SZENTIMREI MIHLY
Nagy Barnra emlkeznk
„Emlkezzetek meg a ti elljritokrl,
akik szlottk nktek az Isten beszdt,
s figyelmezvn az letk vgre,
kvesstek hitket.” (Zsid.13,7)
Szletsnek nyolcvanadik, hallnak huszadik vforduljn, a huszadik szzad egyik legtehetsgesebb magyar reformtus teolgust idzzk emlkezetnkbe, Nagy Barnt, a srospataki, majd ennek megsznse utn a Budapesti Theologiai Akadmia szisztematika-teolgia professzort. Amikor 1969-ben hirtelen elhunyt, tanrtrsai kzl Koncz Sndor s Ujszszy Klmn, tantvnyai kzl Kiss Pl, tuds kutattrsai kzl Holl Bla nekrolgokban tettek tisztessget szemlynek s munkssgnak. Hallhrt rvid jellemzssel kzlte az kumenischer Pressedienst. Trk Istvn, a bart s kzdtrs nmet nyelv mltatst a Kirchenblatt fr die Reformierte Schweiz c. folyirat publiklta. A magyar nyelv nekrolgok lettjt s letmvt vzoltk fel, a Koncz Sndori jelentsebb munkinak bibliogrfijt is kzlte. Mindezek figyelembevtelvel ksreljk meg, most mr csekly trtnelmi tvlatbl is, teolgiatrtneti s egyhztrtneti jelentsgnek felmrst.
Nagy Barna teolgus plyja kezdetn egyhzunkban a kultrprotestantizmus, a trtnelmi klvinizmus s a belmisszi sokrt mozgalmnak szellemi s teolgiai irnyzatai eleven s mozgalmas szellemi letet teremtettek a harmincas vekben. Ezeknek az irnyzatoknak ekkor mr gazdag mltjuk, jelents sajtjuk s tekintlyes tboruk volt, de mr a barthi teolginak is ersdtt a visszhangja, elssorban a magyarorszgi s erdlyi lelkszkpz fiskolkon. Mind tbben vallottk, hogy a teolginak az igehirdetsre kell felksztenie, azt kell szolglnia s segtenie, az Ige teolgijnak kell lennie. Srospatakon Mtys Ern, az jszvetsgi tanszk professzora volt ennek els szszlja.
Nagy Barna a gimnziumot 1919-tl 1927-ig, majd a teolgit 1931-ig Srospatakon vgezte, vgig jeles eredmnnyel. Tlentomai mr ifj korban gymlcsztek. A gimnziumban kitnt plyamunkival, jutalmakat, sztndjakat nyert. Az I. Rkczi Gyrgy Egyesletben s az Erdlyi Jnos nkpzkrben novellival, Goethe- s Heine-versek, valamint szabadon vlasztott klasszikusok mfordtsval nyert tbbszr is els djat Kpes Gzval egytt. Az idegen nyelvek irnti rzke mr ekkor megmutatkozott. A gyorsrst is magas fokon sajttotta el. Ezt hasznostotta ksbb Klvin rvidtseinek a feloldsnl, amikor Klvin prdikciinak modern francia nyelven trtn kiadsban, illetve annak elksztsben segtett. Ifjsgtl kezdve egyre komolyabban vette, kvette, tantvnyainak is idzte az r Jzus Krisztus szavait: „s valakinek sokat adtak, sokat kvetelnek tle; s akire sokat bztak, tbbet kvnnak tle” (Lukcs l2, 8b).
Teolgiai ismeretei gyaraptsra, tjkozottsgnak mlytsre klfldi akadmikra ment. Miutn a nmet nyelvet Grazban gyakorolta, 1929/30-ban Montpellier-ben kt szemeszteren t Klvin teolgijval s Bergson filozfijval foglalkozott. 1931-ben tett els lelkszkpest vizsgt jeles eredmnnyel. Ezutn Zrichben tlttt egy flvet, ahol Brunnert s Grisbachot hallgatta. Zrichbl Brunner homiletikai szeminriumt tartotta maradand hatsnak egsz letre. A msodik lelkszkpest vizsgjt is jeles eredmnnyel tette le 1933-ban. Ezutn 1933/34-ben kt szemesztert Bonnban tlttt.
