//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Solymosi Tari Emke: Ki volt, Lajtha Lszl?

Solymosi Tari Emke

LAJTHA LSZL, A NEMZETI S NEMZETKZI MESTER

(Az lett sszefoglalsa s arckpvzlat)    

Ki volt Lajtha Lszl?

A XX. szzad els felnek Bartk Bla s Kodly Zoltn mellett legjelentsebb magyar zeneszerzje, npzenekutatja s zenepedaggusa – ltalban gy hatrozzk meg Lajtha Lszl zenetrtneti helyt. A kp azonban ennl jval rnyaltabb, hiszen zongoramvsz volt, karmester, egyhzzensz, hangversenyszerkeszt s zenei ismeretterjeszt, hangszertrtneti szakember, a nemzetkzi kultrdiplomcia kiemelked alakja, hazai s eurpai tudomnyszervez… letnek sok-sok szla sszetveszthetetlenl egyedi szvedket alkot. S br munkssga sok tekintetben valban rokon a nla egy vtizeddel idsebb Bartkval s Kodlyval, legalbb ugyanannyira klnbzik is az vktl.  Mig tart mellzttsge, meg nem rtettsge nagyrszt ppen annak ksznhet, hogy egszen egyni utat jrt be. 

Gyermekkor, tanulvek, sorsdnt hatsok

Lajtha Jnos Lszl 1892. jnius 30-n Budapesten szletett egy  jmd s mvelt polgri csald elsszltt [1] gyermekeknt. Apja, Lajtha Pl – akit fiatal korban karmesteri ambcik ftttek, jl hegedlt, st zent is szerzett – a bicskei brgyr tulajdonosa volt s egy szakmai lapot is szerkesztett. Anyja, Wiesel Ida Erdlybl szrmazott, amatrknt nekelt s zongorzott. desanyja rvn Lajtha Erdlyt rezte igazi hazjnak.  Kiemelked tehetsge hamar megmutatkozott: „Msfl ves koromban tudtam mr betzni, s mint hat ves gyermek, megvoltak a kedvenc knyveim. Akkor kezdtem zongorzni tanulni s htves korombl szrmaznak az els kompozciim.”[2] A francia zene mr egszen korn felkeltette rdekldst: „A kilencszzas vek elejn nagy partitrkat rtam Debussy-stlusban. Tizenegynhny ves lehettem, mikor megismertem Debussyt, akit nem rtettem meg, de rzkenysge mlyen meghatott.”[3] 15 vesen a Zeneakadmia zongoraelkszt[4] osztlyba kerlt, ksbb Kodly Zoltnnl s Herzfeld Viktornl tanult zeneszerzst. Mivel szlei elleneztk a zenei plyt, kvnsgukra a zeneakadmiai diploma mell (1913) llam- s jogtudomnyi (politikai) doktortust is szerzett (1918). Mindekzben Lipcsben (1909[5])  Bach kontrapunktikjban mlyedt el s hallgatta a Tams-templom Bach-eladsait, Genfben pedig (1910-11) a Liszt-nvendk Stavenhagennl folytatott tanulmnyokat. Bartk bztatsra rendszeresen tlttt hosszabb idt Prizsban (1911-13), a Csar Franckot eszmnykpnek tekint Vincent d’Indynl,[6] a Schola Cantorum egyik alapt tanrnl.[7]  D’Indy erteljesen sztnzte a fiatal magyar mestert a rgi muzsika – fknt a gregorin valamint a XVI-XVIII. szzad akkoriban szinte teljesen elfeledett (nem csak francia) mestereinek (Palestrina,  Monteverdi, a Couperin-ek, Rameau stb.)  megismersre, s kzben a prizsi zenei letbe is bevezette.  A francia fvrosban szerzett tuds, az ott kapott mvszi lmnyek Lajtha egsz letre meghatrozv vltak. „Jelen voltam az utols nagy Debussy mvek[8] s Stravinsky Sacre de Printemps-jnak  [sic.] a premierjn Prizsban.[9] Az ottani zenei atmoszfra mlyen megfogott, s vglegesen azok  kz lltott, akik megreztk, hogy a daglyos utromantika helyett j utakat kell keresni.” A mvszi hitvalls kialaktsban„Debussy vezetett, akirl rgtn reztem, hogy nem utnozhat, csak plda-ad, abban, hogy a zeneisg terlett, a hangzst, szonoritst elhagyni nem szabad, s mindenkinek magnak kell megtallni a sajt nyelvt.”[10] Debussy mellett nem kevsb fontos pldaad volt szmra Ravel, akinek bemutatin szintn ott lehetett: „Maurice Ravel az n rtelmezsem szerint a zenei nyelvezet megjulst jelkpezi. Debussy az n szememben az a lngsz, aki a 20. szzad kezdetnek zenjt uralja.  De vajon a mestersg gniusza ebben a korszakban nem Ravel volt-?”[11]

