Dr Bucsay Mihly
A kultrflny s az irredenta, a fajmtosz s a pogrom, a rohamcsapat s a vezrelv csaldfjhoz
Sedan utn a francia, 1919-ben a nmet reformtus lelkipsztorok egynhnya is hasonl mdon reaglt a nagy katonai veresgre. St a nemzeti vlsg hatsra felfokozott j nacionalista ideolgia ms terletn is szmos prhuzam knlkozik. A kultrflny gondolata Sedan utn francia fldn vetdtt fel. A francia np - br az erszak s az rmny legyzte, mondtk - szellemi tren tovbbra is a vilg tantmestere maradt. Ehhez azonban a nemzet plfordulsra van szksg, szaktani kell a fellazt, az individualista liberalizmussal, a racionalista gondolkodsmddal, a prtok marakodshoz vezet demokrcival, azaz a francia forradalom eszmivel. Helyettk a hsi, a lovagi, az egyetlen szemlyisget kvet, monarchikus kzpkori Franciaorszg rzsvilgt kell feljtani. Mintha csak de Gaulle-t hallannk. Hazafias nnepek sorozatban idztk fel az Orlansi Szz alakjt. Prizsban az elvesztett Strasbourgot jelkpez irredenta szobrot lltottak fel. Taine nagy trtneti mvel lesztette a hskultuszt27. Paul Deroulde „ a szenvedlyes nemzeti rzs polsra" ligt alaptott, s be tudta szervezni a szellemi elit jrszt. Nagy buzgalommal folyt a bnbak-keress: kik rontottk meg a valaha a hazrt mindent ldozni ksz, vitz francia npet? A vlasz: a zsidk. k az idegen test a np biolgiai s lelki organizmusban. Le Bon knyvet rt a tmegek llektanrl, s elkezdte megklnbztetni az rtkes s a kros npeket. Vacher de Lapouge ezeket a gondolatokat npszerstette. duard Drumont 1886-ban megrta a „La Franc juive"-et, s Vacher de Lapouge most nemzetkzi sszefogst srgetett a zsid veszly ellen. Ilyen elzmnyek utn kerlt sor a Dreyfus-perre. Maurice Barrs szerint a nemzetet nem a gondolkods, hanem a misztika lteti. A fldnek s az sk csontjainak tisztelete az a kt bstya, amelyre egy nemzet lelkisge felpthet. Az ateiste Charles Mauras bellt a rmai egyhz soraiba, hogy az utbbit tegye meg az j nacionalizmus keretv. Szerinte az ifjsgot katonai formcikban kell felnevelni, s az ilyen csoportok eszmit r kell diktlni a kvlmaradkra. Az Acton Francaise-t, amelyet ltrehozott, a szenvedlyes prtossg, a korbban erklcsileg meg nem engedettnek tekintett propagandaeszkzk hasznlata, a csaldok lett feldl szemlyes befolysols s bigottsg jellemezte.
A hborvesztsre a nmet polgri trsadalom is a kultrflny hangoztatsval s j eszkzeinek rendkvl gondos kiptsvel, azonkvl pedig misztikval, hskultusszal, antiszemitizmussal s antikommunizmussal felelt. Vannak j nmetek s vannak rosszak, az utbbiak a szabadgondolkodk s a kommunistk - mondottk. A neonacionalizmus szolglatban ltrehozott kutatintzetek szorgalmasan gyjtttk s propagltk az „adatokat", amelyek szerint Kelet-Kzpeurpban minden nagy dolgot a nmetek talltak fel, vezettek be, terjesztettek, s minden jelents pletet k emeltek. Ha terjeszkedsknek valaki tjban llt, az a kultrt tartotta fel, a barbrsgot szolglta.
A neonacionalizmus e francia s nmet kpzdmnyeirl nem szltunk volna ilyen rszletesen, "ha nem tapasztalnnk ismtelten is, hogy mveldstrtnszeink hajlandk teljesen elszigetelten nzni a hazai jelensgeket. Arra a prhuzamossgra akartunk rmutatni, amely bizonyos trvnyszersget enged felttelezni, s amelyet ms idszakok s ramlatok esetben sem tancsos figyelmen kvl hagyni.
