1. Thess. I. RSZ 1 Thess. 1,1–10. dvzls s hlaads.
A levl az antik vilg szoksa szerint a szerz vagy szerzk s a cmzett nevt tartalmaz felirattal kezddik (1). Pl mint a levl rit maga mellett Silvnust (A Sils nv latinos alakja; ld. ApCsel 18:5; 2Kor 1:19) s Timtheust nevezi meg, akik kezdettl fogva osztoztak vele a gylekezetrt val felelssgben. A gylekezet megszltsban az apostol nemcsak arra figyel, amit testi szemmel lthatunk; hanem gy tekinti a thessalonikai keresztynek kzssgt, mint amelynek lte az „Atya” Istenben s az „r” Jzus Krisztusban van (1). Az antik vilg grg nyelv leveleiben a szoksos ’chairein’ sz (ld. pl. ApCsel 23:26) az apostol kszntsben, ’charis’-sz (kegyelem) vltozik, s ehhez csatlakozik a szoksos zsid ksznts, a „bkessg”. A hagyomnyos kszntsi formknak ez a mdosulsa is utal az ember s ember kztti kapcsolatoknak arra az egszen j alakjra, amelyet Isten Igje hoz ltre az anyaszentegyhz tagjai kztt. Mg az apostoli dvzlet a tbbi pli levllel sszehasonltva itt a legrvidebb, addig az ugyancsak szoksos hlaads a leghosszabb. A cmzettekrt mondott imdsg emltse (2) sem puszta levlrsi sablon, mert az apostol hlaadst, ahogy a mai olvas is rzi, a tnyleg elmondott imdsgok lelke hatja t. Az j szvetsgi knonnak ez a legrgebbi irata utal az egyhz ltrejttnek, elterjedsnek. s fennmaradsnak egyik legfbb titkra, az imdsgra. Az apostol trsaival egytt „mindenkor”, „szntelenl” (2–3) imdkozik a gylekezetrt, annak minden tagjrt (2). Szmra a gylekezet nem „vallsos tmeg”, nem szemlytlen kollektivum, hanem testvrek kzssge. Ahogy a J Psztor ismeri vit s nevkn szltja ket, gy Pl is egyenknt emlkezik meg a gylekezet tagjairl Isten szne eltt (2). Imdsgban els a hlaads. Erre pedig bsges oka van, mert eltte ragyog a gylekezet letben a szent hrmassg; a hit, a szeretet s a remnysg (3). Ezeknek felsorolsban nincs semmi rzelgssg, mert olyan hitrl van sz, amely munklkodik, olyan szeretetrl, amely fradozik, vagyis vllalja az ldozatot, s olyan remnysgrl, amely llhatatossgot jelent a szorongattatsok kztt (3). Ezekben van, ahogy Klvin Jnos megjegyzi, „az igazi keresztynsg rvid meghatrozsa”. Ennek a keresztynsgnek az alapja a kegyelmi kivlaszts: Az apostol itt nem azrt utal a kivlasztsra (4), hogy a hveket az Isten titkos tancsvgzse fltti aggd tprengsre indtsa, hanem azrt; hogy mindjrt rmutasson arra, amire Isten kivlaszt: az evanglium szolglatra. A megtrs: szolglatra val megtrs (9). A thessalonikaiak gy trtek mg a blvnyoktl, hogy az l s igaz Istennk szolgljanak (9): Mg pedig gy szolgljanak, hogy az evanglium nluk ne csak szban lljon, hanem erkben is, Szent Llekben is (5), ugyannyira, hogy a thessalonikai keresztynek „pldakpp” lettek minden hvre nzve Macedniban s Akhjban, st – ahogy az apostol tlrad rmnek kifejezsre rthet tlzssal mondja – „minden helyen” hre terjedt az hitknek (7–8). gy „zendlt ki” tlk az rnak beszde (8). Mert csak az fogadja be igazn Isten Igjt (6), aki azt tovbb is adja. Thessalonikban a gylekezeti let nyilvn nem azt jelentette, hogy csak az apostol s trsai hirdettk az igt a gylekezetnek, hanem hogy a gylekezet minden tagja igehirdetv vlt, s a gylekezet egsz lete igehirdetss vltozott. Az „erk”, vagyis az Isten orszgnak mris meglev hatsai nemcsak az egyes emberek lett jtottk meg, hanem a gylekezet egyttes bizonysgttelben is rvnyesltek. Mindenben a thessalonikaiak az apostol kveti lettek s az ri (6). Plnak ez a megllaptsa nem elbizakodottsg, mert az. igehirdetk kvetsnek csak gy van rtelme, ha az lnyegben az r kvetse, mint ahogy Pl ksbb a korinthusiaknak rta: „Legyetek az n kvetim; mint n is a Krisztus” (1Kor 11:1): m az rnak ilyen mdon val kvetse nem valami keser nsanyargats, hanem a „Szent Llek rmvel” vgzett szolglat. Ugyanez az rm hatja t a keresztyn remnysget is. vrja vissza a gylekezet a hallbl feltmadt Jzust, a Szabadtt (10).
