//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. Gal Botond: Klvini vonsok a magyarok lelki arcn I. rsz Jegyzetek s irodalom

Dr. Gal Botond: Klvini vonsok a magyarok lelki arcn II. rsz

6. A klvinizmus hatsa az llamletre.

    B) Az 1909-es megemlkezs s nnepsgek 

    Klvin szletsnek ngyszz ves vforduljn a magyarorszgi nnepsgek mr sokkal jobban szervezettek voltak. Ekkor mr megvolt a Reformtus Egyhz orszgos szervezete, s ez ltszott is a szervezi munka sszefogottsgn. Lnyegben t nagyobb program kr csoportosthatk az 1909. vi esemnyek. 

    – Genfben nagyszabs nemzetkzi Klvin-nnepsget rendeztek, s erre a magyar reformtusok is meghvst kaptak. A jlius 2–10. napokon zajl nnepsgen egy 111 fbl ll magyar delegci vett rszt. Tagjai a mintegy 2,5 millis magyar reformtussgot kpviseltk. Nem csupn mint vendgek voltak jelen, hanem mint szervezk s alkot tagok. tjukat a Klvin Szvetsg szervezte. Errl kln emlkknyv kszlt.50

    – Fontos esemnyknt kell emltennk a Klvin Szvetsg ltrehvst, mely jtkonysgi szervezetknt alakult meg a Reformtus Egyhzon bell mr 1908-ban. E szvetsg clja volt, hogy „a magyar klvinista egyhz hveit a szocilis rzk fejlesztse s a vallsossg megerstse ltal, valamint a trsadalmi bajok feldertse, megelzse s orvoslsa ltal egyestse”.51 A Klvin Szvetsg mozgalmakat szervezett a belmisszii munka elindtsra, tovbb npjlti intzmnyeket, helyi hitel-, rtkest s seglyez szvetkezeteket alaptott.

    – 1909-ben mr nemcsak az nnepsgekben megnyilvnul emlkezs jtszott kizrlagos szerepet, hanem a csendben s szorgalmasan dolgoz teolgusok is sokat fradoztak. Az vfordul kapcsn hozta ltre Czegldy Sndor nagysalli lelksz aKlvin Fordtk Trsasgt. maga indtotta s szerkesztette a Klvin Jnos mvei sorozatot, amelyben addig magyarra le nem fordtott mveket jelentettek meg a legjobb fordtk munkjaknt. Tbbek kztt ilyen mvek lttak napvilgot magyarul:A genfi egyhz ktja; Az egyhz reformlsnak szksgessgrl; Klvin Jnos rtekezse az ereklyrl; III. Pl levele Klvin Jnos megjegyzseivel; Sadolet bboros levele. Klvin vlasza; A prizsi teolgiai fakults hitcikkei Klvin elleniratval; A rmai levl magyarzata; Klvin levelei. Ebben a sorozatban jelentettk meg Theodore BzaKlvin Jnos lete cm mvt s tbb, nem Klvintl szrmaz, de Klvin teolgijhoz kapcsold rst. A sorozat legnagyobb fordti munkt ignyl kiadvnya volt az Institutio Religionis Christianae 1559. vi kiadsa. Czegldy Sndor s Rbold Gusztv ksztettk ezt az j fordtst.52 Klvin ngy knyvt kt ktetben adtk ki, az els 1909-ben, a msodik 1910-ben jelent meg. Ma is ezt hasznlja a magyar reformtussg, j fordts azta mg nem kszlt.53 
    – Amint 1864-ben is nagy sikere volt Rvsz Imre Klvin-letrajznak, 1909-ben jabb letrajzok lttak napvilgot. Ilyen volt Pruzsinszky Pl Klvin Jnos cm mve, amely Budapesten jelent meg. Ezt megelzen Jancs Sndor rt Nagyenyeden 1894-ben egy rdekes letrajzot Klvin Jnos lete s egyhzpolitikja cmmel. Debrecenben S. Szab Jzsef is rt egy npszer Klvin-letrajzot 1908-ban Klvin Jnos lete s reformcija cmmel, amely elbb 21 ezer pldnyban gyorsan elkelt, s tovbbi 20 ezer pldnyt kellett mg nyomtatni 1909-ben. A jubileumi vben jbl kiadtk Rvsz Imre Klvin lete s a klvinizmus cm mvt is. Teolgiai szempontbl az els komoly tanulmnyktet Klvinrl szintn 1909-ben ltott napvilgot a Magyar Protestns Irodalmi Trsasg kiadvnyai sorozatban Emlkezs Klvinrl cmmel. A tanulmnyok cme hven tkrzi a tartalmukat. Pruzsinszky Pl: Klvin egynisge leveleinek tkrben; Erds Jzsef: Klvin mint exegeta; Nagy Kroly: Klvin mint dogmatikus s ethikus; Antal Gza: Klvin mint pedaggus s iskolalapt; Kun Bla: Klvin mint egyhzszervez; Pap Istvn: Klvin mint lelkipsztor. E ktet utni vekben aztn tbb ms s rtkes tanulmny is napvilgot ltott Klvinrl.54 Az letrajzi rsok is szaporodtak.55 

    – Az v nagyobb szabs, gyszlvn ltvnyosabb esemnye Klvin szletsnek megnneplse volt a hazai egyhzi letben. Ekkor, 1881 ta, a magyar reformtussg t egyhzkerletbe szervezdve lt, s kzs gyeik intzsre ltrehoztk az egyetemes konventet. Ez a legfels testlet a Klvinra emlkez lst 1909. oktber 31-re tzte ki. Eltte azonban valamennyi egyhzkerlet szervezett nnepsgeket. ltalban nem volt jellemz a kzponti nagy nnepsg, hanem inkbb egyhzmegyei s gylekezeti szinten trtntek megemlkezsek. Ezek szma felsorolhatatlan. Nem volt olyan kis gylekezet Magyarorszgon, amelyik valamilyen formban ne emlkezett volna Klvinra. Mindezekhez kapcsoldtak az oktatsi intzmnyek s az orszgos szervezetek nnepi alkalmai. Hogy rzkelni lehessen az akkori nnepi hangulatot, rdemes kiemelnnk ezek sorbl az Orszgos Reformtus Lelkszegyeslet szeptember 29-i Klvin-nnepsgt a debreceni Nagytemplomban, ahov nyolcszz palstos lelksz vonult be. Az nnepi alkalmon rszt vett Emil Doumergue professzor, Klvin letrajzi rja, a kor legnagyobb Klvin-kutatja. Az 1909-es vben megjelentetett programok, beszdek, rsok, tanulmnyok, alkalmi versek vagy nekek tbb ktetet tennnek ki. Tulajdonkppen ezt az orszgos emelkedett hangulatot tetzte be az egyetemes konvent nnepi lse, amelyen az akkori elnksg megnyit szavai utn Kenessey Bla erdlyi pspk tartott nagy hats beszdet, hangslyozva Klvin jelentsgt az egyetemes keresztyn anyaszentegyhz s a magyar reformtussg szempontjbl. Hogy milyen hatsa lehetett az emberekre vagy egyltaln a trsadalomra az egsz orszgot tfog emlkezs, azt nehz lenne elmondani. Emil Doumergue, a kls szemll taln trgyilagosabban tlte meg, amikor ezeket a szavakat rta le: „Magyarorszg valban klvinista. Klvinistbb, mint amilyennek az ember kpzeln. De nem oly rtelemben, ahogy azt kznsgesen vesszk.”56 

