„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Egyhzi Knonok 1649 Szatmrnmeti 1646 knonok
XCIII. KNON.
3. Az egyhzkerleti gylseknek a pspk ltali sszehvatsrl
(synodi generales)
A pspknek msik klns ktelessge, hogy a mr bevett szoks szerint venknt legalbb egyszer alkalmas s knyelmes helyre egyhzkerleti vagy tartomnyi gylst hvjon ssze (otthon hagyvn – ha a szksg gy kvnja, – a megykben s Maros, Udvarhely s Aranyosi szkely szkekbeli minden tz lelksz kzl kettt, a hrom tvolabbi szkekben pedig tbbecskt is a kzppontokon, hogy amint mr meghatroztatott, a szomszdos egyhzakra felvigyzzanak). Erdlyben ugyan rendszerint a Szenthromsg-nap utni msodik, – Magyarorszg tiszamellki (most tiszntli) rszeiben pedig, az els rnapra, – mgpedig j elre kibocstott s a kzvitra kitztt hittani tteleket is tartalmaz meghv levelek ltal. – Midn pedig a hatrnap mr elkzeltett, mindenik esperes tiszttrsaival egytt a pspk szllsn egybegylvn, a klcsns dvzlsek utn vegyk szmba az ellpket, felavatandkat, s azoknak neveit az egyhz anyaknyvbe jegyezzk be, s teendik felett rendelkezzenek s hatrozzanak. – Azutn a kvetkez, vagyis vasrnapon tmegesen bemenvn a templomba, minekutnna valamelyik arra kinevezett lelksz a megjellt trgyrl tartott reggeli egyhzi beszdt elvgezi, a pspk fellpvn a szszkre, tartson megnyit beszdet, s alkalomszeren szerkesztett knyrgst, melynek vgvel legelszr az
61
egyhzaktl trvnyesen hvott s j tulajdonsgaikrl ajnlott papjellteket azzal a sorrenddel, amellyel a megelz nap bejegyeztettek, a nyilvnos vizsgattelre nv szerint szltsa fel, s a szentgylekezet kzepett rendbe lltsa ki, az ellenvetsek ttelre az illetket egyms utn hvja fel, s ltaluk a felavatandk teolgiai tudomnyokban tett elmenetelt, a feladott ttelek (thesisek) szerint vizsgltassa meg. A vitatkozson pedig maga elnkljn, s azt, amg jelen lehet, igazgassa, azutn pedig maga helyett ms alkalmas elnkt helyettestvn, kihvn magval a tancsba az espereseket s lnkket, azokkal a fellebbezett s hozz ttett gyeket nzze t s vizsglja meg, s szmba vve azoknak szavazatait s nyilatkozataikat, mondja ki a kznsg, vagy legalbb a nagyobb rsznek tlett, olvastassa fel a folyamodvnyokat, vegyen fel minden beadott gyet – s minden kzre hozott trgyat, mely azon tlszk el tartozik, hsgesen s lelkiismerete sugallata szerint, az egsz konzisztriummal vglegesen dntsn el (mert mr innen felsbb hatsghoz fellebbezni nem szabad, hanem csak a nemzeti zsinathoz azon esetben, ha vallsrl, vagy a kzszertartsokrl folyt a per) s azokat a kerleti jegyz az egyhz jegyzknyvbe hven rja be. (12)
Vgl midn mindent rendesen bevgzett, a gylsnek tdik napjn, azaz szerdn, beharangoztatvn, menjen be a tisztelend esperesekkel s tbb trsaival a templomba; a mr kellleg megvizsglt papjellteket az esperesekkel gondosan brlja meg, hogy kzlk kik mltk, s kik mltatlanok a szent hivatalra; bvebb tapasztalat vgett pedig magyarztasson meg velk valamely vitatkozs trgyul szolglhat szentrsi fejezetet nemzeti nyelven, s az alkalmatlanoknak bizonyultakat az esperesek kztletvel vesse vissza, az alkalmasaknak tlteket pedig avassa fel nneplyes szertartssal a szent hivatalra s hivatsuk-
62
nak megszabott rszeire ktelezze eskvssel, s erstse meg ket gy sajt mint az esperesek kezeinek fejkre ttele s a Szentllek rjuk bocstsrt esd buzg knyrgsvel. s akkor vgre a szent gylekezetet kznsges hlaadssal s megldssal, s az apostoli hitvalls elneklsvel bocsssa el; figyelmeztetve az j lelkszeket, hogy a formtt (amint a lelkszi oklevelet nevezik) a jegyztl vltsk ki, s kihirdettetve mind a kvetkez kerleti gyls helyt, mind az az azon megvitatand hitcikket. – Hogyha pedig valamely igen srgs szksg miatt nmelyeket magnton is fel kellene avatnia, azt csak egy-kt kzelebbi szomszd esperes s azok szolgatrsainak behvott gylekezetben cselekedje. (12)
XCIV. KNON.
IV. Az iskolatantkrl
Az iskolatantk a rejuk ruhzott hivatalnl fogva kteleztetnek, hogy a hsgkre bzott gynge nvendkeket s ifjsgot elszr is a keresztyn valls gazataiban, az Isten irnti igaz kegyessgben, jmbor s tiszta erklcsben helyesen kpezzk, azutn pedig hogy ket jelesebb rk felhasznlsval (mellzve a bennk elfordul szemtelen s fajtalan helyeket) mind a foly, mind a kttt beszd mveltebb irodalomba, ezen fell a grg s hber nyelvnek kzpszer ismeretbe, s vgl a tisztessges tudomnyokba is beavassk; a fogalmazs, szavalsok, vitatkozsokban, nyilvnos s magnos vizsgkban s versenyzsekben ket szorgalmasan gyakoroljk a fenhangon val rtelmes beszdre, s ill taghordozsra (gestus) megtantsk; hogy magukat azok sztehetsghez s felfogshoz alkalmazzk; szerfeletti tollbamondsokkal ket ne terheljk, hogy azoknak inkbb tl, mint em-
63
lkez tehetsgket lestsk, irntuk valsgos atyai indulattal viseltessenek; hogy se felette szigorak s tlegelk, se igen lgyak s enyhk irnyukban ne legyenek; hogy azoknak legknnyebben lehet elmenetelk mdjrl jjel-nappal gondolkozzanak, hogy az elemi iskolk tantrgyait gy oszszk be, miszerint azokbl a tantvnyok a nagyobb iskolkba, elmjk magasabb mvelsre szerencssen elbb lphessenek, s ekkppen az iskolkbl, mint nemcsak az egyhznak, de egyszersind az llamnak is vetemnyes kertjbl, mind a kett kormnyzatra hasznos s alkalmas tagok lphessenek s llhassanak el.
