//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Rotterdami Erasmus
1966.

D. Dr Bucsay Mihly: Rotterdami Erasmus

Theologiai Szemle UF IX. 1966 13-16

Rotterdami Erasmus Az idn [1966], szletsnek flezredik vforduljn az emberisg hlsan emlkezik meg Desiderius Erasmus Rotterdamusrl, a humanista fejedelemrl, a reformci elksztjrl, a bke gynek lnglelk kpviseljrl. Ma mr haznkban is szlesebb krk ismerik t. A Balgasg dicsrete s a Nyjas beszlgetsek cm, magyarra is lefordtott szellemes rsai rvn. A mveldstrtnet gy tartja nyilvn, mint az egyhzi, a tudomnyos s az irodalmi let egyik legnagyobb talaktjt s megjtjt az jkor hajnaln. De egyre jobban felfigyelnk Eramusra mint kzleti emberre, a nemzetkzi egyttmkds, a bke ihletett, fradhatatlan s btor szszljra is.

Nagy szerepe volt a reformci elksztsben, de nem ment vgig a Luther tjn, hanem vatoskodva megllt, st Luthert is igyekezett meglltani. Amikor pedig ez nem sikerlt, visszafordult, s lnyegben az ellenreformcit tmogatta. Ennek okt Erasmus szellemi alkatban, a neki adott kegyelmi ajndkok sajtossgban kell megtallnunk. Ma, a vallshbork kornak letntvel, nemcsak hogy nem fogjuk emiatt Erasmust eltlni - hiszen a hit Istennek ajndka -, hanem a reformcinak tett megelz nagy szolglatait ismerjk el hlval, s tartjuk meg j emlkezetnkben.

A renaissance, amely korbban inkbb mvszeti, letformabeli s politikai megjulst jelenteti, elssorban Erasmus rsain s szemlyes pldamutatsn keresztl lett egyhzi megjulss, vagy legalbbis annak hajv. Korbban a renaissance Olaszorszgban vagy Magyarorszgon szinte egyszeren csak elvilgiasodst jelentett. A magas klrus, amikor magv tette, nem szaktott ugyan klsleg az egyhzzal, hanem gyakorolta hatalmt s tovbb hzta javadalmait, de teljesen vilgias clok s kedvtelsek szolglatba szegdtt. A nmetalfldi Erasmusnl s az hatsa al kerlt szmos humanistnl azonban a renaissance j hullma fokozott biblicitst, Pl apostol s az egyhzatyk irnyad tekintlyt, az elavult egyhzi llapo-tok, a kzpkori skolasztika szellemes s sokoldal birlatt hozta magval. letnek folyst, harcait a tudomny mr rszleteiben is tisztzta. A kutats eredmnyeit egy msik nagy nmetalfldi, J. Huizinga foglalta ssze egy mvszien megrt letrajzban (Erasmus3. Deutsch von W. Kaegi, Basel, 1941).

Egy adat azonban mg mindig vits, ppen Erasmus szletsi ve. 1466 s 1469 szokott szerepelni. A kett kzl Huizinga 1469 mellett foglalt llst (uo., 11. lap jegyzet). A kutatk tbb-sge 13. azonban kitart azta is - nzetnk szerint megokoltan - az 1466-os vszm mellett. Nem sikerlt elgg ellenslyozni azt a fontos kt adatot, hogy a humanista baseli srjnak felirata Erasmust halla vben (1536) 70 vesnek mondja, tovbb hogy maga Erasmus 1517. februr 26-n, Capitohoz in-tzett levelben, gy r sajtmagrl, mint 50 vesrl. Helyesen jrt el teht j Magyar Lexikonunk, amikor - br krdjellel - 1466-ot tntette fel a szlets vnek.

