Dienes Dnes
A hber nyelv a Srospataki Kollgiumban a 16-17. szzadban
Az a tny, hogy az szvetsg knyveit ezen a nyelven rtk, nem mindig egyforma sznvonalon ugyan, de ltalban kiemelt helyet biztostott a keresztyn teolgiban a hbernek.[1] A „lingua sancta hebraica” a Vulgata hegemnija ellenre jelen volt a kzpkori exegzisben. A hber jelentsgt a humanizmus mg inkbb alhzta. Az eredeti forrsok kutatsnak hangslyozsa nyomn az testamentum nyelve „lingua primigenia” rtelemben egyenesen megkerlhetetlenn vlt. A nyelv s a postbiblikus hber irodalom irnti rdeklds a reformci elestjn a figyelem kzppontjba kerlt a Johannes Reuchlin (1455-1522) munkssgt ksr vitk kzepette. Az egyhz a hber nyelv „szent” voltt elvben soha nem tagadta, de nagy veszlyt ltott a rabbinikus irodalom hatsban. Jellemz, hogy a „humanistk fejedelme”, Erazmus, aki ugyan nem tanulta meg az testamentum nyelvt, de fontossgt mindvgig hangslyozta, maga is elfogadta, hogy a hber nyelv s a rabbinikus irodalom tanulmnyozsa „judaizlshoz” vezethet. A vita gyakorlatilag a hber javra dlt el, elssorban azrt, mert rvnyeslt Erazmusnak az a nzete, hogy a humanista filolgiai mdszerek alkalmazhatk a Szentrs szvegnek vonatkozsban is. A reformci Biblihoz val viszonyban ez bizonyult az egyik, nem jelentktelen, tnyeznek. A „Biblit az emberek kezbe” programban a legersebb lncszem lett a fordts az eredetirl az anyanyelvre.
A reformlt egyhz keretei kztt ltrehvott j tpus iskolkban a bibliai nyelvek megjelenst egyarnt tmogatta a humanista s a reformtori szellem. Kzismert tny, hogy Philip Melanchton iskolaszervez tevkenysge rendkvli hats volt. Luther kivl munkatrsnak szellemben szervezett protestns iskolk szerte Eurpban a reformci s a humanizmus sajtos tvzetben mkdtek.[2] A Melanchton ltal meglmodott iskola alapfeladata, hogy a klasszikus vilghoz kpest lesllyedt szellemet jra magasba emelje, s a kzpkori hamis tantstl megtvesztett lelkeket igaz istenismeretre nevelje. Ez az iskola a tuds kegyessg intzmnye. Miutn a klasszikus vilg tiszta szellemhez a latin nyelv ltal lehet eljutni, ez a tants-tanuls nyelve s a tanulmnyok fundamentuma. De a latin szerzk tkletes megrtshez a grg nyelvre is szksg van, ezrt azt mr a tanulmnyok korai szakaszban fel kell venni a tananyagba. A hber nyelv ismerett azoktl kvnja meg Flp Mester, akik lelkszi plyra lpnek, de a grgben val jrtassgot a jogszoktl s orvosoktl is elvrja. A melanchtoni iskola megtartotta a kzpkori septem artes liberales smjt, de megtlttte azt a reformci j szellemi tartalmval. Az iskola als fokozata, a trivium, a grammatika, retorika, dialektika kurzusaival a magas szint nyelvi kpzst ignyelte, a tisztnak lmodott klasszikus szellem megragadshoz szksges eszkzk elsajttsa mellett azt tzve ki clul, hogy ez a Biblia lehet legmlyebb ismerett szolglja.
Erre plt a quadriviumnak megfelel logikai vagy metafizikai tanfolyam, melynek trgyai a grg nyelv, a fizika, az etika, a logika, a politika, a geometria s az asztronmia. A wittenbergi egyetem szablyzata szerint, amit Melanchton 1545-ben szerkesztett, a hber nyelv a blcsszeti tagozaton jelent meg. Ez a tanfolyam mintegy elksztette a teolgiai karon folytatand tanulmnyokat, ahol a bibliai nyelvek ismerete nlklzhetetlen volt.
