A klvinizmus ma
- Elads lelkszeknek Tahiban, 1986. jnius 6-n -
a) Mit rtnk klvinizmuson? Feladatom az, hogy beszmoljak a mai klvinizmusrl. Elbb azonban egyet kell rtennk abban, hogy mit rtnk klvinizmuson. Nyilvnvalan a forrsnl kell megragadnunk ezt a jelensget, azaz ott, aminek 450. vforduljt ebben az vben nnepli az egsz reformtus vilg: Klvin Jnos Institutiojban. Csak nhny, de elhatroz jelentsg mondatot idzek az Institutio els kiadsbl, mindjrt a knyv elejrl, Vidor Jnos szp fordtsban:
„Isten az gen s a fldn mindent, ami csak van, a maga dicssgre teremtett (Zsolt 148, Dn 3,17-18), s ezrt joggal megkveteli, hogy a maga termszetnek mdja szerint minden teremtmny t szolglja, az uralmhoz igazodjk, az nagy fensge eltt meghajoljon, s engedelmessgvel elismerje t Urnak s Kirlynak (Rm 1,20-25)... irgalmas s kegyelmes: a nyomorultakat s gyefogyottakat, kik az knyrletessghez meneklnek s magukat re bzzk, jsgosan felkarolja; kszsges megkegyelmezni s megbocstani azoknak, akik bocsnatrt esedeznek..., s megtartja akar lenni mindazoknak, kik teljes bizodalmukat belje vetik s re fggesztik (Zsolt 103,8-13, zs 55,3-6, Zsolt 25,6 - Zsolt 85,2- 10)... Mindezeket a mi Urunkban, Jzus Krisztusban knlja s adja neknk az Isten: vagyis bneinknek ingyen val bocsnatt, az Istennel val bkessget s kiengeszteldst, a Szent Lleknek kegyelmi ajndkait... Ezt pedig sohasem rhetjk el msknt, mint igaz s l hit ltal. Viszont azok, akiknek nincs rszk Krisztusban, brmilyenek is, brmit cselekesznek, vagy brmennyire erlkdnek is, mgis veszedelemre s romlsra, az rk hall tletre jutnak..."
Az itt eltrt Isten-ismeretet rvidebben is lehet s szoktk is ssze-foglalni. Ezt a jellemzst nhny a latin solus mellknvvel sszetett kifejezs foglalja magban. Ezeket legyen szabad akkor is megismtelni, ha a konferencin esetleg mr tbb zben esett rluk sz. Ezek: solus Christus, sola gratia, sola fide, sola Scripura. Mindegyikhez hozz kell tenni, mert dnt jelentsg tnyez, egy tdiket: testimonium internum Spiritus Sancti.
Egyhzunknak XX. szzadi nagy tantja, msik jubilnsunk ebben az vben, Barth Kroly mindezeket egyetlen mondatba foglalta ssze: „Jzus Krisztus a mi Urunk". gy folytatta: ,,Urasga all nincs kivve lnynk egyetlen rsze sem. Testnk s lelknk megvltja."
Ha valaki csak a bels let titkairl prdikl, biztosak lehetnk, hogy Krisztus urasga ell menekl. Ez az urasg nem csupn a valls terletre vonatkozik - tantja tovbb Barth - ,,hanem magban foglal minden terletet, belertve a politika terlett is, amely most olyan jelents..„Nagyon fontos - folytatja Barth -, hogy ... megtanuljuk igazn mondani: nem n, hanem az r. Meg kell tanulnom gy lni, hogy mindig t keressem, t, Aki engem szeret s engem vezrel."13 Teht Barth lnyegre tapint megllaptsa szerint a reformtus keresztyn hit szemlyes kapcsolat Jzus Krisztussal mint a vilgnak s letemnek szuvern Urval. A Jzus Krisztussal egytt ton jr ember, aki rszt vehet s vesz is Urnak egybeszerkeszt szolglatban, ez a reformtus keresztyn ember. Ehhez aztn a felekezettudomnyi kziknyvek hozz szoktak tenni kls ismertetjegyeket is. Az oltr, a kpek s a szobrok hinyoznak a templomban - br a reformtusoknak nem hinyoznak -, ahol pedig mr seik vagy k ptettk a templomot, ott a flkrben vagy krben elhelyezett lhelyek kzppontjba az r asztala s a szszk kerl, tbbnyire egyetlen dsszel, a nyitott Biblival. A reformtus liturgiban httrbe szorultak az eszttikai elemek a prftai bizonysgttel javra. Erre vlaszol a gylekezet zsoltrok s dicsretek neklsvel. Az rvacsorai kenyeret a hvek nem trdelve kapjk a lelkipsztortl, hogy mg a ltszatt is elkerljk annak, miszerint a jegyek rszeslnek imdsban, s hogy a kiszolgltat lelksznek valami lnyeges szerepe lenne, nem pedig pusztn az Ignek s a hitnek, a Szent Llek munkjnak.
