SZENTJBY SZAB ZOLTN
HEIDELBERGI KT TRTNETE
Budapest, 1948 Reformtus Traktatus Vllalat kiadsa
Gyermekeimnek, hogy igyekezzetek a ti elhivatstokat s kivlasztatstokat erss tenni, mert ekkppen gazdagon adatik majd nktek a mi Urunknak s Megtartnknak, Jzus .Krisztusnak rk orszgba valbemenetel. (Olv. 2. Pter 1,10. s kv. vers.)
A KTRL LTALBAN
Kt, vagy teljesebb nevn katekizmus alatt ltalban olyan knyvet rtnk, amelyet krds- s felelet formban rtak meg azrt, hogy a benne foglaltakat minl egyszerbben, minl knnyebben s a legrvidebben adhassk el.
Legelszr, s azutn hossz idn keresztl csak az - egyhz letben hasznltk a katekizmus szt, amikor mg mint knyv nem is volt kzben, hanem krds-- s .felelet formjban tantottk a vallsi ismereteket, s a katekizmus sz alatt vallsos oktatst rtettek. Knyv formjban a kt a XVI. szzadban jelent meg elszr s' magnak a reformcnak az alkotsa. A reformtorok a Szentrs tantsait olyan elrendezsben foglaltk ssze, amely alkalmas volt arra, hogy a hvek a Szentrs rklet tantsait egyszer, rvid formban, knnyen magukv tehettk. Luther is, Klvin is szinte a legsrgsebb feladatuknak tartottk, hogy ktt, "rjanak, hogy megmutassk a lelkipsztoroknak, hogy mikppen kzljk az evanglium szerint reformlt keresztyn hit igazsgit nagyokkal s kicsinyekkel egyarnt.
A reformcit kvet vekben s vtizedekben a ktrs igen fellendlt. Ezzel nemcsak a gyermekek oktatast akartk biztostani, hanem a reformci hvei hitnek a Szentrson alapul igazsgt kvntk igazolni a bibliaellenes tantsokkal s tvelygsekkel szemben.
Ksbb aztn az egyhzi hasznlaton kvl, a vilgi irodalomban is mind gyakrabban tvettk a kt szt, s ezeknek a knyveknek szintn a tudnivalk rvid, vilgos eladsa volt a cljuk. Ilyen ktk: forradalmi kt, kommunista kt, szvetkezeti kt, tzi kt, egszsggyi kt stb.
Az egyhz ltal hasznlt kt anyaga a hitrl, az imdsgrl s a trvnyrl szlt. A ktnak krds- s felelet formjban val megrsa' eleinte igen kialakulatlan, bizonytalan volt. Volt olyan kt, amelyben a tanul tette fel a krdst s a lelkipsztor vlaszolt re,- volt olyan, amely az apa s fia kztti prbeszdben fejtette ki s foglalta ssze a hitrl, imdsgrl s trvnyrl szl igazsgokat. Hamarosan kialakult aztn az a forma amelyet ma ismernk.
Amikor a reformcinak, lutheri s klvini irnyzata kztti klnbsg egyre nyilvnvalbb lett, a nagyszmban megjelent ktk egyre fontosabb szerepet tltttek be, mert amellett, hogy siettettk a meggyzdsek helyes kialkulst, az elvek tisztzdst is szorgalmaztk. A XVI. szzadban, a reformcit kvet vtizedekben mintegy 175 kt volt forgalomban. E rengeteg kt kzl ma csak hrom van hasznlatban. Luther ktja, amely 1529-ben jelent meg, aztn az 1563-ban megjelent Heidelbergi Kt, s az Emdeni Kt, de e a harmadik tulajdonkppen nem ms, mint a A Heidelbergi Kt rvidtett kiadsa.
