//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
10. Szatmri-Karmanoczki Emlia: Mliusz Juhsz
Pter helye s szerepe 2. rsz

Szatmri-Karmanoczki Emlia

Srospataki Fzetek 2007/1. (2007) http://www.srta.hu/etn/files/okt_profil/pub_srta_8.doc.

MLIUSZ JUHSZ PTER helye s szerepe a magyar-orszgi reformciban 2. rsz VI/B-VIII.

 

B) Zsinatok s hitvitk

            Debrecenben mr 1551-ben is tartottak protestns zsinatot, teht ht vvel Mliusz rkezse eltt. A zsinatok tartsnak igazi idejrl azonban Mliusz pspksge alatt beszlhetnk.

            Az 1559-es els magyar reformtus zsinaton Marosvsrhelyen Mliusz Dvid Ferenccel s Heltai Gsprral egytt harcolt a luthernizmus ellen, akikkel mg 1559. augusztus 18-n rsba foglalta a reformtus hitelveket (Marosvsrhelyi Hitvalls). Ezzel nem zrult le a harc. Az erdlyi szsz luthernusok mg vek mlva is tmadtak: bevdoltk a debreceni eklzsit klfldi fejedelmeknl s egyetemeknl, hogy az elvet minden hitgazatot s trvnyt.

            1561-ben Nagyvradon, Debrecenben s Egerben tartottak zsinatot. Az egri, a hitkrt s vallsukrt ldztt egri s egervlgyi reformtusoknak Ferdinnd eltti nvdelmk megszervezsre volt egybegyjtve. Verancsics Antal a trk udvarnl vgzett kvetsge jutalmul 1557-ben megkapta Egervr parancsnoksgt s az egri pspksget. Mr 1560. janur 20-n panaszolta a kirlynak, hogy „a jszbernyiek azrt akarnak ellene a kirlyhoz Bcsbe kveteket kldeni, mert ket Luther-kvetstl eltiltja s terhkre van, mert nem engedik magokat a katholikus kegyessg tra visszahvatni.”[33] Ngy hnappal ksbb mr azt llaptja meg, hogy Egerben s a szomszdsgokban a kznp, a nemessg s a katonk tbbsge is luthernus. Verancsics erre felszltotta a prdiktorokat, hogy hagyjk el a pspksget vagy trjenek vissza a katolikus hitre. Amennyiben ennek nem tesznek eleget, akkor brtnbe veti ket. Miutn a prdiktorok nem tettek eleget a felszltsnak, rizetbe vette ket az egri pspk. A katonk erre tmegesen felzendltek s azzal fenyegettek, hogy mindannyian elhagyjk a vrost, st a np is velk tart, azaz Eger egszen rizet nlkl marad. Verancsics trt tevkenysge s zaklatsai ellen az egri protestnsok hitvallst kvntak megfogalmazni. A katolikus elljrk sszeeskvssel s prttssel vdoltk ket a kirlynl, ti hogy az j egyhz a kirly ellen tr. A protestnsok Mliuszhoz fordultak segtsgrt, hogy igazoljk a kirly eltt rtatlansgukat a vdakkal szemben. „… miknt mr a sz.kir. felsgtek biztosainak s kveteinek megmutattuk, hogy a mi szvetkezsnk nem kirlyi felsgtek ellen trtnt, hanem a hit s dvssg gyben, az igaz valls, tudomny s lelkeink dvrt; gy most is az Istennel bizonytjuk, hogy az lelkeink tpllatrt s dvrt lett.”[34]

            Mr kszen volt az a terjedelmes hitvalls (Confessio Debreciensis), melyet ekkor adott t az egervlgyieknek Mliusz. Szerzi voltak mg rajta kvl: Szegedi Gergely s Czegldi Gyrgy. Van olyan felfogs is, mely egyedl Mliusz mvnek tekinti, melyhez trsai csupn az anyag sszegyjtsvel jrultak hozz. Maga Mliusz is 1564-ben a hitvallst a maga munkjnak mondja.

            A hitvalls hatrozottan helvt irny. Puritn erklcsket s egyhzi szolglatot kvetel; az istentiszteletbl kizr az evanglium szellemvel ellenkez minden szertartst, elveti a blvnyoknak, oltroknak, kpeknek nemcsak tisztelett, de jelenltt is, elutastja a flbegynst; a purgatriumot „rdgi kltemnynek”[35] nevezi. Tagadja a katolikus tlnyegls dogmjt, azt vallja, hogy az rvacsorban „nem testileg kzltetik a Krisztus teste a testtel, hanem szellemileg”[36] a llekkel. Elveti a j cselekedetek rdemes voltt, s a hit ltal val megigazulst hirdeti. Teolgiai magyarzatait egyszer nyelven s jl rthet pldkkal trta a hvek el. „Emberi rdem az dvssget pp gy soha el nem ri, mint a cigny, lovn a trk lovast, a teknsbka a nyulat.”[37]

            Aktulis trsadalmi krdsekben is eligaztst adott. A „hatsg” nla Isten rendelse „a jk vdelmre s a rosszak irtsra”.[38] Meghatrozta a trvnyes hatsg ktelessgeit: „Harcoljanak a hazrt s gyeljenek fel annak vdelmre. Az akadmikat s iskolkat, melyek az ige vetemnyes kertei, az orszg jvedelmbl gondozzk. Vesztsk el a gonosztevket, rablkat, oltsk ki a zsivnybandkat, bntessk testi hatalommal a megcfolt, makacs s igazsgnak nem enged eretnekeket. […] Ne puszttsk ki s ne raboljk el erszakkal trvnytelenl amaz isteni parancs ellenre: Ne lopj! az alattvalk rksgt s birtokait. […] Mert valamint magnos embernek nem szabad az Isten trvnye ellen elrabolni a msok javait, gy a hatsgnak sem szabad az. A trvnyes adn fell semmit sem szabad kicsikarnia.”[39]

