//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Istentiszteleti megjuls
a magyar reformciban 1974.

Istentiszteleti megjuls a magyar reformciban

(Az 1974. vi egyhztrtneti szaktanfolyamon elhangzott elads, jelentsen kibvtve.

 

Gazdag kortrsi irodalma van magyar nyelven is a reformcival kapcsolatos tmknak. Sokan s szp eredmnnyel kutatjk, hogy a kzpkor vgnek trsadalmi s mveldsi trekvsei miknt ksztettk: el a nagy egyhztrtneti esemnyt. Vizsgljk, hogy mit nyertek vagy vesztettek a reformci kzbejttvel az olyan mozgalmak, mint a vrosi jobbgyok, a polgrok s az alspapsg, tovbb hogy miknt hatott a vallsi megjuls az rs s olvass elterjedsre, a nemzeti nyelv trfoglalsra, a kltszetre, a zenre, a vele sszefond, majd jra sztvl humanizmusra, a termszettudomnyos rdeklds kezdeteire stb.

Ha most mgis az istentisztelet reformcijt fogjuk szemgyre venni mint a magyar reformci legfontosabb elemt, annak oka nem pusztn abban rejlik, hogy szaktanfolyamunknak az sszefoglal tmja a magyar- reformtus istentisztelet mltja. Ennl nagyobb szerepet jtszik egy msik ok, mgpedig egyszeren az, hogy a magyar reformci helyes s pontos megismersre treksznk. Csak ha a maga legbensbb mivoltban s trekvsben rtjk a magyar reformcit, akkor tudjuk mindazt az egyebet is, ami vele sszefggtt, helyesen ltni s a maga helyre tenni. Az elbb emltett szabadsgtrekvsek, a parasztok, a vrosi polgrsg s a plebejusok, azalspapsg, st a mveltsg s a vagyon olyan kivltsgosainak feszengsei is a szks viszonyok kztt, mint a humanistk j rsznek s sok fldesrnak, azaz a kor valamennyi elgedetlensge nlunk is ppgy megtallhat volt, mint a keresztyn Eurpban brhol. A trsadalom kifejezetten egyhzi rzs, az egyhzrt felelssget vllal tagjai azonban elssorban az istentisztelet elesett llapotn akartak: vltoztatni. St tvolrl sem tekintettl: ezt a krdst egyhzi belgynek, hanem az egsz trsadalom, az egsz erklcsi let szemszgbl nztl:, s gy srgettk a megjulst.

Ismeretes. hogy mr az elreformtorok: heves brlatait is fleg az istentisztelet elkorcsosodsa vltotta ki. Annak tkrben szemlltk az egyhzi romls egszt. Ugyanez llapthat meg Lutherrl s Zwinglirl is. Haznkban a brlatot s a megbotrnkozst kt krlmny siettette s mlytette el. Az egyik helyi kzelsgnk az ortodoxihoz, a Balkn bogumiljaihoz, majd a huszitizmushoz, ami sszehasonltsokra nyjtott lehetsget. A msik az a rettenetes romls, ami ha znkat 1526-ban Mohccsal, majd 1541-ben Buda elfoglalsval s a trk vgleges berendezke dsvel rte. A ketts kirlysg siralmas krlmnyei, az orszg s a np pusztulsa, az erklcsi llapotok megromlsa sokak szemben az istentiszteletnek s ltala az egyhznak s a npnek megjulst jellte ki legsrgsebb feladatknt, amely kls erk s eszkzk nlkl is vgbe-mehet. Ezek a kifejezetten egyhzi rzs emberek nem egyetlen osztlybl vagy rtegbl ker-ltek ki, mgis tlslyban voltak soraikban az alspapsgnak, a vrosi s mezvrosi polgrsgnak tanultabb s szlesebb ltkr tagjai, tovbb klns mrtkben a Ferenc-rend obszervns gnak szmos szerzetese.

A rmai egyhz kzpkori istentiszteletnek kialakulsa s annak megokolsa

Az istentisztelet a kzpkor folyamn nem vletlenl lett olyann, amilyenn lett, s nem pusztn bnk halmazataknt. A npvndorls lassan-lassan leteleped pogny trzseinek keresztynn ttele olyan risi trtneti feladat volt, amely megkvetelte egy centralisztikus szervezet kialaktst, tovbb a pogny vallsokkal val eredmnyes verseny rdekben a transzcendenst realisztikusan megjelent mist nagy fnnyel, pompval s azzal a tekintllyel egytt, ami abbl a klrusra radt, s megkvetelte vgl a sok fejletlen trzsi idima helyett az egyhznak nemzetek feletti nyelvn celebrlt istentiszteletet. A rmai egyhz megalkotta az ilyen istentisztelet indokolst is. E szerint1 az istentisztelet rendel-tetse ketts, de a kett kzl az els a felttlenl „kteles s hivatalos", a msikat rangsorban messze megelz. Ez az els cl az egyhz hdolata Isten szne eltt. Az els clt szolglja a miseldozat a liturgikus imk keretben. A szertarts minden szavt egyhzi trvny szablyozza (Codex iuris canonici. 1257. knon: Unius Apostolicae Sedis est tum sacram ordinare liturgiam, tum liturgicos libris). Az istentisztelet msodik clja segtsgnyjts a hveknek ahhoz, hogy „szemlyes istentiszteletet" is tudjanak tartani, termszetesen az ltaluk rtett nyelven. E msodik cl eszkzei a np nyelvn nekelt himnuszok, litnik, passii nekek s klnsen a prdikci. A kultusz e msodik rsze lazbban meghatrozott, mint az els s al volt vetve az idk vltozsainak, hol nagyobb teret nyert, hol csaknem kiszorult a kzpkori kultuszbl. Az egyhzi v s a perilkopk szablyoztk, br a prdikci lehetett a katekizmus darabjainak magyarzata is.

Annak az nmagban helyes trekvsnek a palstja mgtt, hogy az egyhz els renden Isten dicstse cljbl van a fldn, teht hogy az istentiszteletnek meg kell kapnia mindazt az nneplyessget, ami emberileg lehetsges, jl elfrt, st dnt motvumm lett az a kzpkor elejn mg nagyon is rthet trekvs, hogy a klrus kiemelje sajt trsadalmi fontossgt s biztostsa befolyst.

A reformci tltott a mise krli szvevnyen, s a kzpkori istentisztelet msodik cljt tette az els helyre. A reformtorok: gy gondolkoztak, hogy Istent az emberek akkor tisztelik igazn, ha a Krisztusrl szl igt hallva hitre jutnak, kzssgk tmad Krisztussal s egymssal, s meg-jult szvbl ldjk Istent kzs imdsgukkal s cselekedeteikkel. Istent a hitben egysgre jutott s a kzhaszn szolglatban Urt kvet gylekezet dicsri a legteljesebben mind a templomban, mind az letben. Az ilyen istentiszteletnek ltest eszkze az igehirdets. Egy ilyen elkpzelssel sszehasonltva azonnal kitnt, hogy a rmai egyhz istentisztelett a np a latin miatt nem rti, annak szemlyi s trgyi kellkei viszont igen sokba kerlnek. gy llt el az a helyzet, hogy Luther vagy Zwingli. Ozorai vagy Szegedi Kis Istvn teljes egyetrtsben azt lla-ptotta meg, hogy az istentisztelet cmn a rmai egyhz rengeteg pnzt kvetel a nptl, de keveset vagy semmit sem ad rte. A reformtorok ltal megtiszttott istentisztelet kzppontjba az evanglium buzg s avatott hirdetse kerlt. A bnvall, hlaad s knyrg imdsg, a gyle-kezet neke s adakozsa mind az evanglium kr csoportosult mint annak egy-egy mozzanata s hatsa. A lelkipsztor s a vnek legfbb gondjv ttetett, hogy a gylekezetnek mindenki ltal rthet formban prdikljk az Isten igjt, a most mr flslegesnek tlt ceremnik, klss-gek s kltsgek mellzsvel. A kt szentsget is, amelyet a htbl megtartottak, az igehirdets egy vltozatnak, a Krisztussal kzssgre juts Krisztus rendelte sajtos eszkznek tekintettk, nem pedig a papsg kezben lev mgikus csodattelnek, mint rgebben.

