Fnykphasonmsok: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
De semmikppen ne(m) tselekedhetni ezt az musiklkkal egygyu'tt, mind azrt, mert azon egy szt nagy sokaig el hajtonak, s tsak azon egy bakot nyuznak, s-mint penig azrt, hogy inkbb tsak idegen nyelven, Dekul karatyolnak, az mellyet ha tsak egy szra mondank-is, az ko'ssg, s az aszony np nem rten, s-nem rtvn nem tudna re Ament mondani, az szent Pl mondottaknt. 1. Cor. 14. 16. Ez-is teht tsak valami ku'lso' mulatsgra, s-nem penig az szent Gyu'lekezetbli Isteni tiszteletre val.
Mind azon ltal igen szp s hasznos dolognak alitanm lenni, ha Anyai nyelveken val ditsretet nekelnnek, annyi fe'le mdon vltaztat szval, szp halkva; distinct, articulat, az szkot egy mstol meg szaggatva, meg ku'lo'mbo'ztetve, s rtelmesen ki Magyarzva, mert ugya' kegyes gyo'nyo'rko'ds mellett az hasznos ppu'let-is meg lenne. Az mi Dekinknak penig ha to'bbet nem-is, de annyit szu'kse'geskppen kvntatnk az Musikhoz rteniek, hogy az kotkbl [((2)r:] avagy clavisokbl, az linekhoz kpest ottan meg tudhatnk magoktol-is akar melly Psalmusnak, Prosanak, Antiphonnak, s egyb caeremoniknak notjokot, hogy igy az mondsban, mind egy huron pendu'lne az szavok, s-ne huznk vonnk, ide, s-tova, az mint szoktk. De az Olaszok buzgsghoz, s-az Nmetek bo'jtihez, br oda adgyuk az Magyarok musikjt-is. Melly egy rsznt az Cantoroknak ha nem tudatlansgoktol-is, de restse'gekto'l vagyon, hogy a' Templumon ku'vo'l, az Scholban, az Deksgot, s gyermekse'get az neklsben nem gyakorollyk, s az notkra meg nem tanittyk, hanem az Chorusban tsak nki kezdik, s-azonban az Deksg utnnok zendu'lvn, ha magok jl tudnk-is, az szjokbl ki vonszk, melly miatt gyakorta igen disztelen, s az halgatok elo'tt kedvetlen neklst tsznek. Erre nzve avagy el kellene inkb az kots nekeket hagyni, s-tsak egy tonuson jr ko'z notjuakkal lni (mert ugyan-is, hogy n tudgyam, azokkal az Magyarokon ku'vo'l, to'bb Euangelicus Keresztynek az o'nno'n nyelveken sem lnek) avagy az Cantorok felo'l kellene nagyobb gondviselsnek lenni: de mit mondjak? ha olly izetlen akaratos emberek vagynak ko'zo'tto'k, hogy nem r az embersges ember vget vlek, hanem ottan szemben szo'knek vle ha szlni kezd nkiek; Az ki nem ollyan ne vegye az jmbor magra.
Az Simplex, avagy egyu'gyu' szval val nekls, jo' immr elo'nkben, mellynek-is mind eredeti, mind haszna, mind nemei, s-mind penig igaz modja felo'l egy vagy kt szval emlekezem. Az nekls a' Keresztynek ko'zo'tt (hogy az rgi Sidkrol, s Pognyokrol halgassak) minde(n) ellenkezs ku'vo'l rgi szoks; Mert az Nap keleti Ecclesikban, mindjrt az Apostolok u'deje utn, so't mg az fen lvn-is, az nek szval val Isteni ditsretek szoksban kelnek, mint ezt az Pliniusnak, Asinak Proconsulnak, Trjnus Tsszrhoz irt levele, nyilvn meg mutattya, az mellyben Lib. 10. az Keresztynek felo'l azt irja, hogy azok bizonys szabott napokon, j reggel, nap fel ko'lte elo'tt, o'szve gyu'lekezni, s az Christusnak, mint egy Istennek, verseket nekleni szoktanak. Melly Trajnus u'dejt rte az szent Inos Euangelista, s Apostol.
