Emlkezs Szildy ronra
1837.11.03-1922.03.20.

(Szletsnek tnegyedszzados vforduljn.)
Reformtus Egyhz 1963 80-84.l
Nagyatyja hres halasi szab- s ezermester. Asszonyt klfldrl hozott magnak. Atyja, Szildy Lszl (1812 - 1862) neves igehirdet, kinek nyomtatsban is megjelent prdikciit szmos lelksztrsa vette mintnak. Atyjnak Magyar Zsfival kttt hzassgbl szletett els gyermekknt Szildy ron Srvrott, 1837. november 3-n. A tehetsges gyermek mr Srvrott j iskolamestert kapott, ki a betvets tudomnyval szinte egyidben a latin nyelv elemeibe is bevezette tantvnyt. Jszkisr utn Kiskunhalason lett desatyja lelkipsztor, ppen abban az vben, amikor a 11 ves ron szmra esedkes lett a gimnziumba jrs. A halasi gimnzium tuds tanra, Szilgyi Mrton, a latin mellett a grgbe s a franciba is jl bevezette a tehetsges papfit, st megtette vele az els lpseket a hber idiòma rgs mezejn is. Ilyen elkszletek utn kerlt ron 1851-ben Nagykrsre. Itt tallta meg tanrban, Arany Jnosban lete nagy eszmnykpt. Mint a megolvadt kemny fm. melyet mintba ntenek, gy veszi most magra ron az Arany Jnosban megltott letformt s nem is engedi azt el tbb. Arany Jnostl tanulta meg a mit s a hogyant is. Az let eszerint arra val, hogy nemzetnket szolgljuk, mgpedig a szolglatnak nmagban is a legtbb szpsget tartogat s beteljeslst ad tjn. Szolglni a nemzetet a kltszet, a tudomny, a tants tjn, hogy fiai s lenyai kibonthassk a szvkben rejl egsz ert s ragyogst, de mindezt a legjobb munka utn is szernyen, nmagunk szemlyre nzve ignytelenl, mindig sokkal tbbet adva. mint kapva - ezt tanulta Szildy Arany Jnostl.
Br osztlytrsainl mr Krsre rkeztekor tbbet tudott, a megltott letclhoz mrve most mgis resnek rzi tarsolyt. Mintha csak most kezden a felkszlst. J helyre kerlt, mert a krsi fgimnzium ppen Szildy ron ottani tanulsakor (1851-53) olyan tanri karral dicsekedhetett, amely brmely egyetemi blcseleti karnak is tisztessgre vlt volna. gy ltszik, hogy a mi ronunk legelbb azzal a kinccsel tanult meg jl gazdlkodni, amelybl Isten mindenkinek egyforma mrtket ad, az idvel, mert iskolai teendi elvgzse mellett a mr eddig megismert ngy nyelv mell megtanulta az angolt s a nmetet is. Tanraival egytt a nyelvekben egy-egy kulcsot lt, amelyik megnyit neki egy-egy orszgot, egy-egy irodalmat. De nem tartja elgnek, hogy csak a knyvek lapjain mozogjon otthonosan, alaposan szt hajt nzni mr ifjan hazjban is. A tanulson kvl gyszlvn csak a turisztikra ldoz szvesen idt. Fels gimnazista s teolgus veiben - Kazinczy s Petfi pldjt kvetve - az iskolai sznetekben az orszg csaknem minden tjt sikerlt bejrnia s megismernie.
A plyavlaszts nem okozott ronnak klnsebb fejtrst. Adva volt szmra a csaldi hagyomny, a lelkipsztori hivats, amelyet desapja parkijbl nzve vonznak tallt. Ehhez hozzvehetjk mg azt is, hogy a legmagasabbra tr, nemes gondolkods ifj szmra 1853-ban, a Bach-korszak mlypontjn aligha mutatkozott letplya, amely alkalmasabb lett volna npnek sokoldalbb s szabadabb szolglatra, mint a lelkipsztori. Sem ifjsgban, sem ksbb nem fjt a szve olyan elkelsgrt, amihez elssorban vagyon s rang kell. A nagykrsi iskolban, Arany Jnos kzelsgben, de mr a halasi reformtus templom s paplak levegjben is, kirajzoldott eltte egy msik elkelsg, amely megdobogtatta a szvt.
