szvetsgi Tanszk:
Kustr Zoltn
DNIEL BARTAI A TZES KEMENCBEN. IGETANULMNY A DN 3 ALAPJN*
I. Bevezets
Sadrak, Msak s Abdneg, Dniel hrom bartjnak a trtnete a legismertebb bibliai trtnetek kz tartozik, s Dniel knyvnek is taln az egyik legkedveltebb epizdja. A benne trgyalt konfliktus ugyanis – „puha” vagy „kemnyebb” formban – jra s jra aktuliss vlt a zsid np s a keresztyn egyhz letben, s gy a hrom ifjnak az istentelen kirllyal szembeni btor hitvallsa, Isten irnt a mrtromsgra is ksz husge minden kor ldztteinek pldt s btortst adhatott. Az jszvetsg az 1Kor 13,3-ban s a Zsid 11,34-ben utal a trtnetre1, az a keresztyn ikonogrfia egyik kedvelt elemv vlt, sot, a Korn a 85. szrban szintn feldolgozza azt.
A trtnet a Dniel s az oroszlnok trtnethez hasonlan (Dn 6) az kori Kzel-keleten elterjedt, a blcsessgirodalom hatst mutat udvari trtnetek („orientalische Hofgeschichte”) mfajba tartozik2. E trtnetek szerint a kirlyi udvar egyik blcst fltkeny rivlisai hamis vdak alapjn bevdoljk, majd meghurcoljk. Vgl azonban a fhs csodlatos mdon megmenekl, ot rehabilitljk, illetve megjutalmazzk, s gyakori, de nem ktelez elemknt a rgalmazi is elnyerik a megrdemelt bntetsket3. A mufaj bizonyos mdosulsokkal – a hitrt ldztt zsid udvaronc trtnetnek formjban – a bibliai irodalomban is megjelenik, lsd Jzsef, majd Eszter, valamint a deutero-kanonikus Tbit knyvt vagy Bl s a srkny trtnett4. Ezek a trtnetek lettek a ksbbi mrtriumok kzvetlen elfutrai, s gy azokkal a Dn 3 is rtelemszeruen sok hasonlsgot mutat, lsd pl. 2Makk 7; vagy az ApCsel nhny rszlett (ApCsel 5,17kk.; 6,8–7,60).
A trtnet clja e mdosult mfajnak megfelelen az, hogy a pogny krnyezetben, az rvnyesls rdekben az sk hagyomnyaival val szakts ksrtsnek kitett zsidkat a Jahve-hit melletti megmaradsra buzdtsa – mrpedig e cljval a trtnet nagyon jl illeszkedik a knyv egsznek clkitzshez. A trtnet formja prza, br a szerz bizonyos pontokon ritmikus, emelkedett nyelvezetre vlt; a szakasz a knyv arm nyelv rszlethez (Dn 2,4–7,28) tartozik.
A trtnet egyik sajtossga az, hogy Dniel egyltaln nem fordul el benne. A rgebbi kommentrrk szmra ez komoly fejtrst okozott: Taln Dniel hajland volt imdni az aranyszobrot, s ezrt nem ltjuk t a hitvall ifjak kztt? Vagy „szolglati ton” volt valahol, s ezrt nem kellett, hogy megjelenjen a szoboravatson?5 E krdsek azonban trgytalann vlnak, ha Dniel tvolmaradsban a trtnet eredeti nllsgnak a bizonytkt ltjuk.
A kirlyi udvar mint helyszn a diaszprban l zsidsghoz llhatott kzel. A „karrier –vagy husg Istenhez” konfliktus, illetve az udvari trtnet mint mfaj szintn amellett szl, hogy a trtnet a perzsa udvar kzelben, a babiloni-perzsa diaszprban keletkezhetett6.
Az elbeszls jelenlegi, rott formja aligha llhatott el hamarabb a Kr.e. III. szzadnl. Az udvari hivatalnokok listja ugyanis tlnyom tbbsgben perzsa jvevnyszavakat tartalmaz, az udvari zenszek hangszereinek jegyzkben pedig kt grg megnevezs is tallhat (kitharisz = armul qatrsz = citera, lant; szymfnia = armul szmpnj = duda)7. Radsul ezek kzl az egyiket, a szymfnit (3,5.7.10.15)8 az itt szereplo „duda” rtelemben eloszr csak Polbiusz hasznlja a Kr.e. II. szzadban9. Felttelezve, hogy a fogalmat nem alkotta meg, hanem azt mr ismertknt vette t, a Dn 3-mal kapcsolatban egy Kr.e. 300-nl korbbi keletkezsi idpontot kizrhatunk10.
Ugyanakkor a trtnet nem szrmazhat Dniel ltomsainak a szerzjtl, hanem annak a Dn 2–6 egyb anyagval egytt annl korbbinak kell lennie11. Dniel szemlyrl ugyanis az szvetsgben s a korai zsid irodalomban sehol msutt nem olvasunk, az Ez 14,14.20;
28,3 s a Jubileumok 4,20-ban emltett Dniel nyilvnvalan nem azonos Dniel knyvnek fhsvel. gy kikerlhetetlen a kvetkeztets: A knyv pszeudepigrf ltomsait (Dn 7–12) a Kr.e. 2. szzad kzepn csak akkor rhattk Dniel szmljra, ha az szemlye a Dn 2–6 trtneteibl mr ismert volt a korabeli zsidsg eltt.
Ugyanezt tmasztja al az a tny is, hogy a Dn 3 a zsidk helyzett mg kornt sem ltja olyan ktsgbeejtnek, s a pogny uralkodt sem annyira istentelennek, mint Dniel ltomsai IV. Antiochosz Epifnsz idejn. Itt mg nem a zsid valls llamilag irnytott ldzsrl van sz, hanem egy szk kr s alkalmi sszetuzsrol12, s a hitvallk megmeneklsnek, illetve a pogny uralkod jobb beltsra trsnek a lehetsge, amivel a Dn 3 vgzodik, eltr Dniel ltomsainak apokaliptikus vradalmaitl. A trtnet teht mg IV. Antiochosz Epifnsznek a zsid vallssal kapcsolatos rendelkezsei elott, a zsidsg s a hellenista llamhatalom konfliktusnak vgletes kilezdse eltt ltre kellett jnnie13. Mindezek alapjn a trtnet valamikor a Kr.e. 250–200 kztt keletkezhetett14.