De ha valaki erre azt mondan-is, hogy nek sz nlku'l is mondhattanak lgyen verseket, fo'kppen az akkori u'do'nek mivlthoz kpest, az mikor a' Keresztynek az kegyetlenekto'l val fltekben igen titkon s orozva gyu'lekeznek vala egyben; az sz. Pl Apostol irsbl-is minden homly nlku'l szedegethettyu'k, hogy az Sltr nekls az o' u'dejben-is immr szoksban lo'tt lgyen, mert ugy ir 1. Cor. 14. 16. Az mikor o'szve gyu'lendetek, kinek kinek Sltra vagyon; Mellyet immr nem rthetni ugy, mint ha azt tsak lvasva, s nem nekelve mondtk vlna. De ha valaki mg ahoz azt foghatn-is, nem fogyatkoznnk meg annl elo'bb val bizonysgbl-is, mert m az szent Mathe nyilvn irja, hogy az Vr Christus az vg vatsortol fel kelvn, hymnust, ditsretet, neklett az o' Tanitvnyival, s-ugy ment ki az vendg fogadbl az Olaj fknak hegyre, Matth. 26. 30. Az sz. Pl felo'l azt irja az szent Lukts, hogy Philippi vrosban rtatlanul az to'mlo'tzben vettetvn, jfe'lkor nki ko'ltenek, s-hymnusokot neklettenek Act. 16. 25. Hogy ne emlitsem a' mennyei sz. Angyalokot, az kik mg az elo'tt a' szabadit Vr Christus szu'letsnek tszakjn, fel emelt szval neklettenek az Istennek hl-ad ditsretet. Luc. 2. 13. A' mellyre nzve az szent Pl, ugyan inti-is, mint egy parantsolskppen, az Ephesusbli hiveket az kegyes neklsekre. Eph. 5. v. 18. 19. Tellyetek meg, ugy-mond, Llekkel, szlvn egy ms ko'zo'tt Psalmusokkal, s lelki neklsekkel, nekelvn, s ditsretet mondvn az ti szivetekben az Vrnak. Az Colosse'blieket hasonlatoskppen, Colo. 3. 16. Az Christusnak beszde lakozzk ti bennetek bo'sgessen minden bo'ltsesggel, tanitvn s intvn egymst Psalmusokkal, Hymnusokkal, s lelki neklsekkel, kedvessggel nekelvn az Vrnak az ti szivetekben. Christusi s Apostoli szerzet teht, meg tetszik, az neklsnek caeremonija, s vlt mind az Christus u'dejto'l fogva az Ecclesikban, az Nap keleti orszgokban.
A' Nap enyiszeti tartomnyokban s Ecclsikba(n), kso'bbedkn kezdnek nekleni, s-akkor-is penig egy elso'ben tsak imillyen lkolmatossggal, hogy a' Justina Augusta, az Valentinianus Tsszr no'je, az Arius do'gletes mtellybe(n) kpvn, annak fajzatinak egy templumot akar vala Mediolanumban adni, mellyet hogy amaz nagy Ambrus Pu'spo'k meg elo'zhetne, s kezekro'l20 [((2)v:] el u'thetne, to'bb hivekkel egygyu't bel mene, s mikor az Gottus vitzeket a' Tsszrno' fegyveres kzzel rejok ku'ldo'tte vlna, hogy o'ket az templumbl ki hnynk, Ambrosius meg felele, s-azt mond, hogy o' az o' nyjja mello'l semmikppen el nem mgyen, hanem ha meg akarjk o'lni, ksz ott az templumban azzal egygyu't meg halni: Illyen szorossan lvn az lbokon az kaptza, s mint egy markokban viselvn az lelkeket, meg szeppene szegny jmbor, s-el ajnl magt, s ugy rendel, hogy azt az o' letekre engedtetett ro'vid u'do't Isteni szlglatban foglalnk, s az Nap keleti Ecclesiknak szoksok szernt, Psalmusokat s Hymnusokat nekelnnek. Az u'do'to'l fogva osztn fel kele az a' szoks, s-b vtetk az Nap nyugati Ecclesikban. Ditseretes s kegyes caeremonia teht az nekls az Ecclesiban mg most-is, ollyan mind azon ltal, a' melly nintsen tellyessggel az Isteni szlglatnak llattybl, a' melly miatt valami viszlkodsnak vagy szakadsnak kellene lenni az atyafiak ko'zo'tt, s vagy azoknak a' kik ko'zo'tt az nekls b vo'tt szoks, kellene krhoztatniok azokot, az kik ko'zo'tt nem szoks, mint az Tigurumbliek ko'zo'tt,21 avagy penig azoknak az kik ko'zo'tt szokatlan, azokot az kik ko'zo'tt szoks. Az mikppen nem lvassuk, hogy az Nap keleti s Nap nyugati Ecclesik ko'zo'tt a' felett valami villongs lo'tt vlna egsz 370. esztendo'kig.