A debreceni kollgium teolgijn, ahova Nagykrs utn kerlt, Szildy ron jabb nagyhats nevelt, st msodik mintakpet tallt Lugossy Jzsef professzor szemlyben, aki lelkes igehirdet, avatott nevel, sznvonalas orientalista tuds s egyben a magyar szpirodalomnak is jeles mvelje. Szildy ron Lugossy oldaln most beleveti magt az arab, a trk s a perzsa nyelvek tanulsba. "Boldog, amikor a halasi vrosi levltrban lev defterek, a magyarorszgi trk hdoltsg idszaknak hatsgi iratai, feltrjk eltte titkaikat. Azutn belekezd Kelet kltszetnek olvasgatsba s fordtsba. Sajt szorosabban vett kldetse abban a formban kezd kikristlyosodni eltte, hegy a magyar-trk kapcsolatok tudomnyos feltrsnak kell szentelnie lett. Ezt a feladatot kitnen oldotta meg ksbb, legalbbis az alapvets teendit, de mgsem ez lett az igazi, hanem csak rszfeladatnak, eszkznek bizonyult ahhoz. Szildy is felismerte, hogy a keleti nyelvek irodalma nagy s jelents. Az addigi termszetellenes t helyett, hogy ti. nyugati tudsok, fleg nmetek kzvettsvel szereztnk tudomst a Kelet irodalmrl, Szildy azt tartotta termszetesnek, ha ezt a hozznk, magyarokhoz klnsebben is kzelll szellemi vilgot kzvetlenl tolmcsoljuk magyarra, st ha a nyugati npek is inkbb rajtunk keresztl jutnak hozz, mint megfordtva. Arra is felfigyelt mr. hogy a magyar trtnelemnek msfl vszzadban, e msfl vszzad forrsaiban a trk jelents szerepet jtszott. Szildy becsletgynek kezdi tekinteni, hogy a hazai trtnelem trk forrsanyaga se maradjon hinyosan ismert kincs.
Azt mr Krsn megszokta, hogy iskolai ktelessgei mellett szinte ugyanannyi idt fordtson magavlasztotta nkpzsi cljaira. A debreceni teolgin is kitnen teszi le vizsgit, jeles hebraista, de amellett szinte pratlan gyorsasggal ssa bele magt az arab s a perzsa nyelv finomsgainak ismeretbe, st Dantert megtanul olaszul, tervezett nmetalfldi tovbbtanulsa vgett pedig hollandul is. A teolgia elvgzse utn, 1857-ben egyelre Keletre megy tanulmnytra. Konstantinpolyban s Kiszsiban ismerkedik egy esztendeig a klnbz trk nyelvjrsokkal s az arab irodalommal.
A tuds plya nyersanyaga most mr szinte teljesen egytt van. Szksges azonban mg a tudomnyos munka korszer mdszernek elsajttsa is. Evgbl keresi fel a kvetkez vben a gttingai egyetemet. Gttingen mintegy szz ve mr a taln legsznvonalasabb nmet fiskola. Kapui egy tvolabbi, nyugati, fleg angolszsz vilg fel vannak kitrva. Katedrin s szeminriumaiban tehetsges nmet tudsok nagy buzgsggal faragjk egyre kisebbre azt a tvolsgot, amely a nmeteket az vknl nyugodtabb viszonyok kztt fejldtt Nyugattl a politikai, trtnelmi, fldrajzi, nyelvszeti s termszetismereti tudomnyok tern elvlasztotta. E tudsok kztt a 19. szzad kzepn az egyik legtevkenyebb H. G. A. Ewald (1803- 1875),a kitn orientalista.
