//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Debreceni Ember Pl ...
Bp 1987. Szszk s katedra. 31-38.
 
Dr Bucsay Mihly:

 
DEBRECENI EMBER PL COCCEJANIZMUSA

Megjelent: Szszk s katedra. Tanulmnyok Dr Tth Klmn professzor tiszteletre 70 szletsnapja alkalmbl. Bp 1987. 31 38. l   BRTA.

 
A magyar trtnetrs mltjval foglalkoz szakemberek szerint Debreceni Ember az els emltsre mlt magyar reformtus egyhztrtnsz. Az utbbi emberltben rangos tanulmnyok jelentek meg rla mint egyhztrtnszrl. Ritok Zsigmondn mintaszeren tisztzta a nagy egyhztrtneti mve krli kziratok problmit. (1) Istenben boldogult kivl tudsunk, Tth Endre Debreceni Ember Plt mint egyhztrtnszt lltotta egy nagy tanulmny kzppontjba, amelynek els rsze mr megjelent A Rday Gyjtemny vknyve IV-V. ktetben (1984/85., 29-38). A msodik rszt az vknyv soron kvetkez ktete fogja kzlni.

A kvetkezkben mi Ember Pllal mint igehirdetvel s rsmagyarzval fogunk foglalkozni. Debreceni Ember Pl Debrecenben 1660 utols harmadban szletett. Ugyanott tanult s 18 ves korban mr tgatus-dik, egy v mlva pedig kztant volt ugyanott. 1682-ben Srospatakra ment t rektornak, s ott egy v mlva lelkszi megbzst kapott. Onnan ment ki szintn mr egy v mlva nmetalfldi tovbbkpzsre. Elbb a leideni, majd a franekeri egyetemnek a hallgatja lett. 1686 szn azutn visszatrt srospataki lelkszi llsba. Ott igen sokat szenvedett a jezsuitktl. Tbb zben is fogsgot szenvedett. Lelkszi hivatalnak elltst lehetetlenn tettk. Ember Pl azonban nem adta fel a harcot, a szomszdos kis faluban, Makkoshotykn vgezte a lelkszi szolglatot egszen addig, amg 1695 prilisban a neves losonci egyhz hvta meg papjnak. Losoncon tartotta azt a prdikci-sorozatot a predesztincirl, amely mostani elemzsnk trgya.

Zovnyi Jen egyhztrtnsznk foglalkozott eddig a legbehatbban e korszak magyar reformtus teolgiai irodalmval, de „A coccejanizmus trtnete", Bp., 1890. c. mvben (164. l.) azt a tves megjegyzst tette, hogy Ember Pl a coccejanizmus eilenfeleivel tartott. A hibt azutn Zovnyi korriglta lexikoncikkeiben azzal a helyes megllaptssal, hogy „Ember a coccejanusok tpuskeres csoportjhoz tartozott" (Cikkei ..., Bp., 1940. 96. 1.). Ember Pl azonban eredeti vonsokban gazdag, st kimagasl helyet foglal el a magyar coccejanusok kztt, s ez megkveteli, hogy a krdssel bvebben foglalkozzunk.

Forrsunk Ember Plnak Garizim s bl (Kolozsvr, 1702) cm prdikcis ktete. Ennek mr az elljr beszdben a szerz maga dert fnyt tantmestereire, a prdikcikbl pedig felismerhet teolgiai irnya, ppen a sok eredeti vonssal kesked coccejanizmusa. A ktet rdekes cmt a szerz a Biblibl vette, (5Mz 11,29 s 5Mz 27,11-13), ahol Garizim gy szerepel mint az ldsnak, Ebl pedig mint az toknak a hegye.

