A MAGYARORSZGI REFORMTUS EGYHZ S
A VASRNAPI ISKOLAI SZVETSG
CIGNY GYERMEKEK KZTT VGZETT
MISSZII MUNKJNAK SSZEHASONLTSA
(1990–2005)
rta: Draskczy Gbor
Szakdolgozat
Missziolgia tantrgybl
A Ppai Reformtus Teolgiai Akadmia
Misszii szak
Posztgradulis Misszii Szakirny Tovbbkpzs
TMAVEZET:
DR. KOVCS BRAHM
2006 november
I. Bevezets
Magyarorszgon a rendszervlts legnagyobb vesztesei a cignyok. Ez fleg gazdasgi tren mutatkozik meg, de az let ms terletein is megfigyelhet a tbbsgi trsadalom s a cignysg klnbsgnek fokozdsa. E jelensg okait feltrni dolgozatunknak nem feladata. A trsadalom rszrl vannak prblkozsok a helyzet rendezsre, de ezek a kezdemnyezsek ltalban nem terjednek ki az Isten Igje ltal elnk lltott megoldsra. Dolgozatunkban csak az egyhz, cignyokat segt misszis tevkenysgvel kvnunk foglalkozni. A trsadalom rszrl val segtsgnyjtst csak abban az esetben rintjk, ha az sszekapcsoldik az egyhz cignymisszis tevkenysgvel.
A. A dolgozat tmja
1. A tma fontossga
A magyar trsadalom egyre srgetbb krdse a cignyok helyzetnek rendezse, kirekesztdsknek megszntetse. Ez trsadalmi szinten tbb terleten mr folyik, mint pldul az oktatsban, az eltletek lekzdsben, az eslyegyenlsg megteremtsben. E problmk rendezsben a magyarorszgi keresztyn felekezeteknek s misszis egyesleteknek is fontos feladatuk van, hiszen Isten „az egsz emberi nemzetsget egy vrbl teremtette” (ApCsel 17,26), azaz eltte minden ember egyenl. A cignyok letnek rendezdsbe beletartozik a tbbsgi trsadalommal s az Istennel val kapcsolat rendezdse is.
Vannak olyan pldartk gylekezetek Magyarorszgon, amelyek a misszii parancsot betltve azon munklkodnak, hogy a cignyok s magyarok bkessgben ljenek egytt a gylekezetben s a helyi kzssgben, illetve bkessgre jussanak Istennel val kapcsolatukban, ezzel is ptve a jv egyhzt. A magyarorszgi gylekezetek tbbsge azonban mg nem ksz befogadni a cignyokat, s csak kevesen vllalkoznak arra, hogy hirdessk kzttk az evangliumot. A magyarorszgi cignysg jvje szempontjbl viszont dnt krds, hogy megtalljk-e helyket a gylekezetekben, s az evanglium ereje tformlja-e letket. A magyarorszgi felekezetek jvje s megjulsa szempontjbl is fontos, hogy betltik-e misszii kldetsket a cignysg fel, kszek-e befogadni a cignyokat, s gy megtalljk-e helyket a cignyok a gylekezeti letben s szolglatban, vagy tovbbra is attl tvol, kirekesztdve lnek. A tma fontossga miatt kvn e dolgozat a cignymisszi elmleti s gyakorlati krdseivel foglalkozni.
2. A gyermekek kztti misszii munka fontossga
Az elmlt vek sorn szlettek mr rtkes tanulmnyok, cikkek a cignymisszirl, de tudomsunk szerint a cigny gyermekek kztti misszii munkrl mg nem kszlt dolgozat. A misszii munkt ltalban a legknnyebb – s taln a legeredmnyesebb is – a gyermekek kztt elkezdeni. Isten meg is parancsolja, hogy a gyermekeket tantsuk Igjre (Zsolt 78,5–8), hogy „ne legyenek olyanok, mint apik: szilaj s makacs nemzedk”. A gyermekkor a legalkalmasabb id arra, hogy Jzus Krisztust az letkbe fogadjk (Mt 18,3; 19,14; Mrk 10,15). A misszii munka fontos rsze a magyarok s cignyok kztti j viszony kialaktsa, a megbkls munklsa, amit szintn gyermekkorban kell elkezdeni, mert ekkor mg nem formldtak ki (ers) eltletek egymssal szemben. Amit gyermekkorban megtanultak letk vgig meghatroz lesz (Pldabeszdek 22, 6). A mai gyermekekben kialaktott misszii s gylekezeti kp lesz a jv egyhznak misszii s gylekezeti kpe is. Ezrt kell a cignymisszin bell hangslyosan foglalkozni a cigny gyermekek kztti misszii munkval.
