Theologiai Szemle UF IX. 1966 13-16
Rotterdami Erasmus Az idn [1966], szletsnek flezredik vforduljn az emberisg hlsan emlkezik meg Desiderius Erasmus Rotterdamusrl, a humanista fejedelemrl, a reformci elksztjrl, a bke gynek lnglelk kpviseljrl. Ma mr haznkban is szlesebb krk ismerik t. A Balgasg dicsrete s a Nyjas beszlgetsek cm, magyarra is lefordtott szellemes rsai rvn. A mveldstrtnet gy tartja nyilvn, mint az egyhzi, a tudomnyos s az irodalmi let egyik legnagyobb talaktjt s megjtjt az jkor hajnaln. De egyre jobban felfigyelnk Eramusra mint kzleti emberre, a nemzetkzi egyttmkds, a bke ihletett, fradhatatlan s btor szszljra is.
Nagy szerepe volt a reformci elksztsben, de nem ment vgig a Luther tjn, hanem vatoskodva megllt, st Luthert is igyekezett meglltani. Amikor pedig ez nem sikerlt, visszafordult, s lnyegben az ellenreformcit tmogatta. Ennek okt Erasmus szellemi alkatban, a neki adott kegyelmi ajndkok sajtossgban kell megtallnunk. Ma, a vallshbork kornak letntvel, nemcsak hogy nem fogjuk emiatt Erasmust eltlni - hiszen a hit Istennek ajndka -, hanem a reformcinak tett megelz nagy szolglatait ismerjk el hlval, s tartjuk meg j emlkezetnkben.
A renaissance, amely korbban inkbb mvszeti, letformabeli s politikai megjulst jelenteti, elssorban Erasmus rsain s szemlyes pldamutatsn keresztl lett egyhzi megjulss, vagy legalbbis annak hajv. Korbban a renaissance Olaszorszgban vagy Magyarorszgon szinte egyszeren csak elvilgiasodst jelentett. A magas klrus, amikor magv tette, nem szaktott ugyan klsleg az egyhzzal, hanem gyakorolta hatalmt s tovbb hzta javadalmait, de teljesen vilgias clok s kedvtelsek szolglatba szegdtt. A nmetalfldi Erasmusnl s az hatsa al kerlt szmos humanistnl azonban a renaissance j hullma fokozott biblicitst, Pl apostol s az egyhzatyk irnyad tekintlyt, az elavult egyhzi llapo-tok, a kzpkori skolasztika szellemes s sokoldal birlatt hozta magval. letnek folyst, harcait a tudomny mr rszleteiben is tisztzta. A kutats eredmnyeit egy msik nagy nmetalfldi, J. Huizinga foglalta ssze egy mvszien megrt letrajzban (Erasmus3. Deutsch von W. Kaegi, Basel, 1941).
Egy adat azonban mg mindig vits, ppen Erasmus szletsi ve. 1466 s 1469 szokott szerepelni. A kett kzl Huizinga 1469 mellett foglalt llst (uo., 11. lap jegyzet). A kutatk tbb-sge 13. azonban kitart azta is - nzetnk szerint megokoltan - az 1466-os vszm mellett. Nem sikerlt elgg ellenslyozni azt a fontos kt adatot, hogy a humanista baseli srjnak felirata Erasmust halla vben (1536) 70 vesnek mondja, tovbb hogy maga Erasmus 1517. februr 26-n, Capitohoz in-tzett levelben, gy r sajtmagrl, mint 50 vesrl. Helyesen jrt el teht j Magyar Lexikonunk, amikor - br krdjellel - 1466-ot tntette fel a szlets vnek.
