Baksay Sndor az egyhz embere
1957 IX. 310-314 RE
Ma ketts okunk van Baksayra emlkezni. Mg nem zrdtak le a centenris megemlkezsek akadmink nagy tantvnyairl, tanrairl s pspkeirl. A nagy pspkk kztt ott van a helye Baksay Sndornak is. Ha egybre nem is, arra kell hlsan emlkeznnk, hogy az vezetse alatt kapott lelksznevel munknk clszerbb tantervet s megfelel otthont is ebben a hzban nemcsak az Akadmia, de az interntus s a Rday-knyvtr szmra is.
Baksayt szmon tartjk nemcsak az egyhzon bell, de az egyhzon kvl is, st itt mg jobban, mint ott. Tbb lesszem rnk tekinti t a magyar klvinista kegyessg legmvszibb brzoljnak. Schpflin Aladr, aki hromszor is rt Baksayrl, nemcsak azt llaptotta meg, hogy „Baksayt lehet oda lltani a magyar realista elbeszls kezdpontjra" s hogy „az baranyai s kunsgi trtneteiben jelenik meg irodalmunkban elszr mvszi formban a regionalizmus". (Nyugat, 1932. 237), de megltta azt is, mint Baksayra legjellemzbbet, hogy „ri szemlletben, tmjban, alakjainak megvlogatsban s rajzban, bibliai hatrokkal teltett stlusban a Klvin elvei szerint l magyarsg keres irodalmi kifejezdst" (u. o. 235. v. . Schpflin A.: Baksay Sndor. Nyugat 1935. s Schpflin A.: Magyar rk. Bp. 1917.) Ugyangy tlt Baksayrl Mikszth is.
Az ilyen, rdektelen oldalrl jv megllaptsok mltn keltik fel rdekldsnket. Mi az, amit a magyar mltnak, a nemzeti irodalomnak ezek a nagy rti olyan tipikusan reformtusnak talltk Baksayt rsaiban? Ezt a krdst gy tesszk fel, hogy vele egy remnysget prostunk. Htha szmvetss s tmutatss vlhat Baksay Sndor alakjnak a felidzse a magyar reformtusok mai gondjai kztt?
Baksay Sndor 1832. aug. 1-n szletett a Baranya megyei Nagypeterden. Az .n. als papi rtegbl jtt. Apja reformtus iskolamester, rokonai, st sei is reformtus falusi papok, lvitk, tantk ktszz ven t. A kis Sndor nehezen jutott el a csurgi dekiskolba s nlklzsek kztt tette meg az utat Kecskemten a papi palstig. Kizrlag szorgalma s tehetsge vittk elre, eleinte elg lass tempban. Egy vi falusi, tantskods utn, haminc ves korig tanr volt Halason, majd ngy ven t lelkipsztor rsekcsandon. Br mr 1854 ta jelentek meg versei s elbeszlsei a Hzi Kincstrban s a Protestns Kpes Naptrban, az irodalmi vilg mgis akkor figyelt fel nevre elszr, amikor 1865. decemberben elnyerte az Akadmia 133 aranyas plyadjt, Lucanus Pharsalia-jnak remek fordtsrt.
A kvetkez vben a nagy kunszentmiklsi eklzsia hvta meg papjnak Baksayt, olyan eldk utn, mint Frds Lajos, Szsz Kroly, s Knyves Tth Klmn. Ettl kezdve plyja egyenes vonalban emelkedett. 1870-ben alesperess, 1878-ban fesperess vlasztotta a solti egyhzmegye. Mr Trk Pl halla utn, az 1884. vi pspkvlaszts kt els menetben is tekintlyes szm gylekezet (45 s 34) szavazott a solti esperesre Szsz Krollyal s Fil Lajossal szemben. Szsz Kroly nyugdjba menetele utn, 1904-ben Baksay lett a dunamellki pspk. 1909-ben a genfi egyetem dszdoktori oklevllel, 1912-ben, 80 ves szletsnapjn, a kirly a Ferenc Jzsef rend nagykeresztjvel tntette ki. A Kisfaludy trsasg mr 1872-ben, az Akadmia pedig 1884-ben tagjai sorba vlasztotta.
Mikszth Klmn gy magyarzta meg, s meg s marasztalta is el egyben, ezt a szp egyhzi karriert: „A pap Baksaynak hasznra volt az r Baksay, nvelte fnyt, tekintlyt, npszersgt, mg ellenben a pap Baksay gy tetszik neknk, akadlyokat grdtett az r Baksaynak, elvonta idejt, megfelezte ambcijt, nem engedte leszllni az emberi trsadalom frgetegbe az giek fel irnytotta figyelmt, holott nki a fldi dolgok kztt kellett volna turklnia" (Mikszth bevezetse a Magyar Regnyrk 37. ktete el, Bp. Fran 1907. VIII.). Valban gy is van. Baksay letben az r segtette a papot, de mgsem csak abban az rtelemben, ahogy Mikszth gondolta, t.i. az egyhzi plyn val haladsban, hanem ennl sokkal igazibb, mlyebb rtelemben, gy, hogy Baksaynl az irodalom mindvgig kznek szmtott a cl, a papi elhivats teljestse fel. Baksaynl ez a viszony lnyegi s tudatos. Nagy r, de az rt a pap irnytja. Kis npiskols kortl papnak kszlt, s ebben nem ingadozott soha. Egyhza szeretett a szli hzbl hozta magval. Az evanglium volt vilgltsnak s letrzsnek az alapja. Keresztynsge csodlatosan letreval keresztynsg. Tretlen rajta az a zomnc, amelyet Jzus Krisztustl kapott. Nem savany ktelessg neki az evanglium hirdetse, hanem egy boldogan Istenben nyugv let termszetes s vidm tevkenysge. letben Jzus Krisztus megvlt munkja a verbum regens, ebbl kvetkezett, hogy tantott, hogy rt, hogy psztorolt, kormnyzott, hogy bkessggel trt s bven ldozott. Meglep letnek egyntetsge, mginkbb az, hogy egy ennyire gazdag let Jzus Krisztus gynek s szolglatban volt egybefoglalva.
Szpirodalmi mveirl mr sokan s sokat rtak, hadd eleventsk meg tantsait most inkbb egyhzi beszdeibl! Baksay a szszken elssorban s alapveten evangliztor. Megtrsre hv s Isten kegyelmes szeretett hirdeti a megtrknek. Van, ahol ez olyan kzvetlenl jut kifejezsre, hogy a beszd nagy rszn t minden mondat gy kezddik: „Ma s nem holnap!" (Egyh. munki, Kiadta: Dr. Hetessy Klmn Kecskemt, 1930—31.). Tbb prdikcijt fejezi be ilyesfle srgetssel:. „Ma! Mindjrt!" (Pl. Egyh. munki III. 203). A legdntbb esemny, a legdrgbb lds, ami embert rhet, az Baksay szerint, ha hitre „A napnak els sugarai, melyek egy nyri tiszta reggelen vgigmlenek a mi szp sksgainkon, nem oly szpek - vallotta - mint egy keresztyn lleknek els meggyzdse arrl a szeretetrl, melynek nem lesz vge soha". (Egyh. munki, III. 22). Hveit gy inti: „Ne szeressetek senkit anlkl, hogy lelkt ne szeretntek! Szokjatok hozz minden emberben megklnlnbztetni azt, amit maga Isten megklnbztetett. Akkor nem fogtok viseltetni sem gyva meghunyszkodssal azok irnt, kik felettetek llanak, sem mg gyvbb megvetssel a nlatok kisebbek vagy szegnyebbek irnt, mivel minden egyes emberben ltjtok, nem annak ruhit, vagy rongyait, hanem lttok egy lelki azaz az l Istennek egy-egy templomt, taln teljes szpsgben, taln egszen romban lev templomt, de utoljra is templomot, amelyet - akr psgben, akr romokban hever - nem szabad kzelteni tiszteletlenl". (Egyh. munki, III. 129).
Az evanglizl szndk hatrozta meg igehirdetsnek hangjt. Megveti s kerli az olyan ltalnos megllaptsokat, amelyek elrplnek az emberek feje fltt. „Semmi sem csalbb - vallotta,- mint az ltalnossgok" (Egyh. munki, III. 209). Csak olyat akart a szszkrl mondani, „melybl minden helyzet s llapot ember vilgosan felismerje s meg is rtse, hazavigye s meg is tartsa a magt, azt, ami neki szlt s nem msnak". (Egyh. munki, III. 28). Mgsem tvedt lapos moralizlsba. A legnagyobb igehirdetsi alkalom szmra a hsvt. Legtbb fennmaradt prdikcija hsvti s ezek a legszebbek. Nemcsak egyet fejezett be kzlk ezekkel a szavakkal: „Isten eltt mondottam, Isten eltt ismtlem jra: Hittem s azrt szltam". (Egyh. munki, III. 108, III. 89). Magval szemben azt a kvetelmnyt lltotta fel, hogy az igehirdets legyen „a tartalmas, a tpll, az egyszer kenyr". (Irod. dolg. I-III. Kiadja a Kisfaludy Trsasg. Budapest, 1917. I. 194)) Nagy Homrosz fordtsai tulajdonkppen nagyszabs gyakorlatok s elkszletek arra nzve, hogyan lehet eljtszani a klasszikus grg dallamokat a magyar llek sklzatn az er fogyatkozsa nlkl. Baksay Sndor ismerte a vilgirodalmat,, de nem vitt addig semmit npe el, mg t nem hasonltotta knnyen emszthet, tpll, des mzz.
letkzeli, egyszer, felszabadult hangja, ahogyan a hit s az let dolgairl trgyal, a pli s a pteri levelek hangjnak msa. A trgy s a mrtk mindig komoly s magas, a hang viszont ders, szvbelopakod, br szinte jtkos, de mgis frfias, br gyakorlati, de mgis mltsggal teljes. Ezt emelik ki igehirdetsrl szlva azok a kivl sznokok, akik Baksayt prdiklni hallottk. Kenessey Bla erdlyi pspk szerint „taln nincs egyetlen egy sem az egsz lelkszi karban, aki olyan termszetesen beszlne, mint ahogyan beszlt" (Az 1915. okt. 20-i budapesti gysznneplyen elmondott beszdben, 1915. vi E. ker. jkv. fggelke). Bilkei Pap Istvn, Akadmink gyakorlati theol. professzora gy jellemezte Baksayt, az igehirdett; „Rm, mint azt ' hiszem mindenkire, aki hallotta, eltrlhetetlen benyomst tett az az igaz psztori hang, amely nemcsak a meleg, bizodalmas hivogatsban s csodsan felemel vigasztalsokban, hanem a feddzsekben is megnyilvnult, s amelyen Baksay olyan, szinte utnozhatatlan kzvetlensggel beszlt mindig s minden alkalommal". (Baksay Sndor c. emlkbeszdben, Klvin knyvtr III. szm, 1932. 11. lap.)
Az egyszer, hasznos s mgis szp igehirdets mgtt ott llt aranyfedezetnek a sznok lete. Baksay egyntet ember volt. Sok kifejezsi formn keresztl tantott, de tantott az letvel is. Nem tudta elkpzelni a kettt egyms nlkl. A kettt egytt viszont olyan prdikcinak tartotta, amit nem lehet meg nem hallatni. „Ha mi meg tudjuk mutatni a hitetleneknek - hirdette -, hogy a mi letnk klnb, mint az vk akkor nem tudjk megtagadni, hogy a valls mgis valami. De ha ltjk, hogy emgy beszlnk, s amgy lnk, akkor, tudjtok, mit mondanak? Azt fogjk mondani: Ezek a kegyes emberek annyit sem rnek, mint ms, s joggal felelnek gy". (Egyh. munki III. 147).Irnytsa alatt az egyhz egyformn tevkeny, az evanglizl igehirdetstl a nevel munkn t az anyagi s a fegyelmi krdsek pontos, egyhzias, trvnyszer intzsig. Emiatt esperesi, pspki tekintlye kikezdhetetlen. Nem tudnak mellette virulni a szlssgek. Pspksge alatt a kerleti kzgylssel prhuzamos egyhzi rtekezleteken trgyaltatja a misszi legfontosabb krdseit. gy fogadott el munkaprogramot az 1910. vi rtekezlet a klmisszi, az 1911. vi a gyermekistentiszteletek, az. 1912. vi a szrvny-gondozs rdekben. (E. ker. jkv. 1910. 223., 1911. 321—22., 1912. 266.). Az bredsi mozgalmakkal szemben nem helyezkedett sem ellensges, sem elzrkz llspontra,d nem is kapitullt elttk. ppen e mozgalmak szempontjbl szksgesnek tartotta, hogy azokat az egyhz hittel hordozza s koordinlja. Amikor pspki jelentsben a klnbz mozgalmakrl megemlkezik, felshajt: „Vajha Istentl volnnak e dolgok", s gy folytatja: „de higyjk, hogy Istentl valk, s azonnal azokk is vlnak, azokul is bizonyulnak". (Psp. Jel. 1908. 17).
Viszont nem maradt nma e mozgalmak egyhzront kinvsei, a szekts elklnls, az letellenes, lszent fanatizmus lttn. Az egyhzat kt szlssgtl fltette. Azoktl, akik lelkiekben elhidegltek, kznysekk vltak, de az egyhzzal val kapcsolatukat fenntartottk, hogy ezzel sajt rdekket szolgljk.
De fltette az egyhzat azoktl is, akik a msik vgletbe estek, „teljesen elszakasztjk magukat a vilgtl, id eltt megszlljk a mennyet, hideg kznyssget vallanak minden nagy emberi gy irnt, tetszelegnek maguknak shajtozsaikban, szemforgatsaikban s bizonyos testamentumi beszdmodorban elklnzik magukat az emberek tbbi rsztl, belemerlnek a klnkdsbe, a vilgtl val elszakads rgye alatt dologtalansgban hevernek, tettetik, hogy k ekknt a menny polgrai... Azt kvnjk, hogy ha n a menny polgra vagyok, mellzzem s vessem meg a fldet. s mirt? Mirt kettszakasztani azt, amit az Isten egybeszerkesztett, klnvlasztani azt a kt letet, amely az rs tantsaiban egyet kpez? Mit? Mivel n hiszek az igazsg s szeretet vgs diadalban a megjult fldn, nem tartozom n azt itt is hvvel munklni? Mivel n ltom itt a szegnyben, a szolgban az n rk dicssgbeli testvremet: szabad nnekem mellette hidegen elmenni, s azt mondani neki: itt semmi kzm veled, hanem majd a mennyben megismerkedhetnk?" (Egyh. munki, III. 152—53).
Jellemz eredmnye volt erskez, mindig az egyhz egszben gondolkoz vezetsnek az, hogy pspksge alatt sem a racionalista modern theolgia, sem a Szab Aladrk pietista irnya nem tudott kizrlagos vezrszerepre jutni, st Baksay a nylt vetlkeds, a prtoskods veszedelmt is egyre jobban kikapcsolta azzal, hogy vgezte az egyhz egsze ltal azt, amit ezek az irnyok a sajt zszlajukra rtak, egyfell az egytthaladst, msfell az breszt misszit. Baksayt, aki alig volt kevsb orthodox id. Rvsz Imrnl, Kovcs Albert, a modernista legbensbb bartjaknt szerette. Holott Baksay a theolgia terletn jelentkez modernista tlzsokkal szemben nem ismert trft. Meddnek, az egyhz lnyvel ellenttesnek mer erpazarlsnak tekintette azokat. Az ilyen krdsek megfelel elintzsi mdjnak azonban nem a brsgi eljrst tekintette. A Rvsz Imre s Kovcs Albert kztt dl theolgiai harc tetpontjn nem minden szndk nlkl tett kzz gy karcolatot a Vasrnapi jsgban, az 1874. vi ppi pspkbeiktatsrl: Mirt nincs, most itt Rvsz Imre? Hadd ltn most. Kovcs Albertet, amint, ragyognak szemei, midn. Tth Smuellel egy harmniban knyrg. Tudom, soha nem engedn tbb nihilistnak neveztetni ...Noht nekem tbbet ne patvarkodjatok se nihilizmussal, se evangelical alliance-szal, se centralizcival, se decentralizcival, se orthodoxitokkal, se modernitstokkal, hanem ha megszll benneteket a patvarkods lelke, tegytek ssze a kezeteket, s knyrgjetek a Szentlleknek:
Erddel elmnket ksztsd,
Gyenge hitnket erstsd …
Alleluja, alleluja....”
(lrod. dolg. III. 299—300).
Ugyanilyen apostoli vilgossggal s szeretettel nyesegette egy genercival ksbb a Szab Aladrk pietist tlzsait, a trelmetlen hevessget, amely „siettetni szeretn a lelkek megtrst, amely az izgatott idegessget mondja a Szentllek munkjnak, s nem ppen szeretetteljes tlettel bntja mindazokat akikre a szenteskedsnek ez a dhe el nem ragadt". (Egyh. munki II. 225). A kzpt, amelyen jrt, nem a filozofus opportunizmusa, nem is csupn a felels vezrember aktv kzpen-jrsa, hanem hitben s szeretetben fogant valami. Ahogy a Kereszt az id s az emberisg kzepn ll, hogy mindeneket megbktsen s egysgbe fogjon, gy ksrelte meg a keresztnek ez a tantvnya, hogy egysgbe lelje ssze, hogy kzs munkra vezesse a tlzkat s az egymssal meghasonlottakat. Csak sajnlni lehet, hogy a 80. vn tljutott Baksay mr nem tudta rvnyesteni mrskl hatst azzal a szubjektv idealista „theolgival" szemben, amely ebben az idben Kolozsvron ttte fel a fejt.
Baksay pldt adott r, hogyan kell cselekedni a mennyei Atya akaratt „gy, mintha minden magunktl fggene". H volt a kevesen s a sokon is. Az alatt a csaknem fl vszzad alatt, amg Kunszentmiklson mkdtt, az egyhzkzsg anyaknyveibe minden egyes bejegyzst nemcsak, hogy maga vezetett be, de pl a hzasulok vagy a kereszteltek anyaknyvbe a Virg nevezetnek V kezdbetjbe belerajzolt egy kis virgot, a H betbe egy mosolyogva pipzgat holdat, msutt a bejegyzett egyn foglalkozst illusztrl rajzot, vagy egy-egy kedves, tall, rvid versezetet. Ugyanilyen szorgalommal s szeretettel rendezte odakerlse utn a kunszentmiklsi egyhz zavaros pnzgyeit. Megalaptotta s megszilrdtotta a lelkszek s tantzvegyek s rvk gymintzett a solti egyhzmegyben. A kunszentmiklsi kis latin iskolt fgimnziumm emelte s Akadminkat, mint mr emltettk, mlt otthonba kltztette.
Taln elssorban azrt, hogy a pesti reformtus egyhz letben tisztsgeket visel s nagy befolyst lvez vilgi urakkal szemben megrizze fggetlensgt, Baksay Kunszentmiklsrl irnytotta a kerlett. Ezzel azonban az a kr jrt egytt, hogy a Budapesten mr felhalmozdott s mg egyre halmozd egyhzi feladatok nem estek elgg a keze gybe. Baksay azonban jl ismerte ezeket a budapesti egyhzi problmkat. Els pspki jelentsben gy rt rluk: „A budapesti reformtus gylekezet a kontinens szmban legnagyobb ekklzsija. Ez a szm nem tesz bennnket elbizakodottakk, mert itt vannak ugyan sszegylve npnk ersei s ertlenjei, de egy ersre szz ertelen. Ha Budapest 70 presbiterre egy-egy, lelksz jutna akkor taln volna nmi alapja az elgltsgnek". (Psp. jelents 1904. E. ker. jkv. 18.). Pspksghez fzdtt a budapesti egyhzi munksok szmnak nagy mrtkben val megnvelse. Erdlybl s ms kerletekbl sok kivl lelksznek adott munkt, Budapesten.
A lelkszekkel szemben magas kvetelmnyeket tmasztott. Egyesek felszlaltak a lelkszek egyhzi adzsnak bevezetsvel szemben, Baksay pspki jelentsben gy foglalt velk szemben llst: ,,Neknk kell hirdetni nemcsak szval, hanem cselekedettel az j vilgrendet, mely haznkban, is flszzados mlttal br, mely nem tri a kivltsgokat. Ha kzterheket viselni ez a polgri rend, akkor kzterheket viselni ez az egyhzi rend is, olyan ktelessg, mely ell, vonakodni nem nobilits". (Pspki jelents 1905. E.ker; jkv. 8). Pr vvel ksbb ugyancsak pspki jelentsben kvetelte, hogy a lelkszek, ha mskor nem, vgrendeletkben rszestsk egyhzukat jelentsebb tmogatsban. „Illendnek tartom, hogy akik az oltrrl lnek mondotta -, ne feledkezzenek meg vgrendeletkben az oltrrl". (Pspki jelents 1909. E. ker. jkv.15).
De nemcsak kvetelt, hanem tett is. rsekcsandrl tvozban tadta akadmiai plyadjnak egy rszt az ottani eklzsinak. Vgrendeletben mg ezer forintot hagyott r. Juttatott Nagypeterdnek is, ahol szletett ldnak, hol nevelkedett, Kecskemtnek, hol tanult, de a legtbbet Kunszentmiklsnak, ahol mint lelkipsztor szolglt. 40 000 forintot hagyott az egyhznak, s ugyanennyit a szegny tanulk konviktusnak. Puritn volt. Takarkoskodott pnzzel s idvel. Az erdlyi pspk Szsz Domokos szalonkocsin jrt Budapestre, Baksaynak j volt a szemlyvonat msodik osztlya. Emil Doumerguet, a nagy francia Klvin-kutatt mgis lenygzte a kunszentmiklsi parkia nemes egyszersge, mennyezetig nyl knyvespolcaival s csodlatosan gondozott kertjeivel. Doumergue-nek az is nagyon tetszett, hogy Baksay nem szerezte ugyan meg a divatos nmet theolgiai munkkat, de kitnen ismerte a francia reformtus irodalmat, s szinte kvlrl, a Szentrst s a zsoltrokat, Baksay azt is tudta, hogy nemcsak kapni, de adni is szabad s j a klfld irnyban. A genfi reformcii emlkmre 23 227 forintot gyjttt ssze s kldtt ki (Psp. jel. 1909. E. ker. jkv. 12).
A szemlyi krdseket, azok jellembeli s anyagi vonatkozsait tekintette a fldi egyhz legfontosabb s legknyesebb krdseinek. Mind szpirodalmi tren mind igehirdetsben szakadatlanul, tallkonyan s a nagy gynek kijr nyomatkkal kzdtt az e tren mutatkoz hibk ellen. Minden regnye jellemregny s a legtbb egyhzi trgy. A Dma c. nagy krkpben ksrteties biztonsggal mutatta meg a mohcsi tragdia okait a prtoskodsban, az egyni rdeknek a kzgy fl helyezsben, az ennek nyomban jr sanda gyanakvsban, az szintesg elenyszsben s a nemzet erejnek megbnulsban. Nem elvont mdon beszlt ezekrl, hanem hagyta az embereket cselekedni, hogy elszkjk tetteikbl a vitathatatlan igazsg. maga nevezte szpirodalmi mveit „prdikciknak csakhogy nem a katedrbl". A papi bnkre egszen klns figyelmet fordtott. rt az emberek megrkatsra irnyul szvirgok- rl, melyektl mg a templom falai is harmatozni kezdenek, s rt szomorbb dolgokrl is, olyan sebekrl, amelyeket az elvtelen strbersg, a testvrietlen, moh nzs t az egyhz s az emberek lelkn.
Legnagyobb aggdssal mgis a theolgus ifjsg egy rsznek eszmeietlensgre tekintett. gy rt errl: ”A legnagyobb rsz mint egy fa, melynek csak kls krge - br sokszor igen csinos krge - van, de bell egszen res. Azt sem tudjk, mi a ktelessg. A tudomnyokban vlogatnak s nem gy tekintik, mint szfejleszt, jellemnemesbt, eredz eszkzket, hanem gy, mint a leend fenntartsuk sjt s kapjt. Egy rsz jrja az iskolkat, hogy joga legyen majd fekete kntst viselni, egy ms rsz pedig kveti a tudomnyt, mint Jzust az hez zsidk, a kenyrrt. s lesz bellk egy res, semmit nem tev, semmit nem tud, szeretni, munklkodni, kzrt ldozni nem tud s nem is akar n. intelligencia". (Egyh. munki I. 48).
ppen ezrt, mert relisan ltta a papok s a theolgusok gyengesgt, msfell az egyhzra vr feladatokat, srgette a nem lelkszi erk bevonst az egyhzi szolglatokba. A vilg nagyjaitl nem sok jt vrt, br a tett jszolglatokat hlsan elismerte, annl tbbet a kzp- s alsrend vilgiak egyhzszeretettl. Bizonytkknt s sztnzsknt felvonultatta mveiben az ilyen egyszer egyhzkormnyzknak s ptknek egsz sort. Plczi Horvth dm, Ihrosi Dvid, legfkppen azonban Patak Banya nagy mvszi kesszlssal bizonytjk, hogy az egyhz nem egy a papokkal, mert a Jzus Krisztus gynek nzetlen, ldott, egsz letkkel ldozni ksz munksai vannak az egyszer np kztt is.
Ezt az egyszer npet igyekezett minl jobban, minl szakszerbben megismerni. Flszz vvel a falukutatk eltt a solti klvinista esperes, mint nprajzos tette magt ismertt az orszgban. Ngy nagy s igen rtkes tanulmnya jelent meg Magyar npviselet, Magyar npszoksok, A Jsz-Kunsg s A Mecsek krnyke cmmel. Az Osztrk Magyar Monarchia rsban s Kpben cm dszmben, tbb kisebb pedig folyiratokban. Nyitva volt szeme npnek testi-lelki egszsge, az egyszer falusi let formiban megnyilatkoz sok nemes vons s szpsg irnt, de jl ltta npe hibit is. s nem maradtak rejtve eltte azok az alkati fogyatkozsok sem, amelyek magbl a Baksay korban fennll trsadalmi rendbl eredtek. A hibkat igehirdetsben leplezte le. Kornak egyhzi sznokai kzl hasonl lesltssal ezt kevesen tudtk megtenni. Baksay szemt az tette less, hogy szegnyen ntt fel, megtanulta becslni az egyszer embereket, maga mindent a maga szorgalmval rt el, s ezrt a munkt tekintette a legfbb rtkmrnek. „A munka, atymfiai, sem nem csaps, sem nem megalztats. Ez egy tisztessg, melyet renk Isten ad, egy megbzs, mellyel felruhz. Minl tbb munkt vgez valaki, annl nemesebb teremtmnye Istennek, minl kevesebbet, annl nemtelenebb". (Egyh. munk. II. 122). A kunszentmiklsi iskolsok 1877. szeptemberben nem fogtak azonnal a munkhoz, nyolc-tz nap elment, mg gy-ahogy sszejttek. Baksay tanvnyit prdikcijban kiszmtotta, mennyivel lett szegnyebb ezzel a vros. „A tanuls munka, amelyet ppen gy ki lehet fejezni pnzrtkben, mint a kzi napszmot. Egy napi tanuls mindig annyit r, mint egy napi kzimunka. S ha gyermekeinknek ezt a mulasztst szmokban akarnnk kifejezni, azt kellene mondani: k henyltek hszezer forint rt. Ennyivel lett szegnyebb vrosunk anlkl, hogy - mint ms vesztesgeknl szokott lenni - valaki megtallta, vagy megszerezte volna, amit k elvesztegettek". (Egyh. munk. I. 51-52). Ilyen szemmel megldva volt neki mit megltni s felpanaszolni. Jl tudta, hogy az egyhzba vetett hit az alsbb nprtegeknl megrendlt (Egyh. munk. II. 235),
azonban nem ezekben az emberekben kereste a hibt, hanem a visszs trsadalmi s gazdasgi viszonyokban, amelyek kztt nhibjukon kivl szenvednek. „A legtbb esetben a huzamos nyomor s szenveds az emszt aggodalmakkal egytt szlik – llaptotta meg - az Istenben val ktelkedst s ktsghbesettt hitetlensget". Midn egy becsletes muks bnulni rzi izmos karjait, vagy midn a munka s kereset hinya miatt hevernek szerszmai... mernnk-e mi a szerencstlenekhez jrulni s azt mondani; ne aggdjatok! Hiszen ilyen esetben tenni kell, tenni inkbb, hogynem beszlni". „Az igazi szeretetnek az isteni magyarz ereje a rbeszlsi eszkzk kztt a legkesebben szl". Ugyanebben a prdikcijban kimondja, hogy az a blcs s j ember „aki tiltakoznk az anyagi s erklcsi szolgasg ellen, amely egy egsz osztlyra nehezedik". (Egyh. munk. II. 232)
Trsadalmi bajainkat nem szemllte elszigetelten. Bele tudta lltani azokat egy vilgsszefggsbe amelyet a vilgrszek ellenttben szemlltetett. De hallgassuk meg errl ismt t magt: „Vizsglttok mr a fldnek mindkt oldalt, tudjtok, mik trtnnek itt s ott? Buta s vak despotizmus, knzsok, kivgeztetsek, tmeges gyilkossgok, vrrel jllakott homok, rabszolgk vaslnccal nyakukon, verve, baromknt eladva, mindentt gyva s llatias kegyetlensg, mindentt igazsgtalansg, ez a fldnek egyik fele: zsia s Afrika. - Finom s lnok despotizmus, lass s rendszeres fosztogatsok, knnyekkel jllakott fld, nemzetkzi gyllkds, vallsi villongsok, osztlygyllsgek, trsadalmi prttsek, csaldi lazultsgok, rulsok, mrhetetlen vagyon s nyomor egyms mellett, rabszolgk aranylnccal nyakukon, tiszttalansg selyembe ltztetve, mindentt finom s lelketlen kegyetlensg, ez a fld innens fele, Eurpnak hvjk". (Egyh. munk. III. 158—59. 1903-bl).
Baksayban jl el volt ksztve az als osztlyok s a gyarmati npek felszabadulsrt vvand harc, ha mg nem is ltta teljes vilgossggal a szembenll feleket, vagy a harc mdjt s eszkzeit. mg nem ltott ms megoldst, mint a fenll llapotok btor leleplezst s ezentl a vigasztalst, a hitnek s a lelkiismeretnek a felbresztst. Azt, hogy vannak kzbees, politikai jelleg lpsek is, a trsadalmi-struktra megjavtsa.... Baksay mindezt nem ltta, s akkor mg aligha is lthatta. A lnyeget azonban teljes vilgossggal felismerte s nem sznt meg azt hangoztatni, hegy ti. „az emberisg egy testet alkot, melynek egyetlen tagja sem szenvedhet gy, hogy msok ne szenvedjenek miatta". (Egyh. munk. II. 237). Tle telhetleg fel akarta vrtezni a reformtus lelkszeket a trsadalmi tnyek ismeretvel. Az 1912-ben bevezetett theolgiai tantervbe egy j ktelez tantrgy kerlt ilyen nven: „Nemzetgazdasgtan, klns tekintettel a munkskrdsre, s a kisebb gazdasgi existencik ltfeltteleire". Eladsra kerlt a kt utols vben, heti kt rban. A fiatalabbak emellett tanultak mg alkotmny tant s jogi ismereteket.
Taln egy krds szmthat mg rdekldsnkre, az, hogy hogyan ltta Baksay, a Konvent pspk-elnke, a Frendihz tagja az egyhz s az llam viszonyt. Ez a viszony kiterjed az anyagiakra s a lelkiekre, Az anyagiakra nzve ez Baksaynak a felfogsa: „Egyhzunk sokkal inkbb, mint ms egyhz, elvlaszthatatlan a magyar nemzettl. Mltja, cljai, remnyei, ltfelttelei azonosak, s midn magunknak s egyhzunknak szolglunk,ugyanakkor az llamnak, hatrozottabban nemzetnknek tesznk szolglatot" (Pspki szkfoglal, E. ker. jkv. 1904. 28.). „A magyar protestns egyhz gy van sszeforrva a magyar nemzettel, hogy nem lehet sebezni minket gy, hogy a haza is meg ne rezze" (Pspki jel. 1908. E. ker. jkv. 18.). „Miknt tplljon bennnket a haza, akinek szolglatban llunk, az az dolga, mg csak azt sem mondjuk r, gy veszi hasznt! Hiszen nem brrt szolgljuk haznkat... Kzszellemnk tartozik megrizni azt az elkelsget melyet atyink a mulandk kevly megvetsnek neveztek" (Psp. jel. 1904. E. ker. jkv. 12.). „A vrakozsiban is van er, trelmetlen csak az ertelensg" (U. o.).
A lelkiekre nzve pedig hallgassuk meg ezeket a nzeteket: „Munklkodjunk haznk boldogsgrt, mert ezt teszi az: „Adjtok meg a csszrnak, ami a csszr!... Krisztus azt mondotta; Mutassatok nekem egy pnzt, s n megmutatom azon a csszr kpt... Mi ppen gy mondhatjuk: Mutassatok nekem egy emberi lelket, s n megmutatom azon az Isten kpt. Egy kp - gyakran eltrlve, megrozsdsodva, a vilg s bn befolysa alatt - de Isten-kp". (Egyh. Munk. II. 92). „Higyjtek el, nincs az a br, az a hadsereg, az kirly, aki gy tudn biztostani haznk psgt, mint azoknak az ezernyi hveknek csendes, zajtalan munkssga, becsletessge, akik az emberi trsasg minden rtegben kzdenek pldjokkal". (Egyh. Munk. III. 197).
Az llam abban kapja meg az egyhz szolglata ltal a magt, hogy az egyhz az emberekben az erklcsi erket a maga lelki eszkzeivel fejleszti s tisztogatja. Oda lltja az embereket a legmagasabb mrtk al s bresztgeti bennk a kszsget a bnbnatra. Odatrja az emberek el, st berja szvkbe a kzssgi szempontokat, polja s gyakorolja az ldozatkszsget, fejleszti a klcsns bizalom levegjt. Ez az, amivel a haznak, az emberisgnek szolglni tud.
Ha Baksayt, mint az egyhz embert nzzk, akkor tle neknk sokat lehet s kell is tanulnunk. Baksay Sndor ragyog mintakpe szmunkra az Isten gyermekei szabadsgnak, st autarkijnak, de ugyanakkor egsz nmagukat npk s az emberisg letbe bept felsges alzatnak is.
Meg lehet Baksaytl tanulnunk, hogy az egyhznak nem irnyzatokban, hanem az egyhz egszben s a np egszben kell gondolkodnia. A pap legyen egszen pap. lljon ott hdknt az Ige s a np kztt s ez az ott-llsa fejezdjk ki szintesgben, termszetessgben, j szolglatok kszsgben, puritn egyszersgben s az egyhzi szolglat mltsgnak felhtlen ntudatban.
Hagyjuk ebben a nagyon nehz esztendben rnkzdulni Baksay tantsait, fnnyel tsztt igit s Igvel tsztt elbeszlseit, mint pihentet s termkenyt nlusi radst! Hadd tantson bennnket szeretetben lekzdeni, kzs munkban fellmlni a prtoskodst Krisztushoz odavezetni a nagyokat s a kicsinyeket, pteni a gylekezeteket! Hadd jrjon elttnk, hadd mutasson utat Baksay Sndor npnk okos szeretetben, mennyei boldogsgnak s fldi boldogulsnak odaad szolglatban!
Olyan volt, mint egy nagy kert, amelynek minden gymlcse berett. Istennek legyen rte hla, aki adta t neknk ldsul, dicsekvsl, s tantsul!
Bucsay Mihly