Elmondhatjuk ezek utn, hogy a reformtus keresztynsg a lnyegre koncentrlt keresztyn hit. Ez teszi kumenikus szempontbl is klnsen jelentss. Boldog emlkezet tantnk, Sebestyn Jen szavaival: „Klvin nem vilgegyhzat akart teremteni, csak az rk evanglium alapkveit akarta a maguk eredeti faragsban s tisztasgban jra sszeszedni s a megfelel helyre lltani."2
R kell arra is mutatnunk, hogy egyhzunk trtnelmileg hiteles neve nem az hogy „klvinista", hanem hogy „reformtus". Ez utbbit a rmai katolikusok adtk a francia hugenottknak mg a XVI. szzadban, olyan formban, hogy „religion prtendu reforme" azaz „lltlag reformlt valls". A hugenottk vllaltk ezt a megjellst, kihagyvn a kzps szt. gy neveztk magukat azutn a nmet reformtusok is, s semmi esetre sem klvinistnak. Nem akartak az gostai evanglikusok tjn jrni, akik szvesen s gyakran neveztk magukat luthernusoknak.
Boldog emlkezet egyhztrtnsznk, ifjabb Rvsz Imre rmutatott arra, mennyire ellenre lett volna nemcsak Klvin Jnosnak, hanem tantvnyainak is, nlunk Magyarorszgon ppgy, ha a reformlt egyhzat valaki klvinistnak nevezte volna. De ugyancsak mutatott r arra is, hogy a reformtus tantsok s egyhzi let nyomn olyan trsadalmi kisugrzs tmadt gazdasgi, politikai, s kulturlis tren, amelyet mint letstlust, rtkrendszert, teljes joggal nevezett el a klvilg klvinizmusnak.
b) A mai vilg uralkod tendencija; a szekularizci. Ideje azonban, hogy komolyan vegyk eladsunk cmbl azt a szcskt, hogy „mai". Elbb szljunk egy szt a mai vilg uralkod szellemi tendencijrl. Megllapthatjuk, hogy ez egy n. szekularizci, ms szval az a trekvs, hogy az ember magbl a vilgbl, a friss tapasztalsbl igyekezzk megrteni a vilgot, nem pedig a kijelentsbl, vagy a hagyomnyokbl, hogy azutn abban a vilgban, amelyben magnl okosabbat s nagyobb urat nem ismer el, autonmira, autarchira rendezkedjk be. Jellemzsl legyen szabad felhvni figyelmket egy a Gondolat kiadnl nemrg megjelent knyvre, amelyben ez a tendencia fellmlhatatlan kvetkezetessggel rvnyesl. Richrd Dawkins rsra gondolok, amely Az nz gn cmet viseli. A szerz darwinista, de megtoldja Darwint azzal, hogy nem az egsz llny harcol a ltrt s fajnak fennmaradsrt, hanem tulajdonkppen csak az letet a genercikon t hordoz s a tulajdonsgokat trkt rszecskje, a kromoszma lnc, vagy msknt a gn. Ez rendeli al magnak az egsz testet.
