„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr. BUCSAY Mihly: Debreceni Ember Pl ... Bp 1987. Szszk s katedra. 31-38.
Dr Bucsay Mihly:
DEBRECENI EMBER PL COCCEJANIZMUSA
Megjelent: Szszk s katedra. Tanulmnyok Dr Tth Klmn professzor tiszteletre 70 szletsnapja alkalmbl. Bp 1987. 31 38. l BRTA.
A magyar trtnetrs mltjval foglalkoz szakemberek szerint Debreceni Ember az els emltsre mlt magyar reformtus egyhztrtnsz. Az utbbi emberltben rangos tanulmnyok jelentek meg rla mint egyhztrtnszrl. Ritok Zsigmondn mintaszeren tisztzta a nagy egyhztrtneti mve krli kziratok problmit. (1) Istenben boldogult kivl tudsunk, Tth Endre Debreceni Ember Plt mint egyhztrtnszt lltotta egy nagy tanulmny kzppontjba, amelynek els rsze mr megjelent A Rday Gyjtemny vknyve IV-V. ktetben (1984/85., 29-38). A msodik rszt az vknyv soron kvetkez ktete fogja kzlni.
A kvetkezkben mi Ember Pllal mint igehirdetvel s rsmagyarzval fogunk foglalkozni. Debreceni Ember Pl Debrecenben 1660 utols harmadban szletett. Ugyanott tanult s 18 ves korban mr tgatus-dik, egy v mlva pedig kztant volt ugyanott. 1682-ben Srospatakra ment t rektornak, s ott egy v mlva lelkszi megbzst kapott. Onnan ment ki szintn mr egy v mlva nmetalfldi tovbbkpzsre. Elbb a leideni, majd a franekeri egyetemnek a hallgatja lett. 1686 szn azutn visszatrt srospataki lelkszi llsba. Ott igen sokat szenvedett a jezsuitktl. Tbb zben is fogsgot szenvedett. Lelkszi hivatalnak elltst lehetetlenn tettk. Ember Pl azonban nem adta fel a harcot, a szomszdos kis faluban, Makkoshotykn vgezte a lelkszi szolglatot egszen addig, amg 1695 prilisban a neves losonci egyhz hvta meg papjnak. Losoncon tartotta azt a prdikci-sorozatot a predesztincirl, amely mostani elemzsnk trgya.
Zovnyi Jen egyhztrtnsznk foglalkozott eddig a legbehatbban e korszak magyar reformtus teolgiai irodalmval, de „A coccejanizmus trtnete", Bp., 1890. c. mvben (164. l.) azt a tves megjegyzst tette, hogy Ember Pl a coccejanizmus eilenfeleivel tartott. A hibt azutn Zovnyi korriglta lexikoncikkeiben azzal a helyes megllaptssal, hogy „Ember a coccejanusok tpuskeres csoportjhoz tartozott" (Cikkei ..., Bp., 1940. 96. 1.). Ember Pl azonban eredeti vonsokban gazdag, st kimagasl helyet foglal el a magyar coccejanusok kztt, s ez megkveteli, hogy a krdssel bvebben foglalkozzunk.
Forrsunk Ember Plnak Garizim s bl (Kolozsvr, 1702) cm prdikcis ktete. Ennek mr az elljr beszdben a szerz maga dert fnyt tantmestereire, a prdikcikbl pedig felismerhet teolgiai irnya, ppen a sok eredeti vonssal kesked coccejanizmusa. A ktet rdekes cmt a szerz a Biblibl vette, (5Mz 11,29 s 5Mz 27,11-13), ahol Garizim gy szerepel mint az ldsnak, Ebl pedig mint az toknak a hegye.