Az 1567. vi debreceni zsinat gynevezett nagyobb cikkeiben megtalljuk a magyarorszgi reformlt iskolkban tantand tantrgyak felsorolst.[3] Az alapvet stdiumok a latin, a grg, a logika s a retorika, mint amelyek a teolgia tudomnyra ksztenek el. A knon megemlti a hbert is, az „ahol lehet” kittellel ksrve. A trvny szvegben a 16. szzad msodik felnek ltalnos helyzete nyert ezzel megfogalmazst: nem minden iskolban volt alkalmas tanr a hber tantsra. A hber nyelvnek ez a bizonytalan, esetleges helyzete a stdiumok kztt ksbb is jellemz maradt.
Az egykor virgz kzpkori plbniai iskolbl – elegend forrsok hinyban ma mg nem elgg ismert folyamat nyomn – Melanchton szellemt hordoz protestns intzmnny lett a srospataki schola a 16. szzad kzepre. Az iskola vezeti Wittenbergben tanultak, Melanchton tantvnyai voltak. Nem szksges klnsebben bizonygatnunk, hogy mesterk tanrendszert igyekeztek Patakon meghonostani, mghozz nem eredmnytelenl. A 16. szzad msodik felnek legkivlbb pataki tanra, Szikszai Fabricius Balzs tantott grammatikt, retorikt, dialektikt, geometrit, zent, poetikt, trtnelmet, etikt, gazdasgtant, politikt, fizikt, fldrajzot, csillagszatot, egyhzjogot, grgt, teolgit. Ezek a trgyak az akkori tudomnyossg csaknem minden rszt felleltk.[4]
Az iskolban nem volt pontosan rgztve az eladand trgyak szma, anyaga s terjedelme. Az intzmny sznvonala a tanr felkszltsgn, rtermettsgn s a tanul tehetsgn, szorgalmn mlott. A 16. szzadi pataki rektorok kivtel nlkl kivlan kpzett, Wittenberget s tbb ms egyetemet is megjrt tudsok voltak.[5] A legkivlbb dikjaik szmra termszetesen addott, hogy itthoni tanulmnyaikat Luther vrosban folytassk s fejezzk be tanraikhoz hasonlan. Patakon rendelkezsre llt a sznvonalas iskolzst biztost kpzett tanr s a tehetsges, szorgalmas dik egyarnt. Ez az els kzvetett bizonytkunk, hogy a 16. szzadban a hber nyelv alapjait ebben az iskolban is tantottk.
Nehz ugyanis felttelezni, hogy az testamentum nyelvnek teljes ismerete hinyban blcsszeti vagy teolgiai tanulmnyokat folytathattak a patakiak Nyugaton. Feltevsnket megersti, hogy Thri Farkas Pl – 1558 s 1561 kztt volt pataki rektor –, aki csak egy esztendt tanult Wittenbergben, tudott hberl. A trk hdoltsg lett ismertet nevezetes levelben, amely tolnai tartzkodsa sorn szletett, gy nyilatkozik errl: „A zsidkkal nekem majd minden napon harcom van (segt ebben a hber nyelv valamelyes ismerete), amit k versengssel nvelnek.” [6] Thri Pl Szegedi Kis Istvn tantvnya volt, nem lehetetlen, hogy tle tanulta az szvetsg nyelvt,[7] Wittenbergben pedig tovbbfejleszthette ismereteit.
Nyelvismeretnek sznvonalra utal a „valamelyes” (qualiscunque) kifejezs, ami lehet a ktelez szernysg jele, de utalhat arra is, hogy a hber ismerete a latin s a grg utn az utols helyen llt Thri tudomnyos eszkztrban. Fentebb utaltunk r, albb is ltni fogjuk, hogy valsznleg ltalnosnak mondhat ez a helyzet a hazai reformtus iskolkban, a patakiban mindenkppen, ami azonban nmely kivteles egynisgre egyltaln nem volt jellemz. Thri Farkas Pl fia Gyrgy, 1597 eltt pataki dik, egyvi wittenbergi tartzkods utn kiadta Pl apostolnak ltala grgbl hberre fordtott kt levelt, egy bartja hallra rt hber vers ksretben.[8] Egyet kell rtennk azzal a megllaptssal, „hogy ilyen bravros teljestmny otthoni hber tanulmnyok nlkl teljesen elkpzelhetetlen”.[9] Thri Gyrgy minden bizonnyal tanulta az testamentum nyelvt Patakon is.
