Dr Bucsay Mihly:
A tarcali zsinatok s a Tarcal-Tordal Hitvalls jelentsge
A tarcali zsinatok s klnsen az 1562, vi zsinaton elfogadott hitvalls fontos lpst jelentenek azon az ton, amelyen egyhzunk haladt elre avgbl, hogy a wittenbergi irny flsgeit levetkezze s a teljes s kvetkezetes reformci egyhz legyen.
A wittenbergi, msknt lutheri irny kvetkezetlensge s emiatti gyngesge akkor derlt ki, amikor 1547-ben V. Kroly csszr ellenreformcis hadai gyztek s a diadalittas csszr un. tmeneti intzkedseket, interimeket lptetett letbe. E rendelkezsek szerint tovbb is szabad volt a lutheri reformci tantsait hirdetni, de a templomi szertartsok tekintetben- az rvacsora kt szn alatt vtelt kivve -vissza kellett menni a rgi, kzpkori gyakorlathoz. Mg a wittenbergi reformci tbornak jelents rsze, ha fj szvvel is, de meghajolt ennek a parancsnak, st egyik vezet teolgusuk kzre is mkdtt a lipcsei interim kidolgozsban, addig e tbornak msik, a Zwingli, Bullinger s Klvin tantsai ltal mr megrintett felt ppen ez a veszedelem bresztette fel gyantlansgbl s ksztette hatrozott dntsre. A csszri interimeknek engedelmesked egyhzakat az a veszedelem fenyegette, hogy elbb csak klsleg, de azutn, lassan s szrevtlenl, belsleg is visszazuhannak a kzpkori llapotokba, teht az interim ellenesek a reformci kvetkezetes vgrehajtst rtk zszlikra.
Hrom dnt krds
A szertartsok krdsben klns ervel figyeltek fel arra az igre, hogy hiba tisztelik azok Istent, akik emberek parancsolatait s tudomnyt kvetik. Eltvoltottk teht a templomokbl mg azt a kevs oltrt, kpet, ostyt s miseruht is, amit a wittenbergi irny meghagyott, s amelybe fogzva most a csszr az sszes rgi klssgeket vissza akarta hozni.
Az egyhzi tanban is maradtak fenn kvetkezetln-sgek Luthernl, mgpedig az rvacsoratanban s az isteni gondviselsrl szl tantsban. Az rvacsora-tanban annak a bibliai igazsgnak kellett rvnyt szerezni, hogy a bnbn ember teljes s valsgos egyeslse az l Jzus Krisztussal skramentum-ban nem dologi ton, hanem a hit csatornjn t, a Szentllek Isten munkssga ltal megy vgbe. Msfell azt kellett kimondani, hogy dvssgnk mindaddig bizonytalan, amg magunkban s rde-meinkben, vagy akr csak tisztult vallsi felfogsunk-ban is remnykednk, s dvssgnk alapjt; nem Isten szuvern elhatrozsban ltjuk. Ez trtnt meg a ketts predestincirl szol tan kidolgozsval.
Utoljra hagytuk az egyhzi szervezett krdst, amely azonban a reformci megmaradst nzve nem volt- kevsb fontos, mint az elbbiek. A wittenbergi reformci meglehets kznyt tanstott ebben a krdsben, nem alkotott sajt egyhzi szervezetet, hanem a fejedelmek s vilgi hatsgok, kormnyzsra bzta az egyhzat. s br ezek j irnyban is nagyon sokat tudtak tenni s tettek is a reformcirt; de msfell politikai s katonai megfontolsbl, esetleg alku trgyv tettk az egszet, s elrendeltk a kzpkori egyhzi helyzet visszalltst.
Ilyen lehetsg ellen vdekezve rtk zszljukra mindazok, akiknek szven fekdt a reformci kvetkezetes vgrehajtsa, azt a klvini tantst, hogy Jzus Krisztus egyhznak a vilgi magisztrtussal ssze nem kevert s annak a bels egyhzi krdsekben al nem vetett sajt kormnyzata kell, hogy legyen.
