Hatvan javaslat a romk vals integrcija rdekben
I. ltalnos
1.A mlyszegnysget ne kezeljk romagyknt! - A kb. hromnegyed millis leszakad rtegbl mintegy 250-300 ezer ember roma s megfordtva: a ht-nyolcszzezresre becslt cignysgbl becslsek szerint hasonlkppen 250-300 ezren lnek mlyszegnysgben.
2.Ne etnicizljuk a szocilis problmkat! - Meg kell klnbztetni a roma s nem-roma gyeket, azaz a romkat sjt kirekesztettsget nem kell szksgszeren s minden esetben elklntett krdsknt kezelni. Aromk oktatsi, foglalkoztatsi s egszsggyi szempontjait az ltalnos szocil- s gazdasgpolitikai tervezsben kell megjelenteni, hiszen a mlyszegnysgben lk (ahol a roma lakossg jelentsen fellreprezentlt) problmi faji hovatartozsuktl fggetlenl rendkvl hasonlak az sszes vonatkoz terleten.
3.Gazdasgi szksgszersg! - Aromk trsadalmi befogadsa nem csupn erklcsi ktelessg, hanem gazdasgi szksgszersg is, s a romk teljes kr integrcija nem valamifle jtkonykods miatt elengedhetetlen, hanem egyben az orszg jl felfogott pnzgyi rdeke. Amintegy 750-800 ezer fre becslt cignysg alkotja Magyarorszg legnagyobb szm s legdinamikusabban nvekv kisebbsgt. Mikzben a tbbsgi trsadalom rohamosan regszik, a romk arnya gyorsan n, s egyes elrejelzsek szerint Magyarorszgon az aktv kor roma npessg arnya 2050-re magasabb lesz, mint a nem romk. Aroma kzssgek sikeres gazdasgi-trsadalmi integrcija ezrt haznk jvjnek egyik kulcskrdse.
4.Partnersget, nem paternalizmust! - Aromk vals integrcija rdekben fel kell hagyni a szocialistkra jellemz paternalisztikus s etatista szemlletmddal, valamint a liberlisokra jellemz, etnospecifikus megoldsi ksrletekkel egyarnt, fknt mivel az elmlt hsz vben egyik sem prosult vals politikai akarattal, szakmai hozzrtssel s megfelel pnzgyi felttelekkel. Aszocialista-liberlis kormnyok csupn a vlasztsok eltt kezdtek „osztogatni", illetve vals cselekvs nlkli ltvnyos mdiapolitizlst folytattak, mikzben a romk trsadalmi helyzete egyre romlott.
5.
Paradigmavltst! - Az elmlt vekben bekvetkezett Eurpban egy paradigmavlts, melynek sorn az antidiszkrimincis s emberi jogi megkzeltsrl a gazdasgi s pnzgyi rvek irnyba toldott el a hangsly, valamint egy jelents pozitv irny szemlletvlts is megfigyelhet az eurpai politikban: t vvel ezeltt csaknem elkpzelhetetlennek tnt az a figyelem, amelyet ma mr az unis politika f ramlata szentel a romk helyzetnek.
II. Oktats
Jvedelmez befektets - Az a befektets, amely ahhoz szksges, hogy egy roma gyerek elvgezze a kzpiskolt, bsgesen megtrl a nemzeti kltsgvetshez val ksbbi hozzjrulsai rvn. Br a befektets nmagban nem jelent garancit a jvbeni sikerre, mr a 20%-os sikerarny, azaz csupn minden tdik gyerek is kpes ellenslyozni a msik ngy sikertelensgt. Ahogyan a romk egyre termelkenyebb vlnak s cskken az ket sjt szegnysg, gy k maguk is inkbb a trsadalom hozzjrul tagjaiv vlnak, ahelyett, hogy a kztmogatsok kedvezmnyezettei maradnnak. Amegnvekedett hozzjrulsok s a kzpnzekbl kifizetett tmogatsok cskkense pedig egyttesen nett hasznot jelent a nemzeti kltsgvets szmra.
Dnt a korai fejleszts - Fleg olyan gyermekek esetben, akiket az otthoni krnyezetk kevss sztnz a tanulsra, az egsz lettra kihatan dnt jelentsg az vodai elkszts.
Br egy-egy blcsdei frhely kialaktsa s fenntartsa igen kltsges, a szksges nett rfordts jval alacsonyabb az otthon marad anyknak nyjtand tmogatsok s a munkavgzs elmaradsa folytn kies adbevtelek hinynak sszegnl.