Hasznai s vgei ennek a' kegyes szerzetnek sok fe'lk, leg fo'bb penig azok ko'zo'tt az Istennek22 ditso'se'ge, a' melly ez ltal sokkal tettetesb s tu'ndo'klo'bb ttetik; Mert sokkal nagysgosb s pompsb az a' ditsret, az halgatoknak sziveikben-is nagyobb figyelmetessget s lmlkodst szerez, a' melly rhytmusokba(n) foglaltatvn, fen szval, kes nek notval, hirdettetik, annl az melly tsak lassu szval leppengve beszltetik.23 Innen lo'tt ktsg nlku'l, hogy rgenten-is az Istennek kivltkppen val j ttemnyit az Levitk, hladsnak okrt, gyo'nyo'ru'se'ges nek szval hirdettk. Az frigynek ldjt-is mikor fel vo'ttk, s vle az Israelnek ellensgi ellen indultak, hangos szval ezt neklettk: Kelly fel, oh Iehova, s oszlatta anak el az te ellensgid, s fussonak el az te ortzd elo'tt az te gyu'lo'lo'id. Mikor penig vle meg llonak vala, ismet nagyon fel zendu'lvn, ezt kilttyk vala: Trj meg, o” Iehova, az Israelnek tiz ezernyi ezereihez. So't a' mennyei szlgl lelkek, az szent Angyalok-is, az Istennek ditso'sgt leg buzgbban, s Isten elo'tt kellemetesben, akarvn hirdetni, s-magasztalni, az nek szt vlasztottk, az ko'z szlls felett, mert m azt irja Esais, hogy kiltva, az az, nek szval, hallotta lgyen imez ditsretet to'lo'k; Szent, Szent, Szent az Seregeknek Vra Istene tellyes minden fo'ld az o' ditso'sgvel, Esa. 6. 3. Amaz ngy lelkes llatok, s huszon ngy vnek-is az Christust, az o' drgltos j ttemnyert, a' vltsagrt, nem tudtk illendo'bb mddal ditso'iteni, hanem nek szval, mint az szent Ianos fu'leivel hallotta, s kezvel bizonysgul le irta; Es neklnek, ugy mond, uj neket mondvn; Mlt vagy az ki el vegyed az ko'nyvet, s annak petstit meg nyissad, mert meg o'lettl, s meg vltottl minket az Istennek az te vred ltal. Apoc. 5. 9. Senki nintsen ez vilgi Fejedelmek ko'zzu'l-is, az ki inkbb nem ditsekednk az o' jl viselt dolgainak versekkel val nekeltetsekben; mint azoknak tsak suttogva val rebesgettetsekben; Akkppen az Isten-is inkb kedvelli az o' nagysgos tselekedetinek nek szval az gyu'lekezetben val hirdettetseket. S-ezert nogattya az szent David Propheta az hiveket annyi sok helyeken az Istennek val neklsre Sltriban, so't maga-is etto'l viseltetett, hogy az Istennek o' vle, s az egsz Ecclesival, to'tt kegyelmessgit nekekben szerzette, s az Cantoroknak adta az ko'z helyen val nekeltetsre.
Ez az j vge, s haszna a' kegyes nklsnek, az Istenre vitetik, de vagynak ezen ku'vo'l mi renk, emberekre, hrml hasznai s gyu'mo'ltsei-is, ugy mint elso'ben az gyo'nyo'rko'dtets, mert az szp tiszta vkony szval val neklssel az embereknek, mind neklo'knek, s-mind halgatoknak, elmik tsuda melly igen meg vidulnak, holott ugyan-is az emberi elme egszlen s mero'n neminmu' termszet szernt val Harmonival o'szve szerkesztetett Musica lgyen, mint Plato mondotta rgen; S-immr penig minden hasonl gyo'nyo'rko'dik az maghoz hasonlban. Vlt rtsekre ez az neklsben val vidmit jsag az Saul Kirly szlginak, s-azrt hivatk24 [((3)r:] hozz az Isai kissebbik fit, a' Davidot, hogy hegedu'lsvel s neklsvel, mellyekben igen fo' vala, az du'ho'sko'dsre indit gonosz Lelket el u'zn to'le, s-nem-is veszte vle, hogy engede beszdeknek. 1. Sam. 16. 23.25 Vlt ezen dolog tudtra, az Istennek amaz nagy lelku' hu' Proftjnak, az Eliseusnak-is, mert mikoron az Israel Kirllyra, az Joramra, az Isten ditso'sgnek kissebse'grt, s-a' blvnyoknak tiszteltetsekrt, ero'skppe(n) meg haragudt vlna, lmjnek meg tsendesedse'rt egy neklo't hagy hogy nki vigyenk. 2. Reg. 3. 15. De ez magunkon-is elgg meg tapasztaltatott dolog, hogy alkalmas busulst-is meg enyhit, avagy ugyan el-is felejtet, velu'nk, az szp nek sz.
Ez-is elg nagy haszon az neklsben, de majd nagyobb mg ennl, hogy az munkabli fradsagnak terht-is mint egy ko'nnyiti, mellyet az embernek a' termszet dictlvn dolgai ko'zo'tt nekelni szokott. Az kaps, az erdo'llo', az hajo von, az evezo' huz, az mezei Psztor, az sznt, fon, s egyb munksok, neklessel szoktk az u'do't meg tsalni, s fradsgokat, s-unalmokot el u'zni, mint Ovidius Lib. 4. Trist. Eleg. 1.26 nekli.
Hoc est cur cantet vinctus quoque compede fossor,
Indocili numero cum grave mollit opus.
Cantat (et) innitens limosae pronus arenae
Adverso tardam qui trahit amne ratem,
Quique refert pariter lentos ad pectora remos,
In numerum pulsa brachia pulsat aqua,
Fessus ut incubuit baculo, saxoque resedit,
Pastor; arundineo carmine mulcet oves,
Cantantis pariter, pariter data pensa trahentis
Fallitur ancillae, decipiturque labor.
