Sos Istvn:
„Prtfognk s kirlunk”
Jzsef fherceg romolgiai kutatsai s reformjai a cignysg trsadalmi-kulturlis beilleszkedsrt

Mr a kortrsak s Habsburg Jzsef Kroly fherceg letrajzri is tbbszr felvetettk a krdst: mi indtotta Eurpa egyik legtekintlyesebb s legsibb uralkodhznak nagy mveltsg tagjt arra, hogy a jrszt kora trsadalmnak perifrijra szorult (szortott), lenzett s megvetett cignysg irnt rdekldjn?
Ennek a „pratlan” rdekldsnek az okt ltalnossgban a fherceg hatrtalan szvjsgban s humanitsban vltk megtallni, azaz: „…lelke sznalmat rzett ez irnt a haztlan (…) kbor faj irnt. Megsznta ket s elismerte emberi mivoltukat. Prtfogsba vette a cignynpet, segtette ket, azon fradozott, hogy visszaadja ket nmaguknak s a trsadalomnak.” Ez a magyarzat, mely romantikus tlzsoktl sem mentes, elgg egyoldalnak s felsznesnek tnhet. Nem tagadhat, hogy a fherceg szemlytl, egynisgtl elvlaszthatatlan volt a nagyfok emberszeretet, az embertrsai sorsn val knnyts nemes szndka. A romknak nyjtott segtsg, az irnyukban tanstott megrts s szeretet, melyet tbben egyszeren „nagyri szeszly szlte klnckds”-nek, st hbortos, unalomz szrakozsnak tartottak, pusztn nem hozta volna meg azokat az eredmnyeket, melyeket Jzsef fherceg sok vtizedes ciganolgiai munkssga egyrtelmen bizonyt. Erre hvta fel a figyelmet egyik letrajzrja s egyttal kzeli ismerje, Ponori Thewrewk Istvn is, hangslyozva, hogy az, „aki egy pusztul flben lev emberfaj nyelvnek mhelybe hatol, s itt bmulatos kitartssal eltanul mindent, hogy gy szerzett tudst azutn kzkinccs tegye: az nem szeszlyes klnckd, hanem lelkismeretes tuds, a ki sokat tanult, hogy azutn tantson”.
Thewrewk Istvn vlemnyhez kapcsoldva, illetve azt kiegsztve gy vljk: a fherceg esetben olyan tudatos, st elktelezett magatartsrl s ehhez kapcsold programrl van sz, melynek keretben a fherceg a kor egyik get problmjra keresett megoldsi lehetsgeket, nevezetesen: a cignysgot a korabeli magyar trsadalom egyenjog s egyenrang llampolgrainak sorba emelje. A cignysg felemelst emberbarti mdon, s nem az llam s a kzigazgatsi szervek ltal kpviselt represszv, knyszert eszkzk alkalmazsval kvnta elrni. Felismerte tovbb a romkban rejl tehetsget s rtkeket, kultrjuk gazdagsgt s soksznsgt. Ezeknek az rtkeknek a megmentst s kzkinccs ttelt rszint a ciganolgia klnbz terletein (mint pldul a cigny nyelv sszehasonlt vizsglata, a cigny nyelvjrsok felkutatsa, a cigny nyelvtan kiadsa, a cignysg vallsrl s hiedelemvilgrl, erklcseirl, zenjrl, tncairl, mindennapi letrl, mltjrl, leteleptsrl rott tanulmnyai) kifejtett tuds munklkodsval, rszint pedig azzal kvnta szolglni, hogy a hatsgok, st gyakran magnszemlyek ellenszenvtl ksrve, nemes s jindulat trekvseiben t gncsolva, a cignyokat a folytonos kborls helyett lland letelepedsre, rendszeres munkra szoktassa, sajt birtokain (Alcst, Bnkt, Kisjen, Gblypuszta) biztostva szmukra lakhelyet s munkt.