Streaming igen, szegregci nem - Atisztn etnikai alap elklnts ellenttben ll az Alkotmnnyal s az unis joggal egyarnt, ezrt az ellen a leghatrozottabban fel kell lpni. Msrszrl a tanulk fejlettsg, intelligencia vagy kpessg szerinti homogenizlsa, sztvlasztsa (angolul streaming) nem emberi jogi, hanem pedaggiai szakkrds.
Romknak jobb, a tbbieknek nem rosszabb - Kzdi Gbor s Surnyi va 2008-ban publiklt kutatsukban kimutattk, hogy a megfelel pedaggiai tmogatssal ksrt integrlt oktats a roma tanulk teljestmnyt javtja, a nem roma tanulk teljestmnyt pedig nem rontja. Az integrlt osztlyokban javul a htrnyos helyzet tanulk szocializcija, hiszen a gyerekek legalbb annyit tanulnak egymstl, mint a pedaggusoktl, m az elklnts ezt a csatornt elzrja.
Korai fejleszts
6.A vdni szolglatot teljes krv kell tenni, a forrshinyt orvosolni, az rintett nkormnyzatokat pedig r kell szortani a trvnyi elrsok betartsra, szmon kell krni a szolgltatsi ktelezettsget.
7.Meg kell ersteni a gyermeksegt szakmk (vdn, gyermekorvos, dada, vn stb.) megbecslst s trsadalmi (anyagi) elismerst, pldul:
- a vdni kpestssel rendelkezknek a nehezebb munkt megfelelen kompenzl breket kell felknlni;
- kzlekedsi tmogatst kell nyjtani a nagy terleteken fekv krzetekben dolgoz vdnk szmra.
8.Az vodt hromves kortl elrhetv, ngyves kortl pedig ktelezv kell tenni (az esetlegesen hinyz szli szndkot ptolva).
9.A kiugr klnbsgek mrsklsre kis ltszm preventv csoportokat lehet ltrehozni (vagy a nagycsoportban, vagy nllan), amelyek tbbletidt biztostanak a gyermekek szmra az alapkszsgek s kulcskompetencik elsajttsra.
10.Az voda nlkl mkd teleplseken vodt kell ltesteni, ahol pedig frhelyhiny van, ott bvteni kell azok szmt.
ltalnos iskola
11.A preventv csoportoknak az ltalnos iskolban, tdik, hatodik osztlyban is van haszna: a tanulk elzetesen feldolgozhatjk a tananyagot, annak „norml" menetben val meghallgatsa eltt, gy megknnytve annak feldolgozst.
12.Fell kell vizsglni a rugalmas beiskolzs rendszert, mivel az intzmnyeket arra sztnzi, hogy egyrszt iskolarett gyerekek maradjanak az vodban (minl tbben legyenek), msrszt rdekeltek abban, hogy a problms gyermekeket fogyatkoss minstsk, amely megengedhetetlen.
13.Jutalmazni kell azokat az oktatsi intzmnyeket, amelyekbl kzpfok oktatsi intzmnybe nyernek felvtelt kiemelked mrtkben a htrnyos helyzet tanulk, illetve hasonl arnyban jutnak el az rettsgi bizonytvnyig.
Kzpfok oktats
14.A szakiskolknak s fenntartiknak felelssget kell vllalniuk, hogy ne vljanak az ltalnos iskola utn perspektva nlkl marad, „cskkent rtk" tanulk gyjthelyeiv.
15.Az rettsgit ad kzpiskolban tovbbtanul htrnyos helyzet tanulk alanyi jogon kapjanak sztndjat.
16.Az Oktatsi Minisztrium hozzon ltre tehetsggondoz, a trsadalmi innovcit s mobilitst segt kzalaptvnyokat, a meglvket pedig rszestse kiemelt tmogatsban.
Felsoktats s a roma rtelmisg szerepe
17.Olyan tmogatsi eszkzket (sztndj, mentori tmogats stb.) kell bevezetni a roma fiatalok szmra, amelyek arra sztnzik ket, hogy egyrszt rettsgi vizsgt tegyenek, msrszt felsoktatsi intzmnybe iratkozzanak be. Olyan sztnzk bevezetst is meg kell fontolni, amelyek rvn javthat lenne a romk felsoktatsban val rszvtelnek s kpestsnek arnya.
18.j tpus sztndjprogramokat kell kidolgozni a roma hallgatk legmagasabb szint oktatsnak elsegtse cljbl annak rdekben, hogy kineveldhessen a roma civil trsadalom vezetinek j genercija.