Sajnlatos, hogy a bekvetkez szzadok folyamn a reformci tbora nem tudott egysgre jutni az istentisztelet talaktsnak krdsben, st ez lett kztk az egyik legszembetnbb klnbsg. Az un. liturgiai mozgalomban a protestnsok egy rsze egyenesen. az istentisztelet kzpkorias forminak feleleventse fel vett irnyt. Ugyanilyen sajtsgos, hogy viszont a rmai egyhz a kzelebbi mltban helyt kezdett adni annak a helyes felfogsnak, hogy az istentisztelet feladatt a klrus nem veheti egszen magra, hanem annak vgzsre Isten egsz npe hivatott, persze a klrus vezetsvel. Ezrt a honi idimt tettk s teszik az istentisztelet nyelvv, s az ldozpap nem httal a npnek, hanem azzal szembefordulva, annak kzremkdsre szmtva mutatja be a mist.

A Biblia szerepe

A Biblinak arra a szerepre kell mg rmutatni, amit a kzpkor folyamn is betlttt. Mindig is ott llvn a mise latin szvegei. a szertartsok s a szimblumok mgtt, idk folyamn egyre jobbantttt a szertartsok s az idegen nyelv vastag kntsn. Mgpedig ppen abban a mrtkben, amint az vszzados nevelmunka remnyeknt a npvndorls trzsei lassan-lassan a keresz-tyn kultra npeiv szeldltek. Amilyen mrtkben a Szentrs tttt a hivatalos kultuszon, olyan mrtkben tmadt egyre nagyobb lelki hsg. Ennek csillaptsra fejldtek ki az emltett formk, a np nyelvn nekelt himnuszok s egyb recitlt templomi szvegek, tovbb az kor egyhzban mr teljes polgrjogot szerzett egyhzi mfaj, a prdikci. Valami lncreakci-fle ment vgbe. A prdikci, a lelki hsg jele s csillaptja, tovbb vitte elre a hallgatkat. akik a megzlelt lelki eledelbl azutn egyre tbbet s tbbet akartak, egyre inkbb az evangliumok s az apostolok tantsnak megfelelt. Wald s az albigensek a tiszta s kzrthet evanglium utni hsgkben elmentek a szeparciig. A visszatrtskre vagy elszigetel-skre megindult erfesztsek viszont megkveteltk - akrcsak ksbb Pzmny s az ellenreformci korban - a npi nyelv prdikci alkalmazst, st hogy abban meggyzsre alkalmas rveket lehessen felvonultatni, bibliai alapok feltrst is.
Ilyen munkkra a kzpkorban a kevssel azeltt megalakult koldul rendeket hvtk el, a Dominiknusokat s a francisknusokat. Klnsen ez utbbi rendnek amaz jabb s jabb kirajzsai, amelyek megkisreltk szigoran megtartani Assisi Ferenc pldjt s szablyait, az un. obszervnsok, vittek be sokat a Szentrs szociletikai tantsaibl a np kz.

Az obszervnsok

Az obszervns nv a fratres strictioris observantiae elnevezs rvidtse. Az obszervnsok nlunk is hosszas bels rendi harcok utn s csak 1517- ben szereztk meg nllsgukat az n. konventulis ferencesektl. Ezek ettl kezdve marinusoknak neveztk magukat, mg az obszervnsok szalvatorinusoknak. A kt csoport kztt a f klnbsget a szegnysgi fogadalom megtartsnak mrtke krli llsfoglals okozta. A konventulisok vagy marinusok elfogadtak vjradkszer rendszeres juttatst, st birtokot is, de hogy a vagyontalansg ltszatt fenntartsk, a kolostor vagyont egy vilgi, pusztn harmadrendi konfrterrel kezeltettk. Az obszervnsok viszont - amg k is ki nem eszeltek knyelmesebb mdszereket – naponta kregettk ssze kenyerket, teht mozgkonyabbak s munksabbak voltak amazoknl.2

Hitsznokokat a rend mindkt ga szp szmban nevelt, mr csak a np adakoz kedvnek fokozsra is. Nem pusztn a rendhzakban laktak ilyenek, de a rend kiklcsnzte ket egy-egy fldesr udvari kplnjul, a pspk vagy a plbnosok passii sznokul, st hadvezrek is krtek s kaptak obszervns tbori prdiktorokat a np lelkestsre, hogy a np lljon ellent a trknek, vagy jelentkezzk keresztes vitznek, s hogy jelen legyenek gyntatk a hborban s a hall eltti percekben.3

Szcs Jen helyesen llaptotta meg, hogy „a vlsgba jutott s bomlflben lev kzpkori vilg ksztette el mindazt, minek a XVI. szzad kzepe krl Magyarorszgon a reformci lesz az adekvt kifejezje s sszegezje."4 Ugyan kimutatta azt is, hogy fleg obszervns ferencesek terjesztettk azokat a szciletikai eszmket, amelyek mind Dzsa Gyrgy hborjt, mind a reformcit elksztettk. Br az obszervnsok legtekintlyesebbjei, Temesvri Pelbrt vagy Laskai Osvt tvolrl sem akartk megvltoztatni a fennll trsadalmi rendet, hiszen cljuk nem volt tbb, mint a hatalmasok s jmdak lelkiismeretnek felrzsa, mgis az ltaluk hirdetett eszmk - mint annyiszor a trtnelem folyamn - sajt plyajukra trtek. Melyek voltak ezek az eszmk? 1. A teremts rendje szerint minden ember egyenl. 2. Ha mgis van felssg, ennek az a j oka s Istentl rendelt feladata, hogy szolglja a kzssget, vdje az letet, a bkessget, tartsa s tartassa be az Isten trvnyt. 3. A mostani urak azonban visszalnek hatalmukkal s jobbgyaikat jogtalan s elhordozhatatlan terhekkel nyomortjk. 4. Az ilyen urak, mint tolvajok s rablk, rk bnben leledzenek. Alattvalik nem ktelesek nekik engedelmeskedni, adt fizetni.5.

Laskai Osvt (+1511) mr a reformtorok eltt hirdette, hogy a trk Istennek megrdemelt bntetse a keresztynsgen.6 A magyar szentekrl szl beszdeiben (1497) ppgy szerves egysgben ltta a nemzetet s az erklcst, mint az szvetsg vagy a reformtorok. Dzsa Gyrgy cegldi beszdben, annak egyik varinsa szerint.7 megvallotta, hogy trsadalmi nzeteit ifjkorban az obszervns ferencesek prdikcii formltk. Mg megemltjk, mint nem lnyegtelent, hogy a magyar obszervnsok a rendnek nem a nmet, hanem az olasz csoportjhoz tartoztak. Itlia elbb jrt a trsadalmi fejldsben, mint Nmetorszg. Laskai Osvt rendjnek j nhny nagy kptalanjn vett ott rszt.8 Az olasz obszervnsok kzl kerltek ki a rend nagy egynisgei, mint pldul a haznkban is emlkezetes tevkenysget kifejt Kapisztrn Jnos s Marchiai Jakab. Ezeknek s tantvnyaiknak munkja nem pusztn eretnektrtsre, keresztes vitzek toborzsra s lelki irnytsra vonatkozott, de eleven rzkk volt a szegny emberek anyagi nehzsgei irnt is. k alaptottk meg, klnsen Bernardino, ti Feltre, a vrosok (Perugia 1462, Orvieto 1463) szegnynegyedeiben az els zloghzakat mons pietatis nven. A dominiknusok ezrt is tmadtk ket. Felhoztk, hogy a knonjogi tilalom ellenre kamatot szednek. Az obszervnsok kitartottak zloghzaik mellett, s azokat az 1515. vi V. laterni zsinat vgl is legalizlta.9 (Denzinger, 739).