Nem lehet rendkvlinek tartani, hogy 1919 utn a magyar polgri trsadalomban is az j nacionalizmus kpzdmnyei jelentkeztek, de azt mr igen, hogy azok egyhzunk vezetsben szilrdan uraltk a terepet mg 1944-ben is. Persze nem szabad elhallgatni, hogy a mindenkori kormnyok elvrtk az egyhzaktl politikjuk s ideolgijuk tmogatst. A ktkulacsos Kllay Mikls is egyrtelmen kvetelte felshzi bemutatkoz beszdben, hogy az egsz magyar kzletet az antibolsevizmus hatrozza meg. Ezt azonban taln nem kellett volna az Egyetemes Konvent elnki szkbl is nyomatkkal megismtelni. A vilgi elnk 1943. mjus 19-n tartott megnyit beszdben kijelentette, hogy a magyar honvdeknek azrt kellett a tvol szakon harcolni, hogy haznkat megvjk a pnszlv s bolsevista hdtsoktl. „E veszedelem miatt vreztek el a hsi halottak is ... k mr bevonultak a dicssg kapujn, nevk ott ragyog fnyes pldaadsul"28. Vajon „a dicssg kapuja" kifejezs a nemzet emlkezett jelenti-e csupn, vagy valamilyen vallsi tartalma is van, vagy vgl egyszeren szvirg? Minden esetre a Konvent kvetkez lst 1944. mjus 4-n mr csak gyorstott menetben lehetett megtartani a bombzsok miatt. Erdlybl nem is tudott senki eljnni. A reformtus iskolai knyvtrak szmra engedlyezett knyvek listjn azonban Brdossy Lszl mellett els zben megtalljuk nemcsak Ady Endrt s Jzsef Attilt, hanem a npi rk legjobbjait is: Darvas Jzsefet, Erdei Ferencet, Illys Gyult, Nmeth Lszlt s Veres Ptert29. me, mr voltak, akik sokak megtlse szerint helyesen lltottk fel az esemnyek mrlegt, s elkezdtk a msok tantst is. E kivtelek, st a mg ezutn emltend szorosabban egyhzi jellegek sem vltoztatnak azon a kpen, hogy kzletnk a nacionalista korszak vgre az elmocsarasods llapotba jutott. Ez nem hagyta rintetlenl egyhzunkat sem, amely pedig az emberek tletben a rgi idkben sszefondott a tudomnyos szellem szeretetvel s a krlelhetetlen becsletessggel.
Nhny reformtus egyhzi llsfoglals
Ha eladsomnak ezt az utols fejezett illendkppen hajtanm trgyalni, az eladsok egsz sorra lenne mg szksgem. Most nincs id msra, mint a legfontosabb ltalnos megllaptsokra, s egy kevs illusztrl idzetre. sszefoglalan azt kell megllaptani, hogy egyhzunk 1918 eltt is, 1919-tl pedig fokozottan a polgri nacionalista szemllet talajn llt. Kritikai hangok nem hinyoztak ugyan mr kezdettl fogva, de ez a kritika nem jutott tl az egyes tnetek szmbavteln, s nem rkezett el az egsz nacionalista ideolgia szerves tpillantshoz. A tnetek kzl sem terjedt ki a brlat mindegyikre. Az antiszemitizmus, az antikommunizmus, a magyarsg tlz rtkelse ellen, a szocilis krdsben a fasiszta nacionalizmus jelensgei ellen hallatszottak btor, de tbbnyire magnyos hangok. Sajnos ppen a nemzetisgi krds etikus kezelst kvetel killsok voltak a lgritkbbak. Ebben rsze lehet annak, hogy a reformtussg llt legmesszebb a nemzetisgi problmktl, hiszen 1920-ban 99,5% vallotta magt magyar anyanyelvnek.