Teolgus szemlyisge kirleldsben ktsgtelenl a bonni flvek, Barth Kroly eladsai, a Barth-tal egsz letre szl szemlyes mester-tantvnyi, atyai-barti kapcsolat voltak a legdntbbek. Ennek a kapcsolatnak a kezdete Barth egyik legelevenebb korszakra esett, amikor teolgijt nem csupn eladsaiban s rsaiban hirdette, hanem szemlyes magatartsval pecstelte meg. A lelkes fiatal dik Nagy Barna, aki pataki neveltetsn keresztl a lelkiismereti s nemzeti szabadsg eszmit is idelknt hozta magval, azonnal rezonlt professzornak a vak politikai szenvedllyel szemben tanstott btorsgra. Barth Kroly rin, szeminriumain, asztali beszlgetsein szem- s fltanja volt egy nagyon intenzv, sok idt, ert s szorgalmat kvn teolgiai fradozsnak, amelynek eredmnye akkor a Kirchliche Dogmatik ngy paragrafusa, a 13- 16. -ok lett. (13. Gottes Freiheit fr den Menschen. - 14. Die Zeit der Offenbarung. - 15. Das Geheimnis der Offenbarung. - 16. Die Freiheit des Menschen fr Gott.) Nagy Barna magv tette s mindvgig gyakorolta ezt a lelkes, intenzv „munkastlust”, amelyrl tantvnyai, bartai mindig a legnagyobb csodlattal s elismerssel szltak. Mr bonni flvei alatt elfogadta s szisztematika-teolgijban rvnyestette s hirdette Barth teolgia-rtelmezst, hogy ti. a teolgia tartalmban Krisztus-bizonysg, formjban a Szentrs magyarzata, s a megrtett isteni zenet alkalmazsa.
Barth Kroly hallgatsa kzben t is megragadta, hogy mestere konkrt bibliai textusokban gondolkozott, ezekbl hallgatit lenygz mdon, jszer s idszer felismerseket bontakoztatott ki s adott el tantvnyainak. Az ilyen eladsmdra bels s kls adottsgok mellett az teszi kpess a teolgust, a katedrjn elad professzort is, ha odasznta lett alzatosan Isten s az Egyszltt Fia evangliumnak a szolglatra. Nagy Barnban a hallgatit magval ragad professzornak ezek a szksges bels s kls adottsgai megvoltak, a mondanivaljt hitelest bels meggyzdse pedig az Isten eltt nyitott szvbl, szolglatra odasznt letbl tpllkozott. Hallgatinak meggyzen vallotta s hirdette, hogy a teolgia tudomnynak mvelse az egyhz Istent imd s szolgl tevkenysgnek egyik, br klnleges formja.