B. A MRE s a VISZ kzs misszii munkjnak lehetsgei
E dolgozatban nem tudunk minden magyarorszgi felekezet cignymisszijval foglakozni. Vizsgldsunk trgyv kivlasztottunk egy egyhzat, a Magyarorszgi Reformtus Egyhzat (MRE) s egy misszii egyesletet, a Vasrnapi Iskolai Szvetsget (VISZ). A MRE-t azrt, mert a legnagyobb hazai protestns egyhz, amelynek vannak olyan gylekezetei, ahol helyi szinten mkdik a cignymisszi, s ltezik az egyhz vezetsge ltal elismert s tmogatott orszgos cignymisszis szolglata is. A VISZ-t pedig azrt, mert szolglata a gyermekek fel irnyul, belertve a Magyarorszgon l cigny gyermekeket is. Clja az evanglium hirdetse s a gyermekek bibliai tantsa azrt, hogy hitvall keresztynekknt az egyhzba betagozdjanak.
A MRE s a VISZ sok tekintetben klnbzik egymstl. A MRE egy protestns egyhz, amelynek munkja minden korosztlyra kiterjed. A VISZ pedig egy felekezetkzi misszii egyeslet, amelynek szolglata a gyermekek fel irnyul. A felnttek fel annyiban szolgl, hogy segt nekik a gyermekmisszira val felkszlsben s a misszi vgzsben. A MRE s a VISZ munkjnak vannak olyan terletei, ahol hasonlan vgzik szolglatukat. A cigny gyermekek kztti misszi is egy ilyen terlet, ahol ltrejhet a kzs szolglat.
Elszr vizsgljuk meg a MRE misszii clkitzseit, amelyet a MRE 1995. vi II. trvnyben fogalmazott meg. Ebben leszgezi, hogy a misszii munkt „szemlyvlogats nlkl vgzi minden ember fel” (1.) ami magba foglalja a cignyokat is. A trvny felsorolja azokat a terleteket, amelyeken a MRE misszii szolglatt vgezni kvnja. A felsorolsban szerepel a gylekezethez tartoz gyermekek kztti rteg-evanglizci (5. /3), a belmisszi terletei kztt is emlti a gyermekek kztti misszit (6. /2), s a misszii cl intzmnyek kztt a cignymisszit (6. /5). A trvny teht nem tesz emltst kln a cigny gyermekekrl, de misszii cljai kztt megtalljuk mind a gyermekek, mind pedig a cignyok fel is irnyul misszii munkt. E dolgozatban pldkat ltunk majd arra, hogy a trvny adta clok hogyan valsulnak meg egy-egy gylekezet gyakorlatban a cigny gyermekekkel kapcsolatban.
Msodszor vizsgljuk meg a VISZ misszii cljt. A VISZ protestns hitelveket vall, egyesleti formban mkd, felekezetkzi gyermekmisszis trsasg. Misszii munkja a Magyarorszgon l gyermekek fel irnyul. Arra trekszik, hogy az egsz orszg terletn egyttmkdjn a helyi gylekezetekkel a gyermekmissziban, s azok munkjt segtse. A VISZ alapokmnya kifejti az egyeslet misszii cljt. „Szeretnnk minl tbb gyermeknek egyszeren, de hatkonyan hirdetni Isten Igjt. Btortani akarjuk ket, hogy engedjk rvnyeslni a Szentllek munkjt letkben.” (VISZ. 2003/c. 1.) Ebben nincs sz a cigny gyermekekrl, de ppen gy a magyar gyermekekrl sem, mert clja, minden Magyarorszgon l gyermeknek hirdetni az evangliumot, nemzetisgi megklnbztets nlkl.
Mindkt szervezet, a MRE s a VISZ alapszablyban – indirekt mdon – clul tzi ki, hogy misszii munkt vgezzen a cigny gyermekek kztt, akr megnevezte ket, akr nem. Adott teht a lehetsg, hogy ezen a terleten a MRE s a VISZ egyttmkdjn.
C. A dolgozat clja s a kutats irnya
1. A dolgozat clja
A dolgozat az 1989 s 2005 kztti idszakban a cigny gyermekek kztt foly misszii munkt vizsglja meg gy, hogy sszehasonltja a MRE s a VISZ e terleten vgzett szolglatt azrt, hogy ezzel elsegtse a cignyok s a magyarok egyms kztti, s a cignyok Istennel val megbklst, illetve a jv egyhznak ptst.
2. A kutats irnya s f krdsei
A MRE s a VISZ cignymisszis munkjt ngy szempont szerint fogjuk megvizsglni s sszehasonltani. Vizsglatunk szempontjainak alapjt Anne-Marie Kool (2004/a, 167)[1] A romk kztti szolglat tervezsekor tgondolsra rdemes missziolgiai tmk cmen elhangzott eladsbl vettk.
Els krdsnkre – hogy mirt szksges a cignymisszi, milyen bibliai alapon vgzi a MRE s a VISZ misszii munkjt a cigny gyermekek kztt – fknt a kt szervezet alapokmnyaiban s a krdssel foglalkoz szakemberek rsaiban keressk a vlaszt. gy megvizsgljuk, mit mond a MRE misszii trvnye, Hadhzy Antal[2], a MRE cignymisszijnak alaptja, Bzs Irn, a jelenlegi vezetje s Anne-Marie Kool reformtus missziolgus, illetve a VISZ alapokmnyai e tmban.