A kzleti rlli tiszt fogyatkos teljestst nem lehet orcapiruls nlkl szemllni. Ezt mg akkor is meg kell mondani, ha maguk a marxistk jnnek a mentsgkre azzal, hogy a nacionalizmus struktrjt csak az j osztly szemszgbl lehetett szervesen tvilgtani. Megint Andics Erzsbetet idzzk: ,,A nacionalizmus .. . trtneti szerepnek feltrst... csak annak az osztlynak az ideolgiai kpviseli tudtk elvgezni, amely osztly alapvet rdekei s trtnelmi trekvsei tlmutatnak a polgri renden .. ."30.
A korszak els felben mg az is megfigyelhet, hogy a liberlis-nacionalista ideolginak pusztn a megrtse is milyen nagy feladatot jelentett sok egyhzi ember szmra. Szeremlei Smuel, az 1870-es vek egyik legbtrabb egyhz- s erklcskritikusa elrulja, hogy a nk kzleti szereprl mg is a rgi mdon gondolkozik. Megbotrnkozva panaszolja fel, hogy „a politikai szenvedly elragadt mg az asszonyokra is, naphosszat csorognak az urnk krl, s elzleg versenyt korteskednek a frfiakkal.. ."31. St Szeremlei a politikai kzdelmet is krtkonynak tekinti, mg a felvilgosods iskolai intellektualizmusnak a hve. „A prtok s osztlyok - gymond - valsggal gy bnnak egymssal, mint megromlottakkal, miltal hihetetlen mrtkben el is idzik a romlottsgot"32. J harminc vvel ksbb Nvk Lajos srospataki teolgiai tanr mr azt ajnlotta, hogy az egyhz „ne rettegjen a szocializmustl, hanem cselekedje az evangliumot, szeressen". A megindul konzervatv irny egyhztrsadalmi szervezkedst „erpazarlsnak s nltatsnak" nevezte33. A szocilis krds megtlsben Pntek Ferenc rszentkirlyi lelkipsztor is kiemelkedett plyatrsai kzl. 1889-ben mozgalmat szervezett a legrosszabbul elltott lelkszek sorsa javtsra, s megindtotta a Kzpapok Lapjt. A nacionalizmus szocilis szempontbl val les brlata, a munksmozgalom pozitv rtkelse azonban egyhzunkban Jnosi Zoltn debreceni lelkipsztor igehirdetsben rte el a legmagasabb szintet. Mostani egyttltkn rdemes lenne egyik-msik prdikcijt teljes terjedelmben felolvasni, de legalbb azt tegyk meg, hogy otthon olvassuk el az itt megjellteket34. Kisebb tehetsggel, de izz szvvel llt ki a „kivltsgok rozsds kapuit" dnget munksok s parasztok mellett Juhsz Smuel35, valamint a Jnosihoz hasonlan szintn H. Kutter hatsait magn visel Gergely Kroly is36.
Nmileg a nyereg tls oldalra esett t Ferenczy Gyula debreceni teolgiai tanr, aki 1919. mrcius 26-n, a kari lsen, tanrtrsainak egyetrtstl ksrve azt javasolta, hogy dvzljk nyilatkozatban a „dolgok j rendjt", mint „a Nzreti ltal hirdetett, az emberisg ltal vrt istenorszgt"37. Ugyanennek a karnak a tagja, Kiss Ferenc, az ellenforradalmi terror hullmai kztt mint kpvisel nyilvnosan tlte el a keresztyn kurzus haszonlvezit, a doronggal vagy orozva tmad, felkapaszkod kurzuslovagokat38. Ugyancsak az ellenforradalmi terror idejn llt meleg szvvel „a csaldsok hasznos iskoljban megedzett", de vltozatlanul a jvben bz s azrt dolgozni ksz szocialista kisemberek mell Forgcs Gyula s lapja, a Reformci. „Mit akarnak? - krdezi. - Azt, hogy a trsadalom jobb legyen, hogy megsznjenek a kilt ellenttek, hogy a munknak legyen meg a mlt jutalma. Az letet jobb, szebb, tisztbb s boldogabb tenni minden ember szmra! Olyan cl ez, aminek ott kell lni minden jra val ember szvben"39.