A knyv hsz prdikcit foglal magban a predesztincirl. A gondolatmenet az els nyolcban tteles-dogmatkus, a msodik 12-ben pedig rsmagyarz jelleg, a Rmai levl 9, rsznek 11-16. verseihez fzdik. Ember Pl a predesztinci tannak lnyegt abban ltta, hogy az dvzls semmikppen nem sajt rdemeinken nyugszik, hanem Istennek teljesen egyoldalan ajndkoz, megbocst szeretetn. Nagy slyt helyez azonban arra, hogy ez az rk isteni vgzs az emberi letben nem automatikusan, sajt akaratunkat megkerlve realizldik, hanem a megszentelds hossz s izgalmas folyamatban, amely szabad emberi dntseink lncolatn t bontakozik ki. A Krisztusban kivlasztott s ebben az dvssgre elrendelt voltban bz ember az ppen az erre a hitre pl szabad dntsein t jut elbbre s elbbre a megszentelds folyamatban. A predesztinci teht nem ll ellenttben az akarat szabadsgnak tapasztalati tnyvel, hanem azon keresztl valsul meg. Ember Plnl ppen ebben a mersz dialektikban, de aztn a prdikcik egyik-msik helyn formlisan is feltnik megbecslse s tanulkonysga Descartes irnyban. Ez a mersz dialektika nla erteljesebben szlelhet mint Coccejusnl, akinek az exegta s dogmatikus Ember Pl h tantvnya.

A prdikcik elmondsnak, majd nyomdbaadsnak a clja nem a tudomnyos teolgia mvelse volt, hanem a psztori megersts s vgasztals. Az akkori slyos trtnelmi helyzetben, az ellenreformci tombolsa kzepette, a Rkczi-szabadsgharc elestjn Ember Pl gy akarta megnvelni hallgatiban az Isten irgalmas szeretetbe fogz bizodalmat, hogy a rosszbl, a kzssgi helyzet nyomorsgaibl j szrmazzk, a hvk felismerjk, hogy a slyos prbatteleken t Isten csak mg szorosabban akarja letket hitben s cselekedetekben a maghoz kapcsolni, Teszi ezt Ember Pl gy, hogy hallgati egy pillanatig sem vonhattk ktsgbe, miszerint tantsa a bibliai fundamentumokra pl s sszhangban van nemcsak az egyhz nagy teolgusainak tantsaival, de a maga kornak legjobb tudomnyval is. Bizonyos kumenikus nyitottsg s egybefogsi igyekezet rezhet gondolkodsban, a katolicits keressben Luthert s Brenzet is idzi, st bven idz rmai katolikus szerzt is.

Losoncon, amelynek reformtus templomban a prdikcik elhangzottak, a vrosban s a krnyken l reformtusok s luthernusok viszonyban voltak bizonyos problmk. Az rvacsora rtelmezse mellett a predesztinci tana volt a msik, amiben a nzetek klnbztek. A knyv elszavbl megtudjuk, hogy Ember Pl igehirdetseit evanglikusok, kztk megyei urak is hallgattk. Ember arra trekedett, hogy rvelsnek biblicitsval, a flsleges polmitl val tartzkodsval kirdemelje evanglikus hallgatinak a megbecslst is. Az ajnllevlben gy fordul tbbek kztt ezekhez is, mint „hajdani kegyes fautoraihoz" s „mindennapi kedves hallgatihoz." Az gy kszntttek sorban els helyen ll maga a losonci reformtus gylekezet, mint „az r szp szz mtkja." Utna kvetkeznek a reformtus gylekezet elljrsga s oszlopos tagjai, 13, nv szerint felsorolt nemes r, tbbnyire vrmegyei tisztsgviselk s az ajnl elsz vgn mg hrom nv szerint felsorolt Ngrd megyei gostai hitvalls patrnus is. (2) A predesztinci krdsben val eligazts haja a gylekezetben merlt fel, amit Ember szrevett s mltnyolt. (3)

A predesztincis-sorozat elmondsa kt ven t tartott. Utna 1701 prilisban Ember Pl Szamrra ment t lelkipsztornak. Volt losonci hvei azonban levelekben ismtelten is krtk, hogy adja ki a prdikcikat nyomtatsban is. (4) Elssorban az hajuknak engedett, s gy nyomatta ki beszdeit, ahogy elmondta azokat, pusztn a sorrenden tett nmi vltoztatst. (5) Tudatban lvn azonban a predesztinciba fogdz hit jelentsgnek - rja tovbb az ajnllevlben - a knyvalakba val kiadssal nemcsak volt losonci hveire gondolt, hanem tantst az egsz „magyar vilg szemei eleibe" hajtotta lltani. (6)