19.Meg kell teremteni annak a lehetsgt, hogy a roma rtelmisgiek ne csupn a meglhets eszkzt keressk s lssk a kzssg javra vgzett munkban, hanem kialakuljon bennk egy olyan hivatstudat, amely ltal a hatron tli magyarsg krben vtizedes hagyomnyokkal br „npszolglat" rvn:
- szaktudsuknak, ismeretanyaguknak s tapasztalataiknak megfelelen segtik s gazdagtjk sajt kzssgeik lett;
- pldakpknt szolglnak kzssgeik szmra, megosztjk tapasztalataikat s megmutatjk a trsadalmi felemelkeds, boldoguls lehetsgeit;
a felnvekv nemzedkeket kpzik, tjukat egyengetik s felksztik ket a modern trsadalom keltette j kihvsokra, valamint;
- vezet szerepet vllalnak a lehet legtbb terleten, klnskppen a kzletben; nem felttlenl politikusknt, hanem szervezknt, tanrknt, vllalkozknt, illetve brmilyen egyb mdon.
Az integrlt oktats dilemmi
20.Egyedi esetekben a csaldi htrnyok iskolai lekpezdsei (tlkorossg, agresszivits), a beilleszkedsi zavarok elfogadhat alapjai lehetnek az egyni elklntsnek, azaz a problms tanul egyni felmentsnek a rendszeres raltogatsi ktelezettsg all, hiszen az ezekbl fakad htrnyok nem terhelhetk a tbbi tanulra. Az iskolnak s fenntartjnak azonban minden esetben gondoskodnia kell arrl, hogy a tanul szmra ms ton biztosthassk az iskola elvgzst, a boldoguls s szakmaszerzs alapjt.
21. A magntanulv nyilvntst minden esetben hivatalosan rgzteni kell
22.Az iskolai elvndorlst nem szabad tiltani, de szksges azt cskkenteni. Pldul azltal, hogy a krzeten kvli iskolba jrs tbbletkltsgeit a csaldnak kell viselnie, mg a kzponti tmogatsokat a krzeti iskolba jrk ignyelhetik. 23.Differencilt brezs rvn el kell ismerni azt a pedaggiai tbbletteljestmnyt, amely a htrnyos vagy halmozottan htrnyos helyzet tanulk oktatshoz szksges.
III. Foglalkoztats
Tarthatatlan helyzet - Aroma kzssgek tlnyom tbbsgt elfogadhatatlan mrtk tlagos munkanlklisg sjtja: a tartsan munkanlkliek arnya Magyarorszg egyes terletein elri a 70%-ot. Br a foglalkoztatspolitikai tervek jelents rszben hangslyos helyet foglal el a romk foglalkoztatsnak bvtse, a rosszul kivitelezett vagy elmaradt programok nem bizonyultak sikeresnek a romk munkaer-piaci integrcijnak tekintetben, amely pedig az egsz trsadalom rdeke lenne.
Trtnelmi determinci - Aromk alacsony foglalkoztatsnak kulcstnyezje az alacsony iskolzottsg. Akpzetlensgen tl azonban mg szmos egyb tnyez determinlja a magas munkanlklisget:
a) htrnyok - a magyar cignysg nagy rsze „hallra tlt" aprfalvas terleteken lakik;
b) kirekeszts - az etnikai hovatartozssal sszefgg htrnyos megklnbztets, faji diszkriminci;
c) a szocialista gazdasgi struktra sszeomlsa - a tervgazdlkods kiemelt gazatai (ptipar, bnyszat, nehzipar) tnkrementek, a hagyomnyosan nagy szm roma munkaert foglalkoztat terletek megszntek;
d) j tpus munkaer-kereslet - az j, piaci vllalkozsok a szakkpzett, magasan kvalifiklt munkaer irnt mutatnak ignyt;
e) nfoglalkoztatsi akadlyok - a megfelel tke, a vllalkozsi kszsgek s know-how hinya jelentsen neheztik a roma vllalkozsok indtst;
f) szegnysgi csapda - a jelenlegi rendszerben a csaldi sszjvedelem maximalizlsnak ignye az otthon maradsban tesz sokakat rdekeltt, mivel a szocilpolitikai tmogatsok bizonyos esetekben meghaladhatjk az adott krlmnyek kztt elrhet munkajvedelem mrtkt.
24.A szocilis seglyben rszeslk, illetve a foglalkoztatspolitikai eszkzkkel tmogatottak krt kln kell vlasztani.
