Msik rende a Krisztus esedezsnek vagyon a megfizetsben. Krisztus megtesteslvn az testnek e vilgon testben jrsnak napjaiban a testben fzete meg az egyszerval ldozattal, srva kiltvn a testben tett knyrgssel. gy oka szernt Krisztus Istensge f bkltet a szent Hromsggal, azutn a test, de fzet eszkz szernt, a test kzbejr. Mert a hall, ldozat s srs csak a test ltal, csak a testben s a testnek termszetitl lehetett, a srva kilt s trdre esve val knyrgsben a fldn. gy szl errl az irs Psal. 22. 69. sa. 53. 62. Ebr. 5. 7. 10. Rm. 8.
Harmad rendi a Krisztus esedezsnek vagyon a megtestesls utn, mostan mennyben. A Krisztus mindkt termszete szernt mostan engesztel s knyrg, de nem testi md szernt trdhajtssal, srssal s sz szernt val krssel, hanem az egy meglett ldozathal, ki az Istensg erejvel lett, annak erejvel s rdemvel. gy szl szent Pl (Rm. 8. Ebr. 7. 9. 10.) Hogy Krisztus meghalvn, feltmadvn, egyszer ldozvn, l Atyjnak jobbjn mindrkk s ott esedezik mirtnk az ldozatja erejnek Isten eltt val bemutatsval. A rgi s mostani jmbor Doctorok is gy szlnak. Balgatagok teht azok, kik azt mondjk, hogy a Krisztus Istensge szernt nem lehet Kzbejr, hogy a knyrgs, trdhajts s meghals hozz nem illik.
TDIK PREDICACI
Micsoda okai s hasznai legyenek a Krisztus Kzbejrsnak?
Indejt oka a teljes szent Hromsg, kznsges vgezs, er s hatalom szernt. Miknt hogy az Istensgnek egy s oszthatatlan llatja vagyon, azonkppen egy hatalma, blcsessge, ereje s akaratja, ;jszga s tancsa vagyon. Valami az Istensg egy llatjhoz illik, egyenl s kznsges, eloszthatatlanul mind a hrom szemlyt illeti. Ennybl azrt els s kznsges oka a vlasztsnak, teremtsnek, idvzejtsnek s bkltetsnek, az egy Istennek teljessge, aki Krisztusban lakozik. Mint (Ioan 1. 5. 6.) szl az rs. Isten vala Krisztusban megengesztelvn maghoz minket. Nzvn azrt az Istensg egy llatjt, hatalmt, erejt, egyarnt illik az Atyhoz, fihoz s szent Llekhez a teremts s idvzejts (Gen. 1. 2. Ioan 14. 15. 16.)
A fzetsnek rrra s az elgttelre nzvn a testben s a vlasztsnak, idvzejtsnek, kzbejrsnak rdeml s fzet okaira, avagy amennyibl a szent Hromsg a fi szemlyben. vgezte el a vlasztst, teremtst s bekltst, gy a Krisztus szemlye, istensge s embersge, engedelme, ldozatja s fzetse oka a bkltetsnek. Mert a szent Hromsg Krisztus szemlyt vlasztotta erre, Istensge szernt, hogy miknt a teremts az Istensge: ltal lett, gy legyen a vlaszts, idvzejts, bkltets azon Jzus Krisztus Istensge ltal. De gy, hogy megtestesljn, szolgai brzatba ltzzk, a testben ldozzk s tegyen fzetst, legyen rra a vltsgnak s bkltetsnek Istensge szernt fkppen s feljebb val vgtelen ervel. Embersge szernt pedig annyira, amennyibl a test az Istensg teljessgvel meglesztetett s megerssltetett. gy szl az rs (Gen. 3. 22. 49. Deut. 18. sa. 9. 11. 32. 51. Hiere. 23. Phi. 2. Rm. 3. 8. Tit. 2. 3. 1 Tim. 2. Ioan 3. 8. Mat. 1. 3. 2 Cor. 5. Col. 1. 2.) 0lvasd meg e helyeket a Krisztus szemlyrl.
Krisztus azrt szemlyre, tisztire, testeslsre, fzetsre, kldsre, a vltsgra val vlasztsra nzve s szent Hromsgra, ki megbkltet minket magval Krisztus ltal mediate,eszkz szernt, Krisztus kzbenjr Isten kztt s mikztnk. De nzvn Krisztusnak szemlyre, tisztire s embersgre immediate, azaz ms eszkz nlkl, az nnn szemlye ltal kzbejr s idvzejt. Mert az Atya Krisztus ltal bkltet meg magval mindent. De Krisztus nem ms ltal, hanem nnn maga szemlye ltal.