A kzirat tjt a kolozsvri kiadhoz, Miszttfalusi Kis Miklshoz valsznleg ugyanaz a Zdorfalvi Mrton storaljajhelyi reformtus lelkipsztor egyengette, aki egyformn szoros kapcsolatban llt a szerzvel s a nyomdsszal. A Garizim s Ebl is kzli Zdorfalvi dvzl verst, amelynek tmr megllaptsa szerint a knyv mondanivaljnak ez a lnyege: ,,. kegyelembl s nem rdembl Foly az rk idvessg." (7)

Ember Pl szinte tlzott rszletessggel bevallja, hogy a predesztincirl szl sorozatt „jeles, tuds emberek lpok nyomn fundlvn rta s prdikllotta." Az Elljr beszdben azt is megnevezi, hogy kik voltak ezek a jeles, tuds emberek. (8) Mint rja, a ktet els nyolc, dogmatikus fejezetben kivltkppen Klvin Jnos s Turretinus Ferenc rsaibl segtette magt, mg a kvetkez tizenkt exegetikai menet prdikciban „Alting Jakab rsbl szedegettem s fordtottam, minem munkval, eszmlhetni fogja az, aki a kettt egybevetni nem sajnlja." (9)

Elvgeztk az egybevetst. Tnyleg nem kevs az, amit az igehirdet Turretinustl s Altingtl tvett. Mellettk tovbb az Augustinustl s Klvintl tvett gondolatanyag mellett kimutathat mg tbb 17. szzadi reformtus teolgus hatsa is, kztk azonban az els helyen a Coccejus. A sok idegen hats ellenre mgis jogos a szerznek kifejezetten szhoz jut szerzi ntudata is. (10) Mindenesetre gy adott formt a gazdag teolgusi gondolatanyagnak, hogy prdikcii egyntet megnyilatkozsoknak hatnak, s mindentt tkrzik Ember Pl kegyessgt s egynisgt. A pli-gostoni teolgia mlysgeibl mertve s kornak legjobb reformtus teolgiai opusaibl kszlve fel prdikciira, egyetemes keresztyn kzssgben llnak rzi magt, de tkrzik prdikcii a Rkczi-szabadsgharc elestjnek magyar lelkivilgt is.

Legfbb tekintlye a Biblia, a rgiek kzl pedig Augustinus. Nemcsak hogy az utbbit idzi a legfontosabb helyeken, mint pl. a 44. s 45. lapon, hanem abbl a kt imdsgbl, amellyel a knyv kezddik s befejezdik, az utbbit Augustinustl, a Soliloquia XXVIII. fejezetbl vette t. A knyvnek ez a knyrgsek kz val foglalsa is jellemzi a szerznek azt a trekvst, hogy nem hitvitt hajt mvelni, hanem a Szenthromsghoz fzd szemlyes kapcsolatban hajtja hallgatit s olvasit megersteni.

Az jabb tantk sorban Klvin Jnos a legfbb tekintly Ember szmra. Az Institutiora oldalszmra hivatkozik a legfontosabb helyeken. (11) Pllal, Augustinusszal s Klvinnal egytt tantja a ketts predesztincit, az dvre elvlaszts s az elvettets kettssgt, de azon a ponton, ahol klnvlik az n. supralapsarius s az infralapsarius rtelmezs, s ahol Klvin nyitva hagyja a dntst, Ember Pl szerny s tartzkod hangon kifejti a maga infralapsarius llspontjt. Az a pont ez, ahol az eredend bn s az eleveelrendels viszonynak a krdse merl fel. Ktsgtelen, hogy „az eredend bnbe az Istennek tudsbl s akaratjbl estenek az dmnak minden fiai" - vallja Ember -, de leszgezi: „Nem kvetkezik azrt, hogy Isten rgalmazs al vettessk" (12), mintha lenne a bn s a krhozat oka. A vilg alapjainak felvettetse eltt a mindentud Isten ugyanis elre ltta, hogy az ember a szabad akarat nagy ajndkval vissza fog lni s elbukik. Isten s embertrsai helyett nmagt teszi meg kzppontnak s ezzel lete ress s gonossz vlik. Isten elre ltta ezt a lehetsget, s mgis szabad akaratnak teremtette az embert. Ezzel teht a bnt engedte s ilyenformn akarta is. De nem vlt a bn szerzjv, mert azt az els emberpr kvette el, s nyomukban az emberek kvetik el engedetlensgkkel. Ember Pl teljes hatrozottsggal tant a ketts, dvssgre s krhozatra eleveelrendelsrl, de ezt az isteni rendelst szorosan egybekapcsoltnak ltja azzal a msik rendelssel, amellyel az Atya a Szenthromsg tancsban elkldte a Fit a bn sarban fekvnek elre ltott ember megvltsra. Ember Pl szmra Istennek az embert szabadd teremt s t Krisztus ltal megvlt rendelse egyetlen egysget alkot.