Erasmus rendkivl vltozatos lett megismerhetjk abbl a szp bevezetsbl is, amelyet Kardos Tibor rt A Balgasg dicsrete 1958. vi dszes magyar nyelv kiadsa el. Mi ppen ezrt csak a dnt vonsokat ragadjuk ki. A csaldi fszek, amelybl tja elindult, nem volt teljes. Egy gyermekeirt min-den ldozatra ksz, mvelt desanya nevelte fel. Zsengbb gyermekveiben sokat jelentett szmra az is, hogy a deventeri iskolatestvrek lbainl tanulhatott, mert ezek a tbbi kolos-tori iskolval szemben mr egy, az egyhzi s lelki megjuls vgytl thatott, szintbb, szemlyesebb s gyakorlatiasabb vallsossgot kpviseltek. 1484-ben desanyjt elragadta a pestis. Ugyanebben az vben elvesztette termszetes atyjt, egy a fiai nevelsrt sokat ldoz papi embert is. Erasmus gymok gondozsba kerlt, akik azon buzglkodtak, hogy vdenck vagyonkjt maguknak kaparintsk meg. Nem szntek meg ajnlgatni Erasmusnak a szerzetesi letet. Az ifj 1488-ban egy gynge pillanatban engedett az sztklsnek, s a steyni gostonrendi kanonokok kolostorban bartcsuht lttt. lete vgig bnta ezt az elhamarkodott lpst. Mr az elejn nehezen viselte el a zrdai let egyhangsgt, az idnek res s gpies gyakorlatokra val pazarlst, tanulmnyai folytatsnak majdnem lehetetlenn vlst s a sokszor rtelmetlensgig fokozott aszkzist. De megmaradt ez az ellenszenve azutn is, hogy sikerlt a kolostorbl olymdon kijutnia. hogy Cambrai pspke maga mell vette magntitkrnak, majd megengedte, hogy az ifj szerzetes mint dik a prizsi egyetemen folytathassa tanulmnyait.
Erasmus mintha brtnbl szabadult volna. Prtfogja azonban megfeledkezett az grt tmogatsrl. Hsnknek most egy-szerre kellett, harcolni a megIhetsrt, a klasszikus tudomnyokban val elhaladsrt s szellemi fggetlensgnek megrzsrt. Tantvnyokat vllalt. Ezekbl csak hamar az angol trsadalmi let kivlsgai lettek akik terjesztettk Erasmus els irodalmi mveit, s mint mecnsok alkalmi tmoga-tsban is rszestettk. Tehetsge, a klasszikus latin s grg iradalomoban gyjttt rendkivli jrtassga, btor s termkeny szelleme egyre inkbb magra vonta a figyelmet. Igen neves bartai kztt ott talljuk az angol Morus Tamst. az Utpia rjt. Kardos Tibor szellemes megjegyzse szerint az Utpa ugyanazon rem msik, pozitv felnek tekinthet, amelynek kritikai s szatrikus oldalt Erasmus a Balgasg dicsrete cm mvben metszette ki. Az utbbi azt mutatta meg, hogy milyen a valsgas trsadalom, az elbbi pedig, hogy milyen lehetne s milyennek kellene lennie.
A hnyatott let, a sok nlklzs, a kemny munka, a knyszeren szigor beoszts taln mindenki mst elkedvetlentett volna, de Erasmusnak j volt, mert gyaraptotta emberismerett, bvtette ltkrt, megtantotta, hogy bnni tudjon egszsgvel s idejvel, magamagra ptsen s megrizze fggetlensgt.
Jelents volt szmra tbbszri angliai tartzkodsa. Itt kristlyosodott ki benne s vlt egynisgnek egyik alapsznv az nmagn s a vilgon mosolyogni tud blcsessg, a szeld ktely, amelyekkel a nagy szavakra hallgatott, s a hagyomnyos cimeket s tekintlyeket szemllgette. De Angliban fordult mlyebben s elhatrozbban az evanglium s az egyhzi reform gye fel is.