Msodszor azt vizsgljuk meg, hogy kinek a feladata a cigny gyermekek kztti misszii munka. Ebben a krdsben megoszlanak a vlemnyek. Egyesek azt gondoljk, hogy azok, akik erre valamilyen kpzst vagy kln elhvst kaptak. A lelksz, mert neki teolgiai kpestse van, a gyermekmunks, mert a gyermekmisszi terletn kapott felksztst, a cignymisszionrius, aki a cignymisszira kapott elhvst s felksztst, a gylekezet egyes aktv tagjai, akik fontosnak tartjk a misszit a cignyok fel, vagy a hv cignyok – amennyiben vannak ilyenek a gylekezetben –, akik jobban tudjk az evangliumot kzvetteni sajt npk fel. Msok gy ltjk, hogy az egsz gylekezet feladata a misszi, amely mind a gylekezet cigny tagjai s gyermekei, mind pedig a krnyezetkben l cignyok fel kell, hogy irnyuljon. Ehhez tartozik az a krds is, hogy a misszit vgz (lelksz, misszionrius, gylekezet stb.) csak magban vgezze szolglatt (gylekezetben, felekezetben), vagy az gy fontossgra s nagysgra val tekintettel, mindazokkal sszefogva, akik szvgyknek tekintik a cignyoknak val segtsgnyjtst, mint pldul ms felekezetek, misszis egyesletek, hatsgok, szakemberek.
Harmadszor azt vizsgljuk meg, hogy miben ll a cignyok kztti szolglat. Az evanglizcis szolglaton kvl hozz tartozik-e a szocilis (diakniai) munka, a gyermekek segtse a tanulsban s egyb terleten val felzrkztatsukban, s van-e tennivalnk a tbbsgi gylekezet fel, hogy a megbklst munkljuk a magyarok s a cignyok kztt (Efzus 2; ApCsel 15).
A negyedik krds az, hogyan vgezzk a cignymisszit. Itt hrom modellt llthatunk fel. Az els az, amikor a cignyok gylekezetbe val asszimilcijt segtjk el, hogy beolvadva a magyarok kz – sokszor elvesztve cigny identitsukat –, „magyarokk” vljanak. A msodik modell a cignyok – magyar gylekezetbe val – integrlst tzi ki cljul. Ilyenkor a cignyok megtartjk cigny identitsukat, a kt etnikum hatssal lesz egymsra – remlhetleg –, egymst klcsnsen gazdagtva. A harmadik t az, amikor arra treksznk, hogy homogn cigny gylekezet alakuljon. A magyarok s a cignyok elklnlve lik lelki letket. gy nem kell alkalmazkodniuk egymshoz, de nem is mutatjk meg a kvlvalknak Isten bennk elvgzett csodjt, hogy, „eggy tette mind a kt nemzettsget, s lerontotta a kzbevetett vlasztfalat” (Efzus 2,14). A hrom modellnek szmtalan varicija jhet ltre, a helyi adottsgoktl fggen.
A ngy krdsre adott vlaszok segtsgvel a dolgozat szeretne a MRE s a VISZ cigny gyermekek kztt vgzett munkjbl olyan pldkat bemutatni, amelyek modell rtkek lehetnek. A dolgozat a vizsglt modellek elnyeit s htrnyait is elemezi, hogy ezzel segtsget nyjtson azoknak a lelkszeknek, misszii munksoknak s gylekezeti tagoknak, akik keresik annak lehetsgt, hogyan teljestsk a misszii parancsot a krnyezetkben l cignyok fel, hogyan munkljk a magyarok s cignyok kztti megbklst, s hogyan szolgljk a jv egyhznak ptst a misszi e terletn.
3. A bemutatott pldk kivlasztsnak szempontjai
A dolgozat kereteit meghaladja, hogy a MRE minden olyan gylekezett megvizsgljuk, ahol cignymisszit vgeznek, ezrt kivlasztottunk nhny gylekezetet. A kivlaszts elsdlegesen a telepls fajtja szerint trtnt. gy a pldk kztt van fvrosi (Budapest-Jzsefvros), vrosi (Gyngys) s falusi (Rohod, Nyrvasvri) gylekezet, hogy klnbz krlmnyek kztt lthassuk a MRE-ben foly misszii munkt. Ezen bell a kivlasztsnl azt a szempontot is figyelembe vettk, hogy a fent megnevezett gylekezetek kztt legyenek olyanok, amelyekben vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok fel (Gyngys, Nyrvasvri), s olyanok, amelyekben nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de a gylekezet letbe bekapcsoldtak cignyok is (Budapest-Jzsefvros, Rohod).
