Wolfhart Pannenberg:
Id, rkkvalsg, tlet
gy talltuk teht, hogy minden emberi viselkedst a vilg irnti nyitottsg s az nessg kztti feszltsg jellemez. Csak a vilg megtapasztalsnak trgyilagossga s nyitottsga rvn vlnak hozzfrhetkk szleleteink tartalmai, cselekvseink trgyai. Kpzeletnk jtkos tletei gyszintn. mde a vilgot mindenki sajt njnek perspektvjbl li meg, az t irnyt elkpzelsek s szndkok keretein bell. Minden, ami a vilgra val nyitottsg rvn szmunkra fltrulkozik, az nre vonatkoztatva s az n rdekeinek megfelelen jelenik meg. Ahol az n szembekerl a vilg irnti nyitottsggal - s ez a fordulat bekvetkezik a vilgi dolgok utni moh vgyds sorn is -, ott az n Istennel s sajt emberi rendeltetsvel szembeni magbazrulsa kvetkezik be, mely voltakppen a bn lnyege. A bn vgskig fokozza az n s a valsg kztt ellenttet, hisz az emberek bnskknt is csak abbl a valsgbl tpllkoznak, amelytl elzrkzni igyekeznek, s amely irnt Isten teremt mkdse rvn mgis nap mint nap, rrl rra megnylnak.
Az nessg s a vilg irnti nyitottsg feszltsge tr vissza az emberi idisg s rkkvalsg ellenttben is. Foglalkozzunk most ezzel a tmval. Idisgben rja nmaga krl kr a bns, elhatroldva Istentl s a teremtett valsg teljessgtl. Idvel jellemezhet az, hogyan tmad bn az ember sajtos vilgra val nyitottsgbl, de az is, hogyan tartja meg az embert bnei ellenre Isten teremt lete.
Az emberi tr- s idtapasztalatot szntelen nyitottsg jellemzi minden valsgos irnt, amely hozztartozik az emberknt val ltezshez. Szemmellthatan csak az ember hagy tapasztalsaikor a dolgoknak sajt teret, s csak kpes, nmagtl idbeli tvolsgot is tartva, elmltknt vagy eljvendknt rzkelni azokat. m pp azltal, hogy vilgra val nyitottsga rvn meghagyja a dolgok tert s idejt, tesz szert maga az ember trre s idre. A dolgoknak tengedett tr az sajt tere lesz, a dolgok fltt rendelkez cselekvsnek szntere, s a dolgokhoz mrt id rvn szmol mlttal s jvvel. gy jut el az ember a tapasztalt valsggal szembeslve, nmaghoz. Teret s idt mindig nmagra mint kzppontra vonatkoztatva tapasztal.
A trben megtapasztaljuk a fntt s a lentet, az ellt s a htult, a jobbot s a balt. Ezen irnyok vonatkoztatsi pontjaknt az a hely szolgl, melyet az irnyokat rzkel n mindenkor elfoglal. Ha megfordulok, a bal s a jobb flcserldik. Ha replgpen lk, lent van az, ami a gyalogos szmra fntnek szmt. A trbeli irnyok teht viszonylagosak, a megfigyelre vonatkoznak. az a kzpont, amely ilymdon mindenkor magbl kiindulva hatrozza meg, mi van fnt s lent, ell s htul, jobbra s balra.
Hasonlkppen llunk az idvel is. Az, hogy mit tartok jelennek, elmltnak, eljvendnek, attl fgg, mikor lek. Caesar mg eljvendnek tekintette azt, ami szmunkra mr a rgmlthoz tartozik, ami ma jelen, holnapra mltt vlik. Ekppen az idbeli irnyok is viszonylagosak a megfigyelre vonatkoztatva. A mindenkori ember mindenkori jelene az az idi kzpont, amelyhez kpest meghatrozdik mi az, ami elmlt, jelen, jv. Hasonl rvnyes a mozgsra is. Mozgsrl csak egy nyugalomban lv pontra vonatkoztatva lehet beszlni.