Anyagi helyzetnek bizonytalansga fleg abban korltozta rzkenyen, hogy utazsi vgyait megvalsthassa. Olaszorszg-ba, ahov taln leginkbb vgydott, csak 40 ves korban s gy tudott eljutni, hogy tanulmnyi felgyeli megbzst vllalt az angol kirly olasz orvosnak kt nagy fia mellett, akik az olasz egyetemeket hajtottk ltogatni. Itt Erasmust az olasz humanistk olyan lelkesedssel s nneplssel fogadtk, amely felrt egy koszors kltv koronzssal. Knyvei s tuds szvegkiadsai, valamint levelezse mr szerte ismertt tettk. Vezet itliai szemlyisgek, lkn a ppval, kitnte-tsekkel halmoztk el. A torini egyetem a teolgia doktorv avatta. Anyagi helyzete azonban mg egy vtizeden t bizonytalan maradt, egszen 1516-ig. amikor tisztelje, a ksbbi V. Kroly csszr 400 forint vdjat rendelt szmra, amennyi fizetst akkortjt a jelesebb egyetemi professzorok lveztek.
Lwenben eltlttt esztendk utn az a nyolc v volt mg nagy jelentsg letben, amelyet 1521-tl Baselben tlttt, mert ott szorosan egyttmkdhetett egy kivl nyomdval, s ebben a kzponti helyen fekv, szabad szellem vrosban egy immr sok orszgra kiterjed humanista tbor kzpontjaknt fejedelmeknt tevkenykedhetett. Erasmus volt az els r, s hossz ideig maradt Eurpban az egyetlen, aki meglt a maga ri termkenysgbl s tbb-kevsb fggetlenl alkothatott. Br elhagyta a kolostort, szerzetes maradt, s hordania kellett a bartcsuht, st brmikor jra kolostorba knyszerthettk. Ebbel a ktttsgbl krsre Gyula ppa szabadtotta ki. Egyni felmentst adott Erasmusnak a kolostorban laks s az, egyhzi ltzet viselse all. A „civilruha'' aztn a szabadsgi s a bels fggetlensg jelt s egy darabjt jelentette szmra.
rdekldse, alkot tevkenysge bmulatosan sokoldal. Jelents mint r, mint tuds, mint pedaggus s tudomny-szervez, mint egy j kegyessg polja s mint trsadalmi reformer. adta ki nyomtatsban els zben az jszvtsg grg szvegt; gyjttte ssze a mltnak s kornak kzmonds anyagt, s ezen keresztl erklcsi felfogsnak emlkeit is. Kritikjnak azonban nagyobb volt a hatsa, mint pozitv gondolatainak. Annak a lavinnak az talakt hatsaitl, amelyet trsadalmi szatrival s bibliai filolgiai kritikjval lendtett mozgsba, vgl maga is visszahklt. A Balgasg dicsrete, vagy a Nyjas beszlgetsek olvasja a szatrai er olyan teremt erej tobzdst tallja ezekben az rsokban, amelyhez ma egy Bertholt Brecht drmarst hasonlthatjuk.
Alapvet gondolatait a kvetkezkben soroljuk fel:
1. a kzpkor baboni, fldszag barbrsga ltal alakjbl kivetkztetett keresztyn egyhzat az jszvetsgi iratok mint tiszta forrs segtsgvel, Az rott s l szerejvel, bksen vissza kell formlni eredeti kori alakjra.
2. az jszvetsg kzppontjban Jzus Krisztus ll, az egyetemesen rvnyes emberi letplda az igazsg s minden erny kpviselje. Jzus Krisztus legtisztbb elvi megnyilatkozsa a Hegyi Beszd. lete s kereszthalla ennek az eszmnek megvalsulsa. Ennek a pldnak a kvetse a keresztynek feladata. Az egyhz legyen egyetlen nagy iskola, ahol a f tantrgy Jzus Krisztus pldjnak a kvetse. Eras-mus felfogsa szerint a jzusi igazlelksgnek s nfelldozsnak az erklcse azonos az antik grg s rmai filozfia nhny nagy alakjnak erklcsvel. Teht nem egy sajtosan keresztyn s felekezet, hanem egyetemesen emberi, a sz teljes rtelmben „humnus" eszmnyrl van sz, amelyet mindenkinek magv kell tenni, aki egyszer megismerte, s ignyt tart az „ember" nvre. Erasmus nem forradalmi, hanem fellrl lefel hat arisztokratikus, tant s pldaad, lass s felttlenl bks reformcit akart, amely nem forgatja fel a trsadalmi rendet, s lehetleg senkinek sem srti a szerzett jogait. Tagadhatatlanul benne volt ebben a felfogsban az emberi akarat erejnek tlbecslse, valamint jkora adag ember-kzpontsg, st bizonyos, az epikureizmus hatrn mozg nyugalomigny.
