Ravasz Lszl:
A MAGYAR CSODA
Megjelent: Ravasz Lszl: Krisztussal a viharban cm prdikci gyjtemnyben. Klvin Jnos Kiad, Budapest, 2006
Lekci: Rm 8,26-31 Alapige: Zsoltr 127
Az elmlt ht esemnyeirl a vilgsajt egszen szokatlan elragadtatssal szmolt be. Kprzatos gazdagsgban ragyogtak a magasztal jelzk, amelyekkel hseinket elhalmoztk. Ezek kztt az tetszett nekem legjobban, amely a magyar szocilis forradalom dicssges cscspontjt a magyar csodnak nevezte. A csoda mindig vratlan, meglep. Senki sincs elkszlve re. Igen, mert olyan erk jelennek meg benne, amelyek tkletesen eltrnek a dolgok megszokott rendjtl, s csak ismeretlen felsbb hatsok teremt ihletse megjelensvel magyarzhat.
Ki gondolta, hogy az az ifjsg, amelyet 10 v ta a maga kpre nevelt a hatalmi rendszer, ellenk fordul. A magyar munkssg pldaad engedelmessge vulkanikus lzadsba trt ki. Egy olyan politika, amely minden eszkzt s alkalmat felhasznlt, hogy biztostsa a hatalmt, elveszti a magyar np lelkt. De a csoda magn tlra utal. Az utbbi napoknak vilgtrtneti s emberi jelentsgn tl van mg egy msik, sz feletti, lelki, hitbeli jelentsge is, mert kijelents van benne, amelyet Isten a maga gondolatairl tesz. Egy olyan zenet, amely minden embernek, az rk embernek szl, ami a vilgtrtnelem tansga azonkvl, hogy az Ignek egygy, sokszor elismtelt kijelentse. Ez pedig szl az emberi er hibavalsgrl, s az isteni er, a kegyelem mindenhatsgrl.
Az emberi er hibavalsga
Bbelnek j mrnkei s kitn munksai voltak, mgis semmiv lett. Annak a hatalmi csoportnak is megvoltak a maga nagy tervei, azonkvl a korltlan lehetsgei arra, hogy talaktsa a vilgot. Emberi szben annyi er nem halmozdott fel, mint az vkben. Egy vagy pedig nhny ember volt a fld, a gp, az ember testi s lelki ereje. vk 10 hossz esztend milli alkalma. Senki sem szlhatott, senki sem kritizlhatott. vk volt az ifjsg, mert k tanthattk. s egyszerre ellenk fordul a np, a munkssg, a gp, a gyr, a fld, az ifjsg, a nemzet lelke, mikor azt hittk: mindent megnyertek, me, mindent elvesztettek. „Ha az r nem pti a hzat, hiba dolgoznak azon az ptk; ha az r nem rzi a vrost, hiba rzik azt az rizk.“ Istenre ptsed, Krisztusra fundld a magad s nemzeted lett. Egybknt hiba ptesz.
Hiba!
h, ez a hibavalsg nagyon knnyen bekvetkezik, mert az ember hajland megfeledkezni Istenrl. Isten nagy tnyei meghalvnyulnak a nemzetek s az egynek eltt. Megszokjuk Krisztust, mint az tszli keresztet. S olyan kzmbsen megynk el mellette, mint az tszli kereszt mellett. Vannak, akik mg megemelik a kalapjukat, ha elmennek eltte, de egykedven tovbbmennek, s az egsz nem egyb egy beidegzett reflexnl. De lassan kiesik letnkbl, szmtsainkbl mindaz, amit Krisztus jelent. res sz lesz mr, s nem kt, amelynek vizbl tpllkozunk; nem tzhely, amelynek melegben lnk; nem napfny, amelynek vilgossgban jrunk. Az ember magra marad, gy kezdi pteni a vrost, azaz vgrehajtani az let nagy vltozsait, elvgezni azt a munkt, amirt a fldre rkezett, hogy Istennel nem trdik. Nem csoda, ha az elfelejtett Istenre kezdenek haragudni mindazok, akik ltjk, hogy egszen elfelejtve nincs, s a flig elfelejtett Istent knyelmetlen trstnyeznek talljk. gy fejldik ki a tmad hitetlensg, az a harcias istentelensg, az ember lzadsa Gazdja, Ura, Teremtje ellen, amit a 2. zsoltr gy r le: „A fld kirlyai felkerekednek, s a fejedelmek egytt tancskoznak az r ellen s az felkentje ellen: „Szaggassuk le az bilincseiket, s dobjuk le magunkrl kteleiket!“ Az egekben lakoz neveti, az r megcsfolja ket“. Nyomorult ember, te egy haragv Isten ellenre akarsz pteni! A hibavalsg hibavalsgot szl. Az Isten nlkli let hibavalv teszi az ember kls s bels lett egyarnt. Kibrndtja hitbl, pedig a hit az let vitaminja. Megkeserti a szvt s a szjt. Kzmbssgbe, majd pesszimizmusba kergeti, ami nihilizmusban vgzdik. Egyre tbb ajakrl szlal fel a chorus infernalis: nem rdemes szntani, vetni, gymlcsft ltetni. Nem rdemes korn felkelni, ksn fekdni le, ahogy alapignk mondja, azaz nem rdemes dolgozni. s nem rdemes lni. Micsoda rettenetes llapot, amikor a magyar parasztnak nem kell a fld, a magyar munksnak utlt trgy a szerszm, s a magyar lngelme gy hessegeti s puszttja el a gondolatait, mint a krtkony bogarakat. Persze, nem rdemes lni az embernek, ha csak gp. Nem rdemes lni, ha csak llat. Csak gy rdemes lni, ha az ember Isten gyermeke, ha nemcsak test, hanem halhatatlan llek is. Ha nemcsak a lthat vilgot ismeri, hanem otthon van egy lthatatlan vilgban is. Ha nemcsak azt tudja, hogy mikppen lesznek az atombl a naprendszerek, hanem azt is tudja, kik vagyunk, honnan jvnk, hov megynk, ki lakik a csillagok fltt. Csak gy rdemes lni, ha az ember e fldi vilgban egy lthatatlan s rkkval vilg polgra is, s megadatott neki, hogy annak napfnyben, bkessgben, levegjben, szpsgei, csodi kztt ljen. Csak akkor ember az ember, ha a lthatatlan vilg realistja is tud lenni. Ez azonban mr nem az emberi erfeszts dolga. Ez az isteni mindenhatsgbl s jsgbl kvetkez ajndk. Ez a kegyelem vilga.
lmban ad eleget
Alapignk ezt gy fejezi ki: „Szerelmesnek lmban ad eleget“. Ezzel elszr azt mondja, hogy jndkkppen, ingyen adja. Nem lehet sem kierszakolni, sem megszolglni. A kegyelem realitsa, csodja, paradoxona ppen az, hogy Isten, az egyetlen s rk valsg, ez az ltalunk megsrtett, megcsfolt, megtagadott Isten mgis felnk fordul. Lehajol hozznk megbocst szeretetvel, zokogsra s trdre knyszert, hogy az lbe vegyen, elcsittson, elaltasson, mint egy sr gyermeket, hogy az bkessgt, fehr ruhjt, kes sarujt, aranykoronjt adja hazarkezett, tkozl finak, akit azon szennyesen, rongyosan lel t s emel fel, amikor az gy zokog fel: „Nem vagyok mlt, hogy fiadnak nevezhess“. Tudod ugyebr, tudod, hogyan s hol trtnt ez meg? Az, hogy az Isten leszllott hozznk, hogy minket felemeljen, olyan lett, mint mi, hogy mi olyanok lehessnk, mint . Testt lett, emberr lett az Isten a nzreti Jzusban, hogy mint kzlnk egy, magra vegye bneinket, elszenvedje azt a fizetst, ami neknk jrt volna ki, tkletes engedelmessggel helyettnk, lzadk helyett, eleget tegyen hull vrnek egyszeri s tkletes ldozatval, kiengesztelje az Istenrl elfeledkezett, a magt istenn tev embert nmagval. Mindazokat, akiket itt az Ige az Isten szerelmesnek nevez; mindazokat, akik megadtk magukat neki, s elfogadtk t, aki neknk adja magt, hogy flemeljen egszen a szvig, s rszesv tegyen az boldog letnek. Ez a tallkozs, ez a nsz, ez a tulajdonba vtel s tulajdonba ads, ez a legnagyobb csoda, az egyetlen scsoda az ember letben. St a teremts, a testtltel, a feltmads, a Szentllek kitltetse csak elkszlet, t s eszkz ehhez a kzponti csodhoz, amelyben Isten s az ember s a teremtett vilg szve gy ver egytt, mint a magzat s az anya vrkeringse. Ht hibaval-e ez az let, amelyben Isten a mienk lehetne, hibaval-e az az let, amelyben mi Isteni lehetnk?
Az let kapujban
St mg ez a tallkozs is bizonyos mrtkig elkszlet s kezdet. A folytats, a kvetkezmny, a teljes kifejlds arra, hogy Isten az szerelmest, vren megvltott gyermekt killtja az let kapujba. Alapignk ezt egy olyan kpben kzli velnk, amelyik kt-hromezer esztendvel ezeltti szemlletbl szrmazik. Egy ostromlott vrost lt maga eltt, amelynek kapujban, mint a nyilak a hs kezben, ott ll a vdelmez sereg. Nem nzik hnyan vannak; nem krdezik mi lesz holnap. k csak azt tudjk, hogy a kapun bell van az let, a kapun kvl a hall. A kapun bell: vannak a hzak, az oltrok, a kertek, a mhelyek, az iskolk, a np, a nyelv, a trtnelem, s nekik ezt meg kell vdelmezni.
Ez a kp a keresztyn ember minden helyzetben egyformn ll. Isten mindnyjunkat az let kapujba lltott. Azaz egy olyan posztra helyezett, amelyik az let s a hall hatrmezsgyje. Kvl hall, bell let. A pont maga, ahol llunk, a mindennapi ldozat, a mindenkori gyzelem vagy a percenknt val elbuks. A szolglatnak s a misszinak a kpe. Kills egy zszl mellett, hangoztatsa, egy nvnek, a Krisztus nevnek, meglls az gye mellett s a ksrtvel szemben. Szntfldeken, gyrakban, csaldi otthonokban, hivatali helyisgekben, politikai tancskozsokban, szavazsoknl, templomokban s utcn, htkznap s nnepnapon, jrni, llani, kzdeni az Isten szerelmesnek, a kegyelem embernek: ez az let. Magunknak eszkzl adsa, hogy Isten ltalunk s bennnk ptse az szent vrost, amelynek egyik tartomnya legyen a mi orszgunk, egyik hza a mi fszknk, egyik csoportja a mi csaldunk, egyik serege a mi npnk, a Krisztusban megvltott emberisg fldi s mennyei trsadalmnak kzssgben.
(1956. november 4-re sznt prdikci. A szovjet tmads miatt nem hangozhatott el).
|