Ezek a trekvsek Magyarorszgon is lnk vissz-hangot tmasztottak. A hrom rszre szakadt, dli s kzps terletein trk iga al kerlt orszgban a reformci egyet jelentett a np s a nemzet bels megjhodsval s megmaradsval. Viszont a 40-es vek vgn nlunk is munkba lptek Bcs s Rma sugallatra s tmogatsval az ellenreformci hatalmai.
Ebben a helyzetben, az 50-es vek elejtl kezdve a magyar reformci munksai kzl is egyre tbben gyzdtek meg arrl, hogy a reformcit nlunk is csak annak kvetkezetes vgrehajtsa, a reformtus reformci tjn lehet a magyar np szmra megriz-ni.
Az udvari lelkszek fontos szerepe
Ez utbbiak kzl szmosan ppen tiszninneni' fri udvarokban, vrakban s gylekezetekben munkl-kodtak. Ennek az egsz tjnak mg a kzpkorbl szrmaz igen eleven egyhzi s mveldsi kap-csolatai voltak lengyel, nmet s szakolasz egyetemekkel. A felsmagyarorszgi mgnsok n-melyike vrakat s nagykiterjeds uradalmakat mondhatott magnak az orszg dli felben is. A Pernyi csald udvarban munklkod lelkszk egyikt-msikt felvltva ltjuk tevkenykedni Srospatakon, illetve a barnyai Sikls vrban. Ez azt jelentette, hogy ezek az evangliumi munksok szemtankknt ltk t s mondtk azutn tovbb, hogy mennyire a lt s nem lt krdse el lltottk a magyarsgot a trk hbor testi-lelki megprbl-tatsai.
Az ilyen krkben rendkvli elevensggel jelentkezett az egsz n. Mohcs-problma. Ebbl a krbl emeltk fel szavukat azok az nekkltk, akik elszr lttk meg Mohcsban a magyarsg egyhzi s erklcsi eltvelyedsnek isteni bntetst, s bnbnatukban elsnek ragadtk meg a megtarts tjt az l Jzus Krisztusban s az evanglium-ban.
Nem vletlen, hogy az n. helvt irny ppen a Tisza jobb s bal partjn tudott olyan mrtkben tmrlni a wittenbergi irny mellett megmarad lelkszekkel szemben, hogy a fels s als Partium lelkszeinek egy jelents csoportja mr 1557-ben helvt irny llspontot foglalt el az rvacsora krdsben. Alig kt v mlva ez az egysg mr az orszg egsz szakkeleti s keleti felre, valamint Erdlyre is kiterjedt. Mint az 1559-ig vi marosvsrhelyi hitvalls tanstja, ez az egysges llsfoglals csak a kzpontban ll krdsre, az rvacsorrl szl tantsra vonatkozott.
1562-re azutn elkszlt; s sajt tjn nyilvnossgra is jutott a Debrecen-Egervlgyi Hitvalls, amelyekre szerzi, Mliusz Juhsz Pter debreceni pspk s munkatrsai, mr a reformci minden lnyeges dogmatikai s etikai, szertartsi s szervezeti krdsben irnyt mutattk, st mg a lnyegesnek nem tekinthet, de a np mindennapi letben mgis fontossggal br egyb krdsekben is.
A Debrecen-Egervlgyi Hitvallsrl, amely a refor-mtus reformci egsz szemllett kifejtette, mgpedig a magyar elzmnyek, gondolkodsmd s krnyezet sugallta sok eredeti vonssal, egyhzunk kt vvel ezeltt emlkezett meg mlt hlaadssal. Valban, e rendkvl becses munklat elkszltvel olyan tisztzds jutott nyugvpontra, amelynek alapjn az egsz orszgban megindulhatott a gylkezetek nagyobb reformtus egyhztestekk val egybefondsa.
Mirt nem a Debrecen-Egervlgyi Hitvalls?