Apr adalkot szolgltat az az 1579-ben trtnt srospataki eset, amit Bornemisza Pter rktett meg egy itteni prdiktorrl. A lelksz hallra mltnak tlt egy hzassgtr nt, viszont t fajtalansgon kaptk, amirt mglyra tltk, de a fldesr megkegyelmezett neki. A bennnket elssorban rdekl adatot gy kzli Bornemisza: „… egy hres blcz ember, ki io Sido, Grg, Deac s blcz tant lvn…”.[10] A felteheten klfldet megjrt prdiktor a hber nyelvet is ismerte, s ez kztudott volt rla. A hrom nyelv ismeretnek hangslyozsa kpzettsgnek sznvonalt emelte ki.
A 16. szzadban Patakon a nyelvoktats meglehetsen ers volt. Ezt elssorban a grg nyelvben val jrtassg igazolja,[11] de a lelkszi plyra kszl dikokat a hber nyelv ismeretbe is bevezettk.
Nyilvnvalan visszautal a megelzre, a 17. szzadra nzve pedig figyelemre mlt tjkoztatst nyjt trgyunkra nzve is az iskola trvnyknyve.[12] A bevezet szerint I. Rkczi Gyrgy kvnsgra a rgi trvnyeket tvizsgltk s kibvtettk 1621. janur 8-n.Az atyk egyrtelmen megllaptottk, hogy az iskolt igazgat paragrafusok nagyrszt nem jak, hanem olyanok, „amelyeket eldeink szerkesztettek, eddig megtartottak s a gyakorlat megerstett”.[13] A tanrok ktelessgeirl szlva kijelenti a szablyzat, hogy tbbek kztt „a latin s grg nyelvtant, a hber nyelv hasznos elemeit” rendszeresen tantani kell.[14] A trvnyknyv mg egyszer visszatr a krdshez, amikor a tanulknak teszi ktelessgv a nyelvtanulst, elssorban a grgt s a latint. A hberrel kapcsolatban gy fogalmaz: „akinek rdekben ll”, az tanulja.[15] Termszetesen a tants s tanuls nyelve a latin, ennek a nyelvnek fszerepe van. Az is kivilglik azonban a trvnyknyv vonatkoz rszeibl, hogy a bibliai nyelvek kzl a grgre nagyobb slyt helyeztek, mint a hberre. Elg itt most arra utalnunk, hogy az rsgyakorlatot, klnsen a levlrst nem csak latinul, de grg nyelven is szigoran kveteli a szablyzat.[16]
A hbernek ez a helyzete a tananyagban nem volt pataki specialits, tallunk eurpai viszonylatban is hasonl pldt. A kivl pedaggus Johannes Sturm (1507-1589) strassburgi gimnziumban a 9-10 vre tervezett tanulmnyi id felnl kezdtk el a dikok a grg nyelv tanulst, a hbert viszont csak annak legvgn, akkor is fakultatv mdon.[17] Nyilvn a plyavlasztstl fggen, a lelkipsztornak kszlk vettk fel ezt a trgyat.
Mit is jelenthetett a kortrsak szmra a pataki trvnynek a hberrel kapcsolatos kittele: „akinek rdekben ll” (et cui ex re futurum est)? A pataki iskolt mr a 16. szzadban is ltogattk nemes ifjak.[18] Az kpzskhz nem tartozott hozz a teolgiban val olyan fok elmlyeds, mint a lelkszi plyt vlaszt kzrendek esetben. A hber specilisan teolgiai trgynak szmtott, mg a grg – mint lttuk fentebb Melanchton llspontjt, valamint Sturm gyakorlatt – a magasabb fok ltalnos mveltsghez tartozott.
A hber nyelv teht ebben a tekintetben fakultatv helyzetben volt. A lelkszi plyra kszlk szmra azonban a tananyag rszt kpezte.
Ennek megfelelen az iskola els knyvjegyzkben megtalljuk az szvetsgi nyelv tanulshoz szksges segdeszkzket is. Az 1623-ban sszelltott lajstrom 296 mvet tntet fel.[19] Ebben az llomnyban 14 olyan knyv volt, amely a hber nyelv s az szvetsg tanulmnyozst segthette. Ebbl kett volt nyelvtan, egy-egy sztr s lexikon, a tbbi Biblia. A ktetek azonostsa nem egyszer, mert olykor csak ilyen egyszeren talljuk a lajstromban: „Biblia Hebraea”, „Testamentum Hebraeum”, „Dictionarium Hebraeum”, „Lexicon Hebraicum”. Azrt az megllapthat, hogy a trzsanyagot a legkivlbb hebraistk mvei alkottk. Megvolt Patakon Santes Pagninus (1470-1541) francia dominiknus szerzetes kt mve. Az egyiket „Biblia Hebraea, cum interpretatione latina” cmmel vettk fel a lajstromba. A msik – miutn most is megvan a pataki knyvtrban[20] – knnyebben azonosthat: Thesaurus Linguae Sanctae sive Lexicon Hebraicum, Lugdunum, 1575.
