//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- OSCAR CULLMANN A Karcsony nnepnek
kialakulsa s a karcsonyfa eredete

 Oscar Cullmann

A karcsony nnepnek kialakulsa 

Ford.: Karasszon Dezsn

A karcsony nnepe

A mi december 25-i karcsonyunkat az els hrom szzad keresztynei nem ismertk. A negyedik szzad elejig ez a nap - mely ksbb a keresztyn egyhzban oly fontos dtumm vlt - az skeresztynek kzt szrevtlenl telt el, nem gyltek ssze istentiszteletre, mg csak emltst sem tettek Krisztus szletsrl. Ezzel szemben azt lthatjuk, hogy ebben az idben a pogny rmai birodalomban december 25-e a Nap imdsnak szentelt klnleges nnep volt.

Mieltt ezen a napon kezdtk nnepelni Krisztus szletst, inkbb egy msik napra gondoltak Keleten (s ksbb Nyugaton is): janur 6-ra. Az nnep lnyegt tekintve eleinte nem volt alapvet jelentsge annak, hogy egy meghatrozott naphoz kssk, egyszeren azrt nem, mert az els hrom szzad egyhza megelgedett annyival, hogy mi a szlets idpontjt egyltaln nem ismerjk, br voltak egyni idszmtsi ksrletek. Ezzel el is rkeztnk els krdsnkhz.

1. Jzus szletsnek dtuma

Az evanglium ri nem adjk meg Krisztus szletse napjt, s ms forrsok erre nzve nem llnak rendelkezsnkre. Utals r a Lukcs evangliuma karcsonyi trtnete, melybl legalbb azt kiolvashatjuk, hogy melyik vszakba helyezte ez az elbeszls Jzus szletst. Palesztinban kb. mrcius - prilis hnaptl novemberig vannak a psztorok a mezn. Eszerint tavasz, nyr s sz jhet szmtsba. Ennl tbbet az evangliumok a dtumrl nem mondanak.

Mivel minden kzelebbi adat hinyzik, megksrelte nhny kori keresztyn ember ezt a dtumot mindenfle spekulcibl levezetni; ennek trtneti rtke nincs, s az egyhz hivatalosan nem is ismerte el. Olyan egyni szmtgatsi ksrletekrl van sz, melyek egymstl eltrk, de amelyek mr Krisztus szletst kozmikus esemnnyel hozzk sszefggsbe. Csak egy pldt emltek. 243-bl val irat szerint Krisztus szletsnek napja: mrcius 28. Mirt ppen mrcius 28? Az irat szerzje Mzes els knyvnek abbl a szakaszbl indul ki, ahol Isten a teremtskor a vilgossgot elvlasztja a sttsgtl. A szerz felttelezi, hogy vilgossg s sttsg egy egsznek kt egyforma rsze. Kvetkezskppen a vilgteremtse olyan napon trtnt, amikor a nap s az j egyforma hossz. A tavaszi napjegyenlsg a rmai naptrban mrcius 25-e volt. Teht mrcius 25-e a teremts els napja. A teremtstrtnet elbeszlse szerint a Napot Isten a 4. napon teremtette, teht mrcius 28-n. A keresztynek szmra azonban Mal 3,20 szerint a Messis "az igazsg Napja". Ebbl kvetkezik, hogy Jzusnak mrcius 28-n kellett vilgra jnnie.

Az els hrom szzadbl szrmaz ms forrsok is tavaszra teszik Krisztus szletst, gy pl. a pszeudo-kelemen levl. De itt aztn mr semmifle egyezs nincs. Az egyik Jzus szletse napjnak prilis 19-t jelli meg - mindenfle szmtsi s gondolati mesterkedssel -, a msik mjus 20-t. prilis 2-t is emltik. Kivehet ezekbl, hogy a tavaszt rszestik elnyben. Azrt, mert egyrszt felttelezik, hogy a vilg teremtse tavaszra esett, msrszt Jzus hallnak napja tavasszal kvetkezett be, s azt gondoltk, hogy Jzus lete csakis teljes vekbl llhat.

Azokban a ritka esetekben is, amikor tli dtumot szmtanak ki, szmolsuk a tavaszbl indul ki, spedig gy, hogy a fogantats tavasszal volt, 9 hnappal ksbb a szlets. gy lehet december 25-hez eljutni, az azt megelz mrcius 25-bl. Mrcius 25-t gy tekintettk ebben az esetben, mint a vilg teremtsnek, Jzus fogantatsnak s hallnak napjt. De a negyedik szzad kzepig nem tulajdontottak ezeknek a szmtgatsoknak nagyobb jelentsget, mint az elbb emltett sok ms dtumnak. Az elbb emltett megfontolsok alapjn egyszer kiszmtottk janur 6-t is (prilis 6-a utn 9 hnap, amit aztn Jzus halla s fogantatsa napjnak tekintettek).

Mi ezeket a jtszadozsokat bntetlenl feladhatjuk. Ezt bizonytja, hogy Jzus szletse napjnak meghatrozsa krdsnek az egyhzban nem volt dogmatikai jelentsge. Alexandriai Kelemen a msodik szzad vgn kignyolja azt, hogy ilyen mdon akarjk kikvetkeztetni Krisztus szletse napjt.