Br Lajtht joggal tartjk a Magyarorszgon lt szerzk kzl a leginkbb „francisnak”, e megkzelts flrevezet lehet, hiszen a sajt, meglehetsen egyni tjt jrta, s a francia zene csak egyike volt az t rt fontos hatsoknak. Hogy most csak a legszembetnbbeket emltsk, a gregorin zene, a nmetalfldi s itliai renesznsz voklpolifnia, Johann Sebastian Bach s a Lajtha ltal valsggal istentett Mozart muzsikja a francia zene mellett ugyancsak meghatroz volt a szintzisre trekv zeneszerz nyelvezetnek kialakulsban. Mint Tallin Tibor rmutat, a komponista nem is „szemlyes vagy nemzeti motvumokat akart eltanulni a franciktl, hanem a szabad, racionlis vlogats, az eklektika mdszert.”[12]   

 A gykrzet egyik legvastagabb szla ktsgtelenl a magyar npzene. A npzenekutatst dikkorban kezdte meg: „1910-ben,[13] Bartk pldja nyomn nllan mentem el elszr npdalt gyjteni.  /…/ Mr els utam Erdlybe vezetett s a hbor kitrsig ott dolgoztam, ott tanultam meg a folklorista mestersget.  Ez a npzene otthonom lett, s minden mesternl jobban hatott rem. Bartk kzelsgbl kiindulva, ez a npzene s a prisi iskola tartatta meg azt a kis svnyt, melyen elindultam, s amelyet az els vilghbor szaktott meg.”[14]  

Az els opuszok s frontszolglat az I. vilghborban

Els opusza, az Egy muzsikus rsaibl cm, 9 fantzibl ll zongoram 1912-ben keletkezett s a kvetkez vben jelent meg a Rzsavlgyi kiadnl.  Ragyogan kezdd plyjt ketttrte az I. vilghbor. 1914-ben, 22 vesen, hazaszeretettl, ktelessgtudattl vezrelve nknt vonult a frontra. Ngy ves,[15] tzrtisztknt letlttt  katonasgrt – melynek sorn ktszer megsebeslt – tbbszr  is  kitntettk, a vitzsgi rmek azonban nem tudtk visszaadni az elvesztett veket.[16]  A Zongoraszontn (Op. 3) kvl ezekben az vekben  nem szletett ms kompozci, de amennyire lehetett, Lajtha igyekezett megtartani a muzsikval val kapcsolatt:  „A zenei munkt nem tudtam abbahagyni, s a harctren, a fedezkben mindg velem volt vzlatknyvem, amelybe leginkbb kontrapunktot rtam, gyakoroltam magam, nehogy mestersgi kszsgem vglegesen elvesztsem. Bach s Palestrina voltak mestereim.”[17]1917 mjusban felsorolja, mi mindennel tltekezik a harcok szneteiben: Romain Rolland Jean Christophe-jt olvassa (amelyre Bartk hvta fel a figyelmt, mondvn, Lajtha btorsga, egyenessge, tehetsge a regnyhsre emlkezteti), aztn Balzacot, Dosztojevszkijt, kzpkori Mria-legendkat, -francia s -olasz novells knyveket, no meg Busoni zeneeszttikai fejtegetseit, s  kzben tanulmnyozza Bartk, Stravinsky, Debussy zenekari mveit, Beethoven utols vonsngyeseit,[18] majd nhny ht mlva„Mozart Don Juan partitrjt” s Bach fgit…[19]