1 Thess. II. RSZ - 1 Thess. 2,1–12. Pl s trsainak hsges szolglata.
Miutn az apostol elmondta, hogyan „emlkezik meg” llandan Isten szne eltt a thessalonikaiakrl, most emlkezteti ket arra, mikppen trtnt az evanglium bevonulsa vrosukba. Utal a kzvetlen elzmnyekre, a Filippiben elszenvedett ldztetsre (1–2). Mg frissek voltak az evanglium hirdetinek sebei, amikor megjelentek a vrosban; de a Filippiben megtapasztalt szabaduls „btorsgot” adott nekik (2). A 3. verstl kezdve Pl elszr az Ige hirdetinek magatartsrl szl, „milyen szentl, igazn s feddhetetlenl ltek” a thessalonikaiak eltt (10). Ha ez dicsekvs, akkor a Jzus Krisztusban val dicsekvs (Fil 3:3), az erejnek magasztalsa. De mirt szksges, hogy az apostol ilyen nyomatkosan s mintegy vdekezleg szljon magnak s trsainak thessalonikai forgoldsrl? Nincs semmi okunk annak felttelezsre, hogy itt is, mint pldul ksbb Korinthusban, egy gylekezeten belli ellenprt vagy ellenprtok vdaskodst kellene kivdeni. inkbb arrl van sz, hogy kvlrl tmad ellenfelek prbltk Pl s trsainak tekintlyt lerontani azzal; hogy ket a kor jl ismert vndorsznokaival; npszer filozfusaival s propagandistival, ezekkel a haszonles, sajt rvnyeslsket keres, alacsony erklcsisg emberekkel hasonltottk ssze. Pl ennek a tpusnak a sajtossgait tartja szem eltt, amikor elmondja, hogy milyen volt s milyen nem volt az forgoldsuk a thessalonikaiak kztt. „Nem hitetsbl, sem nem tiszttalansgbl, sem nem lnoksgbl” (3) szltak, hanem gy, ahogy Isten mltatta ket arra, hogy rjuk bzza az evangliumot (4). Nem az emberek tetszst kerestk, hanem Istent, aki a szveteket vizsglja (4). Nem hzelegtek s nem kerestk az emberektl val dicstst (5–6). Nem akartak a gylekezeten lskdni, a gylekezetnek. terhre lenni, hanem jjel-nappal munklkodva, a sajt meglhetskrl gondoskodva hirdettk az evangliumot (6.9.). Mindez azrt volt gy, mert szerettk azokat, akikhez Isten kldte ket. Az igazi igehirdets Isten szeretetnek kzls. Pl itt halmozza a szeret gyengdsg kpeit: olyan volt a kapcsolatuk a thessalonikaiakkal, mint a dajk a rbzott kisdeddel (?), vagy az ap gyermekvel (11). Kszek voltak kzlni nemcsak az evangliumot, hanem a sajt „lelkket”, vagyis egsz szemlyisgket (8). Pl apostol szerint a thessalonikaiak mellett maga Isten a tanja annak, hogy az evanglium els thessalonikai hirdetinek lete egyezett az evangliummal (10). Az elz rsz 5. versben emltett „erk”-n valsznleg nem valami egszen rendkvli s feltn ermegnyilvnulsokat; csodatev erket (v. 1Kor 12:10) kell rtennk. De a Szent Lleknek ez az ereje nyilvn abban is megbizonytotta magt, hogy az apostol s trsai egsz magatartsukkal Krisztus szeretett vittk a thessalonikaiak kz: Az igehirdetknek ez a viselkedse mintegy feljogostja az apostolt rra, hogy krve-krje az atyafiakat: k is Istenhez mltan viseljk magukat, Aki az orszgba s dicssgbe hvja ket (12).
1 Thess. 2,13–16. Az evanglium fogadtatsa.
Az ilyen igehirdetsnek meg is volt az eredmnye. Az apostol hlt ad Istennek azrt, hogy a thessalonikaiak nem gy fogadtk prdiklsukat, mint embernek beszdt, hanem mint Istennek beszdt, „aminthogy valsggal az is” – rja az apostol (13). Plnak ez a mondata az egyik bizonyt helye a II. Helvt Hitvalls I. fejezetnek, ahol a sokat idzett latin feliratot talljuk: Praedicatio verbi Dei est verbum Dei. A hitvallsban azon van a hangsly, hogy a hirdetett Igt kell nznnk, nem pedig az igehirdet szolgt, aki ha gonosz s bns is, mindamellett Isten Igje megmarad igaznak s jnak”. Valban: Isten, Aki a kvekkel is hirdettetheti Fia dicssgt (v. Lk 19:40), vgtelen hatalmval a gonosz s bns szolga prdiklst is felhasznlhatja. Ha azonban „az emberek tantsnak arrl a szoksos mdjrl beszlnk, amelyet Isten mind parancsolatban, mind pldk ltal rnk bzott” (II. Helv. Hit. v. I.), akkor Plnak s trsainak thessalonikai pldja is azt mutatja, hogy Isten az Igjt ldozatos let, Krisztus szeretettl thatott emberekkel hirdetteti s az ilyen igehirdetsre adja ldst.
Abban a tnyben, hogy a thessalonikaiak Pl s. trsainak igehirdetst mint Isten beszdt fogadtk, az Ige isteni energija (,energetai’ 13) nyilatkozott meg azokban, akik hisznek (13). Ez az er tette kpess a thessalonikai keresztyneket arra, hogy az ldzsek kztt hsgesen kitartsanak s gy a szintn ldztt jdeai gylekezetek pldjt kvessk (14). Ahogy a jdeai keresztyneket sajt honfitrsaik ldztk, gy szorongatjk a thessalonikai hveket – bizonyra a zsidk felbjtsra (ApCsel 17:5.8) – a sajt vrszerinti hozztartozik (14).
