Dr BUCSAY MIHLY
Rmai katolikus reunis trekvsek az 1817 utni vekben
Confessio 1988/3 67-73
A francia forradalom utni vtizedekben a fldrsz politikai trkpe jcskn megvltozott, de a francia fegyverekkel szellemi hatsok is eljutottak Eurpban a szlesebb rtegekhez, mg pedig termszetesen a felvilgosods, a materialista kritika eszmi, a halads gondolatnak szembelltsa a vallsi tekintlyekkel.
Haznkat is elleptk a materialista szellem megnyilatkozsok, miutn mr II. Jzsef uralkodsa alatt is sokan megismerkedtek velk. Grf Batthynyi Alajos (1750-1818), aki mr jezsuita pap is volt 1767-1769-ig, de aztn katonai uniformissal cserlte fel a reverendt, felvetette frendi trsai kztt, hogy a klastromokat t kellene alaktan nyilvnos hzakk, mert ebben az esetben legalbb egszsgi szempontbl lenne valami hasznuk. (Domanovszky: Magyar Mveldstrtnet, IV. 436.)
Napleont a rendi vilg llamai legyztk. 1815 szeptemberben az orosz cr, az osztrk csszr s a porosz kirly megktttk a Szent Szvetsget. Ebben kemnyen fogadkoztak, hogy a jvben igazi keresztyn uralkodk mdjra fogjk vni npeik bkjt s boldogulst. A nagy fogadkozsok ellenre a Szent Szvetsg mint az emltett llamokat tfog titkos rendri szervezet valsult meg. Metternich osztrk kancellr igyekezett a francia forradalom eszminek az rmagjt is kiirtani, a polgri szabadsgtrekvseket s a nemzeti fggetlensgi mozgalmakat.
A francia forradalom kisiklsai s a napleoni hbork sorn alaposan megviselt eurpai kzgondolkods egyszerre nagyot vltozott s nyugalomignyesnek mutatkozott. Bekvetkezett, mint nem tl hossz pihen a romantika idszaka. A romantika nem az rtelmet tartotta tbb az ember legrtkesebb kpessgnek, hanem jra az rzelmeket s a kpzeletet. A haladsba vetett hit helyett a mltbl rklt intzmnyek mlysges blcsessgt fedezte fel. Igen nagy hatst gyakorolt F. R.-Chateaubriand (1768 -1848) „Le genie du Christianisme" cm 1802-ben megjelent mve. A franciknl Lamartine, az angoloknl Walter Scott voltak a romantika legismertebb kpviseli. Chateaubriand emltett mvnek egy rsze, az „Atala" Pozsonyban is megjelent 1803-ban magyar nyelven.
A rmai egyhz, ln a ppval elismersre mlt btorsggal llt helyt Napleonnak azzal a trekvsvel szemben, hogy a ppasgot is politikja engedelmes eszkzv tegye. Klnleges magyar esemny is kapcsoldik ide. Amikor Napleon VII. Piust 1812-ben fogsgba hurcolta, egy reformtus lelksz, Deki Gedeon jelentetett meg „Tisztelet oltra" cmen egy knyvet a ppa magasztalsra. Amikor t egyhznak egyik tagja emiatt megrtta, egy protestns vilgi patrnus, Pli Nagy Andrs sietett vdelmre „A Tisztelet oltrnak apolgija" cm, 1815-ben kiadott rsval.
St beszmolhatunk egy olyan kevss ismert tnyrl is, ami sokat megvilgt a romantika hangulatrl. Grf Szchenyi Istvn atyja, Ferenc, Nemzeti Knyvtrunk alaptja, egy korbbi szabadkmves, Bcsben rmai katolikus vallsi megjhodsnak lett a vezralakja. r is Klemens Hofbauer hatott, aki, egyszer katolikus pap, Bcsben ltala megtrtett konvertitkbl rendkvl magas szellemisg krt gyjttt ssze. Kzjk tartozott nejvel egytt Friedrich Schlegel vagy a szintn konvertita Z. Werner, a bcsi kongresszus hres egyhzi sznoka. Ennek a krnek volt grf Szchnyi Ferenc az egyik legldozatkszebb s legtekintlyesebb tagja annyira, hogy a bcsi rendrsg az egsz trsasgot mint Szchnyi-klubot emlegette. A grf ldozatkszen tmogatta a magyarorszgi katolikusokat is. Kldi bibliafordtsnak mg fellelhet 400 pldnyt sszevsroltatta s sztosztatta. Foglalkozott egy j bibliafordts gondolatval is, de az nem valsult meg, ellenben sok, a vallsossgot pt katolikus knyvet fordttatott magyarra s osztatta szt Jordnszky Elek kanonok s barti kapcsolatban ll magyarorszgi pspkk tjn. (Gillemot Katalin: Grf Szchnyi Ferenc s bcsi kre. Bp., 1933. 53, 55.)
