Elek Szilvia
„A cimbalom Liszt Ference”
Az egyik legnagyobb roma muzsikusrl, Rcz Aladrrl

Cimbalmosok – kveti szerte a vilgban –, s mi, zent szeret s mvel emberek, valamennyien az idn nnepeltk 120-ik szletsnapjt. Egy hangszer szletett ltala jj, korszakot indtott el, iskolt, technikt teremtett – emiatt mltn sorolhatjuk Rcz Aladrt az eurpai zenetrtnet nagyjai kz. Sorsa, lettja klnleges, egyedi, s mgis valamennyire jellemz, szinte prhuzamba llthat ms, cigny szrmazs, nemzetkzi hrnvre tr plyatrsaival. Amit elrt, tehetsgn, kitartsn kvl taln a gykerekbl magba szvott si kpessgnek ksznhette, s pp e gykerekhez val tartozst kellett ezrt cserbe felldoznia. Hisz nem cignyzenszknt llapodott meg a cscson, hanem klasszikus kpzettsg, tanult s tant akadmikus muzsikusknt.
A cignysg s muzsikustrsai mgis bszkk lehetnek r, hisz az egyetemes magyar kultra rszeknt Rcz Aladr a roma mvszet kldtte is volt. lete esemnyeinek, munkssgnak feleleventsvel az emlke eltt tisztelgnk ezen rssal.
„Zld az erd, zld a hegy is,
a szerencse jn is, megy is.
Megtkoztl, meg is vertl,
rk csavargv tettl.”
Vndorls. Sztszrats. Kitasztottsg, kzdelem. Ha visszatekintnk a romk rott trtnelmre, mindebbl bven volt s van is osztlyrszk. De, ahogy a csillagok feltnnek a fekete gbolton, hogy thatol sugarukkal fnyt varzsoljanak maguk kr, e hnyattatott np soraibl is fel-felbukkannak a soha el nem halvnyul szikrj stksk. A muzsikusok, igen, fleg k azok, akik kzl szmos nagysg vilghrv vlhatott, s akiknek a „csavargs” a nemzetkzi elismers llomsait jelenthette.
Azok a tvoli, s taln soha meg nem fejthet, rgmlt kdbe vesz gykerek! Ott kereshet az eurpai ember szmra szokatlan trsadalmi kpzdmny, miknt a vilgban sztszrdott cigny csoportok klnfle, leggyakrabban ztt foglalkozsaik szerint klnlnek el egymstl. Ha az indiai kasztrendszerre gondolunk sszehasonltskpp, lehet, hogy nem jrunk messze az igazsgtl. A csaldhoz, nemzetsghez val tartozs: „Ki fia vagy, mely foglalkozst zd?” – mg ma is fontos ismerkedsi krds kt, egymst eddig nem ismer cigny ember tallkozsakor, s az indiai shaza kpe pedig tbb mint legenda, a cignysg tbbsgnek: vals trtnelem.
A cigny ember j kzgyessge, frgesge, kivl ritmusrzke, zenei adottsgai s a mvszetekhez val rzkeny vonzdsa miatt szvesen vllalt olyan munkt, amelyben e kpessgeit kamatoztathatta. A vlasztott szakma gy megalapozta egy csald jelent, jvjt, s genercikon keresztl meghatrozta helyt a trsadalmi ranglistn. A muzsikus cigny a rgi idkben – ppgy, mint ma – a cignysg krmjnek szmtott.
Kivltsgos uralkodk, arisztokratk, majd gazdag polgrok mulattatja, szrakoztatja. Az letet oly knnynek tart cigny – noha az nha elviselhetetlenl nehz – jkedv. A tnc, vidm zene vrbl csordul rm, amely – ki tudja, tn a tlls ntudatlan magval hurcolt eszkze.
„Nincs orszgunk, sem haznk,
csak jkedvnk, zongornk…”
A vigad roma zensz ltalban a „romungrk” (magyar romk) – a legrgebbi Magyarorszgon l roma csoport – tagjai kzl kerl ki, akiknek magyar honban trtn jelenltrl mr a 15. szzadtl tudstanak a korabeli krniksok. letkrlmnyei (a pnzes rtegek kzelben magasabb letsznvonalat rhettek el), a tanuls s az utazs lehetsge szmukra elrhetbbnek tnt, mint a tbbi romnak. Minden bizonnyal a kis falvak kocsmiban jtsz cigny muzsikusok, akik nappal kzmvesknt, vsrosknt vagy ms munkt vgzknt dolgoztak, s csak estnknt vettk el hangszerket, k is az tlagosnl jobb mdban lhettek.
Muzsikus cignynak lenni – rang, dicssg. A gyermek a zenbe szletik, piciny korban hangszert kap, s ha elg gyes, tizenvesen bellhat a zenekarba, a felnttek kz.