    Mg ha nem is tudjuk pontosan flmrni a cljt, szerept s hatst, sszegzsl felttlenl rdemes nhny gondolatot flvetni az 1909. vi Klvin-nnepsg kapcsn. 1864-ben a Klvin-emlkezsnek volt egyfajta nemzetbreszt hangulata. Ekkor lnyegben az egyhzkerletek emlkeztek Klvinra kzponti nnepsgen, s ezeken vettek rszt a gylekezetek kpviseli. ltalban Klvint mltattk, s kiemeltk jelentsgt, hatst a magyar reformtussg letben. Az emlkezseknek szmottev nemzetkzi kapcsoldsa nem volt. 1909-ben mr ms trtnelmi helyzetben nnepelt a magyar reformtussg. Ekkorra mr a liberlis racionalista szellem sok puszttst vgzett a reformtus egyhzon bell. Ezt igyekezett ellenslyozni a XIX. szzad vgn s a XX. szzad elejn megszervezett belmisszi, amelynek tbbfle formja s szervezete jtt ltre Magyarorszgon. Egyik legaktvabb ilyen szervezet volt a Klvin Szvetsg, amelynek a cljai kztt taln a legfontosabb volt a vallsi let erstse. Nyilvnvalan klvini szellemben. Ez mr akkor trtnt, amikor a nemzetkzi liberlis ateista ramlatok Magyarorszgot is elrtk, st thatottk. Egy ilyen lgkrben hangslyoztk Klvin erteljes teista teolgijt, amelyet ntudatosan klvinizmusnak hvtak. Prhuzamosan zajlott a Christian Endeavor Society (CE) hatsra ltrejtt misszis mozgalmak magyarorszgi munkja. A klvinizmus hvei elvi szempontbl kt dologtl fltek. Egyrszt attl tartottak, hogy a klfldrl bejv liberlis ateizmus tnkreteszi a hitletet, msrszt a CE mozgalmak misszis szemllett sem tartottk helyesnek, mivel azok mellztk a hitvallsokat.57 Klvin szletsnek 400. vfordulja abban segtett, hogy helyes mederben igyekezett tartani a reformtus egyhzi letet. Azt mondhatnnk, hogy amg az 1864-es emlkezsnek nemzetbreszt hatsa, addig az 1909-es nnepsgnek inkbb egyhzment szerepe volt. Ezrt – utlag megtlve – blcsnek tnik az akkori egyhzi vezets s a Klvin Szvetsg dntse, hogy (1) bekapcsoldnak a nemzetkzi nnepsgek tevkenysgbe, (2) mvek sokasgnak rsval s fordtsval elindtjk a klvini teolgia mg erteljesebb hazai megismertetst, ugyanakkor (3) a nagy reformtor szletsnek ngyszzados vforduljn az nnepsgek szervezst jobbra a gylekezetekre bztk, ezzel is erstve a klvinista szemletket. 
.
    C) Emlkezs Klvinra 1936-ban 

    Az Institutio els kiadsnak ngyszz ves vforduljn is voltak megemlkezsek olyan orszgokban, ahol a klvini reformci elevenen lt.58 A magyarorszgi emlkezs is ehhez kapcsoldott. Ez azonban mr ms mdon trtnt. A korbbi emlkezsek inkbb az egyhzi vezetk ltal szervezett nagyszabs, nneplyes, ltvnyos alkalmak voltak, amelyeken fknt a szuperintendensek, pspkk, esetleg professzorok sznoklatai, prdikcii hangzottak el. Hinyzott az nnepsgekbl a klvini teolgia alapos vizsglata, illetve tudomnyos teolgiai feldolgozsa. Ezt ptoltk 1936-ban. A magyar reformtus teolgiai tudomnyossg szempontjbl kt jelents m kiadst emltjk itt meg. 
    1936-ban ltott napvilgot magyarul Victor Jnos j fordtsban az Institutio 1536. vi kiadsa. Maga a knyv Klvin Jnos Institutioja 1536 cmmel jelent meg a Reformtus Egyhzi Knyvtr XIX. kteteknt. Ezt a sorozatot hvtk npszer nevn Parochilis Knyvtr sorozatnak. Az 1536. vi Institutit a magyar reformtusok „Kisinstitucinak” hvtk. Els fordtst Nagy Kroly ksztette Erdlyben, ott adtk ki 1903-ban. A Victor Jnos fordtsaknt 1936-ban megjelent Kisinstituci ezt a cmet viseli: Tants a keresztyn vallsra. Eredeti latin cme ennek is ugyanaz volt, mint az 1559-ben vgleges alakot lttt „Nagyinstitucinak”: Institutio Religionis Christianae. Az 1909-ben s 1910-ben magyarul megjelent Nagyinstitucinak viszont Czegldy Sndor s Rbold Gusztv fordtk A keresztyn valls rendszere cmet adtk.59 Az 1936. vi kiadshoz Rvsz Imre rt trtneti bevezetst, Vasady Bla pedig dogmatikai magyarzatot. E kt komoly teolgiai tanulmny 152 oldalt tesz ki, ami jelzi a klvini teolgia komoly rtkelst. A knyvhz ksztett jegyzetanyag s a bibliai idzetgyjtemny is tekintlyes hosszsg.

    Egy msik jelents mrl bvebben szlunk. Mivel 1909-tl kezdden a Klvin Fordtk Trsasga Czegldy Sndor, ksbbi ppai teolgiai tanr, vezetsvel sok-sok mvet jelentetett meg magyarul, az 1920–30-as vekben l tuds teolgusok mr jobb helyzetben voltak. A hres debreceni egyhztrtnszprofesszor, Rvsz Imre nyert megbzst a Debreceni Egyetem Reformtus Hittudomnyi Kartl, hogy tudomnyosan is dolgozzk fl Klvin teolgijnak legjelentsebb rszeit egy ktetben. Ez az ifjabb Rvsz Imre a mr emltett letrajzi szerz Rvsz Imrnek volt az unokja, s lehetsges, hogy ppen ezrt vlasztotta a ktet cml szinte ugyanazt, mint a nagyapja. A 461 oldalas, nagyalak, vaskos ktet ezt a cmet kapta:Klvin s a klvinizmus. 1936-ban jelent meg. Ez mindmig az egyik legmaradandbb magyarorszgi „emlkm” Klvinrl, mert ebben a ktetben tnyleg a nagy reformtor szellemt rktettk meg a kor legjobb teolgusai. A 18 tanulmny itt mr tudomnyos ignnyel dolgozta fl Klvin teolgijnak sarkalatos tmit.60 A biblikus tudsok, a rendszeres teolgusok, a trtnszek s gyakorlati teolgusok sszefogsval s sszehangolsval kszlt ez a m, amely elviszi az olvast Klvin gondolkodsnak mlysgig s magassgig.61 Ha mgis a tudomny mrcjvel mrnk, amit Klvin nagyon megrdemel, akkor a Klvin s a klvinizmus cm knyv tlhaladja mindazt, amit a korbbi nneplyes alkalmak sznokai s cikkri teolgiai-tudomnyos rtelemben egyttvve nyjtottak.62 
    Nem kerlhetjk ki, ezrt rviden sszefoglalva szlnunk kell arrl, milyen egyhzi krnyezetben s milyen kl- s belpolitikai krlmnyek kztt szletett 1936-ban a Klvin s a klvinizmus cm ktet. Szerzinek tbbsge a Debreceni Egyetem (akkor Magyar Kirlyi Tisza Istvn Tudomnyegyetem) teolgus tanrai voltak, ketten Erdlybl val professzorok, nhnyan ksbb lettek a Debreceni Egyetem tanrai, msok pedig nem tartoztak az egyetem jogi ktelkbe. Kt fontos tnyezt emelnk ki az emlkktettel kapcsolatban. 

