Dr NAGY BARNA : BEVEZETS A II. HELVT HITVALLSHOZ II. rsz
9.A hitvalls mrvad, irnymutat jelentsge nknt kvetkezik az eddig elmondottakbl, fknt a Szentrshoz val viszonybl, mert ppen gy: a Szentrsnak elvbl s mindenestl alvetve van a hitvallsnak igazi s sajtos egyhzi tekintlye, amelyre mltn tart ignyt mindaddig, amg jobb nem adatik helyette. Ha a tan a br ltal hitelesnek tlt igazsgot mondja – ha a szolga valban Ura szavt adja tovbb: akkor hitelt rdemel, van slya, tekintlye, hatlya, nyomatka, mert az igazsg erejvel szl, t. i. az Isten Igjvel azonos igazsggal van szoros kapcsolatban, mint annak gymlcse s kifejezse. Benne az Isten Igje szerint reformlt egyhz azt foglalta ssze, amit a Szentrs alapjn hite lnyeges tartalmnak ismert fel s ennek nyilvntott. Teht kinyilvntotta: mit tart az Isten Igje szerint val tiszta keresztyn hitnek s mit nem tart annak. Ugyanis, amikor az egyhz a hitvallsban pontokba foglalta s kifejtette a „katholikus dogmkat”, ezzel tulajdonkppen egy somms magyarzatot adott a Szentrshoz, olyan magyarzatot, amelyet minden rsmagyarzat kztt az els helyen llnak kell tekinteni. Midn gy nznk a hitvallsra, egyszeren elfogadjuk s vllaljuk azt a helyet, amelyet az egyhz Ura szmunkra „a szentek egyessgben” kijellt. Mert csak itt, ebben a kzssgben, a Krisztus teste, gylekezete tagjaknt hallhatjuk meg igazn s helyesen az szavt. Nem mi hallgatjuk s hirdetjk elszr az Igt, hanem kzel ktezer v ta sok keresztyn nemzedk tette ezt mr elttnk. S ebben a sorban ott van a helynk, ahov az r lltott minket, elnkbe adva az atyknak s testvreknek a hitvallsban sszegezett rsmagyarzatt.
Az egyhznak, ha komolyan veszi a maga igeszolglatt, ppen ennek rdekben komolyan kell vennie a maga hitvallst is: azt a dntst, amelyet hozott az Isten Igje szerint val tiszta tants, a Szentrs helyes magyarzsa mellett, a helytelen rtelmezssel, a tvtannal, a tvhittel szemben. Ha nem akar mindenfle eltvelyedsek zskmnyul esni, szntelenl vigyznia kell a maga j rtelemben vett „orthodoxijra”, hite s lete tisztasgra, igehirdetsnek, tantsnak s minden lettevkenysgnek hitvallsszersgre. Ezrt helyes az, ha az egyhz a maga trvnyhozsa s rendtartsa formjban, klsleg is igyekszik biztostani hitvallsainak rvnyessgt.25 Br az ilyen egyhzjogi biztostkok magukban vve korntsem kezeskednek arrl, hogy a hitvalls igazi, lelki tekintlye is rvnyesl. Ez csak akkor trtnik meg, ha az a „tiszteletben tarts”, amire a lelkipsztorok eskt is tesznek, nem egy hasznlaton kvl hever s nagy nha nnepi rzseket s hivatkozsokat kivlt ereklynek vagy egyhztrtneti memlknek szl, hanem tnyleges lelki, szellemi magatartsban, fkppen pedig a hitvallsokkal val komoly foglalkozsban nyilvnul meg. Tiszteletben tartani, vagyis mrvadnak s irnymutatnak tekinteni a hitvallsunkat azt jelenti, hogy csakugyan olvassuk, jra meg jra olvassuk s tanulmnyozzuk, mint a Szentrs els szm kommentrjt s nem sznnk meg prbeszdet folytatni vele, amikor az rs mai zenett, itt s most hirdetend mondanivaljt, az egyhz mai, l tiszta tantst keressk s tolmcsoljuk. Ez nem azt jelenti, hogy a hitvalls tartalmt tegyk kzvetlenl igehirdetsnk s tantsunk tartalmv.26 Nem „reprisztincirl”, vagyis nem arrl van sz, hogy ezt a XVI. szzadbeli kt iratot, gy amint van, szntelenl idzgessk, gondolatait, tteleit, meghatrozsait, vagyis egsz theolgijt egyszeren a magunk gyannt tvegyk s mindent pontosan utnamondogassunk. Ez olyan „konfesszionlizmus” volna, ami ellenkezik nemcsak a Szentrssal, hanem a hitvallsok igazi rendeltetsvel is. A hitvalls tmutat a Szentrs rengetegben. Nem akkor kvetjk tmutatst, ha vgkppen megllapodunk az tjelz tbla eltt, mintha mr a clnl volnnk, s rmerednk, csodljuk a szneit s feliratait. Hanem akkor, ha jl elmnkbe s szvnkbe vssk tbaigaztsait s aztn tovbb megynk abban az irnyban, amelyik fel mutat, gyelve azokra a tilalomfkra is, amelyek a tvutakra figyelmeztetnek. gy a hitvalls valban irnyad szerepet tlt be az ton jrk szmra. De ez az tmutat bizonyos rtelemben mindig elttnk is marad, nem hagyhatjuk sohasem egyszeren a htunk mgtt. Mert azt, hogy valban a helyes ton megynk-e tovbb, azon is mrnnk kell, hogy arra megynk-e amerre mutat.
Termszetesen, a hitvallsnak ez a mrvad s irnytmutat szerepe nemcsak az egyhz hivatalos szolginak, hanem a gylekezetnek, az egyhz sszes tagjainak az letben rvnyeslni akar. A mi egyhzunkban elvbl nincsenek, nem lehetnek „laikusok”, mert a gylekezet egsze s minden tagja felelsen osztozik az egyhz igehirdetse, tantsa s lete tisztasgnak gondjban. (V. Ef. 4:15–16!)
Vgl itt volna a helye elsorolni a II. Helvt Hitvallsnak azokat a nagy tartalmi mondanivalit, amelyek mint Isten Igje szerint val igazsgok klnsen mltnylandk. Termszetesen itt meg kell elgednnk rvid utalsokkal.