25.Fel kell lpni a munkltat rszrl tapasztalhat htrnyos megklnbztets minden formja ellen, a htrnyos helyzet csoportok s kiemelten a romk foglalkoztatottsgnak nvelse rdekben.
26.Olyan sszetett foglalkoztatsi s szocilis ellt rendszert kell kialaktani, amely elssorban az aktivitst sztnzi s egyidejleg kpes kezelni a munkanlklisgbl s a szocilis helyzetbl fakad htrnyokat.
27.Adkedvezmnyeket s sztnzket kell biztostani annak a munkltatnak, amely romknak biztost elhelyezkedsi lehetsget (ez nem tekinthet etnikai „cmkzsnek", mivel a diszkrimincit ellenslyozza).
28.Az adrendszer talaktsa sorn clzottan cskkenteni kell a munkt terhel adkat s jrulkokat, a munkavllals elmozdtsnak szempontjait figyelembe vve.
29.Kiemelt tmogatsban kell rszesteni a kis- s kzpvllalkozsokat, illetve a mikrovllalkozsokat, amelyek a munkavllalk csaknem hromnegyedt foglalkoztatjk, abbl a clbl, hogy foglalkoztatsi potenciljukat ne vesztsk el, illetve nveljk.
30.A htrnyos helyzeteket foglalkoztat munkltatk jrulkfizetsi ktelezettsgt cskkenteni kell.
31.A vllalkozsokat anyagilag is rdekeltt kell tenni tbb roma foglalkoztatsban. Ezrt prhuzamosan, olyan szablyoz eszkzket kell kidolgozni, amelyek versenyelnyhz juttatjk a jelents arnyban htrnyos helyzet munkavllalkat alkalmaz profitrdekelt cgeket, pldul hitelpolitikai eszkzk vagy akr a kzbeszerzsi trvny mdostsa rvn.
32.A megyei s kistrsgi terletfejlesztsi szervezetek, helyi nkormnyzatok, munkagyi kzpontok s rintett alaptvnyok bevonsval vllalkozsi inkubtor-rendszert kell kialaktani, vllalkozsi oktatk alkalmazsval egyidejleg.
33.Mindenki szmra lehetsget kell biztostani az lethosszig tart tanulsban val rszvtelre, a jobb munkaer-piaci eslyek rdekben.
34.Megbzhat, etnikai bontsban gyjttt statisztikai adatokra van szksg a rendelkezsre ll negatv, azaz a munkanlklisgre vonatkozk helyett. Aszakpolitikai tervezs sorn azonban nagyobb segtsget nyjtana a klnbz vgzettsg s kor romk alkalmazinak gazati, tulajdonosi s egyb megoszlsnak, valamint annak ismerete, hogy milyen kritriumok tesznek bizonyos vllalkozsokat kpess arra, hogy a roma munkaert felszvjk s megtartsk.
35.Az oktatsi rendszernek hatkonyabban kell biztostania az olyan kszsgek s kpessgek elsajttst, amely irnt a munkaerpiacon vals kereslet mutatkozik.
36.Olyan rendszert kell kialaktani, amely a trsadalom legalsbb rtegei s leginkbb leszakad terletei szmra is elrhetv s megismerhetv teszi a leglnyegesebb plyzatokat, klns tekintettel a munkahelyteremt, szocilis, kzssgszervez, oktatsszervez s eslyegyenlsgi plyzati programokra.
37.Lehetsget kell biztostani a seglybl lk s rszorulk szmra, hogy kamatmentes gyorsklcsnhz juthassanak olyan elklntett pnzalapbl, amelyet legalbb rszben a kzponti kltsgvets finanszroz. 38.Ki kell dolgozni annak trvnyi szablyozst, hogy a mikrohitelezs elrhetv vljon a „nem bankkpesek", azaz olyan szemlyek szmra is, akiknek a magasnak tlt kockzat, a kis rrs s a nem teljests veszlye miatt a hagyomnyos bankszektor nem nyjt hitelt.
39.Ki kell terjeszteni a mikrohitelt nyjtk krt, gy meg kell teremteni annak a lehetsgt, hogy mikrohitelt ne csak banki engedllyel rendelkez szervezet nyjthasson. Eclbl rdemes megfontolni pldul a banki klcsnk mikrohitel nyjtsa cljbl trtn tovbbklcsnzst, illetve cskkenteni a hitelintzetekre nehezed adminisztratv terheket.
