Egyhzunk klvini rksge.
(A Klvin-jubileumok ve el)
1959
Az egsz vilg reformtus egyhzaiban kszldnek a nagy egyhztrtneti vfordulk megnneplsre. Klvin Jnos 1509-ben szletett, 1534 elejn dnttt vglegesen az evanglium gye mellett, 1559-ben adta meg fmvnek, az Institutionak vgs formjt, 1559-ben nyitotta meg a genfi Akadmit, vgl 1559-ben, Klvin irnytsa mellett, a francia reformtusok megtartottk els nemzeti zsinatukat, elfogadtk a Confessio Gallicana-t s a Discipline ecclesiastque-ot. De ugyancsak 1559-ben kszlt el mg kt msik nagyon fontos reformtus hitvalls is, a Confessio Belgica s a magyarnyelv Marosvsrhelyi Hitvalls* az rvacsora rtelmezsrl. A Confessio Belgica-t az 1566. vi antwerpeni zsinat nyilvntotta a nmetalfldi reformtusok hitvallsnak.
Egyhzunk a nagy Klvin-vfordulkat akkor fogja ldsosan meglni, ha felkszl azokra. Felkszl azltal is, hogy mr most felveti a krdst, miben ll klvini rksgnk s hogy mostani helyzetnkben mire ktelez bennnket ez az rksg?
Klvin jelentsgt ltalban abban szoktk sszefoglalni, hogy az evangliumi keresztynsget, amelyet Luther bresztett fel, az aclos jellem, nagy vezri kpessgekkel megldott Klvin vdte meg az ellenreformci iszony viharai kztt. gy tlt August Lang Zwingli und Calvin c. mvben. (1913. 144.) Richard Schlier is azt emelte ki, hogy mind Nyugaton, mind Magyarorszgon Klvin szellemisge tartotta fel a rmai katolicizmus ellentmadst. Schlier a svd liturgiatrtnsz, Liedgren nyomn mg azt is megllaptotta, hogy Klvinnak fontos rsze volt az evanglikus svd kirly, Gusztv Adolf gyzelmeiben is. Ugyanis a harmincves hbor hs svd katoninak a Klvin s Marot nyomn jr reformtus zsoltrnekls adott ert, amely XIV. Erik uralkodsa idejn Svdorszgba is megtallta a maga tjt. (Richard Schlier: Calvins Bedeutung fr ide evgl. Glaubensgenossen in der Zerstreuung zur Zeit ser Gegenreformation. Bruno Geissler Gedenkbuch. Leipzig 1957. 198.)
Az a meggyzdsem, hogy a Klvin-kutatsnak ennl jval tovbb, jval mlyebbre kell hatolni a klvini rksg megfogalmazsban. Mert ez az rksg egyarnt kiterjed az egyni kegyessgnek egy olyan alakjra, amely ms s tbb mint a lutheri, vagy a spiritualista rajongs, kiterjed tovbb az egyhz letrendjnek s feladatainak teljesebb rtelmezsre, vgl pedig igen becses pldaads az egyetemes keresztyn gynek, mai szval az kumennek a szolglatra. Lssuk ezeket a vonatkozsokat egyenknt!
Klvin kegyessge s teolgija
1. Klvin kegyessgrl s teolgijrl elszr is azt kell megllaptani, hogy az a biblikus egyhzi tradcin bell llt s azzal szemben nem trekedett semmifle eredetisgre. Klvin nem akart msknt keresztyn lenni, mint Pter vagy Pl apostol, mint Augustinus vagy Luther. Szinte szndkn kvl trtnt, hogy mgis van sajtos sznezete teolgijnak a Luther mellett. Mg Luther teolgijban a bizalomteljes hit, ez a nmikppen mgis szubjektv sznezet mozzanat ll a kzpontban, addig Klvinnl erteljesen az objektv alapra toldik el a hangsly, a szuvern, l Istenre, Istennek az Igben kzlt akaratra, az Ige ltal alaptott, fenntartott s vezreit egyhzra s Istennek az egsz vilgra kiterjed uralmra. Klvin azzal fejlesztette tovbb a refomtori teolgit, hogy ilyen teljessgben mutatott r Isten irgalmas s dicssges megvlt s gondvisel munkjra. Ez fejezdtt ki a szertartsok tern: Istent az Igbl elrt mdon az Igjvel kell tisztelni. Ennek volt kvetkezmnye a predestinci tana: az dvssg egyedli szerzje Isten. Ez fejezdtt ki a klvini rvacsoratanban: az rvacsornak nemcsak az ajndka, de az ajndkozja is az l Ige, Jzus Krisztus. Az rvacsora megrontsa lenne az a tants, hogy annak mennyei ajndka felett akrcsak egyetlen pillanatra is nem az ajndkoz, hanem az ember rendelkezik. Az dvssgnek valamilyen misztikus, vagy pietista lvezse, illetve msfell a teolginak filozfiai, vagy morlis spekulcikkal val sszekeverse egy reformtortl sem llt tvolabb, mint Klvintl.