Bonnbl hazatrve tbb gylekezetben szolglt segdlelkszknt (Tiszakardon, Szinben, jcsanloson, Megyaszn, Storaljajhelyen). Kzben felkszlt a doktori fokozat megszerzsre, amit 1936-ban, Debrecenben, „A teolgiai mdszer problmja az gynevezett dialektika teolgiban” c. disszertcijval nyert el. Nem sokkal ezutn, 1937-ben a Srospataki Reformtus Teolgiai Akadmia szisztematika-teolgia tanszkre vlasztottk meg. A Kollgium Igazgattancsnak mltat javaslata mellett, megvlasztst az Egyhzkerleti Kzgylsnek Barth Kroly is ajnlja, mint alaposan gondolkod, a teolgiai problmknak nll formt ad tehetsges teolgust. A Srospataki Reformtus Kollgium egsznek lett ekkor mr egy lendletes kls s bels pls jellemezte. Szerencssen tallkoztak ezekben az vekben a Kollgium nfejleszt tervei az akkori kultusz- miniszter, Klebelsberg Kuno mveldspolitikjnak koncepcijval. Ennek a tallkozsnak az eredmnyeknt jtt ltre a gimnziumban az intenzv angol nyelvoktats, az ezt szolgl ngyszintes Angol Interntus plete. Megtrtnt a Fplet vagy Nagykollgium szaki felnek olyan feljtsa, hogy ltre lehetett benne hozni a Teolgus Interntust. j, harmadik szintet kapott az n. gimnziumi szrny szakeladtermek s szertrak elhelyezsre. Megkezdte mkdst a Kis-Interntus, a Humn-Interntus, az ONCSA-Interntus, majd megplt a Gimnzium j, keleti szrnya. Ezekkel a kls ptkezsekkel prhuzamosan az iskola a maga egszben igyekezett hivatsnak, feladatnak, a benne foly oktatsnak s nevelsnek hitvallsos tartalmt s mdszereit rszben az j teolgiai felismersekhez, rszben egyhzunk s a magyar np helyzetbl add egzisztencilis problmkhoz szabni. Ezen bell a lelkszkpzs hangslyos feladatnak tekintettk, hogy a teolgiai hallgatk, a leend lelkszek, mr tanulmnyi idejk alatt szorosabb kapcsolatba kerljenek a gylekezetek letvel, megismerjk azok valsgos helyzett, s tjkozdjanak a magyar np, benne elssorban a parasztsg sorskrdseivel.
Ennek elrst cloztk azok az j formk, amelyekre Patakon tl is felfigyeltek s rtkeltek. Ilyenek voltak a Teolgiai Akadmia ltal szervezett faluszeminriumi munka, a npfiskola, a gylekezeti laikus munksokat kpz bibliaiskolk, gyermekmisszii munksokat kpz tanfolyamok, majd a lelksztovbbkpzk, a nyri munkatborok, ahol a leend lelkszek tanultk becslni a testi munkt, s egytt ltk t az nkntes munka rmt. A Kollgium szervezetten vgezte a tehetsgkutats s tehetsgments szolglatt a Tiszninnen egsz tjegysgben. Dikjait tudatosan egyhzunk s npnk szolglatra irnytott letre prblta nevelni.
Ebben a sokrt munkban tanrtrsaival egytt Nagy Barna is szvvel-llekkel rszt vett. Azon fradozott, hogy az iskola j munkagai az Ige szolglatval kapcsoldjanak ssze, s az evangliumi megjulst szolgljk. Mindig gyelt arra, hogy a np fel forduls ne vljk ncl parasztromantikv, az ifjsg lelkesedse ne csinljon blvnyt a hazafisgbl. Nagy Barna ezt a psztori, vigyz szolglatt rsaival, eladsaival, igehirdetseivel a Tiszninnen gylekezeteiben, st annak hatrain tl is, magas teolgiai szinten, vidm s ders llekkel egszen 1951-ig, a pataki Teolgiai Akadmia felszmolsig vgezte.