Sokig gy gondoltk, hogy a vilgnak trbeli kzppontja van. gy - ezen elkpzels szerint - minden esemny irnya egyrtelmen meghatrozhat. Minthogy azonban sehol nem tallhat abszolt kzppont, ezrt a trben nincsenek rgztett irnyok, csak testek kztti viszonyok, melyek kinek-kinek msknt jelennek meg. s az idben is csak az idi adottsgokhoz viszonytva lehet jelenrl, mltrl, jvrl beszlni. Valamely idn kvli helyzetbl szemllve rtelmetlenn vlik a mlt, jelen, jv kzti klnbsgttel. Csak az idfolyamatban egymst kvet dolgok, lnyek s esemnyek fell tekintve oszthat fel az id mltra, jelenre s jvre. Ez pedig az idfolyamat visszafordthatatlansgnak a kvetkezmnye, mely szigor egymsutnban tart a korbbitl a ksbbi fel: az idfolyam brmely tetszleges pontjrl tekintve a korbbi elmltknt, a ksbbi eljvendknt jelenik meg. Ha azonban szert tehetnnk valamely, az idfolyamon kvli pozcira, gy eltnnk a klnbsg mlt, jelen s jv kztt, csupn az nmagukban ll adottsgok egyetlen jelenbeni valsgg sszell sora maradna.
Hogy e felttelezsnk helyessgrl meggyzdhessnk, elszr valamivel pontosabban meg kell vizsglnunk az ember jelenrl alkotott kpt, a jelentudatt. Kvlrl szemllve a jelen egy olyan idbeli pont, mely elhatrolja egymstl a mltat s a jvt. Az idfolyamat ekkor gy jelenik meg, mint az id vonaln a mltat s a jvt elvlaszt most-pont mind tovbb vndorlsa a jv irnyba. Msknt kifejezve: az esemnyek a jvbl a most-ponton t szakadatlanul a mltba hullanak s ott rgztett vlnak. m valban csak egy pont a jelen? Kzelebbrl szemgyre vve felfedezzk, hogy a most-pont megmarad: a vilgtrtns radata gyszlvn tcsap a most kszbn, mde maga a most mindig most marad. Azaz, mg l az ember, a most vele vndorol az idn t: ami mindenkor „most” trtnik , az minden pillanatban vltozik, maga a most azonban mgis megmarad, csak tartalma vltozik. Minden let, gymond idthidal jelenben zajlik. Ezrt van az, hogy a jelent nem puszta pontknt ljk t, hanem tbb-kevsb tgas krknt. A politikai letben a jelen hnapokat, de veket is tfoghat, s a jelenlegi helyzet a privt letben is rendelkezik bizonyos - jllehet cseklyebb - kiterjedssel. Mindazonltal addhatnak olyan helyzetek is, melyekben a jelen egyetlen pillanatra zsugorodik ssze. Ezek olyan szitucik, melyek villmgyors reakcikat kvetlenek, pldul a boxban vagy a vvsnl.
A meglt jelen tbb-kevsb nagy kiterjedse nyilvnvalan a cselekvs s llsfoglals mindenkori lehetsgtl fgg. Mindaz a jelenhez tartozik, ami fltt mg rendelkeznk, amirl mg dnthetnk, amin mr semmit nem vltoztathatunk. Az elmltnak szmt. Amire pedig mg reaglhatunk, az a jvhz tartozik. Jelentudatunk kibvlse teht ekppen magyarzhat: a jelenhez tartozik minden (mr meg) volt - gy a minket krlvev emberek a maguk sajtos lettrtnetkkel s kznllv napi hasznlati trgyaink -, amennyiben mint mi magunk is, ez a „volt” megmarad a szntelenl elrehalad most-ban, kapcsoldik ahhoz. Hisz ktsgkvl jelenval az, amit mindenkor megragadhatok: politikai llapotok, amg mg fnnllnak, jelenlegiek, s kzmbs, mita tartanak mr: sajt letem jelen marad szmomra, mg korbbiakkal azonos meggyzdsek s rdekek vezetnek. s mr most messzemenen a jelenhez tartozknt kezelhetem azt is, amit jelenlegi esemnyek biztos kvetkezmnyeknt elre ltok. Minden jelen van, ami ahhoz a szitucihoz tartozik, amelyben cselekszem. Kvetkezskppen a jelentudat hatrait egyfell az elre nem lthat jvbeni, msfell a magban lezrt elmlt kpezi.
gy teht a jelen tuds- s hatalomfgg valami. A tudomnyos technika segtsgvel kpesek vagyunk rvid idre sszezsugortani hosszantart termszeti folyamatokat, ily mdon uralkodni az id fltt is. Idfolyambeni helyzethez val ktttsge miatt mindazonltal korltozott marad az embernek az a kpessge, hogy jelentudatt elre s htrafel kiterjessze. Csak az idfolyamon tli helyrl tekintve maradhatna meg minden rk jelenknt annak szmra, ki uralma al hajtja a fldet.