Ha teht Jzsef fherceg s a hazai cignysg kapcsolatainak gykereit kutatjuk, ismtelten mindenekeltt arra a krdsre kell vlaszolnunk: mi ksztette a fherceget arra, hogy figyelme a cignyok fel forduljon? Erre lltlag az letrajzri ltal oly nagy elszeretettel s sokszor emlegetett, anekdotba ill, igen przai krlmny indtotta, nevezetesen: az 1853–1856 kztt a Lombardiban, a nmet nyelv Wasa gyalogos ezrednl szolgl fiatal fherceg felfigyelt azokra a tlnyomrszt Fels-Magyarorszg nyugati terleteirl szrmaz cigny katonkra, akikkel elljrik csak nagy nehzsgek rn tudtk a parancsokat megrtetni, illetve rintkezni, mivel kizrlag cigny nyelven beszltek. A trtnet szerint a jsgos fherceg megsajnlta a cigny katonkat, s elhatrozta, hogy megtanulja tlk a nyelvket, illetve az ltaluk beszlt nyelvjrsokat. Hogy gy trtnt-e vagy sem, azt konkrt forrsok hinyban nehz lenne egyrtelmen bizonytani. (Megjegyezzk, hogy Jzsef fherceg els rintkezsei, illetve tallkozsai a cignyokkal korbbra datlhatk: feltehetleg 1850-ben, Csehorszgban tett ltogatsa alkalmval ismerkedett a cignyokkal.)
Mindenesetre tny, hogy az akkor mr szmos nyelvet kitnen beszl fherceg nagy rdekldssel kezdte tanulmnyozni a cigny nyelvet, melyben nagy segtsgre voltak a klnbz cignygrammatikk, mindenekeltt Richard Liebich nmet–cigny nyelvtana. Jzsef fherceg tbbves cigny nyelvi tanulmnyai sorn nemcsak a romani nyelv alapjait sajttotta el, de behatan foglalkozott a cigny nyelv nyelvjrsaival, azok hangtani, alaktani sajtossgaival. Mindezt jl pldzzk egyrszt a kor ciganolgiai kutatsainak jeles kpviselivel (Franz v. Miklosichcsal, Rudolf von Sowval, Friedrich Mllerrel, Franz Nikolaus Finckkel) folytatott tuds levelezsei, msrszt hres cigny nyelvtana, melyben szmos magyarorszgi cigny nyelvjrsrl rtekezik. Tovbb – sajnos kziratban maradt s feltehetleg elveszett – cigny sztra, valamint nem utolssorban az 1870–1880-as vekben nagy szorgalommal gyjttt, hozz intzett fels-magyarorszgi, erdlyi, szerbiai cigny nyelvjrsokban rt levelek, melyeknek 1890. vi publiklsval s rtelmezsvel ttr munkt vgzett az Eurpa-szerte l cignyok nyelvjrsainak kutatsban.
Jzsef fherceg len jrt a cigny nyelvjrsok tanulmnyozsban azzal is, hogy azokat morfolgiai, mondattani s lexikai szempontbl a lehet legrszletesebben s mlyrehatan elemezte. Ennek megvalstsa rdekben igyekezett minl tbb idt tlteni a mr megtelepedett cignyok kztt, a vndorcignyokat pedig a fenti cltl is vezettetve teleptette le birtokain. A legklnbzbb vidkekrl szrmaz cignyok nyelvnek lingvisztikai mdszereket alkalmaz, behat tanulmnyozsa egyedlllan gazdag gyjtemnyt eredmnyezett. A korabeli hradsok szerint a fherceg llandan jegyzetfzetet tartott magnl, s ha valami klnset, tudomnyos szempontbl fontosat vlt hallani a cignyok kztt, azonnal paprra vetette.
A romani nyelv s dialektusai cltudatos kutatst, feltrkpezst a fherceg nem pusztn tudomnyos rdekbl vgezte, hanem – ahogy egyik levelben kifejtette – a cigny nyelv megmentsrt: „A czigny nyelv lassan elenyszend, csuda, hogy eddig lt, azrt iparkodtam Miklosichcsal annyira mg emlkt fnntartani.”