Meg kell viszont llaptani - hogy tl ne becsljk szerepket -: az obszervnsok jelentsge a XVI. szzad egyhztrtnete szempontjbl nem minden esetben pozitv eljel. A sok j mellett rosszat is tallunk nluk. Nemcsak olyanok akadtak kztk, akik csatlakoztak Dzsa mozgalmhoz vagy a reformcihoz, s igen jelents tmogatst adtak mindkettnek, hanem akadtak npes seregkben szp szmmal msok, akik hsgesen megmaradtak rendhzaikban s templomaikban, gondoztk a rgi egyhz plbnos nlkl maradt hveit a trk hdoltsgban is, mint pldul Kecskemten vagy Gyngysn; ismt msok viszont negatv szerepet jtszottak, mert anyagiassgukkal, a np hiszkenysgnek kihasznlsval tovbb fokoztk a morlis romlst. Sztrai Mihly Az igaz papsg tikre cm drmjban akkor is farkasoknak s rkknak titullta ezeket, ha prdiklnak. Az utbbiak mentalitsra vet fnyt az az gyeskeds, amelyrl Kollnyi Ferenc szmolt be. Az obszervnsok kzl is szmosan igyekeztek szabadulni a szupplikcik terhtl s megalztatsaitl gy, hogy szp diplomval a kiszemelt fldbirtokosokat, gazdag polgrokat, plbnosokat szablyszeren, de inkbb szablyellenesen, rendjk tiszteletbeli tagjv nyilvntottk, nem hiba szmtva ezek rendszeres anyagi tmogatsra. A sok ilyen diploma kzl Kollnyi kzli az egyiknek egy jellemz rszlett.10 A negatvabb magatartsra vet fnyt egy msik adat is. Noha az obszervns rendi alkotmny szerint a vizitci 6. pontjaknt meg kellett vizsglni, vajon nem, szereztek-e be templomukba drga egyhzi szereket s ruhkat, ennek ellenre egy 1534-ben tnylegesen megtartott vizitci sorn a 6. pont helyett, amit egyltalban nem vizsgltak, az a msik szerepelt, hogy valamelyik bart nem viselte-e magt tiszteletlenl elljrja irnt.11

A prdiklst persze nem a koldul szerzetesek talltk fel. Az korban jelents szerepe volt, mvelinek sok munkja maradt fenn. A keleti orthodoxiban soha nem hinyzott a prdikci. Els sszefgg nyelvemlknk, a Halotti Beszd szintn prdikci, s aligha az els nlunk a maga mfajban. Nagy Kroly minta- prdikcikat ratott udvari teolgusaival.12 A keresztes hbork kora szmos nagy keresztyn igehirdett ismert.13 Mgis a koldul rendek igehirdet tevkenysge szlestette ki a prdikci tjt a tmegek fel, meghdtva, ha nem is egyenletes s megszakts nlkli menetben, a vrosi plbniai templomok szszkeit is.

Temesvri Pelbrt

volt az els a magyar egyhzi rk sorban, akinek mveit klfldn kiadsok hossz sorozataiban publikltk. Erklcsi tren btor s szigor, trsadalmilag s teolgiailag azonban konzervatv. Mtys udvarnak szoksait kipellengrezte, de a huszita kelyhet elutastotta. gy ltszik, hogy a kor hallgati mg megkvntk a figyelem felkeltsnek, az rzelmek felsztsnak kezdetlegesebb eszkzeit is. Temesvri az elads mdjt is elrta a hitsznoknak, nem vetvn meg a ma sznsziesnek rzett eszkzket sem. A nagyheti beszdek elmondshoz ilyen utastst adott: Mindjrt az elejn mutass a feszletre e szavakkal: h kereszt! dvzlgy, egyedli remnynk! Majd ecseteld Krisztus bcsvtelt dicssges anyjtl, s mutass r az ezt brzol kpre. Tovbbmenve szlj kell rszletessggel Krisztus megkorbcsoltatsrl, s ezt is szemlltesd egy j kpen. A kpet szemllve kilts fel te is: me az ember! - avagy: me a ti kirlyotok! - s kzben mutass r a megktzttre. Az legyen a f cl, hogy a kznpet szven sse a fjdalom s a rszvt. Viszont ha van hallgatid kztt tanultabb ember - folytatja -, akkor szrj mondataid kz fogas krdseket, vitasd gyesen azokat, hogy ez a hallgatd se tvozzk kielgtetlenl."14

Temesvri Pelbrt s Laskai Osvt latin beszdmintit kvettk a szzadforduln s a XVI. szzad elejn a npi nyelv prdikcik ezrei nemcsak klfldn, hanem haznkban is. A magyar vltozatokbl szmosat kziratos kdexeink riztek meg. Temesvri s Laskai hatssal voltak a hallgatk mindkt rtegre: a kznpre s a tanultakra. A np kvncsisga felbredt a fogas krdsek, a teolgiai sszefggsek irnt, a tanult hallgatk pedig arra-vgytak, hogy nekik is rszk legyen a szv megrendlseiben. A kzpkor vgi istentisztelet volt - negatv vonatkozsban a mise, pozitv vonatkozsban pedig a prdikci - a reformci egyik leghatalmasabb elksztje.

A brlat fttelei

Luther fellpsekor megvolt teht a rmai egyhzban a npi nyelv prdikci, de igen sokszor mltatlan clt szolglt. Johannes Tetzel s Bernhard Samson bcsrusok ppgy npi nyelv prdiktorok voltak, mint Luther vagy Zwingli, Bucer vagy Brenz. A hallgatk mind a kt prdikcifajta ismeretben elbrlhattk, melyik inkbb reklmcsinls, s melyik istentisztelet. A szerzett lmnyek alapjn igen szles egysgfront alakult ki arra nzve, hogy melyek a leginkbb brlni val fogyatkozsok, s melyek a legsrgsebben megvalstand reformok. Prbljuk megfogalmazni a brlat fbb pontjait:
1. Az istentiszteletben mirt a latin nyelv, teht a np szmra rthetetlen misn nyugszik a hangsly, mirt nem az igehirdetsen?
2. Mirt az emberi felfog kszsg alacsonyabb rgiit, a szemet s a flet veszi clba az istentisztelet fnye, pompja, zenje, s mirt nem inkbb az rtelmet s a lelkiismeretet?
3. Mirt kell a templom s az istentiszteleti tartozkok borsos rval terhelni a szegny npet, holott az istentiszteletnek a mltbb mdja egyben a kevsb kltsges is?
4. A rengeteg mishez szksges egyhzi szemlyek seregnek eltartsa igen nagy teher. Egyhzi hasznuk flttbb ktsges. Az ldozpapok garmadjbl elg lenne azokat megtartani egyhzi szolglatban, akik alkalmasak s kszek, hogy prdikljanak, s tantsukat nem rontja le letk pldja.

Ha csak egy fut pillantst vetnk is a magyar reformci irodalmra, azonnal megllapthatjuk, hogy ezek a brl szempontok ugyanolyan hatrozottsggal, bibliai teolgiai s eklziolgiai megalapozottsggal szlaltak meg haznkban, mint klfldn. Kezdetben inkbb a brl hang volt tlnyom, pldul Ozorainl, Dvainl vagy Szkhrosinl, de Az igaz papsg tikr-ben mr egyenslyba jutott a brlat s a teendkre vonatkoz tmutats. Mliuszban tovbbra is jelen van mind a brl, mind a pozitv elem, ugyangy Szegedi Kis Istvnban is, de Mliusz teolgiai etikai skon, Szegedi pedig dvtrtneti vonatkozsban jelentsen el is mlyti az istentisztelet szemllett. Az ellenreformci idszakban a megreformlt istentisztelet vdi, sajnos, jra Ozorai s Szkhrosi brlatnak les hangjn knytelenek harcba szllni.

Ozorai Imre

me kritikjnak nhny mondata: „F dolga ennek az efle papnak az, hogy harangoz, sszehvja a kzsget, felll, dejkul nagy sokat nekel, avagy beszl, kiben a kzsg semmit nem rt, mert akr a kfalnak szljanak dekul, akr a paraszt embernek, egyarnt rtik mind a ketten."15 „ n des Istenem, ha a pap hozzja veszi a Krisztusnak testt-vrt, pnzt avagy valamin egyb hasznot kvn, a paraszt ember penig, mikoron hozzja veszi, nem hogy neki valamit adnnak, hanem mg pnzt vesznek rajta." „De hogyha mind el kell tartani azt, a ki imdkozik, s aki a Krisztusnak testt-vrt hozzja veszi – folytatja -, ht minden jmbor keresztynt el kell tartani."16

A bajok mindegyike, az istentisztelet rthetetlen volta ppgy, mint az rzkekre apelllsa s elzletiesedse, sszetallkozott Ozorai szerint a misben. „Ez volt, aki a papokat restt ttte: ez volt, aki a prdiklst, az Isten beszdnek hirdetst kzlnk kivesztette, ki miatt minden vaksgba vitettnk, mert ha a papok azt nem kaptk volna, a tantst el nem hagytk volna, mely tantsnak ltala, azaz Isten beszde hirdetsnek ltala minden tvelygstl meghattuk volna magunkat."17

A ceremnik szerzje Ozorai szerint az rdg: „Ez pedig abbl is megtetszik, hogy mind ezek azrt szerzettettenek, hogy a Krisztusnak rdeme elfeledtessk, s ezek ltal vrjuk mi bnnknek bocsnatt s dvssgnket, nem a Krisztus vre hullsnak ltala."18

 

Dvai Br Mtys

A rettenthetetlenl btor, az les kifejezseket azonban lehetleg elkerl Dvai Br Mtys is megkemnytette szavt, amikor a misrl szlt. A nem a np nyelvn foly istentiszteletet szalmacsplsnek (battolgia) nevezte, amely nem hasznl sem a felolvasnak, sem a hallgatnak, s knpad mind a lleknek, mind a testnek.19. Ktjban is rmutat Dvai, hogy nem a bcsjrs, nem a bartcsuha, nem a latin berbegs, nem az oltrcsinls az, amit Isten kvn. .,Ktt az egyhzi rendnek tiszte - llaptja meg -, igazn prdiklni ... s emellett jmborul lni. gy lennnek (a lelkipsztorok) az igaz szk, zt adnnak lelknknek igaz prdiklsokkal, letnknek j pldval: nem gondolna osztn Isten vele, akr tar volnl, akr hajas, akr cps (csuhs), akr kntss, akr ily sznben, akr msban”.20.