Szildy ron egre Gtingenben harmadik vezrcsillagnak Ewald professzor kerlt Arany s Lugossy mell. Ewald korban a nmet egyhzi s szellemi let mg mindig hangos volt a klnbz teolgiai s hitvailsi irnyok csatazajtl. Ewald meglehetsen tvol tudta magt tartani ezektl a huzavonktl. Az volt a vlemnye, hogy kortrsai sok esetben azrt vitznak egymssal oly elkeseredetten, mert nem ismerik elgg a szbanforg tnyeket. Alighogy megismertek nhny adatot, mris elmletet fabriklnak. Az adatok egy msik csoportjbl egy msik fajta elmlet kszl el s mris ksz a sokszor elvakult, de csak nagyon ritkn termkeny vita. Ewald a maga rszrl a tnyek lehet legteljesebb krnek a felkutatsra sznta oda magt abban a nem mindig alaptalan s teljesletlen remnysgben, hogy a teljesebb igazsg ismerete taln ki tudja venni a vitatkozk vitorlibl a vakbuzgsg szelt. Sokban hasonl bajokban szenved tudomnyos letet hagyott maga mgtt otthon Szildy ron is. Nemzeti trtnetrsunk telve volt brndokkal, egyhztrtnet-rsunk pedig igaztalan polmikkal. Szildy ron mr Arany Jnos mellett megtanulta, hogy a magyar reformtus embernek csak a valsg talajn illik s szabad jrni. Most Ewald mellett megizmosodott benne ez a tudat, s Szildy alkalmazni kezdte - jval a pozitivizmus felmerlse eltt - a tudomnyos munka mdszerre vonatkoztatva. Ettl kezdve egsz letben elvben s gyakorlatban az a meggyzds vezette, hogy a tudomnyos munka alapveten fontos feladata a tnyek szabatos s minl teljesebb kr feltrsa. A tudomny folyamatos s nyugodt fejldsnek ez a biztostka. Szildy ron tnyekhez lehajl trgyilagos-sgnak ksznhetjk, hogy az ltala feltrt adatok fnyben az ellenttek mellett, amelyeket a korbbi mdszer kilezett s felnagytott, ltni kezdtk az egymsmellettisget s a folytonossgot is, pl. a kzpkor s a reformci, a trk s a magyar, a luthernus s reformtus alternatvkban.
De vajon be tudott-e oly gyorsan kapcsoldni Debrecen neveltje Gttingenben, Ewald mellett a tudomnyos munkba, hogy mr a mdszer felli dntsre kerlhessen rszrl a sor? Rvid ideig maga Ewald is azt hitte, hogy nem. Tantvnyai szkebb krben a Kornt olvasta s magyarzta egyszer, amikor szrevette, hogy Szildy eltt sem preparlt szjegyzk, de mg csak szveg sincs. A figyelmetlensg, st komolytalansg bizonytknak vette ezt, s gy vonta krdre hsnket, mint a tettenrt bnst. ron nem tudta egybbel megmenteni a helyzetet, mint hogy knyv nlkl elmondta az ppen olvasott szurt. Ewald elbb arab, majd hber s perzsa krdseket tett fel, s ezekre Szildy simn adta meg a vlaszt. Az incidens elsimult, az ra vgn pedig Ewald odasietett ronunkhoz, belkarolt s a fiatalon is szakllt visel, sasorr, sudr termet ifjt gy mutatta be a trsasgnak, mint jeles orientalistt, kiemelvn azt is, hogy magyar.1
Gttingenbl hazatrve Szildy ronra a kpln-sors vrt. A dunamellki egyhzkerlet hrom klnbz egyhzvidkn, hrom klnbz tpus gylekezetben szolgit: Gdlln, Omoravicn s Nagykrsn. 1862-ben elhunyt desatyja. A kiskunhalasi hvek utdjv a hrnv koszorjval vezett fit vlasztjk meg. Lehet, hogy az rdekeltek nem mindig gy lttk, de utlag visszanzve mgis szerencss vlaszts volt ez mind a kt flre nzve. Szildy ron a halasi parkin alkot mhelyt s biztos menedket tallt a helyi lelkipsztori ktelessgeket messze meghalad tevkenysge szmra. Kiskunhalas nemcsak fgimnziumnak alaptjt kapta meg benne, hanem a kivl igehirdett, a nagytekintly lelkipsztort, a vrosi kzlet tisztasgnak btor rzjt, a szegny np szinte bartjt is.
Emltettk, hogy a kiskunhalasi vlasztson a jellt ifj voltt ellenslyozta mris nagy hrneve. 1851-ben az akkori krsi segdlelkszt a Magyar Tudomnyos Akadmia levelez tagjv vlasztotta. Ekkor trtnt az a mulatsgos eset, hogy principlisa nem akarta elhinni, hogy az Akadmirl jtt rtestst jl kzbestettk. Azt hitte, vletlenl kerlt a kplnjhoz, pedig neki szl, hiszen maga is kivlan felkszlt mvelje volt a tudomnynak.