    Elszr azt, hogy a szerzk jl ismertk az akkori nmetorszgi politikai s egyhzi helyzetet. Ezrt vatossgbl szvesebben tjkozdtak a francia, a holland s az angolszsz reformtus teolgin. Maga a trtnszprofesszor Rvsz Imre, a ktet gondozja, Emil Doumergue-nek volt a tantvnya, ezrt alakulhatott gy, hogy a tanulmnyok jelents rsze trtneti jelleg. A szerzk kzl nhnyan hollandul is jl tudtak. Kllay Klmn professzor a holland nyelvet is tantotta. Csnki Benjmin professzor pedig nemcsak beszlte a hollandot, hanem kitnen ismerte Herman Bavinck s Abraham Kuyper teolgijt. Tantotta is. Ezrt van az, hogy Kuyper gondolatai visszatkrzdnek a predestincirl rt tanulmnyban. Ennek az a lnyege, hogy ha a klvini teolgit, amelyet  klvinizmusnak nevez, mlyebben megrtjk, akkor az az letminsgnkben egy magasabb szintet fog jelenteni, s ezt kell sugroznunk az egyhzban, az egyhznak pedig ezt kell kpviselnie a trsadalomban. E kvetkeztetst Kuyper a klvini predestincira vezeti vissza. A magyar lelkszek, teolgusok jl ismertk ezeket a gondolatokat, ugyanis Kuyper princetoni (New Jersey, USA) hat eladsnak magyar nyelv fordtsa 1914-ben megjelent. Az I. vilghbor kapcsn a magyar trtnelem egyre rosszabbra fordult. 1920-ban a trianoni bkedikttum Magyarorszgot darabokra szabdalta. Az j helyzetben mind trsadalmi, mind pedig egyhzi tren az volt a f gond, hogy a megcsonktott orszg miknt tudja magt letkpess tenni. Az nszervez munkban az egyedli segtsget Csnki a klvinizmus ltal tantott predestinciban ltja: csak ez tudja megjtani az orszgot, amint ez gy volt a magyar np nehz mlt trtnelme sorn is. Kuypert lltja pldaknt a magyarok el, aki a maga klvini ntudatval s tettrekszsgvel valban megjtotta Hollandit. 

    Mondandnk msodik rszben hozzszlunk a kt vilghbor kztti magyar klvinizmus krdshez. Itt ugyanis ktfel gazik a klvinizmus magyarorszgi trtnete. Az egyik gat „hitbreszt” klvinizmusnak lehetne nevezni, s ez a flfogs volt jellemz az orszg keleti s szaki reformtus egyhzkerleteiben, valamint Erdlyben. A msik gat „trtnelmi klvinizmusknt” szoktuk emlteni, amely Sebestyn Jen budapesti professzor nevhez ktdik.63 Ennek az utbbinak inkbb az orszg kzps rszn s Budapesten volt szmottev hatsa. Mindkett mlyen hitvallsos elktelezettsg volt, s mindkett nagyra becslte Kuyper klvinizmust, de azt ms mdon rtkelte. Erdlyt ekkor mr Romnihoz csatoltk, s ezzel – a kisebb gylekezeteket is beleszmtva – mintegy ezer reformtus gylekezetet szaktottak el az anyaegyhztl. Az ott l magyar reformtusokban az identitstudatot egyre inkbb a Msodik Helvt Hitvalls s a Heidelbergi Kt szelleme biztostotta, az egyhzi let pezsdlst pedig a belmisszi. gy Erdlyben a klvinizmus tvzdtt a belmisszival. Ha nem is pontosan gy, de hasonl jelensg jtszdott le a csonka-Magyarorszg keleti rszn l reformtusok esetben is. Termszetesen a trtnelmi Magyarorszg feldarabolst senki sem fogadta el, ezrt egy ksbbi igazsgosabb dnts remnyben az elcsatolt terleteken mindenki, mindenhol rizte az identitst, fknt az egyhza rvn. Ez azonban klnsen nem tetszett a romn nacionalista hatsgnak, s az 1930-as vekben az erdlyi reformtus egyhzi vezetk megfigyelse, korltozsa, fenyegetse mr egyre gyakoribb vlt.64 Ezrt 1936-ban, amikor a magyarok ismt Klvinra emlkeztek, ezt az emlkezst mr nem tehettk az erdlyi magyarsggal egytt. Nem sokkal ksbb a „hitvallsos” szellemisg mind a Kolozsvri Egyetem, mind pedig a Debreceni Egyetem tuds tanrai krben beletorkollott a Barth Kroly nevvel fmjelzett jreformtori teolgia tantsba, melyet ezeken a helyeken hamar befogadtak.65 A „trtnelmi klvinizmus” nyltan szembeszllt a liberlis s racionalista szellemisggel, de fltette Klvin tantst a belmisszitl is, amelynek hvei viszont egyfajta „vilgnzeti” mozgalmat lttak a „trtnelmi klvinizmusban”. A II. vilghbor utni bredsi hullm mindkettt magval sodorta. Visszafel nzve a mgttnk lv nagyon nehz trtnelmi idkre, mgis azt mondhatjuk, hogy a klvini szellemi rksg tovbbra is nemzetet s egyhzat megtart ernek bizonyult mind a mai Magyarorszgon, mind pedig az elcsatolt terleteken.

Gyorsrssal kszlt klvini szvegek megfejtse

    A Klvin-kutatssal kapcsolatban rendkvli teljestmnynek szmtott a volt srospataki teolgiai professzor, Nagy Barna (1909–1969) munkssga. nemzetkzi szinten is kimagaslan tudomnyos eredmnnyel hvta fl magra s a magyar teolgusokra a figyelmet. Maga a trtnet nagyon rdekes. Klvin eladsait jobbra gyorsrk jegyeztk le. Nem mindegyiket sikerlt a gyorsrs utn ttenni rott formba. A fennmaradt jegyzetek egy rsze a XVI. szzadi gyorsrk jeleivel maradt az utkorra. A gyorsrk az akkori francia szavakat rvidtettk sajtos jeleikkel, amelyek ksbb szinte megfejthetetlennek tntek. Egynileg is ms-ms jeleket hasznltak. Mg lengyelek is voltak kzttk, akik lengyel nyelvi rvidtseket is alkalmaztak. A klnleges nyelvtudssal s nyelvrzkkel rendelkez Nagy Barna professzornak azonban sikerlt ezeket megfejtenie. Ennek rdekben mg lengyell is megtanult. gy vlhatott teljesebb a klvini letm. 

Bibliographia Calviniana

    Ezzel a cmmel ltott napvilgot a Csehszlovkiban, majd Csehorszgban l magyar teolgus, Bihary Mihly (1926–2002) mve 2000-ben. Ez felsorolja Klvinnak mindazokat a mveit, amelyek franciul, nmetl, angolul, latinul s magyarul megjelentek 1850 s 1997 kztt.66 A Klvin-kutats szempontjbl, nemzetkzi vonatkozsban is, jelents alkotsrl van sz.

Fontosabb mvek Klvinrl magyar nyelven a legjabb idkben.

    – A Magyarorszgi Reformtus Egyhz Zsinati Irodjnak Sajtosztlya egy kisalak, 11 ktetbl ll sorozatot jelentetett meg Klvinrl Bksi Andor szerkesztsben. A sorozat neve: Evangliumi Klvinizmus Fzetei. Ezeket flsoroljuk a megjelensk vszmval. Bksi Andor: Klvin a Szentllekrl (1985), Bolyki Jnos: Az imdkoz Klvin (1985), Fejes Sndor: Klvin a megszenteldsrl (1985), Benke Gyrgy: Klvin trsadalmi etikja (1986), Bereczky Albert: Van-e t Istenhez? (1986), Gykssy Endre: A lelkigondoz Klvin (1986), Szab Lszl: Az igehirdet Klvin (1986), Sznsi Sndor: Klvin emberi arca (1986), Bksi Andor: Klvin a skramentumokrl (1987), Dkny Endre: A pedaggus Klvin (1987), Bksi Andor: Mi klvinistk (1990). A teolgusok s a gylekezeti tagok egyarnt haszonnal fogatjk mindmig e knyveket. 
    – 1996-ban megjelent magyar fordtsban Alister E. McGrath Klvin cm knyve. Ebben a mvben a szerz nem letrajzot kzl, hanem a reformtort gy mutatja be, mint aki szellemvel jelentsen formlta a nyugati kultrt. 
    – Nem lehet emlts nlkl hagyni, hogy a magyar Gnczy Sndor s a nmet Stefan Scheld rmai katolikus teolgusok hres munkja Klvin hermeneutikja cmmel 1997-ben megjelent magyarul. A kt szerz tudomnyosan elemzi a klvini rsmagyarzat teolgiai jelentsgt rmai katolikus szemszgbl.