,,A test valjban nz gnjei ltal vakon programozott gp" (184. lap). gy van ez a nvnyektl az emberig mindentt. A testet nem is tekinti Dawkins egybnek, mint,.tllhznak", amelyet a gn pt fel magnak, hogy a szaporodst biztostsa, hogy azutn a szaporodsra sznt id lejrta utn a testet lebontsa s kiselejtezze. A lnyeges, az igazn fontos elem teht a gn, amelynek mg az ember esetben sincs tudatlete. Csupn a gn tllst biztost „tllhz", az ember esetben jtszik jelents szerepet a tudat, nem a gn, ilyen nincs, hanem a test, de csak mint eszkz a gn szolglatban. tmeneti rendeltets felptmny, s ugyanaz vele egytt az egsz kultra, a tudomny, a mvszet, a politika, az erklcs, a valls.
c) A szekularizci ellenre is ersen nvekszik a reformtusok vilgltszma, fleg a sznes br npeknl.
Amikor gy a szekularizci ttr kpviseliben vlemnynk szerint ad absurdum vitte a maga immanentizmusra, autonmira irnyultrek-vst, akkor szintehihetetlen, de tny, hogy egy nem autonmira trekv s nem naturalista, hanem sarktottan teokratikus hitforma s magatarts, mint amilyen a reformtus keresztyn hit, nemcsak hogy nem elenyszben van, mgcsak nem is zsugorodban, hanem ersen terjedben,br ez nem mindenhol egyforma mrtk. A tbb szz ves mltra visszatekint reformtus egyhzak inkbb csak stagnlnak, de nem terjednek. Bomlasztja ugyan ket az egyik oldal-rl a biblicista fundamentalizmus, a sok klnbz denominci, msfell pedig az imntjellemzett szekularizci, de maga az egyhz npe zmben rzi a folytonossgot az Ige hallgatsban, a ma krdseinek hordozsban, feladatainak ldozatos munklsban.
Viszont annl szmottevbb a reformtus keresztynsg terjedse a sznesbr npek vilgban. Elg Dl-Koret s Afrikt felhozni. Koreban e szzad 30-as s 40-es veiben olyan mrtkben terjedt el a reformtussg a japn idegen uralom elleni szellemi ellenllsban, mint nlunk a XVI. szzadban. Nemzeti rzs s reformtussg ott a lakossgnak csaknem egynegyednl egymsba forrt. Ma a koreai reformtusok a vilg egyik legnpesebb reformtus csoportja. Kivl iskolik vannak. Teolgijukon, ha jl vagyok rteslve, 500 dik tanul. Az augusztus vgi debreceni kongresszusnak ngy Klvin-kutat koreai vendge lesz, kztk Chung elnk eladst is tart.
A mjus kzepn lezajlott nagyszabs genfi reformcis jubileumnak szmos afrikai vendge is volt, gy tnik, hogy az egyhzi kldtteknek j rsze az volt.
Termszetesen az ilyen feltn gyarapodsnak megvannak a maga sajtos okai. A legfontosabb Isten Szent Lelknek az a munkja, hogy az vszzadok sorn a reformtus egyhzak, npek, intzmnyek, belertve pldul a Koreban mkd presbiterinus misszionriusokat is, vonz kisugrzst s tekintlyt tudtak biztostani a reformtus hitnek s egyhzi berendezkedseknek. Az elnys megtls alapja az a bizonyra egymssal sszefgg kt krlmny: egyfell a lelki s gylekezeti let intenzitsa, msfell az egyhzi kzssg rszvtele az emberisg, a kor irnyad trsadalmi trekvseiben.