Erasmus rendkivl vltozatos lett megismerhetjk abbl a szp bevezetsbl is, amelyet Kardos Tibor rt A Balgasg dicsrete 1958. vi dszes magyar nyelv kiadsa el. Mi ppen ezrt csak a dnt vonsokat ragadjuk ki. A csaldi fszek, amelybl tja elindult, nem volt teljes. Egy gyermekeirt min-den ldozatra ksz, mvelt desanya nevelte fel. Zsengbb gyermekveiben sokat jelentett szmra az is, hogy a deventeri iskolatestvrek lbainl tanulhatott, mert ezek a tbbi kolos-tori iskolval szemben mr egy, az egyhzi s lelki megjuls vgytl thatott, szintbb, szemlyesebb s gyakorlatiasabb vallsossgot kpviseltek. 1484-ben desanyjt elragadta a pestis. Ugyanebben az vben elvesztette termszetes atyjt, egy a fiai nevelsrt sokat ldoz papi embert is. Erasmus gymok gondozsba kerlt, akik azon buzglkodtak, hogy vdenck vagyonkjt maguknak kaparintsk meg. Nem szntek meg ajnlgatni Erasmusnak a szerzetesi letet. Az ifj 1488-ban egy gynge pillanatban engedett az sztklsnek, s a steyni gostonrendi kanonokok kolostorban bartcsuht lttt. lete vgig bnta ezt az elhamarkodott lpst. Mr az elejn nehezen viselte el a zrdai let egyhangsgt, az idnek res s gpies gyakorlatokra val pazarlst, tanulmnyai folytatsnak majdnem lehetetlenn vlst s a sokszor rtelmetlensgig fokozott aszkzist. De megmaradt ez az ellenszenve azutn is, hogy sikerlt a kolostorbl olymdon kijutnia. hogy Cambrai pspke maga mell vette magntitkrnak, majd megengedte, hogy az ifj szerzetes mint dik a prizsi egyetemen folytathassa tanulmnyait.

Erasmus mintha brtnbl szabadult volna. Prtfogja azonban megfeledkezett az grt tmogatsrl. Hsnknek most egy-szerre kellett, harcolni a megIhetsrt, a klasszikus tudomnyokban val elhaladsrt s szellemi fggetlensgnek megrzsrt. Tantvnyokat vllalt. Ezekbl csak hamar az angol trsadalmi let kivlsgai lettek akik terjesztettk Erasmus els irodalmi mveit, s mint mecnsok alkalmi tmoga-tsban is rszestettk. Tehetsge, a klasszikus latin s grg iradalomoban gyjttt rendkivli jrtassga, btor s termkeny szelleme egyre inkbb magra vonta a figyelmet. Igen neves bartai kztt ott talljuk az angol Morus Tamst. az Utpia rjt. Kardos Tibor szellemes megjegyzse szerint az Utpa ugyanazon rem msik, pozitv felnek tekinthet, amelynek kritikai s szatrikus oldalt Erasmus a Balgasg dicsrete cm mvben metszette ki. Az utbbi azt mutatta meg, hogy milyen a valsgas trsadalom, az elbbi pedig, hogy milyen lehetne s milyennek kellene lennie.

A hnyatott let, a sok nlklzs, a kemny munka, a knyszeren szigor beoszts taln mindenki mst elkedvetlentett volna, de Erasmusnak j volt, mert gyaraptotta emberismerett, bvtette ltkrt, megtantotta, hogy bnni tudjon egszsgvel s idejvel, magamagra ptsen s megrizze fggetlensgt.

Jelents volt szmra tbbszri angliai tartzkodsa. Itt kristlyosodott ki benne s vlt egynisgnek egyik alapsznv az nmagn s a vilgon mosolyogni tud blcsessg, a szeld ktely, amelyekkel a nagy szavakra hallgatott, s a hagyomnyos cimeket s tekintlyeket szemllgette. De Angliban fordult mlyebben s elhatrozbban az evanglium s az egyhzi reform gye fel is.