A VISZ cigny gyermekek kztt vgzett minden munkjt sem tudjuk e dolgozat keretei kztt bemutatni, ezrt itt is ki kellett vlasztanunk nhny pldt. A pldk kivlasztsa itt nem a telepls fajtja szerint, hanem a misszii munka hrom gnak bemutatsa szerint trtnt. Az els plda azt mutatja be, hogyan lehet nyron a szabadban evanglizcis hetet tartani a cigny gyermekeknek (5 Napos Klub – Szirk). A msodik plda arrl szl, hogyan lehet vkzben rendszeresen sszegyjteni s tantani a cigny gyermekeket (rmhr Klub – Bag). A harmadik plda pedig azt mutatja meg, hogyan ksztsnk fel cigny testvreket a cigny gyermekek kztti szolglatra (munkatrskpzs). E misszii munkagak bemutatsa nem felttlenl reformtus krnyezetben trtnik – hiszen a VISZ felekezetkzi mdon vgzi szolglatt –, de ltni fogjuk, hogy a MRE munkjt bemutat – ltalunk kivlasztott – pldk kztt megjelennek a VISZ misszii munkamdszerei (5 Napos Klub, rmhr Klub, munkatrskpzs). gy mutatkozik meg a MRE s a VISZ eddigi helyi szint egyttmkdse, mely pldt adhat a jvbeni intenzvebb kzs szolglatra.
D. A cignymisszi helyzetnek elemzse
1. Kik foglalkoztak korbban ezzel a tmval
Eddigi ismereteink szerint errl a specilis terletrl – a MRE s a VISZ cigny gyermekek kztt vgzett misszii munkjrl – mg nem kszlt rtekezs. Ez nem jelenti azt, hogy a cignymisszirl ne jelentek volna meg rtkes tanulmnyok, idnknt utalva a gyermekek kztt vgzett szolglatra is.
a. Publikcik
Elszr tekintsk t rviden, milyen publikcik jelentek meg a cignymisszi tmjrl. A MRE ltal kiadott Confessio cm folyiratban 1989 eltt kt cikk jelent meg, mindkett Hadhzy Antal lelkipsztor tollbl. Az els 1977-ben Cignyok az egyhz krl cmmel. Hadhzy (1977) ebben az rtekezsben az egyhz szerepre mutat r a cignyok integrcija tekintetben. Ekkor mg nem lehetett arrl rni, hogy az egyhznak ki kellene lpnie a templom falain kvlre, hogy cignymisszit vgezzen, csak arrl, hogy ha betved egy cigny egy egyhzi alkalomra, megrti-e azt, ami ott elhangzik. Kap-e valamit, amirt rdemes lesz jbl jnnie. A msodik tanulmny 1986-ban jelent meg, amely a nyradonyi reformtus gylekezetben lv cignyok kzti munkrl szl. Az ltalunk vizsglt idben – 1989-tl napjainkig – is szerny a terms. A hrom megjelent rs kzl egyet Hatvani L. Csaba (2000) lelkipsztor rt a gylekezetben vgzett cignymisszirl, kettt pedig Kovcs Sndor (2000; 2002) lelksz, aki beszmol a Krptaljn foly cignymisszirl. A Confessioban teht sszesen t tanulmny jelent meg, abbl is csak hrom foglakozik a magyarorszgi cignymisszival, s egy sem a cigny gyermekek kztt vgzett munkval.
A Magyarorszgi Egyhzak kumenikus Tancsa ltal kiadott Theolgiai Szemle cm folyiratban 1989 eltt kt tanulmnyt tallhatunk, mindkett Hadhzy tollbl. Az elsben (Hadhzy 1975) a hazai cignysg akkori helyzett ismerteti. Adatai akkor helytllak voltak, de mra a helyzet tbb tekintetben megvltozott. Hadhzy (1983) a msodik tanulmnyban beszmol klfldi s hazai – ms egyhzak cignymisszijban szerzett – tapasztalatairl, majd sszegzi a sajt gylekezetben szerzett tapasztalatait a cignymisszi terletn. Az 1989 utni idszakban t rs tallhat a cignysggal kapcsolatosan, ebbl ngy Hadhzy. Az els (Hadhzy 1989) cikk ismerteti teolgiai PhD dolgozatt, amelyet a cignyok trsadalmi integrlsrl rt. A msodik (Hadhzy 1992) egy elads tervezet, amelyet a Doktorok Kollgiuma 1990-es lsre ksztett. Ebben sszefoglalt ad a cignymisszi akkori helyzetrl. Statisztikai adatok alapjn megbecsli a MRE-hoz ktd cignyok szmt, szmba veszi a cignymisszi vgzshez szksges feltteleket, felvzolja a misszi cljt s lehetsges mdszereit. Hadhzy (1993) kvetkez cikke az Antiszemitizmus, cignyellenessg, rasszizmus napjainkban Magyarorszgon cmmel jelent meg. Hadhzy (2002)[3] negyedik cikke egy nagyon fontos, a cignymisszi jvjt meghatroz krdssel, a homogenits elvvel foglalkozik[4]. Megllaptja, hogy a cignymissziban a „rteg-elv”-et figyelembe kell venni, de alkalmazsa nem egyszer, a cignyok szttagoltsga s egyes csoportok asszimilcis trekvse miatt. Hadhzy cikkein kvl mg Obbgy Lszl (2001) eladsnak szvegt olvashatjuk, melynek cme: Az egyhz viszonyulsa a kisebbsghez, klns tekintettel a cignysgra. A fenti kt folyiratban tallhat tanulmnyok zmt Hadhzy rta. Kulcsszava az „integrci”. A misszi cljt a cignyok egyhzi integrcija foknak emelsben hatrozta meg (Hadhzy 1992), egszen a Mt 5,48 „fokig”.[5] A misszinak a magyar gylekezeti tagok fel is kell irnyulnia, hogy letk legyen biblikus, cignyokat befogad.