Csaldalapts

Az ifj zeneszerz-tuds az I. vilghbor legelejn ismerte meg a szninvendk Holls Rzt, aki igen szpen jtszott lanton.  Hzassgukat mindkt csald ellenezte, gy a hbor utn,  1919-ben  titokban keltek egybe. Kt fik szletett: Lszl, aki Angliban lett vilghr rkkutat (1995-ben elhunyt), s bel, aki az Amerikai Egyeslt llamokban l, s jelenleg is nemzetkzileg elismert neurokmikus, agykutat. (Lajtha 1948-tl msfl vtizeden t csak levelezs ltal tudta tartani fiaival a kapcsolatot. A mindig kt pldnyban megrt levelek[20] gazdag trhzat jelentenek a Lajtha-kutatsnak.) Holls Rza mlt szellemi trsa volt frjnek, csak neki, csak rte lt, tbb vtizedes zvegysge alatt is, amikor mindent megtett frje elismertetsrt. 96 esztendsen (1990-ben) rte a hall.

A kibontakozs vei s a kt vilghbor kztti kiteljeseds 

Bartk Bla, aki egy ideig Lajtha zongoratanra, majd atyai jbartja s segtje volt, mr 1920-ban ezt a sokatmond nyilatkozatot adta rla egy angol zenetudsnak:[21] "Kodlyon  s  Lajthn  kvl nincs rtkes  zeneszerznk."[22] Kt v mlva„kiemelkeden tehetsges s vllalkoz szellem komponistnak” nevezte,  megjegyezvn, hogy merszen avantgard korai zongoramveiben „az atonlis iskola kvetjeknt mutatkozik be, s mint ilyen,  taln Schnberghez ll legkzelebb”.[23] Lajtha ids korban megemlti, hogy korai zongoramveit Schnberg adatta el Bcsben, a Privataffhrung fr Neue Musik trsasgban.[24] A „schnbergi ttl”azonban igen hamar eltvolodott, s mr a hszas vektl jellemzv vlt r a korbbi stlusokhoz, szerkesztsmdokhoz val visszanyls s a szintzis keresse.

Nemzetkzi hrneve szempontjbl sokat szmtott, hogy egy dsgazdag amerikai mecnshlgy, Elisabeth Sprague-Coolidge alaptvnya nemcsak jelents sszeggel djazta 1929-ben alkotott III. vonsngyest (Op. 11), hanem szmos amerikai s eurpai nagyvrosban is elsegtette a m bemutatst.  Szintn a korai nagy zeneszerzi sikerek kz tartozik a II. vonstri (Op. 18, 1932), amelyet az ajnls cmzettje, Romain Rolland rendkvl elismer sorokkal[25] ksznt meg.    

A kt vilghbor kztti idszakban folytatdott s kiteljesedett a prizsi mvszvilggal val kapcsolata. Szmos mvt mutattk be nagy sikerrel, s Lajtht egyformn befogadta a muzsikus szakma s a publikum. Amikor 1932-ben megalakult a Triton, a cljul az j zene bemutatst kitz nemzetkzi trsasg,[26] a bemutatkoz koncert els szma a magyar Lajtha Lszl Coolidge-djas III. vonsngyese (Op. 11, 1929) volt.[27]  Kiadra is Prizsban tallt: Alphonse Leduc cgre,[28] amelyhez  hrom s  fl vtizeden t h maradt.[29]   (Mvei kisebb rsznek kiadi: a budapesti Rzsavlgyi, a bcsi Universal s a prizsi Salabert.)   A Leduc csalddal barti kacsolatot tartott fenn, csakgy, mint a kor szellemi letnek szmos kivlsgval: „Mondhatnm, a kor legnagyobbjaival volt tallkozsom, beszlgetsem, kapcsolatom, st ksbb, munkm rvn Paul Valry, T. S. Eliot, Huizinga, Madariaga, Foillon, Thomas Mann, Florent Schmitt, Debussy egsztettk ki a sort, s folytathatnm a listt Hindemith-tel, Bartkkal, Kodllyal vgig Prokofjevig, aki utols eurpai tjrl az n laksombl ment haza Oroszorszgba… Honegger, Milhaud… Nem is tudnm elmondani, micsoda kltk, rk, festk,  mennyi-mennyi nagy ember, akik mellett megllottam a helyem egyszer embervoltommal…”[30]– emlkezett vissza Erdlyi Zsuzsannnak.  A sor hosszan folytathat tovbbi zeneszerzkkel (Ravel, Roussel, Barraud, Poulenc, Ibert, Messiaen, Auric, a Prizsban l Harsnyi Tibor stb.), eladmvszekkel (Nadia Boulanger, Robert Casadesus, Andr Navarra stb.), zenetudsokkal (Jacques Chailley, Constantin Bailoiu, a Prizsban l Gergely Jnos stb.).[31]