Szildy ron megvlasztsban valban tbb szerepe volt az ellegezett, mint a mr kirdemelt bizalomnak. Volt krsi tanrai, Arany Jnos s Szsz Kroly figyelemmel ksrtk Szildy plyjt, elolvastk els rsait, s Toldy Ferenccel egyetrtsben azrt vittk be az Akadmiba, hogy egy nehz s fontos feladattal bzzk meg. Szilrdyra mint a trk nyelvjrsok kivl ismerjre vrt, hogy Salamon Ferenccel s Szilgyi Sndorral munkakzssgben az Akadmia j nagy vllalkozst, a Trk-magyar kori trtneti emlkek cm adattrat tet al hozza.
Szildy vasakarata, lelkiismeretessge s tallkonysga most teret kapott. Nemcsak a magyar levltrakban fellelhet anyagot gyjttte ssze, de 1868-ban beutazta a rgi olasz kultrkzpontokat is, felkutatta a magyar-trk harcok viharaiban odakeveredett iromnyokat s kdexeket. Kzben kutatsainak mindig volt meglepetsszer, rtkes mellktermke is, egy-egy nem trk vonatkozs, de mgis ritkasgszmba men rgi magyar nyomtatvny, megint mshol kzpkori egyhzi kdexeink szvegeinek rgta keresett forrsa, vagy egy Corvina. Taln mindenki ms elhrtotta volna magtl az j tmk, az j kutatsi lehetsgek ekkora bsgt, vagy pedig teljesen felaprzdott volna a tlsgosan sokirny kutatsban. Szildyt 1867-ben a Kisfaludy Trsasg s 1868-ban a Magyar Trtnelmi Trsulat is tagjai kz vlasztotta. 30 ves s mr azok kz a kevesek kz tartozik, akik a legmagasabb szellemi rang s a legtbb elktelezs ebben a hazban, holott mg inkbb gret, mint vitathatatlan becs opus vagy opusok alkotja. Mgsem csaldtak benne, akik az lvonalba lltottk.
Most mutatkozott meg, mennyi tartalka volt ennek a fiatal reformtus papnak nemcsak nyelvtudsban s a tudomnyos munka mdszernek ismeretben, de az letcl bels tisztzottsgban s az nmaga feletti uralomban is. A nehz rszlettanulmnyok mindegyikre egsz llekkel vetette magt. Ezek a legklnbzbb terletekre ragadtk el mert a szlak egymsba kapcsoldnak s korntsem vgzdnek a tudomnyszak hatrnl, holott e szakok kzl brmelyik is mr egsz embert kvetelne. Egy-egy rszletfeladat megoldsa kedvrt Szildynak egy-egy jabb szaktudomny ismeretanyagba s kutatmdszerbe kell magt bedolgoznia. A rszfeladatokkal val birkzsnak ez a szakasza utlag visszanzve szintn nem volt egyb, mint a tovbbi tartalkok gyjtsnek, az igazi letfeladatra val felkszlsnek a korszaka. Mert mindaz a rszismeret, amely szmra a kzpkornak s a 16. szzadnak bmulatosan sokoldal, mindig forrsokon alapul sszkpt eredmnyezte, szksges s bven kamatoz befektets volt a fm megalkotshoz, a kzpkori s 16. szzadi magyar kltszet emlkeinek szakavatott kzreadshoz s megmagyarzshoz. Ha Szildy kezbe vett egyet, azokbl a szlakbl, amelyek egytt npnk szellemi letnek folytonossgt jelentik, azt tbb nem engedte ki szortsbl, amg csak le nem trlte rla a port, mg csak meg nem kereste a hozztartoz egyb szlakat is, s az elhanyagoltakkal, a rejtzkdkkel egybefogva bele nem sztte abba a vonz egyttesbe, amely a rgi magyar kltszetnek Szildy ltal feltrt kpe, s amelynek az anyag gazdagsga mellett mindjrt msodik legfbb ernye az, hogy hiteles.