            Ezzel egytt megfogalmazta azt is, hogy mivel tartoznak az alattvalk a hatsgoknak. Tisztelettel, flelemmel, adval s illetkekkel brkbl s jszgaik jvedelmbl.

            sszecsengenek ezek az elvek a csak ksbb, 1562-ben Bullinger ltal megfogalmazott II. Helvt Hitvallsnak a vilgi felsbbsgrl s az alattvalk ktelessgrl szl tantsval. Eszerint „Minden felsbbsget maga Isten rendelt az ember bkessgre, nyugalmra, mgpedig gy, hogy e vilgon az els helyet foglalja el.” (XXX. fejezet)[40] Az alattvalk ktelessgt is meghatrozta Bullinger u.itt: „…minden alattval ismerje fel a felsbbsgben Isten jttemnyt. Tiszteljk s becsljk a felsbbsget, mint Isten szolgjt, szeressk, jrjanak kedvben s imdkozzanak rte, mint atyjukrt, tovbb engedelmeskedjenek minden jogos s mltnyos rendelkezsnek. Vgl pedig fizessk hsgesen s szvesen a vmokat s adkat s ms ilyen termszet szolgltatsokat. […] Aki ellene tmad a felsbbsgnek, Isten slyos haragjt vonja magra. Eltljk teht a felsbbsg minden megvetjt, a lzadkat, az llam ellensgeit s a prtt semmirekellket, egyszval mindazokat, akik akr nyltan, akr alattomban kibjnak elrt ktelessgeik all.” (XXX. fejezet)[41]

            Mliusz az alattvali engedelmessgnek egyetlen hatrt szab: „Mindazokban miket csak az Isten ellen nem parancsol a hatsg, engedelmeskedni kell annak. De ha valamit a termszeti trvny avagy az Isten dicssge s trvnye ellen parancsol: abban a hatsgnak sem kell engedelmeskedni. Mert inkbb kell flni Istentl mint emberektl.”[42]

            „Ktflk a hatsgok: jk s rosszak. [Isten] a rossz fejedelmek ltal, kiket az bosszjbl ad mint az haragjnak ostorait, haragjt mutatja ki a fld laki ellen. […] Engedelmeskednnk kell pedig az rrt s lelkiismeretrt mg a rosszaknak s gonoszoknak is, kik trvnyes hatalommal brnak. … s mint Krisztus parancsolta, hogy a hitetlen csszrnak is adjuk meg az adt.”[43]

            Ez az alattvalk ktelessge. Az tlet s bntets pedig Isten; ez adhat bizodalmat a npnek. „Meg fogja pedig az r bntetni, s el fogja trleni a gonosz s zsarnok fejedelmeket, mint az haragjnak szolgit, vesszeit s plcit. […] A j fejedelmek az isteni knyrletessg, irgalom szolgi, az isteni ernyek tkrei s kpei. […] A j fejedelmeknek az Istent kell kvetniek s semmit nem kell trvnytelenl az Isten s orszguk trvnye s rendelse ellen cselekednik.”[44] „Ha a trvnyes hatsgok hatalmukat igazsgosan brjk, engedelmeskednnk kell nknk, mert ez kirlyi jog. Teht sem ellenk nem kell szeglnnk, sem ajndokul nem kell javainkat nekik oda adnunk, mivel az r parancsolja, hogy mindenek engedelmeskedjenek a hitetlen kirlynak. […] Az tletet Istenre kell bzni, aki megbnteti mint rablkat s tolvajokat mindazokat, akik az Isten s termszet trvnye ellen benyelik alattvalik javait. De ha Isten trvnye ellen parancsolnak valamit, pldul hogy a blvnyokat imdjuk, raboljunk s igazsgtalanul ljk meg az rtatlanokat, teljessggel nem kell nekik engedelmeskednnk.”[45] Ktelessg s parancs, isteni trvny teht az engedelmessg, melynek hatra egyedl a bnre val felszlts megtagadsa. „Ne vtkezz az Isten ellen, fldi urad kedvrt.”[46]

            Korntsem akarja teht Mliusz a feudlis trsadalom megvltoztatst, de abban trvnyessget kvetel. Gtat kvn szabni a mrtktelen terhekkel s a felsbbsgek tlkapsaival szemben.

            Eredetileg a luthernusok hirdettk az engedelmessget, a klvinistk pedig az n. ellenlls jogt. Luther az 1523. vi, A vilgi hatalmassgrl cm rsban foglalkozott e krdskrrel. A szerz itt Pl apostolt idzi: „Minden llek engedelmeskedjk a fels hatalmassgoknak, mert nincsen hatalmassg, hanem csak Istentl: s amely hatalmassgok vannak, az Istentl rendeltettek” (Rm 13,1). A jog birtokosainak kedvez Luther: „Nem lenne helyes, ha az urak elejtenk jogukat a robotra, mert a parasztnak terhekkel kell megrakodva lennie, klnben elpajkosodik.”[47]

            Klvin ellenllsi tanban viszont „a nptl szervezett bizonyos felsbbsgek”[48] az ellenllsi jog lettemnyesei. Az egyes ember e felfogs szerint sem lzadhat az uralkod ellen, mg ha az zsarnok is.