Ami itt kvetkezik a zsidkrl, nem valami kitrs, hanem nagyon is helynval tants abbl a clbl, hogy a thessalonikai keresztynek a sajt dvtrtneti helyzetket megrthessk. A zsidk s pognyok viszonynak krdse ugyanis a thessalonikai keresztyneket is foglalkoztatta. Hiszen lttk, hogy Pl s trsai a zsinaggban kezdtk az evanglium hirdetst (ApCsel 17:2) s hogy az rmzenetet „elszr” (Rm 1:16) a zsidkhoz intztk. Viszont azt is lttk, hogy ppen az gret npe, a zsidk vezettek az evanglium szenvedlyes elutastsban. Pl itt mg nem fejti ki Izrel „titkt” (Rm 11:25) gy, ahogy ksbb teszi. Nem szl Izrel vgs remnysgrl, arrl, hogy „a megkemnyeds Izrelre nzve csak rszben trtnt, ameddig a pognyok teljessge bemegyen, s gy az egsz Izrel megtartatik” (Rm 11:25–26). Most csak a „megkemnyeds” megdbbent, de Thessalonikban is megtapasztalt tnyrl szl mintegy annak szemlltetsre, hogy ahol Isten Igje hangzik, ott let-hall dntsrl van sz, szabadulsrl s tletrl. Pl olyan hatrozottan s erlyesen szl itt a zsidk megkemnyedsrl, hogy ennek jellemzsre mg a pognyok jl ismert szlamait is felhasznlja. Az a megllaptsa, hogy a zsidk „minden embernek ellensgei” (15), Tacitusra emlkeztet, aki adversus omnes alias odium-mal „minden msok elleni gyllettel” (Hist: V, 5; v. ms antik szerzk nyilatkozataival M. Dibelius kommentrjban: (Lietzmann) Handbuch zum NT, Tbingen 1925) vdolta a zsidkat. A zsidk „ltk meg az r Jzus Krisztust s sajt prftikat” – mondja rluk az apostol. De ez mgsem az „istengyilkossg”, a deicidium trtnelmileg ismert vdja s nem antiszemitizmus. Az istengyilkossg vdjt ksbb azok hangoztattk, akik lelki ggjkben nem voltak hajlandk megtenni ezt a vallomst: a mi bneink vittk t a keresztre (v. zs 53:4–5; Rm 4:25; 1Pt 2:24). Az emberellenessget Pl nem valami faji vagy npi tulajdonsgnak tartja, mint a zsidk antik s modern ellensgei, hanem itt vilgosan megmondja: azzal vlnak „minden embernek ellensgeiv”, hogy akadlyozzk az evanglium hirdetst, fel akarjk tartztatni az dvssg zenetnek eljutst a pognyokhoz (16). m azzal, hogy gy meg akarjk fosztani az embereket az „letnek beszdtl” (Fil 2:16), Isten nekik sznt „kimondhatatlan ajndktl” (2Kor 9:15), nemcsak emberellenesekk vlnak, hanem a harag pohart is „betltik”, hogy aztn azt knytelenek legyenek kirteni (v. Gen 15:16; Zsolt 11:6). gy rte utol ket az Isten haragja (16). Itt Pl apostol nem az „eljvend” haragrl szl, mint az I. rszben (10), hanem Isten „nyilvnval” (Rm 1:18) haragjrl, a bnnek a jelenben bekvetkezett bntetsrl. De hogy az apostol itt az tletnek milyen konkrt trtneti tnyeire gondol, nem tudjuk.
1 Thess. 2,17–20. Pl vgydsa a gylekezet utn.
Br az apostol knytelen tvozsval csak „arcra, nem szvre nzve” szakadt el a gylekezettl, „nagy kvnsggal” vgyott a viszontltsra (17). Ktszer is gondolt a visszatrsre, de tervben megakadlyozta t – nem tudjuk, milyen eszkzkkel – a Stn (18). Plt a szeretetnek olyan ers ktelke fzi ssze a gylekezettel, hogy mg az r eljvetelt is a gylekezettel val kapcsolatban vrja: a thessalonikai atyafiak lesznek az „dicsekedsnek koszorja”, mint a gyztes atlta jelvnye, az r Jzus Krisztus eljvetelekor (19). Ilyen rtelemben is igaz: „A szeretet soha el nem fogy” (1Kor 13:8); azon a mulandsgnak sincs hatalma. De a jelenre nzve is ezt mondja az apostol: „Ti vagytok a mi dicssgnk s rmnk” (20).
1 Thess. III. RSZ 1 Thess. 3,1–10. Timtheus elkldse.
Nem is brta tovbb az apostol, hogy bizonytalansgban maradjon a gylekezet sorst illeten (1), hanem – vllalva inkbb az egyedllt lelki gytrelmeit Athnben – visszakldte Timtheust, az „atyafit s Isten szolgjt az evanglium hirdetsben”, hogy erstse a szorongattatsok kztt l gylekezetet (2–3). A sorok kzl szinte kiolvashat, mi volt Timtheus megbzatsa. Bizonyra azt kellett jra elmondania, amit mr Pl is megmondott a gylekezetnek (4): a Krisztus kvetse kereszthordozst jelent. A dnt krds az volt az apostol szmra, hogy megmaradt-e a thessalonikaiak hite s szeretete s nem lett-e hibaval Pl apostol fradsga (5). A visszatr Timtheus beszmolja „rmzenet” volt az apostol szmra (6). A grgl beszl thessalonikaiak eltt az ’euangelion’ mg nem volt idegen sz, hanem egyszeren azt jelentette, hogy „j hr”, mde ez a „j hr” az Evanglium, a Jzus Krisztus evangliumnak gyzelmrl beszlt (6). A thessalonikaiak ersek maradtak az rban. (8) s k is kvntk a viszontltst (6). Pl szinte alig tall szavakat a j hr vigasztal erejnek kifejezsre: megelevent er s rm volt az szmra (8–9). Hlaadsa knyrgss vltozik: maga Isten egyengesse tjt Thessalonikba. De az „jjel-nappal val buzg esedezsekben” Pl visszatrsnek cljt is elmondta istennek; aminthogy nagy tapintattal most a gylekezet eltt is beszl errl: azrt akar visszatrni, hogy „kiptolhassa” a thessalonikaiak hitnek hinyait (10).