Hinc alta sub rupe canit frondator ad auras.
MARGO: Virgilius-is. MARGO.
…..........
2.rsz De mg mind ezeknl-is drgaltossabb haszon ez, hogy az kegyes, s szu'bli buzg nekls ltal az Szent Llek ugyan hozz ko'zo'so'dik az hu' emberhez, s az o' ajndkt bel o'nti; mellyet hitelesen szedegethetu'nk ebbo'l az szent Plnak szllsabl: Tellyetek meg, ugymond, Llekkel, tudni illik, Szent Llekkel, szlvn magatok ko'zo'tt Psalmusokkal, Hymnusokkal, s lelki ditsretekkel, nekelvn, s ditsretet mondvn az Vrnak Eph. 5.
De mg mind ezeknl-is drgaltossabb haszon ez, hogy az kegyes, s szu'bli buzg nekls ltal az Szent Llek ugyan hozz ko'zo'so'dik az hu' emberhez, s az o' ajndkt bel o'nti; mellyet hitelesen szedegethetu'nk ebbo'l az szent Plnak szllsabl: Tellyetek meg, ugymond, Llekkel, tudni illik, Szent Llekkel, szlvn magatok ko'zo'tt Psalmusokkal, Hymnusokkal, s lelki ditsretekkel, nekelvn, s ditsretet mondvn az Vrnak Eph. 5. 18. 19. Mert noha a' fe'le szu'bo'l val Istenes szent neklsek az Szent Lleknek munki, az ki azokra, mint az ko'nyo'rgsre-is, az hivekt fel gerjeszti; de viszontag azok ltal az Sz. Llek-is, avagy az o' ereje, s hathat munkja, az szivekben mint egy fel serkentetik, a' miknt az Ige, s az Sacramentomok altal-is. Etto'l vagyon, hogy mikor az Keresztyn, ujj szu'letett, ember, szive szernt valami szp s szent materiaju kes Rhythmusu, s gyo'nyo'ru' notju, ditseretet mond, vagy hall, ugyan fel buzdul az Istenhez val jitatossgra belo'l az szive, s az o'ro'm miatt meg telnek az szemei ko'nyvel; tsak ne(m) ugyan tapsol kezeivel, s tombol lbaival, mint az o'rvendetes zengedezsre, kiltozsra s trombita harsogsra fel buzdult David az Istennek frigy ldja elo'tt, 2. Sam. 6. 14. 15. Mert ugyan-is illyen llapatban az Istent flo' hu' ember, mint egy meg rszegednk az nagy buzgsgtol, s az Szent Llekto'l szivben o'ntetett Isteni szeretetnek forrosagtol, az mint hogy im az Apostol-is erre az rtelemre intz, mido'n igy szl: Ne borral rszegedgyetek meg, az mellyben bujasg vagyon, hanem Szent Llekkel tellyetek meg, szlvn egyms ko'zo'tt Sltrokkal. Az hl az Szent Lelket ellenben veti az bornak, s-az bortol meg rszegedteknek neklsiket az Szent Llekkel meg to'lteknek neklsiknek, illyen rtelemben; Az mikppen hogy az kik az bor italtol meg kajdulnak, s meg melegednek, ottan danolni, s gajdolni kezdenek: Azonkppen az kik az Szent Lleknek tu'zto'l fel gerjednek, s buzgsggal meg telnek, ottan meg nyittyk szjkot az beszdre, s neklsre, de nem ollyanra mint az bor ittasok, mert azok trgr beszdre, fajtalan, s-pajkos nekekre, s egyb hiusgokra eresztik meg nyelveket; De az Sz. Llekkel meg to'ltek, s meg rszegedtek, az Istennek nagysgos dolgainak beszlgettetsekre; mint az Szent Llekkel27 [((3)v:] meg to'lt, s annak Uj Testamentomi kegyelmnek sengjvel, s mustyval meg rszegu'lt, Apostolok Act. 2. 4. 11. tselekednek; s lelki, az az, Isteni, ditsreteknek nekeltetsekre; mint im az szent Pl jelenti. Ertnk az kegyes neklsnek vgeiro'l, mind az Istenre, s-mind az emberekre tro'kro'l, rtsu'nk immr ro'videden annak nemeiro'l-is.