Az emltett bcsi kr Szchnyi bcsi palotjban szerdn s pnteken tartotta sszejvetelt, a magyarorszgi posta rkezsnek idpontjban, hogy azonnal rtesljenek a korbbi megtett lpsek hatsrl s megbeszljk a tovbbi teendket. Hermann Egyed egyhztrtnetbl azt is megtudjuk, hogy ez a bcsi kr a reformci 300 ves jubileumn nem polmikusn foglalt llst, mint Bcsben s mshol annyi katolikus tette, hanem ima- s engesztelnapot tartott. (Hermann Egyed: A katolikus egyhz trtnete Magyarorszgon 1914-ig. Kiadta Adrinyi Gbor. Mnchen 1973. 418.)
A reformci hromszzados jubileuma alkalmbl nmet katolikus krkben dvatos jelszv lett, hogy a protestnsok ezt a jubileumot akkor lnk meg a legmltbban, ha visszatrnnek a katolikus egyhzba. A vallsi jraegyeslsnek, a reuninak a gondolatt a nmet nyelv irodalomban, csakhamar a magyarban is knyvek s jsgcikkek garmadja propaglta. Ezek ismertetsre helyhiny miatt nem tudunk kitrni, de legalbb arrl a kt knyvrl meg kell emlkeznnk, amelyeket nemcsak a nmetl tudk olvastak haznkban, de magyarra is lefordtottk, kiadtk s terjesztettk azokat.
Az elsnek szerzje August Hille, egy 1810 hsvtjn papp szentelt ambicizus, fiatal, szszorszgi kpln, akinek ltalunk trgyaland mve eltt mr hrom ms hitbuzgalmi munkja jelent meg nyomtatsban. Hille mvnek csak a magyar fordtsban kapott cmt jelezzk: „Fennmaradjon-e mg tovbb is a kzfal, amely a katolikusoktl a protestnsokat elvlasztja?" A nmet kiadsok, mert tbb ilyen volt, a szsz kirly apostoli vikriusnak s gyntatatyjnak tmogatsval, a magyar kiadsok pedig Jordnszky Elek esztergomi kanonoknak, tovbb az esztergomi prms vikriusnak tmogatsval jelentek meg. A knyv a reformci 300 ves vforduljn rendezett impozns nmetorszgi nnepsgek brlatbl indult ki, s mr els mondatban kifejezte f gondolatt: „Ez a jeles nnepls sokkal inkbb a katolikus anyaszentegyhz irnt val gyllsgnek, mint a Krisztus Evangyeliumnak fenntartsra clozik." Hille elbb sommsan eladja rvelsnek f pontjait, hogy aztn csaknem 400 oldalon t rszletesen is kifejtse azokat. Szmunkra elg, ha ezt a nhny pontot megismerjk:
-
A reformci nem mlt trgy arra, hogy jubileumt nnepsggel megljk, mert cljt egszen eltvesztette, Krisztus tantst a protestnsoknl megrontotta, mikzben ezt a tantst a katolikus egyhz annl fnyesebben fenntartotta.
-
Az jraegyesls szksges, mert nemcsak Krisztus vilgos parancsa kvnja, hanem a polgri trsasg kzjava s boldogsga is.
-
Az egyesls lehetsges, mert a katolikus egyhz hajland arra, hogy a fenytkhez tartoz trgyakban engedjen, de a dogmkban nem engedhet. Ezekben a protestnsoknak kell engednik, s kzeltenik. Tennik kell ezt annl is inkbb, mert „a protestns liturgia sovny, asszu, zetlen s sikertelen".