De kzben nem maradt htlen korbbi celjaihoz sem. Emlkezznk arra a dikkori elhatrozsra, hogy eredetibl kell a magyar npnek Kelet kltszett tolmcsolni. Lefordtotta ht, mgpedig Toldy Ferenc megllaptsa szerint ,,finom s valdi klti rzessel meglep knnysggel, biztossggal s nem elegancia nlkl".2 a perzsa Firduszi Sahname cm eposznak legszebb rszeit.A dicsrt elegancia a lelkiismeretessg pillrre plt. A Sahname versformja nyelvnkben teljesen szokatlan. Mgis - Horvth Jnos megllaptsa szerint - „Szildy a legnagyobb kvetkezetessggel vgigviszi a sztagmrst, s ha nem csaldunk, fordtsnak elegns hatsa ppen abban ll, hogy sejtelme sem rzik rajta e hallatlan technikai nehzsgnek".3 A Sahnamt kvettk rszletek a Barzonambl, 11 dal Antara letbl, ngy trk npdal, Szdi 6, Dzsmi 4 s Hafiz 7 dala. Ezeket a mfordtsokat Arany Jnos kzlte a Szpirodalmi Figyelben s a Koszorban. Nagyon szpek azok a rszletek is, amelyeket Szildy ron az szt Kalevipoeg cm eposzbl kzlt, s amelyek a Kisfaludy Trsassban 1887-ben „Rokonaink epikjrl" tartott szkfoglal rtekezst illusztrltk. Mfordti kszsge tagadhatatlan, mgsem volt szmra egyb a mfordti tevkenysg, mint eszkz a cl szolglatban. A cl az irodalom megismerse. Szildy mfordtsai az irodalommal val foglalkozs teljes komolysgnak, behat s trgyszer voltnak a bizonysgai.
De ugyangy csak segdmunka vagy mellktermk minden rtke mellett az is, amit Szildy a nyelvszet tern alkotott. Rszt vett egy msik nagy akadmiai vllalkozs, a Nyelvemlktr els 3 ktetnek szerkesztsben is. A magyar nyelvtrtneti ktfk egszen kimagasl ismerje kellett ide, hogy talentumait forgassa s tovbb gyaraptsa.
Emltettk, hogy Szildy vgl is a rgi magyar irodalom trtnetben tallta meg azt a terletet, amelynek ppen egy ennyire sokoldalan iskolzott kutatra volt szksge. Szildynak irodalomtrtneti kutatsai nhny kln megjelent monogrfiban, szvegkiadsban s ksr tanulmnyokban, folyirat-cikkekben llnak elttnk, elssorban azonban a Rgi Magyar Kltk Tra 7 ds ktetben, az ezekben foglalt szvegpublikcikban, magyarz jegyzetekben s az alkotkat s alkotsokat ismertet tanulmnyokban. Szinte e fm mell kvnkozik az rtkelesben az Irodalomtrtneti Kzlemnyek Szildy ron szerkesztette 20 vfolyama is.
Az irodalomtrtneti monogrfik kzl els helyen emltjk „Temesvri Pelbrt lete s munki", Bp. 1880. cm mvt. Ezt elolvasva kt lmnnyel lesznk gazdagabbak. Az els szinte nyomaszt: a szertegaz ismeretek milyen rettent tmege szksges az eurpai hr kzpkorvgi magyar prdiktor mvnek megrtshez! A msik benyoms felemel: a kiskunhalasi reformtus lelksz hinytalanul birtokban van minden elfelttelnek. A fogyatkos adatok szinte mint a megszradt csontok Ezkiel ltomsban, megelevenednek Szildy roppant trgyismeretnek s trgyszeretetnek fuvallsra. Az egyik szigor kritikus szerint ennek a megelevent csodnak egyik-msik helyen ra is volt, mgpedig az, hogy ahol forrsai nem szolgltattak elg adatot, de a kp kerekdedsge megkvnta, ott Szildy alighanem „sajt elkpzelseivel, kedvenc gondolataival ruhzta fel a szerzetes alakjt".4 Mgis teljesen helytllnak tartjuk Blint Sndor sszefoglal rtkelst: „Ezeknek a sovny adatoknak tudomnyosan megalapozott monogrfiv val kiptse Szildy alkot fantzijt minden dicsretnl szebben dicsri. Ez a tanulmny irodalomtrtnetnk legszellemesebb s legsztnzbb tanulmnyai kz tartozik".5
„Gyarmathi Balassa Blint kltemnyei" c. publikcijban Szildy nemcsak a teljessg ignyvel fellp els kritikai kiadst adja, de nagy levltri anyagra tmaszkodva jelentsen tovbbviszi Balassira vonatkoz letrajzi ismereteinket. Megoldja pldul Losonczi Anna kiltnek krdst, s felkutatja Balassi kltszetnek fontos irodalmi mintit.