Mivel pedig a hallgatknak szvket inkbb indtja a tantk lete, mint parancsa: mindenesetre megkvntatik, hogy a tantk azok kztt j pldval menjenek el: az Istent fljk, iskolai foglalkozsaikat knyrgsen kezdjk s azzal is vgezzk, jzanon, kegyesen s tisztn ljenek, fajtalansgokat azok eltt ne mondjanak s ne tegyenek, folytonosan tanuljanak; a trvnyeknek s egyhzi knonoknak, brkik legyenek is, magukat alvessk. Espereseik, lelkszeik – mint szlik irnt – a kegyelet s embersg minden ktelessgeiben, tartoz engedelmessggel viseltessenek. A gylseken azokkal egytt megjelenjenek; ket a np eltt semmi rfogsokkal s hamis vdakkal ne terheljk, st inkbb gyarlsgaikat is a fii tisztelet palstjval fedezzk, s brmi csekly okbl azok tudta s engedlye nlkl ide s tova ne futkossanak s kalandozzanak, hanem maradjanak honn, s fekdjenek a maguk iskolai dolgaiknak; tovbb az egyhzi tisztekbe s dolgokba is hvatlanul, vaktban ne avatkozzanak, hanem magukat nhatraik kztt tartsk, s sajt teendiket vgezzk; vgl kivltkppen a vallsra tartoz valami j vlemnyt vagy j szertartsokat iskolikban ne tantsanak, vagy valamely viszlynak s szakadsnak magvt – sem azokon bell, sem kvl – a np kztt el ne hintegessk. Klviseletkben
64
is bizonyos kegyessget, komolysgot s embersget mutassanak, s az osztlyukhoz ill s mr a mi nemzetnknl rg bevett s hasznlt ruhzatban jrjanak.
Klnben akik az egyhznak makacsul ellenszegtnek, j vlemnyeket tpllnak s j rendtartsok behozsra trekesznek, s az ifjsgot megrontjk: ha azokkal elljrik ismtelt megintsre is felhagyni nem akarnak, azon egyhzmegynek, amelyben vannak, s pspkknek egyez akaratval, az egyhz testrl mint rothadt tagok metszettessenek le, s nyilvnosan rekesztessenek ki, avagy bnknek – mint pldul a hittl szakadsnak, gyilkossgnak, nsparznasgnak s ms hasonlknak slyos volthoz kpest, a polgri trvnyszknek adassanak ki mlt megbntettetsk vgett.
Azok pedig, akik cseklyebb vtket kvettek el, amink a henyk, kik sem nem tanulnak, sem nem tantanak, hanem mint a herk hevernek, vagy miknt a gykok ide-oda futkosnak, magukat fajtalanul s szemtelenl viselik, illetlen ruhzattal torztjk; lelkipsztoraiknak intst megvetik, st ket mg afelett bosszsgokkal illetik, jl vgre jrvn a dolognak, ha falusiak esperesi hatalommal, de mindenesetre az lnktrsaknak is beleegyezsvel, az iskolkbl gyalzatosan csapattassanak ki; vagy ha valami nagyobb s trhetetlenebb vtket kvetnek el, tartztattassanak le s llttassanak az egyhzkerleti trvnyszk el; ha pedig kisebb vagy nagyobb vrosiak, fleg pedig ha akadmiaiak, csak akkor mozdttassanak el vagy sjtassanak valami kemnyebb tlettel, ha elbb a dolog a pspkkel s ms esperesekkel is kzltetett.
Az otthon tanult ntlen ifjaknak ne engedtessk meg kt ven tl mlt ok nlkl tantkppen szolglni, hanem tanulsuk folytatsra utasttassanak vissza az iskolba. De a hzasokat, mg csak hivataluknak dicsretesen eleget
65
tesznek, meg kell hagyni; mihelyt pedig magukat rt henyesgre adjk, ki kell az iskolbl zni: a szent szolglatra kszlknek szabad leszen, hogy esperesk s lelkipsztoruk engedelmvel magukat a katedrbl nyilvnosan tartand egyhzi sznoklatokban gyakoroljk; azoknak pedig, kik mg magukat erre kzadssal nem kteleztk, semmi mdon; mindazltal ezeknek is megengedtetik, hogy lelkszk tvolltben vagy betegsgben az nekknyvtmla melll nyilvnos knyrgseket olvassanak fel.
XCV. KNON.
Minthogy pedig tbben azok kzl, kiket kegyes prtfogik a klfldi iskolkra s akadmikra avgett kldttek volt ki bkezen, hogy egykor visszatrve a hazai iskolkban vagy egyhzakban haszonnal s gymlcszleg tantsanak, nem tudni min szellemtl vonzatva, szemtelenl elhagyjk rendjket s szent llomsukat, s az prtfogik s jtevik akarata ellen, a magukrl adott trtvny dacra valamely vilgi letnemet vlasztanak s magukat arra ldozzk: azrt egyetemes akarattal elhatroztatott, hogy mindazok, kik ilyeneknek talltatnak, mint hltlan jttemnyezettek s trtvnyeik hitetlen megszegi brhol is megtalltathatnak, jtevik ltal fogattassanak el, s mindaddig tartztattassanak le, mg vagy azon hivatalra, melyre magukat sajt kziratukkal kteleztk, vissza nem trnek, vagy pedig a rejuk fordtott kltsget teljesen vissza nem fizetik. Vagy ha ez egyik sem teljesthet, kzsttessenek ki, kivlt azok, kik ellenszeglnek, s magukat az egyhz s egyhziak irnt gonoszul viselik.