-
Az egyeslsre serkent okok kzl Hille legmerszebb lltsa az, hogy a katolikusoknl „lltattak fel a legidvessgesebb s legszmosabb intzetek"
Hacsak a kolostorokat nem szmtjuk, az igazsg az, hogy a XVIII. szzadban is inkbb a protestnsok gyaraptottk iskolikkal, knyvkiadsukkal, tudomnyos letkkel a kzs kultrt, Hille persze nem tudhatta, hogy Ppn jra fellltottk a mr a XVI. szzadban mkd, az ellenreformci miatt elldztt fiskolt. Haznkban olyan protestns tudsok szereztek fnyes nevet a tudomnyban, mint a ppai fiskola helyrelltja, Mndi Mrton Istvn, azutn Tth Ferenc, Budai zsais, Kteles Smuel, Kiss Jnos stb. Grf Teleki Lszl a Biblit Utrechtben 8000 pldnyban kinyomatta a reformtusoknak, az evanglikusok pedig a Torkos fle Biblit nyomattk ki jra. Mindkt protestns egyhzban a hvek j iskolai alaptvnyokkal, vagy a rgiek gyaraptsval nnepeltk meg a reformci jubileumt.
Hille knyvnek magyarra fordtsval, majd Hohenegger Lrinc kroisbachi plbnos egy hasonl szellem knyvnek nmetl s magyarul val megjelentetsvel („Beleuchtung etc." Esztergom 1825) nagyon elszaporodtak azok a kisebb s nagyobb hazai katolikus megnyilatkozsok, amelyek Hille s Hohenegger ltsmdjt propagltk. Ezeknek a kiadvnyoknak a listjt felsorolja Zoltvnyi L. Irn pannonhalmi bencs tanr „Guzmics Izidor letrajza" cm mvben, Budapest 1884. 99-109. lap.
Hohenegger Lrinc emltett munkjban arra a veszlyre is figyelmeztette a magyar protestnsokat, hogy modern teolgijuk miatt mr eltrtek mind az gostai Hitvallstl, mind a II. Helvt Hitvallstl, teht meg lehetne vonni tlk az ezeknek a hitvallsoknak orszgos trvnyekben biztostott kzjogi vdelmet. (Idzett m 253. lap.)
A most vzolt helyzetben szksgess vlt, hogy a magyar protestnsok valamelyik vezet embere llst foglaljon a felvetett krdsben, hogy vajon a protestnsok tnyleg akkor nnepelnk-e a legmltbban a reformci 300 ves jubileumt, ha visszatrnnek a rmai egyhz kebelbe? A feladatot a dunamellki egyhzkerlet pspke, Bthory Gbor vllalta magra. Prdikcikat tartott a tmrl, s ezeket, br nvtelenl, nyomtatsban is megjelentette. A prdikcik gyorsan, tbb kiadsban is elfogytak. Bthory pspk ugyan ers rendreutastst kapott Bcsbl, de a reuni krdsben megvolt az a vlaszads, amellyel a protestnsok tlnyom rsze egyetrtett. Bthory prdikciinak mr a cme is magba foglalja az llsfoglalst. Az els kett cme ez: „Lehet-, van- egyedl idvezt eklesia? Ha lehet s van, hol van? Melyik az?" A msik kt beszd szintn Trattnernl jelent meg 1822-ben. Cmk: „Az Evangliumi Keresztyn Tolerantzia. Kt prdiktziokban eladva, a melyek kzl az elsben az mutattatik meg, hogy a keresztyneknek a Valls dolgban egy rtelemre val jutsok lehetetlen, a msodikban, hogy a vallsok kzt lv klnbsgek ellent nem llvn, a Hazafijak nyugodalmasan, tsendesen s boldogul lhetnek egytt".
Zoltvnyi szerint Bthory Gbort fleg Klobusitzky Pter elbb szatmri pspk, majd kalocsai rsek olyan ltvnyosnak sznt eljrsa ksztette fellpsre, hogy Klobustzky egyszerre 400 reformtust trtett t, kztk a bihari r-Adony ntlen prdiktort, Gal Mihlyt, aki aztn ksbb mint az rsek szerpapja mkdtt (Zoltvnyi: Idzett m 65).Bthory prdikcii nemcsak a bcsi kormny figyelmt keltettk fel, hanem a hazai katolikus egyhzi rk tbort is. Zoltvnyi mg az 1822. vbl ngy ilyen megjelent vitairat adatait kzli. Kzlk az els berte msfl v terjedelemmel, de a msik hrom rs mindegyike mr csaknem 100 lapos.