1 Thess. 3,11–18. ldskvns.
Addig is, mg erre sor kerlhet, az apostol knyrg, hogy Isten „gyaraptsa” a gylekezetet – elssorban bizonyra – az egyms s „mindenki” irnt val szeretetben (12). Mint ahogy a gylekezetbl ki kell zendlnie az evangliumnak (1:8); gy a szeretetnek is ki kell sugroznia mindenkire. Az Istennek „az emberekhez val szeretetrl” (Tit 3:4) szl evanglium gy vlik hiteless. Az apostol tovbbi knyrgse, hogy Isten tegye erss a hvek szvt; tegye ket feddhetetlenn szentsgben, vagyis abban, hogy elvlasztattak Isten szmra, az dvtervnek szolglatra. gy kszljenek az r Jzus Krisztus eljvetelre (13). Abban, hogy az r „minden szenteivel egyetemben” jn el, a Zak 14:5 Septuaginta-szerinti fordtsa visszhangzik, akrcsak a Mk 8:38-ban: „…elj az Atyja dicssgben a szent angyalokkal” (13).
1 Thess. IV. RSZ 1 Thess. 4,1–12. Ints a megszenteldsre.
Pl apostolnak mr az els fennmaradt levele is mutatja a ksbbi pli levelek jellegzetes beosztst: a levl msodik rsze az evangliumbl kvetkez letfolytatsra val buzdtsokat tartalmazza. Levelnek itt kezdd rszben is „az r Jzusban” kr s int, mintha azt mondan: legyetek igazn azok; akik vagytok, vagyis akiknek az igazi lete a Krisztusban van (1). A keresztyn let imperativusai az evanglium jra s jra hallott s hitben elfogadott indicativusbbl kvetkeznek. Az utbbinak a hangja mr megszlalt a levl els rszben, klnsen a kegyelmi kivlasztsrl s a remnysgrl szl mondatokban. Most az apostol mintegy felttelezi a meghirdetett rmzenetet s kifejezetten visszautal arra, amit Thessalonikban a megszenteldsrl mondott (1–2). Az intsek vezrmondata a 3. versben van: „…az Isten akarata a ti szentt lteletek”.
Nem vletlen, hogy ebben a tlnyomlag pognykeresztyn gylekezetben az els ints a frfi s n viszonyra vonatkozik. Az akkori pogny vilgot ugyanis a nemi erklcs elvadulsa jellemezte (5). A 4. verssel sokat viaskodtak az rsmagyarzk: Augustinustl kezdve sokan az „edny” szt az 1Pt 3:7 rtelmben vettk („…az asszonyi nemnek, mint gyngbb ednynek tisztessget tvn”). Viszont a reformtorok s msok is az ember testre vonatkoztattk. De az els esetben is s mg inkbb a msodik esetben nehzsget okoz a ’ktasthai’ ige; amelynek jelentse, (’ktaomai’) = valamit megszerezni. „Tudja megszerezni tulajdon felesgt?” „Tudja megszerezni tulajdon testt?” A problmt az jonnan felfedezett papiruszok adatai oldjk meg. Moulton s Milligan sztrra hivatkozva W. Neil rmutat arra, hogy a ’ktasthai’ igt gy is lehet fordtani: ’birtokolni’, „tulajdonunkban tartani” (possidere, to possess). Ami viszont az „edny” szt illeti, flttbb valszntlen, hogy az apostol itt hebraizmust kvetne el, ebben a grgl beszl, tlnyomlag pognyokbl ll gylekezethez intzett levelben a sznak csak a hberben megev tvitt rtelmt tartan szem eltt. Minden bizonnyal gy hasznlja itt a ’skeuos’ szt, mint a 2Kor 4:7-ben: „Ez a kincsnk pedig cserpednyekben van…”. Az „edny” sz teht itt a testt, a llek tartlyt jelenti. Hasonl rtelemben szl a testrl az apostol, amikor azt tantja, hogy a test a Szentllek temploma (1Kor 6:19). Mindent egybevve helyesnek mondhatjuk, a revidelt Krolyi-fordtst: „…hogy mindenitek szentsgben s tisztessgben tudja brni a maga ednyt”, vagyis testt. A 6. versben a ’pragma’ sz rtelmezse szintn nem knny. Vannak, akik azt „zleti gy”-gyel fordtjk, s ez esetben a vers rtelme az volna, hogy senki se szerezzen jogtalan elnyt, ne krostsa meg tisztessgtelen versennyel vagy ms hasonl mdon embertrsait. Ha felttelezzk, hogy a thessalonikai keresztynek kztt – taln nagy szmmal – kereskedk is voltak, akkor ez az ints nagyon is helynvalnak ltszank. Csakhogy a 7. versben az apostol az ’akatharsia’, „tiszttalansg” szt hasznlja, mg pedig a szexulis erklcstelensg rtelmben, mint ltalban msutt is leveleiben (Rm 1:24; Gal 5:19; Ef 5:3; Kol 3:5). Ezrt fel kell tteleznnk, hogy a 6. vers nem szaktja meg a gondolatmenetet, hanem a 3.