Eklektika s jhumanizmus  

Lajtha a kezdetektl egyformn ktdtt az egyik oldalrl a nyugathoz, mgpedig – az akkori Magyarorszgon szokatlan mdon – a latinos kultrhoz, fknt Prizshoz, a msik oldalrl pedig a kelethez, vagyis Magyarorszghoz, s klnsen Erdlyhez. Szmra azonban ez nem jelentett kettssget, hiszen gy vlekedett, hogy „magyarsgunkkal a latinitshoz ktdnk”.[32] Nmi bszkesggel mondta: „Bartk /…/ engem valamilyen viszonylatban mindig latinnak nevezett.”[33] Mgis, kortrsait s taln mg a mai kznsget is zavarba hozta s hozza a sokfel gaz gykrzet, a Lajtha-mvszet eklektikja. (Magyarorszgon – a francikkal ellenttben, ahol a klnbz stlusok, stluselemek „racionlis s kifinomult egyeztetse” hagyomnynak szmtott – „a nemzeti stlusidentits parancsa” miatt a Lajtht is jellemz eklektikus alkoti md pejoratv felhangot kapott – jegyi meg Tallin Tibor.[34])

Lajtha – nmi nirnival – gy jellemzi helyzett: „Furcsa sorsra jutottam. Magyarorszgon legtbbszr azt rjk rlam, hogy muzsikm egyik f jellege, hogy francis, Franciaorszgban meg mg akkor is magyar folklrt emlegetnek, mikor n azt hiszem, s bizonytani is tudom, hogy abban a muzsikban bizony semmi folklr nincsen.”[35] A npzene a komponista szmra (csakgy, mint a XX. szzad elejnek francia zenje) a romantika „zskutcjbl” val kiutat jelentette: „Meg lehet julni benne, meg lehet ersdni ltala, ha nem klssgeit, hanem bels lnyegt, a humanitst li t a komponista; ha nyelvezetben olyan szervesen s gy plnek be a npi elemek, hogy azltal minden nphez szl.” Meggyzdse volt, hogy „az eurpai mvelds egyetlenegys oszthatatlan”.[36]  Mint maga is sokszor megfogalmazta, eurpai zent akart rni az „j-humanizmus”[37] szellemben. Egy fiaihoz rott levelben[38] szinte meghatrozta nmaga zenetrtneti helyt: „Ha van valami j abban a szerepben, amelyet a muzsika trtnetben vllalni szeretnk, akkor ennek jelentsge az, hogy visszavinni a sok »izmus« utn a muzsikt a humanizmus terletre. Nagy gesztusok, u. n. mlysgek nlkl val emberi emberhez, amilyen volt a muzsika Haydn s Mozart kezeiben.” A nemzetkzi rvnyessg muzsika alapjnak az ers nemzeti gykereket tekintette. Azok a gondolatok, amelyeket a komponista az ltala oly nagyra tartott mesterrl, Debussyrl mondott, egyben sajt ars poeticja rszeknt is tekinthetk: „Az igazi nagysg adni is tud, elfogadni is. Egyszerre tud nemzeti s nemzetkzi is lenni. Kitgtja a nemzeti mvelds hatrait, befogadja az ltalnos emberi minden hozzja rkez ramlst, s nem is ismeri a szk, elzrkz, nemzetinek csfolt gyllkdst.”[39] Ugyanebben a rdimsorban mondta: „aki hazja mvszetnek mutatja meg az igazi honi utat, akinek gykerei mlyen megkapaszkodnak  a hazai mveltsg hagyomnyaiban, akrhogyan is csak nemzetit akar alkotni – ha igaz ember s igaz mvsz, ha magasra emelked gniusz –, mgis egyetemes jelentsgt teremt.”[40]

A polihisztor

Lajtha nemcsak nyugat s kelet kztt kzlekedett knnyedn, hanem korok kztt is. Rajongott a legjabb technikrt, pldul elsk kztt szorgalmazta, hogy a npzent annak hiteles krnyezetvel, a hozztartoz szoksvilggal, a tncokkal egytt hangosfilmre rgztsk, de szvesen visszarvedt a korbbi szzadokba is, amint azt nemcsak kompozcii, hanem a renesznsz, barokk s klasszikus mesterek megismertetsre klns hangslyt helyez pedaggiai munkssga is tanstja. Az eurpai mvszetet az kori grgktl kezdve egysgben ltta, s zeneszerzknt a klnbz stlusok, stluselemek kzl szabadon vlogatott. Rendkvl fogkony volt a kpzmvszetek s az irodalom irnt, a hagyatkban lv knyvek (s a bennk lv bejegyzsek) pedig arrl tanskodnak, hogy bizonyos tudomnyok (fizika, csillagszat stb.) irnt is szenvedlyesen rdekldtt. Kivteles mveltsg, pratlanul szlesltkr muzsikus volt, az t kzelrl ismer Fbin Lszl[41] szavaival: „A mlyen kulturlt polihisztor s humanista tpust testestette meg.”[42]  

 A kultrdiplomata

Lajtha kultrdiplomciai tevkenysgnek kezdete az 1920-as vek vghez kapcsoldik. 1928-ban egy nagy figyelmet kelt, a magyarorszgi npies jtkokrl s tncokrl (illetve ezek gyjtsi mdszerrl) szl eladssal mutatkozott be Prgban, a Npszvetsg Szellemi Egyttmkdsi Bizottsga ltal rendezett I. Nemzetkzi Npmvszeti Kongresszuson.[43] Ettl fogva vente egy-kt alkalommal hosszabb idt tlttt Prizsban. Nhny v mlva mr a Npmvszet s Nphagyomnyok Nemzetkzi Bizottsga[44] npzene-nptnc osztlynak elnkv[45] vlasztottk. Tbb szakrti megbzatst is kapott: „1931-ben a Npszvetsg Prisban szkel »Institut International de Coopration Intellectuelle«-jnek[46] npzenei gyekben »expert permanent-ja,[47] majd mikor Bartk egyb dolga miatt /…/ rsztvenni nem tudott, a »Lettres et Arts«[48]»expert musical«-ja[49] lettem.”[50]  1947-ben rszt vett az UNESCO  vdnksge alatt mkd, londoni szkhely Nemzetkzi Npzenei Tancs[51] megalaktsban, s a vezetsg tagja („member of the executive board”) volt egszen hallig. Tudomnyszervezknt igen nagy tiszteletnek s elismersnek rvendett, s ebbli munklkodst minden olyan idszakban folytatta, amikor erre a trtnelem mdot adott.  

 Pedaggiai, mzeumi s rdis tevkenysg, igazgati tisztsgek

Lajtha a lehet leghamarabb megkezdte tudsa tovbbadst.  Alig jtt haza a frontrl, 1919-ben mr kineveztk a Nemzeti Zenede tanrv. Fknt zeneszerzst s kamarazent, rvidebb ideig zeneelmletet, metodikt, zeneirodalomismeretet, vonsngyesjtkot tantott, bevezette a magyar npzene tantst, tovbb foglalkozott az iskolai krussal. Rendkvl sokoldal, legendsan ignyes, szigor s kvetkezetes tanr volt. Tantvnyai kz tartozott Ferencsik Jnos, Ttrai Vilmos,[52] Starker Jnos, Krodi Andrs.[53] Lajtht 1947 elejn igazgatnak, a kvetkez esztend nyarn figazgatnak neveztk ki a Zenede lre. 1949-ben llsa megsznt.  (1951-52-ben, egyetlen tanv erejig visszatrt a intzmnyes tantshoz: npzenei gyakorlatot tantott zeneakadmista nvendkeknek.)      

A Magyar Nemzeti Mzeumban 21 vesen kezdett dolgozni, elszr a hangszergyjtemnyt gondozta, majd – Bartk utdaknt – a npzenei osztlyt vezette. 1946-ban megbztk „a Magyar Nprajzi Mzeum vezetsvel s munkatervnek kidolgozsval”.[54] Igazgati pozcijtl nhny hnappal ksbb meg kellett vlnia. 1947-ben megvlasztottk a Magyar Nprajzi Trsasg alelnknek.[55] 

1935-tl 1938-ig a Magyar Rdi szabadegyetemnek zenei msorait irnytotta, majd 1945-tl msfl ven t a Rdi zeneigazgatja[56] volt.  Nemcsak a zenekar jjszervezsben s szimfonikus egyttess val kibvtsben jtszott fontos szerepet, hanem egy mai szemmel nzve is ignyes s kiegyenslyozott msorstruktra kialaktsval lerakta a hazai modern rdis zenekultra alapjait. Igazgatsa alatt sajt mveinek rdis kzvettst megtiltotta. 

 Zeneri tevkenysg

Lajtha zenetudomnyi-zeneri tevkenysge kilencven klnbz mfaj munkt eredmnyezett.[57]  A korai vekbl kiemelkednek hangszertrtneti tanulmnyai. Npzenei trgy munki kzl legjelentsebb a Npzenei Monogrfik t ktete: Szpkenyerszentmrtoni gyjts (1954), Szki gyjts (1954), Krispataki gyjts (1955),Sopronmegyei virraszt nekek (1956), Dunntli tncok s dallamok (1962).  Minthogy Lajtha a npzene megrzst annak eredeti, vagyis hangz formjban tartotta leghelyesebbnek, 1937-tl hallig hatalmas energival vett rszt a Patria-lemezekknt emlegetett sorozat[58] elksztsben.  jsgri tevkenysget is folytatott: 1927-tl 1933-ig a Protestns Szemlben jelentek meg zenei trgy cikkei s kritiki, ksbb a Nouvelle Revue de Hongrie-ban publiklt.

Egyhzi szolglat

Sokfle elfoglaltsga mellett Lajtha mg rendszeres egyhzi szolglatot is teljestett. Presbiteri[59] megbzatst tlttt be, s 1926-tl 1944-ig[60] vezette a Szabadsg tri reformtus templomban mkd Goudimel-nekkart, amelyhez 1941-ben az ltala alaptott hangszeres egyttes is csatlakozott. A templom alagsorban lv 450 fs dszteremben megrendezett koncerteket is a r jellemz alapossggal, mvszi meg nem alkuvssal ksztette el, s nemcsak diriglt, hanem ismeretterjeszt eladsokat is tartott, elemezte a mveket.[61] A reformtus Lajtha felesge, Holls Rza katolikus volt. Lajtha sohasem tett klnbsget vallsok kztt.  A hit volt szmra „az egyetlen, mindig megmarad er. Csaldhatunk mindenben, csak az embersgben s a Krisztusban nem csaldhatunk soha, ha megvan a hitnk. De ha elvsz e hit, renk zuhan e zrzavaros vilg minden ressge.”[62]

Az 1947-48-as londoni esztend s a 14 ven t tart hazai mellzttsg

Lajtha Lszl csaldjval 1947-48-ban Londonban lt egy vig,  addig soha nem tapasztalt anyagi biztonsgban s knyelemben. Filmzent rt a rendez-producer Georg Hoellering felkrsre (immr msodszor dolgoztak egytt[63]),  aki T. S. Eliot[64] Murder in the Cathedral[65] cm  (Becket Tams vrtansgrl szl) verses drmjbl ksztett filmet. Az angol fvrosban kezdte el komponlni ktfelvonsos vgoperjt A kk kalapot a spanyol Salvador de Madariaga francia nyelv szvegknyvre. A filmzenersra szl szerzds lejrtakor Lajtht sokan fltettk a kommunista Magyarorszgra val visszatrstl, azonban nem hagyta magt meggyzni, a szve hazahzta. Itthon nem rejtette vka al, hogy nem szimpatizl a kommunista hatalommal, de kiterjedt nyugati kapcsolatai miatt amgy is gyanss vlt.  Tizenngy ven t hiba krvnyezte, hogy utazhasson, egyetlenegyszer kapott tlevelet, akkor is csak nhny napra, egy koppenhgai kongresszuson val rszvtelre.[66]  Mg akkor sem engedlyeztk neki az utazst, amikor 1955-ben a Francia Akadmia (Institut de France – Acadmie des Beaux Arts) halhatatlanjai kz vlasztottk.[67] Pedig Lajtha Lszl eltt ilyen megtiszteltets ms magyar zeneszerzt nem rt.[68] Mveit itthon alig jtszottk,[69] egzisztencilisan ellehetetlentettk, hiszen nemcsak vezet llsait vesztette el, hanem gyakorlatilag mindenfle pnzkereseti forrst. Mindezen nem enyhtett az 1951-ben, npzenei kutatmunkjrt kapott Kossuth-dj. Az ezzel jr pnzsszeget sztosztotta a nlnl is szegnyebbeknek s megalzottabbaknak.  Nem hdolt be, elveit soha nem adta fel. A megalkuvst bnnek tekintette.[70]  A legnagyobb nlklzsben is risi intenzitssal folytatta a komponlst, sorra szlettek a szimfnik (tbbek kztt a levert 1956-os forradalom elkeseredett visszhangjaknt az Op. 63-as VII.[71]), a kamarazenei alkotsok, az egyhzi kompozcik. Muzsikja nem felelt meg az akkori kultrpolitika kvnalmainak, Lajtht „a nyugat-eurpai kozmopolitizmus s formalizmus” kvetjnek tartottk.[72] Tamsi ronnal kzs alkotsukat (A bjdos lny, 1953) soviniszta, irredenta lztsnak minstettk s betiltottk.  1958-ban rta: „az idei szezonban Magyarorszgon nyilvnos hangversenyen  egyetlen  mvem sem hangzott el, st nyron a Krolyi kertben tartand npszer hangversenyeken Kodlytl kezdve vagy hsz magyar zeneszerztl jtszanak egy-egy zenekari mvet, csak ppen n vagyok az a zeneszerz, kit teljesen kihagytak, kitl nem jtszanak semmit. Ennek termszetesen politikai oka van, amit meg is mondottak nekem.”[73] Kzben nyugaton rendszeresen felcsendltek mvei, kivl mvszek eladsban, igen elismer kritikkkal, de  Lajtha a sikerekrl csak a nyugati bartok leveleibl s a neki elkldtt jsgcikkekbl rteslhetett.[74] Tbbszr is fontolgatta a kivndorls lehetsgt. Vonsngyeseit, egyhzi mveit, s klnsen szimfniit (Lajtha kiemelked szimfniatermse egyedl ll a XX. szzadi magyar zenetrtnetben) a nyugati kznsg nagy lelkesedssel fogadta.  Hrom utols szimfnijnak (VII-IX.) prizsi sikerrl beszmolva az egyik – lttjt s oeuvre-jt kivlan ismer – francia mltatja a XX. szzad egyik legnagyobb szimfonistjnak nevezte,[75]  megjegyezve, hogy  a magyar mester ebben a mfajban volt egyszerre a legszemlyesebb s a leginkbb nemzetkzi rvnyessg. Lajtha klnllsa a hazai (s rszben klfldi) zenei irnyzatoktl ebben az utols, „bels szmzetsben” tlttt tbb mint egy vtizedre jellemz leginkbb. Ahogyan Berlsz Melinda fogalmaz, Lajtha ekkor „egy kivteles individualista alkoti jelensg, amely az elvrsoknak s ktelezettsgeknek teljes ellenttt kpviselte.”[76]       

A Npmvelsi Minisztrium 1951 nyartl anyagi tmogatst nyjtott egy Lajtha ltal irnytott, lland npzenekutat munkacsoport ltrehozshoz s rendszeres foglalkoztatshoz. 1953-tl hallig fiatal munkatrsaival, Erdlyi Zsuzsannval s Tth Margittal jrta fradhatatlanul a Dunntl vidkt, s folytatta rendkvli jelentsg munkjt a voklis s instrumentlis trtneti npzene kutatsban, lejegyzsben s rendszerezsben. 