2. A janur 6-i nnep

Jzus szletsnapja dtumnak meghatrozsban teht az els hrom szzadban nagy egyni szabadsg uralkodott, s ennek kvetkeztben hivatalos egyhzi kzmbssg. Az a tudat, hogy a pontos dtumot nem ismerik, mutatja, hogy Krisztus fldn val megjelense nnepnek meghatrozshoz nem egy dtum, hanem csakis egy theologiai elv adta meg az els sztnzst. A tovbbi vizsglat folyamn ki fog derlni, hogy ez az elsdlegesen theolgiai gondolat pogny nnepben gykerezik-e, vagy keresztyn megfontolsbl s szksgbl szrmazik, vagy pedig pogny nnepben gykerez fogalmakat az egyhz azutn csak msodlagosan vett tekintetbe a dtum megvlasztsnl.

Az els idben a keresztynek nemcsak belenyugodtak abba, hogy nem ismerjk Jzus szletsnek dtumt, hanem szksgt sem reztk annak, hogy klnsebben nnepeljk Krisztus fldre szllst. Krisztus halla s feltmadsa sokkal jobban foglalkoztatta az segyhzat, mint az emberr ltele. Eleinte minden "r napja" (a ksbbi vasrnap) az "r" Krisztus feltmadsnak napja volt. Emellett ksbb egy keresztyn nnep is volt: a hsvt, Krisztus hallnak s feltmadsnak emlkre, a kzvetlenl ekr kialakult nnepkrrel. Az skeresztynsgben az apostolok s mrtrok emlkre szentelt nnepek is az hallukra s nem szletsnapjukra vonatkoztak. Origenes, a harmadik szzad elejn lt r is kifejezetten tiltakozott a szletsnap megnneplsnek szoksa ellen. Az pogny szoks. A Bibliban csak pognyok s istentelenek nnepeltk szletsnapjukat: a fra s Herdes.

Mgsem lehetett ennl a magatartsnl megmaradni Krisztus esetben. Krisztus mgiscsak tbb volt, mint mrtr s apostol. Az emberisg Megvltja! Az megjelenst a vilgban mgis elsrang dvesemnynek kell felfogni, akkor is, ha dnt dvzt tettt hallval vitte vgbe. Ilyen klns fnnyel vilgtja meg Mt s Lukcs evangliuma Jzus szletst, Jnos evangliuma pedig a maga rszrl ennek a misztriumnak ad kifejezst. Mihelyt a keresztre fesztett s megdicslt rba vetett hitbl Krisztus szemlyre s mvre vonatkoz theolgiai gondolkods visszatekintett, az emberr ltelnek egyre inkbb a kegyes szemllet elterbe kellett kerlnie. Klnsen a keleti keresztynek gondoltak elmlylten arra a misztriumra, hogy Isten emberi alakban lpett be ebbe a vilgba. De klnbz lehetsgek voltak arra, hogy ezt az esemnyt elkpzeljk. Nmelyek gy kpzeltk, hogy az isteni Krisztus csak a keresztsg pillanatban jelent meg a fldn az ember Jzusban. Ez az az eretnek felfogs, mely szerint Krisztus, mint isteni lny nem kltzhetett teljesen fldi exisztenciba, hanem csak ideiglenesen volt az ember Jzussal sszekapcsolva, spedig csak a keresztsgtl fogva, amikor Isten szava meghirdette: "Te vagy az n szeretett fiam". A ksbbi orthodox egyhzi felfogs szerint viszont Isten valsgosan az ember Jzusban jelent meg, s ebben az esetben a szlets pillanatban lpett be az isteni Ige a vilgba. Ezekbl a krisztolgiai szemlletekbl kiindulva rtjk meg a keresztyn karcsonyi nnep eredett - br csak gyengn kimutathatan. Ugyanis Alexandriai Kelementl tudjuk, hogy az alexandriai gnosztikusnak, a msodik szzadban lt Basilides-nek kveti janur 10-n vagy janur 6-n nnepeltk Krisztus keresztelst. Itt van az els - mindenesetre mostanig legmesszebbre visszanyl s indirekt - bizonytk a karcsony eredetre nzve. Basilides s kveti ugyanis eretnek nzeteket vallottak, mely szerint az isteni Krisztus csak Jzus keresztelsekor jelent meg a fldn. Errl a megjelens szrl - grgl: epifania - neveztk Jzus megkeresztelsnek nnept epifninak. Teht Basiledes tantvnyai janur elejn nnepeltk Krisztusnak a fldi vilgba lpst. Itt mg Jzus szletsrl sz sincs. Annak - mg eszerint a felfogs szerint - nincs kzponti jelentsge az dvssgre nzve. A dnt isteni "epifnia" Basiledes kveti szmra Jzus keresztelsvel esik egybe.