A Reformtus Egyhz cm havi folyiratban – 1989 s 2004 kztt – egy cikket tallunk a cignymisszival kapcsolatban, amelyben Bzs Irn reformtus lelksz – akit 2002-ben bztk meg Hadhzy utdjaknt a reformtus cignymisszi vezetsvel – beszmol a MRE cignymisszijnak kldetsrl (P. Tthn – Bzs 2004).
A fent emltett, folyiratokban megjelent tanulmnyokon kvl Hadhzy (1989) szerkesztsben megjelent egy cigny nekesknyv is, amelyben „a hrom, magyarorszgi cignyok ltal beszlt f nyelv kpviselve” van. Hadhzy 2003-ban egy sszefoglal visszaemlkezst is rt „tven v a cigny missziban” cmmel, amely azonban csak kziratban olvashat. Btsi Jnos tiszteletre megjelent ktetben (Gal 2004) kt tanulmnyt tallunk a cignymisszi tmjrl, az els Anne-Marie Kool (2004/a) A romk kztti szolglat tervezsekor tgondolsra rdemes missziolgiai tmk cmen, a msodik pedig Bzs Irn (2004/a) Misszii szolglat etnikai kisebbsgek kztt.
A megvizsglt hrom teolgiai folyiratban (Confessio, Theolgiai Szemle, Reformtus Egyhz) feltnen kevs tanulmnyt tallunk a cignymisszirl. 1989 eltt csak ngyet (mindnek Hadhzy a szerzje), s 1989 s 2005 kztt is csak kilencet (melybl ngyet Hadhzy rt). Az els csak 1975-ben jelent meg, s utna is csak kt- hromvente egy-egy cikk. Ennek tbb oka is lehet. A misszi krdse a kommunista idszakban eleinte tabu, majd megtrt tma volt. Ha valaki vgezett is misszit, azt nem volt tancsos publiklnia. A cignyok kztti misszi vgzst klnsen rossz szemmel nzte a hatsg. Felemelkedsket az llam a maga sajtos eszkzeivel akarta megoldani. Aki teht cignymisszit akart vgezni, vagy ezt a tmt kutatni, s az eredmnyeket publiklni, annak szmtania kellett arra, hogy komoly akadlyokba fog tkzni. Aki mgis belekezdett, annak nem csak a kls nehzsgekkel kellett szmolnia, hanem krnyezete s gylekezete ellenllsval is. A fent emltett krlmnyek valamelyest magyarzzk azt, hogy mirt jelent meg olyan kevs tanulmny a cignymisszirl az 1989 eltti vekben. Az ltalunk vizsglt idszakban (1989-2005) kezddhetett meg a teolgikon a missziolgiai oktats. Azta lehetsges, hogy az egyhzak hivatalosan is foglalkozzanak a cignymisszival. gy egyre inkbb vrhat, hogy feln egy olyan nemzedk, amely publikcijban a cignymisszi elmleti s gyakorlati krdseivel fog foglalkozni.
Tartalmt tekintve e cikkek kztt tallunk beszmol jellegeket (Hatvani, Kovcs, Bzs), amelyek a misszii munkrl adnak hrt s elemz tanulmnyokat. Hadhzy elemzseiben hangslyos helyet kapnak a teolgiai s szociolgiai szempontok. Megvizsglja a cignysg integrcijnak s a cignyellenessgnek krdst. Bemutatja a klfldi s hazai, nem reformtus cignymisszis modelleket, s tanulmnyozza azt a krdst, hogy vegyes vagy homogn gylekezetek alakulst segtse-e el a cignymisszi. A cikkeken kvl felsorolt hrom knyv egyikben talljuk Kool cikkt, amelyben a cignymisszi alapvet missziolgiai krdseire keres vlaszt.