A supralapsarius predesztinci-tan mr veszlyesen kzelt ahhoz a ponthoz, ahonnan nzve Isten tnhetik olyannak, mint aki a bnnek a szerzje. E tan szerint a ketts kivlaszts olyan mrtkben Istennek szuvern tette, hogy nem ll kapcsolatban az ember bnbeessnek, a lapsusnak eleve tudsval. Ezzel az a gondolati kvetkezmny merlhet fel - anlkl, hogy a supralapsariusok ezt gy tantank -, hogy az ember bnbeesse a krhozatra val isteni kivlaszts kvetkezmnye, teht az els emberpr vgzetszeren esett a bnbe. Sem Augustinus, sem Klvin nem mentek el eddig a pontig. St, ppen azt tantottk, egybknt Pllal egytt (Rm 11,33), hogy e titok eltt egy bizonyos hatron, ppen Isten mindenhatsgnak s a bnbeess kapcsolatnak krdsben, meg kell llni. gy idzi Ember Klvintl, amit az meg Augustinustl idzett: „m okoskodjl te, n csodlkozom. Disputlj br te, n pedig hiszek. Ltom a mlysget, de a fenekre nem megyek." (13)

 
Ember azrt nem okoskodik, mert szmra a Krisztusban elnyert dvssg hitbeli, tapasztalati meggyzds. rdekldse kzppontjban nem a valaha ltrejtt isteni hatrozat spekulatv feszegetse ll, hanem az az tlt valsg, hogy miknt realizldik ez a dekrtum az emberi letben, mgpedig az ember szabad s felels termszete szerint az ilyen cselekedeteinek a lncn t, teht egyfell Isten akarat msfell az ember szabadsgnak srelme nlkl. Ember Pl prdikciinak tmja tulajdonkppen ez az letrajzi folyamat, ez az isteni pedaggia, amelynek sorn Krisztusban hv ember a megszentelds tjn Isten kegyelmnek ednyv vlik, ellenben az Istennel a Krisztuson t szemlyes kapcsolatba nem kerl, az letben maradt ember hogyan vlik sajt maga irnytsnak, az nzs pedaggijnak krhozat ednyv.
 
Amint dogmatikai jelleg prdikciiban Turretinust vlasztotta mesterv Ember gyangy kvette az exegetikai jellegekben Jacob Altingit (1618-1679). A jeles groningeni keleti nyelvsz s exegta a bibliai hermeneutika mdszerben szorosan Coccejus tjn jrt. Azt vallotta is, hogy a Szentrst a sajt fnyben kell magyarzni szhoz juttatni. Nem szabad arra degradlni, hogy a dogmatikai ttelek puszta illusztrciit, bizonytkait szolgltassa. Alting ezt az elvet mesterien tudta alkalmazni. Ember valsznleg meg tudta szerezni Alting 1687-ben Amsterdamban , kinyomatott exegetikai ktett, mert a Rm 9,11-16-ig terjed szakaszt meglehetsen Alting nyomdokain magyarzza. St a rgebbi exegtk vlemnynek mellzst is egyszeren azzal indokolja meg a Rm 9,15 magyarzatnl (184. s 185.l.) hogy mindezek fel vannak sorolva Alting Opera c. mvnek 3. ktetben.

