//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Baksay az egyhz embere
1832-1915 RE 1957.v 310-314 oldalak

Baksay Sndor az egyhz embere

1957 IX. 310-314 RE

Ma ketts okunk van Baksayra emlkezni. Mg nem zrdtak le a centenris megemlkezsek akadmink nagy tantvnyairl, tanrairl s pspkeirl. A nagy pspkk kztt ott van a helye Baksay Sndornak is. Ha egybre nem is, arra kell hlsan emlkeznnk, hogy az vezetse alatt kapott lelksznevel munknk clszerbb tantervet s megfelel otthont is ebben a hzban nemcsak az Akadmia, de az interntus s a Rday-knyvtr szmra is.

Baksayt szmon tartjk nemcsak az egyhzon bell, de az egyhzon kvl is, st itt mg jobban, mint ott. Tbb lesszem rnk tekinti t a magyar klvinista kegyessg legmvszibb brzoljnak. Schpflin Aladr, aki hromszor is rt Baksayrl, nemcsak azt llaptotta meg, hogy „Baksayt lehet oda lltani a magyar realista elbeszls kezdpontjra" s hogy „az baranyai s kunsgi trtneteiben jelenik meg irodalmunkban elszr mvszi formban a regionalizmus". (Nyugat, 1932. 237), de megltta azt is, mint Baksayra legjellemzbbet, hogy „ri szemlletben, tmjban, alakjainak megvlogatsban s rajzban, bibliai hatrokkal teltett stlusban a Klvin elvei szerint l magyarsg keres irodalmi kifejezdst" (u. o. 235. v. . Schpflin A.: Baksay Sndor. Nyugat 1935. s Schpflin A.: Magyar rk. Bp. 1917.) Ugyangy tlt Baksayrl Mikszth is.

Az ilyen, rdektelen oldalrl jv megllaptsok mltn keltik fel rdekldsnket. Mi az, amit a magyar mltnak, a nemzeti irodalomnak ezek a nagy rti olyan tipikusan reformtusnak talltk Baksayt rsaiban? Ezt a krdst gy tesszk fel, hogy vele egy remnysget prostunk. Htha szmvetss s tmutatss vlhat Baksay Sndor alakjnak a felidzse a magyar reformtusok mai gondjai kztt?

Baksay Sndor 1832. aug. 1-n szletett a Baranya megyei Nagypeterden. Az .n. als papi rtegbl jtt. Apja reformtus iskolamester, rokonai, st sei is reformtus falusi papok, lvitk, tantk ktszz ven t. A kis Sndor nehezen jutott el a csurgi dekiskolba s nlklzsek kztt tette meg az utat Kecskemten a papi palstig. Kizrlag szorgalma s tehetsge vittk elre, eleinte elg lass tempban. Egy vi falusi, tantskods utn, haminc ves korig tanr volt Halason, majd ngy ven t lelkipsztor rsekcsandon. Br mr 1854 ta jelentek meg versei s elbeszlsei a Hzi Kincstrban s a Protestns Kpes Naptrban, az irodalmi vilg mgis akkor figyelt fel nevre elszr, amikor 1865. decemberben elnyerte az Akadmia 133 aranyas plyadjt, Lucanus Pharsalia-jnak remek fordtsrt.

A kvetkez vben a nagy kunszentmiklsi eklzsia hvta meg papjnak Baksayt, olyan eldk utn, mint Frds Lajos, Szsz Kroly, s Knyves Tth Klmn. Ettl kezdve plyja egyenes vonalban emelkedett. 1870-ben alesperess, 1878-ban fesperess vlasztotta a solti egyhzmegye. Mr Trk Pl halla utn, az 1884. vi pspkvlaszts kt els menetben is tekintlyes szm gylekezet (45 s 34) szavazott a solti esperesre Szsz Krollyal s Fil Lajossal szemben. Szsz Kroly nyugdjba menetele utn, 1904-ben Baksay lett a dunamellki pspk. 1909-ben a genfi egyetem dszdoktori oklevllel, 1912-ben, 80 ves szletsnapjn, a kirly a Ferenc Jzsef rend nagykeresztjvel tntette ki. A Kisfaludy trsasg mr 1872-ben, az Akadmia pedig 1884-ben tagjai sorba vlasztotta.