66
XCVI. KNON.
2. Az iskolai nvendkekrl vagy tanulkrl
A tanulknak – mint e sz rtelme is kvnja –, kell s hasznukra szolgl, hogy a tisztessges – mgpedig mind a hittani, mind a blcsszeti, mind a nyelvszeti tudomnyokat szorgalmatosan tanuljk. s mivel az Isten flelme a blcsessgnek kezdete: hogy a kegyessget, tisztessget, szemrmetessget, letkben, erklcskben, viseletkben, ltzetkben, minden trsalkodsukban tartsk meg s mutassk ki, hogy lefektkben s felkltkben, miknt asztal eltt, gy asztal utn is imdkozzanak, a szent gylekezeteket gyakoroljk, buzgn nekeljenek, az egyhzi beszdeket figyelmesen hallgassk s fogjk is fel; a szent vacsorhoz minden alkalommal kegyesen jruljanak; lelkszk, esperesk, tantik, a polgri hatsg brmely elljrk s tisztessges egynek irnt fii tisztelettel s engedelmessggel viseltessenek, hljukat azok – kivltkppen pedig elljrik irnyban tntessk ki; a tanfolyamok alatt maradjanak benn az iskolban, s ne vllalkozzanak idejn kvli kborlsra, a nyilvnos leckken mindenkor legyenek jelen, magn tanulmnyaiknak fekdjenek neki, a j rkkal ismerkedjenek meg, a szent Biblit olvassk jra meg jra lankadatlan szorgalommal; mind a latin, mind a nemzeti nyelv tisztn beszlsre tegyenek szert; magukat a tudomnyos vitatkozsban, sznoklatban s olykor-olykor az egyhzi beszdtartsban gyakoroljk; az iskolai trvnyeknek mindenben engedelmeskedjenek; ruhzatjuk az eddig is hasznlt iskolai, nem pedig katons vagy udvari knts legyen, mink a rvid dolmny, magas nyakraval, srga s piros csizma, a kihastott, vagy lefgg kucsma; fejket is megfslt hajfrtkkel kestsk, s ne torztsk el trk borotvlssal
67
az iskoln kvl mindenkor tgsan jrjanak; a poharazsokat, dzslseket, kroml szitkozdsokat, tkozdsokat, fajtalan beszdeket, perlekedseket, veszekedseket, verekedseket, titkos szvetkezseket s sszeeskvseket kerljk ki; hanem viseljk magukat tisztessgesen, jzanon, szemrmesen, komolyan s ljenek mindenkivel bkessgben; a becstelen s gyans helyeket, valamint a rosszak trsasgt kerljk komolyan; az iskoln kvl ne hljanak soha, hacsak nem valami fontos ok miatt tisztessges helyen s a tantknak engedelmvel; a msok tulajdont el ne orozzk, tanul szobjukat pen s srtetlenl tartsk, s tantsgra is csupn trvnyes meghvs s felsbbjeiknek elbocstsa utn menjenek ki. Mert kik a tudomnyban elhaladnak, de az erklcsi jsgban visszahtrlnak, tbbet htrlnak, mint amennyit haladnak.
Azrt az olyan tunya herket, kik semmire nem mennek, hanem csak az idt vesztegetik, kborolnak, az iskolai munkktl s gyakorlatoktl iszonyodnak, sem a leckket, sem a szent sznoklatokat nem hallgatjk, szksges knyvekkel sem brnak, mert mindazokat, amijk van, vendgeskedsre s ms hasztalan dolgokra fordtjk, s az iskolban nem azrt idznek, hogy vagy az egyhznak, vagy az llamnak valaha szolgljanak, hanem hogy a kzi munkkat kikerlhessk, s az egyhz jttemnybl s alamizsnjbl ljenek; valamint tovbb azokat, akik minden trsalgsuk, beszdjk, viseletk, jrs-kelsk, letmdjuk s ruhzkodsukban csupa bohcos cslcsapsgot, aljassgot s lhasgot mutatnak, az iskolkbl ki kell rekeszteni. A rszegeskedket pedig s a kromkodkat, viaskodkat, verekedket, rossz szemlyekkel trsalgkat, az iskoln kvl becstelen helyeken tbb zben hlkat, az iskola kertsn kimszkat, tovbb az iskola krben sszeeskvs- s zavargerjesztket, prttket, tolvajkodkat, valamint azokat, kik tantikat rosszindulattal ki-
68
gnyoljk, a felgyelkkel s iskolagondnokokkal dacolnak, szemtelenek, embertelenek s semmi parancsnak nem engedelmeskednek, megvesszztetve kell kizni s nyilvnosan kirekeszteni az iskolbl. – A fbenjr bnsket pedig, akik gyilkossgot, valamely n vagy hajadon elleni erszakot, msok hznak erszakos feltrst, vgl pedig lopst, vagy ms effle slyos bntettet kvetnek el, a polgri trvnyszk el kell lltani.
XCVII. KNON.
3. A nemzeti iskolkrl
Krisztus fldi orszgban, vagy a vitzked egyhzban, nemcsak a magasabb tudomnyokat s idegen nyelveket tant, hanem nemzeti nyelv iskolk is szksgesek. Amint teht azokat a fi-, gy ezeket a lenygyermekeknek vagy hajadonoknak szmra minden vrosban s faluban, ahol azok j szerrel ltrehozhatk, meg kell nyitni, s ezekben nem frfiakat, hanem szeld, kegyes, tisztes s tudomnyokban jrtas nket kell, ha ilyek tallhatk, tantkul alkalmazni. Klnben a felesges kntorok, avagy a kisebb npessg egyhzakban a lelkszek is eljrhatnak ebben, akik a lenykkat elklntve kivlt a nagyobb fiktl, olvasni s ha nekik s szleiknek tetszik, rni is tantsk, hogy ennek seglyvel az idvessges tudomnyra s kegyes letre a kisktkbl, bibliaolvassbl s ms azok fogalmhoz alkalmazott knyvekbl knnyebben tanttathassanak, a zsoltrokat s szent nekeket nekelni, valamint az egyhzi beszdeket nagyobb haszonnal hallgatni kpesekk legyenek. (13)