            Mliusznl nem szerepel ez az ellenllsi jog. Ez is bizonytja, hogy nem nevezhet egyszeren „magyar Klvinnak”, ahogy ezt nhny egyhztrtnsz tette. Teolgijnak jellemzje inkbb az eredetisge. Br jl ismerte kora hittudsainak teolgiai rendszereit, s azoknak elemeit felhasznlta, de gy, ahogy ez szmra s a hazai viszonyokra alkalmazva szerinte elfogadhat s helyes volt. Jelen esetben azt bizonytotta Ferdinnd eltt, hogy semmi olyat nem tesznek s nem hirdetnek az egri protestnsok, ami a kirly, a pspk vagy az urak tekintlyt srten, hatalmt tagadn, ellenk lztana. k csak hitket nem akarjk megtagadni.

            Mliusz debreceni mkdse idejn nagy hatssal volt sokakra a Felvidken s Erdlyben vek ta agitl s vitz Francesco Stancaro krisztolgija, mely szerint Jzus Krisztus igaz Isten s igaz ember, csak emberi termszete szerint kzbenjr. Hiba ztk el Stancarot, a magvak mr el voltak hintve.

            Hamar behatoltak a vrosba az szak-olasz, dlkelet-svjci antitrinitrius hitttelek is, elszr Krspeterdi Arany Tams fellpse nyomn. Azt hirdette, hogy Krisztus nem Isten, hanem csak Istennek fia s embernek fia. Mint ilyen, kisebb az Atynl, csak fpapi kzbenjr, amit az bizonyt, hogy meghalt s az Atytl tmasztatott fel. A Szentllek sem ms szerinte, mint Isten ajndka; azaz tagadta a hrom szemlyt a Szenthromsgban. „A Krisztus nem Isten - gymond -, hanem csak Istennek fia s embernek fia, mert az rs sehol nyilvn Istennek nem mondgya, hanem embernek finak mondgya. Azt is mongya, hogy kssebb Attynl, megholt, Attytl tmasztatott fl, kldetett pap, kzbenjr, kr Attytl, Attynak knyrg, hogy ne hadgya, megdicstse.”[49]

Mliusz Arany Tams elleni vitairatnak elszavbl – melyet Huszr Gl, a knyv kinyomtatja rt – kiderl, hogy Aranynak szndka volt nzeteinek Debrecenbe is hveket szerezni. „ …szlok rvid beszddel csak az minapi disputcikrl, kiket Aran T. nagy kszlettel alattomba a ti vrastokba be hozott s indejtott vala. Egy elben mennyi sok jmbor keresztyneket hborejtott vala meg az Arrinus tvelgsivel s az Isten ellen val egyb sok eretneksgivel.”[50]

            Mliusz felismerte az egyhzt fenyeget veszlyt, ezrt hamar felvette a harcot. Az 1561. november 30-tl december 14-ig tart templomi vitn Arany visszavonta tanait, s reverzlist adott magrl: „n Keres Peterdi Arany Tams vallst s bizonysgot teszek az egy Istennek, Atya Istennek, Fi Istennek, Szentllek Istennek, mind itt az N. Trk Jnos uram hzban val nemes uraim eltt, ti Gergel pap debreceni plbnos, […] Somogyi Pter pap, pspk […], Gl pap, Mikls pap stb. eltt az n hitem szernt az mint megeskdtem az prdiktor uraim eltt, szabad akaratom szernt, hogy ezek ez vallsok, akiket Istennek szjbl ez n levelemben megirattam, igazak, s az n elbbi tvelygseim, kik ellene vltanak ezeknek, hamisak…”[51] Ksbb mgis az unitriusokhoz csatlakozott.

            1566-ban Egri Lukcs lpett fel. sem tartotta a Fit s Szentlelket az Atyval egyenlnek s mindkettt az Atytl szrmaztatta.

            Kroli Gspr az ltala sszehvott 1566-os gnci zsinaton kvnta rendezni a krdst. A zsinat sszelt, de Egrit nem lehetett rbrni tanai visszavonsra. Kroli ekkor Mliuszhoz fordult segtsgrt. 1568. janur 5-re hvtak ssze zsinatot a reformlt egyhzak szmra Szikszra. Ez a zsinat nem lt ssze, ezrt jnak az sszehvsra kerlt sor, melyet mg ugyanabban a hnapban Kassn meg is tartottak. Mliusz s a zsinat eretneknek nyilvntotta Egri tanait, s mivel nem llt el ezektl, a zsinat fogsgra tlte, ahonnan csak t v mlva, tanai megtagadsval szabadulhatott (msok szerint jszi brtnben halt meg 1574-ben).

            Legnagyobb hitvitit Mliusz Dvid Ferenccel vvta, aki korbban katolikus papbl lett elbb luthernus pspk, majd reformtus (1559), ppen Mliusz hatsra. Dvid azonban az 1566. mrcius 15-i tordai zsinaton mr unitrius tanokat hirdetett. Ezen a zsinaton kezddtt a Szenthromsg tana elleni els nylt tmads, mely tanokat Dvid mellett Blandrata Gyrgy, Jnos Zsigmond fejedelem udvari orvosa is kpviselt. Tantsuk lnyege, hogy Isten gy lnyegre, mint szemlyre nzve csak egy.

