Szentpétervári reformátusok - “Oroszul olvasom Kálvint”
“Anyanyelvemen, oroszul olvasom Kálvint, és minden olyan logikusnak, világosnak, magától értetődőnek tűnik írásaiban” - mondja a Szentpétervárról érkezett vendég, Mihajil, az ottani kis orosz nyelvű református gyülekezet lelkipásztora.
“Leningrádban születtem és nőttem fel. Szüleim mérnökök voltak. Isten nélkül éltünk, mint még akkor nagyon sokan a Szovjetunióban. 1987-ben jutottam hitre, de akkor még nem volt lehetőség orosz nyelven tanulni a Szentírást.
A kommunizmus összeomlása után az orosz hatalom megengedte az egyházak újraszervezését. Külföldről jöttek hozzánk a különböző történelmi egyházak munkatársai, akik segítettek újraindítani az egyházi életet. Koreai református misszionáriusok tanításából értettem meg a reformátori hitigazságokat. Amerikai és angol segítséggel akkor indult a Protestáns Teológia (International Theological Seminary) szülővárosomban. Elvégeztem és azóta vagyok a gyülekezet lelkipásztora. Emellett tanítok az itteni bibliaiskolában”.
Oroszországban a reformáció hatása nem volt számottevő, de az egész cári birodalom területén léteztek kisebb-nagyobb protestáns gyülekezetek, amelyeket a bolsevik hatalom csaknem teljesen megsemmisített. A kommunizmus idején az egyetlen megtűrt vallás a pravoszláv vallás és egyház volt. Oroszország lakosságának 80 százaléka ma is pravoszlávnak vallja magát.
Szentpéterváron ma is sok gyönyörűséges, felújított pravoszláv, ortodox templomot lehet látni. A város Oroszország európai részén, a Baltikumban található. Európában London, Párizs, Moszkva után a negyedik legnagyobb város öt millió lakossal. Nagy Péter cár alapította 1703-ban holland mintára palotákkal, csatornákkal, hatalmas parkokkal. Oroszország kultúrális fővarosa volt évszázadokon keresztül. 1703-1914-ig Szankt Petyerburgnak neveztek, 1914-24 között Petrogradnak, 1924-91-ig Leningrádnak, és 1991 óta népszavazással lett újra Szankt Petyerburg.
Lakossága etnikailag és vallásilag is igen tarka. Legalább 130 féle nemzetiség él itt. Ma is özönlenek ide a Szovjetunió volt tagköztársaságaiból a jobb élet reményében a grúzok, tatárok, türkmének, tadzsikok, csuvások, kirgizek, üzbégek. Ezek az újonnan érkezők szolgáltatják az olcsó munkaerőt Szentpétervár építőiparában, a vendéglátóiparban, a szemétfeldolgozásban, az utcaseprésben. Kiszolgáltatott jövevények egy kaotikus nagyváros világában. Közvetítői és áldozatai a bűnözés városi megnyilvánulásainak, az alkoholizmusnak, a kabítószernek, és ők a szekták hódításának célpontjai. A városi őslakosság szemében másodrendű állampolgárok.
Protestáns jelenlét, példás együttműködés
A világ minden vallása jelen van ma Szentpéterváron. Pravoszláv templomból van a legtöbb, de protestáns gyülekezet (orosz, angol, holland, svéd, finn nyelvű) is legalább száz van. A muzulmánok már három új mecsetet építettek, működő zsinagóga is több van, a buddhista vallás is követőkre talált, és nyomulnak előre a szekták. Számunkra örömteli hír, hogy a reformáció örökségét hordozó egyházak jelen vannak és példásan együttműködnek abban, amit Isten rájuk bízott ebben a zűrzavaros világban: “az elveszettek megkeresését és mentését. Felelőtlenség lenne egymással marakodni, mert kevesen vagyunk és sok a munka.”
A pravoszláv egyház - legalábbis mostanáig - nem gátolja a kis református gyülekezetek működését. “Látják, ahogyan munkálkodunk a rászorulók között. Szívükben ők is legszívesebben protestansokká lennének” - mondja Mihajil. A szentpétervari orosz nyelvű református gyülekezet most tíz éves. 38 élő hitű tagja van, oroszok, ukránok, amerikaiak, oroszországi koreaiak, koreai koreaiak, zsidók és egy magyar teológus, Karcsi Karpátaljáról.
Vasarnap délután 3-tól 5-ig tartják az istentiszteletet, előtte vasárnapi iskola van a gyermekeknek. A lelkipásztor munkáját a presbiterek segítik, és a többi egyháztag is boldogan végzi a rábízott munkát. Nagy segítség számukra, hogy immár orosz nyelven is olvashatók a reformáció alapkönyvei: az Institució, a Heidelbergi Káté, Kálvin több írása, a Genfi Zsoltárok, mai külföldi szerzők és orosz református írók könyvei. A városban működik egy Keresztyén Média Központ, 2000 regisztrált olvasóval.
Hogyan hívogatnak és szólítanak meg embereket? A város vezetésének engedélyével, de nem támogatásával, szegény családokat, fogyatékosokat látogatnak, élelmet vásárolnak nekik, Bibliát olvasnak és imádkoznak velük. A gyermekeknek nyári tábort szerveznek. Missziói munkát végeztek az újonnan bevándoroltak között, de a missziót végző nagy- es kis egyházak egy ideje “szakosodtak”, megbeszélték és elosztották egymás közott a misszioi teruleteket Szentpetervaron. Így nekik jutott a diakokkal valo torodes. A masik egyhaz vegzi az alkohol mento missziot, a harmadik a kabitoszeresek menteset, a kovetkezo a hajlektalanokkal foglalkozik, es igy tovabb.
Kedves Testvérek, adjunk hálát értük és tekintsünk magunkba. Nekünk, 450 éves kálvinista gyülekezetek tagjainak van mit tanulnunk ettől a tíz éves, kicsiny orosz nyelvű református gyülekezettől: az Istenre figyelést, a Biblia olvasást, az imádkozás fontosságát, a széthúzás helyett az összefogást, a szeretetlen ítélgetés mellőzését, a bőkezű adakozást, az elesettben meglátni Krisztust.
Pándy-Szekeres Anna
http://harangszo.blogspot.com/2010/07/szentpetervari-reformatusok-oroszul.html
|