69
XCVIII. KNON.
V. Az nekvezrekrl
Az nekls a nyilvnos isteni tisztelet egyik rsze; azrt azzal a mi egyhzainkban felhagyni ppen nem kell. De a lelkszek kntoraikat, mint akik nekik aljuk vannak rendelve, figyelmeztessk, hogy az nekkarral, st az egsz gylekezettel a mr bevett nekes knyvekbl, ti. az gynevezett s kinyomatott kisebb s nagyobb gradulbl, gy a templomokban, miknt a temetseken is, korszer magyar s a hit szablyaival egyez nekeket, azaz mint az apostol mondja, lelkieket nekeljenek. Htkznapokon ugyan a nagyobb s kisebb gradulbl nekeljk azokat rgi nekeket, melyeket a mi kegyes seink s az els reformtorok a zsoltrokbl s Isten beszde ms rszeibl, – azokra, a mi npnk eltt megszokott kedves dallamokra szerkesztettek; rnapokon pedig mind a kettbl s a zsoltrokbl azokra a francia dallamokra alkalmazott verseket; vgl a nagyobb nnepeken mind a gradulbl, mind a kisebb nekesknyvbl nekeljk azokat a rgi nekeket, melyek a vltsg munkibl s az evangliumi trtnetekbl rattattak, mgpedig oly rviden, hogy a szentbeszdektl az idt el ne foglaljk, s oly modorral, hangvltozatokkal s oly zengedezssel, mely nem annyira a mulattatsra, mint az ptsre szolgljon; nem erltetett rtetlen, hanem egyszer rtelmes hangon, nem kiabl ordtssal vagy inkbb bgssel, hanem a hangnak szentsghez ill, halk s mrskelt felemelsvel, vgl nem csak szjjal, hanem szvvel is, s buzgn, a hallgatk tetszsre s gy, hogy amit a szj nekel, az elme megrtse, a szv elhiggye s munkinkban megvalsuljon. Az apostol amaz intse szerint: a Krisztusnak beszde lakozzk tibennetek bsggel, minden blcses-
70
sggel tantvn s intvn egymst timagatok kztt zsoltrokkal, dicsretekkel s lelki nekekkel, nagy kedvvel nekelvn a ti szvetekben az rnak. (14)
XCIX. KNON.
VI. A vnekrl (presbiterekrl) s azok ktelessgeirl
A vneket az - s jszvetsgi rendtarts szerint ms evangyliomi hitvalls npek falukon s vrosonknt vlasztani s belltani szoktk oly frfiakbl, kik az igaz tudomnyt kvetik, fedhetetlenek, egynejsgben lk, becsletes gyermekekkel brnak, akik a bujlkods vtkben nem llekzenek, [!] akik magukat msoknak alrendelni tudjk, akik semmi gonoszsggal s semmi becstelensggel megblyegezve nincsenek, akik nmi szlstehetsggel, szemlyes hatllyal s tekintllyel brnak; mindazltal nem heveskedk s indulatosak, hanem higgadtak s mrskelt elmjek s szellemi beltssal fel vannak ruhzva, akik mindent megvlasztva s fontolva cselekesznek; kik nem is fecsegk s hasadt fazk mdra mindent sztfolyni hagyk, hanem akik nyelvket hatalmukban tartjk, sem pedig nem olyanok, kik kereskedsk vagy ms foglalkozsaik miatt hazulrl gyakran tvozni knytelenek, hanem akik folytonosan, vagy legalbb leginkbb otthon tartzkodnak. Nekik tisztk, hogy az egyhz minden tagjainak letre s trsalkodsra szorgalmasan felgyeljenek, s az erklcstelen leteket intsk, vagy ha szksg van r, azoknak gyt a lelkipsztorok s egsz egyhztancs el jelentsk, hogy gy azok eltt, kik az egsz egyhzat kpviselik, vtkk minsghez kpest a Krisztustl rendelt fokozatok szerint nyilvnosan megintessenek, megfeddettessenek, kire-
71
kesztsre avagy kikzstsre is tltessenek. Hogy tovbb az egyhzi s iskolatantk fizetsrl, valamint minden egyhzi javakrl s jvedelmekrl gondoskodjanak, s azoknak kezelst h gazdkra (oeconomus) bzzk; a krhzakra, ahol azok vannak, gondot viseljenek; a koldusok kzt vlasztst tegyenek, s az peket, a kevsb szklkdket az alamizsnval lstl eltiltsk, s hogy tovbb az egyhzi pleteket, templomokat, iskolkat, lelkszlakokat psgben tartsk, a temetk (cintermek) j kerts kzt s bezrva tartsra felgyeljenek. Vgl pedig hogy mind a latin, mind a nemzeti iskolkra szorgalmasan gondot viseljenek. Szval, hogy az egyhzban mindennem rendetlensget pontosan figyelmkbe vegyenek, s a lelkszekkel, akik nekik is elljrjuk s elnkk, rendbehozzk.
Ezaz intzmny ugyan, br a keresztyn egyhz helyes berendezsre s igazgatsra msutt oly szksges s hasznos, mgis hogy az a mi npnk kzt azzal a haszonnal, mellyel a klfldiek kztt lenni szokott, a jelen krlmnyekhez kpest felllttathassk, azt a mi polgri rendnk klnbz okul vetett akadlyok miatt, lehetnek ppen nem ltja: de mindazltal azt kijelenti, hogy ha a mi lelkipsztoraink, gylseikbe, az egyhzi szkre tartoz pereknek, viszlyoknak elintzsre, a botrnkoztatk egyhzfegyelem ltali megfkezsre s a szent gylekezetbl val kizrsra, s viszont: a megtr kirekesztetteknek az egyhz kebelbe leend visszavtelre, maguk mell nhny becsletes s rtelmes frfit a polgri osztlybl is felvesznek, – a maga rszrl megakadlyozni nem fogja. – Ezt, ahol j mdjval lehet, ezentl is gyakorolni fogjuk, pen hagyva azonban mindenben, gy a polgri hatsgnak, miknt az egyhzi kzgylseknak, szuperintendenseknek s espereseknek fellebb elsorolt hatalmt s tekintlyt. (15)