A knyv hsz prdikcit foglal magban a predesztincirl. A gondolatmenet az els nyolcban tteles-dogmatkus, a msodik 12-ben pedig rsmagyarz jelleg, a Rmai levl 9, rsznek 11-16. verseihez fzdik. Ember Pl a predesztinci tannak lnyegt abban ltta, hogy az dvzls semmikppen nem sajt rdemeinken nyugszik, hanem Istennek teljesen egyoldalan ajndkoz, megbocst szeretetn. Nagy slyt helyez azonban arra, hogy ez az rk isteni vgzs az emberi letben nem automatikusan, sajt akaratunkat megkerlve realizldik, hanem a megszentelds hossz s izgalmas folyamatban, amely szabad emberi dntseink lncolatn t bontakozik ki. A Krisztusban kivlasztott s ebben az dvssgre elrendelt voltban bz ember az ppen az erre a hitre pl szabad dntsein t jut elbbre s elbbre a megszentelds folyamatban. A predesztinci teht nem ll ellenttben az akarat szabadsgnak tapasztalati tnyvel, hanem azon keresztl valsul meg. Ember Plnl ppen ebben a mersz dialektikban, de aztn a prdikcik egyik-msik helyn formlisan is feltnik megbecslse s tanulkonysga Descartes irnyban. Ez a mersz dialektika nla erteljesebben szlelhet mint Coccejusnl, akinek az exegta s dogmatikus Ember Pl h tantvnya.
A prdikcik elmondsnak, majd nyomdbaadsnak a clja nem a tudomnyos teolgia mvelse volt, hanem a psztori megersts s vgasztals. Az akkori slyos trtnelmi helyzetben, az ellenreformci tombolsa kzepette, a Rkczi-szabadsgharc elestjn Ember Pl gy akarta megnvelni hallgatiban az Isten irgalmas szeretetbe fogz bizodalmat, hogy a rosszbl, a kzssgi helyzet nyomorsgaibl j szrmazzk, a hvk felismerjk, hogy a slyos prbatteleken t Isten csak mg szorosabban akarja letket hitben s cselekedetekben a maghoz kapcsolni, Teszi ezt Ember Pl gy, hogy hallgati egy pillanatig sem vonhattk ktsgbe, miszerint tantsa a bibliai fundamentumokra pl s sszhangban van nemcsak az egyhz nagy teolgusainak tantsaival, de a maga kornak legjobb tudomnyval is. Bizonyos kumenikus nyitottsg s egybefogsi igyekezet rezhet gondolkodsban, a katolicits keressben Luthert s Brenzet is idzi, st bven idz rmai katolikus szerzt is.
Losoncon, amelynek reformtus templomban a prdikcik elhangzottak, a vrosban s a krnyken l reformtusok s luthernusok viszonyban voltak bizonyos problmk. Az rvacsora rtelmezse mellett a predesztinci tana volt a msik, amiben a nzetek klnbztek. A knyv elszavbl megtudjuk, hogy Ember Pl igehirdetseit evanglikusok, kztk megyei urak is hallgattk. Ember arra trekedett, hogy rvelsnek biblicitsval, a flsleges polmitl val tartzkodsval kirdemelje evanglikus hallgatinak a megbecslst is. Az ajnllevlben gy fordul tbbek kztt ezekhez is, mint „hajdani kegyes fautoraihoz" s „mindennapi kedves hallgatihoz." Az gy kszntttek sorban els helyen ll maga a losonci reformtus gylekezet, mint „az r szp szz mtkja." Utna kvetkeznek a reformtus gylekezet elljrsga s oszlopos tagjai, 13, nv szerint felsorolt nemes r, tbbnyire vrmegyei tisztsgviselk s az ajnl elsz vgn mg hrom nv szerint felsorolt Ngrd megyei gostai hitvalls patrnus is. (2) A predesztinci krdsben val eligazts haja a gylekezetben merlt fel, amit Ember szrevett s mltnyolt. (3)