A' szent Pl az immr sok izben emlittetett helyeken, Eph. 5. 19. s Col. 3. 16. a' kegyes neklsnek hrom nemeiket emliti, ugy mint az Psalmusokot, Hymnusokot, s Odakot, mert azoknak neveztetnek az Go'ro'gben. Az Psalmusokon rtetnek az Prophetknak nekei, mellyeket Magyarul Sltroknak hivunk, nevezet szernt az Psalterium, avagy a' Soltr ko'nyv, a' melly ms fl szz Soltrokbl ll, mellyeket egy nhny szent emberek, ugy mint az Asaph, a' Moses, az Ethan Ezrahites, az Salamon, a' David s egyebek, Prophetai Llekkel szerzettenek, noha fo'kppen a' Davidtol neveztetnek; Az hymnusokon azok az nekek rtetnek, az mellyekben az Isten valamikivltkppen val j ttemnyert ditsrtetik, az honnan Magyarul ugyan ditsretnek-is mondatik, az minmu' az Moses-, s az Mirim- Ex[o]d.28 15. a' Debor- s az Brk- Iud. 5. az Anna- 1. Sam. 2. az hrom iffiak- az tu'zben Dan. 3. az Szu'z Mari-, s Zacharias Pap- Luc. 1. az Simeon Prophet- Luc. 2. s to'bbek-, mellyek ms nven Dekul Canticumoknak-is mondatnak. Az Odakon, melly-is, mint az kt elso'k, Go'ro'g sz, az poe''tk rtik ama' ku'lo'mb ku'lo'mb genusu, nemu', kurta rhythmusu versetskket, a' mellyeket lant mellett szoktanak vala mondani, az honnan ugyan Lyricumoknak-is hivattak; de az Apostol rti rajtok az ollyan nekeket, a' mellyekben nem tsak az Isteni ditsretek, hanem egyszer s-mind intsek, tanitsok, jo'vendo'lsek s hl-adsok-is vagynak. Egy illyenek az Salamon Enekeinek nekei, az mi Antiphonaink, Prosaink, Versiculusink, Benedictioink, avagy az neklst b rekeszto' Aldsink, s to'bb affe'lk.
Ezeket az Szent Pl, hogy amaz tiszttalan szerelemro'l irt pajkos nekekto'l, mellyekkel gyakrabban az bortol meg zajosodott vsott ledrek magokat gyo'nyo'rko'dtetik, meg ku'lo'mbo'ztesse, lelkieknek nevezi, amazokot ellenben testieknek, az az, tiszttalanoknak, jelenti lenni. Mert azok mind fertelmes testi indulatokbl szrmaznak, s buja kvnsgoknak bu'do's seppedkbo'l29 fakadnak, mind otsmny, szemtelen, s bordlybl klt parzna szkbl llonak, s-mind penig az gonosz kvnsgoknak tapljnak, az halgatokban val fel gyujtatsra, s az szemrmes szu'zessgnek kise'rgettetse're mento'l szu' hatobb, notra lehet, mondatnak. De imezek az Szent Llek ihlsnek tisztasgos venajbl folyamnak, idvo'ssges lelki jkrol vagynak, kegyes, szent, s tisztessges szkbl llonak, s az Isten ditso'se'gere, s-az halgatoknak az Isteni fe'lelemben s szeretetben val gyarapodsokra szlglnak. Illyen neket kvn az Apostol mi to'lu'nk Keresztynekto'l, mido'n azt irja; Az Christusnak beszde lakozzk ti bennetek (az Christusnak beszde, azt mondgya, s-nem valami fajtalan, latrikmos fu'szfa Poe"tnak szemtelen beszde) bo'vsggel, minden bo'ltsesggel, (nem meg koltsagosodott30 nyalklkodssal, vagy valami rosz szemlynek szerelmto'l val meg bolondulssal) tanitvn, intvn egymst, (31nem az testnek az bujasgra termszet szernt val hajlandsgt izgatvn, szirklvn, s az tu'zet olajjal o'nto'zvn) mint amaz szavokot tsontoz, poklos szju, kerito' tzenkek, sznt szndkkal tselekesznek, kiknek nekik felo'l imigyen gyalzatoson rtett s szllott rgen Chrysostomus. Az mikppen ugy mond, hogy az koszmval; mellyet fu'l vsrnak-is hiunak; avagy az srral, az testnek fu'lei b dugodnak; azonkppen az lator parazna nekekkel az elmnek fu'lei meg undokittatnak; Mert mint ha ganjt tsapnnak a' fu'leitekben, szintn ollyan mikor az otsmny beszdeket halgattyatok. De mind krosb s veszedelmesb mg ennl, hogy az Szent Lelket vlek meg szomorittytok, s to'letek el idegenititek, mellyto'l az Sz. Pl kegyessen tilt bennu'nko't Eph. 4. 29. 30. Semmi rothadt beszd, az ti szjatokbl ki ne mennyen s meg ne szomoritsatok az Istennek Szent Lelkt, az ki ltal el petsteltettetek az vltsgnak napjra.