72
C. KNON.
VII. Az egyhzfiakrl s azoknak vlasztsrl s ktelessgeirl
Egyhzfiakat mindegyik egyhzban a lelkipsztornak s elkel egyhztagoknak kell vlasztani, mgpedig kegyes, okos, hsges, az igaz vallsban alaposan kpzett, tisztessges letmd s hr, s ha lehet – kivlt a vrosokban – kzpszer tudomnyos ismerettel is br frfiakbl. Ezeknek ktelessgk, hogy a templomajtkat az istenitisztelet alkalmval nyissk ki s zrjk be, a templomokat s eltermeket (atrium) seperjk s tartsk tisztn, az rasztalt tertsk meg s szereljk fel, a keresztsg kiszolgltatshoz vizet, az rvacsorhoz kenyeret s bort a szent ednyekkel, ti. keresztelednnyel, kannval, kehellyel, tnyrral s kendvel rakjk fel, s ugyanazokat elszedve a maguk hznl, vagy msutt a szokott helyen az egyhzldjban hsges gondjuk alatt tartsk, a harangozkra gyeljenek fel, s a harangokat, rkat gondozzk; a perselypnzt, harangok vagy szlk s ms lehet javak jvedelmt vegyk magukhoz, s egyhzuk lelkipsztornak, megyjk esperesnek s pspknek is beleegyezsvel adjk vagy a templom ptsi trba, vagy osszk ki a szegnyek kztt, vagy fordtsk az egyhz ms szksgnek fedezsre, s ugyanazok eltt bevteleikrl s kiadsaikrl venknt adjanak szmot; tovbb a templomok, paplakok s iskolk romlsait javttassk ki, s ms ily nem pletekre gyeljenek fel; az eltvoltsra mlt koldusokat a templom torncban a tbbiektl, a krhzak gondnokaival, vagy amint nevezzk: brival vagy mestereivel egytt klntsk el, s hogy azoktl az alamizsnt el ne szedjk, tvoltsk el; hogy
73
gy egyszersmind a diaknusok teendit is vgezzk; ismt a lelkipsztorok, tantk fizetst s tiszteletdjt szedjk be; az alsbb iskolkra vigyzzanak; vgl pedig az egyhzak lelkszeinek minden egyhzi dolgokban legyenek szolglatra. (16)
E knonok kzegyetrtssel gy ersttettek meg s vtettek be, hogy ha az egyhznak valami nagy haszna vagy kikerlhetlen szksge azt kvnn, azokban nmelyeket megvltoztatni, bvteni vagy kevesbteni lehessen. – Mindazltal ezt tenni, kivlt az igen nagyfontossg dolgokban egy egyhzmegynek vagy egyhzmegyei gylsnek sem engedtetik meg. Azrt ezeket minden egyhzi s iskolai frfiak, sszesen s egyenknt, minden zradkaikban s pontjaikban teljesteni, a bennk feljegyzett bntetsek terhe alatt mindaddig tartoznak, mig a nemzeti zsinat, vagy legalbb a kerleti (provincialis) gyls mst nem hatroz.
NB.
Tbb igen sok dolog, ami ezen knonokban nincsen, bven eladatik abban a Liturgiban, vagy amint nevezik, Agendban, mely a nemzeti zsinat rendeletbl magyar nyelven szerkesztetett, s az egsz erdlyi s rszben magyarorszgi kznsg eltt is mr rg felolvastatott s megersttetett. Ebben ezeknek gyakorlata, vagyis alkalmazsnak s vgrehajtsnak mdozatai igen jl el vannak adva s rajzolva, amelyek nllkl csaknem mindazon munka, mely e knonok rsra s kiadsra fordttatott, haszontalan s szksgfeletti. Mert ezekben az egyhziaknak minden tisztei csak pusztn adatnak el s parancsoltatnak meg; hogy ti. azok prdikljanak, nyilvnos knyrgseket tartsanak, egyhzi beszdeiket azokon kezdjk s vgezzk nnepeket hirdes-
74
senek s tartsanak, a hvk gyermekeit s hozznk ttrteket megkereszteljk, rvacsort osszanak, az j hzasokat megeskessk; a megblyegzett bnsket nagyobb vagy kisebb szigorral rekesszk ki, s miutn komolyan megtrtek, vegyk viszsza; a betegeket s hallratlteket ltogassk meg s istenes knyrgsekkel s vigasztalsokkal ksztsk a hallra, a halottakat temessk el; pspkket s espereseket tegyenek s erstsenek meg; a kerleti gylsekre kezdleg megnyit beszdeket, vgul hlaimkat szerkesszenek; az j lelkszeket avassk s eskessk fel, a szent gylekezetekben nekeljenek stb., – de hogy azokat mily mdszerrel, mi alakban, mi szertartssal mi sorrenddel, mely s min szavakkal vigyk vghez, mindez itten nem szabatik meg; sem azon szablyok, melyek ezek kzl szksgkpp megtartandk, valamint az ezeket joggal megkvn okok sem nyomoztatnak; sem pedig a hittudsoknak mindazok felli kz- s igazhit nzete nem soroltatik el. Hogy elhallgassam a nyilvnos sszejveteleket, templomok igaz hasznlatt s az jonnan plteknek kegyes felszentelst; a hzassgi gyeknek, vgelvlsoknak s jegyesek vlsnak sokszer eseteit, bjthirdetst, tartst stb., amelyek az Agendban – a Szentrsbl, jmbor skorbl s a jelesebb tudsok rsaibl legpontosabban eladva s azoknak els kezdettl a mi korunkig lehozva mind feltalltattak. Azrt e knonok lelke az Agenda, s anlkl ezek szintolyanok, mint a lelketlen hullk.
Boldogtsd h Isten! esedezve krlek, ezzel – a kivlt korunkban oly szksges s oly rg hajtott munkval, melyre engem felindtottl s a te Szentlelkeddel felsegltl, a te magyar egyhzaidat. men.
Akinek mi tetszett egykor,
Nem lehet, hogy annak az ne tessk msszor.
JEGYZETEK
1. E knonban rintett "nova vocatio" – jbli meghvs – tmrdek visszalsre advn okot, egyhzkerleti vgzsek – jelesen: 1813. okt. 4-iki 97. sz., 1815. aug. 12-iki 114. sz., 1818. okt. 3-iki 78. sz. stb. stb. ltal tbbflekppen mdosttatott, vgl a gyakorlat ltal teljesen eltrltetett.
Maga az orszgos kormny is elejt akarvn venni az "jbli meghvs" cge alatt elkvetett botrnyoknak nem enged meg a lelkipsztoroknak az ekklzsia ltali nknyes elmozdttatst ilyen rendeletet advn ki 1784. dec. 4-n: "Curatores in tractandis similibus amovendorum ministrorum negotiis non arbitrarie, sed praehabitis sufficientibus ac meritoriis rationibus coram primae instantiae, et superrevisorio foris legitimandis, debito ordine agant."
3. A kznapi bibliaolvass a szatmri ref. egyhzmegyben nincs gyakorlatban, az egyhzkerlet nagyobb helyein azonban a bibliamagyarzat htkznapokon is gyakoroltatik.