d) A reformtus egyhzak trsadalmi jelenltnek nhny jellemz esete. Az emberisg kzs problmi kzl emltsk elsnek a fejldsben lemaradt npek s trsadalmi csoportok felsegtst, az hsg, a jrvnyok, az iskolzatlansg, a politikai szabadsg hinya elleni kzdelmet, tovbb azt a ma elsrendv vlt feladatot, amslyet az emberisg puszta fizikai fennmaradsnak a problmja vet fl: a bke vdelmt. Idnk nem engedi meg, hogy az egyes feladatokkal rszletesen foglalkozzunk, de legyen szabad rdekldsnk fnyszrjt a segts egy-egy jelents s jellemz reformtus eszkzre irnytani. Ilyen a zmkben reformtus svjci protestnsok kzs seglyszervezete a HEKS. Ennek a munknak az az egyik nagyszer vonsa, hogy az nsgbe jutottak, nha, milliinak nemcsak elesget s gygyszert oszt szt, hanem ipariskolkat s munkapadokat llt fel s lt el pedaggusokkal, folyamatos anyagi forrsokkal. Szerte az egsz vilgon vgzi ezt a munkt. A mi magyar reformtus egyhzunk is elg gyakran megtapasztalta a HEKS segt kezt, amikor erejt meghalad, de fontos s elodzhatatlan feladatokkal tallta magt szemben. Emltsk meg azt is, hogy egyhzunk is szervez gyjtst s oszt szt szeretetadomnyokat, pldul az afrikai nsgesek s hezk, tovbb leprsok megsegtsre. Persze a hit gymlcsei nemcsak azok, amelyek a kertsen kvlre esnek, ha ugyan keresztyn ember ilyen vonatkozsban kertsrl egyltaln beszlhet, hanem azok is, amelyek diakniai intzmnyeinkben rleldnek. A hit megltnek s erejnek a legjobb mrcje az ldozatksz szeretet.
A bkrt foly nemzetkzi mret reformtus egyhzi munkrl annak szintn csak egyetlen jelensgt kiemelve szlok, mint ami jellemz az egszre. Ilyen volt a nmet reformtusok kzs nneplyes llsfoglalsa az atomfegyverek megsemmistse, a hbor mint megoldsi ksrlet elutastsa s az emberi nemzetsg egymsrt val szolidaritsa elbbre juttatsa mellett. Isten irnti hlval gondolok arra, hogy egyhzunk a bke gynek munklsbl igen rtkes mdon veszi ki a maga rszt az ltal is, hogy a Keresztyn Bkekonferencia elnke egyhzunk egyik pspke. ppen ennek az atynkfinak immr kt knyve is az igazsgossgrt s a bkrt foly harc bibliai gykereinek, mai helyzetnek s tennivalinak szinte tanknyvszer feltrsa.
e) Egy igen fj pontunk; Dl-Afrika. A reformtus egyhzak trsadalmi szolglata ttekintsekor van egy igen fj pont, amelyet nem szabad megkerlni. Ez a dl-afrikai holland reformtus egyhzak igen negatv szerepe a faji megklnbztets krdsben. Ezeknek az egyhzaknak egyes teolgusai azzal a rossz hr igyekezetkkel lptek sznre, hogy a bibliai teremtstrtnetbl kiokoskodjk: Isten nem egyenlnek teremtette az embereket, teht a feketknek nem jr llampolgri jogegyenlsg. Fjdalmamat, amit emiatt a szrny teolgusi flrecsszs miatt mindig reztem, nmileg enyhti az, hegy a Reformtus Vilgszvetsg dl-afrikai elnke, Boesak, milyen hitvall szilrdsggal trt el fogsgot s magnzrkt. Rendthetetlen btorsggal, Isten ldotta nagy sznoki tehetsggel kpviselte a megalzott dl-afrikaiak j gyt a brtnbl val kiszabadulsa utn is, tbbek kztt a reformci genfi emlknnepn.