Jzsef fherceg – leveleinek tansga szerint – tbbszr dicsren szlt a cigny nyelv, a cigny nyelvjrsok gazdag szkincsrl. Az sszegyjttt szavakat, kifejezseket azutn, midn cignyai krben tartzkodott, hasznlta is. gy gyakran lt pldul a ’jllakni’ magyar sznak megfelel cigny kifejezssel („me chv man cslo” = ’teleeszem magamat’ vagy „me szinyom csl” = ’tele vagyok’), mely kifejezst a cigny nyelvet tanulmnyozk szmra elsknt kzlte. Nemcsak a magyarorszgi (krpti, dunntli, tiszai, magyar-tt, azaz felvidki) s erdlyi cigny (olh-magyar) nyelvjrsokat ismerte s kzlk az szak-krpti dialektust kitnen beszlte, hanem a magyar-tt, a nmet, a trk, a romn, a szerb s bolgr cigny dialektusokat is, tovbb behatan tanulmnyozta az egyes nyelvjrsokat beszl cignyok kiejtst, hangkszlett is.
Cigny nyelvtanval nemcsak a hazai, de az eurpai nyelvszek krben is jelents elismerst vvott ki magnak. Az MTA nyelvtudomnyi bizottsga vizsglta meg a munkt, melyet „gy gazdag tartalmnl, mint sikerlt szerkezetnl fogva igen becsesnek” nyilvntott, s egyttal annak a meggyzdsnek adott hangot, hogy az „nmi javtsok utn dszre fog vlni a magyar nyelvszeti szakirodalomnak”, s az MTA melegen tmogatta megjelentetst, ragaszkodva egyttal ahhoz, hogy a magyar tuds trsasg neve alatt lsson napvilgot.
A cigny nyelv megrzsre irnyul trekvsei prosultak a cignyok mindennapi szoksainak, valls- s hiedelemvilgnak, si mondinak, mesinek, zenjnek, nyelvi emlkeinek, trtnelmi mltjnak stb. feltrsval. E trekvseit jl pldzza azoknak a cikkeknek, rtekezseknek, programoknak a sora, melyekben rszben nllan, rszben tuds ciganolgus-etnogrfus kollgival (pldul Wlislocki Henrikkel, Herrmann Antallal) kzsen elsknt tett ksrletet a magyarorszgi cignysg magas tudomnyos sznvonal bemutatsra. Gondoljunk csak itt pldul magyar cignytrtneti sszefoglalsra, az Osztrk–Magyar Monarchia rsban s kpben cm millenniumi kiadvny szmra ksztett nagy v tanulmnyra, az ezredvi killts szmra az irnytsa alatt sszelltott cignyputrira s storra, illetve az errl rott szakcikkre stb.
Mindezekhez hossz veken t eltanulmnyokat folytatott, nagy slyt helyezve a hazai s a klfldi romolgiai irodalom megismersre, st igyekezett beszerezni az sszes, a romk trtnetvel, nyelvvel, nyelvjrsaival, nprajzi szoksaival foglalkoz munkt. Idvel a trgykrben valsgos kis szakknyvtrra sikerlt szert tennie, de ezzel nem volt megelgedve: „knyvtram szegny a czigny bibliogrphiban” – rja egyik levelben. Hozzteszi: „de tbbet vgeztem szval a romkkal, mintsem brtam volna knyvekbl, st bevallom, hogy sok czigny munkrl tudomsom sem volt”.
Hogy a cigny nyelvvel, kultrval kapcsolatos kutatsait elmlytse, Jzsef fherceg az 1880-as vek elejtl kiterjedt levelezsbe kezdett a romolgia legkivlbb tudsaival. A fent emltett nyelvszeken s etnogrfusokon kvl kapcsolatba kerlt a nemzetkzi Gypsy Lore Society megalaptjval s a Journal of the Gypsy Lore Society szerkesztjvel s kiadjval, Charles Godfrey Lelanddal s a trsasg titkrval, David MacRitchie-vel. Lelandnek sikerlt megnyernie a trsasg s orgnuma tmogatsra a fherceget, aki nemcsak anyagilag segtette a folyirat megjelenst, de tevkenyen kzre is mkdtt annak munkjban (kisebb cikkek s cignylevelek kzlsvel). Nem rajta mlt, hogy a trsasg s folyirata ngyves mkds utn megsznt.