Szentrstanrl s rsmagyarzati elveirl mr szltunk. rintettk Isten-tant s Szenthromsg-tant is. Klns szenvedelem hatja t a IV. s V. fejezett, amely a blvnyok s kpek tiszteletnek s a szentek segtsglhvsnak elvetsvel Isten igaz s tiszta imdst adja elnk „az egyedli kzbenjr Jzus Krisztus ltal”. Isten llekben s igazsgban val imdsa, az ezrt val buzglkods teszi az egsz hitvallst magt is liturgiai aktuss. Minden emberi kitallssal szemben Istennek azt a tiszteletet s imdatot adni meg, amely t Igje szerint megilleti, amelyet Igje szerint megkvetel. A „soli Deo gloria” nagy reformtori programja szlal meg itt, felejthetetlen fogalmazsokban, kirekesztve az egyedl Istennek kijr dicssg s hdolat brkivel s brmivel val megosztst. A gondviselstanban (VI) klnsen figyelemre mlt egyfell a fatalizmus elutastsa, msfell a „gondvisels eszkzeinek” pozitv rtkelse. A gondviselshitnek a teljes erklcsi felelssgben, a gondvisels tevkeny eszkzeiknt vgzett szolglatban foly let felel meg. A teremtstan (VII) minden szkszavsgban is elmondja a leglnyegesebbet: minden lthat s lthatatlan valsgot a j s mindenhat Isten teremtett Igje ltal, mg pedig eredetileg igen jnak, s az ember hasznra s javra. Dualizmusrl sz sem lehet: a gonosz eredete az istenellenes lzadsbl van. Az emberrl szl tanban klnsen tanulsgos annak a felfogsnak krhoztatsa, miszerint az emberi llek „rsze az Istennek”. Mennyi tvelygstl szabadult volna meg a modernista protestantizmus, ha gyel a hitvallsnak erre a – minden idealizmus s miszticizmus alaptvedst elutast – ttelre! Hogy azutn a hitvalls embertant is mi mdon kell a Szentrs krisztolgiai tantsval szlesebben megalapozni s kiegszteni: arrl most nem szlhatunk rszletesebben, csak arra utalunk, hogy ezen a tren a bibliai theolgia s az exegzis, valamint a dogmatikai kutats is nagyot haladt elre. A bnrl (VIII) s a szabad akaratrl (IX) szl rszek a reformci nagy biblikus igazsgait szlaltatjk meg, Augustinus ismtelt idzsvel s msflezer v tvelygseinek elhrtsval. A bn radiklis s relis bibliai szemllete sszekapcsoldik a kvncsiskod, tudkoskod s a kijelents hatrait nem respektl gondolkodsmd eltlsvel. Mennyi balga spekulci vlik trgytalann, ha nem felejtkeznk el azokrl a jzan szempontokrl, amelyeket hitvallsunk ad, amikor klnbztet az ember bneset eltti, bneset utni s jjszlets utni llapota s kpessgei kztt, gyszintn a hitre s a hitbeli engedelmessgre val szabadsga s a „kls dolgokban” val szabadsga kztt! Ugyanezt mondhatjuk az eleveelrendels vagy kegyelmi kivlaszts tanrl (X), amely krisztocentrikus vonalvezetsvel, a biblikus sszefggsek felmutatsval, a balgatag okoskodsok elutastsval s lelkigondozi blcsesggel emeli ki ezt a krdskrt a szokvnyos emberi blcselkedsek labirintusaibl. A Jzus Krisztus szemlyrl s megvlt munkjrl szl (XI) fejezet mltn nevezhet hitvallsunk legkzppontibb rsznek. Vilgosan rmutat „a vilg egyedli Megvltja” istenemberi szemlynek titkra, lpsrl-lpsre rvnyestve az -egyhzi hitvallsoknak ide vonatkoz bizonysgait s elutastva mindazokat az eretneksgeket, amelyek akr Krisztus Urunk istensgt, akr embersgt megcsorbtjk, vagy a kettt sszezavarjk, illetve a kettnek az r szemlyben val egysgt megbontjk. J itt arra gyelni, hogy valban nem csupn mltbeli tvelygsek, hanem nagyon is mai tvelygsek ellen is szlhat rgi kntsben a hitvallsunk! Ugyanitt szl rviden Krisztus megvlt munkjnak nagy tnyeirl s ezek gymlcsrl, erteljesen hangslyozva a Krisztusban val kiengesztels s megvlts egyetlensgt s tkletessgt. Tulajdonkppen a kvetkez t fejezet is Krisztus kijelent s megvlt munkjnak tovbbi kifejtse: a trvny vge s betltje, mert hiszen a trvny legfbb tiszte az, hogy mint nevelmester Krisztushoz trtsen (XII); az testamentumi gretek beteljesedse, mert maga az Evanglium: az Atyval val megbkls, a bnbocsnat, az rk let, az dvssg ajndka s rmhre (XIII); az nevben prdikltatik a bnbnat s megtrs; az evangliumnak szolglathoz van ktve a kulcsok hatalma (XIV); egyedl az kegyelmbl van a mi megigazulsunk a hit ltal, amely azrt l, mert Krisztus az let, aki megelevent (XV); a hit maga is kivltkppen az megragadsa; s mert benne teremtett minket Isten jcselekedetekre, amelyeket elre elksztett (Ef. 2:10), azrt teremhetjk j fkknt, bel oltott szlvesszkknt a jcselekedetek gymlcseit, amelyek egyedl rette kedvesek Isten eltt (XVI); azrt van jutalmuk is, de rdemk nincs, mert az rdem egyedl Krisztus. Brki meggyzdhetik rla, hogy ezek a fejezetek ppen gy: a krisztocentrikus felptskkel nem nlklzik, hanem annl inkbb kidombortjk a sajtos bibliai konkrtumokat: a trvny teljessggel elnkbe adja Isten akaratt s minden parancsolatt, azrt az evangliummal egytt olvasni s hirdetni kell az egyhzban (XII); az testamentum is tele van evangliumi gretekkel, br a trvny Krisztus nlkl holt s megl bet marad (XIII); az Isten ajndkaknt vett bnbnat s megtrs az ember valsgos s dnt megvltozsa: szinte odaforduls