Kovts J. Istvn, a budapesti Teolgia tanra, 1933-ban testes kziknyvet rt „A keresztnysg s a trsadalmi krdsek" cmmel. Szerinte „a magntulajdont nem ismer trsadalom megvalsthatatlan", de a gyngbbeket meg kell vdelmezni az ersebbekkel szemben. Ezrt azonban nem kell letrni a nemzeti s vallsi alaprl. Br az olasz fasizmus s a nmet nemzeti szocializmus - rja - erteljes nemzeti s vallsi alapokon llva igyekszik megfkezni az egynt a kzssg rdekben, de mg jobban megfelelnek Kovts eszmnyi trsadalmnak, amely a korltozott liberalizmus, „a vallsos s nemzeti alapon ll munksszervezetek''40, mert ezek llnak a kzpton a kt szlssg, a bolsevizmus s a fasizmus kztt41. „A nemzeti gondolatnak el kell vesztenie imperialisztikus trekvseit, s tbb krisztusi erklcsi gondolattal kell megteltdnie"42. Megrajzolja egy, a keresztyn rzlet ltal korltozott kapitalizmus kpt43, de a megvalsulsnak az a ki nem mondott felttele, hogy ez a kderesztyn rzlet a vagyon s a hatalom birtokosaiban ltalnoss s uralkodv vljk. Knya Istvnnak errl a knyvrl az a vlemnye, hogy „a klvinizmus is kidolgozza sajt szocilis programjt, amelynek minden lnyeges ttele... az imperializmus ideolgiai velmt s a forradalmi munksmozgalom erejnek a megbntst szolglja. Ebben a szocilis programban a klvinista egyhz gy lltja be nmagt, mint az egyetlen ert, amely kpes megmenteni a pusztulsra tlt burzso trsadalmi rendet". Knya Kovtsnak eszmnyi trsadalmt s a feladatok kijellst nem tartja sem elgnek, sem szintnek, hanem demaggnak, illetve taktikusnak45. Azon a bzison, amelyen Kovts J. Istvn korszaknak kz- s egyhzi gondolkodsa llott, nem lehetett a szocilis krdst a marxizmus energijval megkzelteni. Viszont Kovts rdemnek kell betudni, hogy eltlte a sovinizmust s a fajmtoszt, s kimondta, hogy a hitlerizmus „tarts berendezkedsre ppgy nem szmthat, mint... olasz mintakpe"40.
A fasiszta nacionalizmus egyes tneteinek btor megblyegzsvel vlt ki a mr emltett debreceni teolgiai tanr, Csikesz Sndor is. Az 1937/38. v egyetemi rektoraknt lesen tmadta „a Fhrer-jelltek, Duce-miniatrk, Boncok, Tltosok, vezrek s fkapitnyok" porbl elcssz siserehadt47. Srgette a kijzanodst, a kritikai magatartst, „a szv legbelsejig hat" revzit, nmagunk revzijt. Leleplezte azoknak a kzlet elterben nyzsg fontoskodknak a kpmutatst, akik „egyes vidkeken szletsi iramot szeretnnek diktlni", s ugyanakkor „Tiszntl, Hajd, Szabolcs, Bks s Csongrd megyben, ahol a megszletett sznmagyar gyermekek szma szinte versenyre kl a bzakalszt ringat holdfldek szmval, ahol gyermek minden esetre tbb n, mint l fa, engedjk, hogy ezek a tdvsz, lues, jrvnyok, mindenek felett pedig az elgtelen tpllkozs martalkai legyenek." A debreceni egyetem trtnsze helyesen kvetkezteti az ilyen megnyilatkozsokbl, hogy Csikesz szlamai ellenre sem lehetett meggyzdses hve Horthy politikai rendszernek, s gy magnak Horthy-nak sem48.