            A vitt nem tudtk Tordn lezrni, gy ez v prilisban a gyulafehrvri zsinaton is folytattk. Dvidk tovbbra is hirdettk, hogy a Fi csak megistenlt ember, a Szentllek pedig nem ms, mint az Atya kisugrz ereje, azaz mindkett az Atynak alrendelt.

            A klvinistk mjus 19-re jabb zsinatot hvtak ssze Marosvsrhelyre. Dvid ezen a zsinaton az egyhzban hasznlt ktt, a Heidelbergi Ktt sajt tanai rtelmben tdolgozta. Az tdolgozott szveget az unitriusok Mliuszk el terjesztettk. Vgl a kzsen megllaptott szveg 1566-ban Kolozsvrott Heltai Gspr nyomdjban jelent meg. Az eredetibl kihagytak 26 krdst s ezek helybe ugyanannyi jat iktattak be. A betoldott anyag jelents rszn Dvid s Blandrata szelleme az uralkod, vgeredmnyben mgis kompromisszumnak tekinthet ez az tdolgozs. Az antitrinitarizmus kibontakozst azonban nem lehetett kompromisszumokkal feltartztatni. Erre Mliusz hamarosan rjtt, s ekkor j utat kezdett. Hozzfogott egyhza bels megerstshez.

Az 1567-es debreceni zsinat

            Mliusz a gyzelem remnyben 1567. februr 24-re ismt zsinatot hvott egybe. Itt akart vgleg megmrkzni Dviddal. De az unitriusok kzl senki nem jelent meg. Mindazonltal a zsinatot megtartottk. A hrom napig tart gylst (februr 24-26) egyhzszervez zsinatnak nevezi az egyhztrtnelem. A zsinat egyben a tiszntli egyhzkerlet kialakulsnak is jelents llomsa, mert itt voltak elszr egytt a fokozatosan sszekovcsoldott hatalmas egyhztest 14 egyhzmegyjnek kpviseli, lkn az espereseikkel. Mliusz meghvta a szomszdos tiszninneni megyket is, melyek kzl hromnak meg is jelentek a megbzottai. Ez is mutatja, hogy a zsinat egybehvja a terleti illetkessgt meghalad egyetemes intzked szerepet sznt a zsinatnak. Legfbb intzkedsei voltak:

1. Tagadtk az antitrinitrizmus tantsait.

2. Mliusz elterjesztsre a zsinat bevette a Bullinger-fle n. II. Helvt Hitvallst s elfogadta a Bza-fle hitvallst.

3. Megbztk Mliuszt kt hitvalls s egy knonosknyv elksztsvel.

            A debreceni zsinat minden intzkedse sorsdnt jelentsg volt nemcsak a tiszntli egyhzkerlet, hanem az egsz magyar reformtus egyhz tovbbi letre nzve.

            A knonosknyv bevezetsben s zradkban kihangslyozzk, hogy a II. Helvt Hitvallst a genfi egyhz tantsaival egytt vettk be. Kinylvntsa ez a Klvin s Bza teolgijval val azonosulsnak, annak elfogadsnak. Az ifj magyar reformtus egyhz ebben az rtelemben szerves rsze lett az eurpai reformtus egyhzak kzssgnek, miutn a II. Helvt Hitvallst a svjci kantonok tbbsge (pl. Zrich, Genf, Bern), majd a pfalzi s skciai egyhzak mg 1566-ban elfogadtk s ksbb a francik s lengyelek is kvettk pldjukat.

            A zsinat hatrozatait s munklatait hrom knyvbe foglaltk. Az elst Mliusz latinul rta, s a fejedelemnek ajnlotta. Ennek cme magyarra fordtva: Rvid hitvallsa a debreceni zsinatra egybehvott psztoroknak. A msodik knyvet, A Debrecenbe sszegylt keresztyn prdiktoroknak igaz s Szentrs szerint val vallsuk cmmel magyarul fogalmazta a szerz, hiszen ezt a debreceni, kassai, nagyvradi, nagyszombati kereskedknek, „ros npeknek” ajnlotta. s ezen a zsinaton szletett meg az Articuli Maires; a Magyarorszgi Reformtus Egyhz legels trvnyknyve, a magyar protestns egyhzjog alapforrsa, mely az egyhzkormnyzat alakjt is meghatrozta.

            A latin hitvallsnak – mely 12 cikket tartalmaz – kb. a ktharmadt, a magyarnak – mely eredetileg 14 cikkbl llt, m csak hinyosan maradt fenn – mintegy a felt szenteli Mliusz az athanasiosi Szenthromsg-tan vdelmnek Dvidk tteleivel szemben. Emellett ms teolgiai krdsekkel is foglalkozott, gy mint a predesztincival, rvacsoratannal, a halottak hall utni llapotval.

            A magyar szveg hitvallsban, melyet a pspk a kereskedknek sznt, az Isten akaratval egyez s az azzal ellenkez kereskedsrl rt. Jnak azt a kereskedst tartja, amely megfelel az ltala meghatrozott elveknek:

1. Isten nevben, az tisztessgre s az egyhz plsre legyen.

2. Az ember elsdleges feladata Isten orszgnak keresse. E szerint nem lehet fontosabb a kereskeds s vagyonszerzs, mint az Isten dolgaival val foglalatossg.

3. Csalssal ne szerezzen senki tbbet; igazsgos mrtket kvn.

4. Az adt s minden ms kztartozst teljestsk a kereskedk.

Termszetesen ebben a mvben is komolyan foglalkozik teolgiai krdsekkel, melyeket elssorban az antitrinitarizmussal szemben fogalmazott meg Mliusz. Elterjesztst ez esetben a gylekezetek s a trsadalom legmozgkonyabb tagjaira bzta. Ennek megfelelen alakult a hitvalls tartalma, felptse s stlusa is. Nem egyszer fordtsa ez teht a latin hitvallsnak, hanem npszer jrafogalmazsa.