Mikszth Klmn gy magyarzta meg, s meg s marasztalta is el egyben, ezt a szp egyhzi karriert: „A pap Baksaynak hasznra volt az r Baksay, nvelte fnyt, tekintlyt, npszersgt, mg ellenben a pap Baksay gy tetszik neknk, akadlyokat grdtett az r Baksaynak, elvonta idejt, megfelezte ambcijt, nem engedte leszllni az emberi trsadalom frgetegbe az giek fel irnytotta figyelmt, holott nki a fldi dolgok kztt kellett volna turklnia" (Mikszth bevezetse a Magyar Regnyrk 37. ktete el, Bp. Fran 1907. VIII.). Valban gy is van. Baksay letben az r segtette a papot, de mgsem csak abban az rtelemben, ahogy Mikszth gondolta, t.i. az egyhzi plyn val haladsban, hanem ennl sokkal igazibb, mlyebb rtelemben, gy, hogy Baksaynl az irodalom mindvgig kznek szmtott a cl, a papi elhivats teljestse fel. Baksaynl ez a viszony lnyegi s tudatos. Nagy r, de az rt a pap irnytja. Kis npiskols kortl papnak kszlt, s ebben nem ingadozott soha. Egyhza szeretett a szli hzbl hozta magval. Az evanglium volt vilgltsnak s letrzsnek az alapja. Keresztynsge csodlatosan letreval keresztynsg. Tretlen rajta az a zomnc, amelyet Jzus Krisztustl kapott. Nem savany ktelessg neki az evanglium hirdetse, hanem egy boldogan Istenben nyugv let termszetes s vidm tevkenysge. letben Jzus Krisztus megvlt munkja a verbum regens, ebbl kvetkezett, hogy tantott, hogy rt, hogy psztorolt, kormnyzott, hogy bkessggel trt s bven ldozott. Meglep letnek egyntetsge, mginkbb az, hogy egy ennyire gazdag let Jzus Krisztus gynek s szolglatban volt egybefoglalva.

Szpirodalmi mveirl mr sokan s sokat rtak, hadd eleventsk meg tantsait most inkbb egyhzi beszdeibl! Baksay a szszken elssorban s alapveten evangliztor. Megtrsre hv s Isten kegyelmes szeretett hirdeti a megtrknek. Van, ahol ez olyan kzvetlenl jut kifejezsre, hogy a beszd nagy rszn t minden mondat gy kezddik: „Ma s nem holnap!" (Egyh. munki, Kiadta: Dr. Hetessy Klmn Kecskemt,  1930—31.). Tbb prdikcijt fejezi be ilyesfle srgetssel:. „Ma! Mindjrt!" (Pl. Egyh. munki III. 203). A legdntbb esemny, a legdrgbb lds, ami embert rhet, az Baksay szerint, ha hitre „A napnak els sugarai, melyek egy nyri tiszta reggelen vgigmlenek a mi szp sksgainkon, nem oly szpek - vallotta - mint egy keresztyn lleknek els meggyzdse arrl a szeretetrl, melynek nem lesz vge soha". (Egyh. munki, III. 22). Hveit gy inti: „Ne szeressetek senkit anlkl, hogy lelkt ne szeretntek! Szokjatok hozz minden emberben megklnlnbztetni azt, amit maga Isten megklnbztetett. Akkor nem fogtok viseltetni sem gyva meghunyszkodssal azok irnt, kik felettetek llanak, sem mg gyvbb megvetssel a nlatok kisebbek   vagy   szegnyebbek irnt, mivel minden egyes emberben ltjtok, nem annak ruhit, vagy rongyait, hanem lttok egy lelki azaz az l Istennek egy-egy templomt, taln teljes szpsgben, taln egszen romban lev templomt, de utoljra is templomot, amelyet - akr psgben, akr romokban hever - nem szabad kzelteni tiszteletlenl". (Egyh. munki, III. 129).

Az evanglizl szndk hatrozta meg igehirdetsnek hangjt. Megveti s kerli az olyan ltalnos megllaptsokat, amelyek elrplnek az emberek feje fltt. „Semmi sem csalbb - vallotta,- mint az ltalnossgok" (Egyh. munki, III. 209). Csak olyat akart a szszkrl mondani, „melybl minden helyzet s llapot ember vilgosan felismerje s meg is rtse, hazavigye s meg is tartsa a magt, azt, ami neki szlt s nem msnak". (Egyh. munki, III. 28). Mgsem tvedt lapos moralizlsba. A legnagyobb igehirdetsi alkalom szmra a hsvt. Legtbb fennmaradt prdikcija hsvti s ezek a legszebbek. Nemcsak egyet fejezett be kzlk ezekkel a szavakkal: „Isten eltt mondottam, Isten eltt ismtlem jra: Hittem s azrt szltam". (Egyh. munki, III. 108, III. 89). Magval szemben azt a kvetelmnyt lltotta fel, hogy az igehirdets legyen „a tartalmas, a tpll, az egyszer kenyr". (Irod. dolg. I-III. Kiadja a Kisfaludy Trsasg. Budapest, 1917. I. 194)) Nagy Homrosz fordtsai tulajdonkppen nagyszabs gyakorlatok s elkszletek arra nzve, hogyan lehet eljtszani a klasszikus grg dallamokat a magyar llek sklzatn az er fogyatkozsa nlkl. Baksay Sndor ismerte a vilgirodalmat,, de nem vitt addig semmit npe el, mg t nem hasonltotta knnyen emszthet, tpll, des mzz.