A testet nzvn pedig, kit Krisztus fekvn, eszkze a vltsgban s a bkltetsben a test a teljes szent Hromsgnak ad extra, azaz nzvn az Istensg egy llatjt, hatalmt, cselekedetit, ki mind a hrom szemllyel egyarnt kz, amint a szent Pl szl (Col. 2. Eph. 1. 2. Cor. 5.)
De nzvn a Krisztus szemlyre, miknt hogy csak a Krisztus Isteni szemlye vtte fel a testet, nem az Atya, sem a szent Llek szemlye vtte fel a testet, gy proprie, propinque, immediate, aut ad intra, tulajdonkppn csak a Jzus Krisztus Istensgnek eszkze. a test, amennyibl a finak Isteni szemlye engedelmvel, rdemvel megtesteslvn s ldozvn fzet meg a mi vltsgunknak rr, gy a Krisztus Istensge, avagy szemlye eszkze s fegyvere a test, Krisztus Isteni szemlye ersitte meg a testt, Krisztus szemlye kldetk s vlasztatk. Krisztus Isteni szemlye vve fel a szolgai brzatot, Krisztus Istensge az Isteni szemlyben a teljes szent Hromsg erejvel ldoz meg Istennek a testet. A szent Hromsg llatja s ereje ott forgdott az elgttelben az ldozatban. De Krisztus Istensge szemlyvel is ott volt, egyeslvn a testben. Csak Krisztus Isteni szemlye azrt gy rra s oka a vltsgnak. gy szl Krisztus (Ioan 5. 6. 7. 8. 12.), hogy az Isten kldtte s bocstt tet. Az Atya nem itl senkit, hanem az tls s idvzejts tisztit a fira bzta. gy szl szent Pl is (1 Cor. 15. ), hogy az orszglst, Kirlysgot az itletik Krisztus ltal brja az Isten, mert re bztk. Az rs (sa. 9. 12. 43. 49. 59. 62.) gyakran gy szl, hogy az Atya fit bocstta rtnk, fia ltal teremtett, idvzejtett s bkltetett meg magval, mint Rm. 5. 8. 2. Cor. 5. loan 1. Isten vala Krisztusban megengesztelvn e vilgot maghoz. Ltod-e? Isten bkltet. Ki ltal? Az Isten Krisztus ltal, akiben az Atya lakik llat szernt, az Isten lakik Krisztusban llat szernt. Krisztus Istensgvel egy (Ioan 14. 15. Col. 1. 2.) Ht Krisztus Istensge ltal bkltet meg, aki ltal teremtett. gy szl (Ose 2. 13. Soph. 3.) Idvzejtem a Judnak hzt a Jehovban, azaz Krisztus Istensge ltal Hab. 3. sa. 26. 35. Psal. 45. Ugyan gy szl.
Mimdon, bkltetett meg?
gy szl szent Pl (2. Cor. 5. C'ol. 1. 2. Eph. 1. 2.) Azt, aki bnt nem tuda s bnt nem tett vala, bn vev ldozatt teve az Atya, gy szl szent Pl (Rm. 3. 8. Gal. 3. 4.)
Krisztus hagy bkltette meg az Atyval?
Per sanguinem crucis pacificat omnibus, a keresztfn val egyszer val ldozatval a bnt elrontvn, megadvn a vltsg rrt, eleget tevn Isten igazsgnak, a bnt, hallt, rdgt megrontvn, minket megigazejtvn s megujjetvn. gy szl az rs (Rm. 5. 8. Ebr. 9. 10.) Ezt a Krisztus Istensge, avagy szemlye ereje miel a test ltal, a test eszkze volt Krisztusnak mindenben.
Melyik termszetnek volt tbb ereje, rdeme, munkja, vagy rdeml oka a vltsgban s megbkltetsben?
Minthogy a Krisztus Istensge vghetetlen, gy a Krisztus Istensgnek, mint mindenhat, rkkval szemlynek, Istennek, tbb munkja, ereje, rdeme s mltsga volt. A test is az Istensgtl vtt ert, szentsget, letet. Az Istensg teljessgvel munklkodott, szenvedett, holt, fzetett. Minthogy a testet az Isten forml, ad letet neki, az Istensg tmaszt fel, gy a Krisztus szemlye, Istensgnek ereje s fii mltsga ttte rdemess a testnek szenvedst, hallt s ldozatjt. Nagyobb s tbb volt a Krisztus Istensgnek sajt ereje, hogynem mint a test. A test Krisztus Istensge erejvel cselekedett mindeneket, miknt, hogy az l, avagy pperej ember tbbet munklkodik az ppejtsnek minden mvben, hogynem mint a gyarl s ertlen ember. Igy a Krisztus ereje tbb volt, hogynem mint a test.