Mirt ppen janur els napjaiban tartottk a keresztels nnept s mirt ppen janur 6-n? Hiszen az evangliumokban ppgy nincs megadva a keresztels dtuma, mint a szlets. Helyes, ha ebben az sszefggsben rmutatunk arra, hogy a pognyoknak janur 6-n Dionysos-nnepk volt, amely a nappalok meghosszabbodsval llt sszefggsben, s hogy ppen Alexandriban ugyanezen a napon nnepeltk a szz Kortl szrmaz Ain szletst, tovbb, hogy ez a nap Osirisnek szentelt is volt. St lltlag janur 6-n jszaka telt meg a Nlus vize is klns csodaervel. gy rthet meg az, hogy Basilides tantvnyai Krisztus keresztelse nnepnek ezt a napot vlasztottk, hogy a pognyokkal szemben hirdessk, a fldn megjelent igazi isteni lny Krisztus, Aki hirtelen a Jordnnl belpett a fldi vilgba, amint felhangzott a sz: "Te vagy az n szeretett fiam."

Mi kze mindennek a karcsonyhoz? Basilides tant- vnyainak ez a janur 6-n tartott keresztelsi nnepe meghonosodott Kelet hivatalos egyhzban, mely br harcolt az eretnekek ellen, mgis tlk ms egyhzi szoksokat is tvett. Lttuk, hogy Krisztus keresztelst eleinte csak Krisztus "megjelense", az epifnia szemszgbl nzve nnepeltk. Ffogalom ennl az nnepnl a megjelens volt. Az egyhzban - az eretnekek krt kivve - Krisztus tulajdonkppeni fldi megjelensnek nem a keresztelst, hanem Jzus szletst tekintettk, egybehangzan az evangliumoknak az szletsrl szl elbeszlseivel. Lehet az is, hogy nhny eretnek gnosztikus mind a kettt, a keresztelst s a szletst nnepelte janur 6-n. Klnsen a negyedik szzad elejn, a Krisztus istensgrl folytatott vitk kapcsn merlt fel az az igny, hogy Krisztus megjelensnek az szletst tekintsk. Mindenesetre hatrozottan lltjuk, hogy a negyedik szzad els felben most mr az egyhz janur 6-n epifnit nnepelt, s ezzel Krisztus szletst s keresztelst egymssal sszekttte. Az eredeti keresztelsi nnepbl semmit le nem vontak, csak hozzadtk a szlets nnept. Kt rszre oszthat az nnep lefolysa. Janur 5-rl 6-ra virrad jjel volt Krisztus szletsnek nnepe, a janur 6-i nap a keresztelsi nnep. Teht mieltt Krisztus szletst december 25-n nnepeltk, legalbbis Keleten janur 5-rl 6-ra virradan emlkeztettek erre a boldog esemnyre.

Van a negyedik szzad elejrl egy Egyiptomban tallt papirusz-lap. Liturgiai formulrl van sz, amely egyhzi nekkar szmra kszlt, s azokat a liturgikus rszleteket tartalmazza, amelyeket a karnak feleletkppen kellett nekelni a pap igeolvassra. Ezt a lapot nagyon sokat hasznltk; sok kz nyoma lthat rajta. A htlapjn egy msik liturgiai feljegyzsbl kiderl, hogy janur 5-n s 6-n tartott epifnia nnepre vonatkozik, melyet a Jordnban val megkeresztelkeds emlkre nnepeltek. A keznkben lev liturgiai rszlet az nnepnek ppen arra a felre vonatkozik, melynek Krisztus szletse a trgya. Ez az rdekes papirusz tartalmazza azt a legsibb karcsonyi liturgit, amirl tudomsunk van, s eszerint mg janur 5-rl 6-ra virrad jjel nnepeltk a karcsonyt. A bibliai felolvassra - Krisztus betlehemi szletse, az Egyiptomba menekls s Nzretbe val visszatrs - az nekkar grg himnusszal vlaszol, melynek fordtsa:

Bethlehemben szletett,

Nzretben neveltetett,

Galileban lakott.

Aztn nyilvnvalan Mt evangliumbl olvasta a pap a keleti blcsek trtnett. Az nekkar ezt felelte:

Fnyl csillag jelt

Lttuk fenn az gen.

Akkor a Lukcs evangliuma msodik rszbl kvetkezett a karcsonyi trtnet felolvassa, mire az nekkar:

A mezn legeltet psztorok elmultak,

nekeltek s trdkre hullottak:

Dicssg az Atynak. Halleluja!

Dicssg a Finak s a Szentlleknek.

Halleluja! Halleluja! Halleluja!

gy nnepeltk Keleten janur 5-rl 6-ra virrad jjel Krisztus szletst. Eleinte Alexandriban Krisztus szletshez s keresztelshez mg ms elemek is tartoztak ezen az keresztyn epifnia nnepen. Jzus szletsekor trtnt megjelensn kvl, keresztelsekor trtnt megjelensn kvl, visszaemlkeztek a csodk ltal val megjelensre is: a knai csodra, a vz borr vltoztatsra (ebbe belejtszhatott a Nlus csodatev erejbe vetett si pogny hiedelem), vagy a kenyrszaports csodjra, s mint legfontosabb jelensget emltettk mindig a csillagot, amit a keleti blcsek lttak. Ez az egyetlen, ami szmunkra a janur 6-i gazdag keresztyn epifnia-nnepbl megmaradt: "a hrom kirlyok nnepe".