40.Biztostani kell a hitelfelvevk s klnsen a mikrovl-lalkozsok alapti szmra a legszlesebb kr zleti tmogat szolgltatsokhoz val hozzfrst, idertve a kpzst, tancsadst, pnzgyi oktatst stb.
41.Ltre kell hozni a csaldi csdbiztos intzmnyt (keresztnydemokrata kezdemnyezs), melynek rtelmben a fizetskptelenn vlt csaldok vdelmre csdbiztost rendelhetne ki a brsg. Az llami segtsgnyjts mindenkppen jvedelmezbb a nemzetgazdasg szmra is, mint ha a csaldok elszegnyednek s taln vglegesen kiesnek a munkaerpiacrl. 42.Kzponti kltsgvetsbl finanszrozott, szocilis alapszolgltatsknt elltott falu- s tanyagondnoki rendszert kell kipteni a htrnyos helyzet, intzmny- s szolgltatshinyos teleplseken, az aprfalvakban s tanyai trsgekben.
43.Fejleszteni kell a kzlekedsi infrastruktrt a munkaer terleti mobilitsnak segtsre.
IV. Telepfelszmols s egszsggy
44.A nyomortelepeken lk szma rohamosan cskkent az elmlt vekben, gy sszer nem teljes egszben megszntetni a telepeket, hanem rszben feljtsok s kzmvests rvn fejleszteni azokat, az elklnts mrtkt cskkenteni.
45.A nyomortelepek megszntetst s/vagy fejlesztst a hatsgok s a helyi nkormnyzatok egyttesen kell, hogy vghezvigyk, a romk lakhatsnak megfelel biztostsval s az rintettek emberi jogainak maradktalan tiszteletben tartsval.
46.Mindenki szmra elrhetv kell tenni a megelz szrseket s rehabilitcis kezelseket.
47.Az egszsggyi intzmnyeknek ktelez s kzrthet tjkoztatst kell nyjtaniuk a betegek jogairl.
48.Az egszsggyben tapasztalhat mindennapos, tlnyomrszt a nket sjt diszkriminatv eljrsokat meg kell szntetni. Ki kell vizsglni pldul az olyan jogsrtseket, mint pldul a roma anyk elklntse a szlszeti osztlyokon.
V. Komplex fejleszts s krzistrkp
Hallra tlt rgik - Azok a trsgek, ahol a legslyosabb trsadalmi s gazdasgi htrnyok koncentrldnak, komoly problmt jelentenek a trsadalom egsze szmra: a leszakad terletek szegnyeibl minduntalan jra feltltdik a seglyre szorul nagyvrosi npessg, gyaraptja az nknyes laksfoglalk, a hajlktalanok, az alkalmi munksok, a koldusok npes tbort, s bvtve jratermeli az egsz trsadalmat rint szocilis s gazdasgi feszltsgeket. A postk bezrsa, a vasti s autbusz-kzlekeds cskkentse vagy megszntetse gyakorlatilag hallra tl bizonyos apr-falvakat: a htrnyos helyzet romknak tbb mint a fele ilyen kisteleplseken l.
Fldrajzilag koncentrld nyomor – A mlyszegnysg fldrajzilag koncentrldik az orszgban: a legklnbzbb htrnyokat (alacsony iskolai vgzettsg, munkanlklisg, vrhat letkor stb.) felmr kutatsok rendre egymst fed szegnysgtrkpeket rajzolnak ki. Ilyen sszefgg terletek kialakulst kvethetjk nyomon a Cserehton s az Ormnsgban, s kialakulflben van tbbfel az orszg szakkeleti s dli peremn, ahol az aprfalvakban l lakossg csapdahelyzetbe, st nyomorspirlba kerlt. Az ilyen trsgekben koncentrld npessg esetben akr a jelenlegi, borzalmas letminsg szinten tartsa is rengeteg pnzt emszt fel, a helyzet megoldatlansga pedig hossz tvon megbnthatja a kltsgvetst s belthatatlan feszltsgeket okozhat.