St azt mondom, miknt a test a llek nlkl semmit sem tehet, nem lhet, senkit sem seglhet, gy a Krisztus teste maga, a szent Hromsg s Krisztus Istensgnek szemlye nlkl, semmit nem tehetett volna, soha minket igazakk, sem Istennel megbkltekk nem tehetett volna. Mint Ioan 6. A test semmit nem, hasznl, a llek, aki megleszt. n l kenyr vagyok. Ht mint llek a testnek ereje, gy a Krisztus Istensg az testnek lete, ereje s megszentelse. Nem hasznl a Krisztus teste, ha ,test szernt foggal rgod, hanem ha llekkel, llek szernt httel eszed.
De ugyanazt is rti, mint a Grg jmbor Doctorok magyarzzk, Cyrillus, Chrisostomus, Athanasius, Theophilactus, Epiphanius etc., hogy ugyan nem lehet a testnek magban letadsra ereje az Istensg nlkl. Bizony ertlen s gymoltalan azoknak idvssgek s bkesgek Istennl, akik csak Krisztus embersgre bztk magokat, mert gyarl s ertlen a test az Istensg nlkl (Luc. 22. Mt. 26. Psal. 22. 69.)
Az Isten, mikor az npt bztatja, ezzel biztatja, hogy az fia megvlt, hatalmas s termszet szernt val Isten (sa. 53. 54. Ose. 1. Hier 23. 34.)
Ht Krisztus az Istensggel egyarnt az szemlyben is kivltkppen munklkodik-? gy vagyon. A szent Hromsggal ab extra az egy llatban egyarnt. Amennyibl hogy klmb az Atytl s szent Llektl szemlyben, tulajdonsgban, a testben val megfzetsben, kzbenjrsban, gy cselekedse is az szemlyben testben, klnb az Atytl s szent Llektl. Ezt nem akarjk a Stankaristk eszek be venni.
Haszna a Krisztus engesztelsnek rk bkesg Istennel, megujuls, Istennel val egyesls.
Somma azrt csak ez ebben ez tanosgban. A szent Hromsg els s kznsgeskppen oka a megvltsgnak, de eszkz szernt, amenynyibl a bkltetsnek fzets ltal kell lenni (a fzets pedig kt termszetet kvn, Istensg s embersg termszetit), gy Krisztus rdeml s fzet oka. A teljes Krisztus a vltsg okra s fzetsre nzve eszkze a kzbenjrsnak. De a fzetsnek mdjra nzvn, minthogy hall, vronts, ldozat, srva val knyrgs ltal kellett meg lenni (Ebr. 5. 9. 10.) gy a Krisztus teste eszkze a bkltetsnek. Igy Krisztus embersge szernt Pap, Kirly, Kzbejr, megvlt. Mert csak a test termszeti ltal lehetett a hall, vronts. De nzvn a vltsgnak s kzbejrsnak okaira, gy a teljes Istensg kznsggel oka a vltsgnak. Igy Krisztus mindkt termszeti szernt Pap, Kirly, s Kzbejr. St f gy a Papsgban Krisztus Istensge, minthogy hatalmas a testnl s nagyobb.
Tovbb az rssal a rgi Dek s Grg Doctorok, Krisztust mondjk test szernt Kirlynak, Papnak, Kzbejrnak, Knyrgnek. Amennyibl a testnek folysa szernt a dispensatioban, avagy a testben val Krisztus sfrsga klnbsget s nem egyarnt valsgot, hanem valami rszbl ksebblst, megalzst, szolgasgot s vltozst jegyez, ki az Istensghez nem illik, gy az ,embersgnek tulajdonejtottk. Mert a krs, Istentl val fvs, knyrgs s azoknak krse, akik nlkl szklkdik, kssebb termszthez illik.
HATODIK PREDICACI
Micsoda erssgekkel kell bzonttan a Krisztus Kzbejrst mindkt termszet szernt?
Mivel bizonettod, hogy KRISZTUS mindkt termszeti szernt val erejvel dvzejt s Kzbejr ?
A Moyses els knyvnek 3. 22. s 49. rszben a KRISZTUST asszonyi llat magvnak hja az rs. Ezt a magot va (Gen. 4.) Jehovnak, termszet szernt val Istennek nevezi. Szent Pl is (Gal. 3. 4. Rm. 9. Tit. 2.) Istennek mondja. Az rs Jkob lajtorjjnak nevezi (Gen. 28.) E lajtorja Krisztus, egyik vge az eget ri, ez Krisztus Istensge, mert Istennel Isten. Msik vge a fldet ri, mert emberekkel ember a Krisztus. Az Izsk ldozatban is kttermszetnek mutattatik a Krisztus, mert az Izsk nem hal meg, hanem az ldozat fjt htn viszi ki, a kos hal meg. Igy a Krisztus Istensge meg nem holt, nem szenvedett, srva sem knyrgtt, magt sem ldozta meg, de azrt az embersget viselte, ennek ert s htalmat adott, hogy meghalhasson, szenvedhessen, az embersg srva val knyrgst, vres ldzatjt KRISZTUS Istensgnek ereje s hatalma trte foganatoss. Mint Luc. 23. Mat. 26. Rm. 1. rva vagyon, a Doctorok is mind gy magyarzzk.