            E mvnek cljt, vagyis az Isten akarata szerinti kereskedst gy tnik nem rte el, hiszen egy vvel ksbb mg mint komoly problmrl szl a kereskedk „bneirl”: „… a katona rend utn k [az ros np] merltek be a bnbe: Csalrdsg a marhavtelbe s lops, csalrdsg s lops a harmincadlsba, lops, sok hamis eskvs az eladsba; sokaknak semmi gongyok a Isten tisztessgre nincsen, jjel-nappal csak a marhakeressbe jr, nyomorult szegnyeket nem tpll, hanem csak mint egy mszrszkre hzlalt tulok magt hzlallya, irigysg, lnoksg, uzsora s egyb sok vadhs benne. Ht igazn kereskeggyetek, Isten ldsa gazdagtson, ne a Stn gynyrkdtet hazugsga …”[52]

            Az Articuli Maiores (’Nagyobb cikkek’) cm knonosknyv jelentsge az, hogy az unitriusokkal harcban ll reformtus egyhz legfontosabb tanbeli, szervezeti, kormnyzati, fegyelmezsi s korabeli letkrdseit vlaszolta meg 74 cikkben. A Biblit trvnyhoz forrsknt szerepelteti. Eszerint az egyhzi trvnyszk llaptja meg a bnssget, melyrt az egyhzbl val kirekeszts jr. Az tlet kimondsa s vgrehajtsa mr a vilgi hatsgnak a dolga. Kifejezi azon ignyt, hogy a vilgi brsg is szentrsi rendelkezsek szerint mkdjn. Megrja azokat a magisztrtusokat, amelyek Werbczi trvnyknyvt, vagy brmilyen emberi trvnyt a Biblia el helyezik. „A kirlyok, fejedelmek, trvnyhatsgok, tisztviselk s  brk szentek s feddhetetlenek legyenek, s igazsgosan uralkodjanak. […] A fejedelmek tartsk kezknl a Biblit, s tegyk elibe az Istennek Mzesnl s a prftknl megrott trvnyt minden csszr parancsainak. […] Az isteni trvny s igazsgszolgltats legyen minden npek trvnynek s igazsgszolgltatsnak szvtneke s szablyozja. […] Egyetemes parancs ez a fejedelmekhez: «A gonosztevket ne engedjtek lni» 2 Mz 21,22 «A fejedelmek azrt viselik a fegyvert, hogy megbntessk a gonoszokat» 2Rm 13 […] De haj. Most a fejedelmek palotja tmve van e rosszak znvel: keveset tallunk, akik e bnket krhoztatjk, igazn s jzanon lnek.” (LVI. cikk)[53] A hatalmasok eszerint nem tltik be Istentl kapott feladatukat. Ez azonban nem mentesti az alattvalkat ktelessgk all, akik tovbbra is engedelmessggel, tisztelettel, adval, dzsmval s ms illetmnyekkel s jvedelmekkel tartoznak a „hatsgoknak”. Brmelyik fl mulasztja el ktelessgt, vtkezik vele, bnt kvet el. A fejedelmek s alattvalk viszonya Mliusznl a termszet trvnye alapjn teht jogok s ktelessgek klcsnssgn alapul. „Teht midn a fejedelmek nem adjk meg az alattvalknak tartozsukat, amint az a np vtkezik, mely nem adja meg a fejedelemnek, ami az v: pp gy vtkeznek a fejedelmek, ha oltalmazhatnnak s nem oltalmaznak.”[54] Ha pedig ennek teljestsre kptelenek, akkor alattvalik adjbl s minden ms szolgltatsaibl engedni tartoznak, mert a munka nlkl (itt az „oltalmazs” elmulasztsval) vett jutalom a lops egy neme. Ezzel a szerz radiklis hangot t meg, amihez hasonl inkbb csak a parasztmozgalmak eszmevilgban fordult el. Ez a gondolat a debreceni tzsr-kalmr rdekkrbl s a vros sajtos politikai helyzetbl szrmazhatott. A hrom orszgrsz, a kirlyi, az erdlyi s a trk hdoltsgi terlet sszeszgellsben fekv Debrecen klnleges problmja volt, hogy hrom tkz hatalom feszltsgben kellett lnie. Behdolt a trknek, mert vdelmrl senki sem gondoskodott, de e magatartsrt neheztelt r a bcsi udvar. Nincs mg kt ve, hogy a Habsburgok zsoldjban ll Szkely Antal feldlta s kifosztotta a vrost (1565), mert bkjt a trknek val adfizets rn biztostotta. Debrecen krdsv vlt ezutn, hogy mi jogon sarcolja a vrost a kirly, ha nem tudja megvdeni a trktl. De Mliusz krdsben sok szz, trknek behdolt falu krdse is benne volt: Mirt kell adt fizetni a magyar fldesrnak, ha ennek ellenrtkt, a vdettsget nem tudja biztostani? Mi ez, ha nem lops? „Mert minden hatalmassg Istentl van: teht szksg mindenkinek engedelmeskedni. Innen erednek az alattvalknak elpusztulsai, kifosztsai, mely rosszakban a fejedelmek a bnsk, midn megtiltjk, hogy ne vessk msok al magokat, pedig ket azok zsarnoksgtl nem tudjk megvdeni.”[55]

            Ennek kimondst nem lztsnak sznta Mliusz, inkbb a vros behdolst akarta igazolni vele, s mg mindig hitt a fejedelmek magatartsnak megvltoztathatsgban, jobbthatsgban. De fkppen Istentl rendelt ktelessge, mert „… akarja s parancsolja az r, hogy a kirlyokat s fejedelmeket meg kell feddeni” (LXXI. cikk).[56] A bns fejedelmeket meg kell feddeni s el kell tiltani Isten igjnek a hallgatstl s a skramentumokkal val lstl, vgs soron pedig ki kell kzsteni ket az egyhzbl is.