Terek, utck, intzmnyek s kpzmvszeti alkotsok Klvinrl

    Nem lehet teljes kpet adni arrl, hol, mennyi s milyen emlket lltottak Magyarorszgon Klvinnak.67 Egy szval kifejezve: sokat! Magyarorszgon az utck s terek elnevezse egy-egy hres szemlyrl inkbb csak a XIX. szzad msodik felben kezddtt. Ugyanezt lehet elmondanunk a magyar szobrszatrl is, ekkor kezdtk a nemzet nagy alakjait megformlni, megrkteni. A festszet is a XIX. s XX. szzadban „termett” sok mvszt a korbbi idkhz kpest. Ezt figyelembe vve, sorolunk fl az albbiakban nhny jelents Klvin-emlket Magyarorszgon. 

    Terek, utck, kzk .

    Klvin tr van a fvros hrom kerletben is (V., VIII. s IX.), a nagyvrosok kzl Debrecenben, Szegeden, Nyregyhzn, Kecskemten, Hdmezvsrhelyen, valamint a kvetkez vrosokban, falvakban: Berettyjfalu, Bojt, Demecser, Hajdbszrmny, Hajdszoboszl, Istvndi, Izsk, Kunszentmikls, Kunmadaras, Mtszalka, Mezberny, Monor, Nagykanizsa, Nagykrs, Nyrmada, Pcel, Pspkladny, Sregres, Szabadszlls, Szekszrd, Sziksz, Tszeg-Tisza, Veresegyhz, Vezseny s mg tbb ms helyen. 

    Klvin utca tallhat az albbi helyeken: Budapesten a III. s IV. kerletben, valamint Abony, Albertirsa, Bkscsaba, Bksszentandrs, Cskvr, Gyoma, Gymr, Gyula, Mak, Miskolc, Karcag, csa, Pcs, Tiszavasvri, Sikls-Mriagyd, Vc, Veresegyhz teleplseken s mg ms helyeken. Klvin kz is van pldul budn, csn. 

    Azt is rdemes megjegyezni, hol nincs Klvinrl elnevezve utca vagy tr. Fknt a nagyobb vrosokat emltve: rd, Eger, Kaposvr, Sopron, Szkesfehrvr, Szolnok, Tatabnya, Veszprm, Zalaegerszeg. Ezek fleg katolikusok lakta vrosok. De pldul Ceglden s mg tbb ms nagyobb vrosban, ahol jelents szmban vannak reformtusok, nincs Klvinrl elnevezett tr vagy utca, ugyanakkor szmos katolikus tbbsg vrosban van. ltalnos kvetkeztetst teht nem vonhatunk le, csupn annyit, hogy Klvin nevt meglehetsen sok helyen rzik utck s terek. Hangslyozzuk: pontos felmrs hinyban jelenleg errl nem lehet teljes kpet adni. 

    Szlnunk kell arrl is, hogy a II. vilghbor vgn Magyarorszgot a gyztes hatalmak feldaraboltk. A magyar reformtus lakossgnak kzel 40%-a ms orszgokba kerlt. Nem tudjuk flmrni, hogy az egyes utck s terek neve ott miknt vltozott. Erdlyben pldul szinte minden utcanevet megvltoztattak a romn diktatra idejn. Klvin Jnos utca van Nagyvradon az 1993 utni vektl. Klvin tr tallhat Sepsiszentgyrgyn, s tudtommal Aradon, rmihlyfalvn s Kolozsvrott is.68 

    Intzmnyek .
    Az Orszgos Reformtus Lelkszegyeslet ltrehozott kt kzpfok oktatsi intzmnyt a lelkszrvk szmra. Mindkett a Klvineum nevet kapta. Az egyiket a fik szmra Hajdbszrmnyben alaptottk 1914-ben, a msikat a lenyok szmra Nyregyhzn 1926-ban.69 Ugyancsak a Klvineum nevet kapta az 1990-es vekben Bukarestben ltrehozott j reformtus egyhzi kzpont, amelynek az udvarn kapott helyet Klvin mellszobra. Budapesten 1992-ben alaptotta a Magyarorszgi Reformtus Egyhz a kzponti kiadjt, amely Klvin Jnos Kiad nven mkdik. A cskvri idsek otthont is Klvin Jnosrl neveztk el. 1994-ben jtt ltre Komromban (Szlovkia) a szlovkiai magyar s szlovk reformtusok szmra egy teolgiai lelkszkpz felsfok intzmny, amely mindmig a Klvin Jnos Intzet nevet viseli. Beregszszon (Ukrajna) az ottani magyar reformtusok nyomdjt neveztk el Klvinrl nhny vvel ezeltt. Az Amerikai Egyeslt llamokban l nagyszm magyar reformtusok egyik egyhzkerlett Calvin Synodnak hvjk 1957 ta. Visszatrve a hazai terletekre, a Mtszalkai Reformtus Egyhzkzsg presbitriuma 2000-ben alaptotta s 2001-ben indtotta j intzmnyt, a Klvin Jnos Reformtus ltalnos Iskolt.70 A Nyregyhzi Vrosi Reformtus Egyhzkzsg 2003-ban alaptotta a Klvineum Idsek Otthont. Megemltjk mg, hogy Egerben, a magyar katolikusok egyik rseki vrosban a kis reformtus gylekezet a kzpontjnak a Klvin Hz nevet adta 1996-ban, s ugyanebben az vben alakult az evanglikus tbbsg Sopron vrosban a Soproni Klvin Kr. Hasonl rdekessgknt kell szlnunk a Szegedi Klvinista Krrl, amelyet 2005-ben hozott ltre a Szeged Klvin tri Egyhzkzsg. Igazbl ezt a krt jbl indtottk, mert ebben az ersen katolikus tbbsg vrosban 1929-ben alakult meg a Szegedi Klvinista Kr, amelynek alapszablya szerint az volt a cl, hogy a „reformtus keresztyn hitvallst kvet ntudatos frfi hveknek” alkalmat teremtsen a hazafias, nemzeti s kzmveldsi sszefogsra vallserklcsi alapon. 

    Kpzmvszeti alkotsok 

    1909-ben kezddtt egy nagyobb szabs orszgos gyjts a ksbb Debrecenben fellltand Klvin-szoborra. Ez azonban nem valsult meg, nem tudjuk, mirt.71 Mostani ismeretnk szerint letnagysg Klvin-szobor csak Budapesten s Mtszalkn tallhat. Az els Klvin-szobrot 1999-ben lltottk fl Mtszalkn a reformci nnepe alkalmbl. A krltte lv teret mr 1991-ben elneveztk Klvin trnek. A szobrot Mtszalka vros nkormnyzata kszttette Br Lajos helyi szobrszmvsszel. Budapesten 2000-ben emeltek szobrot Klvinnak a Klvin tren. E szobor alkotja Bza Barna szobrszmvsz. A Magyar Reformtusok Negyedik Vilgtallkozjnak nyit napjn, 2000. jnius 30-n avattk fl. Az nneplyes alkalmon jelen voltak a reformtus egyhzi vezetkn kvl Gncz rpd kztrsasgi elnk, Tks Lszl kirlyhgmellki reformtus pspk, Seregly Istvn rsek, a Magyar Katolikus Pspki Konferencia elnke, Harmati Bla, az Evanglikus Egyhz pspkelnke. Orbn Viktor miniszterelnk ksznt levelt felolvastk.72 Az emltett egri Klvin Hz bels udvarn tallhat Klvin mellszobra, amelyet a helyi gylekezet kszttetett. Kutas Lszl szobrszmvsz alkotst 2000 decemberben avattk fl. A mellszobor msolata lthat Sopronban, Piliscsabn s a Budapesti Lnyai Utcai Gimnziumban. Domborm van egyms mellett Klvinrl s Zwinglirl a Debreceni Kollgium homlokzati faln a fbejratnl. Ezeket Nagy Sndor Jnos szobrsz ksztette az Orszgos Reformtus Presbiteri Szvetsg krsre 1931-ben. 

    Itt emltjk meg, hogy Horvai Jnos szobrszmvsz a reformci genfi emlkmvre plyzatot nyjtott be 1909-ben. Msodik vagy harmadik helyezett lett.73 Kzpen s magasan Krisztus ll, lentebb Klvin l a Szentrssal, a kt oldalon az egyes nemzetek nagy reformtorai lthatk. A brk olyan jnak tartottk, hogy bronzba nttt vltozatt ajndkba elkldtk a magyar reformtusoknak. Ez ma a Rday Kollgiumban tallhat Budapesten. 

