Árokháty Béla
Az orgonaépítés mai problémái
Prot. Szemle 1937. 315-321
Az orgonaépítés problémáiról komolyabban azóta beszélünk, amióta Németországban megkezdődött az úgynevezett „Orgelreformbewegung". Az orgonareformmozgalom az 1925-i hamburgi és lübecki orgonakongresszus óta olyan hatalmas, az orgonaépítészetben és az orgonaművészetben is korszakalkotónak nevezhető eredményeket hozott, hogy azokra nekünk is fel kell figyelnünk s azok tanulságait nekünk is értékesítenünk kell magyar egyházi zenekultúránk javára.
Ezt a reformmozgalmat az a felismerés hozta létre, hogy a XIX. század meglepő technikai fejlődésével ellentétben az orgona művészi értéke egyre mélyebbre süllyedt, sőt azt mondhatjuk, hogy művészi értéke szempontjából dekadenciája legmélyebb pontját éppen a technikai fellendülés legvirágzóbb századában, a XX. században érte el. Akkor lett ez nyilvánvaló, mikor kiváló német zenetudósok, Straube professzor, Hanns Henry Jahnn, Albert Schweitzer és mások buzgólkodása folytán a XX. század elbizakodott emberei előtt feltárultak az orgonaépítészet fénykora, a XVI. - XVII. század barokk-orgonáinak csudálatbaejtő hang-szépségei.
Mi, magyarok, abban a hátrányos helyzetben vagyunk, hogy az összehasonlításra nincsen módunk. Nekünk nincsenek értékes barokk-orgonáink. Az orgonaépítészet fénykorában mi a török uralom keserves igájában nyögtünk és súlyos harcok között vívódtunk. Templomaink csak a századokon keresztül tartó szenvedések, harcok után jutottak orgonákhoz. S különösen református templomaink orgonái mind-mind a dekadenciának a bélyegét viselik: mind akkor épültek, amikor az orgonaépítészet letért fejlődésének arról az egyetlen útjáról, amelyet az orgonazene s az orgonahang természete olyan világosan és félreérthetetlenül meghatároz.
Az orgonaépítészet lehanyatlásának az oka éppen az, hogy a XVIII. század második felében az orgona, hűtelen lett a múltjához, önmagához. Új utakat, új hatásokat keresett, idegen hangképek után áhítozott. Hangja lényegében, keletkezésében meghatározott objektivitását szegényesnek tartották: más egyéb hangszerek szubjektív csapongóan szeszélyes hanghatásait várták tőle, a zenekari hangkészség meglepő, tomboló szélsőségekre képes fortélyait. De éppen ez lett a veszte. Ezen az úton nem várhatott reá egyéb, mint a dekadencia az orgonaszerűtlen hanghatások irányában, a technikai virtuozitás sekélyes, művészietlen világa felé. Nagyon találóan jegyezte meg valamelyik német zeneíró, hogy csoda-é, ha ettől az idegen tollakkal ékeskedő hangszertől teljesen elfordultak a XVII. század végének nagy klasszikus mesterei: Mozart, Haydn, Beethoven s az orgona által felkínált zenekari hanghatásokra inkább magát a zenekart vették igénybe halhatatlan remekműveikben. Idegen tollakat említettem: mindnyájan tudjuk, hogy szegény orgonáinkra még sokszor ma is ez a legkitüntetőbb dicséret, hogy: „Jaj de szép, épúgy szól, mint a hegedű", vagy: „mintha igazi csellót hallanánk..." Nem olyan-é ez a dicséret, mintha a fülemilére azt mondanók, hogy éppen úgy szól, mint a pacsirta, vagy a kanárira, hogy az meg úgy énekel, mint a rigó …
De ebben a tényben én még egyebet is látok. Tudjuk, hogy az orgonazene a XIX. és a XX. században is nagyon sokat vesztett, sőt mondhatnám: csaknem teljesen elvesztette azt a népszerűségét, komolyságát, művészi megbecsültetését, amelynek valaha szinte egyedül-állóan örvendhetett s amivel különösen éppen a XVI. - XVII. században dicsekedhetett. Azt merném állítani, hogy ennek az igazi oka az, hogy az orgonától általában olyasmiket vártak, amire az nem képes: vagy orchesztrális hatásokat, a zenekar egész modern boszorkányos hangzási lehetőségeit, vagy még azon is túl: száguldó lovak moraját, vagy madárcsicsergést és más efféle varázsszerű, vagy inkább csepűrágó hang-akrobatikát. Az orgonának ezek a különcködései azt eredményezték, hogy a komoly orgonazene elvesztette hitelét: piaci reklámeszközévé lett az olcsó zenei attrakcióknak.