Istenhez s minden jhoz s hatrozott elszakads a stntl s minden gonosztl, ami egytt jr az igaz tredelemmel, Isten szne eltti bnvallssal s az j letben, a megszenteldsben, a hldatossgbl fakad „j engedelmessgben” val sernykedssel (XIV); nem ellenkezik egymssal Jakab s Pl tantsa, mert az l hit cselekedetek ltal bizonyul lnek (XV); de nem akrmifle cselekedetek ltal, hanem az Isten akarata, vagyis „Igjnek szablya szerinti” valsgos j cselekedetek ltal, amelyeknek clja: Isten dicssge, hlnk megbizonytsa, s felebartunk haszna (XVI). Alapjban vve az egyhzrl s a skramentomokrl szl (XVII–XXI) fejezetek is ugyanezt a krisztologikus-krisztocentrikus vonalat folytatjk, hiszen az egyhz a Krisztus teste, melynek egyedl a Feje, egyetemes Psztora s Fpapja; az jelenlte s ajndkai ltetik az evangliumval s az ltala rendelt skramentumokkal tpllkoz gylekezetet. Az egyhz szolgi minden teendjkben az egyhz s mindensg Urnak: Krisztusnak vannak alrendelve, aki a kormnyzi hatalmat nmagnak tartja fenn s gyakorolja is, mindeneket igazgatvn. Krisztus egyedli fpapsgnak s felttlen egyedurasgnak az egyhzban egyfell a hvek egyetemes papsga, msfell az egyhzi szolgk elvileg azonos s egyenrang hivatali vagy szolglati hatalma felel meg. A skramentumokban a lnyeg vagy a „fdolog”: maga Krisztus, az egyedli Kzbenjr s dvzt, az testben s vrben val valsgos rszesls, a Vele val egyesls. A keresztsg a Krisztus vre ltal az testbe val beoltats, az seregbe val besorozs skramentuma. Benne is ppgy, mint az rvacsorban: az r maga adja Szentlelke ltal azt, amit a tle rendelt s szolgi ltal osztogatott jegyekben kibrzol. A Krisztus teste evsnek, vre ivsnak megvilgostsa vgett a hitvalls hromfle evst klnbztet meg: a testit, a lelkit s a skramentumit. Az elsrl sz sem lehet. A msodik vgbemegy hit ltal a skramentumon kvl is „valahnyszor s valahol csak hisz az ember a Krisztusban”. De ppen az ebben val nvekeds s elrehalads cljbl szksges a Krisztus testnek s vrnek skramentumszer evse s ivsa, amikor a hiv „nemcsak a jegyet veszi, hanem magt a jelzett dolgot is lvezi”. Termszetesen, ezeken a fejezeteken ppgy, mint az utna kvetkezkn vgighzdik az eretneksgek, tvelygsek s babonk eltlse. Az egyhzi szent sszejvetelekrl szl rsz (XXII) kiemeli a gylekezeti istentisztelet fontossgt, az skeresztyn egyhz bibliai pldjra hivatkozssal. Az egyhzi knyrgsek dolgban az evangliomi tisztasg, szabadsg s mrtktarts a fszempontok. Feltn az egyhzi neklssel kapcsolatos llspont, amely majdnem a kzny hatrt srolja (XXIII). Ez a szakasz is alapos kiegsztsre s helyesbtsre szorul az rs alapjn. Az nnepnapok s a bjt krdseiben a kresztyn szabadsg, a j rend s az evangliomi egyszersg a legfontosabb. Figyelemre mlt a bjt pozitv, biblikus rtkelse (XXIV). A hitoktatsban s a betegek ltogatsban hsget s buzgsgot kvn a lelkipsztoroktl s a gylekezettl (XXV). A hivk holttestt a Szentllek templomnak kijr tisztessggel s a feltmads remnysgvel, de minden babonasg nlkl kell eltemettetni. A purgatriumrl val felfogst a keresztyn hittel ellenkeznek tartja, a spiritizmust pedig „az rdg incselkedsei, mesterkedsei s mtsai” kz sorolja (XXVI). A szertartsok s vallsos szoksok tern eltli az emberi tallmnyokat, velk szemben a Krisztusban val hit egyszersgt s Isten Igje szerinti gyakorlst hangslyozza, keresztyn szabadsggal (XXVII). Az egyhzi javakrl szl rsz az egyetlen olyan fejezet, amelyikben egy bibliai idzet sincs (XXVIII). A ntlensg, hzassg, s a gyermekek nevelse dolgban jzan bibliai alapigazsgokat tolmcsol. Tiltja a henylst s nagyrartkeli a munks letet: „Az pedig bizonyos, hogy azok a munkk, amelyeket a szlk… igaz hittel vgeznek, Isten szne eltt szent s igazn j cselekedetek s nem kevsb tetszenek Istennek, mint a knyrgs, bjt s alamizsnlkods” (XXIX). A vilgi felsbbsgrl szl s az egsz hitvallst berekeszt XXX. fejezetrl mr fentebb szlottunk.
Mindezzel termszetesen sok helytt mg utalsok formjban sem rinthettk a hitvalls tartalmi gazdagsgt. Ez nem is baj, mert hiszen a bevezetsnek nem feladata az, hogy feleslegess tegye magnak a hitvallsnak olvasst s mindig megjul tanulmnyozst. St ppen erre akar buzdtani s a helyes hasznlathoz szempontokat adni. Vegyk teht s olvassuk, de csak az Igvel egytt s az Igrt, amely – st: Aki! – ma is olyan tisztn s hatalmasan akar hozznk, gylekezethez szlni, mint ahogyan a reformci idejn tette.
Legynk hlsok Istennek, hogy bneink s mulasztsaink ellenre most jra keznkbe adja ezt a hitvallst. ljnk vele, de ne a bet sgban s rabsgban, hanem a Llek jsgban, az Isten gyermekeinek szabadsgban!
JEGYZETEK 1. Az 1528-bl val Berni Ttelek legelseje, mely eredeti szvegben gy hangzik: „Die heylig Christenlich Kilch, deren eynig houpt Christus, ist uss dem wort Gotts geborn, im selben bleybt sy, und hrt nit die stimm eines frmbden.” E. F. Karl Mller: Die Bekenntnisschriften der reformierten Kirche, 1903, 30. lap.