A predesztincis-sorozat elmondsa kt ven t tartott. Utna 1701 prilisban Ember Pl Szamrra ment t lelkipsztornak. Volt losonci hvei azonban levelekben ismtelten is krtk, hogy adja ki a prdikcikat nyomtatsban is. (4) Elssorban az hajuknak engedett, s gy nyomatta ki beszdeit, ahogy elmondta azokat, pusztn a sorrenden tett nmi vltoztatst. (5) Tudatban lvn azonban a predesztinciba fogdz hit jelentsgnek - rja tovbb az ajnllevlben - a knyvalakba val kiadssal nemcsak volt losonci hveire gondolt, hanem tantst az egsz „magyar vilg szemei eleibe" hajtotta lltani. (6)
A kzirat tjt a kolozsvri kiadhoz, Miszttfalusi Kis Miklshoz valsznleg ugyanaz a Zdorfalvi Mrton storaljajhelyi reformtus lelkipsztor egyengette, aki egyformn szoros kapcsolatban llt a szerzvel s a nyomdsszal. A Garizim s Ebl is kzli Zdorfalvi dvzl verst, amelynek tmr megllaptsa szerint a knyv mondanivaljnak ez a lnyege: ,,. kegyelembl s nem rdembl Foly az rk idvessg." (7)
Ember Pl szinte tlzott rszletessggel bevallja, hogy a predesztincirl szl sorozatt „jeles, tuds emberek lpok nyomn fundlvn rta s prdikllotta." Az Elljr beszdben azt is megnevezi, hogy kik voltak ezek a jeles, tuds emberek. (8) Mint rja, a ktet els nyolc, dogmatikus fejezetben kivltkppen Klvin Jnos s Turretinus Ferenc rsaibl segtette magt, mg a kvetkez tizenkt exegetikai menet prdikciban „Alting Jakab rsbl szedegettem s fordtottam, minem munkval, eszmlhetni fogja az, aki a kettt egybevetni nem sajnlja." (9)
Elvgeztk az egybevetst. Tnyleg nem kevs az, amit az igehirdet Turretinustl s Altingtl tvett. Mellettk tovbb az Augustinustl s Klvintl tvett gondolatanyag mellett kimutathat mg tbb 17. szzadi reformtus teolgus hatsa is, kztk azonban az els helyen a Coccejus. A sok idegen hats ellenre mgis jogos a szerznek kifejezetten szhoz jut szerzi ntudata is. (10) Mindenesetre gy adott formt a gazdag teolgusi gondolatanyagnak, hogy prdikcii egyntet megnyilatkozsoknak hatnak, s mindentt tkrzik Ember Pl kegyessgt s egynisgt. A pli-gostoni teolgia mlysgeibl mertve s kornak legjobb reformtus teolgiai opusaibl kszlve fel prdikciira, egyetemes keresztyn kzssgben llnak rzi magt, de tkrzik prdikcii a Rkczi-szabadsgharc elestjnek magyar lelkivilgt is.
Legfbb tekintlye a Biblia, a rgiek kzl pedig Augustinus. Nemcsak hogy az utbbit idzi a legfontosabb helyeken, mint pl. a 44. s 45. lapon, hanem abbl a kt imdsgbl, amellyel a knyv kezddik s befejezdik, az utbbit Augustinustl, a Soliloquia XXVIII. fejezetbl vette t. A knyvnek ez a knyrgsek kz val foglalsa is jellemzi a szerznek azt a trekvst, hogy nem hitvitt hajt mvelni, hanem a Szenthromsghoz fzd szemlyes kapcsolatban hajtja hallgatit s olvasit megersteni.