Hasonlkppen rendelkezsre llt a dikoknak Sebastian Mnster (1489-1541) egyik mve: „Biblia Hebrea, cum interpretatione”. A ferences szerzetesbl reformtuss lett kozmogrfus s hebraista a protestns bibliafordtsokra komoly hatst gyakorolt a hber testamentum latin fordtsval s az szvetsgi knyvek szvegkiadsaival, grammatikai s lexiklis munkival. A lajstrom sszelltja az egyik Biblia Hebraea-t Elias Hutter (1553-1605/09) nevhez kti. A lipcsei majd drezdai hber tanr lett egy poliglott bibliakiadsnak szentelte. Franciscus Junius (1545-1602) Genfben Bza tantvnya, ksbb lelksz, majd tbb egyetemen tantott. Immanuel Tremellius-szal (1510-1580), aki hber nyelvszknt tbb iskola s egyetem tanra volt Nmetorszgban, elksztettek egy ltalnosan elterjedt latin bibliafordtst. Junius nevhez egy Biblit soroltak az 1623-as kimutatsban, amelyet Franciscus Vatablus (1485-1547) kitn prizsi hebraista magyarzatai egsztettek ki. Tremelliustl 3 Biblia volt a coetus knyvtrban. A kt grammatica Petrus Martinius s Valentin Schindler munkja volt. [21] Mindkt hebraista egy-egy nyelvtana tbb kiadst rt meg, a lajstrom nem mond a pataki knyveikrl kzelebbit. A 17. szzad sorn ntt az testamentum tanulmnyozst elsegt mvek szma. Schindler 1612-ben Hanauban kiadott nevezetes kziknyve 1635-ben mr a coetus tulajdonban volt: Lexicon Pentaglotton, Hebraicum, Chaldiacum, Syriacum, Talmudico-Rabbinicum.[22]
A 17. szzadi lajstromokban feltntetett, az szvetsggel foglalkoz munkk nagyobb rsze latin bibliafordts vagy olyan kziknyv, amely a latinra tmaszkodva segti az testamentum szvegnek jobb megrtst. Szerzik munki ott szerepelnek a 16. szzad legjelentsebb bibliafordtsnak mhelyben is. „Kvettnk e fordtsban sok jmbor tuds embereket, kik a zsidbl, amely nyelven ratott az -Testamentom, igazn fordtottk a Biblit, mint Vatablust, Pagninust, Munsterust, Tremelliust…” – ahogy Krolyi Gspr rta.[23]
Az I. Rkczi Gyrgy sztnzsre megindult iskolareform rintette a hber nyelv tanulst is. Az iskolagy irnt igen odaadan rdekld patrnus fr a tanulmnyi sznvonal jelents emelkedst szerette volna elrni a pataki intzmnyben. Mivel a diksg sszettele nem volt homogn, klnfle sznvonal elkpzettsggel rkeztek Patakra, a reform gy kvnt ezen segteni, hogy a gimnziumi tagozaton a blcsszeti trgyakat – logikt, retorikt –mr tanttatni akarta. gy a blcsszeti tanfolyamba belp diknak mr nem pusztn e kt trgyra kell koncentrlnia, ezrt alkalmass vlik ismereteinek bvtsre szlesebb tantrgyi alapokon. Ehhez persze a korbbiakhoz kpest tbbet kellett volna tanulni, amit az ifjsg meglehetsen zokon vett, lzadssal, az iskola elhagysval fenyegetztt, ezrt a reformot nem hajtottk vgre az eredeti elkpzelsek szerint. A tanrok s a felgyelettel megbzott lelkszek gy hatroztak 1629-ben, hogy „a fizika s a hber egy idre mellzhet”.[24] Vlemnynk szerint a blcsszeti tanfolyam tananyagt rintette ez a dnts, a teolgiai trgyak kztt tovbbra is ott volt a hber nyelv. Bizonyos azonban, hogy csak „a hasznos elemeit” tanultk, teht a betk megismersrl, olvassrl, a legfontosabb teolgiai kifejezsek megtanulsrl, a nyelvtani alapok leraksrl lehetett sz e trgy keretei kztt.