A fherceg a romolgia magasabb sznvonalra emelse s a cigny etnolgiai, etnogrfiai, lingvisztikai, zenei s szociolgiai kutatsok eredmnyeinek szlesebb kr megismertetse, illetve npszerstse cljval felvllalta a Herrmann Antal ltal szerkesztett s kiadott Ethnologische Mittheilungen aus Ungarn folyirat erklcsi s anyagi tmogatst – a nemzetkzi cigny trsasg jvhagysval –, mintegy a Gypsy Lore Society ptlsaknt, kln rovatot indtva abban Mittheilungen der Zigeunerkunde cmmel. Szles kr kapcsolatai rvn sikerlt szmos tudst megnyernie a folyirat szmra. Ezzel, sajt vallomsa szerint, f clja az volt: „…lssa a klfld, hogy van haznkban elg tuds ily vllalatokra. Bvtem az anyagot a megbukott »Gypsy Lore Society« eddigi czigny npismjvel s gy remnylem, hogy mg bvebben mutathatjuk be haznk npismjt a nyugat tudsainak.” Vllalkozst siker koronzta, 14 ven t tjkoztatta a hazai s klfldi olvaskat az orgnum a hazai cignysg nprajzrl, leteleptsrl, nyelvjrsairl stb.
Hasonlkppen dvzlte az 1890-ben indult magyar nprajzi folyiratot, az Ethnographit, egyetrtve annak cljaival, s a Magyarorszgi Nprajzi Trsasghoz intzett levelben annak az hajnak adott hangot, „hogy tudomnyos tren hazmban oly dvs mkdst mindig a legislegjobb siker koronzza”, s egyttal tmogatsrl biztostotta a trsasgot. Ez a tmogats rszint abban nyilvnult meg, hogy a fherceg a trsasg folyiratt anyagilag segtette, rszint pedig abban, hogy a „tudomny egy egszen specilis terletnek kivl s ltalnosan elismert mveljeknt” roma nprajzi s nyelvszeti trgy tanulmnyokkal ltta el. Elsk kztt volt, akik a folyirat els szmban publikcival jelentkeztek, s termszetesen roma tmj cikkel (A czignyokrl). Ebben, melyet a fherceg j bartja, Ponori Thewrewk Emil ismertetett a Magyarorszgi Nprajzi Trsasg felolvas lsn, s melyet eredetileg a fent emltett, az Osztrk–Magyar Monarchia rsban s kpben cm kiadvny szmra ksztett, t nagyobb fejezetben mutatta be a cignysg szrmazst, nyelvt, vallst, csaldi lett, kzssgi szervezett, s vgl a cigny vajdk vendgszeretett.
A fherceg romolgiai tudomnyos eredmnyei rszben azoknak a szemlyes lmnyeknek, tapasztalatoknak, gyjtmunknak is ksznhetek voltak, amikor is Jzsef fherceg tbb zben hosszabb-rvidebb idt tlttt „kedves romi” trsasgban a klnbz cignytelepeken vagy vndorcignyok trsasgban. Szvesen ment cignyai kz, rmmel hallgatta dalaikat, zenjket, tanulta tncaikat, s e kzs egyttltek utn – amint azt levelei is tanstjk – maga is „czigny”-nak rezte magt, amikpp a cignyok is annak tartottk.
Tbbszr nehezmnyezte, hogy a cignyokat mint „kln np- s nyelvfajt” nem vettk fel a npszmllsba, ezrt, mintegy a hatsg mulasztsait is ptland, a vndor s letelepedett cignyokrl egyarnt statisztikai lersokat ksztett. Tbbszr megfordult pldul Debrecen klvrosban, az gynevezett „cignyvrosban”, ahol szerinte „az igazi magyar-rom tjsz uralkodott”. Az itt lt cignyokrl, tbbek kztt az albbiakat rta: „Teleptett rom-ok, koromfeketk, rszben mesteremberek, rszben lland lakssal br csavargk.”