4. Evanglikus atynkfiai a hitelveket illetleg legkzelebb llvn hozznk, rejuk nzve az rvacsorjhoz bocstst illet gyakorlat ezen knont hatlyon kvl helyezte.
5. A hzassgot s az abbl foly jogokat s ktelezettsgeket, valamint a hzassg megktst s felbontst, nemklnben a gtl akadlyok elhrtst illetleg az ezen (LXV– LXXIV.) knonokban kifejezett elvek tekintetbevtelvel a fennll polgri trvnyek, szablyok, rendeletek a ktelezk. Ide vonatkozlag figyelembe ajnlhatk, az n. "Josephina Constitutio", az osztrk polgri trvnyknyvnek, a tiszntli ref. lelkszek szmra kinyomatott hzassgi jogot trgyaz cikkei; – az 1843/4. III.
76
tc., 1868. XL., XLVIII., LIII. t. cikkek ide tartoz szakaszai, (Lsd Egyhzi rendszablyok gyjtemnye Tth Smueltl.)
6. A temetkezst illetleg a gyakorlat tbbflekpp mdostotta e kt (LXXVI. s LXXVII.) knont, s ma mr leginkbb a helyi szoksok a szablyozk. A szamr-temetst a humnus korszellem egszen eltrl.
7. E knon szigort a szoks enyhtette. Tisztessges krbeli tncrt, zenrt s illedelmes mulatsgrt a papot tbb eltlni nem lehet; fegyvert nemcsak nvdelem, de olykori szrakozs vgett is, szintn tarthat.
8. A LXXXII–LXXXIV. knonok, az elzrkzottsg s klnckds vlaszfalt leront jelen korszellem s trsalmi mveltsg ltal nagyban mdosttatva, csakis szellemkben lnek.
9. A LXXXVIII. s LXXXIX. knonhoz. – Egyhzltogats alkalmval az esperesek a kiadott tblzatokba feljegyezzk a lelkek, szlttek, halottak, hzasultak, iskolsok szmt is, eme tblzatokat a Gyrgy-napi kerleti gylsre bekldvn. (1803. okt. 7-iki s 1815. aug. 12-iki 107. sz. vgzs.) Ugyanez alkalommal szedetnek be a segdvizittor ltal mindennem agentik, egyhzkerleti s megyei kzigazgatsi kltsgek, minden msfle ktelezett tartozsok s alamizsnk. (1821. mrc. 20-iki gener. konventi rendelet).
Az egyhzmegyei gylsek tartst illetleg leginkbb a helyi krlmnyek hatroznak. A kzgyls trgya mindenfle kzigazgatsi gy, mg a peres gyek az egyhzmegyei konzisztrium illetkessge al tartoznak.
10. E knon els rsze, jelesen a pspknek a gyulafehrvri els tanr eltti szmadsa stb. az erdlyi viszonyokra vonatkozik.
Napjainkban, a tiszntli ref. egyh. kerletben, – hol mg az erdlyi egyhzkerleten kvl e knonok rvnyben llanak, – a pspk semmifle egyhzi s iskolai alaptvnyokat s pnzeket nem kezel. Az egyh. kerleti hatsghoz befoly kzigazgatsi kltsgek s ms, brmi nven nevezend kzvetlen egyhzi pnzek, az egyhzkerleti gylsnek felels egyhzkerleti pnztrnok ltal kezeltetnek. Az egyhzkerlet fiskolinak alaptvnyai s minden msnem pnzei az illet kln fiskolai pnztrakban s pnztrosok ltal kezeltetnek; a debreceni fiskolra vonatkozlag, rszben az egyhzkerlet, rszben a debreceni ref. egyhz, rszben a tanri kar ltal vlasztott gazdasgi vlasztmny,
77
a szigeti fiskolra vonatkozlag pedig e fiskola prtfogsga ltal e clra megbzott kormnytancs kzvetlen befolysa mellett. – A tangyet magt kivlbban rdekl dolgokban pedig – gylstl gylsig a debreceni fiskolra nzve a pspk s kerleti fgondnok elnklete alatt az e. ker. tangyi bizottsg, – a szigeti fiskolra nzve az egyhzkerleti gyls ltal e vgett kinevezett felgyel-bizottsg vezeti a ffelgyelst, illetleg intzkedst. A tbbi kisebb-nagyobb kzpiskolk gazdasgi gyei, az illet kisebb-nagyobb prtfogsgok s tulajdonos egyhzak tangyi bizottsga s tancsa ltal vezettetnek, s a tangyet illetleg is a kerleti gyls ltal kiadott tantervek s hatrozmnyok szellemben szintn ezek intzkednek, az illet egyhzmegyk knonszer felgyelete alatt.
11. Ez az Erdly s kapcsolt rszek egykori pspknek eljrsra vonatkoz, de ms – e knonokat tart – kerletek pspkeinek vizitcijt is szablyoz knon, tbbnem polgri s anyagi akadlyok miatt nincsen gyakorlatban, nem is volna tbb ajnlatos annak elvlt modort s hatalomgyakorlatt jrakezdeni: azonban a szuperintendensi ltogatsnak nagyszer hatst, igen komoly s az egyhz javra clz munkjt nem lehet flreismerni vagy kicsinyleni, ha ugyan az gy menne vgbe, amint azt e ltogatsnak e knon egy-kt jobb pontjbl is kitn valdi szelleme ignyli.
12. E knon a kerleti gylsekrl szlvn, kevsb trgyalja azoknak azta kifejlett – a kerleti stattumainkbl s jegyzknyveinkbl felismerhet gyrendet s trgyalsi szablyait; inkbb csak trtnelmi jelentsge van mr az erdlyi pspk hajdan gyakorolt gylsi intzkedseirl, kivltkppen papvizsglati s felavatsi eljrsrl, mely utbbiak is, gy a Tiszn tl, mint Erdlyben mr ma rszben megvltoztak.
A tiszntli ref. egyhzkerlet jelenben divatoz szoksa szerint a felavatst kt vizsga elzi meg, melyek rendesen az egyhzkerleti gylst elzleg tartatnak, az esperesek s fiskolai teolgiai tanrok mint vizsglk kzremkdsvel. (1864. oktberi egyh. ker. vgzs.) A felavatsban csak a mr elvlasztott rendes lelkszek rszeslnek; a felavats programja klnben elre megllapttatvn, kinyomatva, a szentelst vagy felavatst elzleg sztosztatik.
Klnben ami az egyhzmegyei s kerleti gylseket illeti:
78
azokon az egyhzmegyei segdgondnok az esperesnek, ezeken az egyhzkerleti fgondnok a pspknek elnktrsa s azok befolysval intztetik el minden fontosabb gy.
13. E knonok hozsa idejn mg a felsbb s alsbb iskolk szervezete nem lvn kellleg kifejtve, s a kett egymstl szabatosan elklntve, a XCIV., XCV., XCVI. s XCVII-ik knon azokrl az akkori viszonyokhoz kpest szl. Ma mr az egyes fiskolk klnflekpp vannak szervezve, a npiskolk, a kerleti tantervek s mindnyjan az illet iskolai trvnyek hatlya alatt llanak. – Mg a kz elemi tantk szszktl val eltiltatst is tbb helytt megszntette az ltalnos gyakorlat. A kezdetleges lenyiskolk – Istennek hla – szpen elmentek, azonban a XCVII. knonban kvetelt tantn alkalmazs a megyei alsbb lenyiskolinkban csak most nyert letet, a hrom ttr lenyt esperesi beegyezssel a szatmri egyhz bzta meg legelbb lenyiskolinak tantsval.
Ami klnben e knonok szellemt, erklcsi irnyt illeti, az mg ma is tiszteletben ll s gy is kell llnia.
14. E knonnak is csak szelleme l; a XVII. szzadhoz alkalmazott rszleteit a kor sok rszben tlhaladta s mdostotta.
15. Az egyhztancsok – presbitriumok – reform. egyhzainkban mr mindentt be vannak hozva; a tiszntli reform. egyhzkerlet 1860. oktberi gylse 12-ik szm vgzsben, az addig divatozott nkiegsztst beszntetvn, a presbitriumok alaktst npkpviseleti alapra fektet, oly mdon, hogy az egyhz szksgeit teljest minden nll gylekezeti tagnak joga legyen a presbitrium tagjainak vlasztsban; hasonl szellemben szl az 1869. prilisi e. ker. gyls 152. sz. hatrozata is, megengedvn, hogy az ekknt vlasztand presbyterek rvidebb vagy hosszabb idtartamra, st lethossziglan is vlasztathassanak s atyafiak s testvrek is lehessenek.
16. 1734-ben a gondnoki hivatal fellltsa elhatroztatvn, mindaz, ami fontosabb van e knonban, a helyi vagy gylekezeti gondnokra tartozik, az egyhzfiaknak csak a tbbi alrendelt teendjk maradvn fenn. – A szent ednyek s egyb rasztali kszletek, valamint a gylekezet rtkesebb ing javai jelenben nem az egyhzfi vagy gondnok laksn tartatnak az egyhz ldjban, hanem a lelkszi lakon.
A NAGYSGOS S FENSGES RKCZI GYRGY ERDLYI FEJEDELEM
S MAGYARORSZG NAGY RSZEINEK URA LTAL
SZATMR-NMETIBE 1646-DIK V JNIUS HAVA 10-DIK NAPJRA,
NEMZETI ZSINAT MUNKLATAI,
HATROZOTT VGZSEKBE FOGLALVA
FILIPP. II. 1. 2. 3. 4.
Ha valami keresztyni intsnek helye vagyon bennetek, ha a szeretetnek valami gynyrsge, ha a Szentlleknek valami trsasga, ha valami szvbol val knyrletessgek vagynak bennetek: teljeststek be az n rmemet, hogy egyenl indulattal legyetek, egy szerelmetek legyen, egy rtelemmel s egy akarattal legyetek. Semmit ne cselekedjetek versengs vagy hibaval dicssg ltal, hanem alzatossg ltal, mindenki mst nlnl jobbnak tljen. Ne nzze kiki mind az hasznt, hanem minden az egyebeknek hasznukat is nzze.
MT. XVIII. 6. 7.
Aki pedig megbotrnkoztat valamelyet a kicsinyek kzlil, kik n bennem hisznek, jobb volna annak, hogy egy malomkvet ktnnek a nyakra, s a tenger mlysgbe vettetnk. Jaj e vilgnak a botrnkozs miatt! Mert szksg, hogy legyenek a botrnkozsok; de jaj az embernek, aki ltal e botrnkozs lszen!
A jindulat olvasnak dvet!
Ezeket a zsinati munklatokat s vgzseket, melyeket harmadve, a Magyarorszgon Szatmr-Nmetiben krdsben forgott trgyakrl mindkt rszrl val* jegyzink, amint a klnfle vitatkozsok kztt az id rvidsge s hely alkalmatlan volta miatt lehetett, a napok s lsek sorrende szerint, emlkezetnek okart, sietve s sszevontan, de mindazltal hven felfogtak, s aztn nyilvnosan felolvastak, s mg azok is, akik a perbefogottak gyt ltszottak volt vdeni, helybenhagytak – n rtam le vgre, j szv olvas! mint elnk otthon, az egyik jegyz hiteles pldnyrl, teljesebb eladssal, de a dolognak s annak rtelmnek minden vltoztatsa nlkl, s n foglaltam ssze e XXX vgzsbe. E vgzseket mindenek eltt dics emlk nagysgos fejedelmnknek, azon nemzeti zsinat egybehvjnak s kormnyzjnak, azutn a tisztelend tiszamellki (most tiszntli) szuperintendensnek, s az keze ltal a tiszntli (most tiszamellki) espereseknek s elljrknak, vgl pedig az n igen tisztelend erdlyi atymfiainak, tiszttrsaimnak, krlevl alakban, kln pldnyokban megbrls vgett megkldttem. k, noha azokat lseikben felolvastattk, mgis midn fellk egy v
* Magyar- s erdlyorszgi.
82
mlva Kolozsvron nneplyesen megkrdeztettek, hogy van-e bennk valami eltrs, nem panaszoltk; msknt ksz lettem volna a klnbsgeket kiigaztani.