Egyhzunkra a msodik vilghbor utn fokozatosan slyosbod, mintegy flvszzados megprbltatsok szakadtak. Istennek klns kegyelme, hogy ennek a korszaknak az elejn Szentlelke ltal olyan bredst tmasztott, amelynek hatsa egyhzunknak szinte minden gylekezett, intzmnyeit, megmaradt iskolit is elrte. Az bredsen keresztl a Llek olyan energikat plntlt a gylekezetekbe, azok sok tagjba, presbiterekbe, lelkipsztorba, amelyek kzvetlenl segtettek abban, hogy egyhzunk pletnek falai, ha sok helyen le is omlottak, nem dltek ssze annak ellenre, hogy a vilgi hatalmassg, nhny egyhzkormnyz asszisztencijval, n. „adminisztratv eszkzk” alkalmazsval mindent elkvetett az egyhz leptsre. Nagy Barna az breds veiben, elfogadva azt Isten Lelke ltal munklt mozgalomnak, mint teolgus gy vgezte vigyz szolglatt, hogy mind szkebb munkahelyn, a Srospataki Teolgiai Akadmin, mind tgabb krben, az bredst annak ksrtseivel szemben vdelmezte. Azon fradozott, hogy az breds ltal ltrehozott kzssgek ne vljanak szk, ncl kegyessget gyakorlk magukba zrkz csoportjaiv, s ne merevedjenek be valamifle kicsinyes trvnyeskedsbe, hanem vljanak a gylekezeti misszi szolgl magvv.
A msodik vilghbor utni teolgiai tjkozdsban, amely az j helyzetben az egyhz szolglati lehetsgt s mdjait kereste, Barth Kroly is prblt segteni. 1948 tavaszn szemlyesen ltogatott haznkba, ez alkalommal msodszor. (Elszr 1936-ban jrt itt.) Ekkor tartotta „A keresztyn gylekezet az llamformk vltozsban” cm eladst Budapesten. Tovbbi tmogatst jelentettk a nyugaton kzztett nylt levele, a Magyarorszgi Reformtus Egyhz helyzetvel, annak elemzsvel foglalkoz cikkei, amelyeket a hazai egyhzi lapok is kzltek. Mostani megemlkezsnkben nincs tr annak taglalsra, kik s mennyiben vettk figyelembe, mennyire rtelmeztk flre vagy egyoldalan Barth megllaptsait. Nagy Barna az akkori diszkusszikban is az Isten Igje fundamentomn biztosan ll teolgus vigyz szerept vllalta, hatrozottan vallotta, hogy az egyhztl sok mindent elvehetnek, de soha fel nem adhatja azt a bels szabadsgt, hogy prftai igehirdetst hallassa az istentelensg s embertelensg irnyba told kzlet dolgaiban. Hatrozottan vott mindenkit, nmagt is attl, hogy Isten itt s most szl zenett az n. „szocialista humanizmusra” szktsk le, s gy akr jhiszemen is s gyantlanul is megertlentsk.
Az kumenikus mozgalom irnti rdekldse mr a msodik vilghbor eltt s alatt is ers volt, 1943-ban, svjci tartzkods idejn, Baselban eladsra is felkrtk. Intenzvebben a hbor utn kapcsoldott be az kumenikus munklatokba. 1947-ben Bossey-ben nemzetkzi kumenikus konferencin vett rszt, ahol "Az egyhz felelssge a vilgrt a Biblia szerint" cmen tartott eladst. Ettl kezdve a Magyarorszgi kumenikus Bizottsg titkra. Rszt vett az Egyhzak Vilgtancsa megalakulst elkszt konferencikon, tanulmnyi munkakzssgekben, majd egyhzunk egyik kldtteknt az 1948-as amszterdami els nagygylsen. Erre a szolglatra nemcsak magas fok teolgiai kpzettsge, hanem magas szint nyelvtudsa is alkalmass tettk. Az egyhz kumenicitsval – ahogyan eladsaiban s tantvnyaival folytatott beszlgetsei kzben szvesebben mondotta – katolicitsval a nla megszokott alapossggal s nyitottsggal foglalkozott, s nemcsak a tr, hanem az id kategrijban is kutatta az egyhz egysgnek a lnyegt. Ebben a vonatkozsban klnsen az egyhzatyk tantsait tartotta fontosnak tantvnyaival, munkatrsaival, egyhzunkkal megismertetni. Szeminriumain Augustinust, Aquinoi Tamst olvastatta, majd pesti tartzkodsa idejn alapos tanulmnyt ksztett Clairvauxi Berntrl, hallnak 800. vforduljra.