Annak az rdekes s magyarzatra szorul jelensgnek vagyunk azonban tani, hogy az 1561. vben, Tarcalon sszegylekezett abaji, zemplni s borsodi lelkipsztorok mgsem vrtk meg a debreceni munklatok elkszltt, hanem azt tztk ki sajt feladatukul,, hogy egy vezet klfldi reformtus szemlyisg Bta Tdor egy vvel elbb megjelent, de mris nagytekintly hitvallst ksztsk el az egyhzvidk szksgeihez alkalmazott, rvidtett szveggel a kvetkez zsinat el: s br a Debrecen-Egervlgyi Hitvalls 1562-ben, elhagyta a sajtt, az ugyanezen vben megtartott tarcali zsinat mgis a Bza-fle munklatot emelte hitvallsi tekintlyre s ugyangy jrt el az 1563. vi tordai zsinat is Erdly reformtusaira nzve. A Debrecen-Egervlgyi Hitvalls ilyesfajta mellzsnek okt fleg a kvetkez kt irnyban kereshetjk:
Elszr: A nagy sietsgben, ahogy Mliusz Juhsz Pter hitvallsa a szorongatott egri vitzek s polgrok oltalmazsra elkszlt, a szerzk a rendszeressgre bizony nem sok gondot fordtottak. A mg gyakorlatlan nyomdszok pedig akiket munkjukban, a hitvalls elljr beszdnek tansga szerint, a „dhs trk" betrse is zavart, annyi hibt vtettek, hogy vgl egsz „kijavt tblt" kellett a knyvhz csatolni. Igy ez a simtatlan irny, a kelletnl kevesebb id s gond rfordtsva megszerkesztett hitvalls nem szmthatott arra, hogy szimbolikus tekintlyre emelkedhet.
Msodszor: A Bza-fle hitvalls viszont minden tekintetben alkalmas volt, hogy ilyen tekintlyre jusson. Kristlytisztn tkrzte a reformtus reformci fleg Klvin ltal kimunklt teolgijt, ezzel egytt a Magyarorszgon addig mr elrt teolgiai eredmnyeket is. Ugyanakkor Bza hitvallsa ttekinthet szerkezet, vilgos fogalmazs s, csiszolatlan irodalmi stlusa mellett is, annyira szemlyes s psztori hang, hogy ebben csak a Heidelbergi Kt ri majd el, s mlja is fell. Tartalmiilag minden lnyeges krdsben annyira egyezik a Debrecen-Egervlgyi Hitvallssal, hogy a tarcali atyk azokban a rszletkrdsekben, amelyekben tovbb akartak menni a Mliuszk hitvallsn, llspontjukat Bznl sem talltk meg, hanem kln hatrozattal kellett azt leszgeznik.
gy hatroztk el, hogy keresztelskor nem kell nevet adni a megkereszteltnek, tovbb, hogy a hzasfelektl nem kell templomi, eskt kvnni s vgl, hogy rvacsoraosztskor ostyt nem szabad hasznlni. Az els kt kvetelmnyt tlzott volta miatt a kvetkez egyhzi szoks s gyakorlat nem, is vette t..
Knos vesszfuts
I A Tarcalon sszegylekezett lelkszek nem valami veszlytelen dologra vllalkoztak akkor, amikor azokat az igazsgokat, amelyeknek a felismersre eljutottak, egyhzi hitvallsukknt kinyilvnitottk. A vidk hatalmas fldesura, Pernyi Gbor, aki meg akart llni a trelmet lvez wittenbergi tanok s szertartsok mellett knos vesszfutst rendezett a tarcali zsinatnak az birtokain lelkipsztorkod rsztvevi ellen. Ezek kzl az egyik legkpzettebb s legbtrabb, Thuri Farkas Pl, a Pernyi luthernus teolgusaival vvott hitvita utn tancsosabbnak vlte megfogadni Mliusz Pter tancst s a veszedelem ell Biharba meneklni. De most mr az ldzs sem tudta eltrteni kzs llsfoglalsuktl a Tarcalon egy rtelemre jutott lelkszeket. Ha egy szemly bajba kerlt is, maga az gy jl meg volt mr alapozva. Mint lttuk, a Tarcali Hitvalls alapjn ment vgbe a kvetkez 1563. vben Erdlyben is a reformtus reformci gylekezeteinek klnvlsa a wittenbergi irnytl s egyhzz tmrlse.