Embersge, kzvetlensge, megrt segtkszsge s – elkel szrmazsa ellenre – egyszersge rvn kzel kerlt a cignyokhoz, s szerte az orszgban nagy npszersgnek rvendett krkben. A fherceg, egy korabeli beszmol szerint, ahol csak az orszgban megjelent, krltte rgtn ott teremtek a cignyok, valsggal blvnyozva t. „A cigny np apraja-nagyja, mintha gomba mdra bjna ki a fldbl, a melyre Jzsef fherceg lp, srn krnykezi t, lesi jttt, kveti nyomdokt. s Jzsef fherczeg megszltja ket cignyul, a gyerekeket is, a nagyokat is, s bizony sok ezst hatost, huszast, de sok forintot is cssztat a markukba szrevtlenl. Senki se tud a cignyokkal oly bizalmasan elbeszlgetni, mint a magyar fherceg, szeretik is t nagyon s egyms kzt gy is hvjk: ’a mi kirlyunk’.” A fherceg ezt a titulust vagy megszltst mindig kedvesen elhrtotta magtl.
Szemlye kr szmos legenda szvdtt, melyek az orszg klnbz cignytelepein s kumpniiban jabb s jabb elemekkel egszltek ki, sznesedtek. A cignyok sokszor nagy tvolsgokat tettek meg gyalogszerrel csak azrt, hogy „kirlyuk”-at lthassk, egy j napot kvnhassanak a fhercegnek, hogy beszmolhassanak neki rmkrl-bnatukrl, mindennapos gondjaikrl. Nem mulasztottk el egyetlen alkalommal sem, hogy a fhercegtl feljk rad bartsgot, szeretetet s bizalmat hasonl szeretettel viszonozzk. gy nem felejtettk el t ksznteni neve napjn vagy hzassgi vfordulja alkalmbl. Szmos levlben fordultak hozz, hogy nmi anyagi segtsget krjenek tle, s , ha mdjban llt, mindig segtett, nem utastva el senkit sem. Sokszor kerestk meg klnleges krsekkel is: pldul hogy legyen keresztapa vagy vfly.
A romk Jzsef fhercegben legfbb jtevjket s patrnusukat is tiszteltk. Hadd idzzk itt a neves selmecbnyai cignyzenekar vezetjnek, reg Balogh Ferknak levelt, mely taln a legszebb pldja, kifejezje annak a hlnak, ragaszkodsnak, melyet a fherceg irnt az egsz cignysg rzett: az „… elhagyatot s mindenkitl megvetve szegny Cigny nemzetet kegyeskedet Fnsges uram ignybe s prtolsba venni a mijrt ezen szegny elhagyatot Cigny nemzet nemtugya megszolglni Fnsges uramnak mrt mert szegny tehetetlen nemzet mertha vagyonos emberek lennnk ez volna az sszes magyarorszgbli Czigny nemzetnek a ktelesge ezer s ezerfbl sze csuportozni s csatlakozni s egy diadal zszlval Fnysges uramhoz sijetni s lbajin trgyelve mondani hls ksznetet s a Cignyok diadal zszljn arany betvel ezen flirat lenne, Fnsges urunk s Prtolnk rmel halunkmeg s a srbaszlunk nyugotan feksznk halva s holtan is ktelesignk lesz Fnsges urunk nagy lelksgrt imtkozni, azrt mert mg mita a vilg fennl nem tallkozot ember aki ezen elhagyatot Cigny nemzetet, figyelembe s Prtolsba vette volna mint Fnsges uram, a mire a Cigny nemzet bszkn s hangsulyozva elmondhatya hogyvan Prtfognk s kirlunk…” Egy klt vagy r sem fogalmazhatta volna meg szebben s rzkletesebben a cignysgnak prtfogja irnti szinte szeretett.
A fherceg nem maradt adsa rominak e szeretet viszonzsban, amely a legklnbzbb formkban jutott kifejezsre. Rszint abban, hogy szmos cigny csaldot tmogatott egyszeri vagy folyamatos anyagi juttatsokkal, rszint abban, hogy tekintlyt s npszersgt latba vetve munkt, munkahelyet szerzett a cignyoknak, vagy kieszkzlte, hogy visszakapjk azokat a korbbi munkalehetsgeiket (cssz, konds, kovcs, mezgazdasgi eszkzkszt, uradalmi konyhai kisegt, kocsijavt), amelyeket elssorban cigny szrmazsuk miatt vesztettek el, vagy ppensggel hogy dszruhba ltztette kedvenc cigny zenszeit.