Ha mindez nem is áll így templomaink orgonáira, de ennek a dekadenciának az árnyéka rávetül a templom szent hangszerére is. Ott is találunk egyfelől üres külső effektusokra való törekvéseket, másfelől pedig a komoly zenei igényű lélek ma már gyanúval eltelten tekint fel a templomi kórusok csillogó hatalmas sípjaira is. Méltán, mert ott is érezhető már a külső hatások túlzott keresése még a kisebb, igénytelenebb művekben is. Ugyanaz az emberi hiúság és gőg hozza létre napjainkban is a modern orgonamonstrumokat, mint amelyik megépíttette az egyiptomi piramisokat. Nem a művészi bensőséges tartalom őszinte kifejezési lehetőségeit keresik a modern orgonák távművei, a kupola-mű, a De profundis-mű (a pince-orgonák és a padlás-orgonák), hanem a hang alkimistáinak az ördögi mesterkedéseihez dobják oda alacsony eszközül azt a hangszert, amely valaha a hangszerek királynőjeként a legelőkelőbb szerepet töltötte be a zeneművészetben.
Ezek után az általánosságok után hadd térjek rá most már arra a kérdésre, hogy mit is vesztett hát el az egyházi zene igazi fénykorának az orgonája a romanticizmus és a legutóbbi évtizedek orgonaépítészetében?
Szűkreszabott, inkább általános keretek közé kényszerített előadásomban - természetesen - nem vállalkozhatom arra, hogy erre a kérdésre teljes, kimerítő feleletet adhassak, sőt nem áll módunkban az így érintett problémák még ma fennálló vitaanyagának az érdemleges feltárása sem, - hiszen az egyébként is egy egészen külön szakszerű orgonakongresszus feladata lehetne. Az igyekezetem csupán az lehet, hogy a problémák sokféleségére és fontosságára hívjam fel a figyelmet s azokra az eddig elért értékes eredményekre, amelyek máris teljes mértékben igazolták az orgonareform-mozgalmat.
A dekadencia orgonája elvesztette - s ebbe belefoglalom most a vesztesége egész nagyságát és jelentőségét - elvesztette ősi nemes hangját, annak fényét, gazdagságát, kifejező, valóban orgonaszerű eredetiségét.
Hogyan vesztette el?
Mindenekelőtt elvesztette azáltal, hogy sípjainak az anyagánál feladta az ősi igényeit: takarékossági és más szempontokból megelégedett silányabb ötvényekkel. Ami még ennél is fontosabb: a sípok méretezésénél szakított a régi mesterek gondos, alapos tapasztalatokon nyugvó módszerével és a régi mesterek variabilis, vagy éppen tört mérethaladványai helyett különböző costans, - geometriailag megállapított mérethaladványokat fogadván el, feláldozta az orgona hangképének az egységességét. Aztán a bőméretezésű sípok helyett különös előnyben részesítette a szükméretű sípokat s mivel ezekkel a kevert- és aliquot-játékok nem keverednek, ezen azzal igyekezett segíteni, hogy egyfelől a 8' alap-játékok számát megnövelte, a kevert és aliquot sípsorokat egyre jobban mellőzte s így az orgona hangjának ezüstös csillogását, meleg, sugaras fényét komorrá, sötétté, rideggé tette.
Oktalan előnyben részesítette az orchestrális hatásra alkalmas labiális sípsorokat s háttérbe szorította, sőt teljesen mellőzte a barokk-orgonák nagyszerű nyelv sípjainak hanggazdagságát, amely az aranya az orgona teljes hangképének. Elvetette - a pneumatikus-rendszer bizonyos vélt előnyeiért - a régi csuszka-szélládát s ezzel egyfelől megfosztotta a sípokat a szélládákon nyert rezonanciájától, másfelől a mechanikus traktura elvetésével megszüntette a közvetlen eleven kapcsolatot az ujjak, a játékasztal billentyűzete és a sípszelepek között, nem is szólva arról, hogy ezzel a sípokat megfosztotta a vokális jellegű megszólaltatás lehetőségétől.
A régi orgonák alacsony, 60-70 mm-es szélnyomása helyett jóval magasabb szélnyomással szólaltatva meg a sípokat, a régi orgonák vokális jellegű hangja helyett az új orgona bizonyos tolakodó, bántó, fárasztó hangzást kapott: a régi orgonákat bő menzurák jellemzik alacsony légnyomással, az új orgonákat nagy légnyomás szűk menzurákkal. A romanticizmus modern orgonájánál megszűnik az ú.n. Werk-princip: az orgona műveinek önálló jellegzetessége, - a különböző manuálokhoz külön jellegzetesség-nélküli művek tartoznak, amelyek között csak dinamikai árnyalati különbség van.