            A jobbgyok rdekeit s rzseit fejezte ki Mliusz akkor is, amikor lopsnak nevezte azt, ha a fejedelmek, hatsgok igaztalanul elnyomjk s sarcoljk alattvalikat. Az ilyen trvnyek vgrehajtsa azonban a feudlis viszonyok kztt csak illzi maradt.

            E zsinat utn is folytatdott a nylt hitvita.

            Az 1568. janur 6-i tordai orszggylsi trvny mindentt megengedte az Evanglium szabad hirdetst, s jbl kimondta a prdiktor szabad vlasztst.

            Az 1568. mrcius 8-17-i gyulafehrvri zsinaton tallkozott jra Mliusz s Dvid. A zsinaton megjelent a fejedelem is, s vele Cski Mihly kancellr, Bks Gspr bels titkos kamars ms udvari femberekkel. A zsinat tmja volt a Szenthromsg s Jzus Krisztus rktl val szletsnek krdse. A vita egyik fl oldalra sem dlt el, mindegyik kitartott a maga nzete mellett. Gyakorlatilag mgis az unitriusok lettek a nyertesek. Els volt maga a fejedelem, Jnos Zsigmond, aki Bks Gsprral egytt csatlakozott az antitrinitrizmushoz, s pldjukat kvette ht bels titkos tancsos, a fhaditancs, a fejedelmi tbla s a nemessg szmos tagja.

            A gyulafehrvri disputci hatsnak ellenslyozsra a tiszntli s tiszninneni reformtusok zsinatok tartst hatroztk el, s Mliusz Nagyvradra, mg Czegldi Ferenc liszkai lelksz, a zemplni egyhzmegye esperese Srospatakra hvtk ssze kerletk zsinatt. A nagyvradi zsinat egyben hitvitnak is volt tervezve, de Mliusz nem kzvetlenl hvta meg Dvidkat, hanem a fejedelemhez kldte el vita cljra 21 pontban sszelltott tteleit. Dvid ezrt nem is ment el Vradra, hanem a ttelek cfolatt rsban juttatta el Mliuszhoz. A zsinat a fejedelem jelenltben folyt le 1569 oktberben, aki Bks Gsprt nevezte ki modertornak. Bks a vita albbi sorrendjt llaptotta meg: els nap az Atyrl, msodik nap a Firl, harmadik nap a Szentllekrl, negyedik nap Krisztus istensgrl vitatkozzanak. A vitk hatsra kb. 3000 ember trt t az unitrius hitre. A np most is kvette vezetit: a fejedelem ltal kvetett irnyt tartotta most mr helyesnek az udvar, a nemessg s a np is. Egyedl a szszok maradtak hvek Luther tanhoz Erdlyben, mint sajtos nmet hitvallshoz.

            A nagyvradi hitvita utn a frontok lassan megmerevedtek. Egyre kevesebb remny maradt arra, hogy a kt tbor egyestse hitvitk rendezsvel mg elrhet lesz. Mliusz s trinitrius trsai a fejedelem eltt most mr vglegesen kegyvesztettek lettek. Az unitriusok pedig Jnos Zsigmond tmogatsa mellett mr olyan ersnek reztk magukat, hogy Erdly hatrain tlmen terjeszkedsre is gondoltak. Mliusz minden ellenllsa dacra is sikerlt az unitarizmusnak legalbb tmeneti idre a tiszntli reformtus egyhzkerlet Krs–Maros-tji alfldi rszeibe behatolnia, s ott gylekezeteket alkotnia.

            A korban a vallsos mozgalmak irnti ltalnos rdekldst jegyezte fel Borsos Sebestyn krnikjban: „A kirly … a hrom tuds emberek [Dvid, Blandrata, Franchen] rtelmn llapodk meg. […] A kirly mell llnak sokan a magyarsgos urakban is, .m. a Kendiek s sokan tbben is; azutn a vrosok kzl Kolozsvr, Torda, Des s a szkelysgben is nehny faluk s darab fldek a szkely femberekkel egytt. […] Akkori napokban hallottl volna egsz Erdlyben minden helyeken a kznptl sok esztelen disputatiot s pntoldst: falun, vroson tel-ital kzt, estve-reggel, jjel s nappal, prdiktoroktl a prdikl-szkbl sok kromlsokat s md nlkl val krpldsokat a kt religi, . mint a calvinista s ariana religion valktl disputlst hallottl volna.”[57]

            A tmeges ttrsek ellenre mgsem beszlhetnk egyrtelmen unitrius gyzelemrl. Mliusz mg egyszer akart tallkozni Dviddal, ezrt 1570-ben jabb zsinatot hvtak ssze a helvt reformtorok. Ez 1570. jlius 26-n lt ssze Csengeren. Az unitriusok ezen sem jelentek meg. A jelenlevk elfogadtk a Mliusz ltal szerkesztett hitvallst, melyet a pspk mg ugyanabban az vben kinyomtatott s a fejedelemnek ajnlott. Clja az volt, hogy Jnos Zsigmondot a Szenthromsg-hitre trtse. Ez nem sikerlt, st a fejedelem az 1571. janur 5-i Marosvsrhelyen tartott orszggylsen meg is vallotta, hogy unitrius lett. Ekkor llt ez a valls trnyersnek tetpontjn, de nem sokig. A fejedelem 1571. mrcius 15-n elhunyt, s ezzel kezdett is vette az unitrius valls hanyatlsa.