Rcz Aladr letnek kezdeti szakasza is e szabvny szerint alakult.
Zenszcsald gyermekeknt szletett, harmadikknt a tizenngybl. A Jszaptiban l csald feje, a brcss apa, finak 3 s fl ves korban kis cimbalmot ksztett, hiszen arra a krdsre, hogy milyen hangszeren jtszana szvesen, a kisfi az asztalon fekv cska cimbalomra mutatott. Az apa ekkor kezdte a fit tantgatni, ntkat mutogatva neki, amelyeket halls utn igyekezett utnozni.
A cimbalom valsznleg a legrgebbi hangszerek egyike. kori, egyiptomi, mezopotmiai s grg–rmai krnikkban hallhatunk rla, ppgy, mint si s kzeli rokonrl, a citerrl. Bar-Bahul 963-as szr iratban a citera 10 hros, trapz alak hangszer, Perzsiban mr 18 hros, s „szantr” nvre hallgat; Tibetben, Knban ugyanez az instrumentum a „kn” nevet viseli. A citeraflket, ppgy, mint a cimbalmot, pengettk, vagy valamilyen ver alkalmatossggal vertk.
Az eurpai pszaltrium 10-12, fanyergen hzd hrral felszerelt 15-20 cm vastag hangszertest, amelyet favervel szlaltattak meg. E hangszer kerlhetett Magyarorszgra a XIV–XV. szzadban Cythara nven, minden bizonnyal cigny zenszek kzvettsvel, s hamarosan fel is vlthatta az eddig egyeduralkod lantot s kobozt. A cimbalom nevbl s alapvet technikai sajtossgaibl egyrtelm az a kvetkeztets is, amely szerint a ksbbi legismertebb vilgi billentys hangszer, a csembal kialakulsa is szoros sszefggsbe hozhat a cimbalommal.
A Rcz famlia asztaln fekv cimbalom akkoriban magyar nemzeti hangszernek szmtott. Ekkor mg leggyakrabban vllon tvetve, cspn megtmasztva jtszottak rajta, vagy alacsony asztalra helyeztk. Igaz, Schunda V. Jzsef, magyarorszgi hangszerkszt mester mr lbbal s pedllal is elltta hangszereit, de valsznleg a gyermek cimbalmos mg nem ilyen cimbalommal tallkozhatott tanulsa kezdetn. 8-9 ves korra mr felnttek kztt zenlhetett, elszr apja zenekarban, majd a hrneves „Rcz Laci-fle” bandban. 16 vesen mr valamennyi ntt ismerte, kvlrl jtszotta, a cigny muzsikusok szoksa szerint. A fi rendkvli hallsa, virtuozitsa, remek szlista adottsgai aztn sikert sikerre hoztak, s nemsokra Pesten, az Emke kvhzban jtszhatott.
„Az volt akkor szmomra a vilg kzepe. Nekem nagyon tetszettek itt a fnyes lmpk. Valami sznfle gett bennk. n petrleumlmps kis hzba szlettem, gy ht persze meg voltam illetdve a fnytl, a ragyogstl” – nyilatkozta egyik 50 vvel ksbbi interjjban.
Bizony, a pesti Emke kvhz a 20. szzad elejn az egyik legfnyesebb lma lehetett a cigny zensznek. Olyan lom ez, ahonnt nem is vgydhatna tovbb az ember. De Rcz Aladrra mg tbb vrt. A „szerencse jtt” is, mghozz egy j fl impressszri kpben, aki a szinte mg gyermek virtuzt klfldre szerzdtette. gy jutott el aztn Prizsba, ahonnt az ottani cignyzenekarral utazgatott szerte Franciaorszgban, de bejrta Spanyolorszgot s Egyiptomot is. Egyik ilyen turnja sorn hallhatta t muzsiklni a tekintlyes francia zeneszerz, Saint-Saens, s el is nevezte Rcz Aladrt a „cimbalom Liszt Ferencnek”.
„vllald btran, hogy ki vagy,
gy lehetsz csak bszke nmagad,
a vilgot, ha jrod…”
Igen, Rcz Aladrnak a vilgjrs – letforma, ltelem lett. Az I. vilghbor idejn Svjcban lt s zenlt magyar, majd francia cignyzenekarokban. Itt trtnt, hogy jabb neves muzsikusokkal ismerkedett meg, mghozz olyanokkal, akik plyja tovbbi alakulsban jelents szerepet jtszottak. Egy alkalommal, amikor a genfi Maxim brban szerepelt, Ernest Ansermet – az akkor mr vilgszerte ismert karmester – magval vitte a fiatal Igor Sztravinszkijt, hogy meghallgattassa vele Rcz Aladr jtkt. Ezt a klns tallkozst Rcz Aladr gy meslte el: „maghoz intett Ansermet, s krdezte: jtszhatnk-e egy szlt cimbalomra? Mondom: ez szinte lehetetlen, olyan nagy a lrma. Ansermet az igazgat segtsgvel csendet teremtett. n meg elkezdtem jtszani egy szerb klt. A cimbalom eltt ugrlt egy fiatalember, Ansermet trsa. Monoklit viselt, piros nyakkendt, zld mellnyt, s igen szk ruhban feszengett. Sztravinszkij volt. Azzal birkzott, hogy szk kabtjbl kihzza a mandzsettt, s jegyzetet rjon r. n, mint affle ntelt legny, tettl talpig lekicsinylen vgigmrtem, s azt gondoltam magamban: amit n jtszom, azt ugyan nem fogod lerni! Csakugyan: rvidesen abbahagyta a jegyezgetst.”
A Maxim-bli esetbl letre szl bartsg s munkakapcsolat jtt ltre a szzad legmeghatrozbb, legeredetibb s Bartk mellett legjelentsebb zeneszerzjvel: Sztravinszkijjal. Egyttmkdsk els gymlcse Sztravinszkij Renard cm kamaradarabja, amelyben a szerz az orosz „guzla”, vagyis egy balalajkafle hangszer utnzsra alkalmazta elszr a cimbalmot. A m rsa kzben Sztravinszkij folyamatosan konzultlt Rcz Aladrral, gyakran kpeslapok htoldaln kldve neki a legjabb cimbalomra kszlt sorokat, vrva a jtkos lejtszhatsgra vonatkoz jvhagyst. A nagy komponista mg egy cimbalmot is vsrolt magnak Rcz Aladr segtsgvel, st, kicsit jtszani is tanult rajta tle, annyira elbvlte a hangszer hangszne, technikja, klnleges effektusai. Ettl a korszakos jelentsg mtl kezdve a zeneszerzk tmegesen lttak neki a cimbalom szl-, kamarazenei s zenekari hangszerknt val szerepeltetsnek. Valsgos „cimbalom-renesznsz” alakult ki, amely aztn a 70–80-as vekben tetztt, fleg Magyarorszgon; nemigen szmthatott magyar zeneszerznek az, aki nem jegyzett legalbb egy cimbalommvet.
Taln e hres tallkozsok a komolyzene nagyjaival, vagy a benne feltrni vgy akarat – vgl arra sztnztk Rcz Aladrt, hogy egyre inkbb a komolyzene fel forduljon.
Tanult. Autodidaktaknt – francia nyelvet, zeneelmletet, zenetrtnetet, szociolgit.
Rgi szerzk mveit tanulmnyozta, tiratok ksztsvel prblkozott. Fejlesztette, alaktgatta hangszert. Neki ksznhet, hogy a cimbalom a cignyzenekarok hangszerbl komolyzenei hangversenyek szlhangszerv vlt. Szlestjein Couperin, Bach, Scarlatti mveit jtszotta sajt tirataiban.
„Isten, knyrlj meg nknk,
ne szenvedjen tovbb npnk.
Megtkoztl, meg is vertl,
rk csavargv tettl.”
Rcz Aladr is „rk csavarg” volt. 1927-tl visszatrt Franciaorszgba, ahol felesgvel, a francia Yvonne Barblan zongoramvsszel kzsen lptek fel, de honvgya ersebbnek bizonyult sikereinl is: 1935-ben hazajtt Magyarorszgra. 1937-ben a Nemzeti Zenedben tantott, s 1938-tl hallig a budapesti Zenemvszeti Fiskola tanraknt mkdtt. Szmtalan jtsval, tkeressvel rtetlensgre tallt, ezrt majdnem feladta tanri llst is.
Bartk Blval s annak felesgvel, Psztory Dittval val bartsga segtette t mvszi vlsgn, ugyanis k tmogattk elkpzelseit.
Hogy mennyire maradt h a cignysghoz, erre nehz vlaszolni. Biztosan tbben felrjk neki, hogy Cziffra Gyrgyhz hasonlan elfordult a tradicionlis cigny muzsiktl, s klasszikus zensz lett. rdemei azonban vitathatatlanok.
Az lete utols veit slyos betegsgben tlt mvsz tantvnyait farkasrti hzban fogadta, s hangversenyeit is innen kzvettette a rdi. Rajongi is itt ltogathattk meg, kzttk olyan szemlyisg is, mint Yehudi Menuhin. Az rdemes, kivl mvsz s Kossuth-djjal kitntetett Rcz Aladr 1958-ban hunyt el.
Az eredeti roma dalszvegidzetekrt ksznettel tartozom roma muzsikus tantvnyomnak, Baranyi Zoltnnak.
|