Kln ktetben megjelent beth szvegkiadsai kzl emltsk meg mint egyhztrtneti szempontbl fontosabbakat a kvetkezket: Pesti Gbor: Novum Testamentum, 1893. Dvai Br Mtys hittani kziknyve,1897. Szegedi Gergely nekesknyve 1893., Telegdi Mikls: A keresztynsgnek fondamentomirl val rvid knyvecske, 1885., vgl Pchi Simon: Psalteriurna, 1913. Szildy rdeme itt nemesek az anyag hozzfrhetv ttele, hanem a szveg gondos jegyzetelse, s az r s a m irodalomtrtneti magyarzata.
Ugvanilyen szvegkzlsek, jegyzetelsek s magyarzatok tltik ki a fm, a Rgi Magyar Kltk Tra 7 ktett is. Az els 5 ktet 1377-tl kezdve egy vtized alatt kerlt ki a sajt all, mg a 6. s 7. ktethez, az rk s a problmk sokasga miatt tovbbi kt s fl vtized volt szksges. Csak a reformci korbl majdnem 90 szerz tbb mint 200 mve szerepel ebben az alapvet jelentsg gyjtemnyben, kztk ott van minden reformtorunk, de ott vannak a jeremidok, a histris nekek, a magyar zsoltrok s dicsretek, a tant s vidt versek szerzi, kltszetnk els nagy felvirgzsnak sszes alkoti.
Azt gondolhatn valaki, hogy Szildy ront a polihisztor sorsa rte utol, a mindenflhez rt ember, aki rengeteg rszismeretre tett szert a rgi magyar irodalomban, de kptelen volt az egszet tet al hozni, irodalomtrtneti szintzisbe foglalni. Nos, a magyar irodalomtrtnet tudsai nem gy tlik meg t, benne ppen a szaktudst, a magyar irodalomtrtnet els nagyarny specialistjt becslik. „Az mindenoldal erudicija nem polihisztorsg - llaptotta meg Horvth Jnos -,hanem minden oldal hozzrts egy igen kiterjedt ugyan, de magban mgis bens egysget jelent trgykrhz, a rgi magyar irodalomhoz."6 Nem a kell tuds hinya akadlyozta meg a forrsoknak ezt a legjobb ismerjt abban, hogy megrja a rgi magyar irodalom trtnett, hanem a maga el tztt mrtk magas volta. Megelgedett teht azzal, hogy egyengesse az utna jvk tjt. Vllt tartotta oda, hogy aki arra llhat, nla messzebb lsson. Irodalomtrtnetnk egyre halad elre a mind teljesebb s hitelesebb ttekints fel. De a lpcsnek, amely felfel ide vezetett, j egynhny fokt Sziidy ron faragta ki.
Fel kell mg tennnk a taln nnepront, de neknk, az egyhz szolginak nagyon komoly krdst, hogy amikor Sziidy nagy rdemeket szerzett a nemzeti mvelds tern, nem gylekezete s egyhza fizette-e meg ezrt a szmlt? Nem hanyagolta-e el elsdleges lelkipsztori hivatst a tudomny kedvrt?