Ez meg ku'lo'mbo'zteto' igvel, Lelki, az felu'l emlittetett virg, avagy szu'zesse'gnek virgt el hullato, nekk utn, ki rekeszti az Apostol, az Christus beszdbo'l all lelki nekek ko'z-32[((4)r:]zu'l, krhoztattya egyszer s-mind, amaz tudomny nlku'l val balgatag buzgsgnak hagymztl meg o'rju'lt Bartoktol szereztetett blvnyoz nekeket-is, az mellyekben nem az teremto' Isten, hanem tsak az teremtetett llatok ditso'ittetnek, ko'szo'ntetnek, idvo'zo'ltetnek, segitsgre hivatnak az gyu'lekezetekben, az minmu'ek az Maria Psalteriumja, melly nem az Christusnak, vagy az o' szent Lelknek, beszdbo'l ll lelki ditsret, hanem egy oktalan devotionak szeszto'l ltal veretett feju' Bartnak, Bonaventurnak, tpelo'dsibo'l o'szve aggattatott, raggattatott, kellems virg nek, a' mellyel mind a' mondkot, s-mind a hallkot, a' sz. Szu'zzel val blvnyozsra, kisztegeti, mert abban mindenu't az Vram helyett, Aszonyomat, az Isten helyett penig Marit irt; Monda, ugymond, Az Vr az n Aszonyomnak, u'lly n Anym az n jbbomra. Psal. 109. Te benned remnlettem aszonyom, soha meg ne szgyenu'llyek Psal. 30. Kellyen fel az Maria, s oszollyanak el az o' ellensgi. Te hozzd kiltottam aszonyom az n nyomorusgomban. Psal. 67. Az te kezedben vagyon Aszonyom, az idvo'ssg s az let, Psal. 71. Aszonyom az te nevedben szabadits meg engemet, Psal. 53. Az te nevedben, azt mondgya, s-to'bb affle, kegyes fu'lekto'l mg tsak hallsra-is iszonyu rettenetesse'gek, az mellyekkel az az ember, avagy o' ltala az pokolbli o'rdo'g, az szent Davidnak lelki Sltrit rutl meg motskolta, s-mg-is nem ltallyk nmellyek ko'zzu'lo'k rette mentegetni. Egy kohbl ko'ltek azzal az Maria tiszteletire tsinltatott sok hymnusok, Litnik, es egyebek, az mellyekkel az Breviariumok, Officiumok, Rosariumok, Marilk, Missalk, s to'bb affe'le babons ko'nyvetskk, rakvk; Mellyekbo'l to'bbi ko'zo'tt az Mrinak imillyek gajdoltatnak; O felix puerpera, nostra pians scelera, jure matris impera Redemtori. Oh bldog gyermek szu'lo', ugymond, ki a' mi bu'neinket el to'rlo'd, (hl ht a' Iesus Christus vre, a' melly minden bu'neinket el to'rlo'tte? 1. Iohan. 1. 7.33) Anyai mltsgoddal parantsolly az meg vltnak. Vgy tetszik hogy nem tsak azon Istenkednek itt Mrinak, hogy ko'nyo'rgsvel nyerjen o'ro'k letet nkiek az o' Fitol, hanem ugyan parantsoltatnak-is nki vle. Oh ostoba fejek, hogy parantsolhat az szlgl az o' Vrnak? Viszont: Maria mater gratiae, mater misericordiae, tu nos ab hoste protege, (et) hora mortis suscipe. Az az; Oh Maria kegyelmenek annya, irgalmassgnak annya, (irgalmassgnak Attyt ismr az Irs, de annyt nem) te oltalmazz meg minket az ellensgto'l, s fogadgy hozzd hallunknak orjn. Ezeket minden Szentek tsak egyedu'l az Istento'l kvntk. Nem emlitem itt a' szmtalan sok szenteknek imdtatsokra szereztetett hymnusokot, Litniakot, Collectakot, s Isten tudja mind mi veszlyeket, a' mellyekkel az Isten ditso'se'gnek irgylo'je az o'rdo'g, minden o' tiszteleteket blvnyozsra forditotta.
Igaz s illendo' mdjt-is immr vgezetre az keresztyni neklsnek az Apostol meg jegyzi, imez igkben; nekelvn az ti szivetekben az Vrnak, s hlkot advn mindenkor mindenekro'l, az mi Vrunk Jesus Christusnak nevben az Istennek s az Atynak. Az mellyekben azt javallya s tanatsollya, elso'ben, az Apostol, hogy az nekls szu'bo'l lgyen, s nem tsak szinbo'l, sem penig nem tsak nyelvel s szjjal; Az az, Istenhez val szu'bli jitatossgbl, s nem tsak az ajakaknak zengsekkel, mert az ollyan nem hat az Istennek fu'leiben, sem nem tall kedvet o' elo'tte, amaz ko'z versetske szernt:
Non vox, sed votum, non cordula musica, sed cor,
Non clamans, sed amans, cantat in aure Dei.