rthet, hogy Erasmus nem tudta Lutherrel vgigjrni a tnyleges egyhzreformci tjt. Munkja addig volt jelents, amg remny volt a nyugati egyhz egysgnek fennmaradsra. Ekkor rsaival, irnijval igen nagy felvilgost s fellazit hatst fejtett ki. Egyltalban nem tlzs az idtjt a rgi egyhz hveinek az a vdja, hogy „Erasmus tojta a tojsokat, Luther klttte ki a csirkket". De amikor Luther elgette a ppai tokbullt, magra vonta a birodalmi tkot, kemnyen megsrtette VIII. Henrik angol kirlyt, Erasmus tmogatjt amikor a parasztsg forrongani kezdett. az egyhzszakads rme elreveette rnykt, Erasmus arra sznta el magt, hogy meglljt kiltson Luthernak, ha pedig ez nem sikerlne, legalbb sajtmagt hatrolja el tle. VII. Kelemen ppa s VIII. Henrik angol kirly sztklsre kikereste azt a pontot Luther teolgijban, amely a legkevsb felelt meg az emberi szjrsnak, ti. az eleve elrendels tant, s 1524 szeptemberben megtmadta Luthert A szabad akaratrl cm iratval.
Az isteni eleve elrendels tantsa erklcsileg veszedelmes – lltotta Erasmus, mert feleltlenn teszi az embereket. Bizonyos hatrok kztt szabad az emberi akarat. Ez a szabad akarat s az isteni kegyelem egytt juttathatjk el az embert az dvssghez, mg ha a kett kzl az utbbinak van is nagyobb slya. Luther A szolga akaratrl cm rsval vlaszolt, mgpedig ingerlten s elgg srt hangnemben. Sajt letnek a tapasztalatai, a szentrs, s Augustius egyez bizonysgai szerint Luther Istenre mutatott, mint minden lelki ajndk egyedli forrsra. ppen , aki oly nagy bels szabadsggal szeglt szembe kora egyhznak visszalseivel s tvedseivel, ppen , akit korbban maga Erasmus is prftnak, Isten szent embernek tartott, hrtott el hitnek bels bizonysgttele fnynl minden rdemet sajt magtl. „Az ember akarata olyan, mint a l" - rta. - „Ha Isten l rajta, gy akar s gy megy, amint Isten akarja. De ha az rdg lovagol rajta, gy megy, miknt az rdg akarja. Istennek vltozhatatlan akarata szerint trtnik minden ..."
Az derlt ki a sajtos vitbl, hogy Erasmus a reformci valdi alapjt, a mindenre elgsges kegyelem evangliumt tulajdonkppen nem tudta megrteni s hitben nmagra vonatkoztatni. rthet ht, hogy a reformci ltal tmasztott roppant hullmok, a trsadalmi forradalom, a parttalan rajongs s a vallshbork jelei vratlanul rtk s megrmtettk. kzvetlenl az embert akarta szp bks szval, lceldve s buzdtva hatalmas felelssgre rbreszteni. Luther pedig Istenre tmaszkodott s csak Istenen t az emberre. Az embert olyannak ltta akkor is, ha legnagyobb dolgokat hajtja vgre, mint aki Istentl fgg s az ajndkait hordozza. Nevetsges volna azt lltani, hogy Luther gyakorlatilag szolgallek, aki msra tolja a felelssget. St ha valaki hs, akkor az volt kortrsai kztt, a legszabadabb s legmerszebb. Kettjk kzl inkbb Erasmust mondhatnnk sokfle mdon megktzttnek. Mgis furcsa mdon Erasmus vdelmezte az akarat szabadsgt, Luther pedig annak a szolga voltt, azaz Isten l-tali meghatrozottsgt, azt, hogy a szabadsg Istentl szrmazik.