Mg kt olyan reformtus egyhzi irrl s knyvrl kell megemlkeznnk, amelyek lnyegben Bthoryval egyetrtve, de nmileg eltr kvetkeztetsekkel fejtettk ki gondolataikat a reuni szksgessgrl, vagy lehetsgrl. Az egyik Szikszai Benjmin maki reformtus lelkipsztornak „A rmai katolikus s protestns keresztynek kztt fennll uni" cm alapos munkja (Szeged, 1824). Szikszai azt igyekszik bizonytani, hogy az unit mr csak azrt sem kell megrendezni, mert az mr fennll. A knyv egy katolikus s egy protestns kztti beszlgets alakjban van megrva, s azt igyekszik kimutatni, hogy nem csak a keresztyn nevezet azonos mindkt egyhz kztt, de mindkett megengedi a vegyeshzassgot, szerint knyvnek tekinti a Biblit, s egyarnt lnek a kt legfbb szentsggel. Csupn az egyhzi rendtartsokban lt Szikszai eltrst, de ez szerinte nem rinti a lnyeget. Ilyen a szentek tisztelete, a mise, a ppa primtusa. Ezekre nzve szksgtelennek tartja az egyeslst, hanem mindkt tbor ljen tovbbra is a sajt meglev rendtartsa szerint (34-85. lap).
Szinte diametrilisan ellenttes a msik magyar reformtus lelksz. Pap Istvn llsfoglalsa. a kls szertartsokban val kzeledst lehetsgesnek s kvnatosnak tartja. Knyve nvtelenl jelent meg: „A vallsi egyesls ideja, s ezen idea realizltatsnak eszkzei" cmmel, Veszprm 1823.
„Mirt ne lehetne - krdezi - a protestnsok templomaiban is gyertykat getni, annak jelkpl, hogy ezek azon helyek, hol a bn homlybl akarunk kitisztulni s a vilgossg fiaiv lenni? Mirt ne lehetne kpeket, mint a j pldt ad egynek s szent trtnetek brzolsait a protestns egyhzak falra is felfggeszteni? Mirt ne tarthatnnk szent Istvn kirly emlkezetre egy nemzeti nnepet, hogy imdnk az Istent, ki ltala a keresztyn valls vilgt nemzetnk kztt is feldertette" (24. lap).
Mikzben a magyar reformtus teolgusok kiss szertegaz mdon nyilatkoztak a reuni krdsben, sznre lpett egy nagyon tanult, nemes gondolkods katolikus teolgus, hogy a krdst, a protestns rsokat hol helyeselve, hol cfolva a maga szempontjbl a helyre tegye. A reuni mint tma az bekapcsoldsval vlt nhny ven t valdi katolikus-protestns orszgos dialguss, mert a vlaszokat jbl s jbl mindkt oldalrl viszontvlaszok kvettk.
Guzmics Izidor a Sopron megyei Jnosfa kzsgben szletett 1786. prilis 7-n. Atyja Guzmics Istvn molnr mester, anyja pedig nemes Budai Anna. Mint negyedik gyermek a ksbbi Izidor a Lszl nevet kapta. A rendkvl rtelmes ficskt atyai nagybtyja, Budai Jzsef szentgyrgyvlgyei plbnos maghoz vette s iskolztatta. A kis Guzmics Kszegen s Sopronban fejezte be gimnziumi tanulmnyait, kzben kitnen megtanult nmetl.
19 ves volt, amikor belpett a Benedek-rendbe. Ott elszr a Dnes nevet kapta, de miutn egy v leteltvel kilpett a rendbl s csak kt hnap elteltvel folyamodott visszavtelrt, jbl belphetett ugyan a rendbe, de most mr Izidor nven. Alighogy 1815-ben papp szenteltk, teolgiai tanri beosztst kapott Pannonhalmn. 1832-ben azutn elnyerte a bakonyli apti mltsgot. Ott halt meg 1839. szeptember 1-n.