Az jabb tantk sorban Klvin Jnos a legfbb tekintly Ember szmra. Az Institutiora oldalszmra hivatkozik a legfontosabb helyeken. (11) Pllal, Augustinusszal s Klvinnal egytt tantja a ketts predesztincit, az dvre elvlaszts s az elvettets kettssgt, de azon a ponton, ahol klnvlik az n. supralapsarius s az infralapsarius rtelmezs, s ahol Klvin nyitva hagyja a dntst, Ember Pl szerny s tartzkod hangon kifejti a maga infralapsarius llspontjt. Az a pont ez, ahol az eredend bn s az eleveelrendels viszonynak a krdse merl fel. Ktsgtelen, hogy „az eredend bnbe az Istennek tudsbl s akaratjbl estenek az dmnak minden fiai" - vallja Ember -, de leszgezi: „Nem kvetkezik azrt, hogy Isten rgalmazs al vettessk" (12), mintha lenne a bn s a krhozat oka. A vilg alapjainak felvettetse eltt a mindentud Isten ugyanis elre ltta, hogy az ember a szabad akarat nagy ajndkval vissza fog lni s elbukik. Isten s embertrsai helyett nmagt teszi meg kzppontnak s ezzel lete ress s gonossz vlik. Isten elre ltta ezt a lehetsget, s mgis szabad akaratnak teremtette az embert. Ezzel teht a bnt engedte s ilyenformn akarta is. De nem vlt a bn szerzjv, mert azt az els emberpr kvette el, s nyomukban az emberek kvetik el engedetlensgkkel. Ember Pl teljes hatrozottsggal tant a ketts, dvssgre s krhozatra eleveelrendelsrl, de ezt az isteni rendelst szorosan egybekapcsoltnak ltja azzal a msik rendelssel, amellyel az Atya a Szenthromsg tancsban elkldte a Fit a bn sarban fekvnek elre ltott ember megvltsra. Ember Pl szmra Istennek az embert szabadd teremt s t Krisztus ltal megvlt rendelse egyetlen egysget alkot.
A supralapsarius predesztinci-tan mr veszlyesen kzelt ahhoz a ponthoz, ahonnan nzve Isten tnhetik olyannak, mint aki a bnnek a szerzje. E tan szerint a ketts kivlaszts olyan mrtkben Istennek szuvern tette, hogy nem ll kapcsolatban az ember bnbeessnek, a lapsusnak eleve tudsval. Ezzel az a gondolati kvetkezmny merlhet fel - anlkl, hogy a supralapsariusok ezt gy tantank -, hogy az ember bnbeesse a krhozatra val isteni kivlaszts kvetkezmnye, teht az els emberpr vgzetszeren esett a bnbe. Sem Augustinus, sem Klvin nem mentek el eddig a pontig. St, ppen azt tantottk, egybknt Pllal egytt (Rm 11,33), hogy e titok eltt egy bizonyos hatron, ppen Isten mindenhatsgnak s a bnbeess kapcsolatnak krdsben, meg kell llni. gy idzi Ember Klvintl, amit az meg Augustinustl idzett: „m okoskodjl te, n csodlkozom. Disputlj br te, n pedig hiszek. Ltom a mlysget, de a fenekre nem megyek." (13)
Ember azrt nem okoskodik, mert szmra a Krisztusban elnyert dvssg hitbeli, tapasztalati meggyzds. rdekldse kzppontjban nem a valaha ltrejtt isteni hatrozat spekulatv feszegetse ll, hanem az az tlt valsg, hogy miknt realizldik ez a dekrtum az emberi letben, mgpedig az ember szabad s felels termszete szerint az ilyen cselekedeteinek a lncn t, teht egyfell Isten akaratmsfell az ember szabadsgnak srelme nlkl. Ember Pl prdikciinak tmja tulajdonkppen ez az letrajzi folyamat, ez az isteni pedaggia, amelynek sorn Krisztusban hv ember a megszentelds tjn Isten kegyelmnek ednyv vlik, ellenben az Istennel a Krisztuson t szemlyes kapcsolatba nem kerl, az letben maradt ember hogyan vlik sajt maga irnytsnak, az nzs pedaggijnak krhozat ednyv.