Farkas Andrs s Batizi Andrs

„A zsid s magyar nemzetrl" rt versben Farkas Andrs egyenesen az istentisztelet megromlsnak tulajdontja Magyarorszg elhanyatlst:

„Mi kpolninkban voltak neklsek,
De a szent rsnak nem volt prediklsa."21
„Teremtstl fogva mind elvesztette,
Kik nem engednek az evangliomnak."22

Batizi Andrs a Ppa Antikrisztus voltt fknt abban ltja, hogy

„Az ppa regnl ceremnikkal
s uralkodik Krisztus templomban...
Isten tiszteletit elvltoztatta,
Minden szentsgeket csakhamar megronta,
A szent llek istent aranyon elad,
szent ajndkt rba foglal.
A szentegyhzakba sokadalmat gyjte,
Mise mondsokkal kereskedni kezede ...
Azrt ideje immr mostan eljtt,
Mert mr hirdettetik az evanglium,
Ppa tudomnya immr most kitetszik,
Az csalrdsga mostan megfeddetik."23

Szkhrosi Horvt Andrs

A kzpkorvgi egyhz istentisztelett a legsznesebb s egyben legszatirikusabb vonsokkal Szkhrosi
Horvt Andrs festette meg. Nehz ellenllni a ksrtsnek, hogy raszmra ne idzzk. Ilyeneket rt:

„Semmire nem kell ht a Krisztus halla,
Csak legyen sok pnzed a llekvltsgra,
Az harminc misre, nekes zsoltrra,
Sok gyertyagyjtsra, az viglira.

dvzt tgedet sok pap-bart morgs,
Hallod rjn nem kell prdikls,
Btor tartsa dolgt minden vigasztals,
Csak legyen ott ss vz, kenet, olajozs.

Mit jrna ht Krisztus ott a keresztfval,
Rosszas seregvel, pkdstt orcval,
Likas oldalval, sebes lbaival,
Ha ppa megvltott bds olajval."24

Szkhrosi is az Isten nagy ajndkaknt megtisztult istentiszteletben, az ignek a np nyelvn val hirdetsben, annak megjt hatsban ltta a magyar np megmaradsnak egyetlen tjt. gy prblja megrtetni a megbocst Isten szndkt:

„Nagy hvsggel most szent akaratjt hirdetteti neked
Ha szt fogadnl, szent orszgt gri te neked,
De ha nem veszed, higgyed, rkk te ezt megemlted 
[megemlegeted]"

A reformci nemcsak a trk hdoltsg terletn volt igazi npmozgalom, amelynek sorn falusi brk s
parasztemberek lltak csatasorba, hanem gy ltszik a Hegyaljn, a Bodrog mentn is. Szkhrosi ugyanis
gy folytatta s fejezte be verst:

„Nem mondhatjtok, hogy nem tudttok Isten akaratjt,
Mert mind pap, dek, gyermek, hegeds nagy nyilvn kiltjk,
m megltjtok, miknt vrjtok az tlet napjt.
Szegn magyarok mikor valnak nagy visszavonsban,
Nem mernek vala tkletesen hinni a Krisztusban,
Tllyn ezt szerzek ezertszzban s negyvenhatban."25

A„Nem mernek tkletesen hinni a Krisztusban" kifejezs itt mg a katolikus-protestns ellenttre vonatkozik, de majd ez lesz a jelszava a helvt irny liturgiai reform hveinek is a luthernusok ellen. Legyen szabad mg idzni Szkhrosinak „Pl rsek levelre val feletet" cm fedd versezetbl a latin nyelv mise ellen hborg rszletet:

„Csak dekul a misket nekelni mondod,
Sem zsidul, sem grgl, sem rcul nem hagyod,
Csak dekul az ristent tisztelni akarod.
Jl gondoltad, uram rsek, hogy ezt parancsoltad,
Miscskdnek hamissgt gy eltitkolhatod,
Hogy nem rtik minden npek, inkbb eladhatod."26

A folytatsban a klt inti az rseket, hogy gy ne jrjon, mint annak idejn a templomi kufrok:

„Higyjed nyilvn, hogy meg nem ment az titulus tged,
Az r Krisztus az templombl majdan kiz tged,
Dicssges szent igjt mert te nem bcslld."27

Megdbbenten szinte szemlyes vallomssal fejezi be „Az emberi szerzsrl" rt verst:

„Ez neket klt egy bartbl ltt pap,
Bnta bolondsgt, elrgta csuklyjt,
Hitire fogadta: soha tbbet nem csal."28

Valban, Szkhrosi eladsn rzik, hogy mgtte a nagy gyakorlatot szerzett, kiss harsny, volt prdikl bart ll.

Sztrai Mihly

Az igaz papsg tikre pontosan mai tmnkat, az istentisztelet s vele egytt a papi szolglat reformcijt trgyalja. Tams pap egyenesen a ppa szembe mondja, hogy az egsz rmai papsg tolvaj s szentsgrul: „Az ristennek igjt ellopjtok, s dikol mondjtok, avagy hamisan prdikljtok. Az oltri szentsgnek is felt ellopjtok, s a szegn kzsgnek csak a felt adjtok. Az ristennek szent testt s szent vrt pnzen ruljtok, mikor pnzrt nagy sok misket mondotok. Nagy sok pnzes bcskat tmasztottatok, s a papsgot is pnzen adjtok, mert minden tudatlan papokat pnzrt papp tesztek."29 Az istentisztelet s a papsg helyes rendjre vonatkoz reformtori elveket Sztrai Borbs brval mondatja ki. Az els az egyetemes papsg elve: Mindnyjan papok vagyunk, mert mindnyjan ldozunk s prdiklunk s egymsrt imdkozunk." De miknt az ember br ugyan a maga hznl, a vros azonban mgsem lehet el fbr nlkl, azonkppen, noha minden hv keresztyn pap s prdiktor az hznl, de azrt ugyan nem lehet a keresztyn anyaszentegyhz papok nlkl s prdiktorok nlkl..." E "kls vagy testi papsg" fkppen val tiszte „a prediklls s tants". „Amely lelkipsztor, plbnos nem predikll, hanem csak tornikl, a kzsget jl nem tantja, hanem csak: visszafordtja, nem lelki psztor az, hanem inkbb llek veszt, lop, lator, tolvaj s farkas ...".30

A ppa Tams paptl megkrdezte, vajon papok-. akik prdiklni nem tudnak. Tams vlasza: ,.Nem papok, hanem azt mondja az Isten, hogy nma ebek azok."31 Lukcs bart kzbeszl, s megprbl vdekezni: Lm, a bartok prdiklnak, vajon azok is nma ebek-? Tams gy felel: „Prdiklnak s tiszta mrget okdnak, azrt nem nma ebek azok, hanem ordt farkasok s falukerl rkk."32. Br Sztrai szerint a reformci az istentisztelet reformcija, de ezzel egszen szorosan fgg ssze a papsg kicserlse. A „fapapokat" ms kenyrkeres plyra kell igaztani, a gylekezeteknek ..jmbor s tuds prdiktorokat" kell adni.33 Ezt a programot Sztrai derk segt trsakra tmaszkodva nagy terleten megvalstotta. Lask kzpontbl ht v alatt szzhsz egyhzat reformlt, azaz ltott el az evangliumot hirdet lelkszekkel. A rgi egyhz erivel vvott harcban nem egyszer forgott kockn lete is. Az igaz papsgnak tikr- ben a ppa feltette a krdst, vajon van-e ezeknek az „j papoknak" a fejn pilis (tonzra), s felkentk-e ket a szent olajjal? Tams pap azt vlaszolta, hogy az igaz papsg nem a „nyirott fejtl s az olajtl" van. „Minket a mi Urunk Jzus Krisztus megkent az szent olajval, tudniillik az ldott, szent malasztjval". A bels elhvs ilyen ers kiemelse utn mondja csak el a ppa sztklsre a kls elhvs rendjt is: „A mi pspknk bgyjttte a krl val tuds papokat, prdiktorokat s a keresztyn npeket. Jl megkrdeztt elszer az prdiktorok eltt a mi tudomnyunkrl s a hitnek gazatirl. Megtudakozott a mi letnkrl is. Azutn osztn prdikltatott velnk egynehnyszor a keresztynek eltt, gy trt osztn papp, s elbocstott mnket, a hov a keresztyneknek kellettnk."34

Tams e vizsglat s kibocsts helyt is megmondta, „Erdlyben" volt az, amin alighanem egyszeren Jnos kirly orszgt kell rteni. Tudjuk, hogy ennek terletn, a Szamr megyei Erddn 1545. szeptember 20-n huszonkilenc lelksz jtt ssze Kopcsi Istvn s Batizi Andrs vezetsvel, s alkotott egy tizenkt cikkbl ll reformtori hitvallst, de vgezhetett lelkszi vizsgt s kibocstst is.