Turretinus s Alting tuds rsaiban Ember Pl a prdikcikra kszls sorn nagy segtsget tallt, de mgis Coccejus tekinthet igazi mesternek. Coccejus hatsa hatsa mutathat ki Embernl fleg a Szentrst az aktulis krdsek kztti eligazt felhasznlsban, ennek tipologizl mdszerben. Johannes Coccejus (csaldi nven Koch, 1603-1669) barmeni, franekeri, majd 1650-tl leideni professzor az n. fderlis teolgia egy ltala megjtott irnyt kpviselte a nmetalfldi reformtus ortodoxia keretei kztt. Ennek kimunklta egy a kortrsakat szinte frapproz mdszert. Szerinte Isten az dvzts mvt a trtnelemben egymst felvlt s elbbreviv szvetsgktsek sorozatn keresztl hajtja vgre. A korbbi skolasztikus ortodoxia gy nzte a Szentrst, mintha ott minden egyidben hangzott volna el. Coccejus felfigyelt a bibliai knyvek trtneti begyazottsgra s ezt nagy nyomatkkal hangslyozta. Igy az - s az jszvetsget gy tudta megklnbztetni, mint az elkszts s a kifejls kt szakaszt, st ezt a vonalat kihzta az egyhztrtnelmen t egszen az eschatonig, Isten greteinek teljesedsig. Szmra a bibliai kijelents mindig egy sajtos dvtrtneti helyzetben hangzott el, de elzmnyei fellelhetk az dvtrtnet korbbi szakaszaiban s hatsai kikvetkeztethetk a ksbbiekben. Ez a mersz ltsmd tg mezt nyitott meg, s gondos alkalmazsa esetn nagy slygyarapodst hozott magval a teolgiai trgyak kztt a bibliamagyarzat szmra, az egyhzi s a gylekezeti letben pedig erstette a reformtus-biblikus jellemvonsokat s a biblis gyakorlati kegyessget.

Coccejus szerint az dvtrtnet kzppontja, az dvssg kiteljest Ura, a trtnelem rtelemadja Jzus Krisztus. Ennek a gykeresen krisztocentrikus szemlletnek a hermeneutikai mdszere a tpuskeress, a tipologizls. Az szvetsg egy-egy helyt gy lehet az jszvetsggel, ezt az egyhztrtnettel, az dvtrtnet egsz menetvel egybeltni, hogy Coccejus s kveti megkerestk, melyik az az jszvetsgi bizonysgttel, illetve egyhztrtneti esemny, amelynek elkpe, tpusa egy-egy szvetsgi rszlet.

Ember Pl coccejanizmusa abban nyilvnult meg elssorban, hogy btran s fantziadsan alkalmazta ezt a mr az jszvetsg szentri rszrl is ismtelten alkalmazott ltsmdot. Tette pedig ezt mr abban a ktrszes akadmiai rtekezsben, amelyet neves coccejanus professzorainak: Van der Waeyen s Vitringa elnklete alatt Franekerben 1686-ban tartott, s amelyben az egyiptomi tz csapst rtelmezte. A Garizim s Ebl prdikciiban is h maradt a tipologizl mdszerhez. Tl sok helyet venne ignybe, hogy ennek minden bizonytkt ideiktassuk. De pars pro toto-knt ismertetjk e mdszer alkalmazsnak egy-egy beszdesebb pldjt. Mgpedig megnzzk, mit tantott ugyanarrl a bibliai helyrl egyfell Coccejus, msfell Ember Pl, mert ez az sszehasonlts fnyt vet arra is, hogy mi volt Embernl a sajtos s egyni lelemny.