            Az 1571. oktber 21-i tordai zsinatra Mliusz j vitatleket ksztett. A pspk mvt 1571. jnius 1-jn az akkor fejedelemm vlasztott Somlyai Bthory Istvnnak s testvrnek, Kristfnak ajnlotta. Mliusz Bthory trnra lpse utn is ksz volt a tovbbi hitvitzsra, st most a katolikus fejedelmet prblta az unitriusok ldzsre brni. Bthory azonban mrskelt vallspolitikt kvetett; nem gondolt a katolikusok nylt prtfogsra sem. A vallsoknak mr korbban rendezett llapott kvnta fenntartani, de mikor jtssal vdoltatott Dvid Ferenc, Bthory felhatalmazst nyert az orszggylstl (Tordn 1572. mjus 25-n), hogy feleletre vonhassa Dvidot, s megbntesse az jtkat. Tanai miatt Dvid Ferencet Dva vrba zratta, ahonnan tbb mr nem szabadulhatott.

            Ezzel Erdlyben a vallsi mozgalmak vget rtek. Jnos Zsigmondot Mliusz sem lte tl sokkal, 1572. December 15-n halt meg. Nem egszen msfl vtizedes nyilvnos plyafutsnak csaknem felt a Szenthromsg-tagadk elleni kzdelem tlttte ki.

            Egy eddig nem trgyalt hitvitt ad elnk a Debreceni disputa vagy Vlaszti komdia. Mliusz az egyetlen, akivel ellenfelei nemcsak hitvitkon csatztak, nemcsak knyvekben tmadtk, hanem ellene mg szndarabot is ksztettek. Ez a m antitrinitrius, hiszen a szigor szakramentrius felfogs a komdizst sem az iskolban, sem azon kvl nem nzte j szemmel. Pedig ezt a mfajt is nagy hatssal alkalmazhattk az egyes felekezetek eszmik terjesztsre s propagandaeszkzknt. A Vlaszti komdiban (1572) a szerz (valsznleg Vlaszti Gyrgy) klttt esemnyt ad el, hiszen a debreceni vita a kt ellenfl kztt sohasem trtnt meg. Figuri viszont l, st nevezetes trtneti szemlyek voltak. Szakramentriusok: Pter ppa (Mliusz Pter), Gyrgy kardinl (Czegldi Gyrgy), Vikrius Pl s Dkny; Szenthromsg-tagadk: Varga Ferenc (Dvid Ferenc), Charianus Jnos (Sommer Jnos), Olasz doktor (Blandrata Gyrgy) s Filep br; luthernusok: Gl s Mt br.

            A komdiban a knyelmes, jltket lvez Mliuszk nyugalmt megzavarjk a Dvid Ferenc vezetsvel vratlanul Debrecenbe rkez antitrinitriusok. Vicrius Pl: „Megh mondm az Fejedelemnek [Pter ppa], hogy jnek az Erdlyi eretnekek, m bizony elt a krsg.”[58] A templomban megrendezett hitvitn Mliuszt s trsait legyzik az „erdlyiek.” Gl br: „gy tetczik, Pter Uram, hogy szinte a csvba esl.”[59] „Elrekedl, mert az igazsg elt nints hov menned.”[60] Ennek eredmnyekppen az egyik trinitrius pap, Vikrius Pl, ott helyben az unitriusok oldalra ll, mire Gl br is kijelenti, hogy „m is Vicarius uramot egsz vrosostl egytt kvettyk.”[61]

            Mliusz itt, mint minden komdia „negatv” hse persze torztott, mgis kaphatunk hasznlhat informcit rla.

VII. Mliusz betegsge s halla

            Mliusz fiatal kora ellenre is beteges ember volt. Tbb forrs emlkezik arrl, hogy valami slyos szervi bajban szenvedett. Erre utal a Vlaszti komdia nhny rszlete is. „Hamar, hamar, fogjtok Uramot, mert majd elti az betegsg.”[62] „n beteges ember vagyok, sokat nem szlhatok”[63] – mondja magrl „Pter ppa” a drmban. A szerz egyenesen a betegsget tartja a vita elvesztse oknak. „Ne is tsudlkozzk kegyelmetek rajta, hogy a Vargk megh gysztek volna mnkt, hanem tulajdontsk betegsgnknek, mert Pspk Uram mindenkor beteges.”[64]

            Betegsge tudatban mr letben kszlt a hallra. Mikor azt kzeledni rezte, mint egykor Klvin, is maghoz hvatta paptrsait s a vros tancst elbcszni. Ekkor felolvastatta vgrendelett, mely szemlyes hitvalls is, hiszen nem fldi javakrl intzkedett, hanem hitelvi krdsekrl: a Szenthromsgrl, a megigazulsrl, a bn okrl.

            1572. december 15-n rte a hall, temetse msnap volt. Akarata szerint a szertarts a legegyszerbb mdon folyt le, a harang se szlt.