Gnczy Bla vszti lelkipsztor 1938-ban a kvetkez hrom pontban foglalta ssze a fasiszta nacionalizmus mibenltt: 1. Kzpszer kpessgekkel rendelkez emberek szvetkezse arra, hogy a vezetst kezkbe kaparintsk. 2. A nmet imperializmus szolglata. 3. A keresztyn erklcsi elvek flretolsa49. Bibliailag s etikailag gondosan megalapozott s kidolgozott munkkkal egyhzunk teolgusai mr csak akkor lltak el, amikor a nmet hitvall egyhz harca ismertt vlt, Barth Kroly teolgija pedig annak a nmet kzviszonyokra val alkalmazsval egytt vlt tmutatv. Tehetsges fiatal teolgusok krtek szt, hogy j irnyt jelljenek. Trk Istvn ppai teolgiai tanr azt tartotta szksgesnek hangslyozni 1935-ben, hogy „az egyhznak nem elssorban magyarnak, hanem elssorban egyhznak kell lennie"50. Mrkus Jen ppai teolgiai magntanr rmutatott a liberalizmus lnyegre s dnt bels ellentmondsra. Lnyege az ember megistenlsi trekvse. „A liberlis teolgia az ellenkezjt mondja, mint amit szeretne mondani: krst az ads, szegnysgt a gazdagsg formjban mondja el... Inkbb kis-istennek teszi magt, s annyiszor ismtli el a maga rtkt, hogy vgl komolyan elhiszi"51.
Ifj. Czegldy Sndor, aki akkor a budapesti Teolgin tantott, egyik igen jeles mvben hangslyozta, hogy „a megismers tja az Isten igjbl vezet a mi npnk fel s nem megfordtva"52. Nem a magyar np kivlsgainak felsorolst tartotta 1940-ben a feladatnak, mint annyian msok, hanem a nemzeti bnbnat bresztst. „Meg kell ltnom npem bneit, s tudnom kell azt, hogy azok az n bneim"53. A magyar np trtnetben azoknak a frfiaknak a hazaszeretete volt a legmlyebb s a legtisztbb, akik a legjobban reztk a magyar np bneit." „A jzanabb, az ptbb hazaszeretethez az t az igazi, Isten eltti bnbnaton t vezet."54 Az egyhz igehirdetse alapozza meg igazn azt a transzcendens tekintlyt, amely nlkl igazi npi trvnyrl nem lehet sz"55. „Igehirdetsben trul fel a np teremtsi rendjnek igazi rtelme, rendeltetse s mltsga, gy, hogy az emberek megtanuljk igazn becslni, tisztelni, polni npisgket, s felismerni a belle add ktelessgeket"56. Ugyancsak bibliailag mlyen megalapozva foglalt llst Czegldy 1940-ben a zsidkrdsben is: „A vilg trtnetnek kulcsnpe Izrael, s a npek trtnetnek titka a zsidk titka. Az emberisg differencildsa Istennek azzal a szelektl tevkenysgvel kezddik, amellyel magnak egy npet akar kivlasztani, hogy ez az egy np minden np szmra kzvettse az dvssget"57.
Ezek a teolgiailag jl megalapozott s gondosan kimunklt llsfoglalsok sem vettk azonban boncks al a nacionalista ideolgia egszt, s gy kimaradtak a kritika reflektorfnybl olyan fontos s a keresztyn etika szempontjbl megtlsre vr krdsek, mint pl. a nemzetisgi problma vagy az antikommunizmus. Elssorban azonban az volt a baj, hogy a felsorolt barthi teolgiai irny hvei nem tudtk tvenni a lelkek irnytst sem a reformtus egyhzban, sem annak valamilyen jelentkenyebb csoportjban, s gy nem folyhattak be az esemnyek menetbe. A dntst a trtnelem hozta meg, tletes, de kegyelmes dntst. A trtnelem Ura ll mgtte. Olyan kibontakozst adott, olyan j rendet, amelyben a privilgiumok korltozsa elmegy a jelentsebb termeleszkzk magntulajdonnak megszntetsig, s amely a nemzet, mint legfbb integrl elv fl egy mg tfogbbat lltott, a szocialista integrcit. A hazafisg termkeny egyneslyba kerlt a nemzetkzisggel, a nacionalizmus legfeljebb hazajr ksrtet.