1567-ig a Tarcal-Tordai Hitvalls szmtott irnyadnak a magyar reformtus gylekezetekben. Az 1566. vi gnci zsinat nemcsak a Tarcal -Tordai Hitvalls szimbolikus tekintlyt jtotta meg, de arra is felszltotta a lelkszeket, hogy ismerkedjenek meg Klvin ktjval is, mely mr a megelz zsinatban egyetemes szavazattal bevtetett. Ltjuk teht, hogy eleink ezekben az vekben Bzt, illetve mestert, Klvint tekintettk a Szentrs leghbb tolmcsainak s az irnytsukat fogadtk el.
A soron kvetkez lps rdekes mdon mgsem Bza vagy Klvin nevt emelte mg magasabbra, hanem helyettk a Bullinger Henrikt a zrichi reformci vezralakjt, aki Zwingli Ulrich rksgt rizte s polta. Az 1567, vi debreceni zsinaton nemcsak a Tiszntli reformtussg, hanem a tarcali hitvallst alr abaji, borsodi s zemplni egyhzmegyk knviseli is Bullinger Henrik mvt, a II. Helvt Hitvallst emeltk most mr vszzadokra szl s mig tart rvnnyel egyhzunk szimbolikus knyvv.
Nagy hiba lenne ebben a dntsben teolgiai irnyvltzs jelt ltni, vagy akrcsak gyantani is. Mert hiszen a Debrecenben sszegyjt atyk nem Bza ellenre, hanem egyenesen az kezdemnyezsre s az kzvettsvel tettk magukv a II. Helvt Hitvallst, mgpedig csak azutn, hogy azt a genfi lelkipsztorok, lkn Bzval, alrtk. A genfi lelkipsztorok ppgy mint a debreceniek s a tiszninneniek, de Eurpa ms reformtus egyhzai is, joggal dvzltk Bullingernek ebben a hossz idn t egyberlelt s kikristlyostott munklatban a. vgleges sszekt kapcsot a reformtus reformci zrichi s genfi gai kztt.
Bza s a magyarok
De a Tarcal-Tordai Hitvalls sem kerlt teljesen a feleds homlyba. Ha tekintlyben mr nem mrkzhetett is a II. Helvt Hitvallssal, de joggal tekinthettk azt a tiszta reformtus teolgia tanulmnyozsra rdemes tkrnek mg a kvetkez szzadban is, gy hogy 1655-ben latin s magyar nyelven j kiadsa kszlt el Srospatakon, Lrntffy Zsuzsanna fejedelemasszony kltsgn.
Bza Tdorrl (1519-1605) emlkezetbe idzzk letnek azokat a fontosabb mozzanatait, amelyek hatsa megmutatkozik a Tarcal-Tordai Hitvallsban is. lettja sokban hasonlt a Klvin Jnoshoz.
Neki is meg kellett hoznia azt a dntst, hogy feladja a szmra szlei ltal megszerzett pps egyhzi javadalmat. De Bza mg nagyobb ellenttek legyzse rn tallta meg helyt az evanglium szolglatban, mint Klvin. Mg ez utbbit csaldja, atyjnak halla utn, mr kevss gtolta, addig Bznak hosszasan kellett kzdenie atyja ellenkezsvel. Vgl is a nagymveltsg, rokonszenves klsej, prizsi szlets s szellemi arisztokrcia legbelsbb krben forgold, ifj inkbb a bujdosst s a szegnysget vllalta, csakhogy az evanglium gynek szolglhasson. 1548-ban Genfbe meneklt, majd a Lausanne-i iskolban vllalt mint grg nyelvtanr kenyrkeres llst. A kvetkez vekben egyre megbecsltebb segttrsv nvekedik a Genfben harcol Klvinnak. Nagy bibliai s patrisztikai tudsa, kzdelmekben s ldozatokban izmosodott szemlyes hite, ri s sznoki kpessgei kezdenek gymlcsket teremni.