„Lthatatlan" kistrsgek – A htrnyos helyzet kistrsgek fejlesztsre elklntett forrsok, amelyek felhasznlsrl az adott kistrsgek vagy azok trsulsai dnthetnek, eurpai szinten nem lteznek. AStrukturlis Alapok vonatkoz clkitzsei szerint azokat a rgikat kell fejleszteni, ahol az egy fre es GDP vsrler-paritson mrt rtke nem ri el az unis tlag 75%-t, illetve amelyek szerkezeti talakulsokkal kzdenek. Ezek a clkitzsek azonban csupn a Statisztikai Cl Terleti Egysgek Nmenklatrja (NUTS) szerinti III-as, illetve II-es besorols terletek esetben rtelmezhet, mg a NUTS IV-es besorols, a regionlis tlagbl akrmennyire „kilg" kistrsgek fejlesztse tagllami hatskr, azaz stratgiai referenciakeretkben (jelen esetben az j Magyarorszg Fejlesztsi Tervben) a nemzeti kormnyok dntik el, hogy azt prioritsnak tekintik-e vagy sem.
Tzoltsszer, komplex programok - Atbbfle htrnyt egyest, „gettsod" trsgek azonnali, jelents forrsokat ignyl, a problmkat egyidejleg a maguk sszetettsgben orvosolni kpes „tzoltsszer" kezelst kvnnak. Aszakadkszer interregionlis klnbsgek ltal jellemezhet „beragadt" trsgek az ssztrsadalmi fejldst gtoljk. Ahelyzet hasonlatos egy plet feljtshoz: a falakon ttong repedseket s lyukakat elszr be kell tmni, s csak azutn lehet hozzfogni az egsz rekonstrukcijhoz. Arendkvl kltsges komplex fejleszts s szintbe hozs ebben az esetben mg mindig olcsbb lesz, mint ha a problmk halmozdnak s egyszerre rszakadnak a gazdasgra.
49.tfog vlsgtrkp felrajzolsa, az azonnali cselekvst ignyl, leginkbb leszakad trsgek fldrajzi behatrolsa.
50.Eurpai szinten elklntett fejlesztsi forrsok a fenti, leghtrnyosabb helyzet NUTS IV-es kistrsgek rszre a Strukturlis Alapokon bell. 51.Az Strukturlis s Kohzis Alapok programjai kztt, illetve a kzponti kltsgvetsbl tmogatott fejlesztsi plyzatok kztti teljes tjrhatsg biztostsa a minl nagyobb forrsallokci rdekben.
52.Az egy-egy nagyobb statisztikai rgiba tartoz terleteken a kisebb fldrajzi egysgek kztt, azok egyedi szksgleteihez igaztva kell elosztani a forrsokat, nem pedig fnyr-elv alapjn. 53.A jlti rendszer rgispecifikus talaktsnak megfontolsa: akr olyan tmogatsi formk bevezetse, amelyeket az orszg ms terletein nem lehet, de nem is szksges alkalmazni, kizrlag a vlsgtrkp ltal feltntetett terleteken.
54.A jelenlegi ksrleti (pilot) jelleg, helyi programok mellett nagyobb volumen infrastrukturlis s kpzsi programok egyttesre lenne szksg, a trsadalmi megjulsi, trsadalmi infrastruktra, kzlekedsi s regionlis operatv programok sszekapcsolsa rvn. 55.A munkahelyek kzelbe val kltzs tmogatsa az j hzak gettsod trsgekben val ptsnek finanszrozsa helyett s egyidejleg az als tagozatos s vodai oktats megrzse vagy jraalaktsa, a fels tagozatos s magasabb szint iskolk regionlis trsulsainak kiemelt tmogatsval egyetemben.
56.Utak s kzmvek srgs ptse s helyrelltsa, tfog s intenzv infrastruktrafejleszts beindtsa (csatornzs, ramellts, elektromos ram s gzellts biztostsa).
57.Kiterjedt llami brszubvencis programokkal cskkenteni a brterheket a vlsgterleteken, hogy bevonzzk a munkahelyteremt vllalkozsokat.
58.Ellenslyozni azokat a tbbletkltsgeket is, amelyek e vllalkozsok rszre a mainstream gazdasgi vrkeringsen kvli, „eldugott" teleplsen val mkdsbl addnak.
59.Azokban a kistrsgekben, ahol ez lehetsges, kiemelt tmogatsban kell rszesteni a munkalehetsget biztost mezgazdasgi vllalkozsokat, gy a csaldi birtokokat s mezgazdasgi kiszemeket.
60.Meg kell fontolni a mveletlen, parlagon hagyott fldek alternatv felhasznlst, pldul krnyezetvdelmi, turisztikai s/vagy a megjul energiaforrsokkal kapcsolatos fejlesztsek s beruhzsok rvn.
Jrka Lvia
http://www.magyarszemle.hu/szamok/2009/5/Hatvan_javaslat
j folyam XVIII. 9-10. szm
|