Ez az elrendezds a hv reformtus ember szmra nem lehet j. Mr az szvetsg Istene is a zsid npet a fogsgbl kiszabadt Isten volt, de ezt a npet azrt vlasztotta ki, hogy a npek vilgossgv tegye. Jzus Krisztus srt hazjnak elreltott romlsa felett, Pl apostol ers nemzeti rzs zsid volt, az evanglium mgis mindenkit maghoz lel, s Pl a pognyoknak is hirdette. A sok keresztyn tansgttel kzl, amelyek ebbe a jvbe, a mba mutattak, most csak a mi Jnosi Zoltnunkt idzzk fel: „Nemzetkzisg s hazafisg kt kr - gymond -, egy nagyobb s egy kisebb kr - egy kzs kzppont krl. Ez a kzs kzppont a szeretettl izz s ragyog szv... h, mi Urunk, Jzus Krisztus! Jvel hozznk! Szlessl meg a szvnkben. Tants minket vilgszeretetre, hazaszeretetre. Csak Te lehetsz neknk ebben is mesternk"58.
A keresztyn emberszeretet nem partikulris korltok kztt, de mgis a nemzet, a haza konkrt valsgra els helyen irnyulva munklkodik mint az istentisztelet s emberszeretet elvlaszthatatlan egysge, mint a Jzus Krisztussal val kzssg ktelke s ajndka.
A nemzet s az emberisg rdekeinek egybeltsa csak a nacionalizmus szkkebl vilgban halvnyodhatott el egyhzunkban. Az olyan mesterkletlenl s gazdagon formldott lelkivilgban pldul, mint a Csokonai Vitz Mihly, mind a kett ott volt a maga helyn. Az egyik versnek hangulata legyen ihletnk a haza s a nagyvilg egy szvvel, egy indulattal val szolglatra: Marosvsrhely vidkn
E felsges vidk gy magval ragadt, / Hogy szk elmm ppen a felhkig dagadt; / Sznltig tlt des hazmnak kpvel / s a trtnetek zajg tengervel; / St kjebb csapongvn a npek sorsra, / Hol rlt, hol bsult, mint vilg polgra.
Bucsay Mihly
JEGYZETEK
-
A nmet katolikusok lexikonban pl. nem volt cikk a nacionalizmusrl, hanem csak utals a „Vaterlandsliebe" cmszra, mint amely a krdst trgyalja. Lexikon fr Theol. Und Kirche, 2. kiad. 1935. 2. Ady Endre: A nacionalizmus alkonya. Bp. 1960. Prtmunksok knyvtra, XV. lap. - 3. Uo. 45. - 4. Andics E.: Bevezets „A magyar nacionalizmus kialakulsa s trtnete" c. ktethez. Bp.1964. V. - 5. Uo. XII. lap. - 6. PEIL IX. (1869) 1137. - 7. PEIL XVIII. (1877) 341., 413., 481. - 8. Mrkus J.: A liberlis szellem a reformtus egyhzban. (A magyar reformtus liberlis teolgia). Ppa, 1939. 95. - 9. PEIL XVIII. (1877) 1. s kv. - 10. Lelkszegyeslet XXI. (1928) 39. sz. (szept. 29.) 296. - 11. Zovnyi J.: Valls s egyhz, egyhz s llam, llam s iskola. Egyetrts, 1910. karcsony. - 12. PEIL XI. (1869) 877. Mrkus Jen mutat majd r, hogy mennyi tlzs van ebben az lltsban. I. m. 95. - 13. „Zeitgemasse kirchlich-politische Andeutungen fr Ungarn." Emlkirat a csszrhoz. Orszgos Levltr - G.i. 4619/1849.sz. - 14. Magyarorszg trtnete. Szerk.: Molnr Erik stb. II. ktet, 1964. 