Harcok a reformci tborn bell, Klmncsehi s Mliusz

Az orszg keleti feln fejtett ki igen mozgkony s hsies, gykeres, hallatlanul kvetkezetes reforml tevkenysgt Klmncsehi Snta Mrton, majd az rkbe lpve a reformtus reformci megszilrdtja s megvdelmezje, Mliusz Juhsz Pter. Az istentisztelet jszvetsgi s reformtori ltsnak tltetse a kztudatba s szokss ttele, egysges formban meghonostsa, nem volt knny feladat. Nem pusztn a rgi egyhz szmos papjnak s hvnek makacs ellenllst kellett legyzni, de eltr nzetek tmadtak s tusakodtak egymssal a reformci tborn bell is. Meghasonlsok, feszltsgek jelentkeztek. Az alapllspontra nzve igen csekly eltrs van a lutheri s a helvt irny kztt. A lutherit taln azzal lehetne jellemezni, hogy a wittenbergi reformtor a kegyelem, a bnbocsnat, a megigazts birtokban ksz megpihenni egy pillanatra az dvssg, a Krisztus-kzssg bizonyossgban s boldog rmben. Ksz olyannyira a a szemlyes kegyelem eme, a bns, de megigazult szvre zporoz sugrznnek adni az elsbbsget, hogy a szervezeti, a szertartsi, a szociletikai problmk a msodik helyre szorulnak. Zwingli, Bullinger s Klvin keresztynsgben viszont a Krisztus-kzssg hittudata egyidej s azonnali indtst s ert ad arra, hogy az ignek embert s trsadalmat tforml diadaltja ksedelem nlkl tovbbhaladjon, mindenhov elrjen s az egsz vilg Isten dicssgnek szntere legyen" (Klvin). A hozzllsnak, az aktivits temnek ez a klnbsge az istentisztelet krdsben konzervatv hajlandsgot jelentett Luther rszrl s halogatst nem tr radikalizmust Zwingli s Bullinger rszrl.

Br az gostai Hitvalls (1530) flre nem rthet hatrozottsggal mondta ki, hogy ,.a vilg kezdete ta semmifle isteni dolog nem zletiesedet el annyira, mint ppen a mise"35, ennek ellenre ugyanezen hitvalls szerint hamisan vdoljk Luther reformcijt azzal. hogy kikszbli a mist. Nem csak hogy megtartotta azt, de a legnagyobb tisztelettel celebrlja. Mindssze annyit vltoztatott, hogy a latin nekek kz itt-ott nmeteket is vegytett, mgpedig a np tantsa cljbl, egybknt szinte minden szoksos ceremnit megrztt36. Az egyhz babiloni fogsgrl cm knyvben (1520) Luther a mist „az evanglium velejnek s rvid foglalatnak" nevezte 37, helyeselte a titkos gynst is, „brha az rsbl nem igazolhat", csupn azt ktvn ki, hogy ne legyen bizonyos bnk meghallgatsa a pspknek fenntartva.38 A ktfle, lutheri s helvt istentiszteleti formavilg jelentkezse nagy problma volt klfldn is, de mg inkbb az volt haznkban. Nlunk mindkt kirly Rma hve maradt, teht reformtoraink - a trk hdoltsgot, majd Erdlyt kivve - mintegy 1564-ig ellenreformcis viszonyok kztt dolgoztak. A Habsburg-kirlyok, klnsen Miksa, a konzervatvabb lutheri reformcinak nmi trelmet biztostottak, ami hatssal volt a reformcival valamelyest megbartkozott, de az uralkodval ujjat hzni nem akar fldesurakra s vrosi hatsgokra, mgpedig az orszg keleti felben s Erdlyben is, ahol az 1550-es vekben 1556-ig szintn Ferdinnd volt az r.

Nem felttlenl az egyni feltnsi vgy mozgatta a Habsburg kirlyok mrskl tendencijval szemben az olyan embereket, mint Klmncsehi Snta Mrton vagy Arany Tams. Egyszeren annak a bels knyszernek engedelmeskedtek, hogy az j bort j tmlbe kell tlteni. Mindkettrl az ellenfl fogalmazsban maradt fenn egy-egy jellemzs. Klmncsehi Snta Mrtonrl Draskovic Gyrgy nagyvradi kanonok s aradi prpost, a ksbbi gyri pspk jelentette, hogy Mrton debreceni plbnos szakramentrius rvacsorai felfogsnak kvetkeztben nem gondoskodik: semminem oltri dszrl, st magt az oltrt is flslegesnek tartja megelgedvn egy egyszer fa asztallal. A papi ltzeteket is gyangy megveti, s elegendnek tartja az istentiszteleti szolglatra is a htkznapi ruht.39 Arany Tams nzetei Mliusz diktlsban maradtak rnk. Ma mr nehezen lehet sszhangba hozni e felfogs klnbz elemeit, de abban megegyeznek, hogy olyan tantsok s formk, amelyeket Mliusz, mikzben igyekezett szilrd partok kz szortani a reformci radst, kikszblt annak fmedrbl.

De amg ez a fmeder kimosta a maga folyamgyt addig igen heves bels egyhzi harcok zajlottak le. Klmncsehit 1552 elejn a ladnyi zsinaton a lutheri konzervativizmushoz ragaszkod lelksz trsai a kzpkori szertarts alkalmazsval exkommunikltk viszont azokat kzstette ki.40 Ugyanebben az 1552. vben a beregszszi zsinaton, ahol viszont a helvt irny hvei lehettek tbbsgben, az atyk a lutheri konzervativizmus ellen nyilatkoztak. Klmncsehivel s Radn Balzzsal az lkn kimondottk tbbek kztt, hogy az oltrokat ha mr korbban eltvoltottk ket nem kell jra fellltani, ahol pedig mg megvannak s a hvek makacskodnak megtartsuk rdekben, a lelkszek nyugodtan hasznlhatjk azokat rvacsorai asztalknt, csak hogy llhatatosan helyesebb tudomnyt csepegtessenek hallgatikba az rvacsora fell41.

Mint emltettk, a politikai helyzet ekkor keleten is a rmai egyhznak, illetve a konzervatvabb lutheri irnynak kedvezett. Radn Balzsnak ez az letbe kerlt. Beregszszon a rmai egyhz egyik hve a kpek eltvoltsa miatt meglte. Az 1554-es vri zsinat lpseket tett visszafel a lutheri irnyban. Kimondotta, hogy az rvacsort kovsztalan kenyrrel kell osztani, a flbegynst s a magnfeloldozst. az egyhzkelst, a bevett nnepeket meg kell tartani, a lelkszeknek nem szabad eltvoltani az oltrokat s a kpeket a templombl, mert ez a polgri felssg hatskrbe tartozik.42 Ugyanebben a szellemben, de mg tovbbmenve, az 1555-ben Erddn tartott II. zsinat az rvacsorra nzve az gostai Hitvalls eredeti, ersen konzervatv fogalmazsa mellett nyilatkozott, habr a tovbbi szvegben olyan fordulatokat hasznlt, amelyek ennek a helvt szellem rtelmezst pp gy lehetv tettk, mint mr az emltett vri zsinat rvacsorai hitvallsa is. Rosszallan emlkezett meg a II. erdid zsinat arrl, hogy vriban „a minap" az oltrt lebontottk s asztalt tettek a helybe, holott a fejedelem parancsa, amelyhez a zsinat csatlakozik, tilalom al helyezte a tovbbi szertartsi jtsokat.43

A fejedelmi parancsra hivatkozs, brkit rtettek is a fejedelmen, a kirlyt, vagy csak a nagyfldesurat, a kemny vonalat tkrzte. De az a krlmny, hogy ezekre a zsinatokra egyltaln szksg volt, azt bizonytja, hogy a reformci a kedveztlen politikai helyzet ellenre tovbb haladt elre a szertartsi egyszersds fel. Termszetesen dnt vltozst jelentett, hogy 1556-ban Ferdinnd kiszorult Erdlybl, s Jnos Zsigmond hadvezre, Petrovics Pter kezbe kerlt a hatalom, aki Klmncsehit prtfogolta. Most Klmncsehinek a zrichi puritn istentisztelettel rokon, de azzal szemben nmely ponton nll felfogsa s pldaadsa terjedt el szinte futtzknt az orszg keleti felben, de Erdlyben, st a trk hdoltsgban is. Ez a terjeds mg mindig ellenllsba tkztt a konzervatv lutheri irny megfogyatkozott szm magyar hvei, valamint a Wittenberghez egyre zrtabb egysgben felzrkz erdlyi szszok rszrl. Nem kevsb zavaran hatottak azonban azok a - ma gy mondank - baloldali tlzk is, akik tbbnyire sszefggseibl kiragadott bibliai helyekre tmaszkodva kedvket leltk egyniesked istentiszteleti jtsokban. Ezeknek a tarkabarka listjrl Mliusznak Arany Tams s csoportja ellen trtnt fellpse, e pr iromny-anyaga tjkoztat.

Huszr Gl akcija a baloldali tlzk leszerelsre

Ugyanezek a baloldali tlzsok, tllicitl jelensgek, az egysg megbontsa ellen irnyult Huszr Glnak egy valamivel korbbi, de mr a helvt irny zavartalan elretrsnek; idszakban tett lpse is. A mrtktartsrl, a reformci egybetartsra irnyul erfesztseirl mltn emlkezetes Huszr Gl nem azrt krte el Bullinger Henriktl 1557. oktber 26-n Bcsbl rt levelben a zrichi egyhzi szertartsok lerst, mintha elgedetlen lett volna a hazai konzervatvabb formkkal s a helvt egyszersts fel hajtott volna tovbb menni. Ennek az utbbinak akkor mr megvolt a magyar talajon ntt s gykeresedsnek indult egyenrtk vltozata a Tiszntlon s a Jnos Zsigmond befolysi krzethez tartoz felvidki megykben. Huszr Gl lpst tvesen a fent jelzett clzatnak vlte Benedek Sndor nemrg megjelent mvben, kockztatva ezzel azt, hogy az alapfeltevssel egytt az is meginog, ami a knyvben erre a felttelezsre plt. Benedek Sndor gy r: ,. .. Lavater Lajos zrichi lelksz gendt ksztett a zrichiek rszre. Ez volt az az agenda melynek msolatt maga Bullinger kldte meg 1559-ben Huszr Glnak, aki tudvalevleg nem volt megelgedve a haznkban nagyon elterjedt lutheri irny vagy legalbb is luthernus felfogs liturgikkal s gends knyvekkel''. Nos. Lavaternak a tmr, de sokoldal lersa a Zrichben s a szomszdos falvakban fennll egyhzi rendrl elssorban is csak igen megkzeltleg nevezhet agendnak. Msfell Huszr Gl szndkt Benedek a levl szvegt szinte tekintetbe sem vve llaptja meg." 44 Huszr Gl azt rta Zrichbe, hogy egyhzaink, noha egy hiten vannak, ”szertartsaikban a lelkszi kar tekintlynek nem csekly csorbtsval eltrnek egymstl. Mirt is az egyntetsg elrse vgett hathatsan kri - olvassuk Rth Gyrgy knyvben - a zrichi antistest, hogy az egyhzaikban az nekekre, nyilvnos imkra, az rvacsorra, a keresztsgre, a hzassgktsre s a hitoktatsra nzve dv szertartsokat valamely tuds frfival latin nyelven rassa le, s munkjt nyomtatsban kldje meg."45

Huszr Gl clja a levlbl, a krlmnyekbl, sajt ksbbi tevkenysgbl megllapthatan az volt, hogy ppen a zrichi gyakorlat hiteles lersbl mutassa meg az egyniesked tlzknak, hogy a legszakramentriusabbnak s - radiklisabbnak ismert Zrich is meg tudott llni egy biblikus, jzan, egyntet s mindenkire ktelez llsponton, mikzben bizonyos rszletkrdsekben megadta a kell szabadsgot is. Huszr Glt az vezette kezdemnyezsben, hogy a magyar reformci megrizhesse azokat a szertartsi formit, amelyekre bels fejldse sorn eljutott anlkl, hogy ezt a fejldst s az egysget tekintlyes klfldi pldkra hivatkozva egyesek megzavarhassk, st br szndkuk ellenre, esetleg az egsz gyet kisiklathassk. Huszr Gl jl szmtott. Lavater a maga tartalmas kis mvben - a zrichiek mg 1702-ben is rdemesnek lttk nem tudomnyos, hanem egyhzi clra jra kiadni - nem csak az Isten igje kr zrkz reformlt istentisztelet kpt bontakoztatta ki, hanem az is benne van, hogy a zrichiek nem tlik el azokat, akik a f dologban velk egyetrtve megtartanak bizonyos, Zrichben kikszblt szoksokat, mint a harangozs vagy az istentiszteleti gylekezeti nek.

Az istentiszteleti nekls krdse

Ennl a pontnl rdemes egy pillanatra megllni. Arany Tamsnak s bizonyra nem egyedl neki, hanem ms ultraradiklis trsnak is az volt a vlemnye, hogy „Nem j nekelni a keresztyni gylekezetben"46. Kzismert azonban, hogy jeles reformtoraink, Dvai Br, Sztrai, Szegedi Kis stb. nemcsak az istentiszteleti nekls hvei voltak, de maguk is tbb-kevesebb egyhzi neket szereztek. Klmncsehinek, Mliusznak, Szegedi Gergelynek, Huszr Glnak a nevhez egyenesen nekesknyvek szerkesztsnek a j emlke fzdik. Mindezek nem is pusztn a zsoltrokat s az azokkal rokon hangvtel, cantionale-tpus nekeket kedveltk, mint a genfiek, hanem helyt adtak a graduale-tpus szertartsi nekek nagyrsznek is, ugyangy a passii szvegek neklsnek, persze a np nyelvn. llspontjuk nem ingadozott. Jl jtt teht, amikor Lavater rsban azt olvashattk, hogy br a zrichiek sok ok miatt felhagytak az istentiszteleti neklssel, nem helytelentik, ha mshol nekelnek, st a Zrichez csatolt kt elvrosban. Vitodurumban s Steinban neklik is az istentiszteleten a npi nyelv zsoltrokat (X., p. 42-43) 47. Tudjuk, hogy a I. Helvt Hitvalls XXIII. fejezete is szinte vdekezen adja el a zrichi szokssal kapcsolatban: „Ha vannak olyan egyhzak, amelyek hsgesen s helyesen imdkoznak, de nekelni nem szoktak, az ilyeneket nem kell eltlni" 48.

Id mltval a zrichi egyhz ezt a korltozottan nemleges llspontjt is feladta. Mr a Lavater-fle irat 1702. vi kiadsban azt olvassuk az neklsrl szl fentebb idzett helyhez fzve, hogy 1702-ben mr nemcsak Lobwasser nmet zsoltrfordtsait neklik a zrichi istentiszteleteken, hanem azon fell az els szzadokbl szrmaz himnuszokat is, persze a np nyelvre fordtva. St a Lavater VI. pontjhoz fztt megjegyzsben mr dicsekedve emltettk meg azt is, hogy a zrichi np oly szpen nekli zsoltrait, hogy a messzirl jtt idegenek megcsodljk (p. 21-22).