Az 1648. vi reform – sszefggsben Rkczi Gyrgy sztnzsre tett korbbi ksrlettel – mr a Tiszn inneni egyhzvidk sszes iskoljra tekintettel kszlt.[25] A hatrozatbl vilgos, hogy egysgesebb, clratrbb elkpzst vrtak a Kollgium particulitl a Patakon foly iskolzs rdekben. Ahogy fentebb is lttuk, most jra elvrtk, hogy a gimnziumi tagozaton megjelenjk a retorika tantsa, s a kisebb mezvrosi iskolktl is megkvntk a grg nyelv alapelemeinek tantst. St elhatroztk, hogy a nagyobb mezvrosok iskoliban a teolgia alapjait be kell vezetni. Ha a dikok ezekbl az intzmnyekbl jobb elkpzettsggel rkeznek Patakra – a reform elkpzelse szerint – az itteni teolgiai tanfolyamon nagyobb terhelst kaphatnak. A hatrozat megersti a Kollgium teolgiai tanfolyamn a hber szerept: a legfels tagozaton kap helyet a „teolgia s filozfia tudomnya, melyekkel egynileg mg a hber nyelv tanulsa is alkalmasan sszekthet, mint ami a teolgiai tanulmnnyal sszhangban van”.[26]
Mit is jelent ez a bizonyos „privatum studium”, a hber egyni tanulsa? Abban a kedvez helyzetben vagyunk, hogy Szatmrnmeti Mihly – 1658-1661 kztt pataki dik – 1667-ben Franekerben kiadott latin nyelven egy hber nyelvtant: Tyrocinium Hebraicum, Hoc est Brevis et Methodica Linguae Hebraeae Institutio.[27] Nem rdektelen felidznnk sajt nyelvtanulsnak tjt, amint az ajnlsban rviden eladja. A grgt mr gyermekkorban (a puero) elkezdte tanulni – Szatmrnmetiben jrt elszr iskolba[28] –, a hbernek az alapjait pedig a szatmri gimnziumban, Azari Zsigmond tanr sztnzsre rakta le. Meg lehetett teht ismerni az testamentum nyelvt egy mezvrosi gimnziumban is. Szatmrnmeti 13-14 ves volt, amikor hberl kezdett tanulni. Tanra, Azari Zsigmond Debrecenben, majd 1650-tl Srospatakon tanult.[29] Ksbb klhoni egyetemeket ltogatott, de egszen bizonyos, hogy nem ktesztendei hollandiai peregrincija sorn tallkozott elszr a hberrel, hanem mr itthon megfelel ismeretekre tett szert, nyilvn Patakon is fejleszthette tudst.
Szatmrnmeti megemlkezett az olvashoz intzett elszban a pataki helyzetrl is, tbbek kztt ezzel indokolva nyelvtana kiadst: „Szljanak a nemes Pataki Kollgium alumnusai, akik velem nem rgen megtapasztaltk a hber nyelvtan bsgt, amikor azt nagy nehzsggel s idvesztesggel, a mennyisghez kpest oly szks eredmnnyel kirni knyszerltek; amibl kvetkezett, hogy sokan az rstl megundorodva, a szent nyelv tanulst abbahagytk.” Vilgos ebbl az, amit fentebb mr megllaptottunk, hogy Patakon a teolgiai tanfolyam keretben foglalkoztak a hber nyelvvel. Az is kiderl azonban, hogy nem llt rendelkezsre megfelel nyelvtani segdeszkz. Szatmrnmeti olyan nyelvtanra gondol, amit ki is adott: rvid, ttekinthet, a legfontosabb nyelvi alapokat nyjt, a dik szmra is megvsrolhat nyomtatvnyra (knyvecskje negyedrt alak, 56 oldal terjedelm). A fentebb ismertetett kziknyvek anyagban, amelybl kirogattk a szksges nyelvtani rszeket, a nyelvismeret kezd vagy kzepesen halad fokn lv dik elveszett, s ez visszavetette igyekezett. Az egyni tanuls (privatum studium) teht Patakon a lelkszi plyra kszl dikok tanulcsoportjn bell folyt, s a nyelvtan trzsanyagra korltozdott.