f) Nhny sz a reformtus kumenizmusrl. Ebben a krdsben szintn csak arra tudunk eladsunk keretben idt szaktani, hogy egyes, az irnyt hven jelz, pldaad tnyekre mutassunk r. Ilyen az, hogy a Reformtus Vilgszvetsg igen messze tudott elmenni trgyalpartnereivel, a rmai katolikus egyhz illetkeseivel az eltr hagyomnyok, az elvlaszt klnbsgek, a kzs feladatok tisztzsban anlkl, hogy a reformtus keresztynsg evangliumi rtkeibl brmit is feladott volna. A nmet reformtusok s a nmet rmai katolikus pspki konferencia kztti trgyalsok eredmnyeknt a reformtus modermen (egyhzvezets) elrendelte, hogy a Heidelbergi Kt 80. krdshez a kvetkez lbjegyzetet kell fggeszteni: „A Heidelbergi Kt itt annak a kemny harcnak a nyelvn szl, amelyet a XVI. szzadban a tan tisztasgrt kellett viselni. A rmai katolikus mise s az evangliumi rvacsora megtlsben ma is fennllnak mg az ellenttek. De az tok helyre az egyhzak kztti kumenikus eszmecsere lpett."3
Szintn rvendetes tny a mi magyar reformtus egyhzunkban is a meghitt, testvries viszony az kumenikus Tancs tagegyhzaihoz, tovbb a dialgus kszsge s folytatsa az orthodoxival, az izraelitkkal, a marxistkkal. Az erdlyi Reformtus Szemle szp meghatrozsa szerint a reformtus egyhz az kumenizmus holnapi tjt nem az egyhz kzs nevezn trtn felduzzasztsban, hanem a „megbklt klnbzsg" alapjn nyugv minsgi kzssgben ltja."4
Persze ezekhez a dntsekhez az kellett, hogy nyitva lljon szmunkra a trsadalmi s az kumenikus szolglat rk forrsa, a szemlyes Isten-hit s a gylekezeti kzssg, azaz Jzus Krisztus r voltnak s a Jzus-gynek mint sajt gynknek imdkoz s engedelmes vllalsa. Hogyan llunk ebben a krdsben?
g) A helytelen s a helyes reformtus nkritika. Az nkritika a Szent Llek egyik drga s fontos ajndka. Egyik jellemzje volt a reformtus magatartsnak az elmlt vszzadok sorn s az ma is. Nos, ha krlnznk korunk reformtus nkritiki megnyilvnulsai kztt, tallunk olyanokat, mgha igen tekintlyes helyen fejtik is ki, amelyekrl nyugodtan lemondhatunk, mert tlznak minsthetjk. Kzismert dolog, hogy a tlzs bagatellizlja nmagt. De vannak olyan nkritikk is, amelyeket meg kell hallgatnunk a magunkbaszlls s a mskppen csinls kszsgnek lelkletvel.
Szljunk elbb nhny szt a hyper-kritikkrl. Egy gyjtemnyes mben, amely a klvini szellemnek a nyugati vilg reformtus egyhzaira s kzletre tett hatsaival foglalkozik.5 talltam r a holland munkatrsnak arra a megllaptsra, hogy „Hollandiban a szigor, orthodox klvinizmus teremt ereje a trsadalom szmra elhanyatlban van, mert a hollandiai reformtus egyhzak nem szndkoznak megrizni eddigi tanbeli standardjaikat" (120. lap). A szerz tbbek kztt abban vli fellelhetni ennek a hanyatlsnak jelt s bizonytkt, hogy az egyik legolvasottabb s leghatsosabb holland teolgus, G. C. Berkouwer (szl. 1903), az amszterdami reformtus szabadegyetem rendszeres teolgiai professzora, egyre tbb engedmnyt tesz a modern ramlatoknak, a szerz szerint a liberalizmusnak. Ilyen meg nem engedhet megalkuvsnak tekinti a brl, hogy a holland professzor elismeri Barth Kroly tanti rdemeit, st - Uram bocsa! - mg a II. Vatikni Zsinat egyik-msik dntsrl is nmi rmmel szl. Ugye, igen tisztelt Hallgatim, hogy megtenni Barth Krolyt a teolgiai liberalizmus kpviseljnek tbb annl, amit akr a legharsnyabb furor theologicus megengedhet magnak? De ugyanilyen termketlen ultrakritikt gyakorol ugyanebben a ktetben a francia fejezet rja, Pierre Courth teolgiai dkn is. Szerinte Franciaorszgban 1633 ta mr nem tallhat igazi klvini reformtus tants, legfeljebb nagy ritkn s kivtelkppen. A szerz szerint ugyanis 1633-ban megkezddtt a francia klvinizmus romlsa. A saumur-i reformtus teolgiai intzet tanrai ugyanis, lkn A/nyrauttal, behdoltak a holland Arminius befolysnak. Kzismert, hogy az utbbinak az irnya a klvini predestincis tantssal szembeni engedmnyek miatt kerlt Dordrechtben a vdlottak padjra. De hogy azutn 1633-tl kezdve tnyleg elkezddtt-e s tartana-e mindmig a francia reformtus teolgiai s egyhzi let hanyatlsa, ez az llts megint az ultrakritika egy esete. Mi magyarok is bizonytkokkal szolglhatunk az ellenkezjrl. A francia teolgikon^tovbbtanul magyar dikok, kztk ifjabb Rvsz Imre, tettek arrl tansgot, hogy ppen francia tanraiknak, kztk Dou-mergue Emilnek, ksznhettk lelkisgk evangliumi reformtus szellem formlst.
