//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: A Trelmi rendelet ThSz
1980. v 325-330 oldalak
 

 

A TRELMI RENDELET*

Dr. BUCSAY MIHLY
Theologiai Szemle 1980. 325-330

 

Br a vallsszabadsg mrtke sok orszgban mr messze meghaladta azt a fokot, amelyet II. Jzsef Ma- gyarorszgnak 1781. oktber 25-n biztostott, mgis a Trelmi Rendelet oly nagy felszabadulst hozott a magyar korona fsge alatt l nem katolikusok szmra, hogy hinyai ellenre is j korszakot nyitott s mlt a hls emlkezsre.

 

 

Megrtshez taln gy kzeledhetnk, ha elbb a trelem eszmjnek eurpai tjt vzoljuk, fleg azokat a kvetkeztetseket, amelyeket e gondolatok fejldsbl II. Jzsef is levont s vallspolitikjnak-elvei kz emelt. Foglalkoznunk kell tovbb a Trelmi Rendelet kzvetlen elzmnyvel, Mria Terzia ma- gyarorszgi vallspolitikjval s annak kihatsaival, gy jutunk el tulajdonkppeni tmnkhoz, a Trelmi Rendelethez. Ezt majd nemcsak tartalmban fogjuk felidzni, hanem nyomon kvetjk azon a rgs ton is, amelyen t tbb vi huzavona utn mgiscsak rvnyeslni tudott. Vgl vzolni kvnjuk II. Jzsef trelmes egyhzpolitikjnak visszhangjt s gyml-cseit a magyarorszgi reformtus egyhzban.

A vallsi trelem eszmjnek rvnyeslst elmozdt beltsok

Mellzve a tolerancia, illetve a vallsi trelmetlensg problmjnak mintegy msfl ezer ves, mr az jszvetsgi iratokban is1 tkrzd trtnett, csak arra mutatunk r, hogy a trelem eszmjnek elfogad- tatsban a Harmincves Hbor jtszott egszen fontos szerepet. Ennek a borzaszt eurpai tragdi-nak kellett bekvetkeznie, hogy felnyljk az emberek szeme, mennyire a kznsges hatalmi rdekek elfedsre hasznljk fel a hborskodk a hitvall-sokat s a vallsos tmegeket, valamint hogy a rette-netes pusztuls megrlelje a beltst, hogy Eurpa szmra a vallsi fanatizmus nem biztost jrhat utat.

 

Ezt a kvetkeztetst a hbor rsztvevi kzl nem mindegyik vonta le egyenl mrtkben. A vesztfliai bke hromra bvtette az engedlyezett vallsok szmt, de rvnyben hagyta az addigi alapelvet: „Nam ubi unus dominus, ibi sit una religio"! Aki nem volt hajland erszakot tenni sajt hitn s lelkiisme-retn, vehette a vndorbotot.

 

A protestns llamok sem voltak egybknt trelme-sebbek mint a katolikusok. Nmetalfldn a dordrechti zsinat mg tilt rendelkezst hozott s hajtott vgre a remonstrnsok, az akkori szabadelv teolgusok ellen. 200 lelksz vesztette el llst. Hollandiban azonban nem tartott hossz ideig az elnyoms, csakhamar Nmetalfld lett a vallsi trelem gondolatnak s gyakorlatnak ttrje. Spinoza mr lerhatta ezeket a sorokat Amszterdamrl: „Ebben a virgz kzssg-ben -a vilg legszabadabb vrosban- teljes egyetr-tsben l minden ember, tekintet nlkl fajtjra vagy hitvallsra".2 Mg 1661-62-ben is olyan trvnyt hoztak Virginia szak-amerikai llamban, hogy a baptistk ktelesek elvinni gyermekeiket a reformtus parkus lelkszhez s vele megkereszteltetni. A vonakod 2000 font dohny bntetst fizet. Ennek a fele az llam, a msik fele a feljelent.3 Fontos mrfldkvet jelenteti a vallsszabadsg tjn az az 1689-ben hozott angol trvny, amely a protestnsok nagy rsze szmra szabadsgot adott. A katolikusok s az unitriusok tovbbra is kvl estek a trvny hatrn, de nem ldztk ket tbb.

Milyen beltsok rleldtek ki a XVIII. szzad kzepig s adtak szilrdabb alapok a vallsi trelem eszmjnek? Hrom ilyet legyen szabad megemlteni:

 

1. Az ismeretkritikai belts. Mr a XVI. szzadban r-mutatott Acontius, hogy az igazsg megtallsnak az tjn a tveds s a ktelkeds elkerlhetetlen kzbees llomsok. Nemcsak a blcseletben s a szaktudomnyokban, hanem a teolgiban is ez a helyzet, hiszen a kijelentst emberek rtelmezik. Aki ezeket az elkerlhetetlen kzbees llomsokat, a tvedst s a ktelkedst ldzbe veszi, az gylli az emberi termszetet s a Teremtt.4 Ezt az ismeret kritikaibeltst a ktelkeds s a ksrlet pozitv sze-rept helyeztk Bacon s Descartes rendszereik k-zppontjba, s kezdtek el ezzel j korszakot a blcselet s a tudomny trtnetben. Ez a belts kultrnk s civilizcink drgn megszerzett, legfon-tosabb hdtsai kz tartozik.

 

2. A politikai belts. Mihelyt rvnyt szerzett magnak az az igazsg, hogy az llam legfbb feladata polgrai bks letnek s boldogulsnak biztostsa,nyomon kvette ezt az a felismers, hogy a minden ms szem-pontbl hasznos llampolgrok egyes csoportjainak vallsi indtk ldzse rzkeny krt okoz a kz-jnak. A vallsi trelmet biztost llam minden llam-polgrra szmthat, ezzel szemben a vallsldz fel-ttlenl elveszti mindazoknak a szeretett, akik olyan legbensbb meggyzdsk miatt - amelyben nyoma sincs az llamellenessgnek - htrnyokat, st ld-zst szenvednek. Nem bizonyos, vajon nem ezek a gazdag rzelemvilg, meggyzdskrt szenvedst is vllal alattvalk-e ppensggel az rtkesebb llampolgrok?