Anyagi helyzetnek bizonytalansga fleg abban korltozta rzkenyen, hogy utazsi vgyait megvalsthassa. Olaszorszg-ba, ahov taln leginkbb vgydott, csak 40 ves korban s gy tudott eljutni, hogy tanulmnyi felgyeli megbzst vllalt az angol kirly olasz orvosnak kt nagy fia mellett, akik az olasz egyetemeket hajtottk ltogatni. Itt Erasmust az olasz humanistk olyan lelkesedssel s nneplssel fogadtk, amely felrt egy koszors kltv koronzssal. Knyvei s tuds szvegkiadsai, valamint levelezse mr szerte ismertt tettk. Vezet itliai szemlyisgek, lkn a ppval, kitnte-tsekkel halmoztk el. A torini egyetem a teolgia doktorv avatta. Anyagi helyzete azonban mg egy vtizeden t bizonytalan maradt, egszen 1516-ig. amikor tisztelje, a ksbbi V. Kroly csszr 400 forint vdjat rendelt szmra, amennyi fizetst akkortjt a jelesebb egyetemi professzorok lveztek.

Lwenben eltlttt esztendk utn az a nyolc v volt mg nagy jelentsg letben, amelyet 1521-tl Baselben tlttt, mert ott szorosan egyttmkdhetett egy kivl nyomdval, s ebben a kzponti helyen fekv, szabad szellem vrosban egy immr sok orszgra kiterjed humanista tbor kzpontjaknt fejedelmeknt tevkenykedhetett. Erasmus volt az els r, s hossz ideig maradt Eurpban az egyetlen, aki meglt a maga ri termkenysgbl s tbb-kevsb fggetlenl alkothatott. Br elhagyta a kolostort, szerzetes maradt, s hordania kellett a bartcsuht, st brmikor jra kolostorba knyszerthettk. Ebbel a ktttsgbl krsre Gyula ppa szabadtotta ki. Egyni felmentst adott Erasmusnak a kolostorban laks s az, egyhzi ltzet viselse all. A „civilruha'' aztn a szabadsgi s a bels fggetlensg jelt s egy darabjt jelentette szmra.

rdekldse, alkot tevkenysge bmulatosan sokoldal. Jelents mint r, mint tuds, mint pedaggus s tudomny-szervez, mint egy j kegyessg polja s mint trsadalmi reformer. adta ki nyomtatsban els zben az jszvtsg grg szvegt; gyjttte ssze a mltnak s kornak kzmonds anyagt, s ezen keresztl erklcsi felfogsnak emlkeit is. Kritikjnak azonban nagyobb volt a hatsa, mint pozitv gondolatainak. Annak a lavinnak az talakt hatsaitl, amelyet trsadalmi szatrival s bibliai filolgiai kritikjval lendtett mozgsba, vgl maga is visszahklt. A Balgasg dicsrete, vagy a Nyjas beszlgetsek olvasja a szatrai er olyan teremt erej tobzdst tallja ezekben az rsokban, amelyhez ma egy Bertholt Brecht drmarst hasonlthatjuk.

Alapvet gondolatait a kvetkezkben soroljuk fel:

1. a kzpkor baboni, fldszag barbrsga ltal alakjbl kivetkztetett keresztyn egyhzat az jszvetsgi iratok mint tiszta forrs segtsgvel, Az rott s l szerejvel, bksen vissza kell formlni eredeti kori alakjra.

2. az jszvetsg kzppontjban Jzus Krisztus ll, az egyetemesen rvnyes emberi letplda az igazsg s minden erny kpviselje. Jzus Krisztus legtisztbb elvi megnyilatkozsa a Hegyi Beszd. lete s kereszthalla ennek az eszmnek megvalsulsa. Ennek a pldnak a kvetse a keresztynek feladata. Az egyhz legyen egyetlen nagy iskola, ahol a f tantrgy Jzus Krisztus pldjnak a kvetse. Eras-mus felfogsa szerint a jzusi igazlelksgnek s nfelldozsnak az erklcse azonos az antik grg s rmai filozfia nhny nagy alakjnak erklcsvel. Teht nem egy sajtosan keresztyn s felekezet, hanem egyetemesen emberi, a sz teljes rtelmben „humnus" eszmnyrl van sz, amelyet mindenkinek magv kell tenni, aki egyszer megismerte, s ignyt tart az „ember" nvre. Erasmus nem forradalmi, hanem fellrl lefel hat arisztokratikus, tant s pldaad, lass s felttlenl bks reformcit akart, amely nem forgatja fel a trsadalmi rendet, s lehetleg senkinek sem srti a szerzett jogait. Tagadhatatlanul benne volt ebben a felfogsban az emberi akarat erejnek tlbecslse, valamint jkora adag ember-kzpontsg, st bizonyos, az epikureizmus hatrn mozg nyugalomigny.