Nagy Barna, aki „minister Verbi Divini”-nek is zig-vrig pataki dikknt s tanrknt vallotta magt, lete legslyosabb megrzkdtatst lte t az 1950-es vek elejn, amikor az akkori felsbb egyhzkormnyzat kzremkdsvel durvn felszmoltk a Srospataki Reformtus Kollgiumot. De ezt is keresztyn emberhez, hv teolgushoz mltan, alzatos bnbnattal, s Istenbe vetett remnysggel hordozta. A megszntetett pataki Kollgium utols kzigazgatjaknt, (rektoraknt) az Igazgat Tancs utols lsn egyebek kztt gy tett bizonysgot: „... tvol kell tartanunk magunktl s gylekezeteinktl a nem Isten szerint val megszomorods kesersgt s ktsgbeesst. Magunkon, mulasztsainkon, hitetlensgeinken, bneinken srjunk inkbb. Hogy nem fltk t gy, s nem adtunk Neki gy dicssget, ahogyan Kollgiumunk jelmondatval is hirdettk…, egyszersmind mozdthatatlanul bz hittel belekapaszkodunk msik jelignk, a 126. Zsoltr ers greteibe s vigasztalsba: Mikor visszahozta az r Sionnak foglyait, olyanok voltunk, mint az lmodk... hozd vissza Uram a mi foglyainkat, mint patakokat a dli fldn. Akik knnyhullatssal vetnek, vigadozssal aratnak majd. Aki vetmagjt srva emelve megy tova, vigadozssal j el, kvit emelve.”
A pataki Kollgium felszmolsa utn, 1952-ben tmenetileg az Egyetemes Konventen kapott tudomnyos kutati beosztst az kumenikus munklatok terletn, nagyrszt fordti minsgben. 1954-ben Victor Jnos halla utn a budapesti Teolgiai Akadmia rendszeres teolgiai tanszkre vlasztottk meg. A srospataki tanri veihez hasonl lendletessggel, lelkesedssel s jkedvvel tartotta itt is eladsait. Mind pataki, mind pesti hallgati mig szeretettel s tisztelettel emlegetik szuggesztv szemlyisgt, lenygzen nagy tudst, szilrdan megalapozott teolgiai llsfoglalsait, nmagval s tantvnyaival szemben tanstott ignyessgt, s nem utols sorban tantvnyai irnt tanstott ders, testvri s meleg atyai-barti magatartst.
Az 1956-os oktberi felkels leverst kvet drasztikus megtorlsi hullmok rvid idre Nagy Barnt is brtnbe juttattk. Brtnnapjaira mindig dersen emlkezett vissza, de amikor 1957 szn megfosztottk pesti katedrjtl, azt mr j darabig nma fjdalommal hordozta. A Zsinati Iroda visszaminstett „kutat-professzora” maradt hallig. Hite, tehetsge, keresztyn szemllete segtette, hogy ebben a beosztsban is megtallta feladatt. Lelkesen, hivatsknt vllalta s vgezte a 16. s 17. szzad magyar protestns irodalmnak szakszer feltrst, regisztrlst, a szerzkkel s a mvek keletkezsvel kapcsolatos addig hinyz, ismeretlen adatok felkutatst.