Szr Efrm negyedik szzadban lt egyhzatytl is maradt rnk lers errl az nneprl. Azt mondja, hogy ez a janur 6-i a keresztyn nnepek kzt a legfensgesebb. Emlti, hogy ezen a napon minden hzat koszorkkal dsztettek (taln a mi karcsonyfnknak legsibb elkpvel van dolgunk). Efrm lerja azt a tlrad rmt, mely ezen a napon az egsz egyhzat eltlttte. Azt mondja: maguk a templomok falai is ujjongani ltszanak ezen a napon, s a gyerekek csak rmteli szavakat mondanak. Majd kln is lerja a szp jszakai nnepet. Felkilt: "Itt az j, az az j, mely a vilgmindensgnek bkt adott! Ki tud ezen az jszakn aludni, melyen az egsz mindensg ber!" Aztn nneplik Krisztus szletst, a psztorok imdatt s a csillag megjelenst. A kvetkez napot a keleti blcsek hdolatnak s a Krisztus Jordnban val megkeresztelsnek szentelik. Egy himnuszban, melyet Efrm maga klttt, megprblja az epifnia-nnep klnbz elemeit sszekapcsolni: A teremtett mindensg ezt hirdeti.

A blcsek ezt hirdetik.

A csillag ezt hirdeti:

Nzztek, itt a Kirly Fia!

A menny megnylik,

A Jordn vize tajtkzik,

A galamb megjelenik:

Ez az n szeretett Fiam!

Itt ltjuk, hogy mr milyen szorosan egybetartoznak tekintik Krisztus keresztelst s szletst a megjelens fell nzve.

Klns pompval nnepeltk mg sokig Palesztinban az epifnia-nnepet. Hres tudstsunk van errl a nemes zarndokntl, Aetheriatl, aki 3 vet tlttt Palesztinban. Szinte nem tall szavakat az nnep nagyszersgnek, az risi embertmegben felhangz nekek szpsgnek, lershoz. Elmondja, hogy janur 5-rl 6-ra virrad jjel nnepi menetben a pspkkel egytt Bethlehembe vonulnak, hogy ott abban a barlangban tartsanak jszakai istentiszteletet, melyet Jzus szletse helynek tartanak. Mg napfelkelte eltt indul az egsz menet vissza Jeruzslembe himnuszokat nekelve Krisztus dicssgre, Aki eljtt e vilgra. Janur 6-n hajnali derengsben Jeruzslembe rkeznek, mennek a Feltmads-templomba, melyet bell ezernyi gyertya hihetetlen fnye ragyog be. Ott zsoltrokat nekelnek, a pap imdkozik. Akkor nhny rai pihensre visszavonulnak. Dlben jra a feltmads-templomba mennek. Dlben befejezdik az nnep els rsze, majd este jabb pompval kezddik a msodik rsz.

Mindhrom lersban nagy szerepet jtszik a fny, s ezt szimbolikusan is kifejezsre juttattk. Mr az jtestamentum gy brzolja Krisztus megjelenst a vilgban, mint a vilgossg belpst a sttsgbe. Lehet, hogy ezzel fgg ssze, hogy ppen janur 6-t vlasztottk nnepnek; mr a pognyok is a nappal meghosszabbodst, mint Ain szletst nnepeltk. De egyltaln nem valszn, hogy innen vettk az indttatst a keresztyn nnepre. A sttsget elz, Krisztusban megjelent vilgossg kpe olyan rgi, mint maga a keresztynsg, vgig kvethet az egsz jtestamentumon. A janur 5-i s 6-i egyhzi epifnia-nnep kimert brzolsval csak az volt a clom, hogy megmutassam: a mi karcsonyi nnepnknek egsz keresztyn gondolat-rendszere mr itt jelen van liturgikus formban. Mert nemcsak az a fontos karcsonyrl szlva, hogy mirt december 25-n ljk ezt az nnepet. Hogy a janur 6-i nnep - mint epifnia-nnep - egyidejleg sszekapcsoldott a keleti blcsek, a keresztels, a knai menyegz nnepvel, mit sem vltoztat azon a tnyen, hogy minden keresztyn karcsonyi gondolat, Krisztus fldi megjelensnek a kozmikus esemnyekkel val sszekapcsolsa is, ebben az nnepben mr liturgikusan s szimbolikusan kifejezdik, s hogy semmi lnyeges j gondolatot nem hoz az, amikor a szlets nnepe klnvlik az epifnia nneptl.

Egszen alrendelt szerepet jtszik ennl az nnepnl az a krds, hogy Krisztus tnyleg janur 6-n szletett-e. Aligha elmlkedtek azon, hogy vajon az sszes esemny, amelyet ezen a napon egyidejleg nnepeltek, mind janur 6-n ment-e vgbe. Dnt a megjelens-nnep gondolata volt, nem a dtum. gy keresztlvihet volt a szlets-nnep megtartsra egy msik dtum a negyedik szzad folyamn. Ezzel megrkeztnk a december 25-i nnephez.

3. A december 25-i nnep

Mikor, hol s mirt merl fel a december 25-i kln szletsnapi nnep? Ezekre a krdsekre mg mindig nem talltk meg a tudsok az egyntet vlaszt. A legbiztosabb felttelezs szerint ez Rmban 325 s 354 kztt trtnt. Valsznleg az si epifnia-nnep addigra mr Keletrl Nyugatra, st Rmba is eljutott. Ez a flttelezs kzenfekv, br nem bizonythat. Mindenesetre az bizonyos, hogy Rmban 336-ban december 25-n nnepeltk Krisztus szletse napjt, st mr elzleg Nagy Konstantin idejben is. Lehetsges, hogy Rmban eleinte mg a rgi epifnia-nnepet tovbbra is megltk eredeti formjban akkor is, mikor az j nnep mr kezdett meghonosodni.

Mi volt az alapja annak, hogy december 25-re esett a vlaszts, amikor az epifnitl fggetlen, kln nnepet vezettek be Krisztus szletse megnneplsre? Elljrban megjegyzem, hogy a december 25-i szletsdtum kiszmtshoz nem az a sok ms, rszben hasonl, alkalmi szmtgats adott indtst, melyekrl mr szltunk, hanem taln csak segtette ezt a fejldst. Sokkal inkbb tekintetbe vehet a negyedik szzad elejn a krisztolgiai krds megfogalmazsa, tovbb az a tny, hogy a pognyoknak december 25-e klnlegesen fontos nnepe volt, melyet a Nap-isten tiszteletre tartottak, s az, hogy Nagy Konstantin csszr tudatosan trekedett a Nap-kultusz s a Krisztus-kultusz sszekapcsolsra.

Elssorban a kvetkezt kell megjegyeznnk: a 325-s nicaeai zsinaton az egyhz kifejezetten eltlte azt a tant, mely szerint Jzus szletsekor nem maga Isten lett emberr. Ezzel egytt minden ms tant is elutastottak, azt is, hogy Jzust csak keresztelsekor adoptlta Isten. A rmai egy- hznak klnsen fontos szerepe volt a zsinat dntseiben. rthet, hogy ez a vita egyrszt kedvezett annak, hogy ltalban elterjedjen Krisztus szletsnek nnepe - egyelre a dtum krdstl fggetlenl -, msrszt azonban annak is kedvezett, hogy teolgiailag visszatasztnak talljk (a megfogalmazott dogmatikai hatrozatok kvetkeztben) a szlets nnepnek a keresztels nnepvel val sszekapcsolst ezen cmsz alatt: "megjelens". Nem azt jelenten-e ez, hogy az orthodoxit sszekapcsoljk az eretneksggel? gy magyarzhat teljesen keresztyn theologiai meggondolsok alapjn az a trekvs, hogy Krisztus szletse napjnak kln nnepet szenteljenek, s hogy ott, ahol a rgebbi epifnia-nnepet tartottk, ilyen mdon a szlets nnept az epifnia-nnepetl elvlasszk.

rthet, hogy ppen a rmai egyhz volt azon, hogy a pogny termszet-kultusszal szembelltsa a maga sajtos fny-nnept, Krisztus szletsnek nnept, annak a gyermek Jzusnak nnept, akit Simeon dicsr neke gy ksznttt: "fny, vilgossgul a npeknek". S jra meg jra emlkeztek Mal 3,20-ra: "Flragyog majd az igazsg Napja szmotokra", mely Krisztusrl szl jvendls. Ambrosius, milni pspk egy prdikciban - melyben kifejezetten a pogny s a keresztyn nnepet lltja szembe - azt mondja: "Krisztus a mi j napunk!" Augustinus is utal a pogny december 25-i nnepre, mikor felszltja a keresztyneket, hogy ezen a napon ne a Napot imdjk, mint a pognyok, hanem Azt, Aki a Napot teremtette. St mg Nagy Le ppa is feddi azoknak tvhitt, akik karcsonykor a Nap szletst nneplik Krisztus szletse helyett. Mindenesetre ezek a megnyilvnulsok mutatjk, hogy amikor Krisztus szletsnek nnept december 25-re helyeztk, nem annak a kvetkezmnye volt, hogy az egyhz ne ismerte volna ennek a napnak pogny jelentsgt.

Bizonyosan kzrejtszott azonban Nagy Konstantin csszrnak a Nap-kultuszt s Krisztus-kultuszt egyesteni akar tudatos trekvse is. Ma mr bizonyosnak ltszik, hogy Konstantin nem annyira keresztyn, hanem inkbb tudatos szinkretista volt, vagyis hogy a keresztynsg s a pognysg rtkes elemeinek szintzisre trekedett. Br a keresztynsg volt a legjobban prtolt valls, mert - hla szervezettsgnek - ez a valls a birodalmat leginkbb egyesteni tudta. De Konstantin arra is gondolhatott, hogy ebbe az egysges keretbe a vallsok sokasgt is beleknyszerthetn. Tudatos pognysg elleni harcrl nem is rteslnk, szemly szerint pognysgt nem adta fel hallos gyn trtnt megkeresztelkedsig. Termszetesen igyekezett a pognysg megreformlsra, aminek lehetv kellett volna tenni, hogy a pognysgot a keresztynsghez trtse. gy betiltotta a jsls gyakorlst, a privt ldozati kultuszt s a durva, erklcstelen templomi kultuszt. Egsz letben szorgalmazta viszont a Nap-kultuszt. Magt kt szobron is mint Napistent brzoltatta fnyznben, s a talapzatra ezt vsette: "Konstantinnak, a Naphoz hasonlan tndklnek". Biztos, hogy Konstantin tlete volt - hla a meglev Krisztus-nap szimblumnak -, hogy a Nap-kultusz a Krisztus-kultusszal egyesljn.

Ezrt vezette be Konstantin 321-ben a keresztyn rnapjt mint llami heti nyugalom napjt is, mert ez a nap egybeesett egy Napistennek szentelt nappal. A msodik szzad kzeptl kezdve az egykori "r-napja" helyett el- fordul a "Nap-napja" elnevezs. Teht mr itt, jval elbb sszekapcsoldott a keresztyn dvtrtnetnek (nevezetesen Krisztus feltmadsnak) gondolata - mert hiszen ez a vasrnap keresztyn rtelme - a nap szimbolikval. Ismerve Konstantin szimptijt a Nap-kultusz irnt, megrtjk azt az erlyes keresztyn intzkedst, amivel a keresztyn vasrnapot llami nnepp tette, hogy egyttal szndknak megfelelen a pogny Nap-kultuszt keresztyn formban a keresztynsgbe bevegye.

A vasrnap analgija, mely ppen Konstantin uralkodsa alatt lett hivatalos nnep, szmomra azt teszi valsznv, hogy taln mg Konstantin idejben, de mindenesetre az befolysra tettk Krisztus szletse nnept december 25-re, a nagy Nap-nnepre. Ahogy a Nap-napjval sszektttk Krisztus feltmadst, gy most mr a december 25-vel az szletse is sszekapcsoldott a Nap-nneppel. De az olyan figyelmeztetsek, mint az Augustinus vagy Le Pp nyilvnvalan szksgesek voltak. Mert ez az ersen gykeret vert pogny nnep: "a legyzhetetlen Nap" valjban nem plt le egyszeren, hanem sok szoksban -melyeket most a Krisztus-nnepre vittek t - tartotta magt. gy vlt el a karcsony egy msik keresztyn nneptl, a keresztels nneptl, viszont most egy pogny nnep befolysa al kerlt. Ez a befolys elssorban a karcsonyi szoksokra terjedt ki. Egy szr theologustl tudjuk, hogy a keresztyneknl is szoks volt ezen a napon tzet gyjtani. De az a gondolat, hogy Krisztus a vilg vilgossga, Aki a sttsgben fnylik, s hogy eljvetele a vilg teremtsvel kapcsolatban van, fggetlen a december 25-i nneptl, st elzleg is minden nneptl fggetlenl benne van a keresztynsgben.

4. A december 25-i nnep elterjedse

Most azt kell megvizsglnunk, hogy hogyan terjedt el a december 25-i nnep az egsz keresztynsgben Rmbl kiindulva a negyedik szzad msodik felben. Rma arra trekedett, hogy ennek az epifnia-nneptl fggetlen karcsonyi nnepnek a keleti egyhzban is rvnyt szerezzen. Ez pedig nem ment minden nehzsg nlkl. Mert egyes keleti egyhzak ahhoz ragaszkodtak, hogy Krisztus szletsnek nnept a rgi formban, mint epifnia-nnepet janur 5-n s 6-n nnepeljk tovbbra is. Klnsen kemny volt az ellenlls Szriban. Antiochiban 375-tl valsznleg tz ven t hiba ksrletezett Rma, hogy december 25-t elfogadjk. Ez csak a nagy prdiktornak, Chrysostomusnak sikerlt. 386 december 20-i hres prdikcijban krve kri hallgatit, hogy jjjenek el t nap mlva is, 25-n, s nnepeljk meg Jzus szletst, "mely minden nnep blcsje", azt az nnepet, mely "minden nnepnl nagyobb tiszteletet s megilletdttsget vlt ki". Mindenki "hagyja ott hajlkt, hogy lssuk jszolban fekv, beplylt Urunkat, ezt a megindt s csods ltvnyt". Fel-hvsra nagy tmeg gylt ssze, Chrysostomus akkor - hres karcsonyi prdikcijban - igyekezett meggyzni egyhznak hveit arrl, hogy december 25-n kell nnepelni Krisztus szletst, mert Krisztus tnyleg ezen a napon szletett. Hogy ezt bizonytsa, nemcsak lltlagos rmai okmnyokra hivatkozik, hanem bonyolult szmtgatsokat is alkalmaz - amiknek nincs tbb rtke, mint az sszes tbbi szmtgatsnak. Csak akkor kezdtek slyt helyezni Jzus szletse trtnelmi dtumnak krdsre, amikor ezt a december 25-i karcsonyt mindenhol elterjeszteni igyekeztek. Eddig a dtum a szletsi nnep sorn mellkes volt. kes-szlan fejezi ki Chrysostomus afltti rmt, hogy ez a nap, mely Antiochiban csak alig tz ve vlt ismertt, most jra felragyogott "mintha rgta, sok ven t hagytk volna rnk". Chrysostomusnak sikerlt egyhzban a december 25-i nnepet diadalra segteni.

Konstantinpolyba mr 379-ben eljutott ez az nnep Nazianzi Gergellyel, Krisztus istensgnek vdjvel. Egyiptom tovbbra is ellenllt. De klnsen Jeruzslemben tudni sem akartak arrl, hogy a rgi epifnia-nnepnek fl kell adnia f tartalmt egy j nnep kedvrt. Hiba vetette be Hieronymus egyhzatya egsz kesszlst. A jeruzslemi keresztynek lltottk, hogy a Szentfldn jobban ismerik a tradcit, mint a messze Nyugaton lakk. E konfliktus folyamn egyre tbbet foglalkoztak a megoldhatatlan dtum-krdssel, amellyel szemben a rgebbi egyhz egszsges tartzkodst tanstott, br mr k is klns fnnyel nnepeltk Krisztus szletst. Ez a tartzkods ezttal megvltozott. Egyik fl be akarta bizonytani, hogy Jzus janur 6-n szletett, a msik fl, hogy december 25-n.

Ma december 25-n nneplik a karcsonyt a rmai katholikus s protestns egyhzakon kvl a konstantinpolyi, alexandriai, antiochiai, romniai, ciprusi, grgorszgi, finnorszgi (chalcedoni hitvalls) orthodox egyhzak, tovbb ezek diaspri. Ezzel szemben kitartottak janur 6. mellett a jeruzslemi, oroszorszgi, szerbiai, bulgriai, grz, lengyel s csehszlovk (chalcedoni hitvalls) orthodox egyhzak, az etipiai, kopt, szr-jakobita, indiai (nem chalcedoni hit- valls) orthodox egyhzak; viszont az rmny egyhz n- hny nappal ksbb, janur 18/19-n nnepel.

5. Trtnelmi s theologiai kvetkeztetsek

sszefoglalva mit rtnk meg a karcsonyi nnep eredetnek trtnetbl?

1./ A keresztynek sem janur 6-n, sem december 25-n nem nnepeltk s nem nneplik Krisztus szletsnek trtnelmileg bizonytott dtumt. Egyltaln az els karcsonyi nnepeken nem egy dtumot nnepeltek, hanem egy - a keresztyn egyhz szmra - fontos tnyt, ami nem volt naphoz ktve, azt a tnyt, hogy Krisztus megjelent a fldn.

2./ Nem kvlrl jtt az indts Krisztus szletsnek megnneplsre, hanem az indtk az dvesemny theolgiai jelentsgnek keresztyn megfontolsbl ntt ki: Isten Jzus Krisztusban emberr lett, hozznk, emberekhez alszllt.

Itt termszetes felvetdtt a keresztynek szmra az a krds, hogy kell-e - az jtestamentum rtelmben - Krisztus emberr ltelnek kln nnepet szentelni, vagy nem azoknak a rgieknek volt-e igazuk, akik ilyen nneplst ltalban mint keresztynietlent elutastottk. Ezen a ponton meg kell mondani, hogy ennek az nnepnek a nagypntekkel s hsvttal szemben val tlbecslse nemcsak a keresztyn gyakorlatnak nem felel meg, mely eleinte csak amazokat ismerte el, hanem az skeresztyn theologiai gondolkodsnak sem. Az j-testamentum szerint a Krisztus-trtnet kzponti esemnye Krisztus halla s feltmadsa. Innen kell nznnk emberr ltelt s nem fordtva. Ezrt az egyhzi vnek nem adventtel kellene kezddni, hanem a hsvti nnepkrrel.

Mgis - ennek az alrendeltsgnek felttelezsvel - teljesen megfelel az jtestamentum hitnek, hogy Krisztus szletse egy kln egyhzi nnep trgya legyen. Mt, Mrk s Lukcs evanglistk tartottk magukat ehhez az esemnyhez, amikor ki-ki a maga mdjn kvnta megvilgtani azt, s k ebben az esetben csak annak a gylekezetnek szszli, amely ezt a hagyomnyt trktette. Mindenekeltt meg kell azt a himnuszt emlteni, melyet Pl Fil 2,6kk-ben idz, mely Krisztus emberr ltelrl szl gy, hogy elejtl fogva szoros sszefggsben van azzal a megfesztett s megdicslt rral, Aki "szolgai formt vett fel".

A legrgibb Krisztus szletsi nnep liturgiai megformlsa sajtos keresztyn motvumokat tartalmaz, mint ahogy ezt az epifnia-nnep letteljes brzolsbl lttuk. Az a liturgikusan hasznlt, kzponti gondolat, hogy Jzus mint a vilg vilgossga a sttsgbe jtt, s az, hogy megvlt tettt a vilg teremtsvel hoztk sszefggsbe, semmi szn alatt sem a "legyzhetetlen Nap-isten" december 25-i Mithras-nnepbl jtt, ahogy ezt mr elzleg a janur 6-i epifnia-nneppel kapcsolatban is megllaptottuk. Az sem elssorban egy pogny napfordul-nnepbl szrmazott, amit janur 6-n tartottak, hanem skeresztyn, jtestamentumi gondolatvilg szilrd rsze volt. Ahol az jtestamentumban Krisztus emberr ltelrl, s annak rtelmrl theologiai megfogalmazsban van sz: Jnos evangliuma prolgusban, ott merl fel ez a gondolat: a vilgossg belpett a sttsgbe; a Jzus fldi letben kijelentett isteni "Ige" ugyanaz, mint ami "kezdetben" a vilgot ltre hvta: legyen vilgossg (lsd mg Zsid 1,2-t).

3./ Mgis mindkt esetben a dtum megvlasztst (janur 6 s december 25) az a tny hatrozta meg, hogy mind a kt nap olyan pogny nnep volt, melynek gondolati tartalma kapcsoldsi pontot knlt a sajtosan keresztyn karcsonyi gondolatokhoz. Konstantin ksrlett: a Nap-kultuszt a Krisztus-kultusszal egyesteni bizonyos, hogy az jtestamentum alapjn el kell utastani, mint ahogy minden gnosztikus prblkozst is, amelynek az a clja, hogy a keresztynsget ltalnos vallskeveredsbe vonja, s ezzel a kzponti zenettl megfossza. De azrt a theologusok szmra az a krds, hogy vajon nincs-e ppen az jtestamentum alapjn olyan keresztyn rtelme az imnt felvzolt trtnelmi fejldsnek, melynek az lett a vge, hogy Jzus szletsnek szmunkra trtnelmileg ismeretlen napjt egy kozmikus trtnssel sszefgg napra helyeztk, azon nnepeltk. Az jtestamentumbl itt tbbet olvashatunk ki, mint szimbolikt, nevezetesen jelt annak a theologiai tnynek, amit az skeresztynsg hitt s hirdetett: Krisztus, Aki az emberisg Megvltja egyszersmind a teremtett vilg Megvltja is; s hogy az dvtrtnet, mely az nevhez kapcsoldik, az egsz mindensgre vonatkozik, mint ahogy az ember bnbeesse magval rntotta az egsz teremtett vilgot a krhozatba. Az emberisg s a teremtett vilg sszetartozsbl kvetkezik, hogy az emberek Megvltja az egsz vilg Megvltja. Az jtestamentum egsz bizonysgttele szerint Krisztus, az emberek Megvltja mr a teremtsben is mint Kzbenjr rszes. A bibliai dvtrtnetre jellemz, hogy trtnelmi esemnyeket kozmikus esemnyekkel kapcsol ssze. Klnsen megmutatkozik ez a teremts s meg- vlts kzti sszetartozs a kzponti esemnyben: Krisztus engesztel hallban. Ez az rtelme a Mt evangliumban lert sttsgnek s fldrengsnek a Megvlt hallakor (Mt 27,45 s 51); Pl a maga mdjn a Kol 1,20-ban gy fejezi ki ezt a "nagypnteki csodt", hogy Isten Krisztusban - a keresztfn kiontott vre ltal - bkessget szerzett nemcsak az emberekkel, hanem fldn s mennyben mindennel.

Teljesen ezen az jtestamentumi vonalon van az is, ha Krisztus szletsnek nnept - melyre a nagypntek fell hull a fnyjelszeren termszeti jelensgekkel hozzk sszefggsbe. gy trtnt ez Mt evangliumban, ahol a bethlehemi csillagrl esik sz a karcsonyi trtnetben.

gy emlkeztet minket karcsony az jtestamentumi kijelents krisztocentrikus jellegre, ahol minden, a teremts is Krisztusra vonatkozik, mert a teremtett vilg Benne vr megvltsra (Rm 8,19kk). Az pedig, hogy a "legyzhetetlen Nap-isten" mgis legyzetett, br szletsnapjt nem trltk el, csak az dvzt Jzus Krisztus szletsnapjnak alrendeltk, egyben arra is emlkeztet minket, hogy az jtestamentumban Istennek a termszet vilgban adott minden kijelentse al van rendelve a Krisztus szeretett tettel bizonyt kijelentsnek.

Vgl idzek egy rszt Ambrosiusnak a mr emltett karcsonyi prdikcijbl, mely ezt a gondolatot juttatja kifejezsre: "Nem teszi rosszul a np, ha az r szletsnek ezt a szent napjt az j napnak nevezi, s szilrdan lltja, hogy ebben a kifejezsben zsidk s pognyok egymsra tallnak. Mi ehhez szvesen ragaszkodunk, mert Megvltnk eljvetelvel nemcsak az emberisg dve, de a Nap fnye is megjul.... Mert ha Krisztus szenvedsekor a nap elsttlt, fnyesebben kell, hogy vilgtson Krisztus szletsekor, mint brmikor".

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!