A magyar reformtus reformci mintegy elre vette ezt a dntst. Mliusz az Arany Tams fent idzett nzethez ezt jegyezte meg: „St ugyan szksg a hveknek nekelve is, mikor lehet, dicsrni az Krisztust ... Az nekls az isteni tiszteletnek rsze" (p. 112). Viszont: „Nem j a ppai idegen nyelven val ordts, teljes torokkal, rtelem nlkl val nekls, orgonls, hegedls s discantols a keresztyn gylekezetben, kik csak flnek s nem lleknek szolglnak" (p. 113).
Benne volt a zrichi rtus Lavater-fle lersban az is, hogy a Zrichet krnyez falvakban ltalban a lelksz kezbl veszik a hvek a kenyeret s a bort, de nha gy, hogy a lelksz helyezi a kenyeret a szjukba s viszi a kelyhet ajkukhoz (p. 59). St ugyanilyen megengedett szabadsg ll fenn arra nzve is, hogy Zrichben ugyan temetskor nem harangoznak - akrcsak Mliusz Debrecenben -, ellenben a mezgazdasgi jelleg krnykeken megszlalnak a harangok (p. 114). Nlunk is volt ilyen szabadsg kznysnek nyilvntott krdsekben. Szegedi Kis Istvn, aki ismerte Lavater rst s hivatkozott is r a Loci-ban (p. 257, utols sor), Zrichhel szemben szintn az egyhzi nekls mellett llt ki, ha az az evanglium hirdetst szolglja s mlyti el (Lci, p. 325). A temets krdsben viszont a Zrichben, illetve Debrecenben kvetett rendet, ezt a rendkvl puritn temetsi szertartst tekintette helyesnek Szegedi (Lci, p. 257).

Mliusz Juhsz Pter

Klmncsehit megakadlyozta a betegsg, majd a hall abban, hogy Jnos Zsigmond orszgban keresztl vigye az istentiszteletnek az jszvetsgi pldkra s a j klfldi mintkra tmaszkod, de vgl is a hazai fejlds szksgleteihez s lehetsgeihez mrt gykeres talaktst. Nem kell hangslyozni, hogy ez nem a wittenbergi, hanem a zrichi gyakorlattal mutatott szoros rokonsgot. Ennek a formnak a kiptse, elterjesztse s otthonoss ttele az orszg keleti felben Mliusz Juhsz Pternek a mve volt. Mliusz szorosan benne llt abban a folytonossgban, amelyet Ozoraitl kezdve nyomon kvettnk. „Pl nemhogy a nma hangszerek hasznlatt helyeseln, hanem mg az emberi rtetlen szavakat s pt ervel nem br nekeket sem engedi meg az egyhzban, st eszteleneknek lltja az olyanokat, kik mint a barbrok idegen s nem rtett nyelven tantanak s nekelnek a gylekezetben" (I. Kor. 14,9) Mliusz is slyt helyezett a gylekezet szabadsgra a kzmbs krdsekben, mihelyt azonban valamely szertartsban a Krisztus kisebbtst, a llek alsbb rtegeinek, az rzkeknek tett engedmnyt gyantotta, mihelyt flsleges luxus s pazarls veszedelmt ltta felbukkanni, szenvedlyesen tmadta ezeket a formkat. gy hadakozott nemcsak az ostya, a gyertyk, a szentkpek, a perikpk ellen, de gondos figyelme kiterjedt a lelkszek s a hvek flrerthet mozdulataira is. Azoknak sem volt szabad ingadozst elrulni a pps ceremnik irnyban. Milyen eltlen szgezte le pldul, hogy a „szvas orpus" azaz a szette feszlet fel tett „trdhajts, svegvets, kezeknek elterjesztse imdsnak jegye". „Bizony ht blvnyozk ezek hangzik slyos korhol szava -, mert ellene nem mernek szlni a blvnyimd ppa sok undoksgnak, megtagadjk a Krisztust a haland s porr leend ember eltt, az evilgi flelemrt s jszgrt."50

Szegedi Kis Istvn

A Habsburg kirlysggal hatros trk hdoltsgban. de tantsainak ltsa miatt az egsz orszgban, Szegedi Kis Istvn nevt kell megemlteni azok sorban, akik dnt mrtkben hozzjrultak az istentisztelet reformtus reformcijnak elveihez, formihoz s megszilrdulshoz. Szegedi sajtossga a magyar tantk kztt az, hogy az egyhz s a reformci rinak legjelesebb opusaibl sszeszrt nagy tudomnyval egyszeren hallgati s olvasi el trta a rgi egyhz s a reformci istentiszteleti forminak egsz krt, klnbz vltozatait, rbzva azokra, idrendben elsnek a tantsait tananyagknt hasznl lelksznvendkekre, hogy hitk vilgossgnl vlasszk ki a legtisztbbnak tallt, mert leginkbb az ige kr, a megvlts evangliuma kr sszpontosul formkat. A Loci-ban hat tabula trgyalja a kultusznak fontos krdst. Egy kzlk - az elbbi elnyre - a pogny s az lkeresztyn kultuszt hasonltja ssze.51 Igen behatan trgyalja Szegedi az istentisztelet nyelvnek krdst52, a papi ltzetek53, tovbb a mise vsrr fajulsnak problmjt"54. A Lci 286. lapjn mindssze ngy sorban frappns sszefoglalst talljuk brlatnak a rmai egyhz kultuszval szemben: A templomok tlsgosan pompzatosak s kltsgesek, a szent trgyak, a ceremnik, a papok serege flslegesen nagy, a np nem rti, amit neki tantanak vagy eltte imdkoznak. A mise srti Krisztus golgotai ldozatnak hatlyossgt. A harangok kongatsa, az rzkeinkre nagy ervel rtr egyb kultikus hatsok elveszik a helyt az igazi szemlyes plsnek. A Lci 136. lapjn (6. sor) elbb azt szgezi le Szegedi, hogy a templomot az igehirdets teszi szentt, majd ugyanitt abban jelli meg az igehirdets mindenkori f trgyt, hogy „az igehirdet Krisztus keresztjt emelje olyan magasra, hogy minden jelenlev arra nzzen, azt rtse meg, s dvzljn".

Az alternatvk objektv felsorolsban, az olvas helyes, szabad vlasztsban bz, szles kitekints tant mdszernek Szegedi egyhzkormnyzsban az a trelem felelt meg, amellyel a gylekezet krben itt - ott mg szvesen gyakorolt kzpkori formkat, mint az egyhzkelst, a keresztszli intzmnyt, a szentekre emlkezst kezelte. Nem felttlenl mrl holnapra kvetelte meg az j formk egsz krnek bevezetst, mint Mliusz, hanem teret hagyott a hirdetett evanglium gylekezetet rlel hatsnak. A lnyeg krdsben persze Mliusz s Szegedi teljes egysgben dolgozott. Folytonossgban az elttk s velk dolgoz lelki munksokkal vallottk, hogy legyen az istentisztelet rthet s a llek nemesebb rtegeit, nem az rzkeket, hanem a lelkiismeretet megszlt. Tartzkodjk tovbb a gylekezet az istentisztelettel kapcsolatban minden pazarlstl a hvek flsleges megterhelstl. Legyen vgl az istentisztelet szve, az igehirdets, a hvket kzssgi felelssgre, sfrkod letre felindt. Az elmondottak azonban pusztn eszkzei s gymlcsei a f clnak, a Krisztussal val szemlyes kzssgbe jutsnak. Habr mind az eszkzkrl, mind a clrl Szegedi Kis s Mliusz egyformn gondolkozott, gondolataikat a dolog termszete szerint mgis egy-egy mindegyikre kln-kln jellemz sajtos teolgiai rendszerben rleltk meg s fejeztk ki. Ez a rendszer termszetesen csak formlisan tudomnyos szisztma, valjban azonban egy-egy ltoms Istennek az emberekhez fzd viszonyrl.

Szegedinl ez a ltoms a szvetsg kpzete kr sszpontosul. Szegedi arra helyezi a slyt, hogy az emberszeret Isten mr a vilg alapjainak felvettetse eltt elhatrozta s tstnt az sszlk bnesett kvetleg kihirdette az evangliumot, a kegyelmi szvetsget. Az szvetsg igazi kegyesei ebbe az gretbe vetett hitbl ltek. Viszont a trvny s a Krisztus kztt eltelt idben - a trvny cljt meghamistva - ugyanolyan trvnyesket, deformldott s korrumplldott hit jtt ltre, mint a reformci eltti szzadokban. Kiszabadtani az evangliumot az azt szinte a felismerhetetlensgig elrejt vagy eltorzt trvnyesked lkeresztyn burokbl, prdiklni s meglni az dvbizonyossgot s a munkatrsi viszont, amely Isten szvetsgre, Krisztus tantsra, keresztjnek megvlt ldozatra, feltmadsnak az eljvend letre vetl fnyessgre, a Szentllek minden jra vezrl munkjra tmaszkodik: ez Szegedi ltomsa szerint a keresztynsg ltnek rtelme s boldogulsnak tja.