A mai klvinizmus trgyilagos megtlshez nem ezek az ultrakritikk segtenek el bennnket, hiszen ezek mg mindig a confessionlis orthodoxia kvetelmnyeit hajtank jra rvnyesteni, hanem ms l reformtus teolgusok nkritikja. Ezek kzl egyet bvebben szeretnk felidzni. G. V. Locher berni reformtus egyhztrtnszre gondolok, aki Amszterdamban egy eladsban rajzolta meg ezt a kpet mr jnhny vvel ezeltt, a Klvinkutatk Nemzetkzi Kongresszusn, de szerintem ma is az igen mlyen jr s aktulis, elbbreviv nkritika szp pldja.
Ma a kvlllk egy rsze hajland Klvint megdicsrni, mint a XVI. szzad legmodernebb embert. Elbbre vitte a trsadalmi s erklcsi, a politikai, tudomnyos s gazdasgi letet egyarnt. Viszont sokkal tbben vannak azok, akik Klvint kemny vdakkal illetik. A politikai baloldal Klvint teszi felelss a kapitalizmus kialakulsrt, a proletaritus nyomorrt, a hborkrt s a gazdasgi vlsgokrt. A politikai jobboldal viszont azt veti Klvin szemre, hogy felrobbantotta a kzpkori trsadalmi let bks csendjt s nyugalmt, utat nyitott a kritikai szellemnek, az individualizmusnak. Tulajdonkppen Klvin lenne az atyja a modern kor technokratinak, a gpi halads megszllottjainak s menedzsereinek. A krnyezetvdk ehhez mg hozzteszik, hogy a Klvin sugalmazta Isten-gyermeki ntudat s agilits ma mr odig fajult, hogy a vilgot telerakjk atommglykkal s ms termszetellenes, letveszlyes monstrumokkal, immron kiirtottak egy sor llati s nvnyi fajtt, st jabb s jabb tallmnyaikkal hallos fenyegetst idztek fel az egsz emberi nemzetsg ellen. De ne feledkezznk meg nhny pszicholgus s pszichiter kemny vdjrl sem! Ezek a Klvin ltal tantott s meglt puritn letvitelt ltetik a vdlottak padjra, nem annyira a gazdasgi kihatsait, hanem - ezzel sszefggsben - a lelki letre nehezed kvetkezmnyeit. Tuds knyveikben, de filmekben s szndarabokban is sejtetik, vagy egyenesen azt lltjk, hogy a klvini puritn rtkrendszer felels a modern ember lelki rendellenessgeirt, mert az nfegyelmezst, a termszetes hajlamok elnyomst kveteli, s kifejleszti az n. represszv erklcst, amely tele van npboldogt mezbe ltztetett uralomvggyal s kpmutatssal. Locher azonban megllaptja, hogy a ma reformtusai szmra nem ezek a vdak jelentik az igazi bajt, mert ha van is nmi alapjuk, nem tartalmazzk a teljes igazsgot. Arra sincs klnsebben szksg, hogy meglljunk az egyes vdak mellett s bizonytgassuk, hogy tvednek, vagy ersen tloznak. Maga a reformtus keresztyn letfolytats, a gylekezeti s csaldi kzssg ezeknek a vdaknak a helyreigaztja, vagy eleven cfolata.