 

Ez a politikai belts egybknt mr a XVI. szzadban kikezdte a -vallsi trelmetlensg politikjt. Bizonyos, hitk miatt hazjukbl elldztt csoportokat, pldul a hugenottkat szigor luthernus terleteken is letele-ptettek. A XVII. szzadban azutn mg inkbb kon-miai szempontok toldtak eltrbe a politikban s az llamok kztti versengsben. A XVII. s XVIII. sz-zadban tbb llam egyszeren szemet , hunyt az eltt, hogy idegen llampolgrok zrt csoportjai, kztk sok szakkpzett s tkeers iparos s vllalkoz, ter-letkn letepeledve olyan kultuszt gyakoroltak, amely-hez sajt llampolgraik legfeljebb titokban csatlakoz-hattak. Ilyen kivtelezsre az egybknt trelmetlen III. Kroly s Mria Terzia magyar kirlyok is ksznek mutatkoztak, amikor Dl-Magyarorszg betelepts-hez minl tbb nmet s ms klfldi bevndorlt hajtottak megnyerni.

 

3. A rendszerkritikai belts. A felvilgosods kora a filozfiai rendszerek sokasgt termelte ki. Mindegyik rendszer az egsznek valamelyik alkot rszt lltotta a kzppontba, hogy azutn arra ptsen fl mindent. Az egsznek egyb rszei httrbe szorultak, elho-mlyosodtak, ami jabb s jabb rendszeralkott lelkestett fel, hogy valamelyik ilyen httrbe szorult alapelemre ptsen j rendszert. De a teolgiban, a protestnsoknl sem volt ms a helyzet. Abban a legtbben egyetrtettek, hiszen ez a reformci egyik alapelve, hogy a teolgit a Szentrsra kell pteni, s hogy maga az egyhzi let, az egyhzi mvelds, az egyhzi trsadalom a Biblibl kimunklt alapokon kell, hogy nyugodjanak. Ms teolgusok azonban egyb alapokat mutattak ki s lltottak eltrbe. El-mondhatatlanul sok harc s zrzavar utn az rtel-mesekben lassan kialakult az a belts, hogy az egy-mstl elhajl nzetek, a klnbz teolgiai iskolk s rendszerek el kell, hogy trjk egymst abbl a fel-ismersbl kiindulva, hogy mindegyikben vannak igaz-sgmozzanatok, s ezek valamilyen mdon egymst gazdagtjk s kiegsztik mg akkor is, ha egyelre nem lehet ezeket az igazsgmozzanatokat egyetlen rendszeres sszefggsbe lltani.

Egy plda megmagyarzza, mire gondolunk. Hollan-diban vtizedeken t dz harcokat folytattak egyms ellen az n. ortodoxok s a coccejnusok, mg vgl - sajt llspontjuk fenntartsa mellett - legalbb addig a mrtkig elismertk egymst, hogy a holland teo-lgiai fakultsokon s akadmikon a coccejnusok kzl hvtk meg a biblikus professzorokat, az orto-doxok kzl pedig a rendszeres teolgiai tanszkek gazdit.

 

Mindezek a beltsok II. Jzsefhez is eljutottak. Most csak arra mutatunk r, hogy II. Jzsef szmra nem-csak a blcselk szolglhattak okulsokkal s bizo-nytkokkal, hanem maga a trtnelem is. A trelem javra szlt az, ami Angliban, Nmetalfldn s Po-roszorszgban trtnt. Ezek az llamok felvirgoztak. A trelmetlensg hatsaira ott volt int pldnak Franciaorszg, amely rengeteg j polgrt kny-szertette kivndorlsra, hatalmas tkkkel szegnye-dett trsadalmi lete, fleg erklcsi tren roppant ellenttek drmai sznpadv vlt. Mindezek a trt-neti pldk alhztk, hogy a vallsi egysg nem nlklzhetetlenl felttele az llam boldogulsnak, a kzjnak, ms oldalrl viszont a bigott fanatizmus, a trelmetlensg egyarnt alssa az llam, az egyhz s a np lett.

Mria Terzia trelmetlen vallspolitikja

Mria Terzia a barokk korszak katolicizmusn csn-gtt szvvel-llekkel. Uralkodi ktelessgei kztt els helyre tette az alattvalk lelki dvssgrl val gon-doskodst. Szilrd meggyzdse volt, hogy ezt csak-is az egyedl dvzt rmai katolikus egyhz tudja biztostani Egsz energijt, asszonyos tallkony-sgt s az llamhatalmat a protestnsok megtrts-nek a szolglatba lltotta.5 A kirlyn magatartsa mintnak szmtott az llamappartus f- s ala-csonyabb tisztsgviseli szmra ppgy mint az arisztokrata s a nemesi csaldoknak, ltalban min-denkinek, aki az rvnyesls tjn a korona kegyre szmtott, vagy legalbbis nem akart a kirlynvel ellenttbe kerlni.

 

Mria Terzii rklte atyjtl, III. Krolytl azt a trel-metlen, rekatolizcis szellem vallspolitikai rend-szert, amely mg az Explanatio Leopoldina-ban, s annak alapjn a kt Carolina Resolutio-ban (1731 s 1734) ll elttnk.6 Ezekhez mr nem kellett semmit hozztenni, elg lett volna puszta megvalstsuk, ha az Magyarorszgon nem tkztt volna akadlyokba.

 

Ismeretes, hogy az ellenreformci a Habsburg rks tartomnyokban embertelenebbl dhngtt, gyorsabb s teljesebb eredmnyt rt el, mint Magyarorszgon.7 Az rks tartomnyok titkos protestnsai Mria Terzia uralkodsnak vtizedeiben is gy tekintettek Magyarorszgra, mint ahol hitsorsosaiknak sokkal jobb dolguk van. Magyar szempontbl azonban msknt festett a helyzet. Nemcsak az szmtott, hogy a XVI. szzad vgre haznkban a np tlnyom rsze elhagyta a rmai egyhzat, hanem az is, hogy az gostai s a Helvt Hitvallst vall protestnsok vallsszabadsgt a vrrel szerzett bkeokmnyok s orszgos trvnyek egsz sora biztostotta. Az n. gyszvtizednek (1671-1681) a magyar protestantiz-mus lte ellen vezetett frontlis tmadsa nem tudott teljes eredmnyt elrni, mert a lelkipsztorok s a gylekezetek kitartottak hitk s jogaik mellett, majd tmogatst kaptak a kuruc felkelsben s a protestns eurpai hatalmak intervenciiban. Nem csoda teht, hogy az 1691 s 1781 kztt eltelt kilencven esztend sem volt elegend a Kroly-fle resolutik vgrehaj-tsra. Ez nem jelenti azt, hogy Mria Terzia kor-mnya, tovbb a rmai egyhz klrusa s annak laikus tmogati brmit is elmulasztottak volna, ami kzelebb segthette ket kzs cljukhoz.

 

Legyen szabad rviden felsorolni a Mria Terzia-fle rekatolizci legfontosabb eszkzeit: 1. A nem kato-likus templomok s imahzak kisajttsa, bezrsa vagy sztrombolsa;. 2. A lelkszek elldzse, a val-lsgyakorlat megtiltsa; 3. az iskolk bezrsa, vagy kisajttsa; 4. az iskolk alaptvnyainak elvtele, a reformtus vrosok tmogatsainak betiltsa, az is-kolk szmra foly gyjts lehetetlenn ttele; 5. a szellemi s lelki let elfojtsa, a knyvcenzra»a teo-lgusok klfldi tanulmnyainak megtiltsa, z onnan hazahozott tudomnyos mveknek a vmhatron val hosszas cenzrja s visszatartsa; 6. rmai katolikus pspkk s fesperesek ltogatsai protestns pa-rkikon, a lelkszek, a tantk s a presbiterek megflemltse. Ilyen alkalommal a ltogatk minden rgyet megragadtak, hogy betilthassk a protes-tnsok egyhzi lett s pleteiket rmai katolikus clra foglaljk le; 7. A protestnsok kizrsa a kzhi-vatalokbl olyan eskforma knyszertse ltal, ame-lyet jellemes protestns nem tehetett le, tovbb a protestns iparosok htraszortsa a chekben s azok knyszertse, hogy rszt vegyenek katolikus istentiszteleteken s krmeneteken; 8. A protestns egyhzak valamelyikbe val ttrs eltiltsa, tovbb az lland nyomozs, hogy a protestns lelkszek nem engedik-e meg olyan katolikusok rszvtelt a protestns istentiszteleteken, akiket az ellenreform-cis jogszablyok meggyzdsk ellenre a rmai egyhznak tltek oda.

 

Szinte lehetetlen felsorolni a trsadalmi megklnbz-tetsnek, a zaklatsnak, a megflemltsnek azt a hatal-mas eszkztrt, amelyet Mria Terzia egyhzpolitikja a protestnsokkal szemben alkalma-zott. Legfeljebb az n. pozitv mdszerekrl kell mg szlni. Mria Terzia tallkonysga ezen a tren is kimerthetetlen volt. A bizonytalann vlt protestnso-kat, pl. a volt gens Bessenyei Gyrgyt is, kegyek gretvel s osztogatsval tudta rvenni az ttrsre. Ennek az elnyket s pnzt osztogat po-litiknak a tmogatsra a kirlyn s a rmai egyhz hierarchija „trt trsasgokat" szervezett, amelyek-hez tartozni az elkelbbek szmra ktelessgnek, a felfel trekvk szmra pedig az rvnyesls j tjnak szmtott. Nem csoda, hogy a htratteleknek, a zaklatsnak, st ldzsnek ebben a levegjben a magyar protestnsok II. Jzsef Trelmi Rendeletben egy j korszak felragyogst lttk s dvzltk.

II. Jzsef vallspolitikjnak alapelvei

Mr a Trelmi Rendelet figyelemre mlt bevezetse rmutatott arra az j eszmre, amely hivatva volt, hogy felvltsa Mria Terzia vallspolitikjnak trelmetlen-sgt. Az j uralkod mr azokban az vekben sem titkolta elgondolst amikor mg csak trsuralkodknt llt a kirlyn oldaln. Szmra a vallsi trelem nem taktikai krds. Nemcsak ott volt hajland engedni, ahol botrnyos jeleneteket kellett elkerlni, hogy a protestns hatalmaknak ezzel kapcsolatban vrhat beavatkozst elkerlje, mint tette anyja, hanem meggyzdsbl addan alaktotta vallspolitikjt. II. Jzsef szinte ragaszkodssal viseltetett rmai ka-tolikus egyhza s hite irnyban. Az utbbiban azonban nem a tanttelek autoritatv rendszert ltta s tartotta fontosnak, hanem a mgtte ll szemlyes meggyzdst. Ahol teht luthernusoknl s refor-mtusoknl - akiknek rtkrl, st kivlsgrl meg volt gyzdve - olyan szemlyes meggyzdst tallt, amelyben ugyan a rmai egyhz szmra fontos tanbeli, szertartsi s szervezeti ttelek nem szere-peltek, de rtkes erklcsi, mveldsi s gazdasgi teljestmnyekre sztkl Krisztus hit llt, az ilyen alattvalitl nem tudta megvonni elismerst s megbecslst. Nem minden protestns irnt volt ilyen megrt. Az n. szektkat merev fanatizmusa miatt nem szvelte. Ebben nem volt kvetkezetes, mert ezeknek a kis kzssgeknek az erklcsi s gazdasgi sznvonala szintn emltsre mlt volt.

 

Tves nyomon jr az, aki II. Jzsefnl a francia felvilgosods hatsait keresi.9 Sem a npszuvereni-ts eszmje, sem a materialista vallskritika nem jtszott szerepet gondolkodsban.10 Az angol felvil-gosodstl, a deistktl is csak keveset s mell-kesebb dolgokat tanult. A kutats feldertette,11 hogy II. Jzsef gondolkodst a nmet felvilgosods isko-lzta. Kzelebbrl Smuel Pufendorf gondolatvilga hatott r gy, ahogy ezt Pufendorf bcsi tantvnya Christian August Beck, a Theresianum professzora eljuttatta hozz. Az a kompendium, amelyet Beck az ifj trnrks kezbe adott nem ms, mint Pufendorf termszetjogi mvnek a kivonata: De officio hominis et civis secundum legem maturalem (1673). (Ez a m egybknt Pufendorf sok ktetes nagy mve: De jure naturae et gentium libri VIII (Lund 1672) utols ktetnek a rvidebb foglalata.) Beck professzor nmi nllsggal tudta tadni a Pufendorfnl tallt anya-got, pl. bevonta az eladsba Nagy Frigyes Anti-machiavelli c iratnak tbb gondolatt.

II. Jzsef Pufendorfnl, illetve Becknl a vallsi trelem eszmjnek kvetkez fbb elemeivel tallkozott: 1. Egyedl Isten kpes az emberi szvben bizonyossgot kialaktani a hitnek olyan krdsei fell, amelyeket az rtelem nem kpes tisztzni. Ennlfogva a felssg ne kerljn szembe Istennel, s ne akarjon uralkodni a lelkiismereten, hiszen erre nem is kpes. Ne akarja parancsszeren elrni, hogy az alattvalk mit higgyenek s mit ne higgyenek. 2. Nagyon esztelenl s eltlsre mltan tltik be tisztket azok az llamfrfiak, akik az egybknt j s hasznos polgraiktl a teljes polgrjogot kszek pusztn azrt megvonni, mert vallsi -krdsekben nem mindenben rtenek egyet velk.13

 

Termszetesen az lnk szellem II. Jzsef mr fiatal korban sem egyedl Pufendorftl s Becktl vett t hatsokat, hanem figyelemmel ksrte a korszak ms filozfusait, llamblcsszeit s termszetjogszait is, kztk elssorban Thomasiust, Wolffot s Martinit. Egy dolgot azonban Pufendorf vilgtott meg eltte s kttt a lelkre - persze Becken keresztl. - S ppen ez volt nagyjelentsg a magyar protestnsok helyzetnek megtlsben. Pufendorf azt tantotta, hogy az uralkod klnsen azokat a vallsi disszidenseket kell hogy eltrje, akik szmra bkeszerzdsek s llami trvnyek biztostottk a vallsszabadsgot. Pufendorf szerint a szerzdsek srthetetlensge nem pusztn Isten megmsthatatlan akarata s a keresztyn hit parancsa, hanem az llami s nemzetkzi let fundamentuma is.13 Pufendorfnak ez a tantsa befolysolta II. Jzsefet abban, hogy a magyar protestnsok szabadsgjogairl - amelyeket a bcsi s a linzi bke garantlt - msknt volt kpes gondolkodni mint III. Kroly vagy Mria Terzia.

II. Jzsef els tolerns intzkedsei

 

A trn elfoglalsa utn az uralkod szabad kezet kapott ugyan az j vallspolitika megvalstshoz, de mg bizonyos esemnyek bekvetkezsre volt szksg, hogy a vallsgy gykeres rendezsre sznja el magt. Ezek kzl megemltend egy jellemz vallssrelmi eset, tovbb kt ms, dnt fontossg elkszt mozzanat.

 

 

 

Meleghegy s Perjs Gmr-megyei falvak „jegyzi", akik azrt ltek jegyzsgbl, mert az ellenreformci kvetkeztben nem talltak tanti llst, azt a bntetend cselekmnyt kvettk el, hogy hit-testvreiket hzukba hvtk, velk imdkoztak s az sszejvetel jelzsre a harangot is megkongattk.14 Meleghegy s Perjs mr korbban elvesztettk szabad vallsgyakorlatukat. A kt jegyz abban is tiltott segtsget nyjtott hittestvreinek, hogy eljuttattk gyermekeiket keresztsgre, halottaikat temetsre abba a kzsgbe, ahol mg volt protestns prdiktor. Tovbbi bnknek szmtott, hogy ezekrt a vallsos szertartsokrt nem fizettettk meg elre a stlt Meleghegy s Perjs katolikus plbnosnak. Az gy II. Jzsef el kerlt a hrom illetkes frum nem teljesen egyez javaslataival. A Helytarttancs hromhavi brtnt javasolt, hetenknt ktszer kenyren s vzen val bjtlssel slyosbtva. II. Jzsef magyar kancellrija arra mutatott r, hogy a kt jegyz az els intsre abbahagyta kritika trgyv tett tevkenysgt, elg lesz nekik teht a komoly dorgls is. Ezt a javaslatot a legfelsbb frum, az llamtancs is magv tette. II. Jzsef 1780. december 7-n, teht mr nhny nappal anyjnak s eldjnek temetse utn, foglalkozott az ggyel. Nemcsak hogy az enyhbb bntetst rendelte el, hanem votumhoz hozzfztt egy elvi utastst is azzal a paranccsal, hogy a magyar kancellria az sszes alsbb szerveknek hozza tudomsra: „Vallsgyekben azok gyngd s szeld kezelse az egyetlen helyes s apostoli md."13

 

A kvetkez hnapok sorn, a srn felmerl vallsgyi vdak megtlsben, ismt eltrtek a nzetek egymstl. Az uralkod konzervatv tancsadi, akik Mria Terzia vonalt igyekeztek tovbbfolytatni minduntalan bizonyos „eszmei resolutik"-ra hivatkoztak, mint egy olyan rendszerre, amelyen az llami egyhzpolitika lltlag nyugszik. Nemcsak hogy senki sem tudta eladni ezeket a resolutikat rsos egyttesbe szedve, hanem az llamtancs egyik haladbb szellem tagja, Tobias von Gebler megkockztatta az uralkod eltt azt a gondolatot, hogy itt lenne az ideje fellvizsglni ezeket az eszmei resolutikat. II. Jzsef azonnal elfogadta von Gebler javaslatt s megbzta a trelmetlensg rettegett kpviseljt, rmnyi Jzsefet, a magyar kancellria feladjt, hogy lltsa ssze ezeknek a resolutiknak teljes rendszert.10 rmnyi tehetsges ksi tantvnya volt mintakpnek, Kollonich Lipt rsekprmsnak; mvsze volt a vallsgyi trvnyek szellemvel homlokegyenest ellenkez rtelmezsnek. II. Jzsef azonban megkapta a jelentsben amit akart. t tudta tekinteni az llami ellenreformci irnyelveit, terleteit s eszkzeit. rmnyi bvszked trvny-magyarzatai viszont nem tvesztettk meg, hanem kvetkezetesen ment tovbb a trelem politikjnak megtervezsben s megvalstsban.

 

Egy msik szintn fontos lpsrl is meg kell eml-kezni. A magyar protestnsok kt vezet szem-lyisge, Teleki Jzsef grf17 s Vay Istvn, a kt egyhz megbzsbl sszelltottak egy terjedelmes emlkiratot, amelyet ifjabb Rday Gedeon, Prnay Lszl, Vay Istvn s Zay Pter 1781. prilis 29-n szemlyesen nyjtottak t az uralkodnak.ls Az emlkirat elszr is kpet adott az alkotmnyos legitimits szellemben a magyar protestnsok kzjogi sttusrl, azutn hitet tett a szerzknek a valls-szabadsgra s a vallsi trelemre vonatkoz meg-gyzdsrl s elkpzelseirl, vgl - az emlkirat f rszben - felsoroltk 16 pontban a magyar protes-tnsok jogsrelmeinek fontosabb eseteit s fajtit.19 rmnyinek az elbb emltett jelentse egyfell, a magyar protestnsok roppant vilgos, ntudatos, de tiszteletteljes emlkirata msfell, olyan lehetett II. Jzsef szmra, mint ugyanannak az rmnek kt oldala. Teleki s Vay emlkiratnak hatsa a Trelmi Rendeletre fleg annak magyarorszgi vonatkozs-ban letagadhataitlan.

A Trelmi Rendelet fbb intzkedsei s rtkelse

II. Jzsef 1781. oktber 25-n rta al a Trelmi Rendeletnek Magyarorszg szmra ksztett okmnyt.20 Ennek fbb rendelkezsei a kvetkezk:

    • Az gostai s helvt hitvalls pro-testnsok, tovbb a nem egyeslt g-rgkeletiek ezentl az orszg minden olyan helysgben magn-vallsgya-korlatot folytathatnak, ahol nincs nyil-vnos vallsgyakorlatuk.

    • Az 1. pontban emltett magn-valls-gyakorlatot nem abban a megszortott rtelemben kell alkalmazni, mint korb-ban. Ugyanis mindentt, ahol valamely nem katolikus hitvallsnak legalbb 100 csaldot, azaz 500 lelket kitev hve van, s ahol ezek olymdon rendelkez-nek a megfelel anyagi eszkzkkel, hogy adz kpessgk nem kerl veszlybe, imahzat pthetnek tor-nyok, harangok s utcai bejrat nlkl, tovbb lelkszlakot s iskolt is. Sza-bad lelkszt s tantt alkalmazni, akik elltjk a kultuszt, a lelkigondozst s az iskolai oktatst.

3. Magyarorszg nem katolikus alattvali ezentl ott is tulajdonjoggal, polgrjoggal, a chekben iparzsi joggal rendelkezhetnek, valamint betlhetik az llami s akadmiai hivatalokat, ahol ez szmukra eddig nem volt lehetsges.

4-5. Ugyanezek felmentetnek a rmai katolikus esk-forma lettele, tovbb a rmai katolikus isten-tiszteleteken s krmeneteken val rszvtel ktelezettsge all.

7. A vegyeshzasok reverzlisai ezentl nem rv-nyesek. Az ilyen hzassgokbl szrmaz gyermekek, ha az atya katolikus, valamennyien az vallst kvetik, ha pedig nem katolikus, akkor csak a fik. Ennl a pontnl nyilvnval, hogy II. Jzsef nem akart a felekezeteknek teljes egyenjogsgot biztostani.

9. Rmai katolikus lelkszek csak abban az esetben ltogathatnak nem katolikus betegeket, ha hvjk ket. A betegek s foglyok lelkigondozsa ezutn a sajt lelkipsztor feladata.

11. Azok a nem katolikus gyermekek, akiknek a lakhelykn nincs sajt felekezeti iskoljuk, ltogathatjk a rmai katolikusok vagy brmely ms felekezet iskolit. Tilos azonban, a nem katolikus fiskolsoknak s kzpiskolsoknak iskolik szmra adomnyokat gyjteni.

    • A nem katolikusok beomlott vagy legett templomaikat helyrellthat-jk,21 ha ez adz kpessgket nem veszlyezteti.

    • Azok a peres eljrsok, amelyeket nem katolikus lelkszek megbntetse cljbl kezdemnyeztek, mert azok a leny-egyhzkzsgeket ltogattk, azonnal beszntetendk.

    • A nem katolikusok tovbbra is kte-lesek stlt fizetni a rmai katolikus plbnosoknak azok utn az egyhzi cselekmnyek utn is, amelyeket sajt lelkszeik vgeztek el. Az uralkod meggrte, hogy ebben a krdsben jabb rendelkezst ad majd ki.

    • Rmai katolikus pspkk s fespe-resek nem ltogathatjk tbb a nem katolikus lelkszeket, s a keresztsg krdsben nem vizsgztathatjk ket. A nem katolikus lelkszeket ezentl sajt egyhzi elljrik ltogathatjk, de az adkteles lakossg gazdasgi megterhelse nlkl. A Trelmi Rende-let megengedte, hogy a protestnsok zsinatokat tartsanak, azok trgysoroza-tt azonban elzleg be kell jelenteni a kormnyzatnak.

    • Vallsa miatt a jvben senkit sem szabad megbntetni vagy htrnyokkal sjtani. Mind a katolikusok, mind a nem katolikusok szigoran tartzkodjanak egyms csrlstl.

 

Nem csoda, hogy a Trelmi Rendelet, valamint az jabb ilyen trgy rendelkezsek s intimtumok abba a hrbe hoztk II. Jzsefet, hogy titkos protestns,22 teht eretnek, st egyhznak rulja. Ezeket a titokban hangoztatott, majd nvtelen, gyalzkod iratokban a - cenzra eltrlse folytn - a nyilvnossg eltt is szvtett vdakat megalapozni ltszott az a tny, hogy a Trelmi Rendelet megjelense utn megindult a tmeges ttrs a nem katolikus egyhzakba.

II. Jzsef ezt mr nem nzhette beavatkozs nlkl. Tisztznia kellett, hogy mit jelent vallspolitikjban a trelem elve, hol vannak annak hatrai. 1782. mjus 24-n kiadott intimtumban vallst tett arrl, hogy rmai egyhznak h fia. Szvbl hajtja, hogy minden alattvalja katolikus legyen, a knyszertst azonban nemcsak nem helyesli, de meg sem engedi. 1782. jnius 6-n szigoran megtiltotta a protestnsok ltal lltlag folytatott „prozelita fogdosst". 1782. decem-ber 11-n kiadta azt a rendkvl slyos kvetkezm-nyeket maga utn von rendeletet, hogy minden katolikusnak, aki egy msik felekezetbe akar ttrni, valamelyik kolostorban vagy plbnin elbb hathetes ktelez vallsoktatson kell tesnie. Errl bizo-nytvnyt kap. Ha valamely nem katolikus lelksz egy volt katolikust ilyen bizonytvny nlkl felvesz gylekezetbe, llsvesztssel bnhdik.23

 

Flreismerhetetlen, hogy az utbb felsorolt rendelkezsek restriktv termszetek, a Trelmi Rendelet ltal keltett vrakozsnak nem felelnek meg. Pter F. Barton, bcsi egyhztrtnsz hasonl jeleket fedezett fel Ausztriban. „A jozefinista reformlpsek tern - rja - oly gyakran megtallhat cikk-cakk vonal ott van a tolerancia krdsben is".24 Mi magyarok is elmondhatjuk, hogy a jozefinizmus reakcis szzetevje kpes volt kiszortani a halad sszetevt, mihelyt a dolog igazn komolyra fordult.

 

A rmai katolikus lelkszek megtalltk a mdjt, hogy a hathetes ktelez vallsoktatst gy alaktsk ki, hogy a katolikusok kedve elmenjen a protestns egyhzak valamelyikhez val csatlakozstl. Megllaptottk, hogy kevs volt ai hat ht, mert az illet nem elg jindulat, vagy a szellemi kpessgei ignyelnek radst a hat htre. Tbbnyire ott altattk ket a plbnin, ami nk szmra bizony elg kellemetlen volt, a vilg nyelve miatt. Nemcsak a koszt volt elrettentn szegnyes, pedig az ttrni akarnak meg kellett azt fizetni, hanem ki volt tve mg a sznni nem akar gnyoldsnak, zaklatsnak, megszgye-ntsnek is. A panaszok eljutottak az uralkod flbe, mire 1787-ben megllaptotta, hogy a hathetes vallsoktats nem jelenti azt, hogy az illetnek reggeltl estig, st egsz nap ott kell tartzkodnia a plbnin, hanem csupn a nap nhny elre kitztt rjban. Megtiltotta azt is, hogy az ttrni akarkat ijesztgessk vagy nevetsgess tegyk, tilos volt ilyen eszkzket („allerlei Neckereien")23 alkalmazni. A Trelmi Rendelet teht korntsem tlttte be a | magyar protestnsok valamennyi trvnyes jogt s elvrst. II. Jzsef uralkodsa alatt is megmaradt a rmai egyhz „religio praedominans"-nak, uralkod egyhznak. A vegyes hzassgokat tovbbra is csak rmai katolikus lelksz eltt lehetett megktni, az ilyen hzassgokbl szrmaz gyermekek vallsgynek szablyozsa a protestnsokat sjtotta. II. Jzsef azt a terhet sem vette le a sok magnos vallsgyakorlatot nyert nem katolikus falu lakirl, hogy a sajt lelkszk ltal vgrehajtott egyhzi cselekmnyek utn ne kelljen stlt fizetni a rmai katolikus plbnosnak. A plbnosok panaszlevelei28 alapjn az uralkod megllaptotta, hogy ennek a gyakorlatnak az eltrlse alapjban rendten meg igen sok katolikus lelksz egzisztencijt. Tudjuk, hogy II. Jzsef nemcsak a protestnsoknak volt jltevje, de az, aki birodalm-ban szinte talaktotta, sajt rmai katolikus egyhzt abban az rtelemben, hogy nagymrtkben szapo-rtotta s tmogatta a plbnikat, megkvetelte a szemlyes lelkigondozi s tanti munkt a lelk-szektl.

 

A protestnsok azonban abban lttk a Trelmi Rendelet legnagyobb fogyatkozst, hogy a nagy rmmel s hlval fogadott enyhtseket csak egyoldal uralkodi akaratnyilvnts biztostotta szmukra, nem pedig az orszggyls alkotmnyos hatrozata. Jellemz, hogy ppen ez az utbbi, annyira hajtott forma az uralkod szemben szmba se jhetett. Hiszen tudjuk, hogy mg a koronzsrl is lemondott, csakhogy ssze ne kelljen hvni az orszggylst. Ez utbbinak az sszettele mg olyan volt, hogy az uralkod flhetett, attl, hogy tbbsge el fogja utastani nemcsak vallspolitikai reformjat, de egyb jtsi trekvseit is, amelyek tbbek kztt a jobbgyok helyzetre, az adzsra, a kzigazgatsra, az iskolzsra, az llamnyelvre vonatkoztak.

Nagy akadlyok a Trelmi Rendelet rvnyestsnek tjn

 

A Trelmi Rendeletben biztostott jogok Magyarorszg tlnyom rszben veken t a papron maradtak. A protestnsok mg hrom ven keresztl gyako-rolhattk a trelem s a remnykeds ernyeit. Ugyanis az llam vgrehajt szerveit, a megyktl elkezdve, a pozsonyi Helytarttancson t a bcsi magyar kancellriig, st a titkos llamtancsig, egyelre mg olyan emberek tartottk a kezkben, akik vagy maguk is a rmai egyhz hierarchijhoz tartoztak, vagy pedig teljesen sszenttek a trelmetlen terzinus vallspolitikval. A Helytart-tancs rendkvl befolysos vallsgyi bizottsgban maga az esztergomi hercegprms elnklt, eladi pedig szintn a pspki karbl, vagy a kanonokok sorbl kerltek ki. Elkpzelhet, hogy ezek a hiva-talnokok mindent megtettek, hogy a Trelmi Rendelet ltal biztostott knnytsek fennakadjanak a brokrcia szrjn. II. Jzsef azonban nem engedett. Kezdve attl, hogy maga olvasta el a protestnsok panasziratait, a vallsi perek aktit, hivatalnokainak refertumait, llsfoglalsaiban rtkestette azokat a szemlyes tapasztalatait is, amelyeket mg trs-uralkod korban erdlyi s magyarorszgi utazsai sorn, tbbek kztt a protestnsok kzpontjaiban s kollgiumaiban is szerzett.27 Vgl azonban arra a beltsra jutott, hogy az desanyjtl rklt hiva-talnoki karral lehetetlen szndkait keresztlvinni. Nem riadt vissza teht attl sem, hogy az emltett vallsgyi bizottsgot egyszeren feloszlassa, a Helytart-tancsba pedig meghvjon kt igen derk protestnst, a luthernus Prnay Lszlt s a reformtus Darvas Ferencet. Csak ezutn, nagyjbl az 1784. vtl kezdve mehettek t a Trelmi Rendelet knnytsei az letbe. Pl. a megyegylsek egsz sora ki sem hir-dette a Trelmi Rendeletet, mert egyszerre hangoz-tatni kezdtk, hogy a vallsgy trvnyes szab-lyozsnak joga nem az uralkodt, hanem csakis az orszggylst illeti meg. Bezzeg j szz ven t elfeledkeztek arrl, hogy az Explanatio Leopoldina s a kt Carolina Resolutio is csak fejedelmi rendelkezsek.

Hogyan fogadtk a protestnsok a Trelmi Rendeletet?

Az letbe val tltets tern tapasztalt minden huza-vona ellenre a magyar protestnsok kezdettl fogva az ujjong hla szinte kifejezsvel nnepeltk a Trelmi Rendeletet.28 Hivatalos s magnjelleg nyomdatermkek egsz sora dvzlte II. Jzsefet, mint a protestnsok nagy bartjt s jltevjt.29 A kt protestns egyhz vilgi vezetinek szkebb kre 1781. december 10-n s 11-n, teht kevssel a rendelet kibocstsa utn Pilisen konventet tartott, s elhatrozta, hogy nneplyes hlaad kldttsget meneszt Bcsbe az uralkodhoz. A szpen meg-fogalmazott kszn rst ifjabb Rday Gedeon s Prnay Lszl-330-1782. februr 28-n adtk t az uralkodnak, aki az audiencit kiads, tartalmas s a jvre nzve gretes eszmecserre hasznlta fel.30 Az- evanglikus s a reformtus egyhzkerletekben hlaad nnepi istentiszteleteket tartottak.31 Ezek egyik-msiknak egsz lefolyst megrizte egy-egy derk naplr. Az elhangzott beszdek s imk sok esetben nyomtatsban is megjelentek. Ms rszket levltraink rzik. A kzs bennk az, hogy a sznokok s imdkozok II. Jzsefet „az r Isten ren-delte Szabadtnak" nevezik.32

 

Ha nhny vig mg vrni kellett is, de azutn a jrszt mr 1784-ben vgbemen vltozsok, valban hatalmas mretek voltak. Nem kevesebb mint 102 reformtus s 165 luthernus anyagylekezet kapta vissza vallsszabadsgt, amelyek azutn gyors temben hoztk rendbe, vagy ptettk fel temp-lomaikat, iskoljukat, lelkszi s tanti laksukat, miutn tbbnyire mr elbb lelkszt s tantt lltottak munkba. 162 olyan reformtus s 586 luthernus „lenyegyhz'' kapta meg jra a vallsgyakorlatot, amelyek sajt lelkszt ugyan nem tartottak, de volt imahzuk, elkriyrg tantjuk s iskoljuk. A grgkeleti egyhzban 5 anya- s 10 lenyegyhz nyerte vissza a szabad vallsgyakorlatot. Ha ezt mind sszeszmoljuk, akkor nem kevesebb mint 1000 faluban lehetett ismt nem katolikus istentiszteletet tartani.33

A kp teljessghez az is hozztartozott, hogy II. Jzsef trelmi politikja a zsidkra is kiterjedt, nevket azonban 1788. janur 1-tl nmetre kellett felcserlni. A szabadkmvesek is eljhettek a fld all. Minden tartomny szkvrosban hrom pholyuk mkdhetett, de be kellett jelenteni tagjaikat s sszejveteleiket.

 

A bilincsei legtbbjtl megszabadult magyar protestantizmus hljnak szp jeleit adta azokban a misszis ldozatokban, amelyeket szmos fiatal lelkszk a cseh s a morva protestantizmus feltmasztshoz nyjtott, az itthoni egyhz pedig azltal, hogy a maga teljessgben vi rendszeres seglyezsben rszestette a cseh s morva misszit egszen 1849-ig.

 

Viszont taln kevsb ismert, hogy a magyar reformtussg a Trelmi Rendelet irnti hla gymlcseknt mr igen rtkes misszis szolg-latokat is tett. Ezek mennyisgkben nem rik el a cseh-morva misz-szit, de termszetk azonos azzal. A Dl-Magyarorszgra teleptett reformtus nmetek kzti szolglatokra gondolunk. Ott is debreceni s srospataki dikok vetettk meg a gylekezeti let, a lelkipsztori szolglat, az egyhzi szervezet alapjait. Megvannak azok a levelek s kerleti jegyzknyvek a Dunamellki Egyhzkerlet levltrban, amelyek eladjk, hogyan kaptak fiatal reformtus lelkszt Torzsa, Cservenka s a tbbi nmet reformtus telepes kzsg. Ezekre a rszletekre most nem trhetnk ki.

II. Jzsef nagy centralizl s aufklrista buzgalmban tlfesztette a hrt. Voltak intzkedsei, amelyeket mg a hls magyar protestnsok is felhborodssal fogadtak. Ilyen volt pl., hogy a felekezeti iskolkat llami felgyelet al helyezte, tovbb hogy azokban is bevezette a nmet nyelv tantst. A fldesurakat az uralkodnak jobbgy vd intzkedsei nyugtala-ntottk. Amikor pedig bekvetkezett a szerencstlen dlmagyarorszgi trk hadjrat, s amikor azzal egy-idben az osztrk uralom alatt ll Belgiumban forradalmi zavargsok lptek fel, nem is szlva a nagy francia forradalom esemnyeirl Prizsban, a beteg uralkod tancsosainak szavra hallgatva legtbb rendelett visszavonta. A Trelmi Rendeletet s nhny ms rendeletet azonban nem. Idzek megragad, visszavon rendeletbl, amely 1790. janur 28-n kelt, s amely egyben az utols is volt: „Nem vonom azonban vissza a Trelmi Rendeletet, a lelkszsgek szablyozst s a jobbgyok gyt felkarol rendelkezseket." A magyar protestnsok szivnek vgyt az 1790-1791-i orszggyls telje-stette, visszahelyezte ket az alkotmnyos alapra. Jogaikat me jra megkaptk, de elvesztettek egy uralkodt aki olyan segitkszen llt oldalukra, mint kesbb egy kirlyuk sem.

 

 

D. Dr. Bucsay Mihly

JEGYZETEK

 

1. Bainton, Roland H.: The Paradie of the Tares as the Proof Text for Rengious Liberty to the.End of the Sixteenth century. churcn History 1. (1932) 67-89. - 2. Bates, N. Searie, Gliaubensfreineit. New Yovk 1947. 250. - 3. Henning Winam?, Walter, Statutes at Large, I-XIll. Virginia, Richmond 1810-1823. II. 165-166. - 4. Satanae stratagemata, 1565. passim - 5. Mlyusz Elemr, a Trelmi Rendelet. II. Jzsef es a magyar protestantizmus. Bp. 1939. - Ravasz Boriska: A magyar llam s a protestantizmus Mria Terzia uralkodsnak msodik felben. Bp. 1935. - 6. Ravasz: i. m. - 7. Kuzmny, Karl: Urkundenbuch zum sterreichisch-evangeliscnen Kirchenrecht, Wien 1856. 133-135., 137-138. - 8. „Cum nobis persvasum sit, omnem coaetionem, quae conscientiae hominum vim inferat, quam maxime nocere; contra vero, plurimum utilitatis in religionem et rempublicam e genuina, qualem Christiana charitas probat, tolerantia promanara...” Kuzmny i. m. 139. - 9. Barton, Peter F., Umetrittener ,,Reformkatholicismus". Modellfall Josephinismus. In: Brcke zwischen Kirchen und Kulturen. Studien und Texte zur Kirchengeschichte und Geschichte. Reihe 2, Bd. 1, Wien-Kln-Graz 1976. 24-41, klnsen 29-32. A Trelmi Rendelet magyar irodalmt sszelltotta Kosry Domokos: Bevezets a magyar trtnelem forrsaiba s irodalmba. II. ktet (1711-1825). Bp. 1954. 264-280, klnsen 276 s kv. - 10. Mlyusz i. m. 117. 56. sz. jegyzet. - 11. A Mensel: Kaiser Joseph II und das Naturrecht. In: Zeitschrift fr ffentliches Recht. I (1919) 511. s kv. - 12. ...viris bonis et utilibus ob solam circa quaedam religionis capita dissensionem". Pufendorf, Samuel: De habitu religionis Christianae ad vitam civilem. Bremen 1687. 50. . - 13. U. o. 11. sz. jegyzet. - 14. Mlyusz i. m. 141-155. - 15. ,, .... in religiosis leni et suavi, qui solus verus apostolicus modus est, procedetet in confirmitatem subalternos instruet." Bcs, llami Levltr, Allamtancsi okmnyok 1994/1780. sz. - 16. A jelents ugyanott tallhat. 2144/1780. sz. alatt. - 17. Grf Teleki Jzsef fogalmazta 1751 ta a magyar reformtusok legfontosabb vallssrelmi felterjesztseit. Tormssy Jnos: A dunamellki ref. egyhzkerlet trtnete (kiadta Fbin Mihly). Srospatak 1867. 118. - Telekihez lsd: Krusch E.: Grf Teleki Jzsef lete s mvei, Bp. 1928. - 18. Mlyusz i. m. 190. - 19. U. o. 180-189 s 196-205. - 20. A latin szveget kzli Kuzmny i. m. 139-145. - 1782-ben megjelent egy kiadsa Debrecenben, Margitay Istvn gondozsban. - 21. Az 1745. jlius 28-i, 1767. mjus 12-i s az 1769. februr 25-i intimtumok rtelmben ehhez kln kirlyi engedly kellett. - Borbis, Johannes: Die evangelisch-lutherische Kirche Ungarns in ihrer Geschichtlichen Entwicklung.... Nrdlingen 1861. 110. - 22. ,,Beweise, dass Joseph der Zweite ein Protestant ist". Hely nlkl 1785. Az r azrt rja knyve cmben ezt az elterjedt szlamot, hogy megcfolja: szerinte II. Jzsef csak abban a vonatkozsban nevezhet protestnsnak, hogy szvs harcot visel a fanatizmus a babona s az egyhzi visszalsek ellen.- 23. Bauhofer, Johann Georg: Geschichte der evangelischen Kirche in Ungarn (a szerz neve nlkl). Berlin 1854. 487, tovbb Borbis i. m. 122. - 24. Barton, Peter F.: Jesuiten, Jansenisten, Josephiner. Bcs, 1978. 267. - 25. A Pozsony vroshoz 1787. februr 13-n intzett intimatum. No. 6186. Kuzmny i. m. 151. - 26. Tth Endre: A bels somogyi ref. egyhzmegye Mria Terzia korban. Kaposvr. 1940. 76., 80., 82., 143 s kv., 184. - 27. II. Jzsef ltogatsaira nzve lsd R. Kiss Istvn: II. Jzsef s Szilgyi Smuel tiszntli pspk. Protestns Szemle 1915. 35-40. Ott tallhat a tovbbi irodalom is. - Hrk Jzse: Az eperjesi ev. ker. kollgium trtnete. Kassa. 1896. II. 111-115. - 23. Keresztesi Jzsef naplja (1748-1812), kiadta Hoffer Endre, Pest. 1868. II. kiad. Bp. 1882. passim. - 29. Varjas Jnos rt egy hossz dicsr dt csupa e-betvel, melynek latin cme: Josepho II, Imperatori pio, felici, augusto...Vc, 1734. v. . Kosary, II. 271-275. - 30. Mlyusz i. m. 317-324. - Zsindely Istvn: A Trelmi Rendelet trtnethez. Srospataki Fzetek II. (1905) 91. - 31. A dunamellki egyhzkerlet istentiszteletn Tormssy Jnos tartotta az nnepi beszdet. V. . Kosary, II. 273 s kv. - 32. Pl. az riszentpteri ref. egyhzkzsg presbitrium! jegyzknyvben. Pataky Lszl: A Trelmi Rendelet hatsa Dunntlon. Gyr, 1979. Kzirat. 2. - 33. Marczali Henrik: Magyarorszg trtnete II. Jzsef korban. 2 kiad Bp. 1885. II. 244. - Kovcs Sndor: A magyarhoni protestns egyhz trtnete a XVIII. szzadban. A Zsilinszky Mihly ltal szerkesztett gyjtemnyes mben. Bp. 1907. 535. - Warga Lajos: A keresztyn egyhz trtnelme. Srospatak, 1906. II. 705.

* Debrecenben, 1980. augusztus 26-n a reformtus egyhz egyhztrtneti szakkonferencijn elhangzott elads.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!