    Mivel sok van bellk, a grafikk, rmk s festmnyek alaposabb mvszeti megtlst kvnnnak. Vannak rgebbi Klvin-brzolsok is s jabbak is. Ezek kzl csak hrmat emelnk ki, amelyeket bizonnyal a legjobbak kz sorolnnak msok is. 

    – A festmvsz Lhnsdorf Kroly (1893–1958) 1949-ben ksztett egy grafikt Klvinrl. Rajta van Klvin jelmondata is: Cor meum velut mactatum Domino in sacrificium offero! (Szvemet g ldozatul felajnlom az rnak! – a szerz fordtsa.) Ez a kp a legelterjedtebb Magyarorszgon, szinte valamennyi lelkszi hivatal faln megtallhat. 
    – 1936-ban ksztette Bern Lajos remmvsz a 9,5 cm tmrj Klvin-rmet. Ennek egyik oldaln magyarul is rajta van Klvin jelmondata. 

    – A harmadik kpzmvszeti alkots az a festmny, amely a Debreceni Reformtus Kollgium dsztermben tallhat. Msolatrl van sz, Flegyhzi Lszl festmvsz ksztette 1977-ben. A kp eredetijt ifjabb Holbein festette Klvinrl. Akkortjt Klvin ldztt volt, ezrt a portrnak a Fiatal francia nemes nevet adtk. A kp egy magngyjtemnybe kerlt, s az utkor szmra csak az emlkezet rizte, ugyanis sosem lltottk ki. A XX. szzad kzepn a festmny elkerlt, s Genf vrosa meg is vsrolta. A kpen lthat fiatal francia nemes tipikusan Klvin-portr. Klvin sokat tantott. Amikor magyarzatban elrkezett egy bizonyos pontig, megllt, sapkjnak ellenzjt lehzta a szemre, s ezzel fejezte ki azt, hogy az emberi rtelem nem kpes tovbb menni. Ekkor az ujjval flfel mutatott, jelezve, hogy a megolds Istennl van.74 A trtnet alapjn ez a debreceni portr kifejezi Klvin egsz lnyt s munkssgt!75 