A baj azonban az, hogy a szekularizmus egyre erteljesebben kikezdte a reformtus letfolytatst is, egyre inkbb a kzssgrombol hatsai jelentkeznek. Klvin idejben is ltezett a szekularizcihoz hasonlthat dezintegrcis trekvs, humanista mezbe ltztetve, vagy sima libertinizmus formjban. Pldul Genfben is sszetkztek a keresztyn teokrcia ignyei s a szletben lev szekulris abszolutizmus ambcii. Klvin nagysga azonban ppen abban rejlett, hogy egybe tudta ltni s egszen az gynek ldozott letkzdelmeinek az rn meg tudta valstani, azutn pedig megrizni Genfben az ember kt hazjnak az egysgt, az llam ltal rendezett corpus humnumnak s a lthatatlan, lelki, de az egyhzban megjelen corpus Christinek az egysgt. Klvin tudta s tantotta, hogy a vilgi felssg a legnagyobb jakarattal sem tudja egymaga biztostani az emberi trsadalom igazi bels kzssgt, amely az Isten-flelem s emberszeretet kzssge. Ennek a kzssgnek a meghirdetse s a vilg el lse Isten npnek, az egyhznak ptolhatatlan kzssgi szolglata.
Locher szerint ma az igazi krzis abban ll, hogy ez a kzssg a hirdetett Ige nyomn mint ltoms taln mg kialakul, de annak illusztrcija mr ott sincs meg, ahol felttlenl meg kellene, hogy legyen. Felbomlban vannak pldul a csaldtagok kzs tkezsei mg a lelkszi otthonokban is. Hogyne mennnek ht feledsbe a csaldi htatok? Marxistk s egyb aktivista csoportok kpesek igen szoros kzssgeket teremteni, de a reformtus keresztynek meghitt csaldi s gylekezeti kzssgeit szinte mr lmpval kell keresni. Azrt baj ez, mert hinyzik a befogad talaj az Ige s annak kicsengsei szmra, az a visszhangz kzeg, amely a kvlllknak nmagrt beszl. Mg nagyobb baj - folytatja Locher az nkritikt - hogy sokszor csak gy csinlunk, mintha mg mindig keresztyn csald s keresztyn gylekezet lennnk. Mr az intzmnyes diaknia intzetei sem mindig a Krisztussal s egymssal bels kzssgben jr letegysgek.
Mindennek lttn nem kell-e ktsgbeesnnk egyhzunk jvje fell? - krdezi vgl Locher s krdezzk vele mi is. Nem kell - ez Locher vlasza -, mert Isten akarata nem vltozik meg, pedig Krisztusban kijelentette, hogy az emberrt mindent megtesz azrt, hogy a Krisztus gy elhaladsa folytn az embervilg teljes sszhangjban s szpsgben kibontakozzk.
Ma, amikor egyszeren az emberisg tllse vlt krdsess, Klvin tantsa a fokozd ktsgbeess llapotban rkezik hozznk. Az egyhz megjulsban azonban - az akkoriban s a szksges mostaniban - Istennek olyan mvrl van sz, amely ppoly kevss fgg az emberi vllalkozstl, optimista vagy pesszimista mrlegelstl, akr a halottak feltmadsa. A keresztyn embernek ppen ezrt „per mediam desperationem prorumpere convenit" (a ktsgbeess kells kzepn kell ttrnie) - idzi Locher Klvint. „A siker fell krdezskdni nem tartozik hivatsunkhoz - folytatta a reformtor - hanem csak az, hogy engedelmeskedjnk Urunk parancsainak s oda menjnk, ahov kid.'"
Azt hiszem, hogy ez a klvini megllapts tkletesen rvnyes a mai klvinizmus helyzetre s teendire nzve is.
JEGYZETEK
1. s 1/a Karl Barth: La Confession de Foi de l'Eglise (Klvin Ktjnak magyarzata egy francia lelkszkonferencin) Paris, 1946. 10. kiads, 38. lap. -2. A Klvin Szvetsg 1916. vi lelkszkonferencijnak emlkknyve. Budapest, 1916. 47. - 3. Reformierte Kirchenzeitung. 1983. N 3. 88. lap. (Interj H. H. Esser mnsteri professzorral.) -4. Reformtus Szemle, Kolozsvr, 1985. 41. lap. - 5. Szerkesztette W. Stanford Raid. Grand Rapids, 1982. - 6. Corpus Reformatorum, 34. 510.