De mgse higgye senki, hogy az rzelmi s kpzeleti elemek httrbe szorulsa egy kedlytelen s rmtelen embertpust eredmnyezett. ppen ellenkezleg! Klvinnl az letkedvnek nagyfeszltsg, de teljessge mellett is tiszta vltozata jelenik meg, amelynek alkoterejt egyfell a kszikln lls biztonsga, msfell a szemltomst gyarapod talentumok, az eredmnyes j szolglatok feletti rvendezs tpllta. Az ilyen keresztyn a vilg javaibl tbbet tudott tisztessggel megszerezni, mint amennyit maga fellt, teht nem fggtt ms embertl s javaibl mdjban llt msokat is megsegteni. A klvini kegyessget anyagi s lelki fggetlensg, szellemi s gazdasgi aktivits s ennek folytn a trsadalom rszrl elbb-utbb kijut megbecsls jellemzi. Mindez egyszer visszfnye csak annak az istenismeretnek, amelyre Klvin eljutott. Klvin szerint az egsz teremtett vilg nem ms, mint Isten dicssgnek szntere, mert Isten szntelenl munklkodik az egsz mindensg javra. Gloria Dei, ez Klvin teolgijnak s letnek a vezrfonala. Ennek a teret s idt tfg dvtrtneti istenismeretnek legszebb s legkvetkezetesebb rszletes elmondsa Jzus Krisztus hrmas tisztrl szl tantsa.
Ennek az egsz szemlletnek a nagy teljestkpessge legjobban abbl ltszik meg, hogy Klvin olyan ellentteket, amelyek a teolgiban szinte megcsontosodtak, termszetes knnyedsggel tudott feloldani, s egyms alkatrszeiv vltoztatni egy nagyobb egszen bell. Ilyen ellenttek voltak az szvetsg s az jszvetsg, a trvny s a kegyelem, a megigazuls s a megszentelds, a Szentrs rott Igje s a Szentllek bels hangja, a kultuszban a kls cselekmny s a bels trtns. Az ilyen, ltszlag ellenttes kettssgekrl szlva Klvin sokszor hasznlja a simul (egyszersmind, ugyanakkor) szcskt, akrcsak a mi szintn igen mly bibliai vilgossgban mozg teolgusunk, Dvai Br Mtys. Felhozunk nhny pldt: „Az a kett, amit Krisztusban egyszerre s egytt kapunk, ti. az igazsg s a megszentelds, elvlaszthatatlan egymstl." Inst. III.. 11. 6. „Egyszerre kell mind a kettnek - az Ignek s a Szentlleknek - sszekapcsoldnia, hogy Isten orszga megszilrduljon." (Corpus Ref. 45. 197.) Niesel helyesen mutat r, hogy Klvinnl ez az „egyszerre" nem emberi, hanem isteni pillanat. (Niesel, Vilmos: Klvin teolgija, ford. Nagy Barna 214., az idzetekre 30. s 118.)
A ltszlag elszaktott, st ellenttes dolgok megtalljk egyms mellett a maguk j rendjt. Ezt csak az tudja megtenni, aki a trtnelmet mint egyetlen kz formlta esemnyt tudja megrteni. Klvin azrt kpes az ellentteknek erre az egyttltsra, mert mindent Jzus Krisztus mint Verbum Regens, mint teremt s megvlt Logos fell nz. Mindig az egszet, s mindig Jzus Krisztus fell nzve, ltja s vallja Klvin, hogy Isten akarata s munkja nemcsak a szemlyes dvssg, hanem az is, hogy az akaratnak megfelel legyen az egsz emberi let. Ez a klvini sajtossg a szemlyes kegyessg terletn: A Poitou-beli reformtusokat egy hozzjuk intzett levlben Klvin gy buzdtotta a htkznapi cselekedetekben megnyilvnul kegyessgre: „A gylekezeti istentiszteletrl hazatrve meg kell hogy mutasstok, hogy ott ert kaptatok arra, hogy helyesebben cselekedjetek, mint azeltt, s hogy valami olyat hoztatok el onnan, ami jtkonyan sztrad a hz minden tagjra, hogy vgl annak megfelel legyen az egsz let." (Rudolf Schwarz: Joh. Calvins Lebenswerk in Briefen. Tbingen 1909. 2. kt. 32.)
A klvini kegyessg a gyakorlatban
2. Mg azok is, akik Klvint a kegyessg s a teolgia terletn Luther epigonjnak szoktk feltntetni, elismerik, hogy Klvin az egyhznak az jszvetsgi plda alapjn olyan szervezetet szabott, amely a gylekezetek bels leterejt s a trsadalomra gyakorolt hatst erteljesen fokozta. Ennek az egyhzszervezetnek a lnyeges vonsa a rmai katolikus, vagy a luthernus ; tpussal szemben a nem-lelkszi gylekezeti tagoknak tisztsgen alapul intzmnyes rszvtele a gylekezeti munkk irnytsban s vgzsben. A genfi egyhzban ltestett ngy tisztsg, a lelkipsztori, a tanti, a presbiteri s a diaknusi kzl a legjellezetesebb a kt utbbi. A nem-lelkszi gylekezeti tagok rdemesebbjeinek, mint presbitereknek az egyhz kormnyzsba val bevonsval sikerlt Klvinnak, s mg nagyobb mrtkben az ellenreformciban ldzst szenvedeti reformtus gylekezeteknek, fggetlenn tenni az egyhzat vilgi hatsgoktl s patrnusoktl gazdasgi s egyhzfegyelmi vonatkozsban. A luthernus lelkipsztor vagy egyedl kellett hogy birkzzk ezekkel a terhekkel s gondokkal, vagy - s ez trtnt srbben - rtmaszkodott a vilg hatsgra.
Genfben az egyhzfegyelem gyakorlata szervesen kvetkezett, abbl a teolgiai alapszemlletbl, amely a gylekezetet Isten uralma al helyeti, teht nemcsak a lelkipsztoroknak, de az egsz gylekezetnek trdnie kell Isten akaratnak teljeslsvel, s intelem formjban minden egyes tag szmra kln is hirdetni kell Isten Igjt. (Inst. V. 12.2.) Aki pedig erre a kln hozz intzett felszltsra sem hallgat, hanem Isten Igjt nyilvnosan elveti, azt, ha csak jobb beltsra nem tr, vgl is ki kell zrni a gylekezetbl, nehogy Krisztist agylekezet kells kzepn kromls s gyalzat rje. (Inat. IV. 12. 5.)
A negyedik genfi egyhzi testlet, a diaknusok, annak a felismersnek a kifejezdse. hogy a gylekezeteknek az Ige hallgatsn s Isten tiszteletn kvl olyan egyb feladatai s letnyilvnulsai is vannak, amelyek az elbbiekbl szervesen kvetkeznek s lland felkszlst s folyamatos intzst ignyelnek. Ilyenek az insgbe jutottak gazdasgi megsegtse lehetle? nem alamizsna, hanem rendes munkalehetsg ltal, a betegek gondozsa s a jvevnyek felkarolsa. Mindez persze nem olymdon a diaknusok feladata, hogy rajtuk kvl ms ne tartoznk vele trdni.
A klvini egyhztpus a rmai katolikusoknak a teljes ellentte, teht nem centralisztikus papuralom, hanem lelkipsztorok s laikus" egyhzkormnyzk testletei ltal irnytott gylekezetek szvetsge. Elvben minden gylekezeti tag s minden gylekezet egyenrang. A megklnbzttes nagyobb szolglatra val elhvst jelent, de nem ad elveszthetetlen eljogot.
A Klvin tantsai szerint reformlt egyhzi szervezeteknek igen hasznos mellktermkei jelentkeztek npnevel s trsadalomfejleszt vonatkozsban is. Ez szervezet a tagok mindegyiknek kzremkdst ignyelte az egyhzban s a trsadalomban val egyttls szmra. A legtbbszr kisebbsgben lev s igen sokszor slyos nyomatst szenved reformtus gylekezetekben az nigazgats, az. anyagi nfenntarts, a klcsns seglyezse, az nllsg mdszere bebznytotta a maga nagy erejt, s sokban vlt az jkori trsadalmi fejldsnek is j pldjv. Nieselnek azt a megllaptst, hogy a klvini egyhzfegyelem nem az erklcsisg felvirgoztatst clozta az egyhzban; (idzett m, 171.), csak akkor tudnk alrni, ha erklcsisgen mindssz bizonyos Jzus Krisztustl fggetlennek rtelmezett morlis elvek s szablyok rvnyt kellene rteni. De ha keresztyn erklcsisgen azt rtjk, hogy a keresztynek megtanultk, hogy a helyk Jzus Krisztus mindenre kiterjed uralokdsban s a Szentllek segtsgvel engedelmesen sfrkodnak, hogy helyket hsggel betltsk, akkor nem kell visszariadni egy olyan sszefggs kimondstl, hogy az egyhzi fegyelem az egyhzban igenis az erklcsisg felvirgoztatst clozta. Csakis bizonyos teolgiatrtneti felttelek kztt vesztheti el ez a sz: erklcsisg az egyhzban a maga keresztyn jelentst. Az Isten Igjre pl teolgiban s az Ige s a Szentllek ltal regenerlt letben az egyhzi fegyelem s az erklcsisg felvirgzsa nem ellenttek, hanem mly bels kapcsolat ll fenn kzttk.
Klvin maga adott r pldt, hogyan kell a gylekezettel egy hazban l emberek evilgi boldogulst is erteljesen, btran s eredmnyesen munklni. Vilgosan felismerte az ipar s a kereskedelem trsadalmi fontossgt. Ismerte a tk jelentsgt az ipari termelsben s nem tiltotta meg a mrskelt kamatszedst. A munkaheIyek szaportsa cljbl Genfben 1544-ben az kezdemnyezsre ltestettek llami pnzen egy szvgyrat. Persze a knyvsajt s a knyvkereskedelem volt az a terlet, amellyel a legtbbet trdtt. De segtett a polgri igazgats szorosabban szakjelleg terletein is, mgpedig kitn gyakorlati s jogi kszsggel. Rsze volt Genfben a polgrrsg, az nkntes tzoltsg, az ptsi felgyelet, a perrendtarts korszerstsben. Klvin az akarat s az rtelem erejnek fejlesztsre s a kzssg szolglatba lltsra adott a reformtus egyhzakban hagyomnyoss vlt j pldt. A polgri kormnyzatot az Institutio jellemz mdon egy sorban trgyalja az dv eszkzeivel (media salutis). Klvin hazaszeretethez soha nem frt ktsg. Az ismert tnyek alapjn rhatta I. Ferenc francia kirlynak: „Soha senki nem hallott tlnk egyetlen lzt hangot sem, s mindenki eltt ismeretes volt csendes s szerny letnk, amg a te uralmad alatt ltnk... most is; haznkbl elldztten, szakadatlanul imdkozunk azrt, hogy mindenben jszerencse ksrjen Tged s orszgodat" (Inst. 1536. Victor J. ford. 21.)
A reformtusok, Eurpa kevs pontjt kivve, kissebbsgben voltak hazjukban. Tbbek kztt ez tette ket a vallsi trelem, a vallsszabadsg ttr hirdetiv. Klvin ebben a vonatkozsban mg msknt gondolkodott. mg a kzpkori szemlletnek megfelelen a trvny mindkt tbljnak az rvnyre juttatst az llam feladatnak tartotta, teht azt is, hogy az minden erejvel lpjen fel az istentagadkkal s eretnekekkel szemben, Annak a kornak a rmai jogban gykerez nzetei szerint az eretneksgrt mglya jrt s az llamnak az egyhz mondta meg, hogy ki az eretnek. Klvin ebben a vonatkozsban csak kevssel elzte meg kort. Vlemnye szerint egyazon gylekezetben nem szabad tvtanokat eltrni. Csak az egyes gylekezetek kztt, vagy mg inkbb a klnbz orszgokban l egyhzak kztt lehet szeretetben eltrni hitbeli eltrseket akkor, ha a fundamentlis hitttelekben egybknt egyezs ll fenn. A reformtusokat idk folyamn ppen a vallsi trelmetlensggel kapcsolatban passzve s aktve szerzett igen rossz tapasztalatok tantottk meg arra, hogy a hittani eltrsek nem tartoznak az llamra, tovbb arra is, hogy a msodik trvnytbla rvnyestse dolgban viszont az llam sajt kldetse s felelssge alapjn jr el. Az llam s az egyhaz viszonynak kzpkori felfogsval els zben nem a reformtus egyhzak szaktottak, hanem olyan kisebb evangliumi csoportok, amelyek mg a reformtus egyhzak rszrl itt-ott ldzst is szenvedtek, mint pl. az independensek, a baptistk stb.
Errl a krdsrl szlva s Klvinra emlkezve fel kell idznnk a kvetkez, mindssze 55 vvel ezeltt lezajlott esemnyt is. (2007-ben rthet, hogy 104 ve volt. HP szerk) A franciaarszgi reformtus egyhz zsinatnak s a genfi reformtus lelkipsztoroknak helyeslsvel Genfben 1903. oktber 27-n emlkmvet lltottak fel a kvetkez felirattal: „Servetus Mihly, szletett Villeneuveben, Aragniban 1511, szept.. 29-n, meghalt 1553. oktber 27-n Champelben, veszthelyen. Ezt az emlkmvet az engesztels jeleknt lltottuk mi, Klvin tiszteli s hls fiai, akik azonban eltljk azt a tvedst, amely annak a szzadnak jelleghez tartozott, s akik a reformci s a Szentrs igaz tantsainak megfelelen rendthetetlenl hisznk a lelkiismeret szabadsgban." Az engesztel emlkm lltsnak f mozgatja az az Doumergue Emil teolgiai professzor volt, akinek Klvin legnagyobb gonddal s szeretettel megrt letrajzt ksznhetjk. A bnbnatnak ez az aktusa csaknem gy megrzta a keresztyn vilgot, mint a hugenottk, vagy a magyar glyarabok szenvedsei. Felverte a rmai katolikusok lelkiismerett is. L. de Zuluetas felvetette a gondolatot, hogy Rma is ldozzon engesztel emlkmvet a spanyol inkvizci ldozatainak, Bonomelli pspk pedig akcit indtott egy a Galilei emlkt kiengesztelni hivatott emlkmre.
3. Az a nagy lelkiismeretessg, amellyel Klvin a genfi gylekezetnek gondjt viselte, nem akadlyozta meg t abban, hogy Jzus Krisztusnak az egsz vilgon sztszrt nyjt mint egyetlen egysget szemmeltartsa s segtse, irnytsa s ptse. Szmra az egyhz nemcsak a hit trgya volt, hanem arra irnyuk minden munkja. Azt mr emltettk, hogy sokat trdtt a hazjukbl elbujdosott francia reformtusokkal. 1558, mrcius 16-n Viret-hez gy rt: „Vrosunk hamarosan megtelik s nem lesz kpes befogadni az ideramlk nagy szmt, de s n erre ptek, inkbb tvolabbra visszk a vros vdfalait, mintsem hogy kizrjuk Isten gyermekeit. Ha nehz s kltsges is az ptkezs, de elg arra gondolni, hogy mg mindig mennyivel knnyebb, mint 40 ven t lakni storban, mint Izrel tette a pusztban". (R. Schwartz, idzett m, 2. ktet, 210.)
Klvin bmulatosan tjkozott volt a nemzetkzi politikai helyzet mindenkori bonyodalmai fell s biztos tlettel tudta megtlni a lehetsgekt s a veszedelmeket Jzus Krisztus egyhznak szempontjbl. Hihetetlen munkabrssal irnytotta a reformci elhaladst, ahol pedig Rma mr ellentmadsba ment t, ott a kzs vdelmet. Leghatalmasabb kt segdeszkze maga az Institutio s a genfi Akadmia volt, de harmadiknak melljk lehet lltani azt a hatalmas levelezst is, amelynek a fontossga miatt a Corpus Reformatorumban publiklt rsze 4271 levlre rg, kztk van egy magyar ltogatjnak levele is 1545-bl.
Testvri rzse s segtkszsge nem llt meg a francia reformtusoknl, mg csak az Eurpa ms orszgaiban gyarapod s kzd reformtus hittestvreinl sem, hanem kumenikus tvlatot is mutat. A valdensek javra, akiknek sorait ekkor jra vres ldzs tizedelte meg, Svjcban s Strasbourgban adamnygyjt krutat tartott. (Farelhoz 1545, mj. 4-n rt levelnek tansga szerint. R. Schwartz, i. m. 1. ktet, 216.) A cseh testvreknek 1560. jnius 30-n megrta, hogy polni akarja velk a genfi lelkipsztorokkal egytt a szent egysget annak ellenre, hogy nem mindenben rt egyet a tantsukkal. (u. o. 2. ktet 311.)
Az eddigiekben arra a krdsre prbltunk, ha csak egy-kt vonssal is, feleletet adni, hogy miben ll klvini rksgnk a szemlyes kegyessg, az egyhz letrendje s Jzus Krisztus gynek az egsz vilgon egyetlen egysgknt ltsa s munklsa szempontjbl. Htra van mg az, hogy mire ktelez minket ma ez a klvini rksg?
A szemlyes kegyessg vonaln arra ktelez, hogy letnket ne ptsk sem pietista mdon sajt kegyes rzseinkre s vgyainkra, sem a teolgiai racionalizmus s liberalizmus mdjn sajt rtelmnkre, vagy erklcsi tudatunkra, hanem ptsk azt mindenben Istennek a Szentrsban foglalt s ennek alapjn az egyhzban hirdetett Igjre. Isten Igjn persze semmikppen nem az olyan szradatot rtjk, amely sokszor ppen a valdi istenflelem, meggyzds, s engedelmessg hinyait akarja elleplezni.
A gylekezeti let rendjt tekintve reformtus rksgnk arra ktelez, hogy zsinatpresbiteri szervezetnk formlis fenntartsa mellett annak tartalma el ne sikkadjon. Az egyhzban egyedl Krisztus uralkodhatik, Az egyhz Krisztus teste. Az egyhznak minden munksa s minden munkaga Krisztus testnek egyforma mltsggal munkra felszabadtott s munkra elktelezett tagja. A szervezet ezrt a munkrt van. Ha nmagban mgoly j lenne is, nem ez, hanem a benne term let s gymlcsk igazoljk. (Ef. 5, 8-9).
Vgl kumenikus vonatkozsban arra ktelez minket a klvini rksg, hogy mikzben Jzus Krisztus greteibe fogzva az vltsgnak rszeseit az egsz vilgon egyetlen egysgnek ltjuk , s ezrt az egysgrt imdkozunk s minden j munkban buzgn fradozunk, a Trvnybl egyetlen jottnyit is meg ne rontsunk, hanem a hitnek szablya szerint jrjunk (Rm. 12, 6.).
sszefoglalva: ismerjk fel, hogy letnk minden vonatkozsban Isten irgalmas szeretetre pl, gy amint azt neknk a prftk, az apostolok, az atyk s a reformtorok, egyhzunk ldott szolgi tudtul adtk s adjk. Mindenkor szvbl adjunk hlt a mr megvalsult gretekrt s fradozzunk teljes engedelmessggel a mg bekvetkezend gretek megvalsulsrt. Mindebben Klvin Jnos ma is Istentl rendelt tantnk. Magyarra fordtott mveinek szma elg nagy ahhoz, hogy a mi nemzedknk szoros kapcsolatban tudjon vele maradni. Br rvendetes lenne, ha a Klvin-vfordulk vben tovbb folytatnnk szentrs magyarzatainak magyar nyelv kiadst, egyelre mg ennl is fontosabb, hogy a mr kiadott j Klvin-knyveket sokan olvassk s mindennapi lelki tpllkukk tegyk.
Bucsay Mihly
*A Marosvsrhelyi Hitvalls az els ilynem magyar nyelv egyhztrtneti okmny. Nem tisztn klvini szellem. A magyar helyzetnek megfelelen a helvt irny reformci klnbz gainak az sszehangolsra kszlt. Mg tlslyban van benne a zwinglinus szemllet, de jelen van mr a klvini korrektvum is, az, hogy a Jzus Krisztusban val rszeslsnek csak egyik felttele a hit. A Marosvsrhelyi Hitvalls szerint a hit nem pusztn szubjektv s mentlis jelleg cselekmny, hanem mly objektv alapja van, mgpedig a Szentlleknek az Igvel prhuzamosan vgbemen munkja a hivben. ;,A Christus Jzussal val rszeslsnknek csatornja a szent Llek." „Csak a hitetlen nem veszi Christus testt llatja szerint s Llek szerint" - vallottk Marosvsrhelyt sszegylt atyink. Azaz a hiv az -rvacsorban jelenlev valsgos Krisztussal egyesl a Szentllek kzvettse folytn. Ez a tants hdnak kszlt s hdnak is bizonyult a zwinglinus felfogs fell a kzvett irny nzeteihez, teht Klvin felfogsnak, ha nem is minden rszlethez, de a lnyeghez.
Dr. Bucsay Mihly theolgiai professzor, egyhztrtnsz irta 1959-ben. A 450 ves Klvin- jubileum el. Megjelent a Reformtus Egyhz XI. vf. 1959. 1.sz. 17-20. oldalak.
|