letkzeli, egyszer, felszabadult hangja, ahogyan a hit s az let dolgairl trgyal, a pli s a pteri levelek hangjnak msa. A trgy s a mrtk mindig komoly s magas, a hang viszont ders, szvbelopakod, br szinte jtkos, de mgis frfias, br gyakorlati, de mgis mltsggal teljes. Ezt emelik ki igehirdetsrl szlva azok a kivl sznokok, akik Baksayt prdiklni hallottk. Kenessey Bla erdlyi pspk szerint „taln nincs egyetlen egy sem az egsz lelkszi karban, aki olyan termszetesen beszlne, mint ahogyan beszlt" (Az 1915. okt. 20-i budapesti gysznneplyen elmondott beszdben, 1915. vi E. ker. jkv. fggelke). Bilkei Pap Istvn, Akadmink gyakorlati theol. professzora gy jellemezte Baksayt, az igehirdett; „Rm, mint azt ' hiszem mindenkire, aki hallotta, eltrlhetetlen benyomst tett az az igaz psztori hang, amely nemcsak a meleg, bizodalmas hivogatsban s csodsan felemel vigasztalsokban, hanem a feddzsekben is megnyilvnult, s amelyen Baksay olyan, szinte utnozhatatlan kzvetlensggel beszlt mindig s minden alkalommal". (Baksay Sndor c. emlkbeszdben, Klvin knyvtr III. szm, 1932. 11. lap.)

Az egyszer, hasznos s mgis szp igehirdets mgtt ott llt aranyfedezetnek a sznok lete. Baksay egyntet ember volt. Sok kifejezsi formn keresztl tantott, de tantott az letvel is. Nem tudta elkpzelni a kettt egyms nlkl. A kettt egytt viszont olyan prdikcinak tartotta, amit nem lehet meg nem hallatni. „Ha mi meg tudjuk mutatni a hitetleneknek - hirdette -, hogy a mi letnk klnb, mint az vk akkor nem tudjk megtagadni, hogy a valls mgis valami. De ha ltjk, hogy emgy beszlnk, s amgy lnk, akkor, tudjtok, mit mondanak? Azt fogjk mondani: Ezek a kegyes emberek annyit sem rnek, mint ms, s joggal felelnek gy". (Egyh. munki III. 147).Irnytsa alatt az egyhz egyformn tevkeny, az evanglizl igehirdetstl a nevel munkn t az anyagi s a fegyelmi krdsek pontos, egyhzias, trvnyszer intzsig. Emiatt esperesi, pspki tekintlye kikezdhetetlen. Nem tudnak mellette virulni a szlssgek. Pspksge alatt a kerleti kzgylssel prhuzamos egyhzi rtekezleteken trgyaltatja a misszi legfontosabb krdseit. gy fogadott el munkaprogramot az 1910. vi rtekezlet a klmisszi, az 1911. vi a gyermekistentiszteletek, az. 1912. vi a szrvny-gondozs rdekben. (E. ker. jkv. 1910. 223., 1911. 321—22., 1912. 266.). Az bredsi mozgalmakkal szemben nem helyezkedett sem ellensges, sem elzrkz llspontra,d nem is kapitullt elttk. ppen e mozgalmak szempontjbl szksgesnek tartotta, hogy azokat az egyhz hittel hordozza s koordinlja. Amikor pspki jelentsben a klnbz mozgalmakrl megemlkezik, felshajt: „Vajha Istentl volnnak e dolgok", s gy folytatja: „de higyjk, hogy Istentl valk, s azonnal azokk is vlnak, azokul is bizonyulnak". (Psp. Jel. 1908. 17).

Viszont nem maradt nma e mozgalmak egyhzront kinvsei, a szekts elklnls, az letellenes, lszent fanatizmus lttn. Az egyhzat kt szlssgtl fltette. Azoktl, akik lelkiekben elhidegltek, kznysekk vltak, de az egyhzzal val kapcsolatukat fenntartottk, hogy ezzel sajt rdekket szolgljk.