Ezt mutatja Szatmrnmeti nyelvtanknyve. gy ltszik, hogy Srospatakon annak ellenre hiny volt a jl hasznlhat hber grammatikkban, hogy Gyulafehrvron 1635-ben megjelent Johann Heinrich Alsted hber nyelvtana, 1643-ban pedig Franekerben adott ki hber grammatikt Kismarjai Veszelin Pl.[30]
Ids Cscsi Jnos lettja szintn megersti azt, amit a hber nyelv helyrl s helyzetrl mondtunk.[31] Cscsi Srospatakon befejezve a blcsszeti tanulmnyokat, 1669- ben Kassra ment, s ott hrom vet tanult, majd az alsbb osztlyok tantja lett. Miutn 1674- ben a kassai iskolt a katolikusok elztk, trsaival egytt Erdlybe, Gyulafehrvrra meneklt, ahol az elztt pataki iskola is helyet tallt. jra beiratkozott rgi iskoljba, teolgit tanult – s ahogy letrajzban fia, ifj Cscsi Jnos kiemeli –, elssorban a hber nyelv tanulmnyozsba vetette bele magt a betkn kezdve, mghozz huszont vesen.
Rvid id alatt olyan haladst tett, hogy Psahzi Jnos professzor elismerst elnyerte – taln tantotta a hbert –, s a tanul ifjsg csodlatt kivvta, s az ismtl gyakorlatok vezetst r bztk. Ez az adat is azt igazolja, hogy a pataki tanrendben a teolgiai tanfolyam adott helyet a hber nyelv tanulmnyozsnak. Cscsi letplyjn keresztl mg tbb bizonysgot is nyernk megllaptsunk altmasztsra. A Gncn majd Kassn bujdos iskolban 1688 s 1702 kztt a teolgiai trgyak kztt adta el a hbert is.
sszessgben azt mondhatjuk, hogy Patakon a hber nyelvi ismereteknek olyan sznvonalra, amilyet pldul Szatmrnmeti vagy ids Cscsi Jnos elrt, nem lehetett eljutni. Lerakhattk viszont itt a dikok azokat az alapokat, amelyekre ksbb ptkezni tudtak. Cscsi egyebek mellett Utrechtben Johannes Leusden (1624-1699) igen neves hebraista filolgus[32] eladsait ltogatta. Szatmrnmeti Hollandiban (Franekerben, Groningenben s Utrechtben) kt ven keresztl az ottani hebraistk nyilvnos- s magnrira jrt, tbbek kztt az emltett Leusden, valamint Jacob Alting (1618-1679) hber nyelvtant is kiad, kivl exegta [33] tantvnyaknt fejezte be nyelvi ptkezst. Ezen az ton nem jrt egyedl sem Cscsi, sem Szatmrnmeti. A pataki alapokra msok is ptettek peregrincijuk sorn. Ilyen volt elssorban Komromi Csipks Gyrgy, a 17. szzad legkivlbb magyar reformtus hebraistja, aki pataki dik volt 1646 s 1649 kztt. Veszprmi B. Istvn, 1658-tl 1661-ig tgtus dek Patakon, egy 1666-ban rt hber nyelv dvzl verse jelzi ebbli ismereteit. Pataki Tt Istvn 1665-ben rt hber dvzl verset, 1663 eltt volt pataki tanul. Tofeus Mihlytl szintn ismernk hber kltemnyt, Rkczi Zsigmond hallra rta 1652-ben. Tofeus nem volt pataki dik, volt viszont itteni tanr 1652-53-ban.[34] Alistli Farkas Jakab Komrombl jtt Patakra tanulni 1647-ben, s itt msfl vet tlttt.[35] Komromi Csipks Gyrgy 1654-ben Utrechtben megjelent hber nyelvtanban ngysoros hber versekkel ksznttte a szerzt.[36] Ezek az apr adalkok is jelzik a hber nyelv jelenltt a pataki Kollgiumban.
