SZAKLY Ferenc
„Jmbor keresztyn ros npek”
Karsai Pap Benedek lettja
A kibontakoz reformci helyt (ma reformtus) irnyzatnak hazai „ppja”, Mliusz Juhsz Pter debreceni lelksz „a magyarorszgi keresked s ros npeknek” dediklta 1561-ben megjelentetett prdikci gyjtemnyt. Kivl knyvtrtnsznk, Fitz Jzsef szerint azrt, mert „taln a debreceni vsron eszkzlt nyilvnos gyjts eredmnyeknt jelent meg”, vagyis: a lelksz egy alkalmi segtsgnyjtst kvnt volna honorlni ezzel a gesztussal. Maga Mliusz azonban azzal indokolta vlasztst, hogy Isten ltaluk terjesztette el oly gyorsan a – katolikus „tveszmktl” megtiszttott – Szentrs igit s szellemt, ami tvlatosabb sszefggsekre, nevezetesen: tartsabb s kiprbltabb kapcsolatokra utal. Vagyis: az ajnls nem annyira a megnevezett rteg megnyerst clozta, hanem ppen ellenkezleg: a reformci elterjesztse rdekben hozott ldozataikat honorlta.
Az indul – akkor mg „lutheri” vagy „gostai” – reformci nlunk kezdetben a budai kirlyi udvar nmetjei s a magyarorszgi nmet vrosok polgrsga krben tallt lnkebb visszhangra, ami nyilvnvalan nyelvi okokkal magyarzhat. Csakhamar megjelentek azonban az j hit befogadi s tmogati kzt egyes fri csaldok – gy a Ndasdy, a Pernyi s a Trk csald – is. Igaz, ehhez mr eleve szksg volt olyan magyar etnikum egyhzi „rtelmisgiek” kzremkdsre is, akik klfldi tanulmnyaik sorn vagy a hazarkezettek ltal ide „importlt” hrek s rsok hatsra tlltak a hitjts tborba, s prtfogikat, alkalmazikat r tudtk venni annak tmogatsra.
Mivel a feudlis trsadalmakban a fldesrnak joga volt alattvali felekezeti hovatartozsnak meghatrozsra s megvltoztatsra, a szakirodalom rthet mdon kiemelt jelentsget tulajdont ez utbbi vonulatnak. De vlemnynk szerint az orszg lakossgnak nagyobb rszt kitev magyar etnikum tmeges vallsvltsa – az 1540-es s 1550-es vek forduljn, az orszg hrom rszre szakadsval egy idben – nem felsbb nyomsra, hanem alulrl indul kezdemnyezsek eredmnyeknt ment vgbe. Kvetkezik ez pldul abbl, hogy br az elmeneklt magyar fldesurak ekkor mg nemigen szlhattak bele trk uralom al kerlt birtokaik vallsgyeibe, a hdoltsgban is kialakultak messzire sugrz reformcis kzpontok (Klmncsehi, Lask, Rckevi, Tolna, Vrsmart stb.). S a hdoltsgon kvl is szmos olyan falurl s mezvrosrl tudunk, amely sajt maga dnttt vallsa fell, s gy kln ton jutott oda, ahov fldesurai: vlt – elenysz kivteltl eltekintve – a reformci helyt irnyzatnak kvetjv. A helyi dntsek meghatroz szerepre utal a ritka ellenpldk egyike is: Gyngys mezvros helyt fldesurai hiba prbltk klnbz adomnyokkal felseglyezni az ottani reformtus egyhzat, a lakossg tlnyom rsze megmaradt atyi vallsn. (Ugyanakkor a katolikus egyhzi fldesurak erszakkal is csak a legritkbb esetben tudtk elrni ugyanezt az eredmnyt sajt birtokaikon.)
A hagyomnyos kpletbe ktsgtelenl jobban beleillenk, ha azt tapasztalhatnk, hogy nlunk elssorban a fldesri tmogats segtette gyzelemre a magyar reformcit, hiszen a vilgi birtokos osztly szmra – az egyhzi birtokok s egyb haszonvtelek kisajttsa rvn – kzzelfoghat, kzvetlen hasznot hajtott a vallsvlts.