Az az; Nem az szlls, hanem az fogads, s-nem az pengo' hur, hanem az buzg szu', sem penig nem az kilt, hanem az szereto' nekel az Istennek fu'lben. Korpzza ez az ollyan neklo'ko't-is, az kik tsak szjjokkal rikltnak, s-gondolattyokkal szllel nyargalnak, mert az mint hogy az ko'nyo'rgs buzgsg nlku'l tsak ollyan mint az disznoknak ro'ho'gsek, azonkeppen az nekls-is,34 az Istenhez val kegyessg nlku'l, szintn tsak ollyan mint az o'kro'knek bo'gsek. Dorgltatnak amaz hegyke Dekok-is (az kegyes ifiaknak bo'tsu'let) az kik vagy fel sem nyittyk az szjokot az Chorusban, restelvn, vagy szgyenlvn, az Isteni ditsretet, hanem tsak ugy llonak az Pulpitum elo'tt mint egy nma blvnyok, maga mg az szent Angyalok sem szgyenlik az o' Vrokot Isteneket, fel emelt nek szval ditsrni; vagy ha nekelnek-is, de tsak szjokkal zen-35 [((4)v:]gedeznek, s-szemeikkel penig tova ms fel egersznek, hirvel sincs az sziveknek, az mit az torkokkal u'vo'ltnek; Es igy az nyelvek szentebb a' sziveknl s az szemeknl, ne(m) gondolvn meg hogy ott mg az sziveknek gondolatit-is ltal lt Felse'ges Istennek ditso'se'gs szine elo'tt llonak, az ki elo'tt mg az szent Angyalok-is szemrmetesen b fedik szrnyaikkal ortzjokt, lbaikot. Summa; Nem tsak szjjal, hanem szivel kell elso'ben nekelni. Kinek, tovbb azt-is meg jelenti: Az Vrnak, ugy mond, az az, az Vr Istennek, avagy az Vr Christusnak, az ki kivltkppen mi egy Vrunknak mondatik az szent Pltol 1. Cor. 8. 6. s-nem penig az Venusnak, vagy az Marinak, vagy valami egyb ki mult szentnek.
Az Colosse'blieknek msodik mdjt-is irja az neklsnek eleikben, ezt tudni-illik, hogy kedvesen nekellyenek, az az, mind az neklo'k magokra nzve j kedvel, vig elmvel, szabad akarat szernt, nem komoron, nem kedvetlenu'l, sem valami hajtzivjjal, s-mind penig az halgatokra kpest, nagy kedvessggel, haszonnal s ppu'lettel nekellyenek, ugy hogy abbl az igaz bo'ltsese'gre tanittassanak, az j erko'ltso'kre s Isteni fe'lelemre intessenek.
Feddendo'k azrt a' Ppa szerzetesi, az kik az o' Templumikban idegen ismeretlen nyelve(n), Dekul, nekelnek, a' mellyhez a' Dektala(n)36 ko'ssg tsak egy kapa vgst sem rt; s-tsak ollyan mint egy malomban hegedu'lnnek, vagy a' su'keteknek beszllennek mest, so't mg magok ko'zzu'l-is sokak, mint az paraszt Bartok, s Bartno'k, nem tudgyk mit mondonak, hanem tsak mint amaz szlni tanult szajkok s pellicnok ugy tsevegnek. Ez illyen neklst krhoztattya az Sz. Pl 1. Cor. 14. az ki nem ugy szokott vala az gyu'lekezetben nekleni, hane(m) a' ko'sse'gnek nyelvn rtelmesen. Eneklek, ugy-mond, llekkel, de neklek rtelemmel, vers. 15. mert noha n, Isten kegyelmbo'l, mindeniteknl to'bbet tudok az nyelvekhez, mind azon ltal inkbb akarok az Ecclesiban o't szokot rtelemmel szlni, hogy msokot okta ak, mint tiz ezer szokot ismretlen nyelven v. 19. Egyebeket-is arra int albb, v. 26. Kinek kinek ko'zzu'letek neke vagyon, mikoron o'szve gyu'lto'k, mindenek ppu'letre legyenek, ugymond. Ezt kellene az cantal Ppista szerzetseknek-is tselekedniek, az kik az Apostoli succe ioval, s vllsoknak azoktol val maradsval, olly nagy fennyen krkednek, de ez mello'l rgen el mentek, s annyira estek mint Mako Ierusalemto'l. Mi bezzeg ezt tselekedgyu'k, s se t se tova ez mello'l el nem mgyu'nk, hanem az szent Prophtk Sltrit o' szintek, s azok mellet az Isten beszdbo'l, az szent Irsbl, formltatott, s az ko'zo'nse'ges Keresztyni hitnek gazatihoz alkolmaztatott, hymnusokot, lelki ditsreteket, neklyu'k szivu'nkbo'l, az Vrnak, az minnen nyelvu'nko'n, egymsnak tanusgra, s intettetse're, az Istennek az o' velu'nk val j ttemnyirt val hl-adsra.