Msik, Exo. 3. 4. Deut. 18. Az Angyal s a Prfta, aki szlt Moysessel, aki a Zsidkat kihozta, aki hadnagy s vezr volt a pusztban, aki ltette s talmazta a Zsid npet JEHOVNA, RNAK, ISTENNEK mondatik. Ez Angyal s e kszikla, akibl ittak a Zsidk, Krisztus Istensge szernt volt. Istensge szerent volt kvet s hadnagy. Ebbl ittanak, mert mg az embersg nem volt (1 Cor. 10. Act. 7. S.) gy szl Tertullianus, Cyprianus, goston, Ambrus, Cyrillus, Chrisostomus, Theophilactus, Hieronimus, Gal. 3. 1 Timoth. 2. - Bizony teht Krisztus Kzbejr volt s most is az Istensge mltsgnak az egy ldozatban val erejvel.
Harmad, (2 Reg. 7. 1 Paral. 17.) azt mondja az R Dvidnak: A Jehova, azaz az n fiam, ki termszet szernt val Isten, az csinl nkem hzat, azaz az pejti fel az Anyaszentegyhzat, az idvzejti az npt. Ht Krisztus Istensge szernt is bkltet, mert rkkval hzat Istennek vghetetlen s csak rkkval szemmel csinlhat. A Krisztus Istensge szernt vghetetlen, rkk volt s leszen, ht Istensge szernt is idvzejt (Ebr. 1. 8. 9.)
Negyed, az rs Krisztust Isten rk orszgnak rk Kirlynak s Papjnak mondja. Krisztus rk Kirly, Dvid Ura, fkppen Istensge szernt (Psal. 110. Ebr. 7. 10. Mat. 22. Luc. 1. Dn. 9. 12. Psal. 44.) Bzon Krisztus, Istensge szernt, nagyobb ervel Pap, Kirly s Kzbejr.
td, Szent Jb (cap. 19.) azt mondja sztetse eltt egy nhny szz esztendvel, hogy az idvezejtje, azaz Kzbejrja l, azt mondja, hogy azt szemeivel megltja, Krisztus Istensge szernt lt akkor, nem embersgben, mert mg az embersg akkor nem volt. Ht Istensge szernt is idvzejt s Kzbejr.
Hatodik, Dvid (Psal. 2. 24. 110.) a Kirly, kinek az rksg adatott, Istenek, seregek Urnak mondja, rk Istennek, Kirlnak nevezi. Bezzeg, ht Istensgben is esedez Krisztus, noha mi kpnkben s rettnk az testre val nzve, akibe okait, mdjt elvgezte a knyrgsnek (Ebr. 5. Ioan. 17.)
Hetedik, (Psal. 40. 50. Ebr. 10.) Krisztus idvzejt Istennek hvattatik. Azt mondja, hogy neki az Atya testet formlt, tet bn vev ldozatt trte, az knyrgst meghallgatta, maga mg a test nem volt szlets eltt. Ht Krisztus, mint Isten, mi kpnkben a testben val ldozat rdemvel knyrgtt s Kzbejr volt, most is az.
Nyolcadik, (Psal. 68. 69. 82. 98. 89.) Dvid ezt mondja, hogy aki Istentl neknk ajndkot vtt, a fogsgot fogva vitte, aki igazsgot s itletet cselekedik, termszet szernt Isten, seregeknek Ura. Ez (Eph. 4.) a Krisztus. Ht Krisztus Istensgben is mi nevnkkel vtte a jkat s adja azokat neknk, mint sfr s rtnk esedezik.
Kilenced, (Pro. 8. Sap. 18.) azt mondja az rs, hogy az Istennek hatalmas beszde s szl Isten fia e fldre jtt, e fldrl az eget ri, Isten s ember. Ht mindkt termszetiben Kzbejr.
Tizedik, sa. 2. 4. Psal. 85. azt mondja, hogy a fldnek gymlcse, aki Jehova, az mossa el a bnt, az gbl jtt igazsg. Ezek Krisztus Istensghez s embersghez illenek. Ht mindkt termszetiben idvzejt.