A msik furcsa dolog az volt, hogy Erasmus mveit, aki az emltett vita utn szembefordult Lutherral, a rmai egyhz mgis indexre tette.
Tvednnk azonban, ha azt gondolnk, hogy Erasmus nemcsak a reformci teolgiai alapgondolata irnt volt rzketlen, hanem trsadalomtalakt trekvsei irnt is. St, az emberisg, a bke s a felebarti szeretet eszmi Erasmusnl mg nagyobb hangslyt kaptak, mg jobban gondolkodsnak, agitcijnak a tengelyben lltak, mint a reformci teolgusainl. ppen azrt, mert Erasmus nem reformtor volt, hanem humanista. A nagy emberi clokat, kzvetlenl, az emberi sz-szefogs ereje ltal akarta meghdtani, nem pedig kzvetve, a trtnelem Urnak, Jzus Krisztusnak az idejre s intsre vrva, az szolglatnak a rszeseknt. ppen mert Erasmus szemlyen az ember llt a kzpontban, az ember kpessgei s feladatai, azrt tudott olyan trelemetlen, olyan eltklt s megrz lenni a bke krdsben. Idznk egy mondatot A Bke panasza cm felhvsbl: „A hbor szrny veszedelmvel szemben prbljatok meg a klcsns megrts s ki-engesztelds mdszervel vdekezni. Egyik hbor elveti a msiknak magvait. A bosszlls jabb bossz s harc forrsa. Inkbb szeretettel keltstek fel msban is a szeretet rzst, jindulattal, trekedjetek a kzs megrtsre. Az tnjk fel kzttetek ersebbnek, aki a maga jogaibl tbbrl hajland lemondani a kzssg javra." (Ford. Komor Ilona, j Knyv, 31. sz. 116. lap.)
Erasmus letmvt szemllve nem rejthetjk el azt a benyomsunkat, hogy itt egy a XVIII. szzadba ill ember lte le lett, s szorult a XVI. szzad kialakulatlanabb viszonyainak a buk-tati kz. A modern letforma f gai az letben egymssal tusakodva s egymssal kergetzve voltak knytelenek rvnyeslni. A XVIII. szzadtl kezdve ezek a magatartsformk s eszmk kln plykon futnak tovbb, mint pietizmus s racionalizmus, termszetszeretet s szocilis humanizmus. Annl csodlatramltbb, hogy Erasmusnak gy sikerlt ezeket az letgakat egybetartani, hogy szzadok elmltval azok mindegyiknek kpviseli r mint rdemes sre hivatkozhatnak.
Erasmus s magyar kapcsolatai annyira szmosak s jelentsek, hogy kln knyv szmol be rluk - Trencsnyi-Waldapfel Imre: Erasmus s bartai. Bp. 1941. -Olyan vezet klfldi reformtor, mint Melanchthon, Bucer, Oecolampadius s Zwingli tiszteltk t mesterknek. Ugyanezek voltak azonban a helvt irny magyar reformci legnagyobb tanti is. Teht nem-csak azok rvn, akik kifejezetten „"erasmistk"-nak nevezhetk, mint Komjti Benedek, Pesti Gbor, SylvesterJnos, teht els bibliafordtink rvn, hanem a magyar reformci gyszlvn minden kiemelked, st msodvonalbeli munksra tett hatsa miatt is Erasmus letmve beletartozik a magyar protestantizmus trtnetbe.
D. Dr Bucsay Mihly