Amint dogmatikai jelleg prdikciiban Turretinust vlasztotta mesterv Ember gyangy kvette az exegetikai jellegekben Jacob Altingit (1618-1679). A jeles groningeni keleti nyelvsz s exegta a bibliai hermeneutika mdszerben szorosan Coccejus tjn jrt. Azt vallotta is, hogy a Szentrst a sajt fnyben kell magyarzni szhoz juttatni. Nem szabad arra degradlni, hogy a dogmatikai ttelek puszta illusztrciit, bizonytkait szolgltassa. Alting ezt az elvet mesterien tudta alkalmazni. Ember valsznleg meg tudta szerezni Alting 1687-ben Amsterdamban , kinyomatott exegetikai ktett, mert a Rm 9,11-16-ig terjed szakaszt meglehetsen Alting nyomdokain magyarzza. St a rgebbi exegtk vlemnynek mellzst is egyszeren azzal indokolja meg a Rm 9,15 magyarzatnl (184. s 185.l.) hogy mindezek fel vannak sorolva Alting Opera c. mvnek 3. ktetben.
Turretinus s Alting tuds rsaiban Ember Pl a prdikcikra kszls sorn nagy segtsget tallt, de mgis Coccejus tekinthet igazi mesternek. Coccejus hatsa hatsa mutathat ki Embernl fleg a Szentrst az aktulis krdsek kztti eligazt felhasznlsban, ennek tipologizl mdszerben. Johannes Coccejus (csaldi nven Koch, 1603-1669) barmeni, franekeri, majd 1650-tl leideni professzor az n. fderlis teolgia egy ltala megjtott irnyt kpviselte a nmetalfldi reformtus ortodoxia keretei kztt. Ennek kimunklta egy a kortrsakat szinte frapproz mdszert. Szerinte Isten az dvzts mvt a trtnelemben egymst felvlt s elbbreviv szvetsgktsek sorozatn keresztl hajtja vgre. A korbbi skolasztikus ortodoxia gy nzte a Szentrst, mintha ott minden egyidben hangzott volna el. Coccejus felfigyelt a bibliai knyvek trtneti begyazottsgra s ezt nagy nyomatkkal hangslyozta. Igy az - s az jszvetsget gy tudta megklnbztetni, mint az elkszts s a kifejls kt szakaszt, st ezt a vonalat kihzta az egyhztrtnelmen t egszen az eschatonig, Isten greteinek teljesedsig. Szmra a bibliai kijelents mindig egy sajtos dvtrtneti helyzetben hangzott el, de elzmnyei fellelhetk az dvtrtnet korbbi szakaszaiban s hatsai kikvetkeztethetk a ksbbiekben. Ez a mersz ltsmd tg mezt nyitott meg, s gondos alkalmazsa esetn nagy slygyarapodst hozott magval a teolgiai trgyak kztt a bibliamagyarzat szmra, az egyhzi s a gylekezeti letben pedig erstette a reformtus-biblikus jellemvonsokat s a biblis gyakorlati kegyessget.
Coccejus szerint az dvtrtnet kzppontja, az dvssg kiteljest Ura, a trtnelem rtelemadja Jzus Krisztus. Ennek a gykeresen krisztocentrikus szemlletnek a hermeneutikai mdszere a tpuskeress, a tipologizls. Az szvetsg egy-egy helyt gy lehet az jszvetsggel, ezt az egyhztrtnettel, az dvtrtnet egsz menetvel egybeltni, hogy Coccejus s kveti megkerestk, melyik az az jszvetsgi bizonysgttel, illetve egyhztrtneti esemny, amelynek elkpe, tpusa egy-egy szvetsgi rszlet.