Lbjegyzet

1 V. Zsindely Endre: Bullinger Henrik magyar kapcsolatai. In:Studia et acta ecclesiastica II.MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1967, 57–86; valamint Rvsz Imre:Mliusz s Klvin. In: Klvin s a klvinizmus. Debrecen vros s a Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet Knyvnyomdavllalata, Debrecen, 1936, 295–340. 
2 V. Rvsz Imre: i. m. 295–340. 
3 Rvsz Imre: A Kistemplom trtnetnek legszebb napja. In:Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944, 399. Rvsz idzi Kornis Gyula katolikus trtnsz A magyar mvelds eszmnyei cm mvt. 
4 Rvsz Imre: i.m. 399. 
5 Rvsz Imre: i.m. 399. 
6 Rvsz Imre: i.m. 399. 
7 V. Tth Bla: Szjrul szjra. A magyarsg szll igi. Athenaeum, Budapest, 1901. Reprint, Akadmiai Kiad, Budapest, 2002, 183–184.; V. Rvsz Imre: Mliusz Pter s a reformci kt arca. In: Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944, 365. Rvsz gy tudja, hogy Dvid Ferenc egy nvtelen unitrius rval pellengreztette ki Mliuszt mint valami tudatlan s gyva fpapot. Ezrt csfolja „Pter ppnak”. 
8 V. Balogh Ferenc: A magyar protestns egyhztrtnelem rszletei. Debrecen, 1872, 98–99. In: Kathona Gza: Mliusz Pter s letmve. Studia et acta esslesiastica II. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1967, 107. 
9 Hogy ezt a jelzt Kazinczy Dvid Ferenctl vette volna, nem tudjuk. Mindmig nem tisztzott kellkppen, hogy a „klvinista Rma” kifejezs pontosan kitl szrmazik s melyik vbl. Rvsz Imre trtnsz rsbl az ltszik, hogy Kazinczynak tulajdontja, ugyanakkor pedig tud rla, hogy Dvid Ferenctl szrmazik. V. Rvsz Imre: Debrecen lelke. In:Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944, 358. 
10 V. Klnsi rpd: Mit zen a korz? Vlasz Keresztury Tibor A korz zenete cm cikkre. Kzirat. (Keresztury igaztalanul elmarasztalja a debrecenieket a Hajd-bihari Napl 2001. jlius 14-i szmban, Klnsi vlaszt nem kzltk.) 
11 V. Gyri Jnos: A Kollgium szerepe a magyar irodalom mvelsben. In: A Debreceni Reformtus Kollgium trtnete. MORE Zsinati Sajtosztly, Budapest, 1988. 679. 
12 Ezt nem tudjuk pontosan. Valsznleg a klvinista Rma nv a XIX. szzad msodik felben mr kezdett pozitv jelentssel brni, hiszen egy Szilgyi Ferenc nev tuds, akadmikus is ilyen rtelemben hasznlja 1864-ben a Prot.Egyh. s Iskolai Lap hasbjain. 
13 V. Rvsz Imre: Debrecen lelke. In: Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944, 354–359. 
14 A trtnelem sorn a vros sok nevet kapott: maradandsg vrosa, kikt, szabadsg rvrosa, cvis vros, magyar Genf, a Napba nz vros, a Fnix vrosa. 
15 Karcsonyi egyhzi beszd a debreceni Nagytemplomban, tartotta Fss Andrs debreceni prdiktor. In: Gborjni Szab Botond: A szabadsg szent igi. Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet kiadsa, Debrecen, 1999, Forrsgyjtemny 30. 117. 
16 Uo. 120. 
17 A teljes Institutio magyar nyelven mr 1624-ben megjelent Szenczi Molnr Albert fordtsban. A lelkszek jelents rsze latinul ismerte. Az 1909-ben s 1910-ben Ppn, a Reformtus Fiskolai Knyvnyomda ltal kt ktetben kiadott j fordts Institutio magyar nyelv cme: A keresztyn valls rendszere. Fordtotta: Czegldy (Cegldi) Sndor s Rbold Gusztv. (Tovbbiakban: Institutio.) 
18 V. Institutio, Vol. II. 754. 
19 Klvin Jnos: Tants a keresztyn vallsra 1559. Rvidtett formban. Zsinati Iroda, Budapest, 1991, 301. 
20 Rvsz Blint: A debreczeni fiskolai tanul ifjusg eltt tartott beszd. In: Gborjni Szab Botond:A szabadsg szent igi. Debrecen, 1999, Forrsgyjtemny 3. 64. 
21 V. Szoboszlai Pap Istvn beszde a Nagytemplomban 1848. mrcius 26-n. In: Gborjni Szab Botond: A szabadsg szent igi. Debrecen, 1999, Forrsgyjtemny 6. 71–76. 
22 V. Knyves Tth Mihly: Mi trtnt? S mit kell tennnk? In: Gborjni Szab Botond: A szabadsg szent igi. Debrecen, 1999, Forrsgyjt.8. 77–85. 
23 Uo. 85. 
24 V. Knyves Tth Mihly: A keresztyn polgr szabadsga, egyenlsge, testvrisge. In: Gborjni Szab Botond: A szabadsg szent igi. Debrecen, 1999, Forrsgyjtemny 9. 85–92. 
25 Uo. 91. 
26 V. Czegldy Sndor: A teolgia tantsa a Kollgiumban. In: A Debreceni Reformtus Kollgium trtnete.MORE Zsinati Bp1988, 562.
27 Egy meztri kollgiumi dik levelt ismertette a Magyar Rdi 2003. mrcius 15-n. A levl tartalma az, hogy az ifj ksz lett hazjrt felldozni, s ha elesne a harcokban, a htramaradt knyveit az ccsre hagyja,hogy is tanulhasson a DebreceniKollgiumban
28 A magyar trtnelemben jelents szerepet jtszott a kirlysg idejn, 1222-ben megalkotott Aranybulla. Ennek a 31. pontjban az ll, hogy ha a kirly a Bullban lefektetett trvnyeket nem tartja meg, az alattvalknak szabad a kirly ellen felkelnik lzads bntette nlkl. Ezt csak erstette Klvinnak az „istentelen s igazsgtalan zsarnokokrl” mondott tlete, mely szerint az embernek van ezekkel szembeni termszetes, „vele szletett rzlete”. V. Institutio IV. 20, 24–32. (Vol II. 771–779.) 
29 Ezeket a gondolatokat mr mskor is s ms rsaiban a szerz megfogalmazta. 
30 Mi nem foglalunk llst abban, hogy ki a legnagyobb magyar klt. 
31 V.Csohny Jnos: Klvin hallnak hrom vszzados emlknnepe s az els magyar Klvin-letrajz. Th.Sz.XXXV.vf.1992/4.sz. 234. 
32 A pspki tisztsg mint olyan nem klvini. Elvi szempontbl a reformtus egyhz pspki tisztsge klnbzik a rmai egyhz hasonl tisztsgtl, gyakorlati szempontbl azonban nem sok klnbsg van. A kls szemll s ltalban a kzlet ezt a klnbsget aligha veszi szre. 
33 V. Protestns Egyhzi s Iskolai Lap (PEIL), 1864. mjus 8. 19. sz. 597–598. 
34 V. PEIL, 1864. jnius 5. 23. sz. 731–735. 
35 V. PEIL, 1864. mjus 8. 19. sz. 597–598. 
36 V. PEIL, 1864. jnius 19. 25. sz. 796–800. Errl a Klvin-szoborrl nem tudunk. 
37 V. PEIL, 1864. jnius 19. 25. sz. 800. 
38 Erre nzve nem talltunk adatokat. Csak annyit tudunk, hogy a vasrnapot kvet napokon egyhzkerleti kzgylst tartottak. Ennek a beszmoljbl nem derl ki, miknt zajlott az elz napi emlknnep. V. Srospataki Fzetek, 1864. Szerkesztette: Erdlyi Jnos. 
39 V. Srospataki Fzetek, 1864, 531–554. 
40 Heiszler Jzsef: Klvin Jnos hallnak hromszzados emlknnepn. Srospataki Fzetek, 1864, 533. 
41 V. PEIL, 1864. mjus 1. 18. sz. 575. 
42 V. PEIL, 1864. jlius 24. 30. sz. 961–962. 
43 V. PEIL, 1864. jnius 19. 25. sz. 804. 
44 V. PEIL, 1864. mrcius 20. 12. sz. 378. 
45 V. PEIL, 1864. prilis 3. 14. sz. 447. 
46 V. PEIL, 1864. mrcius 20. 12. sz. 378. 
47 Ez volt abban az idben az egyetlen lap, amely folyamatosan kzlt egyhzi s teolgiai rsokat. 
48 A m eredeti pldnya a Debreceni Kollgium Nagyknyvtrban megtallhat. 
49 Ezt a vitt a PEIL 1864. vi szmai pontosan kzlik tbb hten t folytatsos anyagknt. 
50 V. Klvin jubileumi emlkknyv. A magyarok genfi tja. A Klvin-Szvetsg kiadvnya. Hornynszky Viktor knyvnyomdja, Bp. 1910. 
51 Az idzetet az internet kzli a Klvin Szvetsg szablyzatbl. A Debreceni Kollgium Nagyknyvtrban e szablyzat knyvtri pldnya elveszett. Jelzete ismert. 
52 A Klvin Jnos mvei sorozatban megjelent rsokat, knyveket egy kln fejezet veszi szmba Kovch Pter dolgozatban. V. Kovch Pter: Az 1909. vi genfi Klvin-emlknneply s a Magyarorszgi Reformtus Egyhz. DRTA., Debrecen, 1989, 45–47. 
53 Jelenleg folyamatban van egy j fordts ksztse Erdlyben. 
54 V. Klvin hatsrl monogrfik. 11 m egybektve a Debreceni Kollgium Nagyknyvtrban. A szakaszban felsorolt rsok ebben mind megtallhatk. Jelzete: 2-46.962.
55 Csupn pldaknt emltjk, hogy Erdlyben Tavaszi Sndor rt Klvin Jnos lete cmmel biogrfit, amely Kolozsvrott jelent meg 1924-ben. 
56 Klvin jubileumi emlkknyv. A magyarok genfi tja. i. m. 83. Az emlkknyv idzi Doumergue professzornak a PEIL-ben megjelent Visszaemlkezs s ksznet cm cikkt. 
57 V. A magyar reformtus egyhz trtnete. Kossuth Knyvkiad. Budapest, 1949, 410. 
58 Egy pldaknt emltjk, hogy 1936-ban volt Genfben a klvinista teolgusok kongresszusa. 