A Heidelbergi Kt hatsa oly rendkvli volt, hogy az utna megjelen ktk rsnl, kezdettl-fogva alapul vettk. Ez a kt lett minden reformtus egyhz ktja is gyannyira, hogy a hasznlatban lev klnbz reformtus konfirmcii iskolai ktk is a Heidelbergi Kt rvidtett tartalmt foglaljk magukban, - de emellett egyik hitvallsos szimbolikus - knyvnk is lett. Hitvallsos knyveink, mint Bullinger Henrik ltal 1566-ban Svjcban rt II. Helvt Hitvalls, amely knyv 30 fejezetben fejtegeti a reformtus keresztyn valls igazsgait; s a Heidelbergi Kt is reformtus keresztyn hitnk magyarzatt adjk.
Ez a kis fzetnk, amelyben most a Heidelbergi Kt trtnett adjuk, termszetesen nem lp fel s mr terjedelme miatt sem lphet fel tudomnyos ignyekkel s ilyen nem is vrhat tle. Egy ilyen igny megkveteli, hogy trgyval rszletesen s kimerten foglalkozzanak. Azok az sszefoglalsok s trtneti bevezetsek, amelyek a Heidelbergi Ktrl napvilgot lttak, ma rszint kevsb hozzfrhetek, rszint elg drgk. A mi clunk e fzetke kiadsval csak az, hogy minl hozzfrhetbben szolghasson testvreinknek a Heidelbergi Kt megismersben.
Minl szlesebb krben vlik ismeretess a Heidelbergi Kt, annl inkbb tudunk bizonysgot tenni refor mtus egyhzunkkal egytt a Kt alapjn arrl, hogy egyhzunk egyedl a Szentrs alapjn ll s a Szentrs magyarzsban ktfl csak magt a Szentrst fogadja el.
A HEIDELBERGI KAT TRTNETE
A Pfalzi vlasztfejedelemsg trnjra 1559-ben III. Frigyes kerlt (1559 - 1576), aki istenfl, szeldlelk ember s luthernus egyhznak alzatos, buzg fia volt. A Heidelbergi Kt az kezdemnyezsre, az kzremkdsvel jtt ltre - s e buzg luthernus fejedelem maga is reformtuss lett.
Mg III. Frigyes eldje, Ott Henrik (1556-1559) uralkodsa alatt, Heidelberg vrosban igen kilezdtt a helyzet a refrmci lutheri s klvini irnyzatnak lelkszei kztt. III. Frigyes maga el idzte s felhvta ket, hogy hitvallsukat rsban mutassk be. Amikor ez megtrtnt, kiderlt, hogy a tlz luthernusok szerint az r Jzus az rvacsorban testileg van jelen Krisztus testt az rvacsorzk szjjal veszik magukhoz, s nemcsak a hvek veszik azt, hanem a hitetlenek is. A reformtusok hitvallsa szerint Krisztus testt s vrt nem testileg veszik magukhoz a hvek, hanem lelkileg; csak - az rszesl lekileg Krisztus testben s vrben, aki hittel veszi maghoz a szentjegyeket, a hitetlenek azonban nem rszeslnek azokban.
III. Frigyes igyekezett a szembenll feleket bkteni s meggrtette velk, hogy csendben s bkessgben maradnak addig, amg a klnbsget maga is alaposan megvizsglja. A vita mgsem sznt meg, st egyre kellemetlenebb s egszen botrnyoss fajult. Ezt a tarthatatlan helyzetet a fejedelem azzal a gykeres intzkedsvel oldotta meg, hogy a vitzk vezreit a heidelbergi lelkszi llsukbl elbocstotta.
III. Frigyes fejedelem maga is tanulmnyozta a krdst a Biblibl. Buzg imdsgok kztt az emberi vlemnyk fltt a Szentrsban kereste az igazsgot, ami t a reformtus meggyzds tjra vezette. s a dnts 1561-ben a fejedelem letben is bekvetkezett. Elszakadt a luthernusoktl s btran hozzfogott az egyhz klvini irny reformlshoz. Eltltotta az rvacsorban az ostya hasznlatt s helyette elrendelte a kenyr megtrst. A templom falain lev festmnyeket bemeszeltette, a drga arany rvacsorai kelyheket eltvoltatta s helykbe cinbl, vagy fbl val kelyheket rendelt. Eltrlte a latin neklst, az oltrokat kittette a templombl s helykbe rasztalt llttatott. Megtiltotta, amit a luthernusok megengedtek, hogy a lelkipsztorokon kvl ms is keresztelhessen.
1562-ben Ill. Frigyes fejedelem elhatrozta, hogy orszga szmra egy megfelel ktt kszttet, hogy a felmerlt ellenttes nzeteket a bibliai igazsgok alapjn megszntesse s hogy gy a gyermekek, mint a felnttek kezbe a keresztyn valls igazsgainak vilgos s hit erst sszefoglalst adhassa s amely knyv a, ms vallsakkal szemben a reformtus egyhz hit s erklcstani elveit vilgosan feImutassa s igazolja.
Egy ilyen kt megrsval megbzta a fejedelem Ursinus Zakaris s Olevinus Gspr heidelbergi tudsokat, akik az koruk ktirodalmnak, kztk Klvin 1541-ben megjelent ktjnak alapos ttanulmnyozsa utn a III. Frigyes ltal kvnt ktt elksztettk. A fejedelem azutn az rsba foglalt ktt a pfalzi vlasztfejedelemsg fvrosba, Heidelbergbe, mg ugyanazon vben, 1562-ben sszehvott zsinat el terjesztette (ezrt hvjk a ktt heidelberginek), amely zsinat a ktt egyhanglag elfogadta s a fejedelem sajt fejedelmi cmervel dsztve, lelkes keresztyni elsz ksretben 1563- ban ki is nyomatta.
Ebbl a nmet nyelven megjelent els kiadsbl (egyidejleg a latin nyelv fordtsa is megjelent) hinyzott a mai 80-ik krds, amely krds krl a ksbbi idkben oly sok harc folyt. A msodik kiadsban azonban. Mr benne volt az utols hrom sz kivtelv el, - az utols hrom szt pedig a harmadik kiadsban maga a fejedelem toldotta hozz, amikor a tridenti zsinatnak (1576) a reformci hveit kitkoz hatrozatrl rteslt.
III. Frigyes fejedelem arrl is gondoskodott, hogy a kt kitztt rendeltetsnek megfeleljen. Ezrt azt hitvallsos - szimbolikus - knyvnek jelentette ki (a Szentrs mellett hit- s erklcsszablyoz knyvnek), elrendelte, hogy a lelkipsztorok a ktt kilenc szakaszra osszk fel s vasrnapokon, folytatlagosan, az igehirdets eltt olvassk fel. Ezt a felosztst, miutn igen terjedelmesnek mutatkozott, kvette az, hogy 'az esztend 52 vasrnapjnak megfelelen 52 rnapjra osztottk fel, s az 52 rnapon bell pedig 129 krdsre s feleletre. A Kt els kiadsbl csak az tnik ki, hogy az a Rmabeliekhez rott levl gondolatmenett kveti s hrom frszre oszlik. E hrom frsz alapjn trtnt, az rnapokra s krdsekre val feloszts: I. rsz az ember bns voltrl, Rm. 1:18-3:20, a II-IV. rnapja a 3-11. krds; .11. rsz a vltsgrl, Rm. 3:21-11:36., az V-XXXI. rnapja a 12-85. krds; III. rsz a hldatossgrl, Rm. 12:1-16:27., a XXXII-LII. rnapja a 86-129, krds.. A Heidelbergi Kt 1573 ta mr minden kiadsban ilyen beosztsban jelent meg.
Az idk folyamn a Heidelbergi Kt mind dntbb jelentsgre tett szert. Az iskolkban llandan tantottk, a templomokban vasrnap dlutnonknt egyszer nyelvn magyarztk, s az elbbi vasrnapon megmagyarzott rszt a gylekezet tagjaitl kikrdeztk. Ksbb a vasrnaponknti kikrdezs elmaradt s helyette az vi egyhzltogatsok alkalmval a gylekezet ifj- s reg tagjaitl egyarnt nyilvnos ktvizsglatnak vetettk al. III. Figyes alatt mg a polgri jog gyakorlst s a nslsi engedly elnyerst is a Heidelbergi Kt ismerettl s tudstl tettk fggv.
Termszetes, hogy a Heidelbergi Ktnak ez a nagy tekintlye gylletet tmasztott az ellensges indulat fejedelmekben s a msvalls egyhzi vezetkben egyarnt. A Kt rinak ppgy, mint magnak a fejedelemnek nagyon sokat kellett kzdenik a Kt vdelmben. Igen erss vlt a Kt elleni harc III. Frigyes utda alatt. III. Frigyest halla utn a fejedelmi szkben fia, VI. Lajos (1576-1583) kvette, aki tlz luthernus volt. mg azt sem engedte meg, hogy desapja koporsja mellett hsges lelkszei szolgljanak. A Kt hasznlatt betltotta s fejedelemsgbl mintegy 600 reformtus lelkipsztort s tantt szmztt, kztk Ursinust s Olevianust, a Kt rit is.
VI. Lajos halla utn s a mg fellngolt nehz harcok megharcolsa utn azonban a Heidelbergi Kt mindentt teljes gyzelemre jutott. Az 1568-i Weseli, az 1571-i Emdeni, azc1618i Dordrechti zsinatok egymsutn fogadtk el s ismertk el, mint hitvallsi iratukat. Rengeteg idegen nyelvre lefordtottk, kztk a hber, arab, singhaliai, malji nyelvekre is s a Biblin, a zsoltrosknyvn, Luther Mrton Kis Ktjn kvl nincs ms knyv, amely annyira elterjedt s ismeretes volna, mint a Heidelbergi Kt. Sikert mutatja az is, hogy tantsait feldolgoztk verses alakban is, mint nlunk is, s mint katekizmusi nekeket ma is nekeljk.
A HEIDELBERGI KT HAZNKBAN
A Heidelbergi Kt haznkban is, mr rviddl keletkezs utn, ismeretess vlt. Ugyanis az 1564-65-66. vekben a magyarorszgi reformtus s luthernus lelkszek kztt nagy vita folyt, az rvacsora tanrl. A vita sorn, -a krds 'helyes rtelmezs fell megkrdeztk a Heidelbergben l lelkszeket, s krtk ket, hogy a vitt dntsk el. A heidelbergi lelkipsztorok vlaszukhoz mellkelve elkldtk a Heidelbergi' Kt egy. pldnyt is. Ettl kezdve nlunk is igen hamar ismeretess lett a Kt., Gylekezeteink igen megszerettk, annyira, hogy elbb a debreceni zsinat 1567-ben, ksbb a szatmrnmeti zsinat 1646-ban hitvallsos knyvl 'ismtelten elfogadta: Mr a debreceni zsinat elrendelte, hogy' a lelkipsztorok vasrnap dlutnonknt a templomokban ismertessk s magyarzzk. A debreceni zsinat utn tz vre, 1577-ben mr nyomtatsban is megjelent magyar nyelvn Huszr Dvid nyomdjban Ppn. Ez a Heidelbergi Kt els magyar nyelv fordtsa.
Termszetesen a Heidelbergi Kt sikere s ereje haznkban is kivltotta s feltmasztotta ellen az ldzst s harcot, amelyet Mria Terzia (1740-1780) s II. Jzsef (1780-1790) uralkodsnak ideje alatt a jezsuitk indtottak el. A jezsuitk befolysolsa kvetkeztben Mria Terzia e Heidelbergi Ktt a 30., 57., 80. krdsek miatt a rmai katolikus egyhz elleni lzt knyvnek minstette, megtiltotta a Kt tantst s egymsutn hrom rendeletben (1748-1749 -1757) elrendelte a Kt sszes pldnyainak lefoglalst s megsemmistst - s annak jabb kiadst eltiltotta.
Ezalatt az id alatt Erdlyben eredeti szvegben s szabadon jelenhetett meg a Heidelbergi Kt, de Mria Terzinak az erdlyi rmai katolikus pspk sztnzsre 1768-ban kiadott rendeletvel ott is elkoboztk az sszes pldnyokat. Csak az .1791 vi vallsgyi trvny alapjn jelenhetett meg ismt a Heidelbergi Kt, amelyet 1793-ban Nagyszebenben ki is, adtak eredeti szvegezsben.
A magyarorszgi reformtus egyhz. tiszntli egyhzkerleti rsze pedig 1781-ben azzal a krssel fordult II Jzsef csszrhoz, hogy a tilalmi rendeleteket oldja fel s engedje meg a Heidelbergi Ktnak eredeti szvegben val kiadst. Vlaszul II Jzsef , csszr rendeletileg megparancsolta, hogy a vits 30., 57. s 80. krdsekbl a rmai katolikus egyhzra nzve srelmes kifejezseket hagyjk ki s azoktl a ktt tiszttsk meg. E rendelet ellen reformtus egyhzunk kormnyz testletei hiba tiltakoztak s hivatkoztak vallsi meggyzdsk s szabadsguk korltozsra, a csszr az osztrk udvari iroda javaslatra a ktnak csak mdostott alakban, ,n val kiadst engedlyezte.
Ebben az eredeti szvegezstl megfosztott alakjban voltak teht knytelenek kiadn a Heidelbergi Ktt s gy jelent meg az, az elkobz rendeletek utn legelszr
1787-ben. De mg 1787 utn is 1891-ig ilyen mdostottan jelent meg, mg vgre 1891-ben dr. Erds Jzsef debreceni professzor fordtsban s a tiszntli egyhzkerlet kiadsban az eredeti nmet szvegbl val fordts utn (az eltte lev kiadsok mind a latin fordts alapjn kszltek) ismt megjelent teljes eredeti egszben.
Jegyezznk meg egypr adatot a Heidelbergi Kt, magyar fordtsairl s kiadsairl is. Mint mr sz volt rla, a Heidelbergi Ktt magyarra elszr Huszr Dvid ppai prdiktor fordtotta le s adta ki Ppn 1577-ben. Utna Szrszi Ferenc debreceni lelkipsztor fordtotta - le jra 1604-ben. Gyermekek szmra Szenci Molnr Albert adta ki 1607-ben rvidtett-kivonatolt kiadsban. A XVII. szzadbl mintegy tizent kiadsrl tudunk: Az jabbak kzl dr. Erds Jzsef emltett fordtsa mellett, amelynek mr a tizenkettedik kiadsa forog hasznlatban, jelentsebbek dr. Antal Gza pspk, dr. Sebestyn Jen teolgiai professzor, Galambos Zoltn komromi lelkipsztor fordtsai.
Befejezs
A Heidelbergi Kt trtnetvel foglalkoz egyik r megllaptotta, hogy tzben megprblt arany a Heidelbergi Kt, amelynek feltn sajtsga, hogy nem az elmletekre, hanem a gyakorlati letre fekteti a slyt. S a mi szmunkra van-e gyakorlatibb dolog, mint a keresztyn hit, a krisztusi let? Fontosabb rsze az mindennapi letnknek, mint a kenyr. Maga a Kt felosztsa meg mutat ja, hogy a Kt rinak nemcsak tudomnya volt, , hanem szvk is, Istenben bz, Krisztusban rvendez, a Lleknek alzatosan engedelmesked szvk. A gyermek is azonnal megrti, hogy mirl van sz a Ktban. gy tant, hogy a benne foglat igazsgok necsak ismeretek, hanem a hv ember vallsttelei is legyenek.
Br ezek a vallsttelek vasrnap dlutnonknt templomainkban, kznsges helyeinken s hzanknt mindentt felcsendlnnek gyis, mint Ktnk rklet
tantsai, gyis mint katekizmusi nekeink; hogy mindannyian megismerjk lelknk megtartjt, a Jzus Krisztust.
TARTALOM:
A Ktrl ltatban
A Heidelbergi Kt trtnete.
A Heidelbergi Kt haznkban
Befejezs
|