Az emberi idtapasztalatrl val szemlldsnk eredmnyeit a fizikai relativitselmlet idrtelmezse igazolja. E teria a teret s az idt egy egyetlen valsg dimenziinak tekinti, s az egyidejsg relativizlsval az idt, kvetkezetesen eljrva, trknt rtelmezi, triesti. Ezzel a relativitselmlet olyan szndkot teljest be, amely mr az emberi idszmtsban is benne rejlett, minthogy az idt trbeli folyamatok s a nap llsa alapjn mrjk, vagy az ra szmlapjrl olvassuk le. Az id trbeliv alaktsa elvlaszthatatlan a vilg emberi megtapasztalsnak trgyiast jellegtl, azon trekvsnktl, hogy a valsgot nmagban, tlnk fggetlenl fogjuk fl. A relativitselmletben ez a szndk ahhoz a vgs lehetsgnek tekinthet elgondolshoz vezet, hogy a vilgfolyamat lland jelen. Ily mdon a termszettudomny - amiknt az jkor kezdetn megalaptinak szeme eltt lebegett - e szempontbl is kiteljesti az isteni teremtsgondolatot, s gy lltja elnk az embert, mint a teremts urt.
Az id igazsga idmegtapasztalsunknak a „jelen-mlt-jv” hrmassggal jelzett nre-vonatkoztatottsgn tl tallhat. Az id igazsga minden trtnsnek az rk jelenben val egybecsengsekor jelentkezik. Az rkkvalsg azonban nem mint valami egszen ms ll szemben az idvel, hiszen nincs ms tartalma, mint az id. De az id igazsga, az rkkvalsg, rejtve marad az idfolyamatban. Az rkkvalsg minden id egysgeslseknt egyttal olyasvalami is, amely meghaladja idtapasztalatunkat, mivelhogy minden trtns rk jelenben val szemllse csak egy idfolyamon kvli helyrl lehetsges. Ilyen hely vges lnyek szmra nem rhet el. Csak Isten az, aki nincs bezrva az idfolyamatba. Az rkkvalsg Isten ideje, azaz: Isten minden idben jelen van. Az r cselekedete s hatalma minden elmltra s eljvendre mint szmra jelenvalra terjed ki.
Az rkkvalsgnak minden trtns egy egyetlen jelenben sszecsengseknt val rtelmezse klnbzik az rkkvalsgrl alkotott grg elkpzelstl. Az kori grg filozfia az „ltalnosknt” flfogott mindig-ltezt, a vltozatlant rtette rkkvaln. A grg gondolkods rknek tekintette a kozmosz ltalnos rendjt, mely az gitestek krplyinak szablyossgban nyilvnul meg. Az egyedit s az esetlegest mulandsgban az rkkval ellenttnek tekintettk. A grg gondolkods szmra ilyetnkppen rkkvalsg s id kztt egymst klcsnsen kizr ellentt ll fnn: az rkkvalsggal mint az nmagban nyugv ltalnossal szemben ll az id mint az rtelmetlen vltozsok birodalma. m az ezen elkpzels alapjul szolgl megklnbztets ltalnos s klns kztt flrevezet minket. Az rkkvalsgot helytelen gy elgondolni, mint ltalnost, mely gy kizrja magbl a klnst: az ltalnosnak eleve nem lehet nagyobb ignye az rkkvalsgra, mint a klnsnek. Jllehet az sszes trtns egyttes hangzst bizonyra csak rmes diszharmniaknt rzkelnnk, s mg az atonlis zenhez szokott zensz sem igen tallhatna lvezni valt az rkkvalsg egybecsengsben. Ez a diszharmnia azonban nem csupn egymssal ellenttben ll klnssgek rvn keletkezik, mivel az ltalnos is ellenttben ll tbb ms ltalnossal. Az ltalnosnak is egybe kell csendlni ellenttvel az rk jelenben, s ppgy meg kell semmislnie ebben az egyttes hangzsban, mint a klnsnek s esetlegesnek. A klns s esetleges oldalrl nzve: ez is ott van minden trtnsnek egyttes megszlalsban, noha nmagban ppoly rkkval, mint az ltalnos. A klns is eltnik minden trtns rkkval egyttesben - de benne van. A valsg teht klnssgben is kapcsolatban ll az rkkvalsggal.
Isten rkkvalsgt is ebben az rtelemben kell ltnunk: a grgk szmra az egyszer, a klnbsgeket nem hordoz vltozatlansgt jelentette, szemben az idbeni, alakul dolgok vltozkonysgval. A grg filozfia Istene ezrt teht kptelen a cselekvsre, hisz ehhez ki kellene lpnie nyugalmbl, m gy vltozatlansgval egytt rkkvalsgt is elveszten. A grg filozfia Istene ugyanezen okbl voltakppen nem rendelkezik tulajdonsgokkal sem, mivel akkor a tulajdonsgokkal klnbsgeket is hordozna, azaz vltozkonysgot, s gy megintcsak elveszten rkkvalsgt. A grg istengondolat rkkvalsga az res, ltalnos lt rkkvalsgaknt jelentkezik. Ezzel szemben a Biblia rk Istene l, cselekv Isten, habr elkpzelhetetlen id ta s minden idben l, mde tulajdonsgok vgtelen gazdagsgt hordozza. Cselekedhet ekkor gy s mskor amgy, rkkvalsga nem sznik meg, merthogy az magban foglalja a klnst, az egyszerit s a vletlent. A Biblia Istene ily mdon mindentt jelen van, egyarnt kzel minden emberhez. Ez a mindentt val jelenlte csak msfajta kifejezdse mindenhatsgnak. A Biblia Istene teremt lehetsgeinek hatrtalan vltozatossgt nem csupn nmagval szemben, a teremtett dolgokban engedte alakot lteni, hanem egysge e gazdagsgnak nmagban is. nmagval val rk azonossgban eredete a trtnelemnek, ezltal minden dolgot mindenkor-jelenvalknt fog t. Ezrt lehet - szemben a grg filozfia istenvel - a trtnelem cselekv Istene.
Az embernek az a rendeltetse, hogy rszesljn Isten rkkvalsgban. Vilgra nyitottsgnak lnyegbl addan kpes arra, hogy a valsgot lehetsg szerint objektven, azaz az rk jelen perspektvjbl szemllje. Az embernek ez a tulajdonsga sajtos kiterjesztett jelentudatban mutatkozik meg, amellyel egyszerre fogja t a sokflesget, ellenttben az llat pontszer jelenlmnyvel. Az embernek ama rendeltetse is, hogy teremtje helytartjaknt uralkodjk, magban foglalja rendeltetst az rkkvalsgbl val rszesedsre, hiszen uralmnak hatkre - amint lttuk - a jelenlegi megtapasztaltak krtl fgg. mde Isten rk jelenben val rszesedsre irnyul rendeltetsnket megtri az idisg okozta nessg. Az, hogy az n nmagt egyltaln mlt s jv kzt tallja, mg nem bn, hanem az ember vgessgnek, idfolyamhoz kttt meghatrozott s korltozott helyzetnek kifejezdse. m mihelyt az nre vonatkoztatott idtapasztalat sztzillja a vilgra nyitott trgyilagossgot - a mltat visszasrva elszalasztjuk a jelent s fljk a jvt, vagy fordtva: elfelejtjk a mltat, s a jvt csak az n szemszgbl tervezzk meg -, gy id- s trtapasztalatunk nessge nmagunkba zrulss, a vilghoz val viszonyunk egyoldalsgnak forrsv, a bn jelv vlik.