2. Lsd klnsen Cullmann Oszkrnak az els keresztyn hitvallsokrl rt tanulmnyt, melyben kimutatja, hogy mr az jtestmentomi knon kialakulsa eltt, de magbl az jtestmentombl is igazolhatan, ebben foglaltk ssze az els keresztynek hitk lnyegt s az skeresztynsgnek ebbl a hitvallsbl bontakozott ki minden trinitrius hitvalls is. „Tudnunk kell, hogy a keresztyn hit trtneti kiindulsi pontja s dogmatikai kzppontja a Jzus Krisztusban val hit; de azt is tudnunk kell, hogy ez a hit tvolrl sem zrja ki az Atya-Istenben val hitet, st ellenkezleg: megadja annak keresztyn alapjt ugyangy, mint a Szentllekben val hitnek. – Msfell, amikor az els keresztynek azt valljk, hogy Krisztus az r, ezzel pontosan megjellik azt az idt is, amelyben tetszett Istennek kijelenteni az dvssg tervt: azt az idt, amely felleli nemcsak a jelent, hanem a mltat s a jvt is. Ha Krisztus ma r, ez azrt van, mert tegnap testet lttt s megfeszttetett s mert holnap visszajn tlni lket s holtakat.” (Les premires confessions de foi chrtiennes, 1943, 52 lap. – Nmetl is megjelent a „Theologische Studien” c. sorozatban.)
3. A II. Helvt Hitvalls rjnak: Bullinger Henriknek fontosabb letrajzi adatai a kvetkezk: Szletett 1504. jlius 18-n Bremgartenben, ahol atyja lelkipsztor s orgonista volt. Itt vgezte elemi iskolai tanulmnyait, a kzpiskolt Emmerichben, az egyetemet pedig Klnben, ahol fknt az kori klasszikusok, az egyhzi atyk s a skolasztikusok mveit, majd a Szentrst s Luther s Melanchthon els iratait tanulmnyozta. A Szentrs olvassa lelke mlyn mr ekkor protestnss formlta. 1523-tl iskolamester a kappeli kolostorban. Itt anyanyelvn magyarzza a Biblit s Melanchthon Loci-jt, a reformci els nagyobb dogmatikai termkt. Hatsra Kappel reformcija lnyegben vgbement. 1528-tl Hausenben, 1529-tl pedig szlvrosban lelkipsztor. lland kapcsolatban ll Zwinglivel, akinek utdja is lett a zrichi lelkipsztorsgban 1531 vgtl egszen 1575 szeptember 17-n bekvetkezett hallig. a megszilrdtja a zrichi reformcinak, a Zwingli hallt kvet vlsgok kztt. Rendezte s tovbbfejlesztette a reformci szellemben megjult egyhzi s iskolai letet. Kitn igehirdet s lelkigondoz. Temrdek prdikcija s rsmagyarzata maradt rnk (a prftkhoz, evangliumokhoz, apostoli levelekhez s a Jelensek knyvhez). risi mret levelezst folytatott az akkori protestns Eurpnak minden nevesebb theolgusval s fejedelmeivel. kumenikus szemhatrn szntelenl ott volt a lengyel- s magyarorszgi s erdlyi reformci gondja. lnk kapcsolatban llott a magyarorszgi reformci hveivel is. Ennek sok emlke maradt levelezsben. (Bhl Eduard a II. Helvt Hitvalls hromszzados vfordulja alkalmbl megjelent hitvalls-kiadsnak fggelkben – Bcs, 1866 – kzlte Fejrthy Jnosnak kt, Huszr Glnak, Makarios Jzsefnek, Thri Mtysnak s Mlius Pternek egy-egy Bullingerhez rt levelt. Ezek tartalmt Rth Gyrgy: Bullinger Henrik s a magyar reformci c. cikkben – Irodalomtrtneti Kzlemnyek, 1896, 42–58. s 273–289. lap – rszletesen ismerteti. Erds Kroly: Bullinger Henrik s Fejrthy Jnos levelezse – Debrecen, 1913. – c. dolgozatban Fejrthynak mr ngy levelt adja magyar fordtsban s trtneti mltatssal.) Azt is meg kell emltennk, hogy Bullinger Fejrthy krsre egy latin nyelv „levlszer knyvecskt” is rt „a szorongatott s lesjtott magyarorszgi egyhzaknak s ezek lelkipsztorainak s szolginak”, mely Libellus Epistolaris etc. cmmel jelent meg 1559-ben, valsznen Kolozsvrott. (A fennmaradt egyetlen pldny tartalmrl elg rszletesen beszmol Rth Gyrgy az imnt emltett cikkben.) Bullinger valban „kumenikus theologus” volt, sokat fradozott a reformci lutheri s svjci irnynak sszebkltetsn, majd pedig a zrichi s genfi vonal egyestsn. Rszt vett az I. Helvt Hitvalls szerkesztsben (1536). Klvinnal a zrichi egyezmnyben (Consensus Tigurinus, 1549) sikerlt megtallnia a teljes sszhangot az rvacsoratanban. Szeretetteljes egynisgre s nagy tekintlyre jellemz, hogy Klvin „legjobb apnknak” nevezte. Kivl munksa volt a „reformtus kumenicits” gynek. (Lsd a tovbbi rszleteket Erds Jzsef „Trtnelmi bevezetsben” a II. Helvt Hitvalls ltala ksztett s 1907-ben Debrecenben kiadott fordtshoz.) – A legjabb Bullinger-letrajz Andr Bouvier: Henri Bullinger (1940) c. mve. lete 1531-ig terjed szakaszrl pedig Fritz Blanke: Der junge Bullinger (1942).
4. Az elvi fejtegetseinkben eladottakkal kapcsolatban v. klnsen K. Barth: Die Kirchliche Dogmatik, I. 2, 693–740. s 919–938. lapjait, tovbb „Wnschbarkeit und Mglichkeit eines allgemeinen reformierten Glaubensbekenntnisses” c. dolgozatt (Die Theologie und die Kirche, 1928, 76–105. l.). Lsd mg magyar fordtsban megjelent „Hiszek” (Debrecen, 1936.) s „Istenismeret s istentisztelet” (Budapest, 1943.) c. mvei els fejezeteit. – A trtneti vonatkozsokkal kapcsolatban fknt W. Hildebrandt – R. Zimmermann: Bedeutung und Geschichte des zweiten Helvetischen Bekenntnisses (Zrich 1938.) c. mvt.
5. Amint mr Melanchthon klasszikusan megfogalmazta: Verbum Dei condit articulos fidei, praeterea nemo, ne angelus quidem. (A hitcikkek alapjt Isten Igje veti meg, rajta kvl senki, mg angyal sem.)