Mr az elsk kztt ll ott Klvin oldaln a Bolsec s a Srvet elleni kzdelmekben. Nemcsak a hittani distinctik mestere, de egynisgnek taln mg megfelelbb teret hdt meg a Zsoltrok gylekezeti nekekk val verses tkltsben, tovbb a bizonysgtev s pt vallsos drma mvelsben. De rendkvl hasznlhat diplomciai jelleg szolglatokra is. Az 50-es vekben tbb zben tett fontos utakat Nmetorszgban azrt, hogy politikai s pnzgyi segtsget eszkzljn ki az ldztt francia s olasz reformtusoknak s hogy ezek missziinak keretben megksrelje kzel hozni egymshoz az rvacsora krdsben eltvolodott lutheri s reformtus irnyt. 1558 sztl Genfbe kltztt t, s 1559-ben lett a genfi Akadmia els rektora: Klvin halla utn Btra maradt a nagy rksg, az akkor mr sok orszgban l, szenved s harcol reformtusok irnytsa. Mkdtt Bza az egyhztrtnet tern, rta meg Klvin Jnos letrajzt. Kivl rdemeket szerzett a bibliai teolgiban is. Az egyik legrgebbi s legfontosabb jszvetsgi-szvegforrs, a Codex Cantabrigensis-Claromontanus, a Bza nevt viseli.
Nem szabad emlts nlkl hagynunk vgl azt sem, hogy Bza melegszv, bzg s ldozatksz bartja volt a magyar reformci munksainak.
Ebben a vonatkozsban egy sorban ll Melanchhonnal s Bullingerrel. Mint kiadnak, neki ksznhetjk Szegedi Kiss Istvn tbb nagy teolgiai mve megjelenst. Ugyarcsak kiads cljbl behatan foglalkozott Mliusz kzirataival is. Segtette Szikszai Hellopaeus Blint De sacramentis c. mvnek megjelenst s elszt rt hozz. Magyar tantvnyai s leveleztrsai kzl idzzk fel mg Thuri Mtys, Paksi Mihly, Amicinus Titus, Laski Csks Pter s Krolyi Pter nevt. Skaricza Mt 1570 vgn hat napot tlttt krnyezetben s Bza a genfi temetben elvezette t Klvin jeltelen srjhoz. De negyedszzaddal ksbb szeretettel fogadta Szenczi Molnr Albertet is.
Az els szvegezsben Bza a Tarcal-Tordai Hitvallst azzal a cllal vetette paprra, hogy desatyja eltt igazolja nagy elhatrozst, st hogy atyjt is megnyerje az evangliumnak. Ezen a szvegen vek folyamn sokat bvtett s csiszolt. Beleptette abba mindazt, ami hitben a Klvin oldaln vvott szenthromsgtani, predestincis s rvacsoratani vitk sorn kikristlyosodott.
Benne vannak sajt egyeztet ksrleteinek eredmnyei, de az egyhzkormnyzs s az egyhzi fegyelmezs tern szerzett tapasztalatai is. A hitvalls els zben 1560-ban jelent meg ilyen cmmel: Confessio Christianae fidei, et ejusdem collatio cum Papisticis haeresibus. Ebbl a szvegbl a tarcali zsinati atyk kihagytk az egsz hetedik fejezetet, valamint az tdik fejezet tbb "mint tucatnyi cikkt. Az elbbi cikkek a pps tvlygsekkel, az utbbiak pedig az egyetemes zsinat szervezetvel foglalkoznak.
A kritika
E. F. K. Mller, aki a Tarcal-Tordai Hitvalls latin szvegt reformtus hitvallsgyjtemnyben kzlte, tved abban, hogy a tarcali zsinat azrt folyamodott Bza szvegvel szemben kihagysokhoz s vltoztatsokhoz, mert „sok presbiterinus ttelt a magyar mgns-rendszerrel szemben nem lehetett keresztlvinni" (Ide Bekenntnischriften ser reformierten Kirchen. Lipcse. 1903. XXXVIII.) A kihagysok valdi indoka sokkal egyszerbb, ahogy ezt a tarcali atyk meg is mondottk. Szerintk ,.brevitatis vausa", azaz a rvidsg kedvrt trtntek a kurttsok. (E. F. K. Mller idzett mve 430:19 s mshol.) Az eredeti s a Tarcalon bevett szveg sszehasonltsa utn nincs okunk szavukban ktelkedni. Sem hittani, sem Egyhzszervezeti krdsekben nincs a kt szveg kztt tartalmi eltrs. Ezt meg kell llaptani Rvsz Imrnek egy odavetett megjegyzsvel szemben is (Magyar Reformtus Egyhztrtnet, 1520-1608. 188.), amely szerint Bza hitvallsa presbiteren laikus presbitert rtett, mg a Tarcal-Tordai Hitvalls ezt az elnevezst „lelkszi tancsbr" rtelemben hasznlja. Valjban azonban mindkt szveg egyarnt a kormnyzs s fegyelmezs teendiben munklkod egyhzi szolgt rt presbiteren, anlkl hogy akr az egyik, akr a msik mg csak sejten is, hogy laikusokra vagy klerikusokra gondol-e?