Minden hozz intzett krst persze a fhercegnek sem llt mdjban teljesteni. Pldul annak a zalaegerszegi cignynak a panaszt orvosolni, aki azzal fordult hozz, hogy szerezze vissza a vrmegytl a tle elvett lovakat. Mskor pedig egy cigny vajda olyan klnleges krssel kereste fel, hogy adjon neki – a kzpkori s kora jkori uralkodkhoz hasonlan – menlevelet, melynek birtokban az orszgban szabadon kborolhat kumpnijval, s ne legyen kitve a csendrk folytonos zaklatsnak.
Az 1870-es vekben mr a nyelven kvl meglehetsen jl ismerte a magyarorszgi s erdlyi cigny szoksokat, klns tekintettel zenjkre, tncaikra. Maga is szvesen nekelte dalaikat s megtanulta tncaikat, s rmmel tncolt a cigny lenyokkal. J zenei rzknek ksznheten hangszereken is jtszott, s nha bellt cignyai kz zenlni. Alcston egyenesen egy 13 tag cignyzenekart tartott, s Arad vrmegyei birtokn, Borosjenn is gyakran hvatott maghoz cigny zenszeket. A felesge, Auguszta fhercegn s Mria lenya ltal rott verseket kszsggel bocstotta cigny zensz ismersei, pldul Radics Lajos miskolci cignyprms rendelkezsre megzensts vgett. Klnsen hress vlt e megzenstett versek kzl a Borra der cm, melyet a fherceg sajt kltsgn nyomtatott ki.
Jelents szerepe volt a cigny rtelmisgiek, mindenekeltt kedvenc cignya, Nagyidai Sztojka Ferenc tmogatsban, akinek cigny sztrt a sajt kltsgn jelentette meg kt kiadsban. Bszkn emlegette egyik levelben Jkai Mrnak: „Tudtommal ez lesz az els czigny munka czignytl rva.”
Jzsef fherceg az 1880-as vek msodik feltl kezdve nagy hangslyt helyezett a cignyok leteleptsre (elssorban sajt birtokain) s letk jobbtsra, elviselhetbb ttelre. 1886-ban egyik levelben rmmel szmolt be els leteleptsi ksrleteirl: „A czigny np jelenre nmi vilgossgot terjeszt nem rg kezdett s j eredmnnyel folytatott azon ksrletem, hogy gbljrsi pusztkon alkalmazom mindenfle munkkra. Az rge fogs mr rgi id ta ltezett, de jelenleg mr fldmunkhoz is llnak, mint ftk a csplgpeknl sat. Mr egy kis sereg lland szolglatomban van. Erdlyben ez mind rgen ltezett, mert ott a bresek, cseldek majd mind czignyok. Gbljrsi ispnom tanul is mr czignyul.” Laksok s munkalehetsg biztostsval, tovbb anyagi juttatsokkal igyekezett rvenni a kborl kumpnikat a helyben laksra: „Azon tancsot adtam nekik, hogy telepedjenek le s hagyjk abba az rks czl nlkli kszlst.”
A Fejr megyben kborl, storos cignyokat alcsti birtokra vitte, ahol lelmezte ket s felszerelssel ltta el ket. Sok baja volt velk, de az llandan letelepedettekkel is, s csak nagy nehzsgek rn sikerlt kibkteni a vrmegyt, amely elszedette a vsrokra vonult cignyok lovait s kocsijait. Ezeket a romkat, akik a vrmegye eljrsa miatt el akartak vndorolni Alcstrl, egy rvid ideig mg vissza tudta tartani: „Egy csaldot ugyan sikerlt egy hzban meglltani, de meddig maradnak, nem tudom. Azonban minden hozzm jnnek j tancsokrt, de mst nem adhatok, mint, hogy jjjenek hozzm lland munkban, ami azonban neki egyelre nem igen kedves ajnlat. Ezek azonban nem voltak veszlyesek, mert csak 4-5-szr venkint utaznak, nem is lopnak, csak kis kereskedsbl lnek.”