_szilady_aron_emlektabla_szebenyi_imre_2.jpg)
A kls kp nem ltszik ilyen vdat igazolni. Egyhza magas tisztsgekre mltatta. Fontos szerepet tlttt be a budapesti Theolgia igazgat vlasztmnyban. Mint egyhzkerleti fjegyz 1885-tl a Dunamellk msodik embere. Tagja a Konventnek is 1886-tl kezdve. Ilyen megbzsok azonban lehettek egyszer velejri is a tudomnyos s kzleti sikereinek. Hiszen Szildy 1865-tl 78-ig az orszggyls, 1876-tl a Magyar Tudomnyos Akadmia rendes, 1917-tl pedig tiszteletbeli tagja. 1898-ban egyszerre vlasztotta dszdoktorv a budapesti s kolozsvri egyetem. Mgis, az egyszer vidki lelkipsztor, aki parkijt egyetemi katedrrt sem volt hajland odahagyni, tudomnyos munkjt azon fell vgezte, hogy lelkiismeretesen teljestett Ielkszi ktelessgeit. Korntsem leszkt rtelemben fogta fel ezeket a ktelessgeket. Hveinek nemcsak a lelke dvssgvel trdtt, hanem e vilgi boldogsgval is. Vrosa kzletben nagy odaadssal vett rszt. A halasiak neki ksznhetik, hogy algimnziumuk fgimnziumm lehetett. Sziidy nemcsak a miniszteri okmnyt s a mlt pletet szerezte meg, de gondoskodott a fenntartshoz szksges anyagi httrrl is. Emlkt a halasiak szoborral rktettk meg, s rla s desatyjrl neveztk el fgimnziumukat.

Megmaradt azonban az emlke gy is, mint az egyszer emberek bartj, jogaik btor vdelmezj. Nzznk meg erre vonatkozlag egy rdekes esetet. A vrosi kpviseltestlet 1880. oktber31-i kzgylsn Sziidy nyilvnosan megrtta a vrosi adszedt amiatt, hogy minden adknyvi bejegyzsrt egy krajcrnyi djat szedett trvnytelenl az adfizetktl. A dj ugyan nem nagy, de sok kicsi sokra megy. Szildy felszlalsa utn szinte lavinaszeren znlttek a kzgyls el az adszedvel szembeni panaszok. Csakhogy annak befolysos bartai ltek a vros vezetsgben, akik, mg az elrendelt vizsglatok folytak, nvtelen pasquillust lltottak ssze s nyomtattak ki Szildy ron ellen. Azzal a jelszval, hogy a pap jobban tenn, ha a maga portja eltt seperne, egy egsz vnyi nyomtatvnyban mindazt sszehordtak, ami kifogsolnivalt a kzleti purifiktori szerepre merszkedett lelkszben talltak. A nyomtatvnyban7 az az rdekes, hogy a vdekezsbl tmad rdekcsoport Szildy ron ellen igehirdeti s lelkipsztori ktelessgeinek semmifle elmulasztst nem tudta felhozni. A sokfle, b lre eresztett, inkbb porhintsnek sznt vdaskodsbl valami slya csak egynek van, hogy ti. Sziidy nem utastott vissza a lelkszlakon s nmely gazdasgi pleten olyan reparcikat, amelyek kltsgt a presbitrium magra vllalta, de elvgeztetsk a djlevl szerint nem a presbitrium, hanem a lelksz ktelessge lett volna. Ilyesmit azonban minden presbitrium meg szokott tenni a lelkipsztornak, ha szereti azt s mdja van r. Szildy tekintlynek a rpirat nem rtott. Ez a tekintly az egyszer emberek szeretetre s tiszteletre volt alapozva s killotta a nehezebb idk prbjt is.
Mint embert, Szildyt sokan szfukarnak, mogorvnak, st uralomravgynak tartottk. Pedig - mint a kortrs s munkatrs emlkezik r - „a trsalgsban sohasem akart irnyt adni a beszlgetsnek, mindig kvette a vele beszlt s minden tren meglepte szakavatott tjkozottsgval."8 A szoksos fecsegsben rme persze nem telhetett, mert az idt lopta. De a kiterjedt halasi tanyavilg gazditl, kertszeitl s breseitl, kiket kitn memrija rvn mg az iskolai s konfirmcii oktatsbl ismert, nem sajnlta az idt.