-tl a 7. versig terjed szakasz egysget kpez, vagyis az ’en t’ pragmati’ kifejezs nem azt jelenti, hogy „zleti gyben”, hanem azt, hogy „ebben a dologban”, ti. a nemi erklcs dolgban: Pl apostol teht a parznasg mlysgesen antiszocilis termszett hangslyozza. Mai nyelven szlva, a parzna nem szemlynek tekinti embertrst, hanem bns kvnsga trgynak, akr egyedlll, akr hzas az illet. Az apostol itt elssorban az utbbi esetet tartja szem eltt s gy a hzassgot vdelmezi. Az ’adelphos’ (testvr) szt nem szksges gy rtennk, hogy Pl csak egy msik keresztyn ilyen mdon val megkrostsra gondol, mert hiszen az elz fejezetben mr kijelentette (3:12); hogy a keresztyn mindenkinek szeretettel tartozik. gy nyilvn a frfi s a n kapcsolatt illet dolgokban is. Ezek ugyanis nem fggetlenek valakinek a hitlettl, mint ahogy nmely korinthusiak gondoltk (1Kor 6:12–13), hanem az Istennel val kapcsolatunk alapjait rintik. Ezrt az apostol szksgesnek tartja a nagyon komoly figyelmeztetst: „Azrt aki megveti ezeket, nem embert vet meg, hanem az Istent, aki Szent Lelkt is kzli velnk” (v. 1Kor 6:19). Az Isten bosszjval val fenyegets (6) is a krds komolysgt hangslyozza. Pl mgsem azt akarja, hogy a keresztyn ember magatartst ezekben a dolgokban a flelem motivlja, hanem az Isten szeretetnek megtapasztalsa. A thessalonikaiakat maga Isten tantotta meg arra, hogy egymst szeressk; ezrt az apostol nem is tartja szksgesnek, hogy az atyafii szeretetrl rjon (9). Az az ints, hogy „mind inkbb gyarapodjatok” (10), ismt elssorban a szeretetre vonatkozik. A megszentelds tovbb azt jelenti, hogy a keresztynek csendes letet ljenek; a sajt dolgaiknak utna jrjanak; a tulajdon kezkkel munklkodjanak s a gylekezeten kvl levkkel val kapcsolatukban is gondjuk legyen, a tisztessgre, gy is hogy tiszteletet adjanak, gy is, hogy kivvjk msok tisztelett. Tovbb az is fontos, hogy ne szoruljanak r msok tmogatsra (11–12). Habr az utbbi kvetelmny nemcsak egyes grg blcselk tantsban szerepelt (mint az gynevezett ’autarkia’); hanem az egyszerbb emberek gondolatainak krt is elrte, a korabeli pognyok kztt sokkal gyakrabban fordult el a munka, klnsen a ktkezi munka lenzse. Voltak, akik a munkt rabszolgk dolgnak tartottk, mg msok azt mondtk, hogy a szabad ember naponknt legfljebb kt rt dolgozzk. A brmunkrl s a fizikai munkrl mg a nagynev Cicero is csak megvetssel tudott szlni (De officiis, I, 42). Pogny letfelfogsuknak ez a maradvnya a keresztyneket is ksrthette, s az is valsznnek ltszik, hogy mr ekkor; a msodik levl megrsa eltt is voltak a gylekezetben nmelyek, akiknek munkakedvt a kzeli Vg vrsa ersen lefkezte. Pl apostol azonban kezdettl fogva mind szban, mind a sajt pldjval hangslyozta, hogy a megszentelds a munks, aktv let parancst is magban foglalja. Az lskd; ttlen s rendetlen letmd nem illik Isten vlasztottaihoz s nem szerez tisztessget a kvlllk eltt. Az apostol szmra az evanglium terjesztse szempontjbl is fontos a keresztynek erklcsi lete. Az evanglium hirdetsnek talajt mintegy elkszti a gylekezet hitnek hre (1:8), a mindenki irnt val szeretet (3:12) s a munks let pldja.