Mgis: a jelen vndorl mostjban az n, mg az ember l, rszesl az rkkvalsgban. Az rkkvalsggal a most-ban val ilyetn rintkezs nlkl az n egyltaln nem lenne kpes az id felfogsra, mert akkor az n e kzppontja nem volna. Az n bnelkvetskor is abbl tpllkozik a most-ban, amitl egyttal elzrkzik: Isten teremt s letet ad ajndkbl. Miknt zrkzik be azonban az embert a mosttal szemben? gy, hogy bezrul a jelenbeli rkkvalsggal, nmagnak „pillanatnyi” jellegvel szemben. Az embernek minden mostban az rk jelenbl kellene lnie, a nyitottsgbl, amely fogkony az irnt, aminek a mindenkori pillanatban eljn az ideje. Isten minden pillanatot az let j mozzanataknt tr fl az ember eltt, s nincs olyan mlyen tlt pillanat, amely ne az rkkvalsg jelenlteknt lenne megragadhat, s ppen hogy ezen j mozzanat egyszerisgben. Ha az ember a mindenkor j pillanatokbl, az ltaluk fltrt vonatkozsokra nyitottan tudna lni, akkor az rkkvalsgbl s az igazsgban lne. Erre azonban senki nem kpes, legalbbis pusztn nmagra hagyatkozva nem, mivel rendelkeznie kellene minden elmlt s eljvend fltti ttekintssel, hogy nmagbl kpes legyen a mindenkori pillanat helyes megtlsre. Az ember nessgben minden j pillanatot elszr az n szmra vesz ignybe, ahelyett, hogy az rkkvalsgtl kapott megbizatsknt fogadn. Teht mr itt, a pillanat flrertsben rejlik az idlmny visszjra fordulsnak eredete. Minekutna a pillanat az rkkvalsgtl kapott megbzats helyett pusztn az n mostjaknt jelenik meg, vgbemegy minden ms idnek az n-pontra vonatkoztatott relativizlsa is.
Az ember bne kvetkeztben klns jelentsget kap a jv. rk rendeltetse szerint az embernek teljessggel a pillanatban kellene lnie. Mivel a pillanat mindig tfordul az n mostjba, s mert az ember jelent eleve, nnn erejbl az rkkvalsgg tgtani, ezrt az emberrl val dnts sznterv, az n szmra thghatatlan hatrr lesz a jv. A kijelents, miszerint az ember az ismeretlen jv „elidejben” l azt nyomatkostja, hogy az n szmra a valsg meghdtsnak hatra Isten elre nem lthat dntsben tallhat. Aholis az nhittsgben Istenhez val hasonlatossgval krked n elbukik. Az vge, a hall a legkeserbb vgzett vlik szmra. Remnye ugyanazon Isten, akivel szemben elbukik, marad csupn, az r, aki a hallon mint hatron tl is teremtknt jn elbe. gretvel a bns figyelmt e jvre irnytja, hogy elbuksa ellenre megrizhesse az rkkvalsgnak.
A bns elbuksa az rkkvalsgon az tlet. Emberi ittltnk minden adottsgnak az rk jelen egysgben val sszegzdse csak szrny diszharmniaknt, minden ellentt megsemmislseknt kpzelhet el. Hogyan lheti tl az n mindezt, hiszen tja az idben most-pontokra osztdik, melyek a teljes valsgra vonatkoz egymst kizr vzlatok kzppontjaiv vlnak. Az, hogy a teljes valsgrl kpeket vzolunk fl, emberi rendeltetsnkhz tartozik: az embernek minden pillanatban letet teljessgt kell meglnie. Mivel azonban ezek a vzlatok mindig nkzpontak, ezrt nem csupn a klnbz emberek letvzlatai zrjk ki egymst, hanem egyugyanazon embernek ittlte sorn meglt - kialakul klnbz letvzlatai is. Ha letnk minden ellentmondsa ellenre nem maradunk hek vilgra nyitott rendeltetsnkhz, gy az Isten eltti tlet nyomn megsemmislnk: nem egyszeren semmiv lesznk, hanem sztfoszlik vgtelen rendeltetsnk, a teljes dvs letre val rendeltetsnk. Az Isten letbl s emberi rendeltetsbl val kirekesztettsg az rkkvalsg fjdalma.
Az rkkvalsgot jelent tlet az ember szmra fldi vndorlsnak ideje alatt rejtve marad a vilgban. Sajt lte rkkvalsgban, minden adottsgnak egybecsengsben csak akkor rszeslhet, miutn ittlte az esemnyek egymst kvet sorban lezrult. Ezrt hallon tli esemny az tlet: csak a hall utn rheti el az ember azt a teljessget, amire rendeltetse irnyul.