59 A kt fordtnak komoly fejtrst okozott az Institutio Religionis Christianae cm magyar nyelv megfelelje. k maguk is dilemma eltt lltak, mg vgl gy dntttek, hogy A keresztyn valls rendszerecmet adjk Klvin mvnek. Mivel e tanulmny rjnak a felesge, Dr. Czegldy Mria orvos a fordt Czegldy Sndor unokja, a csaldi elbeszlsek alapjn ismert szmra a cm fordtsnak problmja. A kt nemzedkkel ksbbi teolgusok szmra is gondot jelentene a cm pontos fordtsa. E tanulmny szerzje A keresztyn valls rendszere cmet tartja kifejezbbnek, mivel Klvin ebben a mvben tnylegesen is rendszerezett formban trja az olvas el teolgiai gondolatait. Itt ugyanis – mai szemmel nzve – a „tants” sz gyengbb s kevesebb, mint a „rendszerbe” szedett ismeretek eladsa, lvn sz egy ngyktetes nagy mrl. 
60 A szerzk nevt s rsuk cmt itt soroljuk fl. Varga Zsigmond:Elsz; Lang gost: Az 1536-i Institutio forrsai; Musnai Lszl:Klvin Jnos az Ige fnyben; Kllay Klmn: Klvin mint zsoltrmagyarz; Tth Lajos:Klvin Jnos magyarzata zsais elhivatsi ltomsrl; Erds Kroly: Klvin ’Commentarius in harmoniam evangelicam’ munkja s a grg szveg; Pongrcz Jzsef:Klvin kommentra az Efzusi levlrl; Trk Istvn: Az szvetsg rtkelse Klvin Institutiojban; Vasady Bla: Isten megismersnek krdse Klvin Institutioja alapjn a napjainkban foly teolgiai vitatkozsok tkrben; Csnki Benjmin: Klvin predestinci-tana; Csikesz Sndor:Klvin psztori igehirdetse mdszernek legfbb elemei; Sos Bla: Klvin s Zwingli; Rvsz Imre: Mliusz s Klvin; Ferenczy Kroly: A misszii felelssg nyomai a magyar reformtus keresztynsg els szzadban, az egykor theologiai irodalom alapjn; Nagy Gza: A belmisszi nyomai az erdlyi reformtus egyhz rgebbi trtnetben; Mikls dn: A holland klvinizmus elvi llsfoglalsa a magyar protestantizmus gyszvtizedben; Tth Endre: Ppa vros plbnosa s Klvin Instititioja; Payr Sndor:Testvri kzssg magyar protestns nekesknyveinkben; Varga Zsigmond: A magyarorszgi kzknyvtrak rtkes bibliai gyjtemnyeinek ismertet lersa a XVI. szzad vgig. 
61 A knyv szerzi kzl hinyzik Sebestyn Jen budapesti rendszeres teolgiai professzor, a magyarorszgi „trtnelmi klvinizmus” legerteljesebb kpviselje. De Tavaszy Sndor nevt is hinyolhatjuk Erdlybl. Ennek esetleges okt vagy lehetsges magyarzatt a kvetkez szakaszban tallja... 
62 Hogy a magyar Klvin-irodalom 1936-ig milyen mrtkre ntt, azt Kovcs Blint mutatja be az Emanuel Stickelberger: Klvin cm knyv fggelkben. Felttlenl idznnk kell itt Kovcs Blint utols mondatt: „Ezen felsorolt munkkon kvl szmos tanulmny jelent meg Klvin Jnosrl az egyes folyiratokban, gy a Protestns Szemlben, az Egyhzi s Iskolai Lapban, a Srospataki Fzetekben, a Magyar Klvinizmusban, az Igazsg s letben, a Theologiai Szemlben, a Klvin Szvetsg vknyveiben, tovbb a reformtus iskolk emlk- s vknyveiben. A Magyar Klvinizmus s az Igazsg s let 1936-ban kln Klvin-szmot adtak ki.” V. E. Stickelberger: Klvin. (Ford. Pter Jnos) Sylvester Kiad, Budapest, 1937, 179–183. E m megjelense magyarul azt is jelzi, hogy Klvin lete s mve folyamatosan az rdeklds elterben llt a magyar reformtusok krben. 
63 Sebestyn Jen 1936. oktber 8-n hozta ltre a Klvin Jnos Trsasgot, melynek elnke maga volt, ftitkrknt pedig tbben is dolgoztak mellette: Sipos Istvn, Papp Ferenc, Fldes Papp Kroly, Kulifay Gyula. A Trsasg 1948. jnius 16-ig mkdtt. Megsznsnek okt s mdjt tovbbi trtneti kutatsok trhatnk fl. Tagjai korbban a Sebestyn Jen ltal 1920-ban alaptott s 1933-ig mkd Klvinista Szemlben publikltak. Ez egyhztrsadalmi hetilap volt. Az 1934–1938 kztt mkd, vente tszr megjelen Magyar Klvinizmus cm folyiratnak is Sebestyn Jen volt a szerkesztje, gy az a Klvin Jnos Trsasgnak is publikcis lehetsget biztostott. 1938 utn csak kisebb kiadvnyokat tudtak megjelentetni. V. Kulifay Gyula: Sebestyn Jen s a Klvin Jnos Trsasg. In: Emlkknyv Sebestyn Jen szletsnek 100. vforduljra. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1986, 66–95. Az alapszably a 8. pontban gy kezdi a cl meghatrozst: „A magyar reformtus anyaszentegyhz reformcijnak tanban, szervezetben s letben a tiszta reformtus keresztynsg elvei szerint val munklkodsa;…” Ladnyi Sndor: Sebestyn Jen (1884–1950). In: uo. 21. 
64 Ezt Makkai Sndor erdlyi pspk, ksbbi debreceni egyetemi tanr tjkoztatsa alapjn rtuk le. (A szerz szemlyes informcija a Makkai csaldtl.) 
65 Ez nyilvnval volt a kolozsvri Tavaszy Sndor s a debreceni Vasady Bla professzorok munkibl. 
66 Michael Bihary: Bibliographia Calviniana, 1850–1997. Third edition. Magnkiads. Prague, 2000. 
67 Ezekrl nem kszlt flmrs. Az internetes informcik is csupn rszlegesek. Sajnos, jelenleg Magyarorszgon mg nincs a teleplsekrl nyilvnossgra hozott teljes nvtr utckkal s terekkel. Az egyes alkotsok sszeszmllst pedig az teszi nehzz, hogy a dombormvek s kpek mvszi megtlse nem egyrtelm. Ezrt szksgesnek ltszik egy szakrti vlemnyezs a Klvin-alkotsokrl, addig minden csak a szubjektv megtls trgya marad. 
68 Az 1993. vi erdlyi reformtus cmtr szerint mg a nagyvradi Klvin utca is ms nevet viselt. A cmtrban sehol nem tallni a Klvin nevet. Hogy volt-e Klvinrl elnevezett utca vagy tr az elcsatolt terleteken, csak hosszabb kutats alapjn llapthat meg. 
69 V. A Nyregyhzi Lenyklvineum Reformtus Tantkpz s Liceum Intzetnek jubileumi vknyve 1928–1998. Nyregyhza, 1998. (A kiad nincs megjellve.) Ez az vknyv a jegyzknyvi adatok alapjn az ORLE alapt hatrozatt 1923-ra teszi (17. oldal), s az intzmny indulst 1926. szeptember 16-tl szmtja (25. oldal). Az alapts s az induls ve mind a bszrmnyi Fi klvineum, mind a nyregyhzi Leny klvineum esetben klnbztt. A Zovnyi-fle egyhztrt.lexikon adatai ezrt tovbbi pontostsra szorulnak. 
70 Tth Zoltn gylekezeti fgondnoktl kapott informcik alapjn. 
71 Valsznleg ez egy vekre szl program volt, a szoborra val pnzgyjts pedig elhzdott. A vilghbor kitrsvel a pnzek is odavesztek, amint ez trtnt a Debreceni Kollgium alaptvnyaival is. 
72 V. Klvin tri lapok. II. vf. 2. szm 2000. jnius–augusztus. 3. lap; Reformtusok Lapja, 2000. jlius 9-i szm. 
73 Ehhez nem llt rendelkezsnkre eredeti dokumentum a genfi szobor-bizottsg dntsrl. A Debreceni Protestns Lap 1909. 56. s 71–72. oldalak arrl tanskodnak, hogy Horvai harmadik djat nyert, Hegyi-Fsts Istvn pedig a Confessio 1993/2. szmban kzlt, Klvin rgebbi s jabb brzolsa cm cikkben msodik helyezst emlt. 
74 Ezt a trtnetet csak egyik tanrtrsa s a fest szemlyes elbeszlsbl ismeri e tanulmny rja. A hallott tnyek hitelessgt ellenrizni szksges a genfi szakrtk segtsgvel. Annl is inkbb, mert e tanulmny szerzjnek (G. B.) Klvinnal foglalkoz tantvnyai kzl Magyar Balzs vgzs teolgus hallgat jabb s nagyon lnyeges informcikra bukkant 2008-ban. Ennek lnyege az, hogy maga a trtnet „magva” igaz, mert Hans Holbein eredeti Klvin-portrjt 1955-ben talltk meg, s jelenleg is magntulajdonban van a nmetorszgi Aschbach vrban. Informciink szerint ennek a kpnek a htuljra franciul r van rva: Klvin portrja, ksztette Holbein. Klvin ezen a kpen is sapkban van s ujjval flfel mutat. Ez azonban nem ugyanaz a festmny, amelynek msolata a Debreceni Kollgiumban van. (V. Crampton, W. Gary: WhatCalvin Says. The Trinity Foundation, IV., Jefferson, 1992.) A Debreceni Kollgium dsztermben lthat kp is Klvint brzolja, de annak eredetijt egy Hanau nev fest ksztette. Ez a kp, amint most kiderlt, mr korbban is ismert volt Magyarorszgon is s Grand Rapidsben is. (V. Pruzsinszky Pl:Klvin Jnos. I. kt., Magyarorszgi Reformtus Egyhz, Ppa, 1909, 133.; C. H. Irwin: Klvin Jnos. Az ember s munkja. /Ford.: Nagy Sndor/, Londoni Vallsos Trakttus Trsulat, Budapest, 1927. A kp szmozatlan oldalon tallhat, kln lapon a 30. s 31. oldal kztt.; Tavard, George H.: The Starting Point of Calvin’s Theology. Eerdmans, Grand Rapids, 2000. Knyvbortn lthat kp.) 
75 E tanulmnyt szndkosan nem kerektjk le valamilyen rtkel gondolattal, nehogy a befejezettsg vagy a teljessg ltszatt keltsk. Inkbb szeretnnk azt nyitva hagyni. A 62. lbjegyzetben mr rszletesen utaltunk az 1936-ig keletkezett magyar nyelv Klvin-irodalomra. Az azta napvilgot ltott mvek sokasga mg feldolgozsra vr. Ez a tanulmny azonban alapul szolglhat vagy indtsa lehet egy komolyabb feltrsnak a magyar nyelv Klvin-irodalom tekintetben, amely figyelembe venn a nem reformtus s nem egyhzi szerzk rsait is. Klvin szletsnek 500. vforduljra kszlve ezt a trtneti bemutatst rdemes volna elkszteni.

Irodalom 
A Debreceni Reformtus Kollgium trtnete. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1988. 
A magyar reformtus egyhz trtnete. Kossuth Knyvkiad, Budapest, 1949. 
Barth Bla Levente: Az 1881. vi debreceni alkotmnyoz zsinat. In: Orando et laborando, 4(2007), 221–228. 
Barth Bla Levente: Martonfalvi Tth Gyrgy jelentsge a Debreceni Reformtus Kollgium s a magyar peregrinci trtnetben. Debrecen, 2000 (A D. Dr. Harsnyi Andrs Alaptvny kiadvnyai, 2.) 
Barth Bla Levente: Adattr Martonfalvi Gyrgy peregrinus dikjairl. Debrecen, 2001 (A D. Dr. Harsnyi Andrs Alaptvny kiad, 3.) 
Bksi Andor: Klvin a Szentllekrl. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1985. 
Bksi Andor: Klvin a skramentumokrl. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1987. 
Bksi Andor: Mi klvinistk. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1990. 
Benke Gyrgy: Klvin trsadalmi etikja. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1986. 
Benk Istvn: A predesztinczi vilgszemllete. Bethlen G. Irodalmi s Nyomdai Rt., Budapest, 1938. 
Bereczky Albert: Van-e t Istenhez? Eladsok Klvin Institutiojrl. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Bp, 1986. 
Bihary Mihly (Michael): Bibliographia Calviniana – 1850–1997. A szerz kiadsa. Prga, 2000. 
Bolyki Jnos: Az imdkoz Klvin. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1985. 
Czegldy Sndor: A teolgia tantsa a Kollgiumban. In: A Debreceni Reformtus Kollgium trt. MORE Zsinati Sajtosztly, Bp, 1988. 
Csohny Jnos: Klvin hallnak hrom vszzados emlknnepe s az els magyar Klvin-letrajz. Th Szemle, XXXV. vf. 1992/4. sz. 
Dkny Endre: A pedaggus Klvin. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1987. 
Emlkknyv Sebestyn Jen szletsnek 100. vforduljra. (Szerk.: Ladnyi Sndor) MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1986. 
Fejes Sndor: Klvin a megszenteldsrl. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1985. 
Fekete Kroly: A keresztyn nemzeti ntudat. In: Deus providebit -Tanulmnyok dr. Mszros Istvn tiszteletre. Srospatak.1999, 61-71. 
Fekete Kroly: Tudomnnyal s a hit pajzsval. Vlogatott Makkai-tanulmnyok. Az Erdlyi Reformtus Egyker kiadsa. Kolozsvr, 2008. 
Gborjni Szab Botond: A szabadsg szent igi. Tiszntli Reformtus Egyker Gyjtemnyek, Debrecen, 1999. Forrsgyjtemny. 
Gnczy Sndor–Scheld, Stefan: Klvin hermeneutikja. Klvin Jnos Kiad, Budapest, 1997. 
Gykssy Endre: A lelkigondoz Klvin. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Budapest, 1986. 
Gyri, Jnos: A Kollgium szerepe a magyar irodalom mvelsben. In: A Debreceni Ref.Koll.trt.. MORE Zsinati Sajtosztly, Bp, 1988. 
Klvin: Institutio, Vol. I–II. 1909–1910. (Magyar fordtsban.) 
Klvin Jnos Institutioja 1536. Reformtus Egyhzi Knyvtr, XIX. ktet. Bethlen Gbor irodalmi s nyomdai Rt., Budapest, 1936. (Ebben a ktetben van Victor Jnos fordtsban Klvin 1536. vi Institutija Tants a keresztyn vallsra cmmel.) 
Klvin Jnos: Tants a keresztyn vallsra 1559. Rvidtett formban. Zsinati Iroda, Budapest, 1991. 
Klvin jubileumi emlkknyv. A magyarok genfi tja. A Klvin-Szvetsg kiadvnya. Hornynszky Viktor knyvnyomdja, Budapest, 1910. 
Klvin s a klvinizmus. Debrecen vros s a Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet Knyvnyomdavllalata, Debrecen, 1936. 
Klvin hatsrl monogrfik. 11 m egybektve a Debreceni Kollgium Nagyknyvtrban. Jelzete: 2-46.962 
Kathona Gza: Mliusz Pter s letmve. Studia et acta esslesiastica II. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1967. 
Kovch Pter: Az 1909. vi genfi Klvin-emlknneply s a Magyarorszgi Reformtus Egyhz. DRTA., Debrecen, 1989. 
Kovcs brahm: Kt klvinista centrum egymsra tallsa:a skciai sztndj ltrehozsa.In En Christo.Fbin ny., Debr., 2004.177-186. 
Kovcs brahm: Ballagi Mr s a Skt Misszi: megtrs, ttrs vagy kitrs? Egy liberlis protestns zsid lettjnak kezdete. Confessio 2007. 31. vf. 3. szm. 109–125. 
Kovcs brahm: Mria Dorottya ndorn s a modern protestns angolszsz s nmet eszmk terjesztse M.-on, Szzadok 2006. 140. vf. 5. szm. 1531–
Kovcs brahm: Misszii, egyhzptsi s egyhzi megjulsi elgondolsok tallkozsa s gyakorlati megvalsulsa a Budapesti Reformtus Egyhzban a 19. szzad vgn. In: Horizont, szerk. dor Balzs s Xeravits Gza. Bp.–Ppa: L’Harmattan, 2005. 154–179. 
Loesche Gyrgy: Klvin hatsa s a klvinizmus Eurpa keleti orszgaiban. Ford. S. Szab Jzsef. Fggelk: S. Szab Jzsef:A helvt irny reformci elterjedse Magyarorszgon s Erdlyben. Hegeds s Sndor, Debrecen, 1912. 
McGrath, Alister E.: Klvin. A nyugati kultra formldsa. Osiris Kiad, Budapest, 1996. 
A Nyregyhzi Lenyklvineum Reformtus Tantkpz s Liceum Intzetnek jubileumi vknyve 1928–1998. Nyregyhza, 1998. kn.) 
Peres Imre: A hit s a jcselekedetek. In: Presbiteri Fzetek (1–24), Budapest 1996. 68–85. 
Protestns Egyhzi s Iskolai Lap (PEIL), 1864. 
Rvsz Imre: Klvin lete s a klvinizmus. Osterlamm Kroly, Pest, 1864. 
Rvsz Imre: A „klvinista Rma”. Kt elnevezs trtnete. Theologiai Tanulmnyok. (Szerk.: Csikesz Sndor.) 35.sz, Debrecen, 1934. 
Rvsz Imre: Debrecen lelke. In: Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944. 
Rvsz Imre: Mliusz Pter s a reformci kt arca. In: Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944. 
Rvsz Imre: A Kistemplom trtnetnek legszebb napja. In: Tegnap s ma s rkk. Coetus Theologorum, Debrecen, 1944. 
Rvsz Imre: Mliusz s Klvin. In: Klvin s a klvinizmus. Debrecen vros s a Tiszntli Ref.Egy.ker. Knyvnyomda, Debrecen, 1936. 
Srospataki Fzetek, 1864. 
Stickelberger, Emanuel: Klvin. (Ford.: Pter Jnos.) Sylvester Kiad, Budapest, 1937. 
Szab Lszl: Az igehirdet Klvin. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Bp, 1986. 
Sznt Konrd: A katolikus egyhz trtnete. II. ktet. Ecclesia, Budapest, 1985. 
Sznsi Sndor: Klvin emberi arca. Az Evangliumi Klvinizmus Fzetei. MORE Zsinati Iroda Sajtosztlya, Bp, 1986. 
Tth Bla: Szjrul szjra. A magyarsg szll igi. Athenaeum, Budapest, 1901. Reprint, Akadmiai Kiad, Budapest, 2002. 
j aranyhrfa. Versek gylekezeti s keresztyn gylekezeti hasznlatra. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1992. 
Zovnyi Jen: Magyarorszgi protestns egyhztrtneti lexikon. 3. javtott kiads. (Szerk.:Ladnyi Sndor.) Zsinati Iroda Sajto.Bp 1977. 
Zsindely Endre: Bullinger Henrik magyar kapcsolatai. In: Studia et acta esslesiastica II. MORE Zsinati Iroda, Budapest, 1967.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!