            Debrecen jegyzknyvben a 328. lapon 1572. december 16-n az albbi latin nyelv bejegyzs ll Mliusz Juhsz Pter elhunytrl s temetsrl: „A tiszteletre mlt s legmagasabb mveltsggel megldott frfi, Mliusz Pter r, a debreceni eklzsia legberebb szuperintendense, a december 16-ik napjt megelz jjel 11 rakor lelkt az r kezbe ajnlva lett bevgezte. A kvetkez napon sokaknak knnyei kzt dlutn 2 rakor, igen nagy gylekezet jelenltben, a vrostl keletre fekv temetkertbe, a nagyobbik domb tetejn ttetett srba s flibe igen nagy k grdttetett.”[65]

VIII. sszegzs

            Mliusz a reformtus teolgit kiptette a rmai katolicizmus, a lutheranizmus s az antitrinitrizmus nzetek irnyban. Fggetlen gondolkod volt, br e rendszernek kiptshez felhasznlta msok teolgiai rendszereinek elemeit is (Klvin, Szegedi Kis Istvn, Melanchton, Bullinger, Zwingli s msok), de semmikppen nem vette t teljes egszben azokat. „Mliusz nem a magyar »klvinista« egyhzat teremtette meg, hanem azt a reformtus egyhzat, amelynek Klvin csak egyik, Magyarorszgon korntsem a legjobban ismert teolgusa volt.”[66] „Teolgijt nem lehet kirakni mshonnan klcsnztt mozaikszemekbl, mert f vonsai ppen az eredetisg s egyntetsg.”[67] sszessgben annyi elmondhat rla, hogy a helvt reformci nagy csaldjhoz tartozik.

            Teolgijnak f tengelyt az 1562-ben Bullinger ltal fogalmazott II. Helvt Hitvalls jelentette, mely hitvalls 1566-ban vlt kiemelked jelentsgv a nmet birodalmi gylsen. A szerz nem egy sajtos reformtus tanrendszer vagy reformtus vilgnzet kinyilvntsnak sznta, hanem a katolikus dogmk elterjesztsnek, ahogy a cmiratban is jellte: „Confessio et expositio simplex orthodoxae fidei et dogmatorum Chatolicorum syncerae religionis Christianae.”[68] Az egyhzi hitvallsokig nylik vissza, hivatkozik az egyhzi atyknak az egyhz hivatalos dogmjaknt elfogadott, a Szentrssal egyeznek mondott nyilatkozataira. Ezzel clja az volt, hogy a msflezer v alatt szerinte megromlott egsz keresztynsget jra meg kell ismertetni a „katolikus” forrsokkal. Ebben az rtelemben: „a reformtus hitvalls katholikus hitvalls. Ha nem az, akkor nem is reformtus.”[69]

            Figyelemremlt, hogy Mliusz az Egervlgyi Hitvallsnak ezt a cmet adta: Confessio Chatolica de praecipuis fidei articulis.[70] St katolicizmusa igazolsban addig ment, hogy ahol csak tehette, nemcsak az egyhzi s kzpkori tekintlyekre, hanem mg a tridenti zsinat hatrozataira is hivatkozott. Pldul a Vlaszti Komdia hitvitjbl is kitnik, hogy Pter ppa a Biblia mellett ms, katolikus hitvallsokat is hasznlt. „Te aprd, hozd el a Biblit, m ez Szent goston Doctor knyvt is, hogy mikor nem rjk a Biblival, megh is toldhassuk ezzel.”[71]

            Elmondhat, hogy a reformci s az azt kvet protestns ortodoxia idejn a hitjtk tvolrl sem gondoltak arra sokig, hogy a katolikus elnevezst tengedjk (kizrlag) a rmai egyhznak s hveinek. „Csak egy kznsges anyaszentegyhz van minden idben. […] Ezt azrt hvjuk katholikusnak, azaz kznsgesnek, mert egyetemes s kiterjed a vilg minden rszre s minden idkre, s sem helyhez, sem idhz nincs ktve. […] A fldn hadakoz egyhz sok-sok rszegyhzbl ll, ezek azonban valamennyien a kznsges anyaszentegyhz egysgbe tartoznak. […] Az anyaszentegyhznak egyedl Krisztus a feje. […] Nem szorul helytartra, hiszen arra csak tvollevnek van szksge. Krisztus azonban jelen van az egyhzban.”[72]

            A reformci alapgondolata s teolgija ezek szerint nem volt forradalmi. Nem forradalmian jat akartak, hanem egy korbbi llapothoz val visszatrst. Visszatrst a „forrshoz” s a korbban mr elfogadott – de az vszzadok sorn elfelejtett vagy elhomlyostott, elferdtett – „katolikus”, azaz egyetemes hitttelekhez.

            A reformci „forradalomm” Rma ellenllsa miatt kezdett vlni: amikor a hitjtk megtapasztaltk, hogy eredeti elkpzelsk a rmai egyhzban nem valsthat meg; amikor kimondtk, hogy ha az egyhzzal nem lehet reformlni, akkor nlkle kell.

            Ebben az rtelemben volt forradalmr Mliusz Juhsz Pter is, aki a rmai egyhzzal val teljes szaktst deklarlta akkor, amikor megalaktotta a reformtus egyhzat Magyarorszgon.

            Emellett minden ms tevkenysge – mint hitvitzi, teolgiai, irodalmi, trsadalomtudomnyi, npmveli, st orvosi s nprajztudomnyi – szmottev s kiemelked, de nem forradalmi. (Kvetekezik 3.rsz Mliusz sszes jegyzke s Bibliogrfia 1-73)

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!