Ez mutatkozik meg mr abban a kpben is, amely az eltvozottrl a htramaradottakban megmarad: az eltvozott lete teljes egszknt jelenik meg elttnk. Egy ilyen sszegzst azonban nem csupn a kegyelet s a trtnelmi emlkezs kvn meg. Miknt is rszesl maga az elhunyt ltnek teljessgben? Nos, mg lt, njben nem tudatosult ittltnek teljessge, hiszen lete klnbz mozzanataibl sok mindent elfelejtett, elnyomott magban. mde a sajt hallra s az ahhoz vezet tra vetett sejtsekkel teli elzetes pillantsa rvn sem nyerhetett teljes kpet sajt ittltrl. Az mg a hallra kszl eltt is rejtve marad. Ittltnk teljessgnek elrse teht, ha egyltaln rszeslhetnk belle, csak hallon tli esemnyknt kpzelhet el. Az rkkvalsg fldi ittltnkben rejl mlysgnek hallon tli esemnyknt val meglse, egyttal fltmadst s tletet jelent. Fltmadst, mert beteljesl az emberi rendeltetsnk, s tletet, mert sajt letnk rk teljessgnek az nnk s vgtelen rendeltetsnk kztt feszl ellentmondsban meg kell semmislnie.
Az tletnek hallon tli esemnyknt val elkpzelse teht a holtak fltmadsra vonatkoz ltalnos vrakozshoz ktdik, melyrl korbban mr sz esett. Az eljvend tlettel kapcsolatos elkpzels, akrcsak a fltmads remnye, n minden gondolat, mely a hallon tlra irnyul, termszetesen pusztn hasonlat marad. S mikor vlna az rkkvalsg tlete az n szmra esemnny, ha nem a fltmads pillanatban? A holtak fltmadsakor bred let, miknt az elmondottakbl kitnik, ugyanazon let, mint amelyet most a fldn lnk - de akkpp a mostani letnk, ahogyan azt Isten rk jelenbl ltja, azaz egszen msknt, mint ahogy azt mi megltk. S mgis, a holtak fltmadsakor nem trtnik egyb, mint ami mr most az id rk mlysgben rejtezik, s ami Isten szemeiben - teremt pillantsban! - mr most jelenval. letnk idejnek rszesedse az rkkvalsg mlysgben teht az a hd, amely mint sszekttets rvn mr most megljk azt az letet, melyre fltmasztatunk. Ezrt testnk elbomlsa nem lehet akadlya a fltmadsnak, s nem merlhet fel az a krds sem, hol marad az ember halla s a vilg vge kztti idben. Mr ebben az letben, s dnten Jzussal val tallkozsban vgbemegy az, ami csak a vilgvg rjban lesz nnk szmra rk jelentsgben nyilvnvalv. Jzussal val szvetsgnk ittltnk mozzanatainak mint szlamoknak rk egytthangzsban tlzengi s tformlja a hamis hangokat. Ily mdon azt remljk, hogy Jzussal val szvetsgnk a vgtletet kveten a Feltmadott letnek rszesv tesz minket.
Mgegyszer sszefoglalom az eddig elmondottakat: az id csak magban az esemnyek folyamban lv nzpontbl szemllve vlik szt mltra, jvre, jelenre. Az idfolyamon tlrl tekintve azonban minden trtns egy rk jelenben egyesl. Ezt - jllehet csraszeren - mr sajt jelentudatunkban megtapasztaljuk. mde letnk egysge minden trtns rk egybeessben csak a hall utn, a holtak fltmadsakor jhet ltre. Az rkkvalsg a vgtletet jelenti, mert ltnknek az rk egybecsengs sorn ellentmondsain - s fknt az nnek vgtelen rendeltetsvel szembeni alapellentte okn - meg kell semmislnie. A fltmads egyedl a Jzussal szvetsgben levk szmra nem jelent pusztn tletet, hanem rk letet.
(Wolfhart Pannenberg: Mi az ember? Egyhzfrum Kiad.Budapest, 1991. 43-60.p.)