De fltette az egyhzat azoktl is, akik a msik vgletbe estek, „teljesen elszakasztjk magukat a vilgtl, id eltt megszlljk a mennyet, hideg kznyssget vallanak minden nagy emberi gy irnt, tetszelegnek maguknak shajtozsaikban, szemforgatsaikban s bizonyos testamentumi beszdmodorban elklnzik magukat az emberek tbbi rsztl, belemerlnek a klnkdsbe, a vilgtl val elszakads rgye alatt dologtalansgban hevernek, tettetik, hogy k ekknt a menny polgrai... Azt kvnjk, hogy ha n a menny polgra vagyok, mellzzem s vessem meg a fldet. s mirt? Mirt kettszakasztani azt, amit az Isten egybeszerkesztett, klnvlasztani azt a kt letet, amely az rs tantsaiban egyet kpez? Mit? Mivel n hiszek az igazsg s szeretet vgs diadalban a megjult fldn, nem tartozom n azt itt is hvvel munklni? Mivel n ltom itt a szegnyben, a szolgban az n rk dicssgbeli testvremet: szabad nnekem mellette hidegen elmenni, s azt mondani neki: itt semmi kzm veled, hanem majd a mennyben megismerkedhetnk?" (Egyh. munki, III. 152—53).

Jellemz eredmnye volt erskez, mindig az egyhz egszben gondolkoz vezetsnek az, hogy pspksge alatt sem a racionalista modern theolgia, sem a Szab Aladrk pietista irnya nem tudott kizrlagos vezrszerepre jutni, st Baksay a nylt vetlkeds, a prtoskods veszedelmt is egyre jobban kikapcsolta azzal, hogy vgezte az egyhz egsze ltal azt, amit ezek az irnyok a sajt zszlajukra rtak, egyfell az egytthaladst, msfell az breszt misszit. Baksayt, aki alig volt kevsb orthodox id. Rvsz Imrnl, Kovcs Albert, a modernista legbensbb bartjaknt szerette. Holott Baksay a theolgia terletn jelentkez modernista tlzsokkal szemben nem ismert trft. Meddnek, az egyhz lnyvel ellenttesnek mer erpazarlsnak tekintette azokat. Az ilyen krdsek megfelel elintzsi mdjnak azonban nem a brsgi eljrst tekintette. A Rvsz Imre s Kovcs Albert kztt dl theolgiai harc tetpontjn nem minden szndk nlkl tett kzz gy karcolatot a Vasrnapi jsgban, az 1874. vi ppi pspkbeiktatsrl: Mirt nincs, most itt Rvsz Imre? Hadd ltn most. Kovcs Albertet, amint, ragyognak szemei, midn. Tth Smuellel egy harmniban knyrg. Tudom, soha nem engedn tbb nihilistnak neveztetni ...Noht nekem tbbet ne patvarkodjatok se nihilizmussal, se evangelical alliance-szal, se centralizcival, se decentralizcival, se orthodoxitokkal, se modernitstokkal, hanem ha megszll benneteket a patvarkods lelke, tegytek ssze a kezeteket, s knyrgjetek a Szentlleknek:

Erddel elmnket ksztsd,

Gyenge hitnket erstsd …

Alleluja, alleluja....”

(lrod. dolg. III. 299—300).

Ugyanilyen apostoli vilgossggal s szeretettel nyesegette egy genercival ksbb a Szab Aladrk pietist tlzsait, a trelmetlen hevessget, amely „siettetni szeretn a lelkek megtrst, amely az izgatott idegessget mondja a Szentllek munkjnak, s nem ppen szeretetteljes tlettel bntja mindazokat akikre a szenteskedsnek ez a dhe el nem ragadt". (Egyh. munki II. 225). A kzpt, amelyen jrt, nem a filozofus opportunizmusa, nem is csupn a felels vezrember aktv kzpen-jrsa, hanem hitben s szeretetben fogant valami. Ahogy a Kereszt az id s az emberisg kzepn ll, hogy mindeneket megbktsen s egysgbe fogjon, gy ksrelte meg a keresztnek ez a tantvnya, hogy egysgbe lelje ssze, hogy kzs munkra vezesse a tlzkat s az egymssal meghasonlottakat. Csak sajnlni lehet, hogy a 80. vn tljutott Baksay mr nem tudta rvnyesteni mrskl hatst azzal a szubjektv idealista „theolgival" szemben, amely ebben az idben Kolozsvron ttte fel a fejt.