A technikai fejlődés a játszó-eszközök korlátlan használatát - kétségtelen - lehetővé teszi, de az oktáv-kupolák, transmissiók, kombinációk az orgonajáték polifonikus jellegét veszélyeztetik, nem is szólva most arról, hogy a modern orgonák annyira közkedveltté vált hengere az orgona-kompozíciók regisztratív felépítésének milyen kárára lett.
Ismétlem: nem áll módunkban most konferenciánk keretében ezekkel a kérdésekkel - amelyeknek a fontossága egyre jobban kiviláglik számunkra is, - részletesen és érdemlegesen foglalkoznunk, ezért csak éppilyen vázlatosan mutatok rá arra, hogy az orgonareformmozgalom mindezeken hogyan próbál és mennyiben tudott segíteni?
Mindenekelőtt megtörte azt a hamis elvet, hogy a manuálokon a 8', a pedálban pedig a 16' sipsorú regiszterek az uralkodó jellegűek. Ma már elfogadott és a gyakorlatban is beigazolt tétel, hogy a pedálműnek is kell rendelkeznie a magasabb fekvésű síp sorokkal s miként a manuáloknak - műveknek - külön, úgy a pedálműnek is teljesen sajátos, kerek, befejezett hangképének kell lenni.
Az orkesztrális-hatásokra törekvő szűk menzurájú labiális sípsorok helyett az orgonareform visszaültette régi jogaikba az igazi, eredeti, orgonaszerű sípsorokat: a bőméretű flótákat, a csúcsosfödöttet, a különböző csöves flótákat, a klasszikus építésű fedett-sípokat.
Felelevenítette a nyelvsípok elfeledett, mellőzött régi nemes fajait:a Krummhorn-t, Dulzian-t, Zink-et, valamint a Regálok gazdag családját. Felismerte a regiszterek meghatározott funkcióját (masculin-, feminin- és szóló), melyet az orgona egységes hangképének a kialakításában töltenek be.
Felismerte az aliquot-ok és mixtúrák óriási fontosságát, hangképző, színező jelentőségét. Bár nagy problémája a szélláda, mivel az orgonagyárak legnagyobbrészt a pneumatikus szélládák gyártására rendezkedtek be s a régi mechanikus traktura helyett inkább a villamos traktura irányában hajlamosak, mégis hangoztatja azt az elvet, hogy bizonyos technikai hátrányaiért a csuszka-szélláda bőven kárpótol a reája állított nemes, igazi orgonahangjával. Valamint azzal, hogy a billentésnek ura a játékos igaziban csak a mechanikus tracturájú orgonán lehet.
Életrekeltette az ősi Werk-princip-et s ezzel a hűségesen karakterizált különböző műveket: Hauptwerk (Oberwerk), Brustwerk, Kronpositív, Rückpositiv.
Látjuk tehát, hogy az orgonaépítészet legalapvetőbb problémái a tisztázódás útjain vannak, vagy kiváló orgonatudósok (organologusok) már éppen tisztázták és gyakorlatilag is igazolták azok jórészét.
Most nekünk a magunk szempontjából van még szükségünk bizonyos tények leszögezésére.
1. Kétségtelen, hogy magyar protestáns templomaink orgonái, melyek csaknem mind a múlt században és ebben a században épültek, messze alatta állanak az orgona művészi követelményeinek.
2. Kétségtelen az is, hogy egyházaink vezetősége még nem látja ennek a kérdésnek az igazi fontosságát.
3. Az is bizonyos, hogy minden orgonaépítő egyház súlyos erkölcsi és anyagi kárnak van kitéve, mivel nálunk érdemlegesen az orgonaépítésnek a fentiekben is körvonalozott alapvető kérdéseivel alig foglalkozott még valaki.