Ezekben az vekben Franciaorszggal, Nyugat-Eurpval csak leveleken keresztl tudott kapcsolatot tartani.  Hallig a budapesti Francia Intzet zenei tancsadjaknt mkdtt. Nemcsak javaslatot tett a hangversenyek programjra s a mvszek szemlyre vonatkozlag, hanem a szervezsben is rszt vett.  Munkjrt honorriumot kapott;az intzet gy kvnt hozzjrulni meglhetse biztostshoz.[77] 

Eurpai utazsok, j remnyek – s a hirtelen vg 

lete vgn vigaszt jelenthetett szmra, hogy 1962-ben vgre ismt Nyugatra utazhatott. Oslban, Londonban, Prizsban, Strasbourgban, Monte-Carlban nnepeltk. Ht vvel azutn, hogy a Francia Akadmia tagjv vlasztottk, vgre elfoglalhatta szkt, tudomnyos  eladsokat tartott, veznyelt, jelen lehetett mvei bemutatjn, zeneszerzversenyen zsrizett, tallkozott  csaldtagjaival (ekkor ismerte meg  menyeit s ngy unokja kzl kettt),  bartaival, s a Leduc  kiadval, amely egyves meghvst ajnlott fel neki s felesgnek.  Szndka szerint csak nhny hnapra utazott haza. Itthon ismt belevetette magt a npzenei gyjtmunkba, s a komponlst, a bemutatkat illeten is tele volt tervekkel, energival, de 1963. februr 16-n – nhny nappal azutn, hogy hazatrt utols gyjttjrl[78] – a  msodik szvinfarktus hirtelen vget vetett letnek.

Itthoni megbecsltsgnek hinyt jl szimbolizlja, hogy halla utn mg j ideig csak azt rktette meg az emlktbla a Lajtha-hzon /V. kerlet, Vci u. 79.[79]/, hogy ott jrt I. Ferenc Jzsef egy minisztere ravatalnl.[80]  Ugyanennek a tblnak dszes keretbe helyeztk el ksbb a Lajthra emlkez sorokat.  Legnagyobb posztumusz elismerse, hogy 2001-ben Magyar rksg djat[81] kapott.   

Opusz-szmozs, mcsoportok

Lajtha Lszl 69 kompozcijnak adott opusz-szmot, ezek kzl hat elveszett,[82] egy hetedik elveszett m opusz-szmt pedig megkapta egy korai alkots.[83]  Ugyanakkor hrom opusz-szm tbb mvet is jell.[84]  A npzenei feldolgozsoknak nem adott opusz-szmot, tovbb nhny mzenei alkotsnak sem.[85]  Szmos alkotsa a mai napig kiadatlan. Elssorban instrumentlis mveket alkotott, az letm gerincnek a 9 szimfnia s a 10 vonsngyes tekinthet.

Mcsoportok:

  • sznpadi mvek (3 balett s 1 vgopera)

  • zenekari mvek (16 m, kztk 9 szimfnia, 5 szvit)

  • kamarazenekari mvek (4 m, kztk kt sinfonietta) 

  • krusok (4 m)

  • egyhzi zene (5 m, kztk 2 mise, Magnificat)

  • szl voklis mvek hangszeres ksrettel (3 m, ezekbl csak a Trois nocturneskapott opusz-szmot)

  • kamarazene (27 m, kztk 10 vonsngyes) 

  • szl hangszeres mvek (7 m zongorra, ezekbl 2 opusz-szm nlkli,  1 m fuvolra) 

  • filmzene (a ngybl 3 filmzennek adott opusz-szmot)   

  • npzenei feldolgozsok (opusz-szm nlkl)

            

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!