Baksay pldt adott r, hogyan kell cselekedni a mennyei Atya akaratt „gy, mintha minden magunktl fggene". H volt a kevesen s a sokon is. Az alatt a csaknem fl vszzad alatt, amg Kunszentmiklson mkdtt, az egyhzkzsg anyaknyveibe minden egyes bejegyzst nemcsak, hogy maga vezetett be, de pl a hzasulok vagy a kereszteltek anyaknyvbe a Virg nevezetnek V kezdbetjbe belerajzolt egy kis virgot, a H betbe egy mosolyogva pipzgat holdat, msutt a bejegyzett egyn foglalkozst illusztrl rajzot, vagy egy-egy kedves, tall, rvid versezetet. Ugyanilyen szorgalommal s szeretettel rendezte odakerlse utn a kunszentmiklsi egyhz zavaros pnzgyeit. Megalaptotta s megszilrdtotta a lelkszek s tantzvegyek s rvk gymintzett a solti egyhzmegyben. A kunszentmiklsi kis latin iskolt fgimnziumm emelte s Akadminkat, mint mr emltettk, mlt otthonba kltztette.

Taln elssorban azrt, hogy a pesti reformtus egyhz letben tisztsgeket visel s nagy befolyst lvez vilgi urakkal szemben megrizze fggetlensgt, Baksay Kunszentmiklsrl irnytotta a kerlett. Ezzel azonban az a kr jrt egytt, hogy a Budapesten mr felhalmozdott s mg egyre halmozd egyhzi feladatok nem estek elgg a keze gybe. Baksay azonban jl ismerte ezeket a budapesti egyhzi problmkat. Els pspki jelentsben gy rt rluk: „A budapesti reformtus gylekezet a kontinens szmban legnagyobb ekklzsija. Ez a szm nem tesz bennnket elbizakodottakk, mert itt vannak ugyan sszegylve npnk ersei s ertlenjei, de egy ersre szz ertelen. Ha Budapest 70 presbiterre egy-egy, lelksz jutna akkor taln volna nmi alapja az elgltsgnek". (Psp. jelents 1904. E. ker. jkv. 18.). Pspksghez fzdtt a budapesti egyhzi munksok szmnak nagy mrtkben val megnvelse. Erdlybl s ms kerletekbl sok kivl lelksznek adott munkt, Budapesten.

A lelkszekkel szemben magas kvetelmnyeket tmasztott. Egyesek felszlaltak a lelkszek egyhzi adzsnak bevezetsvel szemben, Baksay pspki jelentsben gy foglalt velk szemben llst: ,,Neknk kell hirdetni nemcsak szval, hanem cselekedettel az j vilgrendet, mely haznkban, is flszzados mlttal br, mely nem tri a kivltsgokat. Ha kzterheket viselni ez a polgri rend, akkor kzterheket viselni ez az egyhzi rend is, olyan ktelessg, mely ell, vonakodni nem nobilits". (Pspki jelents 1905. E.ker; jkv. 8). Pr vvel ksbb ugyancsak pspki jelentsben kvetelte, hogy a lelkszek, ha mskor nem, vgrendeletkben rszestsk egyhzukat jelentsebb tmogatsban. „Illendnek tartom, hogy akik az oltrrl lnek mondotta -, ne feledkezzenek meg vgrendeletkben az oltrrl". (Pspki jelents 1909. E. ker. jkv.15).

De nemcsak kvetelt, hanem tett is. rsekcsandrl tvozban tadta akadmiai plyadjnak egy rszt az ottani eklzsinak. Vgrendeletben mg ezer forintot hagyott r. Juttatott Nagypeterdnek is, ahol szletett ldnak, hol nevelkedett, Kecskemtnek, hol tanult, de a legtbbet Kunszentmiklsnak, ahol mint lelkipsztor szolglt. 40 000 forintot hagyott az egyhznak, s ugyanennyit a szegny tanulk konviktusnak. Puritn volt. Takarkoskodott pnzzel s idvel. Az erdlyi pspk Szsz Domokos szalonkocsin jrt Budapestre, Baksaynak j volt a szemlyvonat msodik osztlya. Emil Doumerguet, a nagy francia Klvin-kutatt mgis lenygzte a kunszentmiklsi parkia nemes egyszersge, mennyezetig nyl knyvespolcaival s csodlatosan gondozott kertjeivel. Doumergue-nek az is nagyon tetszett, hogy Baksay nem szerezte ugyan meg a divatos nmet theolgiai munkkat, de kitnen ismerte a francia reformtus irodalmat, s szinte kvlrl, a Szentrst s a zsoltrokat, Baksay azt is tudta, hogy nemcsak kapni, de adni is szabad s j a klfld irnyban. A genfi reformcii emlkmre 23 227 forintot gyjttt ssze s kldtt ki (Psp. jel. 1909. E. ker. jkv. 12).