Mr bonni tanulmnyai idejn, Barth kzelben felbredt benne a teolgiatrtneti rdeklds. A korszak magyar protestns szerzit s mveiket, akiket peregrinus korukban vagy ksbb mlyen rintettek a nyugat eurpai teolgiai s szellemi ramlatok, igyekezett az eurpai protestns teolgiai irnyzatok sszefggsben is vizsglni. A hazai knyvtrak s levltrak mellett klfldn: Baselben, Genfben, Bcsben, Varsban s Krakkban vgzett igen alapos kutatmunkt, elssorban a magyar s a svjci reformci, valamint az erdlyi s a lengyel antitrinitriusok kapcsolatt illeten. Kutatsi eredmnyei egy rszt itthon a Magyar Knyvszemlben, az Acta et Studia Ecclesiastica els kt ktetben publiklta, klfldn a Zwingliana c. svjci folyiratban s a Wittenberger Vortrage c. tanulmnyktetben. Jelents s elismert munkt vgzett a nyugat eurpai Klvin-kutats keretben. Miutn mr korbban tdolgozta a Klvin Rmai-levlhez s a Zsidkhoz rott levlhez ksztett kommentrjainak magyar fordtst, a Reformtus Vilgszvetsg megbzsbl Klvin kiadatlan, gyorsrssal lejegyzett prdikciinak sajt al rendezsben vett rszt.
Hivatalos elismerst itthon sem egyhzi, sem vilgi rszrl nem kapott. Bartai, tantvnyai szeretete, tisztelete s megbecslse, tovbb a hazai irodalom- s knyvtrtnet szakembereinek elismerse krptolta. Az utbbiaknak, akik nem tudhattk annyira „bellrl” vizsglni a korszak magyar protestns szerzit s rsaikat, mint , mindig szvesen adott tancsot, s nzetlenl adta t kutatsi eredmnyeit is. Tbbek kztt a magyar antitrinitriusokkal s a szombatosokkal foglalkoz mveldstrtnszeknek. Nem sokkal halla eltt lelkiismeretesen tnzte a Rgi Magyar Nyomtatvnyok els ktetnek legels hasblevonatt, s tbb mint ktszztven oldalnyi megjegyzseit, szrevteleit a szerkesztk rendelkezsre bocstotta. A szerkesztk a ktet bevezetsben kszntk meg: „Klns megemlkezssel s hlval tartoznak e ktet munkatrsai az idkzben elhunyt Nagy Barnnak, aki a kziratot teljes terjedelmben gondosan tolvasta, s igen sok rtkes adattal, szrevtellel tette teljesebb a mvet.” Kutati s tudomnyos munkssgnak nemzetkzi elismerst jelentette mr, amikor a reformci 450 ves jubileumi nnepsgeinek keretben eladsok tartsval tiszteltk meg Baselben, Genfben, Wittenbergben s Zrichben. Az eurpai reformci terletn vgzett kutatsairt s eredmnyeirt a zrichi Egyetem dszdoktorv avatta.
Nagy Barna, mint teolgus, azok kz tartozott, akik a Magyarorszgi Reformtus Egyhzban, Istentl kapott gazdag talentumaikkal gy mveltk magas szinten a teolgiai tudomnyt, hogy kzben az eurpai reformtus teolgia fejldsnek legfrissebb eredmnyeit, jelen esetben a Barth nevvel fmjelzett eredmnyeket nem csupn kzvettettk a magyar reformtus teolgiai gondolkozs megjulsnak irnyba, hanem a magyarorszgi eredmnyeket bizonysgtev mdon, pten is tovbb tudtk adni.
Azok kz tartozott, akik kpesek voltak a hit btorsgval, az evanglium fnyben vigyz szolglatot vgezni, alzatosan s hatrozottan int szavukat hallatni, hogy egyhzunk szrevegye az egyhzat mindig veszlyeztet ksrtseket, s igyekezzk megmaradni Istentl rendelt valsgos hivatsnak betltsben.
Azok kz tartozott, akik a magyarorszgi tudomnyossg krben, a protestns tudsok vszzadok alatt megszerzett j hrt regbtette.
A minden lk tjn mr elment elljrink kztt Nagy Barnrl mlt megemlkeznnk, letre figyelnnk. Pldja azzal biztat, hogy az Isten eltt szvt megnyit, Igjre alzatosan figyel, Neki inkbb, mint embereknek enged gyarl ember lhet s szolglhat Isten dicssgre, Isten npe s felebartai javra. lhet emberhez mlt letet.
|