Mliusz is tantotta a Szentrs bizonysgtteleit Istennek szvetsgrl az vlasztott npvel, amely nem brahm vrnek, hanem hitnek rksge. Mliusz azonban a Krisztussal val kzssg szemllsre egy msik mozzanatot helyezett a kzppontba. Nla a latin simul sz nagy szerepe a jellemz. A simul azt jelenti, hogy egyszerre, egyidben. Mliusz azt akarja elssorban elmondani, hogy a megvlts s az dvzts egsz folyamata Isten mve, teht, hogy ezt a folyamatot teolgiailag mint az Isten tettt egynejsgben kell rtelmezni, s csak pedaggiailag s trtnetileg helynval az idbeli, successv szemllet. Lssuk, hogyan alkalmazza Mliusz kulcsszerepben ezt a„simul"-t, magyarul egyszersmindet. A megigazuls szorosan Isten oldalra tartoz mozzanataival, mint az elvlaszts, az elhvs, a bnbocsnat a Szentllek ltal egyidben ott van mindaz, ami az emberben megy vgbe: „Egyszersmind ugyanezen tny (ti. elvlaszts, elhvs, megbocsts) mozzanatval jjszl, j szvet, j lelket, j teremtst alkot, hittel, remnysggel megerst s szeretettel ruhz fel, s az gy megszentelteket, megtisztultakat igazaknak nyilvntja, megigaztja"55. A megigazuls clja s pecstje, hogy az ember szabad s kszsges lesz a j cselekvsre. De a j cselekedetek is a Krisztusi a hivben. Az Isten idejben egyszerre van a kivlaszts s a jt cseleked ember. rdemes kihnyni a templombl minden kls dszt, eltvoltani minden rklt szimbolizmust s homlyt, hogy az istentiszteletben mindig egy s ugyanaz az ajndk lljon a kzppontban: a mr a vilg alapjainak felvettetse eltt elhatrozott, a mr a bneset utn meghirdetett, a Krisztus vre hullsa rn megszerzett s az emberi trtnelem tengelyv vlt rmzenet Isten megmsthatatlan emberszeretetrl. Ez az rmzenet szli jj az embert, s ez formlja Isten akarata szerint valv a kzssget.

Termszetesen az ilyen rendszerezsek, illetve ltomsok, br a tudomny mezben jelennek meg, a tudomny megszokott mdjn nem bizonythatk. Igazsguk, trtnelmi slyuk, „menetkzben", kzssget, trsadalmat forml hatkonysgukban mutatkozik meg. A XVI. szzad nem maradt ads e hatsokkal.

A rmai egyhz trvesztse

A reformlt istentiszteletnek f rsze volt benne, hogy a np tmegei az evanglium hirdetit kvntk hallgatni. Mg Mohcs vben ezertszz rendtag lt hetven ferences kolostorban, 1605-ben mr pusztn t rendhz llt fenn, s bennk mindssze harminc szerzetes buzglkodott.56 Az orszg keleti felben a rmai egyhz szinte teljesen elenyszett. A magyar rmai egyhz trtnetrl kszlt legjabb monogrfia gy szmol be errl: „Kolozsvrt 1579-ben mr csak egy asztalosmester akadt, aki a megfogyatkozott katolikus hveknek az evangliumot felolvassa. Nagyvradon s Szilgysomlyn egy-egy ferences lt, Kraszna megyben mindssze hrom katolikus pap. Ezenkvl, a Szkelyfld kivtelvel, egyetlen katolikus pap sincs Erdlyben." Valamivel jobb volt a helyzet a Habsburg kirlysgban, ahol a hierarchia fels tagozata pen maradt. „Olh Mikls esztergomi rsek 1561. vi zsinatn szztizenkilenc pap jelent meg. Ezek kzl hatvankett ns; negyvenngy kt szn alatt ldoztatott."57 Teht ha a sznlelst mint lehetsget egyltaln nem szmtjuk, a megjelentek kzl csak tizenhrom pap nem csatlakozott a reformcihoz. Tbb szzra rgott vissza azoknak a szma, akik nem jttek el a zsinatra. Ezek llsfoglalsa aligha lehet ktsges. Olh Mikls restaurcis fradozsnl rdemes egy pillanatra mg elidzni. Olh knytelen volt a reformci eszkzt alkalmazni s helyt adni a mise mellett a protestns rtelemben vett prdikcinak is. A nagyszombati zsinat hatrozatnak 21. fejezete elrta, hogy a plbnosok bet szerinti rtelemben magyarzzk a npnek az evangliumokat s az epistolkat, tekintettel a protestns prdiktorokra.58 Jeles liturgia - trtnsznk, Srs Bla kimutatta, hogy Telegdi Mikls 1583. vi nagyszombati agendriuma magn viseli a reformci kegyelem-teolgijnak nyomait.59 Viszont annak a bizonytkait is megtalljuk, hogy a katolikus restaurci f clja mgis a klrus feldlt sorainak rendbeszedse, tekintlynek s pozcijnak biztostsa volt. Az emltett nagyszambati zsinat eltiltotta a prdiklstl a koldul rendek tagjait, mert azok lltlag a plbnosok llsra trtek. A nagyszombati agendriumban pedig a 9. gyntat krds gy hangzott: „Vetlkedtl-e paraszt lvn a hit fell?"60 Ehhez a krdshez nem szksges kommentrt fzni.

A reformtus egyhzak az ellenreformci tzben

A Szegedit s Mliuszt kvet nemzedkek az egyre ersd ellenreformci krlmnyei kztt nem tudtk mindenben tovbb vinni az elttk jrt reformtorok ltst s lendlett. A vallsi csoportok knytelenek voltak a feudlis vilg viszonyai kztt orthodoxijukat igazolni a rmai egyhzzal s egymssal szemben. Ez kshegyig men konfesszionlis harcokat idzett fel. A magyar reformtus egyhz igehirdetse, amely bresztnek indult, hogy a Krisztussal val szemlyes kzssgbe ptsen be s a kzs j munklsra erstsen, a konfesszionlis harcokban jra ersen tanszerv vlt. A protestnsok klcsn vettk a kzpkori skolasztika metafizikai vzt s terminusait. Az gy elksztett s elmondott prdikci magyarul szlt, de nem volt mr mindenki szmra rthet. Nem fejldtt tovbb az istentisztelet s az egyhzi let a gylekezet ntevkenysgnek, felelssgvllalsnak tjn sem, hanem inkbb valamelyest jra klerikalizldott. Trtnt ez sajtsgos mdon ppen azokon a terleteken, ahol a reformtus egyhz a vilgi hatalom tmogatst lvezhette.

Viszont ott, ahol az ellenreformcit szolgl vilgi hatalom tzzel-vassal irtotta a reformtusokat, eleven maradt a reformtori brlat s trekvs. Ha pldul Patai Istvnt olvassuk, a dunntli reformtusoknak ezt a XVII. szzadi vezralakjt, az az rzsnk, hogy Ozorai vagy Mliusz gondolataival tallkozunk jra: „Istennek Fia azt parancsolta, Math. 10, hogy nyilvn kiltsk, prdikljk, k pedig el rjtztk, be fdzvn az llki szvtneket az idegen nyelvnek palstjval. Az Evangeliomnak mg a nevt is letrtk, Mist adtak helybe." Az eredmny azutn az - folytatja -, hogy „Vallst tesznek ma is az szegny, egy igy dektalan emberek, hogy k nem tudjk, miben lljon az krsztynsg. Ha krded, mit tanultak az Isten titkainak lnok sfritul, az papokul, bartokul, azt mondjk.., hogy nem rzttk zit a papok fzte teknek, mert idegen nyelven szlottnak az isteni tiszteletben ..." A rmai hiten levket - Patai szerint - nem is „katholikusoknak" kellene hvni, hanem „olasz vallsaknak", mert a katolikus vallshoz annyi a kze a pps vallsnak, „mint a Duna viznek a zpores ltal belesodort spredkhez". „Ha pedig ezek gy vannak - tr fel benne a kesersg -, akkor hol lehet az g alatt nyomorultabb np, mint amely keresztynsgnek szne alatt emsztetik meg, kiknek vrekbl hznak s bnkbl ruhzkodnak, kiknek llki veszedelmekkel gyjtnek kirlyi kncset ez hvolkodsban gynyrkd Epicurusnak fiai? Ne szenvedd el, flsges Isten !"61

Kitekints

A magyar puritnus mozgalom jra megnyitotta s megtisztogatta a forrst: az evangliumnak inkbb breszt, mint tanszer hirdetst. A megcsontosod feudlis viszonyok kztt azonban ne

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!