A szemlyi krdseket, azok jellembeli s anyagi vonatkozsait tekintette a fldi egyhz legfontosabb s legknyesebb krdseinek. Mind szpirodalmi tren mind igehirdetsben szakadatlanul, tallkonyan s a nagy gynek kijr nyomatkkal kzdtt az e tren mutatkoz hibk ellen. Minden regnye jellemregny s a legtbb egyhzi trgy. A Dma c. nagy krkpben ksrteties biztonsggal mutatta meg a mohcsi tragdia okait a prtoskodsban, az egyni rdeknek a kzgy fl helyezsben, az ennek nyomban jr sanda gyanakvsban, az szintesg elenyszsben s a nemzet erejnek megbnulsban. Nem elvont mdon beszlt ezekrl, hanem hagyta az embereket cselekedni, hogy elszkjk tetteikbl a vitathatatlan igazsg. maga nevezte szpirodalmi mveit „prdikciknak csakhogy nem a katedrbl". A papi bnkre egszen klns figyelmet fordtott. rt az emberek megrkatsra irnyul szvirgok- rl, melyektl mg a templom falai is harmatozni kezdenek, s rt szomorbb dolgokrl is, olyan sebekrl, amelyeket az elvtelen strbersg, a testvrietlen, moh nzs t az egyhz s az emberek lelkn.

Legnagyobb aggdssal mgis a theolgus ifjsg egy rsznek eszmeietlensgre tekintett. gy rt errl: ”A legnagyobb rsz mint egy fa, melynek csak kls krge - br sokszor igen csinos krge - van, de bell egszen res. Azt sem tudjk, mi a ktelessg. A tudomnyokban vlogatnak s nem gy tekintik, mint szfejleszt, jellemnemesbt, eredz eszkzket, hanem gy, mint a leend fenntartsuk sjt s kapjt. Egy rsz jrja az iskolkat, hogy joga legyen majd fekete kntst viselni, egy ms rsz pedig kveti a tudomnyt, mint Jzust az hez zsidk, a kenyrrt. s lesz bellk egy res, semmit nem tev, semmit nem tud, szeretni, munklkodni, kzrt ldozni nem tud s nem is akar n. intelligencia". (Egyh. munki I. 48).

ppen ezrt, mert relisan ltta a papok s a theolgusok gyengesgt, msfell az egyhzra vr feladatokat, srgette a nem lelkszi erk bevonst az egyhzi szolglatokba. A vilg nagyjaitl nem sok jt vrt, br a tett jszolglatokat hlsan elismerte, annl tbbet a kzp- s alsrend vilgiak egyhzszeretettl. Bizonytkknt s sztnzsknt felvonultatta mveiben az ilyen egyszer egyhzkormnyzknak s ptknek egsz sort. Plczi Horvth dm, Ihrosi Dvid, legfkppen azonban Patak Banya nagy mvszi kesszlssal bizonytjk, hogy az egyhz nem egy a papokkal, mert a Jzus Krisztus gynek nzetlen, ldott, egsz letkkel ldozni ksz munksai vannak az egyszer np kztt is.

Ezt az egyszer npet igyekezett minl jobban, minl szakszerbben megismerni. Flszz vvel a falukutatk eltt a solti klvinista esperes, mint nprajzos tette magt ismertt az orszgban. Ngy nagy s igen rtkes tanulmnya jelent meg Magyar npviselet, Magyar npszoksok, A Jsz-Kunsg s A Mecsek krnyke cmmel. Az Osztrk Magyar Monarchia rsban s Kpben cm dszmben, tbb kisebb pedig folyiratokban. Nyitva volt szeme npnek testi-lelki egszsge, az egyszer falusi let formiban megnyilatkoz sok nemes vons s szpsg irnt, de jl ltta npe hibit is. s nem maradtak rejtve eltte azok az alkati fogyatkozsok sem, amelyek magbl a Baksay korban fennll trsadalmi rendbl eredtek. A hibkat igehirdetsben leplezte le. Kornak egyhzi sznokai kzl hasonl lesltssal ezt kevesen tudtk megtenni. Baksay szemt az tette less, hogy szegnyen ntt fel, megtanulta becslni az egyszer embereket, maga mindent a maga szorgalmval rt el, s ezrt a munkt tekintette a legfbb rtkmrnek. „A munka, atymfiai, sem nem csaps, sem nem megalztats. Ez egy tisztessg, melyet renk Isten ad, egy megbzs, mellyel felruhz. Minl tbb munkt vgez valaki, annl nemesebb teremtmnye Istennek, minl kevesebbet, annl nemtelenebb". (Egyh. munk. II. 122). A kunszentmiklsi iskolsok 1877. szeptemberben nem fogtak azonnal a munkhoz, nyolc-tz nap elment, mg gy-ahogy sszejttek. Baksay tanvnyit prdikcijban kiszmtotta, mennyivel lett szegnyebb ezzel a vros. „A tanuls munka, amelyet ppen gy ki lehet fejezni pnzrtkben, mint a kzi napszmot. Egy napi tanuls mindig annyit r, mint egy napi kzimunka. S ha gyermekeinknek ezt a mulasztst szmokban akarnnk kifejezni, azt kellene mondani: k henyltek hszezer forint rt. Ennyivel lett szegnyebb vrosunk anlkl, hogy - mint ms vesztesgeknl szokott lenni - valaki megtallta, vagy megszerezte volna, amit k elvesztegettek". (Egyh. munk. I. 51-52). Ilyen szemmel megldva volt neki mit megltni s felpanaszolni. Jl tudta, hogy az egyhzba vetett hit az alsbb nprtegeknl megrendlt (Egyh. munk. II. 235),

azonban nem ezekben az emberekben kereste a hibt, hanem a visszs trsadalmi s gazdasgi viszonyokban, amelyek kztt nhibjukon kivl szenvednek. „A legtbb esetben a huzamos nyomor s szenveds az emszt aggodalmakkal egytt szlik – llaptotta meg - az Istenben val ktelkedst s ktsghbesettt hitetlensget". Midn egy becsletes muks bnulni rzi izmos karjait, vagy midn a munka s kereset hinya miatt hevernek szerszmai... mernnk-e mi a szerencstlenekhez jrulni s azt mondani; ne aggdjatok! Hiszen ilyen esetben tenni kell, tenni inkbb, hogynem beszlni". „Az igazi szeretetnek az isteni magyarz ereje a rbeszlsi eszkzk kztt a legkesebben szl". Ugyanebben a prdikcijban kimondja, hogy az a blcs s j ember „aki tiltakoznk az anyagi s erklcsi szolgasg ellen, amely egy egsz osztlyra nehezedik". (Egyh. munk. II. 232)

Trsadalmi bajainkat nem szemllte elszigetelten. Bele tudta lltani azokat egy vilgsszefggsbe amelyet a vilgrszek ellenttben szemlltetett. De hallgassuk meg errl ismt t magt: „Vizsglttok mr a fldnek mindkt oldalt, tudjtok, mik trtnnek itt s ott? Buta s vak despotizmus, knzsok, kivgeztetsek, tmeges gyilkossgok, vrrel jllakott homok, rabszolgk vaslnccal nyakukon, verve, baromknt eladva, mindentt gyva s llatias kegyetlensg, mindentt igazsgtalansg, ez a fldnek egyik fele: zsia s Afrika. - Finom s lnok despotizmus, lass s rendszeres fosztogatsok, knnyekkel jllakott fld, nemzetkzi gyllkds, vallsi villongsok, osztlygyllsgek, trsadalmi prttsek, csaldi lazultsgok, rulsok, mrhetetlen vagyon s nyomor egyms mellett, rabszolgk aranylnccal nyakukon, tiszttalansg selyembe ltztetve, mindentt finom s lelketlen kegyetlensg, ez a fld innens fele, Eurpnak hvjk". (Egyh. munk. III. 158—59. 1903-bl).

Baksayban jl el volt ksztve az als osztlyok s a gyarmati npek felszabadulsrt vvand harc, ha mg nem is ltta teljes vilgossggal a szembenll feleket, vagy a harc mdjt s eszkzeit. mg nem ltott ms megoldst, mint a fenll llapotok btor leleplezst s ezentl a vigasztalst, a hitnek s a lelkiismeretnek a felbresztst. Azt, hogy vannak kzbees, politikai jelleg lpsek is, a trsadalmi-struktra megjavtsa.... Baksay mindezt nem ltta, s akkor mg aligha is lthatta. A lnyeget azonban teljes vilgossggal felismerte s nem sznt meg azt hangoztatni, hegy ti. „az emberisg egy testet alkot, melynek egyetlen tagja sem szenvedhet gy, hogy msok ne szenvedjenek miatta". (Egyh. munk. II. 237). Tle telhetleg fel akarta vrtezni a reformtus lelkszeket a trsadalmi tnyek ismeretvel. Az 1912-ben bevezetett theolgiai tantervbe egy j ktelez tantrgy kerlt ilyen nven: „Nemzetgazdasgtan, klns tekintettel a munkskrdsre, s a kisebb gazdasgi existencik ltfeltteleire". Eladsra kerlt a kt utols vben, heti kt rban. A fiatalabbak emellett tanultak mg alkotmny tant s jogi ismereteket.