A kortrs, akit az imnt idztnk, negyedszzados templomltogats alapjn Szildyt mgis mint igehirdett tartotta legnagyobbnak. Legyen szabad idzni visszaemlkezseinek nhny erre vonatkoz mondatt: „Ellensge volt minden klssgnek beszdben, cselekedetben, ltzetben. Egyszer fekete ltnyben, vlln szerny palstjval, mit mindig karra vetve viselt - sohasem burkolzott bele - jelent meg azokon a temetseken is, melyeken egy orszg szeme fggtt rajta, pl. a Szsz Krolynn, a Szilgyi Dezsn. Templomban a szszk knyvtartjra teszi egybefont kezt, s ha becsukott szemmel hallgatjuk az imt, az kedvelt Ezkielnek szavt vljk hallani... Prdikcija mindig a textusbl folyik, nem belemagyarz, hanem annak rtelmt trja fel klvini hittel, egyszer mdon, testamentumszeren. Nem a szavak csoportostsval, hanem az eszmk mlysgvel hat."9 Csak sajnlni lehet, hogy prdikcii — egy kivtelvel - sem kinyomtatva, sem kziratos formban nem maradtak fenn.
Kora egyhzi lete jsgnak, a Szab Aladr fle belmisszii irnyzatnak, nem llt be a munksai kz, de ha volt olyan segdielksze, akinek megbzott a becsletessgben, annak szabad kezet adott a belmisszis mdszerek alkalmazsra.10 Benne magban megvolt a legfontosabb, ami lelkipsztornl nlklzhetetlen: az Isten irgalmas szeretetnek hitbl tpllkoz bels nyugalom. Ebbl tudott segtsgre lenni azoknak, akik bels nyugtalansgukban felkerestk az istentiszteletet, a lelkipsztori dolgozszobt, vagy akiket keresett fel otthonukban. De ebbl az Isten irgalmas szeretetbe vetett ers hitbl tpllkozott lelki letnek az a megnyilvnulsa, lelki arcnak az a vonsa is, amelyrl kevesen tudtak, de amelyik a sok kztt taln a legbecsesebb: a nagy tr, a csndes kereszthordoz. Szkebb csaldi krnek tagjai kztt bizony voltak olyanok, akik kptelenek voltak sszhangba jutni helyzetkkel. Az ebbl, szrmaz slyos lelki s anyagi terheket, vtizedes emszt gondokat vllalta s cipelte, semmit msra nem hrtva s fel nem panaszolva. Ahogy kimagaslott kortrsai kzl rangban s rdemben, majdnem ugyanolyan egyedl llott csaldjban. De trhetetlenl ment elre a maga tjn, a ktelessg mrtkn fell lerva ldozatt csaldnak, egyhznak, tudomnynak. Ennek a klvilg szmra alig ismert feszltsgben jrt tnak egy-egy szakasza az tlagos szemllnek nemegyszer rthetetlennek s idegennek tnhetett. Nagy bels fggetlensge, ers szelleme, kimagasl tjkozottsga itt-ott megksrtette Szildyt, hogy nknyess vagy modoross vljk. De mg legmerszebb, legnknyesebb felttelezsei is, ha msnak nem, j munkahipotziseknek bizonyultak. s ez a ksrts csak egy-egy pillanatig tartott, mert uralkod magatartsa a tnyek s a magas kzssgi szemszgbl nzett objektv tennivalk eltti meghajls volt. A szolgl letforma szmra nem: elmlet volt, mg kevsb puszta jelsz vagy, olcs fogadkozs, hanem egsz rzsvilgnak, plyjnak s alkotsainak a bels forma jegye, stlusa. Mert ez gy volt, azrt tudott tehetsge kibontakozni, s azrt plt bele letmve kiszakthatatlan sszetevknt npnek s egyhznak trtnetbe.
dr. Bucsay Mihly
JEGYZETEK
1. Pataky Dezs: Szildy ron. A Kiskunhalasi Ref. Fgimnzium rtestje. 1921—22. 4. — 2. j Magyar Mzeum, 1860, hol Toldy egy rszletet kzl. — 3. Sz. . emlkezete. Kisfaludy Trsasg vlapjai. j Folyam, 56. k. 1924. — 4. V.: Dobos Istvn: Sz. ., a tuds. Meztr, 1943. 32. — 5. Blint Sndor: Sz. . plyja. Szeged, 1926. — 6. Sz. . emlkezete. Kisfaludy Trs. vlapjai. j Folyam, 56. k. 1924. — 7. A Rday Knyvtrban 2—6528. sz. alatt tallhat meg. — 8. Pataky Dezs: I. m. — 9. U. o. — 10. Dr. Tth Lajos ny. esperesnek. Sz. . utols munkatrsnak s egyik temet lelksznek szves szbeli kzlse alapjn.
|