Tizennegyedik, sa. 9. 11. 12. 16. 25. 26. 43. 49. 54. azt mondja, hogy aki Jehova Isten, seregeknek Istene s Ura, az a mi idvzejtnk, jegyesnk s megvltnk. Az j el, aki Isten s az idvzejt Krisztus Istensgben jtt el, azaz Krisztus Istensge testeslt meg, az vtte fel a szolgai brzatot Phi. 2. Rm. 8. Gal. 4. Ioan 1. Istensge szernt Jehova, seregeknek Ura. gy ht Krisztus idvzejt s Kzbejr (sa 32. 35)
Tizenkettdik, lere. 23. 33. sa. 40. Ezech. 34. Dn. 9. A Dvid magva, aki igazejt, Jehovnak, azaz termszet szernt val Istennek mondatik. Ht Krisztus Istensge szernt is Kzbejr.
Tizenharmadik, ler. 31. Trenor. 4. Krisztust Jehovnak hja s azt mondja, hogy az Isten Krisztus fogattatott meg a mi bneinkben, Krisztus holt meg bneinkrt (sa. 43. 53. Rm. 4.) Ht Krisztus Istensge szernt fzetett a testben a mi bneinkrt s gy Kzbejr.
Tizennegyedik, Baruc. 3. Ezech. 33. Krisztus Istensge s embersge szernt mondja, hogy legelteti az juhait. Ht mindkt termszetiben Kzbejr.
Tizentdik, Ose 1. 2. azt mondja az Atya: Idvzejtem Judnak npeit a Jehovban, az termszet szernt val Istenekben. Ht Krisztus mindkt termszetiben idvzejt.
Tizenhatodik, Ose 33. Abdiae 1. a szabadejt Krisztus Jehovnak, Istennek s rnak mondatik. Ht mindkt termszetiben Kzbejr s idvzejt a Krisztus.
Tizenhetedik, Abac. 3. Sopho, 3. Agg. 2. Zach, 2. 6. 8. 9. 13. azt mondja, hogy az Isten Krisztus a mi idvssgnkre a Jehova, aki mikztnk s Kzbejr Kirlyunk, az vtte el rlunk krhozatunkat, az idvzejt minket, aki velnk lakoz Isten (Ioan 1. Mat. 1.) Ht a Krisztus Istensge szernt is idvzejt s Kzbejr. Mert e nevek Jehova, Isten, Krisztus Istensghez illenek termszet szernt.
Tizennyolcadik, loan 1. Col. 1. 2. 2 Cor. 5. Eph. 1. Ebr. 1. azt mondja, hogy aki Istennek brzatja llat szernt s ki az Atyval egyenl, azltal bkltetett meg Isten, azon ltal idvzejtett is.
Krisztus Istensge ltal lett minden, mind teremts, ltets, idvzejts, csodattel, halottaknak feltmasztsa. Krisztus Istensgben lakik az Isten llat szernt. Ht a Krisztus Istensge szernt bkltet s idvzejt.
Tizenkilencedik. Az rs teremtsnek, bnbl s hallbl val feltmasztsnak mondja az is-vzejtst s szabadejtst (sa. 65. 66. Rm. 6. 8.) A teremts s testnek feltmasztsa s a lleknek is az hallbl, azaz a bnbl s hittlensgbl Krisztus Istensge ltal lehet (Rm. 2. Cor. 13. Ioan 5. 10. ) Ht miknt, hogy a test nem teremthetett, azonkppen Krisztus is embrsge szernt nem teremthetett, a hallbl sem tmaszthatott fel, hanem Istensge szernt, amit az embersg cselekedik a feltmasztsban, azt is az Istensgtl vtte. Ht idvzejt s bkltet a Krisztus, embersg szernt nem lehet az Istensg nlkl.
Huszadik, mind a rgi Doctorok Orrigenes Ireneus, Cyprianus, Tertullianus, Augoston.Hieronimus, Szent Ambrus, Chrysostomus, Hilarius, Vigilius, Epiphanus, Cyrillus, Athanasius s a tbbi Krisztus Istensgt innt bizonyejtjk meg, hogy Mdiator, azaz Kzbejr. Ha Krisztus Isten nem volna s ember, medius s mdiator, vagy kzbejr, ki az embert Istenhez csatolhatnja, nem lehetne. Ht Krisztus Istensge szernt is Kzbejr, mert anlkl ugyan nem lehet. Ha Jkob lajtorjja a Krisztus s ltala kell fel mennnk az gbe, ht szksg, hogy Krisztus Isten s ember legyen.
Somma szernt: Mint a fzets, kit a Kzbejrnak kell fzetni, vghetetlen s ktfle termszetet, Istent s embert kell egyessgbe hozni, a Testamentom, a Papsg s a Krisztus orszga rkkval. Ugyanazonkppen a Kzbejrnak rkkvalnak kell lenni. Nem lehetne pedig rkkval, ha puszta ember volna. Ht Istennek s embernek kell lenni.
HETEDIK PREDICACI
Mimdon kell ellenzeni s megfejteni azoknak rtelmt, kik a Krisztust csak embersge szernt mondjk Kzbejrnak.
I.De azt mondand: Na az rs, az idvzejtt, Kzbejrt asszonyillat magvnak, embernek mondja (Gen. 3. 22. Rm. 5. 1 Tim. 2.)
Ht csak embersg szernt Kzbejr? Erre gy
felelek.
A Krisztus ember s asszonyillat magva, de nem puszta ember, hanem ISTEN s ember. Igy szl szent Pl (Gal. 3. 1 Tim. 2. Rm. 5. ), az ember Krisztust ISTENnek s embernek mondja. Nem azrt mondja embernek a Kzbejrt, idvzejtt, hogy csak embersge szernt volna Kzbejr, mert az nem lehetne. Ht mirt? Az embereknek biztatsrt, hogy tgedet embert bztasson, hogy ne flj, mert a te kezesed s Kzbejrd. ember, azaz te Atydfia, nem utl. Msod oka, hogy megjelentse, hogy Krisztus mirettnk ltt emberr. Harmad, hogy megjelentse azt, hogy a Krisztus Istentl emberekhez kldetett sfr, embereknek szolgl, embert bkltet Istennel. Soha Kzbejr sem bkltet Isten kztt s emberek kztt nem. ltt volna, ha az ember nem vtkezett volna. (Gal. 3.) Sohasem lehetett volna, mert csak egyfle nem lehet a Kzbejr. Ht mirtnk Kzbejr. Szent goston Doctor, Ambrus s a tbb Doctorok gy szlnak: Ember ltal a hall, ember ltal ltt az let is. De a hall puszta ember ltal, az meg nem leszthet, mert puszta ember. Ez utols dm idvzejthet, megleszthet, mert nem puszta ember, hanem Isten s ember, kiben az Istensgnek teljessge lakik. Idvzejt, leszt s ltet a Krisztusnak teste. Mirt? Az Isten igazsgnak ltet ers termszetirt. Mint meleget a befjttt kemence, mirt? A sznrt, aki benne. Igy szl Krisztus (Ioan 5.), hogy a test a llekrt leszt. Szent Pl is (Rm. 5.) gy szL Cyrillus, Athanasius is gy szlnak.
II. Az rs azt mondja, hogy vr s hall ltal vagyon a bkltets, Krisztus srva s jajgatva knyrgtt z testeslsnek napjaiban.
(Col. 1. 2. Eph. 1. 2. 5. 8.) Hall, vronts, srd, szenveds az Istensgben nem lehet, mert szenvedhetetlen s halhatatlan az Istensg, ht csak embersge szernt kzbejr? Erre gy felelek.
Az rs gy szl, hogy aki Isten brzatja, aki ltal minden lett, az vre s teste ldozatja ltal bkltet s idvzejt. Itt az Istensg a f ok s erad az idvssgben. Az Istensg az rdem, a testet az rs Krisztus Istensgnek cseleked eszkznek mondja. Igy szlnak mind a rgi Doctorok is, hogy a test az Istensg eszkze volt a megvltsgban. Ht az Istensg fkppen oka az idvzejtsnek. St ezzel azt bizonytjuk, hogy a test csak eszkz, semmit magtul nem tehet az idvzejtsben s Kzbejrsban. Az Istensg ereje engesztel meg az Atynak haragjt s az szabadejtott meg fkppen. Azrt noha az Istensg meg nem holt s nem sirt a knyrgsben, de azrt a testnek ert s rdemet adott. A testnek halla, ldozatja s knyrgse az Istensg erejtl volt. Az Istensg trte rdemess a test knyrgst s srst (Ebr. 5. Ioan 17. Rm. 1.) Meghallgattatk, mert Isten fia vala. Dicsts meg azzal a dicssggel, aki nnkem volt nlad, azaz az n Istensgemnek veled val mltsgrt s egyenlsgjrt tedd foganatoss az n knyrgsemet. Noha a vitz a fegyver ltal li meg az ellensget, az lcs fejszvel csinl hzat, de a vitz ereje oka, Isten utn, a gyzsnek, az lcs ereje oka a hznak, nem a fejsze.
Azonkppen a Krisztusban az Istensg f cseleked.
III. A knyrgs, kenetett kirlysg, Papsg, venni Istentl valamit, Istensghez nem illik, mert a Krisztus, egyenl Atyjval Istensge szernt, ht csak embersge knyrg, mert a kr kisebb annl, akitl kr? Igy felelek.
Nzvn a Krisztus Istensge termszetire s az Atyval val egyenl hatalmassgra, nem ksebb semmiben Atyjnl, semmit sem kr, sem vszen Atyjtl, mert annyi vagyon neki is, mint Atyjnak. De nzvn a Krisztus termszetire, mind Istensge s mind embersge szerent, amennyibl a szent Hromsg Krisztus Istensgt vlasztotta, hogy megtestesljn, Pap, Kirly legyen, minket talmazzon s megszabadtson, mirettnk ldozzk s megfzessen, az Istensg jszgit, mint rnak sfra neknk osztogassa. Mirenk szegny emberekre nzve, kik Kzbejr nlkl s mennyei jk nlkl szklkdnk, mondatik venni a Krisztus ajndkokat Atyjtl mi nevnkkel, mi kpnkben amennyiben viseli a mi szemlynket. Mert a Zsoltr knyvben (Psal. 22. 40.) a bnt, hallt vnek mondja, maga mink. Messze az n bneimrt val knyrgsem ,a megszabadej-tstl. Te tudod Uram az n bneimet (sa. 53.) Minden lnoksgunkat re vtte (Rm. 8.) Bnnek s toknak mondatik a Krisztus. Mirt? Atyjnak nem magrt, hanem mirettnk, Mert fzet rte, mint kezes. Igy knyrg nem magnak hanem neknk, mint mi kezesnk. Mint Ioan 10. 17. n rette knyrgk, n rettek ldozom meg magamat (Ebr. 9. 10.sa 40. 61 63.) A Krisztus gazdag vala, rtnk szegnny ln. Amennyibl azrt rtnk Krisztus emberr ltt, amennyibl tiszti szernt mint rabi brzatba ltztt kezes, neknk kenetik, neknk mondatik venni Atyjtl mindent (Psal. 68. Eph. 4.)
Neknk kr Atyjtl, nem magnak.
Felmenvn a magassgba, ajndokt vn eb ?regnek. Ha magnak krne, ksebb volna Atyjnl, de neknk kr, nem magnak.
A Szent Llek is knyrg (Rm. 8. ), de nem ksebb az Atynl ezzel, mert nem magnak, hanem neknk (2 Cor. 5.) Isten kri a hveket a Tanejtk ltal, hogy vele megbkljenek, de azzal Isten meg nem ksebbedik Istensgnek mltsgban, mert ezt tiszti szernt mieli a Tanejtk ltal. Somma: Krisztus nem Istensgnek termszeti szernt vszen s kr magnak, mintha szklkdnjek, hanem Istensge s embersge tiszti szernt mirenk nzve. Kirly, Pap, Kzbejr, knyrg nem Istensgnek termszeti s Atyjval val egyenlsge szernt. Mind a rgi Doctorok goston (Psal. 29. Ioan 17.) Cyrillus, Athanasius, Hieronimus, Chrystostomus s a tbbi igy szlnak.
V. Az Isten bkltet meg, de azrt nem kzbenjr az ATYA, mert Istennel kell az embernek megbklni, Istennek kell knyrgeni. Krisztus Isten egyenl Atyjval, azrt magnak nem knyrghet, magnak bkltetje nem lehet, mert az Isten magban meg sem haragut (Galat. 2.) Ht a Krisztus Istensge szernt nem Kzbejr, hanem az Istensg a knyg embersg meghallgatja s jknak adja, mint szent Jnosnl (cap. 15.) Ha mit krtek, n adom meg. Ht nem kri Istensge szernt, hanem adja, amit embersge szerint neknk krt? Erre gy felelek. Amennyibl llatban, hatalomban egy a Krisztus Atyjval Istensge szernt, gy nem Kzbejr, nem kr, hanem ad, meghallgat Atyjval, gy Krisztus magnak nem esedezik. De amennyibl nem egy Atyjval, tudniillik, nem egy elszr szemlyben s Atyjtl val szletsnek tulajdonsgban. Msodszor a megtesteslsben s a szolgai brzatban val tisztiben, Kzbejrsban, vlasztott testben val Kirlysgban. Amennyire az itlett az Atya eszkz szernt az tletig Krisztusra bzta, mg Isten eszkz ltal uralkodik. az orszgban az tletig. Az tlet utn maga az Isten eszkz nlkl uralkodik, Krisztus Kirlysga nlkl. Igy tisztiben idvzejt, mert fizet tisztiben nem egy az Atyval (Ioan 5.), csak Krisztus vtte fel a testet (Phil. 2.) Ht gy Krisztus, mint-vlasztott Kirly tisztiben knyrg az Atynak, az Atyjval val egy llatjnak is. Igy a testrt nem ksebb, ha knyrg is.
FINIS.
MLIUSZ IGEHIRDETSRL
rt bevezettanulmnyt Dr. Rvsz Imre pspk Mliusz Szent Pl Kolosszbeliekhez rt levele magyarzatja (1561) c. ktethez, amely e knyvsorozat VII. szma. A Krisztus Kzbenjrsrl val Prdikcik ktet ugyanabban az esztendben jelent meg, legfeljebb egy kiss polemikusabb llel. Rvsz Imre pspk megllaptsai, mltatsa, rtkelse, szempontjai jl felhasznlhatk ennek a knyvecsknek olvasi szmra is, ezrt nincs a ktethez semmifle bevezet tanulmny.
A korunkra csupn krt pldnyban maradt munka Nemzeti Mzeum-i pldnyt hasznltam. Az eredeti, 28 lapra terjed szvegen semmi lnyeges vltoztatst nem lettem. Nhny bettrs mlndssze a klnbsg.
Szvgi k-t c-nek rta mindig (Istennec, kzbejrsnac, mondatna), cd helyett mindig c-t Irt (czac, czalrdsg, czeleked, diczicz) , j helyett i-t, vagy y-t (el iu, io, iaigat, iele, ki ielent, meg fit, napis, uy, tulaidonsg). U helyett v-i, rt (Vrnac, vgyan), v helyett u-t (el iu, Euangeliom, foga, kedut, miuel, szenuedett, teu, teuelgs, trtnt, ugye, uitz, aula, ultsg, olt). Az igektt mindig kln rta. (,el hitette, ki jelentett, fel tmaszt, el iv, egybe hozni, meg vltnk). A nvel hasznlata bizonytalan, mssalhangz eltt hol a, hol az ll Y helyett gyakran ll (jog', eh'), ebben azonban nem kvetkezetes (vagy , vagy a debreceni nyomda).
Ezek az eltrsek valsznleg csak rs-, illetleg nyomdatechnikaiak, ezrt btran trtam mindeniket, pgy, mint ahogy' Christus helyett Krisztust, anni helyett annyit, tiztiben helyett tisztiben, Attyval helyett Atyjval, asszony llat helyett asszonyi llat, meg bkllyenek helyett megbkljenek, Istenvel helyett Istennel-t irtam. Viszont meghagytam az zst (Dbrtzn, leszttte, iduzlsnk, lelktk, llkt; teremttt, trte, vtttek, vv) s a szvgi u, helyett hasznlt o, -t (aminem, erej, felesgl, kivl, kzbejrjok, meg testesl, mltsg, mindentt; termszet, mert ezek minden valsznsg szerint fonetikus jelzsek.
A bibliai helyeket jelz rmai szmok helyett arabs szmokat rtam mindentt.
Az albbi szavaknak is csaknem mindenike valamifle fonetikai eltrst mutat, csupn egy pr olyan, amelyet ma mr kevsb ismernk, vagy ms rtelemben hasznlunk, mint a 16. szzadban tettk. Nagy rm az, hogy egy csaknem ngyszz esztends knnyvecskt, ennek a pr sznak kivtelvel, olyan jl megrthetnk s tartalmt, igazsgt boldogan szorthatjuk szivnkhz ma is.
dmtl
ajndokt
akaratja
lcs (cs)
llat (lny, llapot)
amennybl
annybl
rra
ros (rus)
Atynak, Attytl
azon ltal
befjttt
beszlletttek
beuelkedett
bezzeg
bzn, bizonsg
bizonittani
bizonyejtatott
bocstat
bdogsg
belkedett
csatlan
csatalhatnja
eggyessg
elmozdejtan
elb
elvennje
ennybl pls, pp
ppejt, pit
ersitte
eskttem
esmg (ismt)
esmred
felltznjek
forgdott
frdeje
fzete,
fzet
gylsg
hagynja
haragutt
heba
hel (hely)
helyheztet
hija
htben, httel
Idvzejt, idvssg
igssg, igazit
igazejt
illjen
indejt, indejt
jszg (jsg, erny)
keddig (pedig)
kelletk
kszejt kszerit
kirl
kzbejr
krnyl
klmb
ksebb, ksebbls
lennyi
ltt
mastan
megeggyesit
megegyenesejtse
megersejten
megerssltetett
megszabadejt
megujjetvn
melegejt
melly
mielni, mve
Moyses
nam
talmaz
nje
re (magra)
rabi
rutejta (rutit)
szabadejt
szeml
szllyel val jrs
szernt
szlejt
szklkdnjek
szvk
taht
tanossg, tanejt
testesls
tvelgs, tvelg
tisztejt, tisztetvn
tisztirl
trvn
tudmn tulajdonejt
dvzejt
vagyon (van)
vghetetlenb
vennje (vennje)
visszavonnyas
vlk