1 Thess. 4,13–18. Az elhunytak fell val remnysg.
A kvetkez tants nyilvn felelet Timtheus beszmoljra: nmelyek a gylekezetben bizonytalansgban voltak s bnkdtak elhunyt szeretteik sorst illeten. Mi lesz azokkal, akik nem rik meg az r Jzus Krisztus eljvetelt? – ez volt a krdsk. Nagyon valsznnek ltszik, hogy Pl apostolnak s trsainak gylekezetalapt igehirdetse ezt a krdst legfljebb csak rintette; a hangsly az r eljveteln volt, mg pedig az egszen kzeli ’parousia’-n. Ahogy azonban jttek a hallesetek; a gyszolk kztt nmelyek szorong llekkel kezdtk krdezni: mi lesz meghalt szeretteinkkel? A pogny krnyezet remnytelensgnek lgkre kezdett rnehezedni a hvek gondolataira. Br a kor misztriumvallsai – bizonyra Thessalonikban is – a halhatatlansghoz vezet titkos utat kerestk s grtk, a pognysg egszre rvnyes volt Pl apostol jellemzse: „…nincsen remnysgk” (13). Az antik pognysg hangulatt jl kifejezik pldul Catullus klti sorai: „A napok lenyugodhatnak s felkelhetnek. De ha rvid letnk egyszer lehanyatlik, csak az aluvs megszaktatlan jszakja marad”. gy az a kpes kifejezs, hogy a meg haltak „alusznak”, magban vve mg nem vigasztals; a hallt az akkor l pognyok is gyakran alvshoz szoktk hasonltani. A vigasztals Jzus Krisztus hallban s feltmadsban van (14). Ez a garancija annak, hogy „az Isten is elhozza azokat, akik elaludtk, a Jzus ltal s vele egytt” (14): Mindenesetre feltnhetik, hogy Pl apostol nem gy felel, ahogy mi vrnk. Nem azzal kezdi, hogy a Krisztusban elaludt atyafiak mr most, a ’parousia’ eltt is Krisztusnl vannak. Itt mg nem halljuk a filippibelieknek kldtt vallomst: „…kvnok elkltzni s Krisztussal, lenni, mert ez sokkal inkbb jobb…” (1:23). De ltalban is megllapthatjuk, hogy az apostol nem mond sokat a jelen s a ’parousia’ kztti idrl. Ezt az r kzeli eljvetelnek vrsa magyarzza. A thessalonikaiaknak, kldtt vigasztalst is ez a remnysg forrstja t. Voltakppen nincs is msra szksg, mint az r eljvetelrl mr elmondott tants rszletesebb kifejtsre. Egy rszlet azonban bizonyra j zenet a thessalonikaiak szmra: akik nem rik meg az r eljvetelt, nem kerlhetnek htrnyba, mert ekkor feltmadnak s a mg letben levkkel egytt vitetnek az r elbe (15–17). Ennek az zenetnek a forrsa „az r szava” (15) – vagy mint az apostolnak adott klnleges s kzvetlen kijelents (v. Gal 1:12; 2:2; Ef 3:3; 2Kor 12:7), vagy mint Jzusnak a rnk maradt evangliumokban fel nem jegyzett, de Pl eltt ismeretes tantsa. Az r eljvetelnek s vivel val tallkozsnak esemnyt, ezt a minden rtelmet s kpzeletet fellhalad trtnst nem is rzkeltetheti az apostol mskppen thessalonikai kortrsaival, mint a korabeli apokaliptika „szrrealisztikus” kifejezsi eszkzeivel (15–16). Mondanivaljnak lnyege azonban nem ezekben van, hanem abban, amit ezek a kifejezsek tartalmaznak: „…a Jzus ltal s vele egytt… mindenkor az rral lesznk… akr bren vagyunk, akr aluszunk, egytt ljnk vele” (14.17. v. 10.). Itt mr mintegy csraszeren elttnk van az; amit azutn az apostol ksbbi levelei rszletesen is elmondanak: Krisztusban meghalni annyit jelent, mint hozz kltzni s vele egytt lenni. Br mikor jjjn is el a Vg, „sem hall, sem let… sem jelenvalk, sem kvetkezendk… nem szakaszthatnak el minket az Istennek szeretettl, mely vagyon a mi Urunk Jzus Krisztusban” (Rm 8:39). Mivel gy a halottak fell val remnysgnek Krisztus a horgonya, s az igazi remnysghez hozztartozik a Krisztussal val elszakthatatlan kapcsolat bizonyossga, a keresztynsg kibrta a kzelesen vrt ’parousia’ eltoldsnak csaldst. Ez azonban nem volt knny dolog, mert mr az jszvetsg feljegyzi a gnyoldk krdst: „Hol van az eljvetelnek grete? Mert amita az atyk elhunytak, minden azonkppen marad a teremts kezdettl fogva” (2Pt 3:4). A thessalonikai keresztynek mg nem ismertk ezt a ktelkedst. De akr kzel van az r eljvetele, akr tvol, ma is ugyanaz a vigasztalsunk, amit Pl apostol zent a thessalonikaiaknak, hogy ezzel erstsk egymst a gysz idejn s a halllal szemben: „…mindenkor az rral lesznk” (17–18).
1 Thess. V. RSZ 1 Thess. 5,1–11. bersg s jzansg.
A thessalonikaiak nem ktelkedtek abban, hogy az r napja eljn. Ezt nemcsak hajtottk, nemcsak remltk, hanem „igen jl tudtk” (2); s amikor a ’parousia’ idpontjt krdeztk, ez az rdekldsk nem bizonytalansgbl, hanem ppen a bizonyosan vrt vgkifejlet utni vgyakozsukbl fakadt. Mivel azonban az ilyen krdezskdsnek s. kutatsnak – az egyhztrtnelem tansga szerint – megvannak a ksrtsei is, az apostol emlkezteti a thessalonikaiakat arra, amirl voltakppen nem is kellene rnia, mert a thessalonikaiak jl tudjk (1): az r napja, amint mr Jzus megmondta, hirtelenl s vratlanul jn el, mint a tolvaj jjel (2). Ezrt bersgre s jzansgra van szksg (6). E kett az ember nappali viselkedst jellemzi. Az bersg s jzansg ellentte itt nem a rajongs vagy a vrakozs tlfttt izgalma, hanem az alv vagy rszeg ember ntudatlan tehetetlensge (7); rzkszervei nincsenek olyan llapotban, hogy figyelmeztethetnk t a kzelg veszlyre. Ami pedig elaltatja az embert, az a hamis biztonsgrzs. „Bkessg s biztonsg” – ez szokott lenni a jelsz, m ez az nelglt biztonsgrzs ppen a kzelg veszly jele (v. Jer 6:14; Ez 13:10). Amikor az emberek azt hiszik, hogy a maguk erejvel ltrehoztk a bkessget s biztonsgot, akkor jn el a veszedelem rjuk, hirtelenl mint a vajds a szl asszonyra (3), s ekkor mr nem lehet megmeneklni. Az jjel-nappal ellentt azonban az jszvetsgben egyben a bnben val let s a engesztelds szembenllst is kifejezi. gy az apostol az „jjel” s „nappal” szavak tvitt rtelmnek ketts jelentse szerint abbl vezeti le buzdtsait, hogy a keresztynek nem az jszaka, nem a sttsg, hanem a vilgossg, a nappal fiai (5). A mg pogny Augustinus szmra a Rmai Levlnek ez a felszltsa lett a megtrs egyik f mozgatjv: „Ideje mr, hogy az lombl felserkenjnk…” (13:11–14). Most azonban Pl nem bresztgeti a thessalonikaiakat, hanem mintegy ezt mondj a nekik: legyetek igazn azok, akik vagytok: a nappal, a vilgossg fiai. Mint mr Jzus tantsban (Lk 12:25) vgy a Rmai Levlben (13:14 „ltzztek fel az r Jzus Krisztust…”), az bersg, a vilgossgban val let felltzssel jr. Itt az apostol arra buzdtja a keresztynket, mint a vilgossg fiait, hogy ltzzenek fel a hit s szeretet mellvasba s sisak gyannt az dvssgnek remnysgbe (8; v. Ef 6:14–17).