Ember Pl coccejanizmusa abban nyilvnult meg elssorban, hogy btran s fantziadsan alkalmazta ezt a mr az jszvetsg szentri rszrl is ismtelten alkalmazott ltsmdot. Tette pedig ezt mr abban a ktrszes akadmiai rtekezsben, amelyet neves coccejanus professzorainak: Van der Waeyen s Vitringa elnklete alatt Franekerben 1686-ban tartott, s amelyben az egyiptomi tz csapst rtelmezte. A Garizim s Ebl prdikciiban is h maradt a tipologizl mdszerhez. Tl sok helyet venne ignybe, hogy ennek minden bizonytkt ideiktassuk. De pars pro toto-knt ismertetjk e mdszer alkalmazsnak egy-egy beszdesebb pldjt. Mgpedig megnzzk, mit tantott ugyanarrl a bibliai helyrl egyfell Coccejus, msfell Ember Pl, mert ez az sszehasonlts fnyt vet arra is, hogy mi volt Embernl a sajtos s egyni lelemny.
Jeremis 50. rsznek 17. versben ezt olvassuk: „Meghajszolt brny Izrel, oroszlnok kergettk. Elszr Assiria kirlya marcangolta, utoljra pedig Nebukadneccr, Babilnia kirlya rgta le csontjait." Ember Pl Coccejusszal egytt vallja errl a versrl, hogy „a blcs Isten ilyen csodlatosan cmerezte ki eleitl fogva az Anyaszentegyhz llapotainak folyst." (14) Ember Pl alkalmazza az egyhzat pusztt kt oroszlnt sajt korra, sajt kornak s egyhznak helyzetre. Szerinte a napkeleti oroszln a trk, a napnyugati pedig a Rmval szvetkezett nmet Habsburg hatalom. rdemes felidzni, milyen tallan jellemzi Ember kln-kln mind a kettt. „Kt oroszln hegyes krmei ltal szaggattatik eleitl fogva az Anyaszentegyhz." A keleti oroszln vad, de legalbb nem alattomos. „A napkeleti oroszlnnak .., nincsen olyan ketts szn orcja az Ekklzsia ellen, mint amannak. Amire igyekszik rtalmasan a Krisztus igje ellen, nyilvn viszi azt vghez, ha Istentl engedtetik, gymint Krisztus ismeretn kvl val pogny, a Krisztusnak, a keresztynsgnek megeskdt ellensge. A msik viszont, a Napnyugati oroszln nha vilgosan s egyenesen, mint nyilvnval ellensg nyomorgatja az Isten hzt, mint Izrelt Babilon s Egyiptom, nha azonban alattomban, bartsgot s atyafisgot tettet, hamis, gonosz, praktiks szn alatt, mint az Edom, mely vre szerint val atyafia volt volna Izrelnek, de hamis, hitetlen s csalrd szv atyafia volt rkk." (15)
A kt oroszlnt azonban nem azrt aktualizlja prdikciiban Ember, hogy flelmet plntljon a szvekbe, hanem pontosan ellenkezleg azrt, hogy megmutassa: Isten ismeri vinek helyzett s elkldi a megjvendlt Szabadtt. Mr emltettk, hogy a prdikcik elmondsnak idejben az ellenreformci gtlstalanul erszakoskodott, tovbb, hogy a megjvendlt szabadt a magyar protestantizmus letben II. Rkczi Ferenc szabadsgharcval nhny v mlva jelentkezett. Ember Pl Coccejus nyomdokain Abdis prfta knyve 20. s 21. versben ltja a szabadulsnak azt az szvetsgi grett, amelynek teljeslst a hv ember sajt egyhztrtnelmi korszakban bizton remlheti. „Izrel fiainak fogsgbl jv seregei .. gyzelmesen vonulnak fl a Sin hegyre s tletet tartanak zsau hegye fltt. Azutn az r fog uralkodni." Coccejus azt fzi ehhez a bibliai helyhez magyarzatul, hogy uralkodsa kettt jelent, egyfell a zsidk szolgasgnak megsznst, msfell az Antikrisztus megsemmislst. (16) A ketts szabadts bels tartalmt az emltett ktet 60. paragrafusban gy fejezi ki: „Abolitio omnis tyrannidis ez propagatio Dei inter gentes. De quo Apocal. XI:15 ez Zak. XIV:9."