rthet, hogy Erasmus nem tudta Lutherrel vgigjrni a tnyleges egyhzreformci tjt. Munkja addig volt jelents, amg remny volt a nyugati egyhz egysgnek fennmaradsra. Ekkor rsaival, irnijval igen nagy felvilgost s fellazit hatst fejtett ki. Egyltalban nem tlzs az idtjt a rgi egyhz hveinek az a vdja, hogy „Erasmus tojta a tojsokat, Luther klttte ki a csirkket". De amikor Luther elgette a ppai tokbullt, magra vonta a birodalmi tkot, kemnyen megsrtette VIII. Henrik angol kirlyt, Erasmus tmogatjt amikor a parasztsg forrongani kezdett. az egyhzszakads rme elreveette rnykt, Erasmus arra sznta el magt, hogy meglljt kiltson Luthernak, ha pedig ez nem sikerlne, legalbb sajtmagt hatrolja el tle. VII. Kelemen ppa s VIII. Henrik angol kirly sztklsre kikereste azt a pontot Luther teolgijban, amely a legkevsb felelt meg az emberi szjrsnak, ti. az eleve elrendels tant, s 1524 szeptemberben megtmadta Luthert A szabad akaratrl cm iratval.

Az isteni eleve elrendels tantsa erklcsileg veszedelmes – lltotta Erasmus, mert feleltlenn teszi az embereket. Bizonyos hatrok kztt szabad az emberi akarat. Ez a szabad akarat s az isteni kegyelem egytt juttathatjk el az embert az dvssghez, mg ha a kett kzl az utbbinak van is nagyobb slya. Luther A szolga akaratrl cm rsval vlaszolt, mgpedig ingerlten s elgg srt hangnemben. Sajt letnek a tapasztalatai, a szentrs, s Augustius egyez bizonysgai szerint Luther Istenre mutatott, mint minden lelki ajndk egyedli forrsra. ppen , aki oly nagy bels szabadsggal szeglt szembe kora egyhznak visszalseivel s tvedseivel, ppen , akit korbban maga Erasmus is prftnak, Isten szent embernek tartott, hrtott el hitnek bels bizonysgttele fnynl minden rdemet sajt magtl. „Az ember akarata olyan, mint a l" - rta. - „Ha Isten l rajta, gy akar s gy megy, amint Isten akarja. De ha az rdg lovagol rajta, gy megy, miknt az rdg akarja. Istennek vltozhatatlan akarata szerint trtnik minden ..."

Az derlt ki a sajtos vitbl, hogy Erasmus a reformci valdi alapjt, a mindenre elgsges kegyelem evangliumt tulajdonkppen nem tudta megrteni s hitben nmagra vonatkoztatni. rthet ht, hogy a reformci ltal tmasztott roppant hullmok, a trsadalmi forradalom, a parttalan rajongs s a vallshbork jelei vratlanul rtk s megrmtettk. kzvetlenl az embert akarta szp bks szval, lceldve s buzdtva hatalmas felelssgre rbreszteni. Luther pedig Istenre tmaszkodott s csak Istenen t az emberre. Az embert olyannak ltta akkor is, ha legnagyobb dolgokat hajtja vgre, mint aki Istentl fgg s az ajndkait hordozza. Nevetsges volna azt lltani, hogy Luther gyakorlatilag szolgallek, aki msra tolja a felelssget. St ha valaki hs, akkor az volt kortrsai kztt, a legszabadabb s legmerszebb. Kettjk kzl inkbb Erasmust mondhatnnk sokfle mdon megktzttnek. Mgis furcsa mdon Erasmus vdelmezte az akarat szabadsgt, Luther pedig annak a szolga voltt, azaz Isten l-tali meghatrozottsgt, azt, hogy a szabadsg Istentl szrmazik.