A fherceg igyekezett mindent megtenni azrt, hogy a romkat birtokain tartsa. Tbbek kztt „csinos hzakat” pttetett szmukra. Azoknak, akik mgis a kborl letmd folytatsa mellett dntttek, lovakat vsrolt, s kieszkzlte a vrmegynl, hogy engedlyezzk szmukra a vndorlst. Azok, akik a letelepedst vlasztottk, a krnykbeli kzsgekben hzakat krtek. „Lttuk ebbl, hogy valamit civilizldtak.”
Ismeretes, hogy e nemes s j szndk trekvsei sajnlatos mdon megtrtek rszint a hatsgok s a helyi lakossg ellenllsn, st, mondhatni, a romk irnti ellenszenves viselkedsn, rszint pedig magnak a mr leteleptett cignyok egy rsznek rgi, vndorl letmdjukhoz val visszatrse miatt. Ez utbbira plda alcsti roma telepnek felbomlsa, melyben jelents szerepe volt magnak a leteleptettek vajdjnak, Lakatos Gyurinak, aki llandan lztott a fherceg intzkedsei ellen. Vgl a fherceg knytelen volt elkldeni t, nehogy – az szavait hasznlva – „megbolondtsa” a roma kzssget. A hozzjuk rt cigny nyelv levele jl pldzza a fherceg hatrtalan jindulatt, segtkszsgt a cignyok felemelse rdekben: „n azt szeretnm, ha ti rendes, jraval cignyok lenntek s szerencss, gondtalan letet lhetntek, tanulhatntok. Ebben segtsen titeket a Jisten, hogy legyen j letetek, szerencstek, gazdagsgotok. Higgyetek nekem s a papnak, aki velem egytt szintn csak a javatokat akarja. n igazn tudom, hogy szerettek engem s ti is tudjtok, hogy gy szeretem n is a gyerekeiteket, mintha a sajt gyerekeim lennnek. Ne higgyetek azoknak, akik csak bolondtgatnak, szdtenek titeket, de sohasem segtenek rajtatok igazn, mint mi. n azt akarom, hogy a gyerekeitek iskolba jrjanak, s ha ott sokat tanulnak, legyenek okosak, hogy ne kelljen nekik nincstelensgben, flelemben lni. n eddig is gyakran megltogattalak benneteket, s valahnyszor baj volt, mindig jobban segtettem nektek, mint a vajdtok, aki egsz tlen mg feltek sem nzett.”
gy ltszik, a levlnek lett foganatja, mivel a fherceg alcsti cignyai a kvetkez hrom vben a leteleplt letet vlasztottk. A fherceg szerint a helyi lakossg azonban nem trte meg ket, s knytelen voltak elvndorolni. Jzsef fherceg lovat s kocsit biztostott szmukra, s megegyezett velk, hogy addig maradhatnak nla, amg dolgoznak, munkt vllalnak. „Ha nlam maradhattak volna s mr elg j sikerrel vezetett oskolban legalbb taln a gyermekek szeldltek volna meg.”
Ezek a kudarcok azonban nem trtettk el attl a hatrozott szndktl, hogy tovbbra is, szinte egszen hallig, a cignysg felemelsn munklkodjon, integrlja ket a korabeli magyarorszgi trsadalomba, kulturlis rtkeiket szles krben meg-, illetve elismertesse. Bzott abban is, hogy az llam szintn magv teszi az ltala kezdemnyezett leteleptsi programot, tbbszr is megkeresve ebben az gyben a belgyminisztriumot s a vrmegyei hatsgokat. Remlte, hogy ha az llam elkezdi „a teleptsi gyet, jobban fog sikerlni, mint az ily magnvlallat” (mrmint az v). Mint ismeretes, remnyeiben csalatkoznia kellett, humnus tevkenysge nem tallt kvetkre.
Mgis, a cignyok javra kifejtett tbb vtizedes elmleti s gyakorlati munkssga nem volt hibaval. Nyomatkosan felhvta kora kzvlemnynek figyelmt a cignysg sanyar helyzetre, elmaradottsgra, trsadalmi kivetettsgre. Embersge, jindulat segtkszsge, anyagi ldozatai szolgljanak ma is j pldaknt mindazok szmra, akik a cignysg szocilis s szellemi felemelsn kvnnak munklkodni.
http://www.napkut.hu/naput_2006/2006_09/035.htm
|