Árokháty Béla
Az egyházi zene szolgálatának megszervezése, irányítása
Protestáns Szemle 1937. 343-345. oldal
A konferenciánkon elhangzott előadások a magyar protestáns egyházi zene mai állapotáról nagyon sötét képet festettek elénk.
1. Láttuk, hogy egyházaink elvi alapon négyszáz esztendő óta máig sem tisztázták azt a kérdést, hogy mit keres egyházi életünkben a zeneművészet? Bár őseink a reformáció kezdetétől fogva felismerték az ének nagy missziói jelentőségét és ennek megfelelően nagy szere-pet is biztosítottak neki az istentisztelet és az iskolai nevelés keretében, - a művészi zenében, főként pedig a hangsze-rekben nem láttak egyebet, mint földi hiúságot, a léha szórakozások sátáni eszközeit. De míg évszázadokon át éppen ezért a kollégiumainkban a hangszereket együtt üldözték a szerencsejátékokkal, a dorbézolással és más erkölcsrontó dolgokkal, a XVIII. század végétől kezdve ezek a valamikor veszedelmesnek tartott instrumentumok az orgonával együtt egymásután vonulnak be iskoláinkba, egyházi életünkbe anélkül, hogy az Egyház igazolta vagy tisztázta volna a jelenlétüket. Az idők jelei pedig azt mutatják, hogy a jövőben evangéliumi egyházainknak is foko-zottabban kell az építésre elfogadniuk az evangéliumi zenének a missziói szolgálatait, mint tették eddig.
2. Láttuk, hogy az Evangélikus Egyházban milyen felfo-gásbeli különbségek vannak a zene liturgiai szerepére nézve s itt is és a Református Egyházban is mennyire megoldatlan, zaklató kérdés a gyülekezeti énekeskönyvek ügye. Templomainkban a hívek nagy áldozatkészségével épülnek felséges művészi eszközökül az orgonák, - de hogy a zene művészete ezen a királyi művészetre rendeltetett hangszeren kaphat-é a templom életében művészi megbízást s ha igen, akkor szolgálatát milyen keretekben töltheti be, ez nemcsak a református, hanem az evangélikus egyházunkban is ma még csupán az egyéni elbírálásoktól függő, de lényegében megoldatlan kérdés.
3. Láttuk, hogy Egyházunk veteményes kertjében, iskoláink-ban mennyire elcsenevészedett palánta lett az ének, amely nélkül pedig sem Luthert, sem Kálvin genfi kollégiumát, sem az ősi protestáns magyar iskoláink életét nem tudjuk elképzelni. Katholikus iskoláink ma a magyar énekkultúra legjelentősebb gondozóivá lettek, a mi iskoláinkban - eltekintve az ősi nagy kollégiumoktól - az énektanítás a legsiralmasabb állapotban tengődik. De ahol jobb is a helyzet etekintetben, ott sem - egyházi.
Pedig sem az állami, sem a katholikus felekezeti iskoláktól nem várhatjuk, hogy a protestáns evangéliumi zene és ének szépségeit felmutassák, kultúráját nemzeti kinccsé tegyék. Ez csak a mi felekezeti egyházi iskoláinknak lehet a feladata!
4. Láthattuk kántorképzésünk kiáltó fogyatékosságait. A mai kántorképzésünk először is nem egyházzenei képzés, hanem csupán csak csökevényes vadhajtása a világi zenetanításnak.
Csakis így érthető, hogy hivatalos tanterveink és utasításaink profanizálják a profán zenére nevelt kántoraink felkészült-ségéhez szabva még az egyházi énekdallamainkat is (l. a Ref. Konvent Tantervét és Utasítását az egyházi ének-tanításhoz!).