Ez a felismers mindenesetre nem zrja ki annak a lehetsgt, hogy tradcitrtnetileg ne kutassunk a trtnet elzmnyei, lehetsges forrsai utn. Az a vallsi trelmetlensg, amivel a Dn 3 Nebukadneccart brzolja, a babiloni vallsi kzegre ugyan nem jellemz, de Babilon utols uralkodjnak, Nabonidnak az idejben tallunk r pldt. A Biblin kvli forrsokbl ismerjk ugyanis Nabonid vallsi reformtrekvseit, s tudjuk azt, hogy ezek ellen risi ellenlls bontakozott ki. Ebben a helyzetben keletkezhetett az a npies jelleg babiloni irat, az n. „Gnyvers”, amely szerint Nabonid egy j, teljesen jfajta istenszobrot llttatott fel, hogy az ltala privilegizlt Holdisten tisztelett ezzel is elosegtse. Kaiser s Bauer szerint nem lehetetlen, hogy a ktelezo szobor-imdatnak ellenszeglok trtnete erre a Nabonidtradcira vezethet vissza15. Mindenesetre ltezik egy zsid legenda is, ami ugyanezt a tradcit Jeremis prfta szemlyhez kapcsolja. Ezt a legendt Euszebiusz rktette meg a maga egyhztrtnetben. Eszerint Jeremis prfta zsid embereket kapott rajta, hogy Baal aranyszobrt imdtk. Amikor a prfta emiatt Jda kzelg sszeomlst jvendlte meg, Jjkin kirly megksrelte elfogatni t, hogy elevenen tzben gettesse meg16.
I. Magyarzat
3,1–7: Az aranyszobor fellltsa
A trtnet Bbel tartomnyban (bimdnat bbel)17, egy bizonyos „Dr vlgyben”, illetve „Dr-vlgyben” jtszdik. A helyszn aligha fiktv, de mra mr azonosthatatlan, hiszen a dr sz „kr alak bemlyedst”, „vlgyet” vagy „alfldet” jelent, s gy szmos mezopotmiai telepls nevnek volt az eleme18. Ez a helymeghatrozs – a hatalmas szobor fellltsval egytt – a Bbel-torony trtnett juttatja esznkbe (1Mz 11), s egyben jelzi is: a kvetkezo trtnet az nmagt megistent pogny llam s Isten konfliktusrl szl19. Nebukadneccar kirly ezen a bizonyos helyen egy hatalmas blvnyszobrot llttat fel20. Azt, hogy a szobor mit brzolt, nem tudjuk.
A Judit 3,8, majd ennek az igehelynek s a rmai csszrkultusznak a hatsra az keresztyn hagyomny a kirly kpmsra gondolt21. Valsznubb azonban az, hogy itt valamilyen istenszoborrl van sz, hiszen a 3,12.14.18.28 versek az aranyszobor s a babiloni istenek imdst kvetkezetesen sszekapcsoljk egymssal22.
A szobor mrete 60x6 knyk, azaz kb. 30x3 mter volt. Ekkora blvnyszoborrl Mezopotmiban sehol nem olvasunk. Hrodotosz r ugyan egy hatalmas arany szoborrl, Bl isten szobrrl, amit Bbelbol Xerxsz elrabolt, de mg ez is csak 12 knyk magas volt. (Hist., I, 183)23. A szobor magassggnak s szlessgnek 10:1-es arnya inkbb egy oszlopra, egy obeliszkre, mint valdi szoborra emlkeztet, s br a szerzo ezt nem lltja, mgis azt sugallja, hogy a szobor tmr aranybl kszlt – ami az irrealitsok vilgba tartozna. Az kori Keleten ugyanis a nagy blvnyszobrokat fbl ksztettk, vagy bronzbl ntttk ki, majd vkony arany-lemezekkel bortottk be24. Mindezekkel a rszletekkel a szerz nyilvn azt akarja kifejezsre juttatni, hogy Nebukadneccar a vilg legmagasabb blvnyszobrt kszttette el – az ltala legersebbnek s leghatalmasabbnak tartott pogny isten szmra.
Amikor elkszlt a szobor, a kirly a felavatsi nnepsgre egybegyujti birodalmnak valamennyi vezet hivatalnokt. A 3. versben szerepl hber/arm hanukk szt „felavats” rtelemben az szvetsgben szinte kizrlag a templom, illetve az oltr felszentelsre hasznljk25. A figyelmes olvas teht mr tudja, hogy itt valami olyasmi kszl, ami a zsid valls elorsaival sszeegyeztethetetlen.
A felavatsra beidzett nyolcfle tisztsgvisel cme kzl csak kett, legfeljebb hrom smi eredet, a tbbi mind irni sz26 – itt, a babiloni kirly udvartartsnak a lersban teht anakronizmust jelentenek, s a trtnet fogsg-korabeli keletkezse ellen szlnak. A tisztsgviselk pontos feladatkre ma mr aligha azonosthat be. A hangsly azonban nyilvn a felsorols teljessgn van: a kirly parancsra mindenki megjelent, aki csak szmtott, senki, de senki – azaz Sadrak, Msak s Abdneg sem maradhatott tvol.
A felavatsi szertarts fontos eleme a zenekar muzsikja. A szerz az sszefoglal megjegyzsen tl az 5. versben nv szerint hat klnbz hangszert sorol fel, melyek kzl kettonek a neve – ahogy azt a datlsnl mr lttuk – grg jvevnysz27. E hangszerek felsorolsnak gyakori megismtlse – a tisztsgviselok listjnak a megismtlse mellett (3,2– 3.27) – formailag a trtnet egy fontos jellegzetessge (3,5.7.10.15). A Krnikk knyvnek a templomi zenrol szl feljegyzsei sszesen csak hrom, illetve ngy hangszert emltenek (citera, lant, cintnyr s a papok ltal hasznlt harsonk: 1Krn 25,1; 2Kn 5,12k). Az elbeszl teht az nnepsg pompjt akarja hangslyozni; igaza lehet Barthnak, aki szerint e pompa s „csinnadratta” kiemelsben bizonyos irnia is benne rejlik: lm, lm, „sok huh – semmirt”28.
A felavatsi szertarts kezdete eltt elhangzik a kirlyi parancs: Mindenki kteles leborulni az aranyszobor elott, s ezzel istennek kijr imdatban rszesteni. Aki erre nem hajland, az azonnal s krlelhetetlenl a hall fia. Josephus az „Apin ellen” c. mvben (II, 262–267) egsz sort sorolja fel azoknak a Kr.e. 4–3. szzadi athni pereknek, amelyeket az llami istenek tiszteletnek elmulasztsa, illetve llamilag el nem ismert istenek tisztelete miatt folytattak le29. Itt ennek az analgijra nyilvn egy j llami isten bevezetsrol van sz, amit imdni a birodalom minden polgrnak ktelessge. A hallbntets kiltsba helyezsre teht nem a zsid udvaroncok vrhat ellenllsa 26 A harmadik sz (pachawat = helytartk) akkd, az tdik (gedobrajj = kincstrnokok) bizonytalan, de taln szintn irni, a nyolcadik (siltn mednt = „tartomnyi tisztviselok”) knani eredet, lsd BENTZEN, 26k. miatt kerlt sor – szemben a Dn 6 trtnetvel, ahol a hasonl kirlyi parancsnak eleve zsid-ellenes clzata volt30.
3,8–12: A vd
A kirly rendeletnek az rtelmben a hrom zsid hivatalnokot a trsai azonnal bevdoljk a kirlynl (8. v.)31.
A vdlkat a szveg „kldeusoknak” nevezi. A sz itt terminus technikusknt „udvari blcseket” jelenthet – nyilvn ok is a 3,2-ben emltett, a szobor imdsra sszegylt hivatalnokokhoz tartoznak. Ezek az „rulkodk” az akkori s a mai zsarnokoknak is jl ismert ksrfiguri. Indtkaikat a szveg nem ismerteti: Irigyek voltak taln a zsid frfiakra, akik idegenknt a fovrosban, Babilonban szolglhattak (v. 3,12)? Vagy gybuzgalmukkal csupn lojalitsukat s rtermettsgket igyekeztek a kirly eltt bizonytani? Nem tudhatjuk. Semmi sem utal azonban arra, hogy antiszemita indulatok vezrlk volna ket32. A 12. vers mutatja, hogy a vd ketts. Sadrak, Msak s Abdneg egyrszt megszegte a kirly parancst, amirt nem borult le a szobor eltt.
Ezzel „semmibe vettk a kirlyt”, azaz felsgrulst kvettek el. Msrszt nem imdtk az llam istenei kz jonnan felvett blvnyszobrot („nem imdjk isteneidet”)33, gy az istengyalzs is a szmljukra rhat. A vd termszetesen az elbeszlsben csak e hrom frfi ellen szl, az elbeszl azonban azt a 8. versben ltalnostva a zsid np egszre kiterjeszti.
Ezzel a vddal a trtnet a tulajdonkppeni tmjhoz rkezett el. Mit fog tenni a hrom megvdolt ifj – s mit kell tennie hasonl helyzetben a hithu zsid embereknek? Vajon megmaradnak a hitk 30 A LXX mindenesetre egy betoldssal a szobor felavatst – egy, a Jer 52,29-bl tvett adat segtsgvel – Nebukadneccar 18. vre datlja. Ezzel a hagyomnyozk a kirly vllalkozst tudatos zsidellenes akciknt igyekeztek belltani: a szobor fellltsra e szerint ugyanis a zsidsg egy jabb csoportjnak Babilonba deportlsval sszefggsben kerlt sor, lsd PORTEOUS, 44. mellett, s ezzel alrjk a hallos tletket? Vagy engednek a kirlynak, s megtagadjk oseik hitt, hogy letben maradjanak?
3,13–18: Kihallgats a kirly eltt
A kirly – az udvari elbeszlsek mfajnak megfelelen – ktelen haragra gerjed, amikor rtesl a hrom frfi mulasztsrl. A 19. vers szerint ez a dhe a kihallgats vgre csak fokozdik: akkor gy elnttte a harag, „hogy mg az arca is eltorzult.” Ezek a sokat mond rszletek rszben a keleti zsarnokok kpnek felelnek meg, akik azonnal dhrohamot kapnak, ha valami nem az akaratuk szerint trtnik. E rszlet kiemelse teht nyilvn a hrom ifjra leselked veszly fokozsra szolgl (v. Pld 16,14). Msrszt azonban ez, a hvknek a megsrtett istenk miatt rzett „szent haragja” a bibliai elbeszlseknek is gyakori eleme. gy viselkedik pl. Mzes az aranyborj trtnetben (2Mz 32,19) vagy Makkabeus Mattatis a blvnyimd papok miatt (1Makk 2,24). Kajafs hasonl dhkitrst kap az istenkromlnak tartott Jzus szavait hallva (Mrk 14,63 par.), mint ahogy a templom megtiszttsakor magn Jzuson is ugyanez a szent harag vesz ert (Mk 11,15–19)34. Nemes indulat is lehet teht az, amit a kirly rez – egy arra mltatlan ggyel kapcsolatban; Nebukadneccar jellemnek ez a pozitv vonsa indirekt mdon a trtnet szerencss kimenetelnek a lehetsgt is engedi felsejleni.
Az azonnali kivgzs helyett a kirly az gy trvnyes kivizsglsba kezd. „Igaz-e, hogy nem tisztelitek isteneimet?” (3,14) – szegezi az ifjaknak a krdst. A mondat elejn a hacced kifejezs ll, amit ktflekppen is szoktak fordtani. Ha a szt a hber cd/cedijj = „szndkozni, (gyilkossgot) eltervezni” szval hozzuk sszefggsbe, akkor az azt jelenti: „Szndkos volt-e, hogy...?”35. Ebben az esetben a kirly a mulaszts megtrtntt tnyknt elfogadja, s csak arra kvncsi, hogy a bnt az ifjak szndkosan vagy tudatlansgbl kvettk-e el.
Taln az uralkod srtett hisga is benne lenne gy a szvegben: Nebukadneccar nem tudja elkpzelni, hogy valaki nem vletlenl, hanem szndkosan szegte volna meg a parancst36. Ezt az rtelmezst a folytats is tmogatja, amiben a kirly mg egy lehetosget ad az ifjaknak: ha eltte imdjk az aranyszobrot, felmenti ket a vdak all (3,15a). A msik fordtsi lehetosg abbl indul ki, hogy a kihallgatst bevezet hacced sz az arm cidq = „igazsg” szval fgg ssze, s gy Nebukadneccar krdse gy kezdodne: „Igaz-e, hogy...” ezt meg ezt tetttek?37 Ebben az esetben a kirly megadja az ifjaknak a lehetsget, hogy az ellene felhozott vdakat visszautastsk.
A kirly szavainak a folytatsban Jahve-ellenes polmiba csap t. Mg mielott a hrom frfi a maga istennek parancsolatait vagy hatalmt szba hozhatn, felveti a provokatv krdst: Ltezhet-e olyan isten, aki az jabb engedetlensgk esetn kpes lenne a kezbol38 megszabadtani ket? (15b. v.) A sztr, a „szabadt” fogalma a hellenista kirlyideolgia egyik kzponti eleme. Az athniak a dikttorukat eluzo, s ezrt istenknt tisztelt Demetrioszt theosz sztr-nak neveztk (Kr.e. 307), I. Ptolemaiosz (Kr.e. 306–283) pedig a sztr uralkodnevet vette fel. Deutero-zsais igehirdetsben vagy Jeremis deutero-kanonikus levelben a szabadts kpessge a pogny istenekkel vvott polmia egyik kzponti eleme (zs 42,22; 43,11; 45,15.21; lsd mg Hs 13,4; Mik 7,7; Hab 3,18). A krds teht az: a hellenista uralkod, illetve az pogny istenei-e a zsid np szabadti, vagy egyedl Jahve. A prftai hagyomnyt ismer olvasnak Nebukadneccar krdse az Ezkissal trgyal asszr kincstrnok szavait is eszbe juttatja (zs 36,13kk.) – megsejtetve ezzel a trtnet egyik lehetsges vgkimenetelt.
A hrom frfi a vlaszban mindenek elott erre az utols, Jahvt becsmrl krdsre felel. A megszltssal kapcsolatban ugyan ingadozik a hagyomny, de gy tunik, hogy az udvari protokollt betartva kirlynak szltjk Nebukadneccart, ezzel mintegy indirekt mdon visszautastva a felsgruls vdjt39. Azt a kijelentst azonban, miszerint ket senki sem tudn a kirly kezbl kiszabadtani, ntudatosan visszautastjk. Az az isten, akit ok tisztelnek, igenis kpes a kirllyal s a birodalom valamennyi istenvel szembeszllni, s szolgit a hatalmukbl megszabadtani, ha gy ltja jnak. De ha ezt valamilyek okbl most nem is akarn megtenni, k a blvnyimdsra akkor sem hajlandak40.
Ez a btor mondat kpezi a trtnet tulajdonkppeni cscspontjt. Hiszen ennek a kimondsval a hrom ifj mris legyozte a vdlikat s a kirlyt: a kls erszak nem tudta megtrni, nem tudta hitehagysra knyszerteni ket. Az, hogy Isten megmenti-e ket, vagy sem, teljesen mellkes a szemkben, s szmukra a trtnet akr a 2Makk 7 mintjra a mrtrhalllal is vget rhetne.
Mi adhatott ert ezeknek az ifjaknak? Taln a Prdiktor „csak azrt is” hite az elrejtozkd s ezrt kifrkszhetetlen akarat istenben? Vagy Jb alzata, ami szerint az eddigi j utn most a rosszat is el kell fogadniuk az let urtl? Vagy az R szenvedo szolgjnak a pldjbl tudtk, hogy az rtatlanok szenvedse maga is msok megtrsnek eszkze lehet? Vagy a 2Makk 7 hitvallihoz hasonlan mr k is egy hall utni elgttelben remnykedtek? Nem tudhatjuk. A knyv kanonikus formjt tekintve azonban ebben az sszefggsben a Dn 12,1–3-at aligha hagyhatjuk figyelmen kvl, ahol a h mrtrok hall utni megjutalmazsrl olvasunk41.
3,19–23: Az tlet s annak vgrehajtsa
gy tunik, hogy a kirlyt elbizonytalantotta Sadrak, Msak s Abdneg vlasza. Mgis lenne egy isten, akit nem ismer, s aki az ifjakat valban megprblhatn a kezbol kiszabadtani? Ez a megings a kirlyt vintzkedsekre kszteti. Legersebb katoninak ad parancsot, hogy ragadjk meg a hrom frfit, s a kemenct a szoksosnl htszer ersebben befutteti42.
Az elevenen elgetst mint tletet a babiloni forrsokbl nem ismerjk43, s az szvetsg is csak a hzassgtro asszonyok bntetseknt emlti kt helyen44, egyetlen helyen pedig idegen uralkodk szmljra rja ezt a bntetst zsid foglyokkal szemben (Jer 29,22; lsd mg 2Makk 7). Ezeken a helyeken a meggets ktsgtelenl a legkegyetlenebb kivgzsi mdknt szerepel. Ugyancsak rdekes ebben az sszefggsben Plutharkosz beszmolja, aki szerint ezt a kivgzsi mdot Egyiptomban egy vallsi jellegu buntett esetben, Sth-Tfn isten imdival szemben is alkalmaztk. Az szvetsgi iratokat ismer olvask a „kemence” sz hallatn nkntelenl is a „vaskoh” szra asszocilhattak, ami gyakran Izrel szenvedseinek, megprblsnak s az jrakezdshez szksges megtiszttsnak a szimbluma (Pld 17,3; 21,21; zs 1,24–26; 48,10; 5Mz 4,20; 1Ki 8,51; Jer 11,4).
Miutn a hrom ifjt gzsba ktttk, (v. 3,26), ruhstul belevetettk ket a tzbe. A ruhzat egyes darabjainak az azonostsa ugyan nem mindig egyrtelm, de gy tunik, hogy az ifjak az elkel perzsa hivatalnokok szoksos ruhzatt viseltk45.
Egyb forrsokbl gy tudjuk, hogy az kori Keleten a hallra tlteket meztelenre vetkoztettk a kivgzs eltt, lsd a Zsolt 22,19-et vagy a passitrtnetet. Annak, hogy itt nem ez trtnik, kt oka is lehet. A 3,5-ben a kirlyi parancs azt grte, hogy aki nem hdol az aranyszobor elott, azt „azon nyomban” beledobjk a tzes kemencbe. Egyrszt a 3,21 teht azt hangslyozza, hogy az ifjakkal valban eszerint jrtak el46. Msrszt a gylkony ruhk az ifjakra leselked veszly, illetve majd a megmenekls csodjnak a fokozsra is szolglhatnak (27. v.)47.
Amikor a legersebb vitzek a kemencbe vetettk Sadrakot, Msakot s Abdnegt, a tlfuttt kemence lngjai kztt leltk a hallukat. A kirly ezt ltva azonban mg aligha arra gondolt, hogy kezdett vette Isten szabadtsa. St megnyugodva vehette tudomsul: ha a kemenct kvlrl megkzelt katonknak ez lett a sorsa, akkor a kemencben a hrom frfi mg kevsb lhette tl a lngokat. A bntetst az 5Mz 22,23kk; 3Mz 20,16-ban. A krdshez lsd mg Jub 20,4; 30,7; 41,19.25.
3,24–27: A csods megmenekls
A 24. verssel a csoda lersa mindenfle elkszlet nlkl kvetkezik. Sok magyarz ezrt itt szvegromlst felttelez, s a csoda lerst tartalmaz szakasz kiessvel szmol. E nzetkkel a trtnet Septuaginta-vltozatra tmaszkodhatnak, ami ezen a helyen valban hozza tbbek kztt Isten kzbeavatkozsnak a rvid lerst. Az jabb kommentrok azonban egyetrtenek abban, hogy a rvidebb masszorta szveg az eredeti, amely tudatos ri eszkzknt alkalmazta a fokozsnak ezt a vltozatt48: A szerzo az olvaskat egy darabig szndkosan bizonytalansgban hagyja a hrom ifj sorsa felol, hogy a kirly szerepbe belehelyezve ket ksleltetve, a kirly dbbenett rzkeltetve leplezze le a csodt a szemk eltt49.
A kvetkez jelenetben ugyanis a kirly valami olyan dbbenetes dolgot lt, ami miatt felpattan a trnjrl, s rtetlenl fordul az udvari embereihez. Hrom frfit dobtak a tuzbe, mghozz megktzve, akiknek mr rgen el kellett volna gnik – most azonban a frfiak szabadon, ktelek nlkl jrklnak a lngok kztt, radsul teljesen srtetlenek, s mellettk egy negyedik frfi, aki – lehet-e mg fokozni a csodt? – egy bar elhn-ra, egy istenfira, azaz a bibliai felfogs s Nebukadneccar sajt magyarzata szerint (28. v.) egy angyalra emlkeztet (3,24–25)50.
A kirlyt a csoda teljesen megdbbentette. Parancsot ad a hrom ifjnak, hogy jjjenek elo a kemencbol, s ebben a parancsban taln nkntelenl, de az esemnyek els interpretljaknt helyesen a „Felsges Isten” (elaha illaja) kvetoinek nevezi ket. Ez a megnevezs megfelel a hber l eljn, vagy rviden csak eljn kifejezsnek, ami a politeista kontextusban nyilvnvalan a panteon fejt, az istenek kirlyt jellte (v. 1Mz 14,19.20; 5Mz 32,8; zs 14,14-et, tovbb a 4Mz 24,16; Zsolt 18,14-et). A megnevezs a pogny vilgban is ismert volt51, gy a zsid diaszpra szmra klnsen is alkalmasnak bizonyult Jahve polmia-mentes megnevezsre52. Nebukadneccar teht ennek az pithetnnak a megvlasztsval elismeri, hogy Sadrak, Msak s Abdneg istene minden ms isten felett ll.
A kemencbl ellp frfiakat az udvar vezet emberei veszik vizsglds al, s ltjk, hogy pek s srtetlenek, sot mg a fstszagot sem vette t a hajuk s a ruhzatuk! A csoda tnyt teht senki sem vonhatja ktsgbe, hiszen azt a leheto legmagasabb llami frum hitelestette.
Az, hogy a 3,27 az udvari tisztviselk listjt a 3,2–3-bl csaknem sz szerint tveszi, nyilvn szndkos: ugyanaz a grmium hitelesti a csodt, amelyet a szobor imdsra hvtak egybe: „az aranyszobor beiktatsra emlkezteto, de azt messze tlszrnyal jelenetben”53 trtnik meg majd az ifjak rehabilitlsa s az istenk llami elismertetse.
3,28–30: Jahve llami elismerse, a hitvallk rehabilitlsa
A csoda hivatalos megerostse utn a kirly egy rvid hlanekben magasztalja Istent. Ebben elismeri Jahve szabadt hatalmt, s indokoltnak nyilvntja az ifjak parancs-megtagadst (3,28)54. Ezt kvetoen a kirly „f- s jszgveszts” terhe mellett megtiltja, hogy ezentl Jahvt brki is „kromlssal/vdaskodssal illesse” (3,29). Az jfordts biblia itt a maga „aki nem tiszteli” fordtsval ersen parafrazl, s helytelenl azt a benyomst kelti, mintha a kirly a birodalom minden lakjnak ktelezov tette volna Jahve imdatt55.
Viszont tlsgosan leszukti a kifejezs rtelmt a Jubileumi Kommentr, amikor itt csupn Jahve gyalzsnak a tilalmra gondol56. A kifejezs valdi rtelme az, hogy a kirly rendeletvel Jahvt is felveszi az llamilag elismert istenek sorba57. Ezzel a zsid vallst a birodalom „bevett vallsv” teszi, s megtiltja, hogy vallsi gyekben a zsidkat brki brmilyen vddal illesse: A hrom ifj feljelentse teht a jvoben nem ismtlodhet meg. Csak ez a magyarzat kerekti le a trtnet mondanivaljt, s juttatja el az elbeszlsben az aranyszobor imdsval kapcsolatos problmt a megoldshoz: a zsid np felmentst kap az aranyszobor s – a 3,28b szerint – az sszes tbbi llami isten tisztelete all.
A trtnet vgl a hrom ifj rehabilitlsrl szl beszmolval zrul. A 30. vers eredeti szvege tbbet llt annl, hogy a kirly „megerostette ket (korbbi) tisztsgben”58. Nem, az itt hasznlt hiclach ige jelentse „eredmnyess tenni, sikerre segteni”. Eszerint a kirly „a (tovbbi) sikerek s a fnyes karrier tjt nyitotta meg” a hrom ifj eltt59.
III. Elretekints az jszvetsgre
A trtnet teht az ifjak szempontjbl szerencssen zrul. Isten killt a btor hitvallk mellett, s hsgket a vgveszlybl val szabadtssal jutalmazta. Istennek teht van hatalma megmenteni hveit a hasonl veszedelmektl. Ha ezt mgsem tenn meg (lsd 3,18), akkor ennek nem a tehetetlensge, gyengesge, hanem kikutathatatlan blcsessge lehet csak az oka. A trtnetnek van azonban egy msik bztatsa is. A figyelmes olvasnak ugyanis szre kell vennie: az ldzttek btorsga s hitkhz val ragaszkodsa volt az, ami megteremtette annak a lehetsgt, hogy Isten a pogny vilg elott bizonysgt adja hatalmnak s a hvei irnti szabadt husgnek. Az ldztetsben nemcsak sorscsapst s a megprbltatst kell szrevennnk, hanem, mondja a trtnet, a bizonysgttel s a misszi Istentol ksztett lehetosgt is: taln ppen ezeken a megprbltatsokon t kvnja Isten kinyilatkoztatni a vilg elott a maga akaratt.
Az egyhz eloszeretettel vonatkoztatta ezt a trtnetet az allegria segtsgvel Jzus Krisztusra. A hrom frfit magukkal, a mellettk megjelen angyalt Krisztussal azonostottk, a tuzben a pokol tznek szimblumt lttk, s gy a trtnetet a pokol tztl Krisztus ltali megmenekls elokpnek tekintettk. Neknk azonban rdemes mshol szrevennnk a trtnet jszvetsgi vonatkozsait. A hrom ifjban ugyanis, akik mg a hallt is hajlandk voltak hitkrt felvllalni, a keresztet is vllal Krisztus elokpt ismerhetjk fel. Az esetben valban bekvetkezett a „de ha nem is tenn” – ami a hrom ifj letben nem. Isten gy ltta jnak, hogy Krisztust ne kmlje meg a halltl. Angyalainak lgiit, de mg csak egyetlen angyalt sem kldtt a megmentsre, hogy leszllhasson a keresztrol – a gnyold, vagy a csodt remlo sokasg provoklsra sem. s Isten, harmadnapra, mg nagyobb csodt tett, mint a hrom ifj esetben! Jzust, akit nem kmlt meg a halltl, visszahozta a hallbl az letbe! s e szabadtsa knlta az dvtrtnet egyedi s megismtelhetetlen lehetosgt annak, hogy hatalmt, husgt s irntunk val szeretett az egsz emberisgnek, addig soha nem ltott mdon s mrtkben, nyilvnvalv tegye. Az megszabadtsa az, amiben minden j szndk, de Istennel szemben tudatlansgban lo ember megismerheti Istent a maga teljessgben, s eljuthat a hitre, s a Krisztusban val hit ltal az rk dvssgre. A hsvti csoda az, amit hallva mulattal „ugrottak fel a npek kirlyai a trnjukrl” (v. zs 52,13–15), s ami alapja lett az osgylekezet, majd a keresztyn egyhz megszletsnek.
Sadrak, Msak s Abdneg, Dniel hrom bartjnak a trtnete – gy lehet elhrnke a nagypnteki trtnetnek s a hsvt rmzenetnek.
IV. Felhasznlt irodalom
BARTHA, T., Dniel knyvnek magyarzata, in: Jubileumi Kommentr. A Szentrs magyarzata. II. ktet, msodik kiads, Budapest, 1995, 840–849.
BAUER, D., Das Buch Daniel (NAK – AT 22), Stuttgart, 1996.
BENTZEN, A., Daniel (HAT 19), Tbingen, 1952.
EICHRODT, W., Theologie des Alten Testaments, Bd. I., Stuttgart, 1933.
GESENIUS, W., Hebrisches und aramisches Handwrterbuch ber das Alte Testament, Unvernderter Neudruck der 1915 erschienenen 17. Auflage, Berlin / Gttingen / Heidelberg, 1962.
HAAG, E., Daniel (NEB 30), Stuttgart, 1980.
KAISER, O., Grundriss der Einleitung in die kanonischen und deuterokanonischen Schriften des Alten Testaments. Band 2. Die prophetischen Werke, Gtersloh, 1994.
KRATZ, R. G., Translatio imperii. Untersuchungen zu den aramischen Danielerzhlungen und ihrem theologiegeschichtlichen Umfeld (WMANT 63), Neukirchen-Vluyn, 1991.
LEBRAM, J.-Chr., Das Buch Daniel (ZBK AT 23), Zrich, 1984.
MARTI, K., Daniel (KhKAT XVIII), Tbingen / Leipzig, 1901.
PORTEOUS, N. W., Das Danielbuch (ATD 23), Berlin, 1963.
RZSA H., Az szvetsg keletkezse II., 2. tdolgozott kiads, Budapest, 1996.
TATFORD, F. A., Dniel. Tanulmnyok Dniel prfta knyvrl, Budapest, 1990.
* A tanulmny annak az eloadsnak a nmileg lervidtett s tdolgozott vltozata, ami a MORE Doktorok Kollgiuma szvetsgi szekcijnak 2003. vi lsn hangzott el Budapesten.
1 Ezen a kt helyen kvl a Nestle-Aland-fle jszvetsg fggelke mg 15 helyet sorol fel, ahol az jszvetsgben a trtnet masszorta vagy Septuaginta vltozatt idzik, vagy utalnak r.
2 BAUMGARTNER, Das Buch Daniel, 1926, 9, alapjn pl. BENTZEN, 5; BAUER, 91.
3 Az 1–6. fejezet anyaga sszessgben a zsid haggd mufajba is besorolhat, lsd BENTZEN, 11, ott tovbbi irodalom.
4 BENTZEN, 5. - 63
5 gy mg ma is pl. TATFORD, 36.37.
6 BENTZEN, 8.
7 Mivel a tanulmnyban idzett grg s arm/hber szavak az igehelymegjellsek rvn az eredeti szvegben knnyel kikereshetoek, trsukhoz egy leegyszerustett transzlitercit is elgsgesnek tartottunk.
8 A sz Codex Leningradensisben a 7. versbol ugyan hinyzik, de sok hber kzirat, a Septuaginta szmos szvegemlke s a Vulgata alapjn eredetileg itt is szerepelhetett.
9 BENTZEN, 38; BAUER, 94. rdekes, hogy Polbiusz trtnetr a szt ppen IV. Antiochosz Epifnsszel sszefggsben hasznlja: szerinte a kirly azzal sokkolta a krnyezett, hogy nyilvnosan ezeknek a hangszereknek a hangjra tncolt (lsd PORTEOUS, 45). 64
10 PORTEOUS, 45k.
11 PORTEOUS, 10; KRATZ, 70–76.
12 Hasonlra trtnelmi pldval is rendelkeznk, lsd Kr.e. 410-ben az egyiptomi Elefantine zsid lakinak s a politeista egyiptomiaknak a helyi konfliktust.
13 Hlscher alapjn BENZTEN, 7k.; majd KRATZ, 225kk., aki szerint a trtnet mg a perzsa idoszakban keletkezhetett (gy klnsen 270kk).
14 LEBRAM, 64. - 66
15 KAISER, 168; BAUER, 92.
16 BAUER, 94.
17 gy valamennyi mrtkad kommentr s a Kroli-fordts, nem pedig „Babilon vrosban”, ahogy az rthetetlen okokbl az jfordts bibliban ll.
18 BENTZEN, 34 szerint a szerzo taln az akkor is ismert Dura-Europos teleplsre gondolhatott; PORTEOUS, 44k., inkbb egy Hilla kzelben lv helysgre gondol. Megint msok a helysznt egy Tulul ed-Dura nev teleplssel azonostank, ahol egy ngyszg alak, 15 mter szles s hat mter magas getett tglbl kszlt felptmnyt talltak; YOUNG szerint ez egyenesen e szobor talapzata lehetett (lsd BENTZEN, 34). Oppert, majd ot kvetve LEBRAM, 59 szerint Dra itt egy folynak a neve, ami nem messze Babilontl mlik az Eufrteszbe; gy tunik, hogy az jfordts biblia – ismt a Kroli-fordtssal szemben – a Dr sz elott a hatrozott nvel szerepeltetsvel szintn ezt a magyarzatot kveti.
19 HAAG, 32.
20 A knyv diakrn szintjn ezt taln ppen az elozo fejezetben lert ltoms hatsra tette, lsd BARTHA, 843; BAUER, 91. - 67
21 Az keresztyn hagyomnyhoz lsd a korai szarkofg-illusztrcikat, illetve Hippolit s Hieronmusz kommentrjait.
22 BENTZEN, 34k; PORTEOUS, 45; LEBRAM 62, valamint a Magyarzatos Biblia.
A Makkabeusok korban, amikor a knyv egsze elollt, az olvask nyilvn szintn nem a kirly kpmsra, hanem a IV. Antiochosz Epifnsz ltal a jeruzslemi templomban felllttatott Zeusz-szoborra gondolhattak. kori forrsokbl IV. Antiochosz Epifnsz ltal egy Dafnban felllttatott hatalmas szobrrl is rteslnk.
23 Tovbbi pldkhoz lsd MARTI, 18.
24 Lsd ehhez pl. az zs 40,19–20 + 41,6–7; 44,9kk s a Jeremis levelnek (pl. 7.29.45.57 versek) gnyold lersait.
25 4Mz 7,11; Zsolt 30,1; 2Krn 7,9, az arm sz: Ezsd 6,16.17; az egyetlen kivtel a Neh 12,27, ahol a jeruzslemi vrosfal felavatsrl van sz. - 68
27 Egyesek szerint a szymfnia, a „duda” – a blvnyimds bevezetojeknt tudatosan a zsid jven megszlal harsonkat akarja kiparodizlni. Ebben az esetben egyfajta „fekete misre” akarnk a babiloniak a hrom zsid frfit knyszerteni.
28 BARTHA, 843.
29 LEBRAM, 63. - 69
31 „Bevdolni” rtelemben a szerzo itt az „ettk xy darabjait” - smi kifejezst hasznlja (v. mg Dn 6,24), ami a rgalmazk tnykedst a frgek alattomos puszttshoz hasonltja.
32 gy BENTZEN, 35, nyitva hagyja ezt a lehetsget PORTEOUS, 46.
33 A 3,12-ben a ketb olvasatban az „isten” sz tbbes szmban szerepel („a te isteneidet”), a qer azonban ezt egyes szmra javtja („a te istenedet”), mert a szt nyilvnvalan a fellltott blvnyszoborra vonatkoztatja. A qer olvasatt kveti pl. Luther s M. Buber fordtsa, valamint pl. BENTZEN, 28; PORTEOUS, 41, mg a ketb olvasat mellett marad meg a 3,14.18.28 vers alapjn a Septuaginta, a Zrcher Bibel, a legtbb magyar fordts s pl. LEBRAM, 61. - 70
34 LEBRAM, 63, s BAUER, 96.
35 g y GESENIUS, 922; TATFORD, 38, s pl. a Kroli-fordts. LEBRAM, 60k., nyitva hagyva ezt a lehetsget is.
36 LEBRAM, 61. - 71
37 gy a Septuaginta, majd a ZAW 45 (1927), 89, alapjn BENTZEN, 28; PORTEOUS, 41, s az jfordts biblia.
38 A 17. vers alapjn a BHS-sel itt a „kezeimbl” javtand egyes szm birtokra.
39 BARTHA, 843. A 16. versben az atnch nyilvnvalan rossz helyen ll, hiszen kettszaktja a „Nebukadneccar kirlynak” kifejezst. Taln nem egyszeren arrl van sz, hogy msolsi hibaknt kerlt az elvlaszt akcentus a jelenlegi helyre, s ezrt azt – a 3,9 analgijra – a „Nebukadneccar” sz mg kell thelyezni (gy Theodotion a maga fordtsban, majd pl. BENTZEN, 28; PORTEOUS, 41; LEBRAM, 60; M. Buber fordtsa vagy a Zrcher-Bibel). Az atnch helye taln inkbb egy szndkos szvegjavts emlkt orzi, melynek sorn a „Nebukadneccar” s a „kirly” sz megcserlsvel ppen a hrom ifj kirly irnti tiszteletnek a jelt igyekeztek a szvegbol kiiktatni (gy a BHS javaslata): „feleltek Nebukadneccarnak: Kirly, ...” Luther fordtsa, a Kroli s az jfordts biblia megmarad a MT mellett. - 72
40 Ez a tpus btor, hitvall vlasz a mrtrtrtnetek gyakran visszatro eleme, lsd 2Makk 6–7; ApCsel 4,19; 5,29.
41 HAAG, 35.
42 Theodotion fordtsa ezt a rszletet – a tuzbe val bevettets utn, Azarj imdsga mgtt – kiss kisznezi: „A kirly szolgi, akik bedobtk oket, egyre futttk a kemenct koolajjal, gyantval, kccal s rozsvel. Vgl a lng negyvenkilenc knyknyire kicsapott a kemencbol. Elrte s elgette a kldeusokat, akiket a kemence krl tallt.” (Szent Istvn katolikus bibliafordts)
43 LEBRAM, 63.
44 1Mz 38,24; 3Mz 21,9. A Jzs 7,15.24 alapjn azonban itt nem elevenen trtno elgetsrol, hanem a hallra kvezett ember „halmazati bntetsrol” lehet sz, lsd a kt igehelyen emltett bntettekre a kvezst mint trvnyes - 73
45 LEBRAM, 62.
46 Ezt az rtelmezst tmasztan al az is, ha a 22. versben a kirly parancsa
mellett szereplo machcef hapax legomenon jelzo azt jelenten, hogy „srgos”, lsd LEBRAM, 62. Az exegtk tbbsge mindenesetre a szt a 2,15 alapjn mehachcef-ra korriglja s „szigor, kemny”, vagy „kegyetlen” rtelemben fordtja, v. BHS.
47 LEBRAM, 62. Mint rdekessg jegyezzk csak meg: Az egyhzi ikonogrfia a hrom frfit a tzes kemencben a bibliai beszmol ellenre gyakran meztelenl brzolja; ezzel azt a korabeli zsid felfogst igyekezhettek cfolni, miszerint a hrom ifj eunuch volt (Josephus, Ant, X. , 186). - 74
48 Kuhl alapjn BENTZEN, 30.37; PORTEOUS, 48; LEBRAM, 62; BAUER, 104k.
49 Mindenesetre a ksobbi hagyomnyozk a kt jelenet kztti vltst tl hirtelennek reztk, ezrt azt igyekeztek betoldsaikkal kitlteni: A 23. vers mgtt a grg vltozat hrom hosszabb betoldst hoz sszesen 67 vers terjedelemben. Az elso Azarj = Abdneg bunvall imdsgt s knyrgst tartalmazza, a msodik, korbbi betolds az angyal kzbelpsnek przai lerst knlja, s vgl a hrom ifj hlaneke kvetkezik a megtapasztalt szabadulsrt. Azarj bunvall imdsga s a hrom ifj szjba adott hlanek semmifle utalst sem tartalmaz a jelenlegi kontextusra, gy azok minden bizonnyal eredetileg nll irodalmi alkotsok, amiket – az szvetsg szmos przai kontextusba gyazott zsoltrjhoz hasonlan – utlag illesztettek a jelenlegi sszefggskbe. Mivel a 23. vers mgtt az angyal szabadtsrl szl rvidebb betolds a hrom ifj hlaneknek elofelttell szolgl, gy vagy az elott, vagy azzal egyszerre, azok bevezetojeknt illesztettk a trtnetbe. Azarj imdsga csak ezek utn kerlhetett a trtnetbe, hiszen elszaktja az angyal kzbelpst ler rszlet kezdo verst az eredeti folytatstl. A krdshez lsd KAISER, 168.
50 A szvegben teht – a parallel hber ben/ben elhm kifejezsnek megfeleloen – nem egy „istenrol” van sz. Egyfajta vallstrtneti historizls miatt „Isten”-nek fordtja a kifejezst pl. PORTEOUS, 42; LEBRAM, 62, s az jfordts biblink. A Kroli-fordts a maga „valami istenek fi” kifejezssel eldntetlenl hagyja a krdst. - 75
51 L s d EICHRODT, 88. A kifejezst klnsen a fnciai elioun kalumenosz hpszisztosz istennvvel rdemes egybevetni, lsd EICHRODT, ugyanott.
52 Lsd mg Dn 5,18.21; 11,36, illetve a rvidebb eljn kifejezshez: Dn
4,14.21.22.29.31.
53 HAAG, 41.
54 A 3,28-ban szereplo „Kockra tettk az letket” – sz szerint „odaszntk testket/letket” – kifejezshez lsd 1Kor 13,3. - 76
55 Hasonlan pl. BAUER, 98.
56 BARTHA, 843.
57 gy LEBRAM, 64; PORTEOUS, 49; BAUER, 98.
58 gy az jfordts biblia pl. MARTI, 25, alapjn.
59 A Luther-fle fordts: „A kirly nagy hatalmat adott (nekik)”; a Krolifordts: „nagy tisztsgre emel (ket)”; Kecskemthy: „elrevitte Sadrkot...”; PORTEOUS, 42: „magasabb tisztsgre emelte ket”. - 77 |