Jeremis 50. rsznek 17. versben ezt olvassuk: „Meghajszolt brny Izrel, oroszlnok kergettk. Elszr Assiria kirlya marcangolta, utoljra pedig Nebukadneccr, Babilnia kirlya rgta le csontjait." Ember Pl Coccejusszal egytt vallja errl a versrl, hogy „a blcs Isten ilyen csodlatosan cmerezte ki eleitl fogva az Anyaszentegyhz llapotainak folyst." (14) Ember Pl alkalmazza az egyhzat pusztt kt oroszlnt sajt korra, sajt kornak s egyhznak helyzetre. Szerinte a napkeleti oroszln a trk, a napnyugati pedig a Rmval szvetkezett nmet Habsburg hatalom. rdemes felidzni, milyen tallan jellemzi Ember kln-kln mind a kettt. „Kt oroszln hegyes krmei ltal szaggattatik eleitl fogva az Anyaszentegyhz." A keleti oroszln vad, de legalbb nem alattomos. „A napkeleti oroszlnnak .., nincsen olyan ketts szn orcja az Ekklzsia ellen, mint amannak. Amire igyekszik rtalmasan a Krisztus igje ellen, nyilvn viszi azt vghez, ha Istentl engedtetik, gymint Krisztus ismeretn kvl val pogny, a Krisztusnak, a keresztynsgnek megeskdt ellensge. A msik viszont, a Napnyugati oroszln nha vilgosan s egyenesen, mint nyilvnval ellensg nyomorgatja az Isten hzt, mint Izrelt Babilon s Egyiptom, nha azonban alattomban, bartsgot s atyafisgot tettet, hamis, gonosz, praktiks szn alatt, mint az Edom, mely vre szerint val atyafia volt volna Izrelnek, de hamis, hitetlen s csalrd szv atyafia volt rkk." (15)

A kt oroszlnt azonban nem azrt aktualizlja prdikciiban Ember, hogy flelmet plntljon a szvekbe, hanem pontosan ellenkezleg azrt, hogy megmutassa: Isten ismeri vinek helyzett s elkldi a megjvendlt Szabadtt. Mr emltettk, hogy a prdikcik elmondsnak idejben az ellenreformci gtlstalanul erszakoskodott, tovbb, hogy a megjvendlt szabadt a magyar protestantizmus letben II. Rkczi Ferenc szabadsgharcval nhny v mlva jelentkezett. Ember Pl Coccejus nyomdokain Abdis prfta knyve 20. s 21. versben ltja a szabadulsnak azt az szvetsgi grett, amelynek teljeslst a hv ember sajt egyhztrtnelmi korszakban bizton remlheti. „Izrel fiainak fogsgbl jv seregei .. gyzelmesen vonulnak fl a Sin hegyre s tletet tartanak zsau hegye fltt. Azutn az  r fog uralkodni." Coccejus azt fzi ehhez a bibliai helyhez magyarzatul, hogy uralkodsa kettt jelent, egyfell a zsidk szolgasgnak megsznst, msfell az Antikrisztus megsemmislst. (16) A ketts szabadts bels tartalmt az emltett ktet 60. paragrafusban gy fejezi ki: „Abolitio omnis tyrannidis ez propagatio Dei inter gentes. De quo Apocal. XI:15 ez Zak. XIV:9."

Ember Plnl viszont a megfelel helyen azt talljuk, hogy tveszi ugyan Coccejustl nemcsak a f gondolatot, de a bibliai hivatkozsokat is, viszont a bels szabadts tartalmnak magyarzatnl egszen nll. Ebbe mr azt a sajt szolglatt is beleveszi, hogy a predesztincirl szol sorozatra vllalkozott s a beszdeket ki is nyomtatta. Igy r: „Tmaszt Isten az utols idkben mind kls szabadtkat, kik a hamissgnak plcjt eltrik, a llek szerint mondatott zsaut megbntetik, s az Isten hznak pihenst szereznek, s mindedig nagy llekkel, drga kegyelmekkel brand tuds embereket, kik az igazsgnak minden lelkiismeret eltt hathats megmutogatsa ltal azokat, kik llekben megilletdnek, a tvelygsnek ereje all felszabdtjk ... Akkor kszen Jehov az orszg, azaz a fldnek pusztti elveszvn, eltrltetik minden a lelkiismereten uralkod kegyetlensg. Ama szk fognak hallattatni: lettek e vilgnak orszgi a mi Urunk s az Krisztus (Jel XI.15, 18; Zak. XIV. :9; Dn VII:18, 27 stb.). Akkor szolgl valjban a nagyobbik, tudniillik a lelki Edom a kisebbiknek, a lelki Izrelnek." (17)