5. A theologiai főiskoláinkon még szomorúbb a helyzet. Mit tudnak az egyházi zene kincseiről lelkészeink? Theolo-giai énekes zenekaraink tündökölnek világi zeneprodukcióikkal. De kikre bízzuk, kik révén ismerjük és szeressük meg Goudimel, Sweelinck, Praetorius, meg Bach és Schütz bibliás lelkű remekműveit, ha nem theologiai főiskoláink ének- és zenei munkáiból?
6. Énekkaraink, gyülekezeti egyesületeink nélkülözik a céltu-datos irányítást. Min nevelődnek ifjúsági énekkaraink? Vagy az egészen selejtes, zeneművészietlen dalárda-irodalmon, vagy az egyre művészibbé lendülő magyar világi karirodalmon. Még jó, ha a pompás római katholikus énekkari kiadványok révén a nemesebb egyházi zeneirodalom terméséből elégítik ki komolyabb igényeiket.
7. Láttuk, hogy mennyire hiányzanak a komolyan felkészült művészi munkások egyházi zenénk munkamezejéről. A taní-tóképzőink ének-zenetanítását határozottan az egyházi zene alapjaira kellene átszerveznünk s akkor meglenne az egyházi zenénk megalapozására a mód. De jelenleg az alap nincsen meg, viszont megvan a Zeneművészeti Főiskola legmagasabb fokán a protestáns egyházzenei tanszak. Egyházaink közbe-jöttével szervezte meg a kultuszminisztérium, de egyházaink nem tudták s talán még ma sem tudják, hogy ezt nem lehet a kántorképzés továbbépítésének tekinteni, mert a kettő olyan messze áll egymástól, hogy a távolságuk áthidalhatatlan, mert a kettőnek semmi köze egymáshoz.
8. Láttuk, hogy egyházi zenénk területe árván hagyott, gondozás nélküli parlag, amelyen egyházaink mindmáig nem szervezték meg a munkát s amelyen egyáltalán nincs meg a céltudatos, szakszerű irányítás.
A vázolt helyzetből következnek a legsürgősebb és legfontosabb teendőink:
I. Szervezendő lenne Országos Protestáns Egyházi Zene-művészeti Tanács, vagy legalább is az Evangélikus és a Református Egyházban is Egyetemes Egyházzenei Bizottság, amely a hivatalos Egyházaknak lenne tanácsadó szervezete, a megoldandó problémákat számontartaná s a megoldás módjait előkészítené.
II. Szervezhető lenne egy Országos Protestáns Egyházi Zenei Társaság, hogy egyházzenei munkásainkat egybegyűjtse, énekkarainkat közös munkára szövetségbe tömörítse s általában támogasson minden munkát, mely egyházi zene-ügyünket szolgálni van hivatva.
III. Szükségünk lenne a napi kérdésekkel foglalko-zó Zeneközlöny mellett egyházzenei szaklapra, mely egy-házi zenénk kérdéseit elvi és tudományos alapon tárgyalná, gondoskodnék egyházzenei kiadványaival a magyar evangé-liumi zeneirodalom megteremtéséről, a múlt kincseinek fel-tárásáról.
S végül: azt hiszem, általános helyeslést remélhetek azzal a megállapításommal, hogy a jelenlegi konferenciánk meggyő-zött mindannyiunkat a Magyar Protestáns Irodalmi Társaság nagyszabású vállalkozásának a jelentőségéről és szükséges voltáról. Ez a konferencia nem oldott meg kérdéseket mert nem is volt arra hivatva, de felvetett problémákat, amelyeknek érlelődniük kell, hogy egyszer megoldódjanak. A haszna és áldása annyira nyilvánvaló, hogy
IV. szükségesnek tartjuk és kérjük évenkénti egyházzenei konferenciák rendszeresítését s azok tárgyalási anyagá-nak Évkönyvekben való közzétételét. Árokháty Béla
Protestáns Szemle 1937. 343-345. oldal
MERRE TOVÁBB KÁNTORKÉPZÉS?
Megjelent a Károli Gáspár Református Egyetem és a Kántorképző Intézet megalapításának 20. évében
Nagykőrös, 2012. október 5.