Ember Plnl viszont a megfelel helyen azt talljuk, hogy tveszi ugyan Coccejustl nemcsak a f gondolatot, de a bibliai hivatkozsokat is, viszont a bels szabadts tartalmnak magyarzatnl egszen nll. Ebbe mr azt a sajt szolglatt is beleveszi, hogy a predesztincirl szol sorozatra vllalkozott s a beszdeket ki is nyomtatta. Igy r: „Tmaszt Isten az utols idkben mind kls szabadtkat, kik a hamissgnak plcjt eltrik, a llek szerint mondatott zsaut megbntetik, s az Isten hznak pihenst szereznek, s mindedig nagy llekkel, drga kegyelmekkel brand tuds embereket, kik az igazsgnak minden lelkiismeret eltt hathats megmutogatsa ltal azokat, kik llekben megilletdnek, a tvelygsnek ereje all felszabdtjk ... Akkor kszen Jehov az orszg, azaz a fldnek pusztti elveszvn, eltrltetik minden a lelkiismereten uralkod kegyetlensg. Ama szk fognak hallattatni: lettek e vilgnak orszgi a mi Urunk s az Krisztus (Jel XI.15, 18; Zak. XIV. :9; Dn VII:18, 27 stb.). Akkor szolgl valjban a nagyobbik, tudniillik a lelki Edom a kisebbiknek, a lelki Izrelnek." (17)
Emltettk, hogy sajt magt is e lelki felszabadts munksnak tekintette Ember Pl. A lelki felszabadts szolglatban llnak rezte a predesztincirl szl tantsokat. Igy rt errl: „Az rk elvlasztsrl szl nemes tudomny a lelki vigasztalsoknak egsz patikja." Olyan, mint a drga kenet, a llek sebeit gygyt olaj. Azrt, mert elszr is biztost arrl, hogy „rettem, vlasztottrt Isten a nyomorsgnak napjait megrvidti" Mt 24,22. Msodszor nem engedi meg, hogy jeleket s csudkat tehet hamis prftk" az igazsg melll el tudjanak minket tntortani, harmadszor, biztost, hogy nekem, mint az Isten vlasztottjnak mg gonosz is javamra szolgl. Vgl negyedszer, „a hosszas s sok tart nyomorsg kisrtet alatt ... megfelel az engem el nem felejthet Istenem: hogy a maga tenyerre metszett fel, s kezeire rt fel eltrlhetetlen s kivakarhatatlan betkkel" (18)
Ezekben a sorokban a szenvedsek tzben g s megtisztul hit s dvbizonyossg ugyanolyan ervel szlal meg, mint a 16. szzad magyar reformtori irodalmnak legmlyebb gondolataiban. Ember szerint is a szabadts Istennek grete, amely sziklaszilrd bizonyossg, s immr tban van, arra kell alapozni a keresztyn magatartst. Nem szabad elfogadni a zsarnokot annak, aminek szeretn magt elfogadtatni az let, a lelkiismeret urnak, mert Isten az egyedli r, a Jzus Krisztus Atyja. Akinek pedig ez a hivatsa, vagy pedig lehetsge van r, hirdetnie kell az errl a Krisztusrl, errl a szabadtsrl szl igaz tudomnyt.
Nemcsak a 16. szzadban jelentett sokat ez a bibliai keresztyn hit, de ez volt az a hd, amely a 18. szzadi vrtelen, de annl rafinltabb ellenreformci rvnyeiben tmentette s megrizte egyhzunk gylekezeteit a Trelmi Rendelet hozta felszabadulsig.
Dr. Bucsay Mihly
JEGYZETEK
1/ Debreceni Ember Pl egyhztrtnetnek kziratai. Magyar Knyvszemle 1973., 175-185 s 364-376.
2/ Az ajnllevl keltezse: Szatmr, 1701. december 9.
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre