//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- A Krisztus kzbenjrsrl val prdkcik 1561. II.rsz

 

NEGYEDIK PREDICACl

Miknt legyen a Krisztus Kzbejr
s mikppen esedezett a megtestesls eltt?

 

Mimdon a Krisztus Kzbejr? Az egyszer val ldozatnak erejvel. A hrom id szernt, a Krisztus esedezsnek hrom rendi vagyon.
A megtestesls eltt Admtl fogva Istennek decretoma szernt volt esedez Krisztus az egy ldozatnak, testeslsnek s a testben val fzetsnek erejvel. llat szernt pedig az Atya eltt bemutattatott a jvend ldozatnak ereje, a Krisztus Istensgnek Atyjval val vghetetlen s llat szernt val jelenvoltval. A Krisztus Istensge az szemlyben kzbejr s igazejt volt valsggal tisztiben, szemlyben a testnek llat szernt val felvtele eltt is, a jvend ldozatnak s a testben srssal val knyrgsnek erejvel. Minthogy Krisztus Istensge szernt eszkz volt a teremtsben, letnek s igazsgnak, Isteni jknak az emberekkel s Angyalokkal val kzlsben Istensge erejvel s az Istensg teljessge Krisztus Istensgben lakott a vlasztsban s teremtsben llat szernt, mind teremts, vlaszts, ltets, idvzejts s csodattel a Krisztus Istensge ltal lettenek, Krisztus Istensge ltal tanitattanak meg a testesls eltt. gy azon Krisztus Istensg ltal, kiben a szent Hromsg llatja szernt lakoztatta Istensgt, a megtestesls, eltt is engesztel, bkltet volt Istensge szernt a jvend ldozatnak rdemvel s erejvel. Mint (Apoc. 5. 13. Ebr. 9. Rm. 3. 8.) szl az rs, hogy Krisztus bemutatsval Atyjnak az rdemt, esedez volt rtnk, nem testnek knjval s hallval.

Msik rende a Krisztus esedezsnek vagyon a megfizetsben. Krisztus megtesteslvn az testnek e vilgon testben jrsnak napjaiban a testben fzete meg az egyszerval ldozattal, srva kiltvn a testben tett knyrgssel. gy oka szernt Krisztus Istensge f bkltet a szent Hromsggal, azutn a test, de fzet eszkz szernt, a test kzbejr. Mert a hall, ldozat s srs csak a test ltal, csak a testben s a testnek termszetitl lehetett, a srva kilt s trdre esve val knyrgsben a fldn. gy szl errl az irs Psal. 22. 69. sa. 53. 62. Ebr. 5. 7. 10. Rm. 8.

Harmad rendi a Krisztus esedezsnek vagyon a megtestesls utn, mostan mennyben. A Krisztus mindkt termszete szernt mostan engesztel s knyrg, de nem testi md szernt trdhajtssal, srssal s sz szernt val krssel, hanem az egy meglett ldozathal, ki az Istensg erejvel lett, annak erejvel s rdemvel. gy szl szent Pl (Rm. 8. Ebr. 7. 9. 10.) Hogy Krisztus meghalvn, feltmadvn, egyszer ldozvn, l Atyjnak jobbjn mindrkk s ott esedezik mirtnk az ldozatja erejnek Isten eltt val bemutatsval. A rgi s mostani jmbor Doctorok is gy szlnak. Balgatagok teht azok, kik azt mondjk, hogy a Krisztus Istensge szernt nem lehet Kzbejr, hogy a knyrgs, trdhajts s meghals hozz nem illik.

TDIK PREDICACI
Micsoda okai s hasznai legyenek a Krisztus Kzbejrsnak?

Indejt oka a teljes szent Hromsg, kznsges vgezs, er s hatalom szernt. Miknt hogy az Istensgnek egy s oszthatatlan llatja vagyon, azonkppen egy hatalma, blcsessge, ereje s akaratja, ;jszga s tancsa vagyon. Valami az Istensg egy llatjhoz illik, egyenl s kznsges, eloszthatatlanul mind a hrom szemlyt illeti. Ennybl azrt els s kznsges oka a vlasztsnak, teremtsnek, idvzejtsnek s bkltetsnek, az egy Istennek teljessge, aki Krisztusban lakozik. Mint (Ioan 1. 5. 6.) szl az rs. Isten vala Krisztusban megengesztelvn maghoz minket. Nzvn azrt az Istensg egy llatjt, hatalmt, erejt, egyarnt illik az Atyhoz, fihoz s szent Llekhez a teremts s idvzejts (Gen. 1. 2. Ioan 14. 15. 16.)

A fzetsnek rrra s az elgttelre nzvn a testben s a vlasztsnak, idvzejtsnek, kzbejrsnak rdeml s fzet okaira, avagy amennyibl a szent Hromsg a fi szemlyben. vgezte el a vlasztst, teremtst s bekltst, gy a Krisztus szemlye, istensge s embersge, engedelme, ldozatja s fzetse oka a bkltetsnek. Mert a szent Hromsg Krisztus szemlyt vlasztotta erre, Istensge szernt, hogy miknt a teremts az Istensge: ltal lett, gy legyen a vlaszts, idvzejts, bkltets azon Jzus Krisztus Istensge ltal. De gy, hogy megtestesljn, szolgai brzatba ltzzk, a testben ldozzk s tegyen fzetst, legyen rra a vltsgnak s bkltetsnek Istensge szernt fkppen s feljebb val vgtelen ervel. Embersge szernt pedig annyira, amennyibl a test az Istensg teljessgvel meglesztetett s megerssltetett. gy szl az rs (Gen. 3. 22. 49. Deut. 18. sa. 9. 11. 32. 51. Hiere. 23. Phi. 2. Rm. 3. 8. Tit. 2. 3. 1 Tim. 2. Ioan 3. 8. Mat. 1. 3. 2 Cor. 5. Col. 1. 2.) 0lvasd meg e helyeket a Krisztus szemlyrl.

Krisztus azrt szemlyre, tisztire, testeslsre, fzetsre, kldsre, a vltsgra val vlasztsra nzve s szent Hromsgra, ki megbkltet minket magval Krisztus ltal mediate,eszkz szernt, Krisztus kzbenjr Isten kztt s mikztnk. De nzvn Krisztusnak szemlyre, tisztire s embersgre immediate, azaz ms eszkz nlkl, az nnn szemlye ltal kzbejr s idvzejt. Mert az Atya Krisztus ltal bkltet meg magval mindent. De Krisztus nem ms ltal, hanem nnn maga szemlye ltal.

A testet nzvn pedig, kit Krisztus fekvn, eszkze a vltsgban s a bkltetsben a test a teljes szent Hromsgnak ad extra, azaz nzvn az Istensg egy llatjt, hatalmt, cselekedetit, ki mind a hrom szemllyel egyarnt kz, amint a szent Pl szl (Col. 2. Eph. 1. 2. Cor. 5.)

De nzvn a Krisztus szemlyre, miknt hogy csak a Krisztus Isteni szemlye vtte fel a testet, nem az Atya, sem a szent Llek szemlye vtte fel a testet, gy proprie, propinque, immediate, aut ad intra, tulajdonkppn csak a Jzus Krisztus Istensgnek eszkze. a test, amennyibl a finak Isteni szemlye engedelmvel, rdemvel megtesteslvn s ldozvn fzet meg a mi vltsgunknak rr, gy a Krisztus Istensge, avagy szemlye eszkze s fegyvere a test, Krisztus Isteni szemlye ersitte meg a testt, Krisztus szemlye kldetk s vlasztatk. Krisztus Isteni szemlye vve fel a szolgai brzatot, Krisztus Istensge az Isteni szemlyben a teljes szent Hromsg erejvel ldoz meg Istennek a testet. A szent Hromsg llatja s ereje ott forgdott az elgttelben az ldozatban. De Krisztus Istensge szemlyvel is ott volt, egyeslvn a testben. Csak Krisztus Isteni szemlye azrt gy rra s oka a vltsgnak. gy szl Krisztus (Ioan 5. 6. 7. 8. 12.), hogy az Isten kldtte s bocstt tet. Az Atya nem itl senkit, hanem az tls s idvzejts tisztit a fira bzta. gy szl szent Pl is (1 Cor. 15. ), hogy az orszglst, Kirlysgot az itletik Krisztus ltal brja az Isten, mert re bztk. Az rs (sa. 9. 12. 43. 49. 59. 62.) gyakran gy szl, hogy az Atya fit bocstta rtnk, fia ltal teremtett, idvzejtett s bkltetett meg magval, mint Rm. 5. 8. 2. Cor. 5. loan 1. Isten vala Krisztusban megengesztelvn e vilgot maghoz. Ltod-e? Isten bkltet. Ki ltal? Az Isten Krisztus ltal, akiben az Atya lakik llat szernt, az Isten lakik Krisztusban llat szernt. Krisztus Istensgvel egy (Ioan 14. 15. Col. 1. 2.) Ht Krisztus Istensge ltal bkltet meg, aki ltal teremtett. gy szl (Ose 2. 13. Soph. 3.) Idvzejtem a Judnak hzt a Jehovban, azaz Krisztus Istensge ltal Hab. 3. sa. 26. 35. Psal. 45. Ugyan gy szl.

Mimdon, bkltetett meg?

gy szl szent Pl (2. Cor. 5. C'ol. 1. 2. Eph. 1. 2.) Azt, aki bnt nem tuda s bnt nem tett vala, bn vev ldozatt teve az Atya, gy szl szent Pl (Rm. 3. 8. Gal. 3. 4.)

Krisztus hagy bkltette meg az Atyval?

Per sanguinem crucis pacificat omnibus, a keresztfn val egyszer val ldozatval a bnt elrontvn, megadvn a vltsg rrt, eleget tevn Isten igazsgnak, a bnt, hallt, rdgt megrontvn, minket megigazejtvn s megujjetvn. gy szl az rs (Rm. 5. 8. Ebr. 9. 10.) Ezt a Krisztus Istensge, avagy szemlye ereje miel a test ltal, a test eszkze volt Krisztusnak mindenben.

Melyik termszetnek volt tbb ereje, rdeme, munkja, vagy rdeml oka a vltsgban s megbkltetsben?

Minthogy a Krisztus Istensge vghetetlen, gy a Krisztus Istensgnek, mint mindenhat, rkkval szemlynek, Istennek, tbb munkja, ereje, rdeme s mltsga volt. A test is az Istensgtl vtt ert, szentsget, letet. Az Istensg teljessgvel munklkodott, szenvedett, holt, fzetett. Minthogy a testet az Isten forml, ad letet neki, az Istensg tmaszt fel, gy a Krisztus szemlye, Istensgnek ereje s fii mltsga ttte rdemess a testnek szenvedst, hallt s ldozatjt. Nagyobb s tbb volt a Krisztus Istensgnek sajt ereje, hogynem mint a test. A test Krisztus Istensge erejvel cselekedett mindeneket, miknt, hogy az l, avagy pperej ember tbbet munklkodik az ppejtsnek minden mvben, hogynem mint a gyarl s ertlen ember. Igy a Krisztus ereje tbb volt, hogynem mint a test.

St azt mondom, miknt a test a llek nlkl semmit sem tehet, nem lhet, senkit sem seglhet, gy a Krisztus teste maga, a szent Hromsg s Krisztus Istensgnek szemlye nlkl, semmit nem tehetett volna, soha minket igazakk, sem Istennel megbkltekk nem tehetett volna. Mint Ioan 6. A test semmit nem, hasznl, a llek, aki megleszt. n l kenyr vagyok. Ht mint llek a testnek ereje, gy a Krisztus Istensg az testnek lete, ereje s megszentelse. Nem hasznl a Krisztus teste, ha ,test szernt foggal rgod, hanem ha llekkel, llek szernt httel eszed.

De ugyanazt is rti, mint a Grg jmbor Doctorok magyarzzk, Cyrillus, Chrisostomus, Athanasius, Theophilactus, Epiphanius etc., hogy ugyan nem lehet a testnek magban letadsra ereje az Istensg nlkl. Bizony ertlen s gymoltalan azoknak idvssgek s bkesgek Istennl, akik csak Krisztus embersgre bztk magokat, mert gyarl s ertlen a test az Istensg nlkl (Luc. 22. Mt. 26. Psal. 22. 69.)

Az Isten, mikor az npt bztatja, ezzel biztatja, hogy az fia megvlt, hatalmas s termszet szernt val Isten (sa. 53. 54. Ose. 1. Hier 23. 34.)

Ht Krisztus az Istensggel egyarnt az szemlyben is kivltkppen munklkodik-? gy vagyon. A szent Hromsggal ab extra az egy llatban egyarnt. Amennyibl hogy klmb az Atytl s szent Llektl szemlyben, tulajdonsgban, a testben val megfzetsben, kzbenjrsban, gy cselekedse is az szemlyben testben, klnb az Atytl s szent Llektl. Ezt nem akarjk a Stankaristk eszek be venni.

Haszna a Krisztus engesztelsnek rk bkesg Istennel, megujuls, Istennel val egyesls.

Somma azrt csak ez ebben ez tanosgban. A szent Hromsg els s kznsgeskppen oka a megvltsgnak, de eszkz szernt, amenynyibl a bkltetsnek fzets ltal kell lenni (a fzets pedig kt termszetet kvn, Istensg s embersg termszetit), gy Krisztus rdeml s fzet oka. A teljes Krisztus a vltsg okra s fzetsre nzve eszkze a kzbenjrsnak. De a fzetsnek mdjra nzvn, minthogy hall, vronts, ldozat, srva val knyrgs ltal kellett meg lenni (Ebr. 5. 9. 10.) gy a Krisztus teste eszkze a bkltetsnek. Igy Krisztus embersge szernt Pap, Kirly, Kzbejr, megvlt. Mert csak a test termszeti ltal lehetett a hall, vronts. De nzvn a vltsgnak s kzbejrsnak okaira, gy a teljes Istensg kznsggel oka a vltsgnak. Igy Krisztus mindkt termszeti szernt Pap, Kirly, s Kzbejr. St f gy a Papsgban Krisztus Istensge, minthogy hatalmas a testnl s nagyobb.

Tovbb az rssal a rgi Dek s Grg Doctorok, Krisztust mondjk test szernt Kirlynak, Papnak, Kzbejrnak, Knyrgnek. Amennyibl a testnek folysa szernt a dispensatioban, avagy a testben val Krisztus sfrsga klnbsget s nem egyarnt valsgot, hanem valami rszbl ksebblst, megalzst, szolgasgot s vltozst jegyez, ki az Istensghez nem illik, gy az ,embersgnek tulajdonejtottk. Mert a krs, Istentl val fvs, knyrgs s azoknak krse, akik nlkl szklkdik, kssebb termszthez illik.

 

HATODIK PREDICACI


Micsoda erssgekkel kell bzonttan a Krisztus Kzbejrst mindkt termszet szernt?
Mivel bizonettod, hogy KRISZTUS mindkt termszeti szernt val erejvel dvzejt s Kzbejr ?

A Moyses els knyvnek 3. 22. s 49. rszben a KRISZTUST asszonyi llat magvnak hja az rs. Ezt a magot va (Gen. 4.) Jehovnak, termszet szernt val Istennek nevezi. Szent Pl is (Gal. 3. 4. Rm. 9. Tit. 2.) Istennek mondja. Az rs Jkob lajtorjjnak nevezi (Gen. 28.) E lajtorja Krisztus, egyik vge az eget ri, ez Krisztus Istensge, mert Istennel Isten. Msik vge a fldet ri, mert emberekkel ember a Krisztus. Az Izsk ldozatban is kttermszetnek mutattatik a Krisztus, mert az Izsk nem hal meg, hanem az ldozat fjt htn viszi ki, a kos hal meg. Igy a Krisztus Istensge meg nem holt, nem szenvedett, srva sem knyrgtt, magt sem ldozta meg, de azrt az embersget viselte, ennek ert s htalmat adott, hogy meghalhasson, szenvedhessen, az embersg srva val knyrgst, vres ldzatjt KRISZTUS Istensgnek ereje s hatalma trte foganatoss. Mint Luc. 23. Mat. 26. Rm. 1. rva vagyon, a Doctorok is mind gy magyarzzk.

Msik, Exo. 3. 4. Deut. 18. Az Angyal s a Prfta, aki szlt Moysessel, aki a Zsidkat kihozta, aki hadnagy s vezr volt a pusztban, aki ltette s talmazta a Zsid npet JEHOVNA, RNAK, ISTENNEK mondatik. Ez Angyal s e kszikla, akibl ittak a Zsidk, Krisztus Istensge szernt volt. Istensge szerent volt kvet s hadnagy. Ebbl ittanak, mert mg az embersg nem volt (1 Cor. 10. Act. 7. S.) gy szl Tertullianus, Cyprianus, goston, Ambrus, Cyrillus, Chrisostomus, Theophilactus, Hieronimus, Gal. 3. 1 Timoth. 2. - Bizony teht Krisztus Kzbejr volt s most is az Istensge mltsgnak az egy ldozatban val erejvel.

Harmad, (2 Reg. 7. 1 Paral. 17.) azt mondja az R Dvidnak: A Jehova, azaz az n fiam, ki termszet szernt val Isten, az csinl nkem hzat, azaz az pejti fel az Anyaszentegyhzat, az idvzejti az npt. Ht Krisztus Istensge szernt is bkltet, mert rkkval hzat Istennek vghetetlen s csak rkkval szemmel csinlhat. A Krisztus Istensge szernt vghetetlen, rkk volt s leszen, ht Istensge szernt is idvzejt (Ebr. 1. 8. 9.)

Negyed, az rs Krisztust Isten rk orszgnak rk Kirlynak s Papjnak mondja. Krisztus rk Kirly, Dvid Ura, fkppen Istensge szernt (Psal. 110. Ebr. 7. 10. Mat. 22. Luc. 1. Dn. 9. 12. Psal. 44.) Bzon Krisztus, Istensge szernt, nagyobb ervel Pap, Kirly s Kzbejr.

td, Szent Jb (cap. 19.) azt mondja sztetse eltt egy nhny szz esztendvel, hogy az idvezejtje, azaz Kzbejrja l, azt mondja, hogy azt szemeivel megltja, Krisztus Istensge szernt lt akkor, nem embersgben, mert mg az embersg akkor nem volt. Ht Istensge szernt is idvzejt s Kzbejr.

Hatodik, Dvid (Psal. 2. 24. 110.) a Kirly, kinek az rksg adatott, Istenek, seregek Urnak mondja, rk Istennek, Kirlnak nevezi. Bezzeg, ht Istensgben is esedez Krisztus, noha mi kpnkben s rettnk az testre val nzve, akibe okait, mdjt elvgezte a knyrgsnek (Ebr. 5. Ioan. 17.)

Hetedik, (Psal. 40. 50. Ebr. 10.) Krisztus idvzejt Istennek hvattatik. Azt mondja, hogy neki az Atya testet formlt, tet bn vev ldozatt trte, az knyrgst meghallgatta, maga mg a test nem volt szlets eltt. Ht Krisztus, mint Isten, mi kpnkben a testben val ldozat rdemvel knyrgtt s Kzbejr volt, most is az.

Nyolcadik, (Psal. 68. 69. 82. 98. 89.) Dvid ezt mondja, hogy aki Istentl neknk ajndkot vtt, a fogsgot fogva vitte, aki igazsgot s itletet cselekedik, termszet szernt Isten, seregeknek Ura. Ez (Eph. 4.) a Krisztus. Ht Krisztus Istensgben is mi nevnkkel vtte a jkat s adja azokat neknk, mint sfr s rtnk esedezik.

Kilenced, (Pro. 8. Sap. 18.) azt mondja az rs, hogy az Istennek hatalmas beszde s szl Isten fia e fldre jtt, e fldrl az eget ri, Isten s ember. Ht mindkt termszetiben Kzbejr.

Tizedik, sa. 2. 4. Psal. 85. azt mondja, hogy a fldnek gymlcse, aki Jehova, az mossa el a bnt, az gbl jtt igazsg. Ezek Krisztus Istensghez s embersghez illenek. Ht mindkt termszetiben idvzejt.

Tizennegyedik, sa. 9. 11. 12. 16. 25. 26. 43. 49. 54. azt mondja, hogy aki Jehova Isten, seregeknek Istene s Ura, az a mi idvzejtnk, jegyesnk s megvltnk. Az j el, aki Isten s az idvzejt Krisztus Istensgben jtt el, azaz Krisztus Istensge testeslt meg, az vtte fel a szolgai brzatot Phi. 2. Rm. 8. Gal. 4. Ioan 1. Istensge szernt Jehova, seregeknek Ura. gy ht Krisztus idvzejt s Kzbejr (sa 32. 35)

Tizenkettdik, lere. 23. 33. sa. 40. Ezech. 34. Dn. 9. A Dvid magva, aki igazejt, Jehovnak, azaz termszet szernt val Istennek mondatik. Ht Krisztus Istensge szernt is Kzbejr.

Tizenharmadik, ler. 31. Trenor. 4. Krisztust Jehovnak hja s azt mondja, hogy az Isten Krisztus fogattatott meg a mi bneinkben, Krisztus holt meg bneinkrt (sa. 43. 53. Rm. 4.) Ht Krisztus Istensge szernt fzetett a testben a mi bneinkrt s gy Kzbejr.

Tizennegyedik, Baruc. 3. Ezech. 33. Krisztus Istensge s embersge szernt mondja, hogy legelteti az juhait. Ht mindkt termszetiben Kzbejr.

Tizentdik, Ose 1. 2. azt mondja az Atya: Idvzejtem Judnak npeit a Jehovban, az termszet szernt val Istenekben. Ht Krisztus mindkt termszetiben idvzejt.

Tizenhatodik, Ose 33. Abdiae 1. a szabadejt Krisztus Jehovnak, Istennek s rnak mondatik. Ht mindkt termszetiben Kzbejr s idvzejt a Krisztus.

Tizenhetedik, Abac. 3. Sopho, 3. Agg. 2. Zach, 2. 6. 8. 9. 13. azt mondja, hogy az Isten Krisztus a mi idvssgnkre a Jehova, aki mikztnk s Kzbejr Kirlyunk, az vtte el rlunk krhozatunkat, az idvzejt minket, aki velnk lakoz Isten (Ioan 1. Mat. 1.) Ht a Krisztus Istensge szernt is idvzejt s Kzbejr. Mert e nevek Jehova, Isten, Krisztus Istensghez illenek termszet szernt.

Tizennyolcadik, loan 1. Col. 1. 2. 2 Cor. 5. Eph. 1. Ebr. 1. azt mondja, hogy aki Istennek brzatja llat szernt s ki az Atyval egyenl, azltal bkltetett meg Isten, azon ltal idvzejtett is.

Krisztus Istensge ltal lett minden, mind teremts, ltets, idvzejts, csodattel, halottaknak feltmasztsa. Krisztus Istensgben lakik az Isten llat szernt. Ht a Krisztus Istensge szernt bkltet s idvzejt.

Tizenkilencedik. Az rs teremtsnek, bnbl s hallbl val feltmasztsnak mondja az is-vzejtst s szabadejtst (sa. 65. 66. Rm. 6. 8.) A teremts s testnek feltmasztsa s a lleknek is az hallbl, azaz a bnbl s hittlensgbl Krisztus Istensge ltal lehet (Rm. 2. Cor. 13. Ioan 5. 10. ) Ht miknt, hogy a test nem teremthetett, azonkppen Krisztus is embrsge szernt nem teremthetett, a hallbl sem tmaszthatott fel, hanem Istensge szernt, amit az embersg cselekedik a feltmasztsban, azt is az Istensgtl vtte. Ht idvzejt s bkltet a Krisztus, embersg szernt nem lehet az Istensg nlkl.

Huszadik, mind a rgi Doctorok Orrigenes Ireneus, Cyprianus, Tertullianus, Augoston.Hieronimus, Szent Ambrus, Chrysostomus, Hilarius, Vigilius, Epiphanus, Cyrillus, Athanasius s a tbbi Krisztus Istensgt innt bizonyejtjk meg, hogy Mdiator, azaz Kzbejr. Ha Krisztus Isten nem volna s ember, medius s mdiator, vagy kzbejr, ki az embert Istenhez csatolhatnja, nem lehetne. Ht Krisztus Istensge szernt is Kzbejr, mert anlkl ugyan nem lehet. Ha Jkob lajtorjja a Krisztus s ltala kell fel mennnk az gbe, ht szksg, hogy Krisztus Isten s ember legyen.

Somma szernt: Mint a fzets, kit a Kzbejrnak kell fzetni, vghetetlen s ktfle termszetet, Istent s embert kell egyessgbe hozni, a Testamentom, a Papsg s a Krisztus orszga rkkval. Ugyanazonkppen a Kzbejrnak rkkvalnak kell lenni. Nem lehetne pedig rkkval, ha puszta ember volna. Ht Istennek s embernek kell lenni.

HETEDIK PREDICACI


Mimdon kell ellenzeni s megfejteni azoknak rtelmt, kik a Krisztust csak embersge szernt mondjk Kzbejrnak.

I.De azt mondand: Na az rs, az idvzejtt, Kzbejrt asszonyillat magvnak, embernek mondja (Gen. 3. 22. Rm. 5. 1 Tim. 2.)
Ht csak embersg szernt Kzbejr? Erre gy
felelek.

A Krisztus ember s asszonyillat magva, de nem puszta ember, hanem ISTEN s ember. Igy szl szent Pl (Gal. 3. 1 Tim. 2. Rm. 5. ), az ember Krisztust ISTENnek s embernek mondja. Nem azrt mondja embernek a Kzbejrt, idvzejtt, hogy csak embersge szernt volna Kzbejr, mert az nem lehetne. Ht mirt? Az embereknek biztatsrt, hogy tgedet embert bztasson, hogy ne flj, mert a te kezesed s Kzbejrd. ember, azaz te Atydfia, nem utl. Msod oka, hogy megjelentse, hogy Krisztus mirettnk ltt emberr. Harmad, hogy megjelentse azt, hogy a Krisztus Istentl emberekhez kldetett sfr, embereknek szolgl, embert bkltet Istennel. Soha Kzbejr sem bkltet Isten kztt s emberek kztt nem. ltt volna, ha az ember nem vtkezett volna. (Gal. 3.) Sohasem lehetett volna, mert csak egyfle nem lehet a Kzbejr. Ht mirtnk Kzbejr. Szent goston Doctor, Ambrus s a tbb Doctorok gy szlnak: Ember ltal a hall, ember ltal ltt az let is. De a hall puszta ember ltal, az meg nem leszthet, mert puszta ember. Ez utols dm idvzejthet, megleszthet, mert nem puszta ember, hanem Isten s ember, kiben az Istensgnek teljessge lakik. Idvzejt, leszt s ltet a Krisztusnak teste. Mirt? Az Isten igazsgnak ltet ers termszetirt. Mint meleget a befjttt kemence, mirt? A sznrt, aki benne. Igy szl Krisztus (Ioan 5.), hogy a test a llekrt leszt. Szent Pl is (Rm. 5.) gy szL Cyrillus, Athanasius is gy szlnak.

II. Az rs azt mondja, hogy vr s hall ltal vagyon a bkltets, Krisztus srva s jajgatva knyrgtt z testeslsnek napjaiban.

(Col. 1. 2. Eph. 1. 2. 5. 8.) Hall, vronts, srd, szenveds az Istensgben nem lehet, mert szenvedhetetlen s halhatatlan az Istensg, ht csak embersge szernt kzbejr? Erre gy felelek.

Az rs gy szl, hogy aki Isten brzatja, aki ltal minden lett, az vre s teste ldozatja ltal bkltet s idvzejt. Itt az Istensg a f ok s erad az idvssgben. Az Istensg az rdem, a testet az rs Krisztus Istensgnek cseleked eszkznek mondja. Igy szlnak mind a rgi Doctorok is, hogy a test az Istensg eszkze volt a megvltsgban. Ht az Istensg fkppen oka az idvzejtsnek. St ezzel azt bizonytjuk, hogy a test csak eszkz, semmit magtul nem tehet az idvzejtsben s Kzbejrsban. Az Istensg ereje engesztel meg az Atynak haragjt s az szabadejtott meg fkppen. Azrt noha az Istensg meg nem holt s nem sirt a knyrgsben, de azrt a testnek ert s rdemet adott. A testnek halla, ldozatja s knyrgse az Istensg erejtl volt. Az Istensg trte rdemess a test knyrgst s srst (Ebr. 5. Ioan 17. Rm. 1.) Meghallgattatk, mert Isten fia vala. Dicsts meg azzal a dicssggel, aki nnkem volt nlad, azaz az n Istensgemnek veled val mltsgrt s egyenlsgjrt tedd foganatoss az n knyrgsemet. Noha a vitz a fegyver ltal li meg az ellensget, az lcs fejszvel csinl hzat, de a vitz ereje oka, Isten utn, a gyzsnek, az lcs ereje oka a hznak, nem a fejsze.

Azonkppen a Krisztusban az Istensg f cseleked.

III. A knyrgs, kenetett kirlysg, Papsg, venni Istentl valamit, Istensghez nem illik, mert a Krisztus, egyenl Atyjval Istensge szernt, ht csak embersge knyrg, mert a kr kisebb annl, akitl kr? Igy felelek.

Nzvn a Krisztus Istensge termszetire s az Atyval val egyenl hatalmassgra, nem ksebb semmiben Atyjnl, semmit sem kr, sem vszen Atyjtl, mert annyi vagyon neki is, mint Atyjnak. De nzvn a Krisztus termszetire, mind Istensge s mind embersge szerent, amennyibl a szent Hromsg Krisztus Istensgt vlasztotta, hogy megtestesljn, Pap, Kirly legyen, minket talmazzon s megszabadtson, mirettnk ldozzk s megfzessen, az Istensg jszgit, mint rnak sfra neknk osztogassa. Mirenk szegny emberekre nzve, kik Kzbejr nlkl s mennyei jk nlkl szklkdnk, mondatik venni a Krisztus ajndkokat Atyjtl mi nevnkkel, mi kpnkben amennyiben viseli a mi szemlynket. Mert a Zsoltr knyvben (Psal. 22. 40.) a bnt, hallt vnek mondja, maga mink. Messze az n bneimrt val knyrgsem ,a megszabadej-tstl. Te tudod Uram az n bneimet (sa. 53.) Minden lnoksgunkat re vtte (Rm. 8.) Bnnek s toknak mondatik a Krisztus. Mirt? Atyjnak nem magrt, hanem mirettnk, Mert fzet rte, mint kezes. Igy knyrg nem magnak hanem neknk, mint mi kezesnk. Mint Ioan 10. 17. n rette knyrgk, n rettek ldozom meg magamat (Ebr. 9. 10.sa 40. 61 63.) A Krisztus gazdag vala, rtnk szegnny ln. Amennyibl azrt rtnk Krisztus emberr ltt, amennyibl tiszti szernt mint rabi brzatba ltztt kezes, neknk kenetik, neknk mondatik venni Atyjtl mindent (Psal. 68. Eph. 4.)

Neknk kr Atyjtl, nem magnak.

Felmenvn a magassgba, ajndokt vn eb ?regnek. Ha magnak krne, ksebb volna Atyjnl, de neknk kr, nem magnak.

A Szent Llek is knyrg (Rm. 8. ), de nem ksebb az Atynl ezzel, mert nem magnak, hanem neknk (2 Cor. 5.) Isten kri a hveket a Tanejtk ltal, hogy vele megbkljenek, de azzal Isten meg nem ksebbedik Istensgnek mltsgban, mert ezt tiszti szernt mieli a Tanejtk ltal. Somma: Krisztus nem Istensgnek termszeti szernt vszen s kr magnak, mintha szklkdnjek, hanem Istensge s embersge tiszti szernt mirenk nzve. Kirly, Pap, Kzbejr, knyrg nem Istensgnek termszeti s Atyjval val egyenlsge szernt. Mind a rgi Doctorok goston (Psal. 29. Ioan 17.) Cyrillus, Athanasius, Hieronimus, Chrystostomus s a tbbi igy szlnak.

V. Az Isten bkltet meg, de azrt nem kzbenjr az ATYA, mert Istennel kell az embernek megbklni, Istennek kell knyrgeni. Krisztus Isten egyenl Atyjval, azrt magnak nem knyrghet, magnak bkltetje nem lehet, mert az Isten magban meg sem haragut (Galat. 2.) Ht a Krisztus Istensge szernt nem Kzbejr, hanem az Istensg a knyg embersg meghallgatja s jknak adja, mint szent Jnosnl (cap. 15.) Ha mit krtek, n adom meg. Ht nem kri Istensge szernt, hanem adja, amit embersge szerint neknk krt? Erre gy felelek. Amennyibl llatban, hatalomban egy a Krisztus Atyjval Istensge szernt, gy nem Kzbejr, nem kr, hanem ad, meghallgat Atyjval, gy Krisztus magnak nem esedezik. De amennyibl nem egy Atyjval, tudniillik, nem egy elszr szemlyben s Atyjtl val szletsnek tulajdonsgban. Msodszor a megtesteslsben s a szolgai brzatban val tisztiben, Kzbejrsban, vlasztott testben val Kirlysgban. Amennyire az itlett az Atya eszkz szernt az tletig Krisztusra bzta, mg Isten eszkz ltal uralkodik. az orszgban az tletig. Az tlet utn maga az Isten eszkz nlkl uralkodik, Krisztus Kirlysga nlkl. Igy tisztiben idvzejt, mert fizet tisztiben nem egy az Atyval (Ioan 5.), csak Krisztus vtte fel a testet (Phil. 2.) Ht gy Krisztus, mint-vlasztott Kirly tisztiben knyrg az Atynak, az Atyjval val egy llatjnak is. Igy a testrt nem ksebb, ha knyrg is.

FINIS.


MLIUSZ IGEHIRDETSRL

rt bevezettanulmnyt Dr. Rvsz Imre pspk Mliusz Szent Pl Kolosszbeliekhez rt levele magyarzatja (1561) c. ktethez, amely e knyvsorozat VII. szma. A Krisztus Kzbenjrsrl val Prdikcik ktet ugyanabban az esztendben jelent meg, legfeljebb egy kiss polemikusabb llel. Rvsz Imre pspk megllaptsai, mltatsa, rtkelse, szempontjai jl felhasznlhatk ennek a knyvecsknek olvasi szmra is, ezrt nincs a ktethez semmifle bevezet tanulmny.

A korunkra csupn krt pldnyban maradt munka Nemzeti Mzeum-i pldnyt hasznltam. Az eredeti, 28 lapra terjed szvegen semmi lnyeges vltoztatst nem lettem. Nhny bettrs mlndssze a klnbsg.

Szvgi k-t c-nek rta mindig (Istennec, kzbejrsnac, mondatna), cd helyett mindig c-t Irt (czac, czalrdsg, czeleked, diczicz) , j helyett i-t, vagy y-t (el iu, io, iaigat, iele, ki ielent, meg fit, napis, uy, tulaidonsg). U helyett v-i, rt (Vrnac, vgyan), v helyett u-t (el iu, Euangeliom, foga, kedut, miuel, szenuedett, teu, teuelgs, trtnt, ugye, uitz, aula, ultsg, olt). Az igektt mindig kln rta. (,el hitette, ki jelentett, fel tmaszt, el iv, egybe hozni, meg vltnk). A nvel hasznlata bizonytalan, mssalhangz eltt hol a, hol az ll Y helyett gyakran ll (jog', eh'), ebben azonban nem kvetkezetes (vagy , vagy a debreceni nyomda).

Ezek az eltrsek valsznleg csak rs-, illetleg nyomdatechnikaiak, ezrt btran trtam mindeniket, pgy, mint ahogy' Christus helyett Krisztust, anni helyett annyit, tiztiben helyett tisztiben, Attyval helyett Atyjval, asszony llat helyett asszonyi llat, meg bkllyenek helyett megbkljenek, Istenvel helyett Istennel-t irtam. Viszont meghagytam az zst (Dbrtzn, leszttte, iduzlsnk, lelktk, llkt; teremttt, trte, vtttek, vv) s a szvgi u, helyett hasznlt o, -t (aminem, erej, felesgl, kivl, kzbejrjok, meg testesl, mltsg, mindentt; termszet, mert ezek minden valsznsg szerint fonetikus jelzsek.

A bibliai helyeket jelz rmai szmok helyett arabs szmokat rtam mindentt.

Az albbi szavaknak is csaknem mindenike valamifle fonetikai eltrst mutat, csupn egy pr olyan, amelyet ma mr kevsb ismernk, vagy ms rtelemben hasznlunk, mint a 16. szzadban tettk. Nagy rm az, hogy egy csaknem ngyszz esztends knnyvecskt, ennek a pr sznak kivtelvel, olyan jl megrthetnk s tartalmt, igazsgt boldogan szorthatjuk szivnkhz ma is.

dmtl

ajndokt

akaratja

lcs (cs)

llat (lny, llapot)

amennybl

annybl

rra

ros (rus)

Atynak, Attytl

azon ltal

 

befjttt

beszlletttek

beuelkedett

bezzeg

bzn, bizonsg

bizonittani

bizonyejtatott

bocstat

bdogsg

belkedett

 

csatlan

csatalhatnja

eggyessg

elmozdejtan

elb

elvennje

ennybl pls, pp

ppejt, pit

ersitte

eskttem

esmg (ismt)

esmred

felltznjek

forgdott

frdeje

fzete,

fzet

gylsg

hagynja

haragutt

heba

hel (hely)

helyheztet

hija

htben, httel

Idvzejt, idvssg

igssg, igazit

igazejt

illjen

indejt, indejt

jszg (jsg, erny)

keddig (pedig)

kelletk

kszejt kszerit

kirl

kzbejr

krnyl

klmb

ksebb, ksebbls

lennyi

ltt

mastan

megeggyesit

megegyenesejtse

megersejten

megerssltetett

megszabadejt

megujjetvn

melegejt

melly

mielni, mve

Moyses

nam

talmaz

nje

re (magra)

rabi

rutejta (rutit)

szabadejt

szeml

szllyel val jrs

szernt

szlejt

szklkdnjek

szvk

taht

tanossg, tanejt

testesls

tvelgs, tvelg

tisztejt, tisztetvn

tisztirl

trvn

tudmn tulajdonejt

dvzejt

vagyon (van)

vghetetlenb

vennje (vennje)

visszavonnyas

vlk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!