A rmai katolikus lelki breds hatsra, amely a romantika kornak egyik ajndka volt, Guzmicsban is felmerlt a vgy, hogy br is tehetne valamint a keresztyn vallsok egyestsrt. Tollat csak akkor ragadott, amikor megjelentek Bthory Gbor reformtus pspk tolerancia-prdikcii. A pspk szerint, mint emltettk, haznkban a reunira nincs szksg, hanem a keresztyn felekezetek hitelveiket s egyhzi rendjket megrizve bksen s boldogan lhetnek egytt s munklkodhatnak a kzs haza javra. Guzmics ezzel nem rte be. sszesen hat rsa jelent meg a reuni trgyban 1822 s 1826 kztt. Jellemz r az udvarias, st barti hangvtel s a nagyfok trgyilagossg, me Bthory Gborhoz cmzett els rsbl egy rszlet:
„Kedves Bartom, mi vlekedsnkre nzve egsz ellenpontban llunk egymssal: Te a vallsbeli egyeslst lehetetlennek, n lehetnek, Te haszontalannak, s igen hasznosnak lenni vlem. Te csak szeretetbeli egyeslst ajnlsz, n a hitbelit is hajtom gy vlekedvn, gy tekintvn az emberi termszetet, hogy az e nlkl lehetetlen." (A keresztyneknek vallsbeli egyeslsekrl rt levelek, az evangliumi keresztny tolerancinak vdelmezjhez. Pest, 1822. 4. lap.)
Guzmics szerint a protestnsoknak a reunitl val idegenkedsben az az ok a legfontosabb, hogy nem ismerik elgg a katolikus tantsokat. Ezeket igyekezett teht nagy trelemmel megmagyarzni s elfogadtatni. Szikszai Benjminnak azt az emltett vlemnyt, hogy a katolikusok s a protestnsok a lnyeges krdsekben mris egyetrtenek, teht kzttk reunit flsleges eszkzlni, Guzmics nem fogadta el. gy rt „A vallsi egyesls idejnak... s az uninak vizsglata" cm Gyrben 1824-ben megjelent rsban:
„Most ugyan a protestns ekklzsiknak vallsi knyveik ellenkeznek Szikszai r lltsval, de ha majd a protestnsok mindnyjan, vagy legalbb a tanitkarnak nagyobb s jelesebb rsze gy gondolkodik, gy tant, idvel hasonl rtelm katekizmusok, confessik, theologiai knyvek fognak megjelenni, midn a tantsban egysget ltnak, nem fognak vonakodni az anyaszentegyhzban egyeslni" (124 lap).
Guzmics minden rsban hangot kapott, mint az egyik legfbb rv, hogy igazn ers csak az egyvalls nemzet lehet. Kazinczynak rja, akivel benssges s sr levelezst folytatott:
„Egy nemzeti religio ppen gy szksges a nemzet boldogulsra, mint az egy nemzeti constitutio s az egy nemzeti nyelv. Ez a hrom egy teszi eggy a nemzet lelkt, szvt. Ha kzlk megoszlik valamelyik, utna oszlanak a lelkek s szvek." „n munkmmal egyebet nem akartam, aki olvassa, ltja -, hanem hogy az egyeslsnek ellensgei sznjenek meg, legalbb nmuljanak el, barti pedig mind a hrom rszrl munkljanak nem fortllyal, nem erszakkal, hanem szeldsggel, oktatssal, a dolog felvilgostsval. Ez a tnus, ha egyszer az iskolkban, cathedrkba be- s felvitetik, elkszti lassanknt a lelkeket... S ha a lelkek gy elkszlve lesznek, merhet csak valamit a kormny, nem is alattomban, nem is csupa zsinatban, legkevsb a Ppa ltal gyjtend zsinatban, hanem a magyar Diaetn, hol nem a dogmkat kell hatrozgatni, hanem az isteni tisztelet mdjt, a kls szertartsokat, a fenytk trvnyeit kell megvizsglni s a nemzet charakterhez, a kor lelkhez s szksgeihez alkalmaztatni, hogy nemzetisg is legyen bennk. A katolikusoknak kell ezekbl nmelyeket vagy egyenesen elbocstaniuk, vagy mdostaniuk, a protestnsoknak elfogadniuk. (Guzmics levele Kazinczyhoz 1823. jlius 19-n. Guzmics Izidor s Kazinczy Ferenc kzti levelezs 1822-tl 1831-ig. Esztergom, 1860. 20-21 lap.)