Emltettk, hogy sajt magt is e lelki felszabadts munksnak tekintette Ember Pl. A lelki felszabadts szolglatban llnak rezte a predesztincirl szl tantsokat. Igy rt errl: „Az rk elvlasztsrl szl nemes tudomny a lelki vigasztalsoknak egsz patikja." Olyan, mint a drga kenet, a llek sebeit gygyt olaj. Azrt, mert elszr is biztost arrl, hogy „rettem, vlasztottrt Isten a nyomorsgnak napjait megrvidti" Mt 24,22. Msodszor nem engedi meg, hogy jeleket s csudkat tehet hamis prftk" az igazsg melll el tudjanak minket tntortani, harmadszor, biztost, hogy nekem, mint az Isten vlasztottjnak mg gonosz is javamra szolgl. Vgl negyedszer, „a hosszas s sok tart nyomorsg kisrtet alatt ... megfelel az engem el nem felejthet Istenem: hogy a maga tenyerre metszett fel, s kezeire rt fel eltrlhetetlen s kivakarhatatlan betkkel" (18)

Ezekben a sorokban a szenvedsek tzben g s megtisztul hit s dvbizonyossg ugyanolyan ervel szlal meg, mint a 16. szzad magyar reformtori irodalmnak legmlyebb gondolataiban. Ember szerint is a szabadts Istennek grete, amely sziklaszilrd bizonyossg, s immr tban van, arra kell alapozni a keresztyn magatartst. Nem szabad elfogadni a zsarnokot annak, aminek szeretn magt elfogadtatni az let, a lelkiismeret urnak, mert Isten az egyedli r, a Jzus Krisztus Atyja. Akinek pedig ez a hivatsa, vagy pedig lehetsge van r, hirdetnie kell az errl a Krisztusrl, errl a szabadtsrl szl igaz tudomnyt.

 Nemcsak a 16. szzadban jelentett sokat ez a bibliai keresztyn hit, de ez volt az a hd, amely a 18. szzadi vrtelen, de annl rafinltabb ellenreformci rvnyeiben tmentette s megrizte egyhzunk gylekezeteit a Trelmi Rendelet hozta felszabadulsig.
 

Dr. Bucsay Mihly

 
 

 

 

JEGYZETEK

 

1/ Debreceni Ember Pl egyhztrtnetnek kziratai. Magyar Knyvszemle 1973., 175-185 s 364-376.

 2/ Az ajnllevl keltezse: Szatmr, 1701. december 9.
 3/ „Egynhny kegyes s tuds lelkek Kegyelmetek kzl szorgalmatosan krnek arra." Ajnl levl, 4 verso.
 4/ Ugyanott, 5 verso.
 5/ Ugyanott.
 6/ Ugyanott.
 7/ A versezetnek 11. szakaszban, 2. v, 6 verso.
 8/ Keltezse: Szatmr, 1702. janur 4.
 9/ Elljr beszd, 3,
 10/ „Sem idegen tznek, sem egyedl csak a magam tznek vilgnl nem kvnok jrni." Ugyanott.
 11/ A 9. s 10. lapon az Institutio III 21.3. s 4. paragrafusra, a 60-62. lapokon az Institutio III. rsze 23. fejezetre hivatkozik.
 12/ Inst. III. 23.5. paragrafus, s Garizim s Ebl, 60-61.
 13/ Ugyanott.
 14/ Garizim s Ebl, 131.
 15/ Ugyanott, 115 -116.
 16/ Coccejus: Opera, tomus III., Frankfurt/M., 1689. Ed. secunda., p. 523-524.
 17/ Garizim s Ebl, 118-119.
 18/ Ugyanott, 16-17.
 
 Megjelent: Szszk s katedra. Tanulmnyok Dr Tth Klmn professzor tiszteletre 70 szletsnapja alkalmbl. Bp 1987. 31 38. l   BRTA.
 

 

 

 

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!