Taln egy krds szmthat mg rdekldsnkre, az, hogy hogyan ltta Baksay, a Konvent pspk-elnke, a Frendihz tagja az egyhz s az llam viszonyt. Ez a viszony kiterjed az anyagiakra s a lelkiekre, Az anyagiakra nzve ez Baksaynak a felfogsa: „Egyhzunk sokkal inkbb, mint ms egyhz, elvlaszthatatlan a magyar nemzettl. Mltja, cljai, remnyei, ltfelttelei azonosak, s midn magunknak s egyhzunknak szolglunk,ugyanakkor az llamnak, hatrozottabban nemzetnknek tesznk szolglatot" (Pspki szkfoglal, E. ker. jkv. 1904. 28.). „A magyar protestns egyhz gy van sszeforrva a magyar nemzettel, hogy nem lehet sebezni minket gy, hogy a haza is meg ne rezze" (Pspki jel. 1908. E. ker. jkv. 18.). „Miknt tplljon bennnket a haza, akinek szolglatban llunk, az az dolga, mg csak azt sem mondjuk r, gy veszi hasznt! Hiszen nem brrt szolgljuk haznkat... Kzszellemnk tartozik megrizni azt az elkelsget melyet atyink a mulandk kevly megvetsnek neveztek" (Psp. jel. 1904. E. ker. jkv. 12.). „A vrakozsiban is van er, trelmetlen csak az ertelensg" (U. o.).

A lelkiekre nzve pedig hallgassuk meg ezeket a nzeteket: „Munklkodjunk haznk boldogsgrt, mert ezt teszi az: „Adjtok meg a csszrnak, ami a csszr!... Krisztus azt mondotta; Mutassatok nekem egy pnzt, s n megmutatom azon a csszr kpt... Mi ppen gy mondhatjuk: Mutassatok nekem egy emberi lelket, s n megmutatom azon az Isten kpt. Egy kp - gyakran eltrlve, megrozsdsodva, a vilg s bn befolysa alatt - de Isten-kp". (Egyh. Munk. II.  92). „Higyjtek el, nincs az a br, az a hadsereg, az kirly, aki gy tudn biztostani haznk psgt, mint azoknak az ezernyi hveknek csendes, zajtalan munkssga, becsletessge, akik az emberi trsasg minden rtegben kzdenek pldjokkal". (Egyh. Munk. III. 197).

Az llam abban kapja meg az egyhz szolglata ltal a magt, hogy az egyhz az emberekben az erklcsi erket a maga lelki eszkzeivel fejleszti s tisztogatja. Oda lltja az embereket a legmagasabb mrtk al s bresztgeti bennk a kszsget a bnbnatra. Odatrja az emberek el, st berja szvkbe a kzssgi szempontokat, polja s gyakorolja az ldozatkszsget, fejleszti a klcsns bizalom levegjt. Ez az, amivel a haznak, az emberisgnek szolglni tud.

Ha Baksayt, mint az egyhz embert nzzk, akkor tle neknk sokat lehet s kell is tanulnunk. Baksay Sndor ragyog mintakpe szmunkra az Isten gyermekei szabadsgnak, st autarkijnak, de ugyanakkor egsz nmagukat npk s az emberisg letbe bept felsges alzatnak is.

Meg lehet Baksaytl tanulnunk, hogy az egyhznak nem irnyzatokban, hanem az egyhz egszben s a np egszben kell gondolkodnia. A pap legyen egszen pap. lljon ott hdknt az Ige s a np kztt s ez az ott-llsa fejezdjk ki szintesgben, termszetessgben, j szolglatok kszsgben, puritn egyszersgben s az egyhzi szolglat mltsgnak felhtlen ntudatban.

Hagyjuk ebben a nagyon nehz esztendben rnkzdulni Baksay tantsait, fnnyel tsztt igit s Igvel tsztt elbeszlseit, mint pihentet s termkenyt nlusi radst! Hadd tantson bennnket szeretetben lekzdeni, kzs munkban fellmlni a prtoskodst Krisztushoz odavezetni a nagyokat s a kicsinyeket, pteni a gylekezeteket! Hadd jrjon elttnk, hadd mutasson utat Baksay Sndor npnk okos szeretetben, mennyei boldogsgnak s fldi boldogulsnak odaad szolglatban!

Olyan volt, mint egy nagy kert, amelynek minden gymlcse berett. Istennek legyen rte hla, aki adta t neknk ldsul, dicsekvsl, s tantsul!

Bucsay Mihly

 

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!