Az elbbiek mind a cignymisszirl – ltalban – szlnak. Feltn viszont, hogy a fent felsorolt folyiratokban csak egyetlen vzlatos rst olvashatunk a cigny gyermekek kztti misszii munkrl, Hadhzy (2003/a, 35) tollbl Cigny gyermekek katekhzise cmen. Ebben Hadhzy vzlatosan felsorolja azokat a gondolatokat, melyeket e tmban egy szakdolgozat keretben ki lehetne fejteni. E szerny terms okai a kvetkezk lehetnek. 1989 eltt az llam arra trekedett, hogy a gyermekekkel val foglalkozst a maga hatskrbe vonja. Ha a misszi, s klnsen a cignymisszi krdsvel nem „illett” foglalkozni, akkor a cigny gyermekekkel mg kevsb. Egy msik ok az lehet, hogy a cignyok kztt a csaldi ktelkek sokkal szorosabbak, mint a nem cignyok kztt. Otthon ltalban az let minden tevkenysge ugyanabban a trben zajlik. A csaldtagok ritkn vannak egyedl. Ha a hzukban tartunk gyermekeknek sszejvetelt, akkor azon a csald idsebb tagjai is rszt fognak venni. Ezrt „tisztn” a cigny gyermekek kztti misszirl inkbb csak akkor beszlhetnk, ha ket meghvjuk a laksuktl tvol lv helyre. A fenti okok magyarzhatjk, mirt nem szletett rluk tanulmny.
A VISZ kiadvnyai a gyermek-evanglizci elmleti s gyakorlati krdseivel foglalkoznak. Egyikben sincs sz kln a cigny gyermekek kztti evanglizcirl, de mindegyik rejuk is vonatkozik. A VISZ rmhr cm evangliumi gyermeklapjban – alaptstl[6] 2005 vgig – a cignysgrl ngy beszmol jelleg rs jelent meg. Az elsben Ivnyi Gbor (1992) szmol be egy cignytelepi ltogatsrl. A msodik, Szegedi Kovcs Gyrgy (2000) rsa arrl, hogy egy faluban a bekltz hv cigny csalddal szembeni eltlet hogyan oszlik el. A harmadik, Draskczy Gbor (2001a) kpes beszmolja egy cigny rmhr Klubrl. A negyedik rs egy visszaemlkezs arra, hogyan kezddtt a cignymisszi egy Szabolcs megyei kzsgben (Draskczy Gbor 2001b). Ezek az rsok nem tudomnyos jellegek, gyermekeknek szlnak. Az eltletek lekzdsben azonban a gyermekek segtsgre lehetnek.
b. Eladsok, konferencik
A cignymisszi tmjrl tbb elads is elhangzott, s konferencikat is tartottak. Hadhzy 1994-ben megszervezte, s azta tbbszr is sszehvta a Kelet-eurpai Cignyt Lelkigondozk Konferencijt (Hadhzy 2003, 73–74). Ezek a konferencik nem a MRE-hoz ktdnek, felekezetkziek s nemzetkziek. 1999-ben a Magyar Reformtus Presbiteri Szvetsg (MRPSz) Srospatakon tartotta a 8. Nemzetkzi Presbiteri Szvetsg Konferencijt, amelynek tmja a cignymisszi volt. Elfogadott zrdokumentumban,[7] kilenc pontban vzolja fel a konferencia tanulsgait s ajnlsait, amelyet a MRE-ak Tancskoz Zsinata el terjesztett. A MRE Doktorok Kollgiuma Missziolgiai Szekci 1999. vi lst az Evanglium s kultra viszonya a cignymissziban kzponti tmnak szentelte, amelyen tbb elads, beszmol, esettanulmny hangzott el (Gonda 1999).[8] 1998-ban Hadhzy A cignykrds s az egyhz cmmel szeminriumot tartott a Srospataki Reformtus Teolgiai Akadmin,[9] 2000-ben pedig A cignymisszi szeminrium 2000 cmmel a Debreceni Reformtus Hittudomnyi Egyetemen.[10] 2003-ban Dani Eszter reformtus lelksz „Misszi romk kztt” cmmel flves szeminriumot tartott a Kroli Gspr Reformtus Egyetem Hittudomnyi Karn s az Evanglikus Hittudomnyi Egyetemen (Kool 2004).[11] 2005-ben misszii tanfolyam indult Srospatakon, ahov olyan cigny rsztvevket hvtak meg, akik tanulni szeretnk a misszit (Gyri 2005). 2005-ben „Asszony a ktnl” cmen Dunamellk Cignymisszis Konferencia[12] volt Budapesten.
A VISZ eladsaiban s konferenciin tant a gyermekekrl, de nem tesz klnbsget a magyar s a cigny gyermekek kztt. A cigny gyermekek kztt vgzett misszijrl nem hangzott el rtekezs vagy elads. A VISZ rsos anyagaiban sem tnteti fel, hogy azok a gyermekek, akikkel a tantk foglalkoznak, magyarok-e vagy cignyok. A VISZ munkatrsai kztt vgzett gyors felmrs[13], azonban arrl szmol be, hogy munkjuk sorn tantanak cigny gyermekeket is. rott forrsok hinyban kutatsunkat szbeli beszmolkra, interjkra s a krdvek segtsgvel nyert adatokra alapoztuk.
A felsorols nem teljes, igyekeztnk a fbb publikcikat, eladssorozatokat s konferencikat megemlteni. A szerzkn s eladkon kvl mg sokan foglalkoztak ezzel a tmval, gy mint Szab Dniel, a Tiszninneni Egyhzkerlet volt fgondnoka, Bzs Irn reformtus lelksz, a MRE cignymisszijnak vezetje, Zvodi Emese reformtus lelksz, a MRE nkntes Diakniai v felelse, Orin Gza szocilis munks s sokan a gylekezeti lelkszek kzl.
2. Fogalmak tisztzsa
Ebben a fejezetben nhny alapvet fogalmat szeretnnk tisztzni azrt, hogy a dolgozatban val hasznlatukkor egyrtelm legyen, mit is rtnk alatta. Az els krds az, hogy ki a cigny? Ha a npszmllsi adatok szerint szeretnnk meghatrozni, hogy egy helysgben hny cigny l, akkor lehet, hogy azt a megdbbent adatot kapjuk, hogy nem l cigny az adott teleplsen, mert senki sem vallotta magt cigny nemzetisgnek, holott a falu laki tbbeket is annak tartanak.[14] Ha az anyanyelvk szerint prbljuk meghatrozni, hogy ki a cigny, akkor is rossz ton jrunk, mert a hazai cignysg 86,9%-a, magyar anyanyelv (Kemny – Janky 2003), akik pedig nem magyar anyanyelvek, azok sem egy nyelvet beszlnek. Az eredeti krdsre adott vlasz annak megfelelen eltr eredmnyre vezethet, hogy ki[15] s minek alapjn[16] hatrozza meg azt, hogy ki a cigny. A szakirodalomban az egyik elfogadott meghatrozs ebben a krdsben az, amit Kemny Istvn alkalmazott az 1970-es vekben vgzett cigny-kutatsban, miszerint azokat tekintik cignynak, „akiket a nem cigny krnyezet annak tart” (Kertes – Kzdi 1998, 15). Dolgozatunkban mi is ezt a meghatrozst fogadjuk el.
Vizsgldsunkban szmtanunk kell arra is, hogy Magyarorszgon a cignyok nem egysgesek, ngy[17] nagyobb, egymstl jl elklnl csoportjt ismerjk. Trekvseik is klnbzek. Egyesek asszimilldni, msok integrldni szeretnnek.[18]
Az utbbi vtizedekben elterjedt a cigny megnevezs helyett a roma[19] kifejezs hasznlata. „Ezt – az nelnevezsnek a hivatalos nyelvbe val bekerlst – a roma polgrjogi mozgalmak hatsnak[20] tudhatjuk be.” (Fraser 1996, 207 lbjegyzet). Ezzel prbljk elkerlni a sokak ltal pejoratv rtelemben hasznlt cigny szt. Mi mgis a kznapibb cigny kifejezst fogjuk hasznlni dolgozatunkban – kivve, amikor egy idzetben a roma kifejezs szerepel –, mivel ez kzrthetbb, a cignyok tbbsge nem tartja ezt srtnek, k is ezt hasznljk magukra. E sz hasznlatval tvol ll tlnk annak esetleges pejoratv rtelme.
A kvetkez fontos krds az, hogy mit rtnk misszi, illetve cignymisszi alatt. A MRE 1995. vi II. trvnye azt rja, hogy: <<Reformtus hitnk szerint a misszi az Isten kegyelmi kivlasztsnak gyakorlati megvalsulsa. Az egyhz mintegy kzhrr teszi az evangliumot, hogy akik dvssgre vlasztattak, de mg nem hallottk meg az letet ment j hrt, vgre meghalljk: „a hit teht hallsbl van, a halls pedig a Krisztus beszde ltal” (Rma 10,17).>> „A misszi clja nemcsak az ember dvssge, hanem mindenek fltt Isten dicssgnek a szolglata.” A hangsly teht Isten dicssgn s kivlasztsn van, amely az evanglium szbeli tovbbadsa ltal lesz nyilvnvalv. Ez a megfogalmazs az egyhzban vgzett minden misszii tevkenysgre vonatkozik, amibe a cignymisszi is belertend. gy fogalmazza meg ezt a MRE 1995. vi II. trvny, 6.-a A belmisszi fbb terletei: (5) misszii cl intzmnyhlzat ltrehozsa s mkdtetse (brtn-misszi, cigny-misszi…).
Hadhzy (2003, 33) msknt fogalmaz, szerinte a cignymisszi „az az Istentl val kldets, amelyet arra kapott az ember, hogy meglt hitvel elsegtse azt a vltozst, melyet a Szentllek munkl a cignyokban”. Hadhzy megfogalmazsaiban az „egytt lsre” mindig nagyobb hangsly kerl, mint a szbeli „evanglium-kzlsre”.
Bzs Irn (P. Tthn – Bzs 2004) – Hadhzy utda a cignymissziban – megint msknt fogalmaz: „A MRE cignymisszijnak feladata az integrci elsegtse az evanglium tovbbadsval s a szocilis tren val segtsgnyjtssal.” A cl teht az integrci, amelyet az evanglium hirdetsvel s a szocilis segtsgnyjtssal rhetnk el.
Nzzk meg, hogyan fogalmazza meg misszii cljait Alapszablyban a VISZ (2003, 2). „Az egyeslet clja: Isten Igjnek hirdetse gyermekeknek, s erre a feladatra tantk kpzse.” Az Alapszably 2. szm mellklete rszletezi a clokat. „ 2. A mg meg nem mentett gyermeket arra akarjuk segteni, hogy a Megvltrl szl zenetre vlaszoljon a Jzus Krisztus szemlybe s mvbe vetett teljes bizalommal. 3. A mr megmentett gyermeknek abban akarunk segtsget nyjtani, hogy a megrtett bibliai igazsgokat sajt letre alkalmazza. 6. Minden hitre jutott gyermeket olyan helyi gylekezetbe szeretnnk eljuttatni, mely ket a keresztyn letben tovbb segti, a lelki nvekedst biztostja.” Ezek a clkitzsek minden gyermekre vonatkoznak, s nem tkrzik azt, hogy a cigny gyermekeknek specilis segtsgre is szksgk van. Arra viszont rmutatnak, hogy a VISZ clja az evanglium hirdetse, hogy gyermekeket Krisztushoz vezessen – a hitre jutott gyermekek tantsa, hogy lelkileg nvekedhessenek –, s a gyermekek gylekezetbe val integrlsa.
Az utols krdsnk pedig az, hogy mely korosztlyt rtjk a gyermekek kifejezs alatt. E dolgozatban ltalban a gyermekek alatt a 4–12 ves korosztlyt fogjuk rteni, annak ellenre, hogy a cignymissziban nem egyszer a gyermekeket korcsoportok szerint sztvlasztani. A cignyok csaldban gondolkodnak, nem korosztlyokban. Ha nluk tartunk bibliai foglalkozst, azon nem csak a meghvott korcsoport fog rsztvenni, hanem az egsz csald.
E fejezetben a dolgozat hrom fontos fogalmt vizsgltuk meg. Elszr azt, hogy kit tekintnk cignynak. Dolgozatunkban azokat fogjuk cignyoknak tekinteni, akiket a krnyezetk annak tart. Msodszor azt vizsgltuk, hogy mit neveznk cignymisszinak. A cignymisszi alatt Isten munkjt rtjk, amelynek clja, hogy a cignyok Istennel s emberekkel megbkltessenek azltal, hogy szban s tettekben hirdetjk nekik az evangliumot. Harmadszor azt llaptottuk meg, hogy gyermekek alatt kiket rtnk. Dolgozatunkban gyermekek alatt ltalban a 4–12 v kzttieket rtjk.
E. Vizsglati mdszerek 1. A vizsglt idszak (1989-2005)
A dolgozatunkban vizsglt idszak az elmlt tizenhat v, az 1989–2005-ig terjed idszak. Azrt vlasztottuk ezt az idintervallumot, mert a VISZ – hivatalosan – csak 1989-ben alakult meg[21] rsos anyagai csak 1989-tl jelenhettek meg. A MRE-ban mr 1989 eltt is volt cignymisszis szolglat, de a cignymisszi vezetsre hivatalos megbzst a Zsinat elnktl csak 2001-ben kapott Hadhzy (2003, 3). Vizsglatunk szempontjbl jobb lenne hosszabb idre visszatekinteni, de erre a fent megnevezett okok miatt ma mg nincs lehetsg.
2. A kutatsunk fzisai
A kutatsunk els fzisban a cignymisszirl szl, eddig ltalunk fellelt – nagyrszt rott – anyagokat tanulmnyoztuk t. Itt trekedtnk arra, hogy elssorban a reformtus rk s a VISZ-hez kapcsold szemlyek cignymisszirl szl publikciit tekintsk t, illetve e kt szervezet ltal kiadott folyiratokat nzzk vgig. Lehetsg nylt arra, hogy Hadhzy cignymisszis dokumentcijt is ttekintsk, amelyet a MRE Zsinati Levltrban helyezett el. Sajnos, ez az anyag mg feldolgozatlan llapotban van. Msodik lpsben interjkat ksztettnk, ltalban a krdv krdsei alapjn, amelyek az elmlt idszakra s a mra vonatkoztak. Egyes esetekben hangfelvtel is kszlt. Ahol az interj alanya ettl elzrkzott, ott a krdven bvebb feljegyzsre is sor kerlt. Nhny esetben csak a krdv postn vagy e-mail-ben val kikldsre volt lehetsg. Kutatsunk harmadik fzisban a rsztvev megfigyels mdszert alkalmaztuk, azaz rszt vettnk a cignymisszi tevkenysgeiben, megfigyeltk a gyermekekkel val foglalkozst, s amennyiben alkalom addott, a cignyok mindennapi lett is. Ezek utn kezdhettnk neki a gyjttt anyag feldolgozshoz, rendszerezshez s a dolgozat megrshoz.
|