A Hitvalls rtkelse
A Tarcal-Tordai Hitvalls legkiemelkedbb tartalmi jellemvonsa a bibliai-reformtori megigazu-, lstan mlysge s tisztasga. Bza annaka hangslyozst tartja legfontosabbnak, hogy nincs a keresztyn ember letben, a neki osztlyrszl jutott vigasztalsban s remnysgben semmi, amit nmagnak, rdemeinek ksznhetne. A megrdemeletlen, egszen ingyenval isteni kegyelem emberi csatornja, a hit sem valamifle emberi buzglkods termke, hanem a Szentllek ajndka s nevel fradozsnak gymlcse. Ebben a krdsben a vlasztkos stlus r nem idegenkedik mg az ilyen ers kifejezstl sem: „Szinte oly nehz mineknk a magunk akaratbl hinni, mint a dgnek replni." (Kiss ron: A XVI, szzadban tartott magyar reformtus zsinatok vgzsei. Bp. 1881. 311, lap. A kvetkezkben Kiss.)
A legjabb kutatsok szerint a Heidelbergi Kt egyik legfbb forrsa ppen Bznak ez a hitvallsa. Nem is annyira tartalmi vonatkozsban szembetl ez, hanem ezen tlmenen a szemlyes, az tltsget tkrz, bizonysgtev s pt hangban: A Tarcal-Tordai Hitvalls egyszer, nyugodt mondatai mgtt bels harcok, az egsz embert mrlegre tev meditcik llnak. Szinte utolrhetetlenl les s finom az az nvizsglat, amely a III. fejezet 15. cikkben tkrzdik.
Augustinusi mlysgekben jr Bza, amikor arrl szl, hogy „Mikppen l Isten az embernek bnvel az dicssgre?" (III. fejezet 16. cikk.) Emlkezetbe vsd mondatokban vilgosodik meg elttnk a pps rdemteolgia felsznessge s azzal szemben az ingyenval kegyelem evangliumi tudomnynak eligazt s szolglatra indt ereje. (Kiss 332, 334, 339, 356, 377, 382.)
Tovbbi jellemvonsai a Tarcal -Tordai Hitvallsnak az kumenicitsr val trekvs s az okos, jzan mrtktarts. Bza gy fogalmazott, hogy Luther s Melanchthon (Kiss 363), vagy Zwingli s Bulling (Kiss 366) megszokott, kedvelt kifejezseibl ott legyen a hitvallsban mindaz, ami annak szerves egysgbe bepthet. A bkessg s az. egysg rdekben a hitvalls ilyen kumenikus szvbeli tgassggal rdott. Mg a rmai katolikus teolginak is elbemegy kiss Bza a Mria-tanban, msfell viszont annl nagyobb nyomatkkal llaptja meg, hogy a skramentumokban nem mi adunk valami ajndkot Istennek (Kiss 367), teht, hogy az ezt az igazsgot visszjra fordt pps mise nem ms, mint iszonyatos blvnyozs" (Kiss 364).
Jzan s okos mrtktarts szlal meg az egyhzszervezetrl (Kiss 391, 401), az egyhzi fegyelmezsrl (Kiss 399), a szeparatista „jkeresztynekrl" (Kiss 410) s a chiliazmusrl szl cikkekben.