Nem maradt el a hber tantsa 1671 utn a bujdoss idejn sem. A gyulafehrvri s gnci-kassai vekrl mr szltunk. Gyulafehrvrral kapcsolatban mg annyit mondunk el, hogy 1690-tl Kaposi Juhsz Smuel tantotta itt az szvetsg nyelvt, s adott is ki olvassi gyakorlatokra alkalmas hber nyelv bibliai kivonatokat.[37]
Tanulmnyunk vgn visszatrnk Szatmrnmeti Mihly nyelvtanhoz, hogy meghallgassuk, mirt is kell a lelkipsztornak a bibliai nyelveket ismernie. Patrnusainak szl ajnlsban gy indokolja: „Nyelvismeret nlkl senki nem halad. Nem knny ugyanis annak, akinek blcsebbnek kell lennie a kzsgnl, utat nyitni a Szentrs magyarzatra a grg s hber nyelv ismerete nlkl. Ugyanis ez a kt eredeti nyelv – a Szentllek megvilgostsa utn – olyan, mint kt szem, melyeknek szolglatval a Szentrs szentlybe bepillanthatunk, s tartozunk is azzal, hogy bepillantsunk. Ezeknek hinyban a Szentrs magyarzja a Biblia rtelmezsben, kifejtsben, oltalmazsban nyomorultul megbotlik s vakoskodik. Hogyan ersti meg ugyanis a Szentrs eredeti nyelvekben val hitelessgt? Mi mdon oltalmazza meg az egyhz ellensgei ltal megtmadott szmos helyet? Mikppen vlasztja el a helyes szvegvltozatot a tvestl? A lelkipsztor teht ne legyen knytelen szntelenl a msok gazdagsgval lni. Mindaz, aki a szent szolglatra elhvst rez, a lelkiismerettl indttatva legalbb annyira szorgoskodjk ezekben a nyelvekben, hogy lexikonokkal tle telheten boldogulhasson, gy legyen tant s igaz sfr az Isten hzban.”
Szatmrnmeti teht nem tette tlsgosan magasra a mrct. A lelksznek annyira szksges ismerni a Biblia eredeti nyelveit, amennyire segdeszkzkkel megrtheti azokat. Ez viszont a hivatsval sszefgg lelkiismereti krds. Minden bizonnyal ez volt Srospatakon is a hber nyelv tanulsval kapcsolatos alapvet llspont a 16-17. szzadban.
The Hebrew Language at the Srospatak Reformed Church School in 16-17 th Centuries In the second half of the 16 th century the Protestant School became a high-level institute in Srospatak. The teachers of it had studied in Wittenberg where they were influenced by Philip Melanchton’s humanist pedagogical spirit. They planted this spirit in the Srospatak Church School as well. According to Melanchton the Latin language was the most important subject, because it was the way to the knowledge of the pure spirit of the classic world. This was the base of studies. The Greek language was also significant: it helped to understand the Latin authors. The theologians were supposed to know the Hebrew as the language of the Old Testament.
It was emphasised by the law of the Srospatak School that students had to learn the origin languages of the Holy Scripture. There were books in the library of the school, which helped the students in learning the Old Testament’s language. We can find in the catalogue, written in 1623, 14 books connected with Hebrew and the Old Testament. Some of them were grammar books and lexicons, but most of them were Bibles.
The linguistic training was strong at the Srospatak School in the 16-17 th centuries, first of all in Latin and Greek. But sources tell us that there were also students studying Hebrew, for instance Gyrgy Thry, who translated two epistles of Apostle Paul from Greek to Hebrew (Epistolae Pauli Apostoli ad Galatas et Ephesios e Graeca in pure Hebraeam linguam translate… Wittenberg, 1598.) or Mihly Szatmrnmeti, a publisher of a Hebrew grammar in Holland (Tyrocinium Hebraicum, Hoc est Brevis et Methodica Linguae Hebraeae Institutuo, Franeker, 1667.). Students could establish their knowledge of Hebrew at the Srospatak Church School. The bases were strong enough to build new studies on them during the time of one taking western university courses.
Megjelent:
Kun Mria, Morvai Judit (szerk.): dwbkl rfs Tanulmnyktet az 50 ves Marjovszky Tibor tiszteletre. Budapest, 2003. 38-47 p.
[1] Dn Rbert: Humanizmus, reformci, antitrinitarizmus s a hber nyelv Magyarorszgon. Budapest, 1973. Akadmiai Kiad / Humanizmus s Reformci /, 5-24.
[2] Molnr Aladr: A kziktats trtnete Magyarorszgon a XVIII. szzadban. Budapest, 1881. 54-66. Kathona Gza: Fejezetek a trk hdoltsgi reformci trtnetbl. Budapest, 1974. / Humanizmus s Reformci /, 22-23.
[3] Kiss ron: A XVI. szzadban tartott magyar reformtus zsinatok vgzsei. Budapest, 1881. 602.
[4] Szab Andrs: A ks-humanizmus irodalma Srospatakon (1558-1598). Kandidtusi rtekezs, Budapest, 1989. Kzirat, Tudomnyos Gyjtemnyek, Srospatak, Kt. 8217. 24-25.