220. - 14/a. Uo. - 15. gy volt ez mshol is. Polnyi Imre alapos tanulmnyban mutatta ki a szlovk szocildemokrcia s tmogatja, a Olh szocildemokrcia nacionalizmusnak s szeparatista trekvsinek gykereit. Klnnyomat a Szegedi Tanrkpz Fiskola Tud. Kzlemnyeibl. Szeged, 1963. 213-235. - 16. Az els kettt megszavazta reformtus zsinatunk kt elnke is. V. Knya I.: A magyarorszgi reformtus egyhz fels vezetsnek politikai ideolgija a Horthy-korszakban.Bp. 1967. 189-192. - 17. Felshzi Napl 1927. II. kt. 103. - in. Theol. Szemle XII. (1936) 162. - 19. Bereczky Albert: A magyar protestantizmus a zsidk ldzse ellen. Bp. 1945. - 20. Andics E:. I. m. VI-VII. lap. - 21. Ravasz L.: A gylekezeti igehirdets elmlete. Ppa, 1915. 370. - 22. „Legyen vilgossg!" I. Bp. 1938. 352. Knya Istvnnak a szerz ms nyilatkozataival is knny volt cfolni az itt lnk rzsasznre festett kpet. I. m. 175. - 23. Eugen Lemberg: Nationalismus. Rowohlt 1964. I. 206. - 24. Horst Zillessen: Volk-Nation-Vaterland. Gtersloh, 1970. 148-149. - 25. Fr. Daab: Paul de Lagarde. Deutscher Glaube, deutsches Vaterland, deutsche Bildung. Jena, 1919. - 26. Lukcsy Imre: Ht az Isten nem ll-e bosszt? 1921. 3. - 27. H. Taine: Les origines de la Franc contemporaine. 1875-1893. - 28. Az Egyetemes Konvent Jegyzknyve, 1943. mj. 19. 2. sz. 5. - 29. Uo. 1944. mj. 4. 4., l. 358-59. - 30. Im. VI. lap. - 31. Szeremlei S.: Vallserklcsi s trsadalmi let 1848 ta Magyarorszgon. Bp. 1874. 78-79. - 32. Uo. 82. - 33. A Budapesti Ref. Theol. Akadmia trtnete 1855-1955. Bp. 1955. 105. V. PEIL 1906. 21. sz. 322. - 34. Jnosi Z.: Papi dolgozatok III. 240-253. X. 142. (1912) - 35. Debreceni Lelkszi Tr. 1916. 275. - 36. Uo. 1917. 305. - 37. Varga Z - 38. Uo. 100-101. - 39. Egyhzunk s a szocializmus. Reformci 1922. jan. 15. - 40. Uo. 237. 1. - 41. Uo. 240. 1. - 42. Uo. 432. 1. - 43. Uo. 436-437. 1. - 44. Knya I.: I. m. 52-53. - 45. Uo. 48. - 46. Kovts J. I.: I. m. 263-264. - 47. Varga Z.: I. m. 107. - 48. Uo. 108. - 49. Ref. Kzlet IV. vf. (1938) 4. sz. (dec.) 26. 1. - 50. Trk Istvn: Egyhz s politika. Ppa, 1935. 14. - 51. Mrkus Jen: I. m. 116-117. - 52. Ifj. Czegldy Sndor: A vlasztott np. Bp. 1940. 5. - 53. Uo. 103. - 54. Uo. 104. - 55. Uo. 116. - 56. Uo. 133. - 57. Uo. 56. - 58. Jnosi Z.: Papi dolgozatok III. 253. „Nemzetkzisg s hazafisg", II
269. ThSzemle XVI. j vfolyam 1973
|