Bza a Debrecen-Egervlgyi Hitvalls szerzihez hasonlan nagyra rtkeli a tapasztalst. Az ember vegye komolyan azt, amit rzkeivel megfoghat s okuljon belle. ,A szemltomsbl" tanulni kell - rja (Kiss 404). Egyhztrtnetileleg elremutatnak tekinthet az is, hogy a szertartsok krdsben kvetkezetesen ragaszkodik az jszvetsgi egyszersghez (Kiss 382), tovbb, hogy az egyhzkormnyzs tern nagyon hatrozottan foglal llst a kln egyhzi szervezet, az egyhzi autonmia mellett (Kiss 382, 396). De nyilvnul ez a halad vons, mint a legszlesebb, a trsadalmilag mellztt rtegekkel val szolidarits, az azok rdekeit magv tev llsfoglals, olyan rszletekben is, mint amikor pl. leszgezi, hogy Isten megcsfolsa az olyan papi imdsg, amelyet a hvek nem rtenek, vagy amikor kveteli, hogy a Szentrst s a hit dolgairl szl tantsokat oly mdon kell kzreadni, hogy hozz tudjanak jutni azokhoz a nk is s ltalban mindenki (Kiss 325. 351, 353). Leginkbb elremutat azonban az a hitvalls etikai gerinct kpez s ennek megfelel minduntalan visszatr tants, hogy az istenflelem s a felebarti szeretet, a hit s a belle fakad jcselekedetek elvlaszthatatlanok egymstl, klcsnsen, tanstjk egyms megltt s valdisgt.
Ha mgis ltunk a Tarcal-Tordai Hitvallsban a Debrecen-Egervlgyi Hitvallssal sszehasonltva visszafel tett lpst is, akkor azt, olyan kevsb lnyeges vons, mint pl. a korbban itthon kibontakozott isten-kp teolgiai httrbeszorulsa mellett, abban llapthatjuk meg, hogy a Debrecen-Egervlgyi Hitvalls nemcsak teolgiailag s elvben llaptja meg az istenflelem s a felebarti szeretet egybetartozst, hanem nagy bkezsggel alkalmazza is ezt a ttelt a korabeli magyar let testi-lelki, kulturlis. s gazdasgetikai problminak az oldozgatsra, az emberi boldoguls s bkessg munklsra. Ez egyben azt is megmutatja neknk, hogy mikor lnk helyesen azzal a, teolgiai tisztzdssl, amely a korbbi magyar eredet ksrletekkel szemben a Tarcal-Tordai Hitvallsban, a II. Helvt Hitvallsban s a Heidelbergi Ktban jelentkezik. Akkor, ha az egyhzi let legfontosabb tartalmt, a napi felebarti problmk oldozgatst, a hitvalls megvilgtja s segti, nem pedig ezeknek a feladatoknak a helyre tolakszik egy, a szavakban kimerl, a formulkat ismtelget, azokon vvd gymlcstelen konfesszionalizmus formjban. Jzus Krisztus nem hittani formulkhoz akarja elvezetni az vit, hanem elssorban a bajokkal kzd emberekhez. Az egyhz minden zben gyakorlati lettjn olyan a hitvalls, mint egy szles, termkeny vzjrsnak a mly s egyenes medre. amely az radat irnyt rzi s mutatja. Egyhzunk ppen azrt emlkezik meg mlt hlaadssal trtneti hitvallsairl, mert azokban Isten Igjbl felismert szolglathoz tallt s tall biztos irnytst s gazdag erforrst. Reformtus Egyhz XVI. 1964. 149-152 dr. Bucsay Mihly
JUBILEUMI NNEPLY TARCALON Jnius 21-n a tarcali templomban hlaad istentiszteletet s emlknneplyt tartott a Tiszninneni Egyhzkerlet, az 1561-1564. vi tarcali zsinatokra . s az 1962. vi Tarcali Hitvallsra emlkezve, azok 400-ik vforduljn. Az nnepi istentiszteleten igt olvasott Keresztry Lszl lelkipsztor, igt hirdetett Rsky Sndor egyhzkerleti fjegyz. Az nnepi kzgylst de. jszszy Klmn, a kerleti fgondnok helyettese nyitotta meg. Eladst tartott dr. Bucsay Mihly, a budapesti Teolgiai Akadmiai professzora. nekelt a taktabji vegyeskar s Iszlay Jen karcsai lelkipsztor (Nmethy Ferencnek, a zsinat patrnusnak a dicsrett 273.) Az nnepsget Komjthy Aladr esperes, pspk helyettes zrbeszd rekesztette be.