Az mellyeket noha az mi bldog eleink, az Ppistasgbl val ki jo'vetelek utn, az mint egy elso'ben ollyan hirtelense'ggel, az Euangeliumi vallsnak egyu'gyu' szelidse'ghez kpest, az Reformationak elso' u'szo'gben, lehetett, az Dekbl Magyarra elg illendo'kppen forditottanak, de osztn egygyik exemplrbl msokban val sokszori ltal s-meg ltal irattatsok miatt ko'zzjek sok tapasztalhat s el sznyvedhetetlen fogyatkozsok o'gyeledtenek, az exemplarok-is egymssal sokban nem egygyeztenek, mert az nekek egyben sokkal to'bbek, s-ku'lo'mbek vltanak mint msban. Ezt ltvn, tagadatlan mondom, hogy iffiusgomtol fogva, miulta valami itletetskm kezdett lenni, mind vonattam neminmu' kegyes indulattol arra az kevnsgra, hogy tmasztana Isten valakit az Ecclesiknak o'r lli ko'zzu'l, az ki azoknak ko'zo'nse'ges ususokra egy minden fe'le nekekkel to'klletes tellyes, az sok fogyatkozsoktol penig u'res, Gradult (az mint az notknak gradusikrt hijk) kszitene, hogy abbl osztn, mint egy pldbl to'bbeket is irhatnnak le. Melly kvnsg mind annyiszor izgattatott bennem, valamenyiszer az neklsben valami vtket vo'ttem eszemben. Az mint hogy ezen okrt tsak nem mind annyiszor kvnom az Gradual mellett lvo' kissebb Cantionlt-is meg jbbitatni, az menyiszer annak nekeit hallom nekeltetni, mellyre-is talm mg Isten valaha re segit, avagy n ku'vo'lo'tte(m) mst valakit fel indit. Nem ohattam nhnyszor sz nlku'l Udvari Papsgomban-is, nmelly fogyatkozsokot s illetlensgeket, hanem az idvo'zu'lt Praedecessoromnak, Keseru'i Dajka Janos [(((1)r:] Vramnak, az Erdlyi Ortho[do]xa37 Ecclesiknak akkori ditsretes Pu'spo'kjo'knek, az Isteni szlglat utn rebesgettem, jelengettem, s elo'tte mint egy ujjal szurdaltam, mellyeket o' kegyelme-is meg ismrvn, s az jbbitst szu'kse'gesnek lenni itlvn, addig ostromlm egyszer-is mszor-is ratioimmal, hogy re vev magt az reformalsra, kvnvn az n segitse'gemet-is, s-meg indula bldogul benne, s-az Hymnusokot, igen szp Magyarsggl, (mert jeles Magyar ember vala) egygyezo' vgezo'dsu' rhytmusokra, (mivel az nek szerzsben-is vlt mdja) az Dek Exemplarok szernt, meg igazit, az mellyek penig Dekul nem talltathattak, azokot az keresztyni hitnek s vallsnak rmjra szab, s az notkhoz alkolmaztatott kes versekre forml, mint az ki lvassa, s-az elo'ttiekkel o'szve veti, ko'nnyen meg ismrheti a' keze szennyt rajtok. Ez annak az Isten fe'lo' jmbornak ezen az Gradualon val derekassab munka'''ja; Ez utn ismet az, hogy az iminnen amonnan Vrosokrol, mg onnan ku'vo'l Magyar orszgbl-is, b kregettetett Gradulokbl az minknek hijjt ki potolta, s ki to'lto'tte. Vgezetre hogy az ms fe'l szz Sltrokot, (az mint ltom az bldog emlekezet Carolyi Caspar forditasa szernt) mivel az elo'tti Gradulokban tsak egy nhny Sltrok vltak (azok-is nem literaliter, hanem tsak periphrastic, az az, bo'vebbedkn val ko'ru'l jr beszddel, az mint az kissebbik Cantionaleban kell lenni) versenknt szaggatvn az notval val neklsre egszlen le irta, s-az Gradul irnak eleiben adta. Ez minden munkja annak az tudos fo' embernek ezen az nekes ko'nyvo'n.
Az Lamentatiokot, avagy az Jeremias siralmit (mellyeket n nem tudom mi okon vo'ttk vlt fel az mi eleink, hogy az Nagy Hten nekellyk) az Passiot, avagy az mi meg vlt Urunk Iesus Christusnak rtu'nk val knszenyvdsinek historijt, az szent Mathe szernt, egy Husvti u'dnepre n corrigltam vala meg, osztan tsak abban maradnak. Sok rut vtse'geket hnytam belo'lo'k ki, mind az irsnak mdjra, s-mind az materira, avagy historira nzve, mert Szent Mathe szernt vlt ugyan titulussa az Passionak, de sok vlt ko'zz elegyittetve az to'bb Euangelistkbl-is, ugyhogy sem egygyik sem msik szernt nem vlt igazn, hanem egszlen le kelletett irnom igro'l igre az szent Mathebl, s-ugy kellett ujjonnan meg ktltatnom. Az Prosakot, Antiphonakot, Te Deumot, Litanit, s to'bb kots caeremonikot-is nem bntotta, hane(m) tsak az elo'tti llapattyokban hagyta, maga bizony azokot-is meg lvasni igen szu'kse'ges lo'tt vlna.
http://magyar-irodalom.elte.hu/gepesk/eloszo/14/14.html
|