Az rnak napja az tletet jelenti. Ez azonban nem rettents a „vilgossg fiai” szmra, mert k tudjk, hogy Jzus Krisztus meghalt rettk (10). Itt visszautals trtnik az elz tantsra: Jzus Krisztus azrt halt meg rettnk, hogy – akr megrjk letben az napjt, akr meghalunk addig, „akr bren vagyunk, akr aluszunk” – egytt ljnk vele (10). Ezrt az r napjnak eljvetelrl szl zenet vigasztals. A Heidelbergi Kt gy krdezi (52k.): „Micsoda vigasztalsod van abbl, hogy Krisztus ismt eljn tlni eleveneket s holtakat?” A Kt feleletben az van, hogy „flemelt fvel” kell vrnunk Urunkat, mert eljvetele nemcsak az tletet, hanem vgs szabadtsunkat is hozza (9). A gylekezet tagjai pedig tartoznak egymsnak ezzel a vigasztalssal, hogy ptsk egymst (11). Az apostol bizonyos afell, hogy ezt meg is teszik (11). Az l gylekezetet ugyanis ppen az jellemzi, hogy tagjai egymst ptik.
1 Thess. 5,12–28. Intsek s dvzlsek.
A 12. s 13. vers a gylekezet szervezetre utal. m ez a szervezet itt mg nem valami klsleg rgztett jogi rend, hanem a Krisztus test letnek termszetes, nkntes megnyilatkozsa. Mint ms gylekezetekben, Pl apostol Thessalonikban is gondoskodott arrl, hogy legyenek hitben ers, szeret szv s blcs atyafiak, akikre a fiatal gylekezet psztorolst rbzhatta. jabban a nyelvszek itt a hagyomnyos s betszerinti fordtsnak megfelel „elljrk” helyett inkbb „gondviselkrl” beszlnek (A. Oepke), s ez a fordts jobban kidombortja a gylekezetrt val „fradozs” (12) szolglat-jellegt. Lehetsges, hogy a vnek s a gylekezet viszonya nem volt mindenben harmnikus, s taln ez tette szksgess az apostol intst: „Egymssal bkessgben ljetek!” (13). Az apostol arra „kri” a gylekezet tagjait, hogy a kzttk s rtk fradoz vneket „megbecsljk” s munkjukrt legyenek irntuk megklnbztetett szeretettel (13), Teht ne csak a kteles tiszteletet adjk meg nekik, hanem szeressk is ket. Milyen ms volna gylekezeteink mai lete, ha az egyhztagok kevesebbet brlnk lelkipsztoraikat s jobban szeretnk ket!
A kvetkez kt vers is a gylekezeti tagok egymshoz val viszonyrl szl. Amennyire nyilvnval, hogy a gylekezet rendjt meg kell rizni, egszen a gylekezetbl val kikzsts hatrig (Mt 18:15–17; 1Kor 5:1–13), annyira vilgosan ltjuk itt azt is, hogy az egszsges, l gylekezet els gondja az emberi gyengesgek lttn nem a sajt hatrainak szigor meghzsa s rzse, hanem az „ertelenek” (14) szeretetben val hordozsa. Pl apostol most azt fejti ki, amit a Galciai Levlben gy foglal ssze: „Egyms terht hordozztok” (6:2). Ez azt jelenti, hogy inteni kell a „rendetleneket”, akik nem llnak be a sorba, hanem mennek a sajt fejk utn, btortani kell a flelmes szveket”, a csggedket, gymoltani kell az erteleneket s trelemmel kell viseltetni mindenki irnt (14). A megtorls indulattl mentes klcsns jakaratnak ki kell sugroznia a gylekezetbl a kvlllk fel is; a keresztynek „mindenki irnt” jra trekednek (15).