Nagysgos fejedelmnk eltt a presbitrium fellltsa nlunk nemcsak nehznek, de lehetetlennek ltszott. Az akadkoskodk azt is lltjk, hogy a presbiterek ezen faja az segyhzban az apostolok kevs szma, – azoknak is rks krutazsa – s ennlfogva az ltaluk szerteszt alaptott egyhzak igazgatsra nem rkezse miatt llttatott fel, s nvekedvn ksbb Isten kegyelmbl mindentt a lelkipsztorok szma, abbahagyatott, s csak hossz id utn llttatott ismt vissza nmely nemzeteknl; s hogy tovbb a ref. hittudsok sem rtettek mg egymskzt teljesen egyet a diaknusok, presbiterek, pspkk s azok tiszteinek klnbsge fell, hanem az gy mg most is fggben van; az egyhzatyk pedig a presbiterek alatt csaknem mindentt a tantkat, vagyis a lelkipsztorokat rtik, s vgl hogy sokkal jobb s tancsosahb, hogy az egyhzakat inkbb maguk a Szentrsban kellleg jrtas lelkipsztorok, mintsem a legtbbnyire tanulatlan kzemberek igazgassk. De n ezeket most abbahagyom.
A szent zsinatnak nmely bizonyos emberekrl hozott nhny hatrozatt s tleteit, valamint mg nmely msokat is, mint beiktatni mr nem szksgeseket szndkkal mulasztottam el; a napok s lsek elklntst megtartani is azrt nem akartam, hogy a kt els nap s nhny lsekben (amint mg most is vilgosan emlkszem re) fensgnek kiss ksedelmes megrkezse
83
miatt csaknem semmi bizonyost nem vgezhettnk; – st mg a munklatok sorrendt is azrt nem lttam mindentt szorosan megtartandnak, hogy az egynemek a klnnemekkel ssze ne kttessenek, hanem azokat, ebbe az itt lthat sorrendbe foglaltam: pen hagyva mindazltal a kivl hatrozatoknak mind szmt, mind rtelmt. Ha valaki ezekkel ellenkezt lltani nem tallana: az egyik kzjegyznek, mgpedig a most is l magyarorszginak ama kziratbl; tovbb azon kzs hatrozatbl, mely minden kifogson felli bizonysgul az egyhztestletek szokott pecsteivel s sajt keznk alrsval megersttetett; valamint a tiszntli vilgi urak kvetelseibl s azokra rott vlaszokbl, – vgl pedig nmaguknak a vdlottaknak vallomsaikbl, melyeket mind sajt alakjukban kezemnl tartok, s jv biztonsg vgett az egyhz levltrba betenni fogok – meg lehet cfolni.
Minthogy pedig biztosan megtudtuk, hogy nhny hitvny lelkiismeret ember, nemcsak a hazaiak, hanem idegenek kzt is, ezen kevs munklatrl s vgzsekrl klnfle hamis s meggyalz hreket terjesztett: jnak lttam a fensges fejedelem s az tbb tancsosnak tzetes megbrlsa utn, fensgnek kegyelmes beegyezsvel, a dolog igazsgnak kitntetsre s a zavarszerzknek, – ha kik lennnek – megfkezsre, ezeket is a Knonokhoz – melyekkel mindenben sszehangzanak – hozzcsatolni, s azokkal egytt valamivel bvebben kifejtve kzrebocstani. gy az igazsgos olvaskrl (mert igaztalanokkal nem veszdm) lelkemben elhittem, hogy ezeket mltnyosoknak, jknak tlik, s ha
84
bennk nmelyeket kevsb helyeselnnek is, azokat sem fogjk – ha krlmnyeink minsgt tekintetbe veszik – brli tollal teljessggel megrni; hanem azokat sem nzve akadlyul, a szent bartsgot s testvrisget velnk fenn fogjk tartani.
lj boldogul, s viszonozd szeret indulatunkat!
Neked Krisztusban, a mi kzs Urunkban
szolgatrsad G. K. J.
A ZSINATI VGZSEK
TRGYMUTATJA
I. v. Megjtsa a Tiszninnen s tl fekv magyarorszgi ref. egyhzak egyessgnek az erdlyiekkel. II. v. Kzs hitvalls fogalmazsa s a Heidelbergi Kt tanttatsa. III. v. Kzs liturgia ksztse s kzs rvny knonok szerkesztse. IV. v. A keresztsgnek rendesen templomban, szksgben ms helytt is kiszolgltathatsa. V. v. Nemzeti vagy leny iskolk lltsnak elrendelse. VI. v. Presbitriumok kedvez krlmnyek jttvel leend fellltsa. VII. v. A bibliai fejezetek olvassnak Magyarorszgon is ajnlatos volta. VIII. v. Egy tiszntli (most tiszamellki) szuperintendens vlasztsnak szksge. IX. v. Az vfordulati nnepek rk fenntartsa. X. v. nnepi egyhzi beszdek tartsnak elrendelse. XI. v. nnepi nekek neklsnek megrendelse. XII. v. Hittani egyhzi beszdek s vasrnapokon dlest a Heidelbergi Kt szerinti tantsok elhatrozsa. XIII. v. A temetsek szokott mdjnak megtartsa, halotti beszdek s nekek kellkei. XIV. v. Az egyhzak szabad lelkszvlasztsa s az esperesi beegyezs kellkei. XV. v. A skramentomoktl val eltilts okai. XVI. v. A kt testvr-orszgbl klcsnsen ttelepl tantk esperesi, s a tanulk iskolai bizonytvnyokkal ellttatsnak szksge. XVII. v. Tolnai Jnos s prthveinek krhoztatsa s azok megbntetse. XVIII. v. Az jtsok megtiltsa s a netaln vltoztatandknak egyedl zsinat ltal lehet megvltoztatsa. XIX. v. A klfldre men tanulknak a Helv. Hitv. s a Heid. Kt szerinti tantsra s a lelkszi hivatalhoz leend elktelezse. XX. v. A trtvny nlkl akadmikra tvozknak az igaz tudomnyra utlagos lektelezse. XXI. v. Az idegen tudomny vagy szertartsok miatt gyanba jttek elleni vizsglat s bntets. XXII. v. Az jts gyanjba es esperes elleni eljrs s bntets. XXIII. v. Az jts hrbe es pspk elleni eljrs s bntets. XXIV. v. A Puritn nv betiltsa. XXV. v. A knyvek egyhzi helybehagysa nlkli kinyomsnak betiltsa. XXVI. v. Az iskolban tantott tudomnyok helyes voltra kell
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre