni, mint a kritizlni val.
8. A Szentrs tekintlynek felttele alatt. Nem felesleges ismtls, ha ezt mgegyszer alhzzuk. Eleitl vgig errl van sz. Az egyhzi hitvalls nem keresi msutt Isten kijelentst, hanem csak a Szentrsban. Az rs a forrs, a szably s a zsinrmrtk. A hitvalls azrt s annyiban „katholikus” vagyis az Una Sancta hangja, mert s amennyiben az rs zenett tolmcsolja. Ez teszi hitelre s figyelemre mltv akkor is, ha az egyetemes egyhznak csak egyik rsze ll mgtte s akkor is, ha magn hordja az emberi, trtneti korltozottsg minden blyegt, mert ott, akkor abban a helyzetben, azoknak a hitvallknak gy kellett hitk szerint engedelmeskednik, az rs konkrt parancsai irnt. Kzmegegyezsk sszhangjban a szentrs kzsen meghallott szava vitte a vezrszlamot, azrt tudtak egyez rtelemre jutni. S a hitvalls azrt nem tekinti magt lezrtnak s tkletesnek, mert az rs ktelezi erre, az rs, amely fel nyitottnak kell maradnia, hogy szntelenl annak eleven ramkrbe kapcsoldjk, annak vilgossgt sugrozza tovbb. Azrt mutat elre, nmagn tlra, mert a Szentrsban azt ismerte meg, aki tegnap s ma s rkk ugyanaz, s mert nemcsak az, aki volt s aki van, hanem az is, aki eljvend. Ennek az l s mindenhat rnak engedelmeskedik a hitvalls, amikor a Szentrsnak veti al magt. Ennek az l s hat Ignek adja a dicssget, amikor keresztel Jnos mozdulatt s vallomst kveti: „Annak nvekednie kell, nekem pedig albb szllanom.” A hitvalls legfbb funkcija, hogy tlutal nmagn a forrsra, a szablyra, a brra: a Szentrsra. Nem akar mell, vagy ppen a helyre tolakodni, nem akar vele vetlkedni, hanem szolglni akar neki. Csak annyi hitelt ignyel magnak, amennyire ezt a bizonysgtev szolglatot tnyleg s helyesen elltja.
A Szentrs tekintlye teht felttlen, a hitvalls pedig feltteles s viszonylagos. Tallan lehet gy szemlltetni a kett viszonyt, mint a Tzparancsolat els s tdik parancsolatnak: az Isten szava irnti felttlen engedelmessg s a szlk irnti engedelmessg viszonyt. Isten felttlen parancsolata kiterjed a szlk irnti tisztelet s engedelmessg parancsolatra is. Nem engedelmeskednk Istennek az, aki szlei irnt tiszteletlen s engedetlen volna. Viszont a szlk irnti tiszteletnek nemcsak alapot ad, hanem korltot s hatrt is szab az Isten irnti tisztelet s engedelmessg parancsolata: ha a szl olyasmit kvnna gyermektl, ami nyilvnvalan ellenkezik Isten akaratval, akkor „Istennek kell inkbb engedelmeskedni, hogynem embereknek”. Hiszen a hitben elttnk jrt atyk s testvrek hitvallsukkal nem nmagukhoz akartak ktni minket, hanem a Szentrshoz, az abban hangz Ighez, Isten l beszdhez. nmagukhoz csak annyira, amennyiben hitvallsukkal valban a Szentrsnak engedelmeskedtek.
A II. Helvt Hitvalls korntsem ll egyedl ebben az eleve, llandan s vgtre is nmagn tl: egyedl a Szentrsra mutat alzatval. Egsz sort idzhetnnk a rgebbi s jabb reformtus hitvallsoknak, amelyek nemcsak bels tartalmukkal s magatartsukkal, hanem hatrozott felhvs s felszlts formjban ugyanezt teszik. Csak kettt idzznk: mr Zwingli gy vezeti be 67 ttelt, hogy vilgosan klnbztet az Istentl ihletett Szentrs s abbl mertett ttelei kztt s kinyilvntja azt a kszsgt, hogy ahol az rst nem helyesen rtelmezn, hajland – de ugyancsak az rsbl! – jobb rtelemre vezettetni magt.23 Klnsen erteljes az 1532-i berni zsinat hitvallsnak bevezetse: „Ha pedig lelkipsztoraink vagy msok olyasmit adnnak elnk, ami kzelebb vezet minket Krisztushoz s Isten Igje szerint jobban elmozdtja a kzs bartsgot s keresztyn szeretetet, mint az itt feljegyzett vlemny, azt szvesen elfogadjuk s nem akarjuk gtolni a Szentllek futst, aki nem htrafel mutat a testre, hanem mindenkor elretr a mi Urunk Krisztus Jzus kpmsa fel”.24