A kvetkez hrom ints nem valamilyen elrhetetlen eszmnykpet llt elnk, hanem az skeresztyn gylekezetek tnyleges lelklett s valsgos helyzett tkrzi. „Mindenkor rljetek!” Ez a sz „rljetek!” az apostol kedves szava. A kls sorstl fggetlen rm legfontosabb forrsa az imdsg, a Jzus Krisztussal val letad kapcsolat lland fenntartsa: A „Szntelen imdkozzatok!” intse (17) nem azt jelenti, hogy minden idnket imdkozssal tltsk; hanem azt, hogy llandan Urunkra figyeljnk s gy munknkat is az imdsg lelke hassa t. Az apostolnak ez az intse a szorgalmas munkra val buzdtssal egytt (4:11) megalapozza az Orando et laborando kzpkori eredet jelszavt, a Debreceni Kollgium jelmondatt. A kvetkez ints rmutat az igazi imdsg nlklzhetetlen alkotrszre, a hlaadsra: „Mindenben hlkat adjatok!” Az apostol ksbb a filippibelieknek azt rta, hogy kvnsgaikat is hlaadssal kell feltrniuk Isten eltt (4:6). A hlaads nlkli, csak nz krsekbl ll imdsg nem imdsg. Nagyon sokan vannak, akik csak gy prblnak imdkozni, s amikor szksgkppen csaldnak, abbahagyjk az imdkozst. „Szntelenl” csak az tud imdkozni, aki mindenben hlt ad Istennek, minthogy ez az Isten akarata (18).
A kvetkez ngy vers a Llek ajndkaira vonatkozik. Akkor ezeknek gazdag kiradsa jellemezte a gylekezetek lett, nem gy, mint manapsg. Ma, amikor nagyon sokszor egy „mlyhttt” keresztynsggel van dolgunk, alig tudjuk elkpzelni a gylekezeti letnek azt a forrsgt, amely a kvetkez intsekbl ltszik. A Llek mkdse, mint ms gylekezetekben, szokatlan s feltn, taln ppen eksztatikus jelensgekkel jrhatott egytt, s bizonyra voltak nmelyek a gylekezetben, akik ezeknek lttn hvs, kritikai llspontra helyezkedtek. Klnsen ezeknek szl az ints: a Llek tzt meg ne oltstok (19). Hadd fejtse ki tisztt, melegt, megvilgost erejt! A prftlst – akr a jv titkait trta fel (Jel 22:18; ApCsel 11:28; 21:21), akr a jelenben lev elrejtett, a megismers normlis eszkzeivel meg nem kzelthet tnyllsokat hozott napfnyre (1Kor 14:25; ApCsel 5:1–10) – meg ne vesstek! Mivel azonban ezeket a tevkenysgeket a gonosz lelkek klns igyekezettel prbljk hatalmukba venni, ll a szably, hogy mindent meg kell vizsglni (21) – nyilvn a lelkek megtlsnek klnleges adomnyval (1Kor 12:10). Lehetsges, hogy a megtveszts esete ksbb Thessalonikban is elfordult, s egyes gylekezeti tagok eltntortsa s meghbortsa ilyen gonosz „llek” ltal trtnt (2Thessz 2:2). A „mindent vizsgljatok meg!” parancsa lnyegben az 1Jn 4:1-ben tallhat intst foglalja ssze: „Szeretteim, ne higgyetek minden lleknek, hanem prblj tok meg a lelkeket, ha Istentl vannak-e, mert sok hamis prfta jtt ki a vilgba”. De Pl apostol nemcsak az ilyen vdekezst tartja fontosnak, hanem a „mindent vizsgljatok meg!” szablyhoz ezt is hozzteszi: „…ami j, azt megtartstok!” Nincs Istennek olyan lelki ajndka, amellyel vissza ne lehetne lni, mgsem az agglyoskod vdekezs a fontosabb, hanem az, hogy krjk a Llek ajndkait s ljnk azokkal. Pl apostol semmikppen sem akarja a lelki let agyonszablyozst s ezzel a Llek megoltst. Korinthusban ksbb mg a sokszor olyan komoly problmt jelent lelki ajndkot, s nyelvekenszlst sem tiltotta meg. A kvetkez vers (22) mg mindig a Llek ajndkaival foglalkozik. Azrt kell a gonosznak minden fajtjtl (nem a gonosz „ltszatrl” van sz, mint Luthernl s a Krolyi-fordtsban!) rizkedni, mert a gonoszsg lelke klns elszeretettel prblja felhasznlni a klnbz lelki ajndkokat a gylekezet megejtsre.
A Szent Llek munkja azonban nem korltozdik a sz szkebb rtelmben vett „lelki ajndkokra” az gynevezett charismkra, hanem az emberi let egszre kiterjed. Az apostol ldskvnsa az, hogy a bkessgnek Istene „mindenestl” szentelje meg a hveket s gy rizze meg ket feddhetetlensgben az r Jzus Krisztus eljvetelre (23). A megszentelds munkja azonban nem egyszeren az emberben rejl kpessgek kibontakoztatsa, hanem, mikzben a legteljesebb aktivits is, ugyanakkor annak megengedse, hogy az r Szent Lelke ltal bennnk munklkodjk (v. Heid. Kt 103k.). Mert „h az, aki elhvott… s meg is cselekszi” (24), vghez is viszi, amit elkezdett bennnk (Fil 1:6).
A kvetkez mondatokat (25–28) Pl bizonyra sajtkezleg rta. Mint ahogy az egsz levelet a gylekezetrt val hlaads s knyrgs lelke hatja t, termszetesnek ltszik, hogy most az apostol ezzel a krssel forduljon a gylekezethez: „Atymfiai, imdkozzatok rettnk!” (25) Az egymsrt imdkoz keresztynek benssges kapcsolatnak jele volt a szent csk (pl.: Rm 16:16). A gylekezeti kzssg polst clozza az apostol szokatlanul nyomatkos felszltsa („Knyszertlek titeket az rra”), hogy levelt az egsz gylekezet eltt felolvassk (27). Mint Pl ksbbi levelei, ez a levl is ldssal vgzdik: „A mi Urunk Jzus Krisztusnak kegyelme veletek! men”.
|