[5] Szab Andrs: A ks-humanizmus… i. m. 17-47.
[6] Kathona Gza: Fejezetek a trk hdoltsgi reformci trtnetbl. i. m. 68.
[7] Dn Rbert: Humanizmus, reformci, antitrinitarizmus s a hber nyelv… i. m. 33.
[8] Epistolae Pauli Apostoli ad Galatas et Ephesios e Graeca in pure Hebraeam linguam translate… Wittenberg, 1598. (RMK III. 926.)
[9] Szab Andrs: A ks-humanizmus… i. m. 82
[10] Bornemisza Pter: Predikatioc egesz esztend altal… Detrek, 1584. 52. (RMNy 541.), V. Szab Andrs: A ks-humanizmus… i. m. 33.
[11] Szab Andrs: A ks-humanizmus… i. m. 82.
[12] A Srospataki Reformtus Kollgium 1618-as rendszablyai s 1620-as trvnye. Kzli s fordtotta Szentimrei Mihly. Srospatak, 1996. [A tovbbiakban Trvnyek.]
[13] Trvnyek, 19.
[14] Trvnyek, 25.
[15] Trvnyek, 45.
[16] Trvnyek, 37.
[17] Molnr Aladr: A kziktats trtnete… i. m. 86.
[18] Szab Andrs: A ks-humanizmus… i. m. 97-98.
[19] A Srospataki Reformtus Kollgium 17. szzadi trvny- s anyaknyve, Srospatak levltr. 491-559. Kzlve H. Takcs Marianna (szerk.): Partiumi Knyveshzak 1623 – 1730. Budapest – Szeged, 1988. /Adattr XVI-XVIII. szzadi szellemi mozgalmaink trtnethez 14. Szerkeszti: Keser Blint. / 7- 137.
[20] Jelzete 107.
[21] A legjelesebb hebraistkat lsd Werbeck, Wilfrid (szerk.): Die Religion in Geschichte und Gegenwart I-VI. Tbingen, 1957-1962, J. C. B. Mohr (Paul Siebeck). III. 479, 1071, IV. 1182, V. 19. (A tovbbiakban: RGG) Valamint: Biographisch- Bibliographisches Kirchenlexikon IXIV. 1990-2001, Verlag Traugott Bautz; Jewish Encyclopedia [1901-1906]; E kt utbbi lexikonnak csak az Internetes vltozathoz frtnk hozz.
[22] Ez a m is tvszelte a szzadokat, ma is a Nagyknyvtr tulajdona Srospatakon. Jelzete: II 109.
[23] A Vizsolyi Biblia elljr beszde. Sajt al rendezte Borbly Lszl. Budapest, 1940. 40-41.
[24] Dienes Dnes: Minthogy immr schola mestert tartanak… Reformtus iskolk Fels-Magyarorszgon 1596-1672. Srospatak, 2000. 253-254.
[25] Dienes Dnes: Reformtus iskolk… i. m. 284-286.
[26] Dienes Dnes: Reformtus iskolk… i. m. 259.
[27] RMK III. 2386.
[28] Zovnyi Jen: Magyarorszgi protestns egyhztrtneti lexikon. Budapest, 1977. 577.
[29] Zovnyi Jen: Lexikon, 34-35.
[30] Matk Lszl: Reformtus Lelkszek mint „hber” kltk s nyelvtanrk. Mlt s jv, 1994/1. 17-18. Postma Ferenc: Hber nyelvtanok Magyarorszgon 1635-1992. Theologiai Szemle, 1995. 54-57.
[31] Biographia Johannis Tseetsi Senioris, scripta a Johanne Tseetsi filio. Kzli Horvth Cyrill. Irodalomtrtneti Kzlemnyek, 1904. 350-363.
[32] RGG IV. 334.
[33] RGG I. 294.
[34] Az letrajzokat kzli Zovnyi Jen: Lexikon, 331, 687, 460, 643.
[35] Szinnyei Jzsef: Magyar rk lete s munki. III. k. Budapest, 1894. 170-171.
[36] Schola Hebraica. (RMK III. 1904.)
[37] Zovnyi Jen: Lexikon, 293. Breviarium Biblicum. Kolozsvr, 1699. (RMK II. 1953.); Memoriale Hebraicum. Kolozsvr, 1698. (RMK II. 1921
|