6. Sok egyb theologiai munkja kztt Bullinger egy kln kis rtekezst is rt „De Testamento seu foedere Dei unico et aeterno” cmmel. Mltn tartjk az n. frigy-theologia vagy „foederalis theologia” elfutrnak. Tle vezet az t Musculuson s Ursinuson meg Olevianuson t Cocceiushoz, de bizonyos rtelemben a mai kiads „dvtrtneti theologihoz” is!
7. Lsd klnsen a Szenthromsgrl szl III. fejezetet, tovbb a XI. fejezet vgn s a XVI. fejezet elejn tallhat nyomatkos hivatkozst ezekre a szimblumokra.
8. Figyelemre mlt, hogy Meliusk az Egervlgyi Hitvallsnak (1562.) ezt a cmet adtk: Confessio Catholica de praecipuis fidei articulis (katholikus hitvalls a hit fcikkeirl), st odig mentek igazhit katholicitsuk igazolsban, hogy ahol csak tehettk, nemcsak az egyhzi s kzpkori tantekintlyekre, hanem mg a tridenti zsinat (!) hatrozataira is hivatkoztak. Lsd errl Rvsz Imre: A Debreceni–Egervlgyi Hitvalls s a Tridentinum (1934) c. dolgozatt. – Tudvalev, hogy a reformci s az azt kvet protestns orthodoxia idejn atyink tvolrl sem gondoltak arra, hogy a „katholikus” elnevezst tengedjk a rmai egyhznak s hveinek. Ez csak a ksbbi nagy elfelejtkezsek folytn kvetkezett be, amikor a „modern protestantizmus” annyira modern lett, gy „felvilgosult” s elvilgiasodott, hogy sokszor mr nem is rtette s nem is kpviselte igazn a reformci hitvallst.
9. A II. Helvt Hitvallson vgighzdik a rmai katholicizmussal szembeni les s mlyrehat ellentt. Tanulsgos ebbl a szempontbl is kln vizsglds trgyv tenni hitvallsunkat. Minden ponton kiderl, hogy „protestlsval” elssorban nem tiltakozni akar s korntsem a tagadsbl s ellenkezsbl l, hanem mindentt egy nagyobbat s teljesebbet hirdet: Krisztust, az egyedli Kzbenjrt, az kegyelmes s felttlen urasgt a tants s az let minden vonaln. Errl van sz a reformci nagy kzpponti tteleiben: solus Christus, sola Scriptura sacra, sola gratia, sola fide, soli Deo gloria. Mert ezeket ltja szentrsellenes mdon megcsorbtva s vgzetesen eltorztva, azrt knytelen tiltakozni is. A protestlsnak ez a bizonysgtev s tiltakoz jellege – hitvallsunknak a rmai katholicizmussal szembeni nagy pozitv s negatv mondanivali klns idszersggel s nyomatkkal hangzanak a rmai ppa ltal az 1950. v vgn kihirdetett „Mria-dogmval” kapcsolatban. Ha semmi ms, ez az egy – a rmai katholicizmus alapvet eltvelyedst betetz „hitttel” – megdbbenten alhzza a protestl evangliumi keresztynsg, benne a reformtus hitvalls igazt. (Br itt azt is meg kell emltennk, hogy a II. Helvt Hitvalls – elg meggondolatlanul – XI. fejezetben tveszi a nem biblikus kzpkori kifejezst s „mindenkor szz” Mrirl beszl. Ezen a ponton a Szentrs alapjn korrekcira szorul.)
10. Ez is tanulsgosan megfigyelhet a II. Helvt Hitvallson. Br a krisztolgiban s az rvacsoratanban hatrozottan kifejti a luthernusok felfogstl eltr meggyzdst, ket meg sem nevezi.
11. Ez azt jelentette, hogy „corporaliter, realiter et substantialiter”, teht „testileg, valsgosan s lnyegileg” veszik – mg pedig nemcsak a hivk, hanem a hitetlenek is – a Krisztus testt s vrt. (V. ezzel szemben a reformtus egyhz tantst a II. Helvt Hitvalls XXI. rszben.)
12. Az jabb kutatsok eredmnyei folytn, a II. Helvt Hitvalls megrsnak pontos ideje bizonytalann vlt. A korbbi felfogs szerint Bullinger 1562-ben rta. Azonban Diriumba mr 1561-ben ezt jegyezte be: „Rvid magyarzatot rok az igaz hitrl.” (Ich schreibe eine kurze Erluterung des rechten Glaubens.) 1566-ban mgis azt mondja, ugyancsak a Diriumban: „Azt a hitvallst az 1564-ik vben rtam, amikor a pestis dhngtt.” (V. Hildebrandt–Zimmermann i. m. 36–37. l.). Ezek az adatok akknt egyeztethetk ssze, hogy Bullinger 1561-ben megkezdte, 1562-ben befejezte, 1564-ben pedig tdolgozta hitvallst.
13. Lsd ezeket E. F. K. Mller fentebb idzett hitvallsgyjtemnyben.
14. Ed. Bhl: Die Zweite Helvetische Confession. (Eine Antrittsrede, Wien, 1864.) 17. lap.
15. Hildebrandt–Zimmermann i. m. 41. lap.
16. La confession helvtique postrieure. (Traduction franaise de 1566.) Introduction et notes par Jacques Courvoisier (Cahiers thologiques de l’actualit protestante) 1944. 16. l.
17. Die Theologie und die Kirche, 82–83. l.
18. Nmet fordtsban olvashat ez a szakasz Hildebrandt–Zimmermann i. m. 15–16. lapjn. Lsd magyarul a XXI. fejezethez fztt jegyzetben.
19. Lsd errl rszletesebben Niesel: Klvin theolgija, Debrecen 1943, 31–43. s 87–88. lapjt. Tovbb a 22. jegyzetben emltett Niesel fle reformtus hitvallsgyjtemnyben (a 325–337. lapokon) a dsseldorfi tteleket s a barmeni nyilatkozatokat.
20. Ms reformtus hitvallsok – gy pldul a belga s a skt hitvalls – ebben a tekintetben gazdagabb s tagoltabb bibliai ismeretet nyjtanak, nem is szlva Klvinrl, aki nemcsak Institutijban, hanem a spiritualista rajongk elleni vitairatban a Szentllekrl szl tan alapos kifejtst adja. De a vgs dolgokrl szl tan terletn a bibliai s theolgiai kutats nagy jelentsg eredmnyei ma mr nagyon odakvnkoznak a hitvalls szomszdsgba. Azonban ne mulasszuk el annak megemltst sem, hogy a reformtorok kzt ppen Bullinger volt az, aki 101 prdikciban vgigmagyarzta a Jelensek knyvt. Milyen kr, hogy nem szerkesztett kln fejezetet hitvallsban is az eschatologinak!
21. V. ehhez a szakashoz Trk Istvn: A tanbeli reform krdse c. dolgozatt. (Theologiai Szemle, 1947. nyri krlevl, 27–35. l.)
22. Herrenbrck Walter, aki az 1938-i Nisel-fle reformtus hitvallsgyjtemnyben a II. Helvt Hitvalls eredeti szvegnek legjabb kritikai kiadst gondozta, elszavban ezt rja: „A Confessio theologiai tartalmt tudomsom szerint mg nem tettk behat vizsglat trgyv; nem mentek tovbb somms ttekintseknl. Azrt itt olyan feladatok vrnak a jvre, amelyeknek munkbavtele annyival is inkbb szksges s gymlcsz, mert ebben a hitvallsi iratban a reformtus theologinak valban klasszikus sszefoglalsa szllt renk rksgl.” (Niesel: Die Bekenntnisschriften und Kirchenordnungen der nach Gottes Wort reformierten Kirche, 1938, 220. lap.) – Ehhez mg azt is hozztehetjk, hogy dogmatrtneti s theologiatrtneti vizsgldsra is szksg van ezen a tren, mert pontrl pontra meg kellene llaptani: hogyan tallta meg Bullinger a zwinglinus s a klvini gondolatok szintzist. (Ezt a trtneti kutatst ma mr Zwingli s Klvin mveinek j szvegkritikai kiadsai s a theologijukat feldolgoz szmos tanulmny knnyti meg.) Erre kvetkezhetnk azutn a II. Helvt Hitvalls theologijnak kidolgozsa. ehhez is bizonyra j elmunklatokat nyjt majd Niesel ppen most megjelen Szimbolikja, tovbb W. Kreck j nhny vvel ezeltt meghirdetett, de mg kiadatlan mve: A reformtus hitvallsok theologija, amely Edm. Schlink kitn knyvnek (Die Theologie der lutherischen Bekenntnisschriften) lesz mlt reformtus prja. – Termszetesen nem szabad figyelmen kvl hagyni azt a theologiai magyarzatokat nyjt irodalmat sem, amelyet a XVII. szzadbeli reformtus (tlnyoman zrichi) orthodoxia termelt, kivlt az I–XI., XVI., XIX–XXI. fejezetekrl. rik: Beumlerus, Huldricus, Thomann, Gernlerus, Wettstein s a magyar Veresegyhzi Tams, aki a predestincirl szl fejezettel foglalkozott „Disputationes in Cap. X. Conf. Helv. partes II, Tiguri 1673.” cm rtekezsben. A kzelebbi adatokat lsd W. Hildebrandt–R. Zimmermann i. m. 54. lapjn. – Ksbbi idbl: L. Thomas: La confession helvtique (Etudes historico-dogmatiques), Geneve 1853. (Inkbb tcsoportostott fordts s megjegyzsek, semmint behat tartalmi feldolgozs.)
23. V. E. F. Karl Mller i. m. 2, 13–18.
24. Uo. XXI, 30–35. s Barth i. m. 80. lap.
25. gy magyarorszgi reformtus egyhzunk mindjrt I. trvnycikke elejn gy hivatkozik a II. Helvt Hitvallsra s a Heidelbergi Ktra, mint „elfogadott hitvallsaira”. A lelkipsztorok s segdlelkszek eskjben is ott van ez a slyos mondat: „A teljes Szentrst szorgalmasan tanulmnyozom, szimbolikus knyveinket, gy mint a Msodik Helvt Hitvallst s a Heidelbergi Ktt tiszteletben tartom, Isten Igjt… anyaszentegyhzunk hitelvei szerint tisztn s igazn hirdetem.” – Azt is elmondhatjuk, hogy nem sok reformtus egyhz van a fld kereksgn, amelyik ebbl a szempontbl hvebb lett volna a mienknl a II. Helvt Hitvallshoz. Formlis egyhzjogi rtelemben mg a legmodernistbb protestntizmus idejn sem helyeztk hatlyon kvl. Vajha lelkikpen is ilyen hvek lettnk volna s lennnk hozz! – Mg azt is tegyk hozz, hogy ez a hitvalls haznkban eddig nem kevesebb, mint 18 kiadst rt, bizonyra a legtbbet valamennyi nemzet kztt. Pedig megjelent a latin eredetijn kvl nmetl, franciul, lengyell, angolul, hollandul, romnul, olaszul, st trkl s arabul is. Ma is hivatalos hitvallsi iratuknak ppen Eurpnak ezen a tjain l reformtusok tartjk, m. az ausztriai, csehszlovkiai, lengyelorszgi, magyarorszgi, romniai s jugoszlviai reformtus egyhzak, melyek kzl szmbelileg a hazai s a romniai a legnagyobb.
26. De az nagyon helyes, ha pldul gylekezeti estken folyamatos tantsi vezrfonalul vesszk idnknt a II. Helvt Hitvallst is, nemcsak a Heidelbergi Ktt, amely az n. ktmagyarzatok szzados gyakorlata s a konfirmcii oktats rvn sokkal ismertebb a gylekezet tagjai eltt. Egy lelkipsztornak sem volna szabad megfosztania nmagt s a gylekezetet attl az rmtl s lelki haszontl, amit a II. Helvt Hitvallsnak ilyen kzs, gylekezeti tolmcsolsa s megbeszlse jelent. – A lelkszkri munknak is egyik legtermkenyebb formja lehetne: pontrl pontra kzsen megvizsglni s megvitatni, milyen dnt szempontokat ad mai igehirdetsnk szmra ez a hitvalls; hogyan elevenedik meg a teljes Szentrssal val szembests rvn s tgtja hitismeretnk szemhatrait, lesti ltsunkat a tvhit s a tvtan mai forminak felismersre; milyen pontokon hanyatlottunk el tle klnsen; hogyan kell kiegszteni, bvebben kifejteni, vonalait kihzni mig, a hit s let mai krdseiig stb. Nagy Barna
CONFESSIO ET EXPOSITIO SIMPLEX ORTHODOXAE FIDEI
et dogmatum Catholicorum syncerae religionis Christianae, concorditer ab Ecclesiae Christi ministris, qui sunt in Helvetia, Tiguri, Bernae, Scaphusii, Sangalli, Curiae Rhetorum et apud confoederatos, Mylhusii item, et Biennae, quibus adiunxerunt se et Genevensis Ecclesiae ministri, edita in hoc, ut universis testentur fidelibus, quod in unitate verae et antiquae Christi Ecclesiae, perstent, neque ulla nova aut erronea dogmata spargant, atque ideo etiam nihil consortii cum ullis Sectis aut haeresibus habeant: hoc demum vulgata tempore, qui de ea aestimare piis omnibus liceat. Rom. X CORDE creditur ad iustitiam, ore autem confessio sit ad salutem A Msodik Helvt Hitvalls eredeti cmirata
VALLSTTEL - s egyszer magyarzat az igaz hitrl s a tiszta keresztyn valls egyetemes tantteleirl
melyet teljes egyetrtsben Krisztus anyaszentegyhznak azok a lelkipsztorai adtak ki ebben a knyvben, akik Svjcban, Zrichben, Bernben, Schaffhausenben, Szent Gallenben, Churban s a szvetsges kantonokban, valamint Mhlhausenben s Biehlben vannak s akikhez csatlakoztak a genfi egyhz lelkipsztorai is, azzal a szndkkal, hogy minden hiv eltt bizonysgot tegyenek arrl, hogy Krisztus igaz s si anyaszentegyhznak egysgben megmaradnak s semmifle kzssgk nincsen semmifle szektval vagy eretneksggel: ezt a vallsttelt most vgre kzztettk, hogy ezltal minden kegyes embernek mdjban legyen vlemnyt alkotni rla. Szvvel hisznk az igazsgra, szjjal tesznk pedig vallst az idvessgre. Rm. 10:10
ELSZ - Krisztus minden hvnek, akik Nmetorszgban s a kls nemzetek kztt vannak, az alulrott svjci gylekezetek lelkipsztorai az Atya Istentl a mi Urunk a Jzus Krisztus ltal kegyelmet s bkessget krnek.
Sok s klnbz hitvallst s magyarzatot rtak eddig s adnak ki klnsen a mai idben orszgok, nemzetek s vrosok, amelyekkel a legutbbi szzadban a vilgszerte felburjnz veszedelmes eretneksgek oly szerencstlen elszaporodsa kzepett azt tantjk s arrl tesznek bizonysgot, hogy egyhzaikban igazhiten, nyltan s becsletesen vlekednek, hisznek s tantanak keresztyn hitnknek s vallsunknak ltalban valamennyi s kln-kln minden egyes tanttelrl, vgl, hogy teljesen idegenek az eretneksgekkel s a szektkkal val kzssgtl. Mi teht, jllehet ezt mr ezeltt is megtettk nyilvnossg el bocstott iratainkban, mgis mivel azok taln feledsbe merltek s klnbz helyeken s terjedelmesebben is magyarzzk meg a dolgot, mintsem hogy mindenki rrne azt megvizsglni s elolvasni, ms hivk jeles pldjtl sztnzve ezzel a rvid magyarzattal prbljuk fellelni s Krisztus minden hve el trni egyhzainknak tantst s rendtartst, melyet azok szinte a reformci kezdete ta sok ven t s sok vlsgos helyzeten t mind e mai napig a legnagyobb egyetrtsben egyfell tantottak, msfell most is fltkenyen riznek. Ugyanezzel a munknkkal bizonytjuk mindenki eltt a mi teljes egyetrtsnket, melyet megadott neknk az r, hogy a mi egyhzainkban, amelyekben szolglatra rendelt, ugyanazt hirdessk mindnyjan s ne legyenek kztnk meghasonlsok, hanem legynk egyrtelm s egyrzelm egysges test. Bizonytjuk tovbb azt is, hogy a mi egyhzainkban a legkevsb sem terjesztnk olyan tanokat, amilyeneket neknk hamisan s alaptalanul tulajdontani s rnk fogni iparkodik nmely ellenfelnk, klnsen azok krben, akikhez irataink nem jutnak el s akik tantsainkat nem jl ismerik. Teht ezekbl az rsainkbl nagyon vilgosan meg fogjk tudni az elfogulatlan olvask, hogy nincs semmi kzssgnk semmifle szektval vagy eretneksggel, amelyekrl evgbl csaknem minden fejezetben emltst tesznk s amelyeket megcfolva megblyegznk. R fognak jnni teht arra is, hogy mi Krisztusnak Nmet-, Francia- s Angolorszgban lev szentegyhzaitl, valamint a keresztyn vilghoz tartoz ms nemzetbeliektl gonosz hitbeli szakadssal nem vlunk s nem szakadunk el, hanem velk, egyenknt s sszesen, ebben a megvallott keresztyn igazsgban sznlels nlkl egyetrtnk s ket szinte szeretettel leljk magunkhoz.
mbr valban szlelhet a klnbz egyhzakban nmi eltrs a kifejezsekben s a tants magyarzatnak mdjban, valamint a szertartsokban s rendtartsokban s ebben minden egyes egyhz a maga beltsa, a krlmnyek s a lelki pls szempontjai szerint jrt el, mgis gy ltszik, hogy ez soha az egyhz trtnetben nem szolgltatott okot viszlykodsokra s szakadsokra. Etekintetben ugyanis Krisztus egyhzai mindig szabadsggal ltek. Ezt lthatjuk az egyhztrtnelemben. Bven elg volt a rgi idk kegyeseinek az a klcsns megegyezs, amely a f hitttelekben, azok igazhit rtelmezsben s a testvri szeretetben megvolt.
Ezrt remljk, hogy Krisztus egyhzai, amint ebbl a hitvallsbl meggyzdnek arrl, hogy mi a szent s rk Istentl adott tantsban, valamint annak igaz rtelmezsben s a testvri szeretetben velk, klnsen pedig az si apostoli egyhzzal mindenben megegyeznk, k is szvesen meg fognak egyezni velnk a hit s tants egysgben, annak igaz rtelmezsben s a testvri szeretetben. St ezt a hitvallst fkpp azrt is adtuk ki, hogy az egyhzak bkessgt, egyetrtst s egyms irnti szeretett a nmetorszgi s ms klfldi egyhzaknl keressk, megnyerjk s ha mr megnyertk, meg is tartsuk.
Ugyanakkor szeretnk hinni, hogy van azokban az egyhzakban annyi szeretet, szintesg s becsletessg, hogy ha eddig nmelyek trtnetesen valamit kevsb helyesen rtettek meg a mi dolgaink kzl, ezutn, megismerve ezt a mi szinte vallsttelnket, semmikppen sem fognak bennnket az eretnekek kz sorolni, sem a mi egyhzainkat, melyek Krisztus igaz egyhzai, nem fogjk mint istenteleneket krhoztatni.
Mindenki eltt pedig nneplyesen kijelentjk, hogy mindig nagyon kszek vagyunk, ha brki kvnja, mindazt, amit itt eladtunk, egyenknt s sszesen bvebben kifejteni, vgl azoknak, akik Isten igjbl jobbra tantannak, ksznetnk nyilvntsval engedni s hozzjuk igazodni az rban, akinek dicsret s dicssg. Kelt: 1566. mrcius 1-n. / Alrtk Krisztus minden svjci egyhznak lelkipsztorai, akik Zrichben, Bernben, Schaffhausenben, Szent Gallenben, Churban s a szvetsges kantonokban az Alpokon innen s tl, Mhlhausenben s Biehlben szolglnak s akikhez csatlakoztak a genfi egyhz lelkipsztorai is.
Csszri rendelet arrl, hogy kik tartandk katholikusoknak s kik eretnekeknek Gratianus, Valentinianus s Theodosius Augustus csszr Konstantinpoly vrosa npnek. Azt akarjuk, hogy minden np, melyet a mi kegyelmes uralmunk kormnyoz, abban a vallsban ljen, amelyet – az ltala egszen mostanig belnk oltott valls szerint – Szent Pter apostol adott t a rmaiaknak s amelyrl nyilvnval, hogy azt kveti Damasus ppa s Pter alexandriai pspk, ez az apostoli szentsg frfi: ez pedig az, hogy az apostoli tants s az evangliumi tudomny szerint az Atynak, a Finak s a Szent Lleknek egy istensgt hisszk egyenl mltsgban s szent hromsgban. Meghagyjuk, hogy akik ezt a trvnyt kvetik, azok a katholikus keresztynek nevt viseljk, a tbbiek pedig, akiket eszteleneknek s rlteknek tlnk, az eretnek tan gyalzatt hordozzk s elszr Isten bntetse ltal, majd a mi lelknk indulatbl, melyet Isten akarata kelt fel bennnk, megtorlssal lakoljanak. Kelt Februr 27-n Thessalonikban Gratianus, Valentinianus s Theodosius Augustus. Egybknt az evangliumi s apostoli trtnet Pter kt levelvel egytt megtant bennnket arra, hogy milyen vallst adott t Szent Pter apostol valamennyi keleti s nyugati egyhznak, mg inkbb a rmainak. Hogy pedig Damasus ppa hite s tantsa milyen volt, az kitnik az hitvallsbl.
Damasus hitvallsa Szent Jeromos mveinek 2. ktete szerint. Hisznk egy Istenben, mindenhat Atyban s a mi egy urunkban, a Jzus Krisztusban, Isten Fiban s a Szent Llekben. Az Istent nem mint hrom Istent, hanem az Atyt, Fit s Szent Lelket mint egy Istent tiszteljk s valljuk, hogy nem gy egy az Isten, mintha magnos volna s nem olyan, mint aki maga magnak Atyja s maga magnak Fia, hanem Atya az, aki nemzett s Fi az, aki nemzetett: a Szent Llek pedig se nem szletett se nem szletetlen, se nem teremtetett se nem lett, hanem az Atytl s a Fitl szrmazik, ppen olyan rkkval, mint az Atya s a Fi, velk egyenl s egytt mkdik velk. Mert meg van rva, hogy az r szavra, azaz az Isten Fia ltal lettek az egek s szjnak leheletre minden seregk. s msutt: Kibocstod a te lelkedet, megjulnak, s jj teszed a fldnek sznt. s ezrt az Atya, Fi s Szent Llek nevben egy Istent vallunk, s ez a nv az hatalmra, nem pedig sajtossgaira vonatkozik. Az Atynak sajtos neve Atya, a Finak sajtos neve Fi s a Szent Llek sajtos neve Szent Llek. Ebben a hromsgban egy Istent tisztelnk, mert ami egy Atytl van, egy termszet, egy lnyeg s egy hatalm az Atyval. Az Atya nemzette a Fit, nem akarata szerint, nem szksgbl, hanem termszete szerint. A Fi, aki sohasem sznt meg az Atyval egytt lenni, az idk teljessgben leszllott az Atytl a mi megvltsunkra s az rsok beteljestsre. s fogantatott Szent Llektl s szletett szztl. Testet, lelket s hozznk hasonl gondolkodst, azaz tkletes emberi mivoltot lttt magra s nem vesztette el azt, ami volt, hanem kezdett az lenni, ami nem volt azeltt, mgis gy, hogy tkletes volt a sajt tulajdonsgaiban s igaz a mieinkben. Mert aki Isten volt, emberr szletett s aki emberr szletett, gy mkdik, mint Isten s aki Istenknt mkdik, emberknt hal meg, s aki emberknt meghal, Istenknt feltmad. - Legyzvn a hall hatalmt azzal a testtel, melyben szletett, szenvedett, meghalt s feltmadott, felment az Atyhoz s l az jobbjn abban a dicssgben, mellyel mindig brt s br most is. Hisszk, hogy az hallban s vrben megtisztultunk s feltmaszt bennket az utols napon ebben a testben, melyben most lnk. s van remnysgnk, hogy elnyerjk majd jcselekedeteink jutalmt vagy bneinkrt az rk knszenveds bntetst. Ezt olvasd, ezt hidd, ezt tartsd meg, e hitnek rendeld al lelkedet s letet nyersz s jutalmat Krisztustl. Ugyanezt tantotta egybknt boldog Damasussal s Athanasiussal egytt Szent Pter, alexandriai pspk, amint knnyen kivehet a Trip. Hist. 7. knyvnek 37. s 8. knyvnek 14. fejezetbl. Minthogy pedig mi mindnyjan ezen a hiten s vallson vagyunk, remljk, hogy bennnket mindenki nem eretnekeknek, hanem katholikusoknak s keresztyneknek fog tartani.
|