4. Csak áltatjuk magunkat azzal, hogy ott vannak kántoraink, akik zeneértő emberek, hivatalos megbízottai egyházainknak s az ő ellenőrzésük mellett károsodás nem érheti egyházunkat! Ne felejtsük el, hogy bármilyen buzgósággal készültek is fel kántoraink pályájukra, a tanítóképző intézetekben végzett zenetanulás keretében nagyon elegendő lenne, ha az egyházi zene alapvető elméleti és gyakorlati követelményeire készülhetnének alaposan fel leendő kántoraink, de ott sem idejük, sem módjuk nem lehet arra, hogy megismerhessék az orgonaépítészet művészi feladatait. Hiszen az alapos művészettörténeti, hangszertörténeti, akusztikai, hangszertechnikai, és ami rendkívül fontos: zeneirodalmi ismereteket is tételez fel. Ne felejtsük, hogy a Zeneművészeti Főiskola akadémiai orgona-tanszakáról kikerült diplomás művészeink is inkább csak egyéni ambíciójuk és rátermettségüknél fogva merülhetnek el igazán ezekbe a nagy és mély stúdiumokba, és csak hosszas évek folyamán szerzett elméleti és főként gyakorlati ismereteik alapján lehetnek illetékesek ezekben a speciális szakkérdésekben ők is.
5. Azzal se áltassuk magunkat, hogy egyházaink számára mindig akadnak, akik elkészítik a tervezetet, a diszpozíciót. Engem bízott meg már református és evangélikus egyház is orgona-átvétellel, de én mindig csak az orgonatervezet címlapját láttam, igazi orgonaterv nem volt sehol. Fel volt sorolva a címlapon, hogy ilyen, meg olyan játékai (változatai) legyenek az orgonának, hány manuálja, hány sípja legyen. Ez azonban éppen úgy nem elegendő, mint az, ha valaki építendő háza tervéül elfogadna annyit, hogy a háznak lesz 22 ablaka, 4 szobája, 3 mellékhelyisége, lépcsőháza, meg 3 kéménye, de nem tudja, hogy mi milyen anyagból, milyen méretek szerint készül.
Íme, az orgonaépítésnek nálunk ezekben vannak hibái. S míg ezeken gyökeresen nem segítünk, addig templomainkban továbbra is nem az értékes művészi hangszerek, hanem az értéktelen, az Isten házához méltatlan sípládák fognak szaporodni.
Egyházainkkal be kell láttatni, hogy
1. bármilyen kis templom számára, bármilyen kicsi hangszert óhajtunk építtetni, a hívek áldozatának filléreit nem szabad haszontalan, művészietlen hangszerre eltékozolnunk;
2. inkább engedjünk a sípsorok számából, az orgona nagyságából, de irreálisan olcsó árajánlatot egyházaink ne fogadjanak el, mert az mindig erkölcsi és anyagi károsodást jelent;
3. az építendő orgona nagyságát, minőségét, egész tervezetét a templom nagysága, a karzat méretei, az akusztikai viszonyok szabják meg.
Ezek tekintetbevételével kell tehát az építendő orgonát megtervezni;
4. a tervezet legyen igazi tervezet:
a) állapítsa meg az orgona nagyságát a helyi viszonyoknak megfelelően;
b) határozza meg az építendő orgona műveit;
c) a regiszterek pontos leírását adja azok funkcióinak a pontos megjelölésével;
d) adja a teljes mechanikai berendezés pontos leírását;
e) az orgonaház pontos tervrajzát, benne a művek elhelyezésének a pontos meghatározásával
f) határozza meg minden egyes síp menzuráját tized mm-ekben, továbbá anyagát, szerkezetét;
g) a játszóeszközök tervezetét;
h) a játszóasztal pontos, méretezett rajzát;
i) az orgonaszekrény külső képét.
Egyházaink nagy gonddal, alapos ellenőrzéssel járnak el minden más építési munkájukban. Az orgonaépítésnél az újabb időkben már tapasztalható bizonyos fokozottabb körültekintés, de még most sem láthatjuk teljesen biztosítottnak a művészi orgonaépítés ügyét templomainkban. Nem az orgonagyáraink hibásak e tekintetben elsősorban, hiszen azok a pontosan megadott tervezeteket meg tudják valósítani, éppúgy, mint az építési vállalkozók. A hiba ott van, hogy egyházaink maguk tájékozatlanok a kérdésekben, s egyházainknak alapos felkészültségű hivatalos szakértő-testülete nincs ennek a művészi feladatnak érdeme szerint való megvalósításához.
Pedig az ügy megérdemli a leggondosabb felkarolást. Az orgona az egyházi zene legméltóbb eszköze s ha már az istentiszteleti szent szolgálatban részt adunk neki, méltó, hogy igazi művészettel tölthesse be a feladatát. Hogy kevés a jó orgonásunk, annak a magyarázata az is, hogy nincsenek igazi jó orgonáink. Igazi orgonások csak igazi tökéletes művészi orgonák mellett nevelődhetnek.
Árokháty Béla
„Nem kell elítélnünk a fuvolát, a hárfát és más efajta hangszereket, mert ezek önmagukban nem rosszak, csak az emberek visszaélése rontja el hasznukat." (Kálvin)
|