ÁROKHÁTY BÉLA
AZ EGYHÁZI ZENE SZOLGÁLATÁNAK MEGSZERVEZÉSE, IRÁNYÍTÁSA
(Részletek)1
A Magyar Protestáns Irodalmi Társaság segítségével Árokháty Béla szervezte meg 1937-ben azt az egyházzenei konferenciát,2 melynek záró előadásán mondta el az alábbi gondolatokat. Az előadás, mely a 75 évvel ezelőtti helyzetet diagnosztizálta, sajnos legtöbb tekintetben ma is megdöbbentően időszerű. Igen tanulságos mondatról mondatra párhuzamot vonni a tegnap és ma kérdései között.
„A konferenciánkon elhangzott előadások a magyar protestáns egyházi zene mai állapotáról nagyon sötét képet festettek elénk.
1. Láttuk, hogy egyházaink elvi alapon négyszáz esztendő óta máig sem tisztázták azt a kérdést, hogy mit keres egyházi életünkben a zeneművészet? Bár őseink a reformáció kezdetétől fogva felismerték az ének nagy missziói jelentőségét és ennek megfelelően nagy szerepet is biztosítottak neki az istentisztelet és az iskolai nevelés keretében – a művészi zenében, főként pedig a hangszerekben nem láttak egyebet, mint földi hiúságot, a léha szórakozások sátáni eszközeit. De míg évszázadokon át éppen ezért a kollégiumainkban a hangszereket együtt üldözték a szerencsejátékokkal, a dorbézolással és más erkölcsrontó dolgokkal, a XVIII. század végétől kezdve ezek a valamikor veszedelmesnek tartott instrumentumok az orgonával együtt egymásután vonulnak be iskoláinkba, egyházi életünkbe anélkül, hogy az Egyház igazolta vagy tisztázta volna a jelenlétüket. Az idők jelei pedig azt mutatják, hogy a jövőben evangéliumi egyházainknak is fokozottabban kell az építésre elfogadniuk az evangéliumi zenének a missziói szolgálatait, mint tették eddig.
2. Láttuk, hogy az Evangélikus Egyházban milyen felfogásbeli különbségek vannak a zene liturgiai szerepére nézve és itt is és a Református Egyházban is mennyire megoldatlan, zaklatott kérdés a gyülekezeti énekeskönyvek ügye. Templomainkban a hívek nagy áldozatkészségével épülnek felséges művészi eszközökül az orgonák, – de […] kaphat-e a templom életében művészi megbízást? […].
3. Láttuk, hogy Egyházunk veteményes kertjében, iskoláinkban mennyire elcsenevészedett palánta lett az ének […].
4. […] A mai kántorképzésünk először is nem egyházzenei képzés, hanem csupán csak csökevényes vadhajtása a világi zenetanításnak.
5. A teológiai főiskoláinkon még szomorúbb a helyzet. Mit tudnak az egyházi zene kincseiről lelkészeink? Teológiai ének- és zenekaraink tündökölnek világi zene-produkciókkal. […].
6. […] Min nevelődnek ifjúsági énekkaraink […] az egészen selejtes, művészietlen dalárda-irodalmon […]. 7. […] A tanítóképzőink ének-zenetanítását határozottan az egyházi zene alapjaira kellene átszerveznünk s akkor meglenne az egyházi zenénk megalapozására a mód. 8. Láttuk, hogy egyházi zenénk területe árván hagyott, gondozás nélküli parlag, amelyen egyházaink mindmáig nem szervezték meg a munkát, s amelyen egyáltalán nincs meg a céltudatos, szakszerű irányítás. […]
1 A teljes előadást közli Magyar Egyházzene IX. (2001/2002) 318–320. 2 A konferencia teljes anyaga megjelent a korabeli Protestáns Szemlében, valamint Egyházzenei előadások címmel külön füzetben is
|
|