A msik furcsa dolog az volt, hogy Erasmus mveit, aki az emltett vita utn szembefordult Lutherral, a rmai egyhz mgis indexre tette.

Tvednnk azonban, ha azt gondolnk, hogy Erasmus nemcsak a reformci teolgiai alapgondolata irnt volt rzketlen, hanem trsadalomtalakt trekvsei irnt is. St, az emberisg, a bke s a felebarti szeretet eszmi Erasmusnl mg nagyobb hangslyt kaptak, mg jobban gondolkodsnak, agitcijnak a tengelyben lltak, mint a reformci teolgusainl. ppen azrt, mert Erasmus nem reformtor volt, hanem humanista. A nagy emberi clokat, kzvetlenl, az emberi sz-szefogs ereje ltal akarta meghdtani, nem pedig kzvetve, a trtnelem Urnak, Jzus Krisztusnak az idejre s intsre vrva, az szolglatnak a rszeseknt. ppen mert Erasmus szemlyen az ember llt a kzpontban, az ember kpessgei s feladatai, azrt tudott olyan trelemetlen, olyan eltklt s megrz lenni a bke krdsben. Idznk egy mondatot A Bke panasza cm felhvsbl: „A hbor szrny veszedelmvel szemben prbljatok meg a klcsns megrts s ki-engesztelds mdszervel vdekezni. Egyik hbor elveti a msiknak magvait. A bosszlls jabb bossz s harc forrsa. Inkbb szeretettel keltstek fel msban is a szeretet rzst, jindulattal, trekedjetek a kzs megrtsre. Az tnjk fel kzttetek ersebbnek, aki a maga jogaibl tbbrl hajland lemondani a kzssg javra." (Ford. Komor Ilona, j Knyv, 31. sz. 116. lap.)

Erasmus letmvt szemllve nem rejthetjk el azt a benyomsunkat, hogy itt egy a XVIII. szzadba ill ember lte le lett, s szorult a XVI. szzad kialakulatlanabb viszonyainak a buk-tati kz. A modern letforma f gai az letben egymssal tusakodva s egymssal kergetzve voltak knytelenek rvnyeslni. A XVIII. szzadtl kezdve ezek a magatartsformk s eszmk kln plykon futnak tovbb, mint pietizmus s racionalizmus, termszetszeretet s szocilis humanizmus. Annl csodlatramltbb, hogy Erasmusnak gy sikerlt ezeket az letgakat egybetartani, hogy szzadok elmltval azok mindegyiknek kpviseli r mint rdemes sre hivatkozhatnak.

Erasmus s magyar kapcsolatai annyira szmosak s jelentsek, hogy kln knyv szmol be rluk - Trencsnyi-Waldapfel Imre: Erasmus s bartai. Bp. 1941. -Olyan vezet klfldi reformtor, mint Melanchthon, Bucer, Oecolampadius s Zwingli tiszteltk t mesterknek. Ugyanezek voltak azonban a helvt irny magyar reformci legnagyobb tanti is. Teht nem-csak azok rvn, akik kifejezetten „"erasmistk"-nak nevezhetk, mint Komjti Benedek, Pesti Gbor, SylvesterJnos, teht els bibliafordtink rvn, hanem a magyar reformci gyszlvn minden kiemelked, st msodvonalbeli munksra tett hatsa miatt is Erasmus letmve beletartozik a magyar protestantizmus trtnetbe.

D. Dr Bucsay Mihly

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!