De a fentiekben ppen csak krvonalazott ellentmonds feloldsa kzel sem olyan nehz, mint azt az els pillantsra vlhetnk. Az elmlt vtizedek kutatsai ugyanis arra mutatnak, hogy az addig inkbb csak a szabad kirlyi s bnyavrosok zmmel nmet polgrsga ltal reprezentlt magyarorszgi vrosfejlds s polgrosuls magyar kzegben is sokkalta nagyobb tartalkokkal rendelkezett, mint azt korbban brmikor felttelezni mertk volna. A magyar paraszttrsadalom – ezttal pozitv tlts – felbomlsa egy szles s tkpes magyar keresked rteg kialakulsban mutatkozik meg a legszembetnbben. E rteg legkiemelkedbb kpviseli elssorban a trsadalmi sszettelket tekintve is sznesebb, nagy marhatenyszt s szlmvel mezvrosokban sszpontosultak, de megrintette az talakuls szele az egszen kis falvak vllalkoz szellembb lakit is. A magyar utakon sohasem jrt-kelt annyi, rucikkel megrakodott mezvrosi civis s falusi paraszt, mint ezekben – az lland helyi sszecsapsok s gyakori hadjrsok miatt – a kereskeds felvirgzsra legkevsb alkalmasnak tn vtizedekben. Jllehet a haszon javarsze nem a termelssel is foglalkoz kereskedknl, hanem a sokszem lnc nyugati vgn elhelyezked klfldieknl csapdott le, alkalmanknt meglepen jelents tke halmozdott fel a magyar rusnp kezn, amelyet tbbsgk a termels kereteinek kiterjesztsre: puszta- s szlbrlsre vagy vsrlsra fordtott.
A jtkony erjeds azonban kzel sem korltozdott a gazdasgi szfrkra, hanem kiterjedt a helyi nszervezs, kzelebbrl: az nigazgats, a rendfenntarts s jogszolgltats terletre is. Klnsen jl mutatja ezt a trk uralom al kerlt magyar kzssgek pldja, amelyek a hagyomnyos magyar irnyt-ellenrz szervezet eltvoltsa s a trk appartus alkalmatlansga folytn egyfajta szablyozsi rbe kerltek. Vezetik – a tlnyomrszt a gazdasgi letben is irnyt szerepet jtsz brk s vrosi-falusi tancstagok – meglepen rett felelssgtudattal kpviseltk kzssgk rdekeit mind kifel: a trk s magyar hatalmassgok, illetve ms kzssgek irnyban, mind pedig befel: a kzssg rdekeit veszlyeztetkkel szemben. A felhalmozdott termelsi s rtkestsi, valamint nkormnyzati tapasztalat szerencssebb krlmnyek kztt minden bizonnyal nagy felhajterknt hathatott volna a magyarorszgi trsadalomfejlds egszre is.
Szemlyes hitvallsok hjn nehz eldnteni, hogy ez az tformldban lv magyar trsadalom milyen megfontolsbl dnttt tmegesen a reformci mellett. (Igaz, ilyesfajta megnyilatkozsokban a nyugati forrsanyag sem bvelkedik.) Egyelre csak azon polgrok s civisek lettja fell kzelthetnk e fontos krdsekhez, akikrl tudjuk, hogy komoly ldozatokat hoztak a reformci gyzelmrt s elterjedsrt.
Egy msik munkjnak ajnlsa szerint Mliusz fknt azokba „a magyarorszgi jmbor keresztyn ros npekbe” vetette remnyt, „akik Debrecenben, Szombatban, Kassn s Vradon laknak”, s akik – ezt tudjuk mr mshonnan – zmmel a trk uralom al kerlt mezvrosokbl ide menekltek kzl kerltek ki. Az albbiakban Pap Benedek pldjt ragadjuk ki a szmos lehetsg kzl. Kivlasztst az indokolja, hogy a korai magyar klvinizmus reprezentatv gyjtemnyben, Szegedi Gergely 1569-es nekesknyvben kt zsoltr-parafrzis szerzjeknt szerepel, s tbb olyan zsoltrt ismernk, amelyet szerzje neki ajnlott. Okkal felttelezhet, hogy az sszellt szemei eltt, ppen az alakja lebegett, amikor az egyik versben gy elmlkedett a reformcit felkarol polgr ernyeirl:
„Pusztasgrl szentegyhznak,
Nagy szk voltrl az h tantknak
F gondot visel, hogy maradkinak,
Mennyekben gyjtsen kincset fiainak.