Kazinczy a reformtus egyhz tagja volt, vallsos rzsnek tartotta magt, felesge s gy lnyai is katolikusok voltak. 1823. prilis 24-i levelben gy nyilatkozott Guzmicsnak a felekezeti krdsben: „Az n vallsom nem Anti-Catholicizmus, hanem tiszta Protestantizmus" (Idzett m 12. lap). Ezt 1823. jnius 24-i levelben gy rtelmezi: „Autopsia [a sajt szemmel val meggyzds valamirl, B. M.] nagy kincs. Amit Isten szabadnak teremtett, hagyjuk szabadnak. Nem kell ott tilalom s parancs, ahol oktatni lehet." 1823. prilis 24-i levelben ilyen jellemz sorokat olvastunk:
„Midn egyik hgom azt krdi, hogy fogom nzhetni, hogy egyik gyermekem ppista, a msik klvinista, azt feleltem, hogy gy, mint midn az egyik nadrgot vesz fel, a msik szoknyt... De hnyadik az, aki a gymlcs felsznn fl nem akad, s a magig hat el!?" Vgl 1823. jnius 14-n Guzmicshoz rt levelbl idzzk Kazinczy elkpzelst: „Tedd, hogy papjaid s az enymek savai legyenek az emberisgnek, hogy pldjuk s tantsuk javtsa az embereket, hogy ltaluk tiszteletes s szerethet legyen a valls, hogy mindenike szeresse a ms felekezetet is, s akkor emlegesd az Unit! Most hiba fognd."
Ugyanezek a gondolatok tltttk el a kor gondolkod reformtusait is, miknt Bthory Gbor prdikciiban is lttuk. Guzmics ennl tbbet akart. Fradozott is mg tovbbi nhny rsban a vallsi uni ajnlsval s egyengetsvel, mg vgl ppen olyan oldalrl tallt ers s veszlyes ellenllsra, amelyre taln a legkevsb szmtott. Sajt katolikus teolgus trsai rttk meg amiatt, hogy - miknt mr hallottuk, s mert Guzmics nemcsak Kazinczynak szlt errl - a vallsi egysg kimondst s megpecstelst nem a Pptl vrta, hanem a magyar orszggylstl. Brli ezt a rmai egyhz szmra igen srelmes gondolatnak tltk, ahogy akkortjt neveztk: gallikanizmusnak, vagy febroninizmusnak. Nem csoda, hogy Guzmics elkedvetlenedett s nem rt tbbet a reuni rdekben.
A mbl visszanzve igent kell adnunk Guzmics jeles letrajzrjnak, Zoltvnyi L. Irn pannonhalmi bencs tanrnak, hogy „Pzmny kora ta alig van irodalmunkban hitvitz m, amelyben alapos eruditio hasonl eladssal volna prosulva... A trgyals hangja Guzmics mvt a hitvitz iratoknak valdi munkakpv avatja". (Idzett m 66-67. lap.)
Egybknt Guzmics elkedvetlenedse s vele a reunis dialgus elcsitulsa egybeesett a kzrdeklds szinte radiklis megfordulsval. Mg Grf Szchnyi Ferenc a rmai katolikus egyhzirodalom s kegyessg polsban ltta letnek egyik f feladatt, addig a fi, Grf Szchenyi Istvn mr nem egyetlen felekezet, hanem az egsz nemzet gyt akarta szolglni, annak lemaradottsgt akarta megszntetni gazdasgi s trsadalmi vonatkozsban egyarnt. De ez mr a reformorszggylsek tmja, amelyek sorn azonban jbl s jbl felmerlt a vallsi krds mg pedig olyan vonatkozsban, hogy az 1848. vi XX. trvnycikk trvnybe iktatta a hazai bevett vallsfelekezetek egyenjogsgt. Confessio 1988/3 67-73
|