Az szegnyeknek nagy gondjt viseli,
Szomjuhoznia nem hagyja, hezni,
Istennek akar j sfra lenni,
Csak azrt akar mindennel jt tenni.
Parancsolatjt Istennek hogy fli,
Vres vertkkel az kenyeret eszi,
Marhjt adja igazn s veszi,
Azzal jszgt szaporv teszi.
Istennek beszde nla nagy gazdagsg,
Az kevs jszg nla nagy sokasg,
Bkvel laks nla nagy urasg,
De nagy szegnysg nla hborsg.
Keresztnysgt hejban nem hnyja,
Az kiben az hit magt kimutatja;
Hejban val keresztynnek mondja,
Kiben gymlcs az hit nem mutatja.”
Pap Benedek Szegeden szletett; csaldja azon tehets szegediek kz tartozott, akik – taln attl tartva, hogy az elkltzs sszezavarja kereskedelmi zleti kapcsolataikat – egy ideig a trk megszlls utn is kitartottak eredeti lakhelykn. Akkor mg nem , hanem btyja volt a csaldi cg feje: „Tudom – meslte 1563-ban egy Vradra meneklt szegedi –‚ hogy Zegeden Pap Ferencz volt a marha kereskedsbe f, mert akkor Pap Benedek s Pap Antal gyermekek valnak, jllehet azutn, hogy Pap Benedek felnevelkedett vala, is futott, kereskedett, de Pap Ferencz volt f fundamentum minden marha lelsbe.” rdekes, hogy apjuk, Pap Gyrgy nem tartott fiaival; ugyanezen tan szerint „kln volt”. Az 1546 krli szegedi trk sszers szerint azonban akkorra mr Ferenc s Benedek tja is kezdett elvlni egymstl. Az elbbit – Antal ccsvel s kt szolgjval (kztk egy bizonyos Ambrussal, aki valsznleg azonos azzal a Kalmr Ambrussal, aki utbb Benedek zletvezetjeknt szerepel) – az elkel Szent Demeter utcban, az utbbit pedig – annak jeleknt, hogy frissen hzasodottrl van sz – hzasknt, de gyermek s szolgk nlkl a nem kevsb elkel Nagy utcban rtk ssze. (Ezekben az utckban csoportosultak Szeged leggazdagabb kereskedi, iparosai s malomtulajdonosai, valamint szmos egyhzi szemly s tanult ember, „dek” is.)
Rviddel e trk felvtel utn azonban a Pap csald tagjai felhagytak a ksrletezssel s Debrecenbe kltztek. Hogy nem vaktban, hanem – ahogy az akkortjt szoksban volt – korbbi kereskedelmi kapcsolataik vonalt kvetve dntttek Debrecen mellett, az is bizonytja, hogy mr 1547-ben is kvetelknt lptek fel itteni polgrokkal szemben. Br menekltek voltak, nem rkeztek res kzzel j lakhelykre. Az idzett tan gy emlkezett, hogy msflszz fejstehn, szz kr, egy egsz mnesnyi l, szmos bla nmet s itliai poszt, valamint posztsszekr mellett hetvent gira sly ezstt s szz darab aranygyrt hoztak magukkal. (A nagyritkn elkerl, korabeli mezvrosi rgszeti leletegyttesekben mindentt – gy pldul Tolnn – szmos ezsttrgyat, klnsen sok gyrt tallunk annak jeleknt, hogy a veszlyeztetett helyek mdosabb laki ilyen formban tezaurltk vagyonuk egy rszt.)
Pap Benedek s Antal azonban nhny esztendeig maradt Debrecenben, jllehet ott szinte otthon rezhettk magukat, annyi szegedivel tallkozhattak. (Kztk a legismertebb Tth Mihly egykori szegedi br volt, aki az 1552-es visszafoglalsi ksrlettel berta nevt a kztrtnet lapjaira is, s aki akkor is megmaradt debreceni lakosnak, amikor hajd, majd huszrhadnagyknt szolglta I. Ferdinnd kirlyt.) Benedek s Antal, mi utn Ferenc btyjuk 1552-ben meghalt s a trk terjeszkeds immr Debrecent is veszlyeztette, Kassra kltzkdtt, ahol gy szintn szmos egykori szegedi lt mr. Kztk Benedek apsa, a maki Vasant Ferenc, aki a leggazdagabb Ring-polgrok kz szmtott mr s nagyban kereskedett posztval.
A Pap-cg hrt s erejt tanstja, hogy amikor Benedek 1552 szeptemberben felvtelt nyert a kassai polgrok kz, t olyan helyi nemes s polgr kezeskedett rte, akik a vros legszkebb vezet rtegbe tartoztak, s akiknek kereskedelmi kapcsolatai Krakkig, Bcsig, st Augsburgig terjedtek. Maga Pap is a Ringen vsrolt magnak egy nagy hzat, ahov csakhamar tkltztt hozz az addig egyik kevsb elkel negyedben lak Antal is. Befejezvn ezzel a szlesebb rtelemben vett csald Kassra telepedst, 1554-ben a Pap Benedek „ispnjnak” s „cseldjnek” titullt Kalmr Ambrus is megrkezett, akiben tulajdonkppen a cg zletvezetjt s egyben a msik Vasant lny frjt tisztelhetjk. A vllalkozs ugyanis mr messze tlntt azokon a kereteken, amikor a kt testvr mg maga elboldogulhatott a tmntelen szmviteli, szervezsi s szlltsi feladattal: a „cgirodn” dolgozk mellett jkora csapatnyi brtfai, krakki s sandeci fuvaros is segtett ebben.
A kassai harmincadjegyzkek tansga szerint a cg – belertve a Kalmr Ambrus nevre bejegyzett szlltmnyokat is – 1555 s 1568 kztt tlagosan vi 10 ezer forint rtk posztt, fonalat, nemezkalapot, vasrut stb. hozott be rszben Krakk, rszben pedig Pozsony, vagyis: Ausztria s a nmet tartomnyok irnybl. Ez a hatalmas rumennyisg persze nem helyben kelt el, hanem rszben a cg tagjai, rszben a vele kapcsolatban llk eltertettk az egsz kelet-magyarorszgi piacon. Pap Antal – aki btyja 1564-ben bekvetkezett halla utn vette t az irnytst – 1565/66-ban nem kevesebb, mint tizent alkalommal fordult meg a Kassa–Debrecen–Vrad kztti t legfontosabb tiszai tkelhelyn, Tokajnl, s gyakran szerepel kereseteivel a debreceni jegyzknyvek lapjain is.
Mindezek utn aligha csodlkozhatunk azon, hogy t esztendvel Kassra rkezse utn Pap Benedek mr a vros tdik legnagyobb adfizetjeknt bukkan fel az ingsgok alapjn felvett vrosi adknyvben, s azon sem, hogy – a neki dediklt zsoltrok tansga szerint – bkezen tmogatta a helyi reformtus egyhzat. (Vlhetleg ldozott a tehetsges ifjak klhoni tanttatsra is.) S bven futotta pnzkbl arra is, hogy – a tbbi kassai patrciushoz hasonlan – terjedelmes szlbirtokokat vsroljanak maguknak a Hegyaljn.
Azon tlmenen, hogy – a szintn szegedi szrmazs kassai tzsrrel, Szcs Ferenccel egytt– harcolta ki Szegedi Gergely kassai magyar lelkssz vlasztst, s hogy esetleg hozta 1560-ban Kassra Huszr Gl nyomdsz-prdiktort, az letrajz, mint lthattuk, vajmi keveset rul el Pap s a reformci kapcsolatrl. Az indtkokrl pedig semmit.
|