//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Az egzisztencializmus
elzmnyei s jelesebb kpviseli 1965

Dr Bucsay Mihly

Az egzisztencializmus elzmnyei s jelesebb kpviseli.

(Reformtus Egyhz 1965)

Az utbbi vekben tbb egzisztencialista knyv, szndarab s film jutott el hozznk. Budapesten msoron van Sartre francia egzisztencialista r kt mve is: Az rdg s a j Isten s az Altona foglyai. Helyesnek ltszik, ha olvasinkat tjkoztatjuk arrl, hogy miknt alakult ki ez a filozfiai irny, mi a mondanivalja, veszlyes egyoldalsga s kik a legjelesebb kpviseli.

Ez a ma olyan divatos s gyakori filozfiai irnyzat olyan meggyzdst s letvitelt fejez ki, hogy az emberi let rtelme s clja teljesen bizonytalan. Hogyan jutottunk el idig? "

A keresztyn erklcs nagyszer gyzelemmel kezdte plyjt. A grg-rmai trsadalom erklcst gyzte le, az egynnek egy eladdig ismeretlen lendlet kultuszt. Eszerint az let verseny ,,melynek clja a tbbi haland fl emelkedni, a flistenek, Heraklesek s Orfeusok trsasgba. Roppant dinamikus erklcs ez, de lendtje az nzs. rnykban rabszolgk komor csapata vnszorog. Mottja: „Jaj a legyztteknek!"

Ezt az erklcst gyztk le Jzus Krisztus s egyszer tantvnyai. A keresztyn hit is nagyra rtkeli az egynt s annak szakad kibontakozst. Csak egy valamit helyez flbe: a szeretetet. Az egyn szeretetbl s szeretetre van teremtve s megvltva. Csak a szeretet van nmagrt, mert az Isten szeretet. Ez a hit az antik vilg hanyatlsnak s a npvndorls kornak borzalmai ellenre telve volt remnysggel. Hitvallk s szerzetesek, jmbor uralkodk s pognyok kzt trt apostolok lttk gy letk cljt.

" A grg-rmai vilg az etikk virgkora, mert az emberek kerestk, hogy miknt lehet nzsre etikt pteni. Tudomnyuk, a blcselet, vgl szinte teljes egszben etikv lett. Ezen etikk helyre azutn a keresztyn teolgia kerlt, amely nemzedkek munkjnak gymlcseknt a kor ismereteinek sznvonaln ll, hinytalanul zrd vilgnzett plt ki. Mint az gbolt a csillagokat, gy fogta ssze ebben a vilgnzetben Isten szeretet-akaratnak kzponti hitttele a pogny vallsi s blcseleti rendszerekben ellenttesnek bizonyult vgs igazodsi pontokat: egyn s kzssg, anyag s .szellem, szabadsg s ktelessg, lmny s szolglat, harmonikus kerek egszbe. A befejezettsg sznben csillog keresztyn teolgiai vilgnzet biztostotta a keresztyn npek szmra tbb mint ezer ven t a gyermekkor otthonos levegjt, ders biztonsgt.

Nem azrt, mintha mindenkinek szemlyes ethoszv vlt volna az Isten- s emberszeretet. Ki tudja, vajon magasabb volt-e a hv keresztynek arnyszma a lgymelegekhez, vagy teljesen hitetlenekhez viszonytva a mainl? Hanem azrt, mert a keresztyn erklcs tekintlyerklcs volt, az egsz trsadalom s - megfelel tvolsgban - az llam erklcse is. Nemcsak a hvkre volt ktelez, hanem mindenkire. A trvny is, de a kzvlemny is kikvetelte, megsrtst megtorolta, tlagon felli teljestst pedig a jutalmak vltozatos s tfog, a szentsg glrijig r rendszervel jutalmazta. Mg leginkbb az elvilgiasodott egyhzi vezets kerlt szembe ezzel az ethosszal, amikor hadat viselt a vilghatalomrt, cselszvsekkel operlt s ellenfeleit egyhzi tokkal tvoltotta el tjbl s a keresztynek kzssgbl. Az ilyesminek azonban megvolt a kvetkezmnye szinte minden esetben. A bnbe merlt lthat egyhzzal szemben egsz csoportok fellebbeztek az evangliumhoz s csendes mskpp csinlssal, sokszor azonban karddal a kzben prbltk helyrelltani a szeretet rendjt.

A reformci ezt a gazdag egszet annak lnyegre reduklva mg egyszer jra tudatostotta. A keresztynsg jelents rsze mg egyszer maghoz lelte a megtisztult keresztyn vilgfelfogst - kiszabadtva.

Mert ezutn a keresztyn egyhz legfbb tanti tekintlynek s ezzel a keresztyn erklcsnek egyre gyorsabb hanyatlsa kvetkezett. A nagy francia forradalom idejn els zben maga az llamhatalom is tnteten kiszaktotta magt ebbl a ktelkbl. Mi okozta ezt a vltozst?

Kisebb rszben az is, hogy a reformci nem rt el tt sikert. A kt verseng fl versenyben maradt s egyik rontotta a msiknak, mindkett pedig a keresztyn vilgnzetnek a hitelt. Az igazi megrzkdtats azonban a nagy fldrajzi s tudomnyos felfedezsek s a nyomukban jr mmoros j letrzs, j ember kzpont remnysg fell jtt. A felfedezsekbl azt a tanulsgot szrtk le, hogy rgi szent szvegek frkszsnl tbbre visz az sz s a btorsg szvetkezse. j tekintly magasodott fel: a semmi eltt meg nem torpan szkritika, az anyagi vilgot ostroml mdszeres kutats. Az jfajta tjkozdsnak meglepen sok gyakorlati haszna is jelentkezett a termels, az egszsggy s az egsz civilizci terletn. Az ember kezdte magt rnak rezni a termszetben, magabiztosnak a, fldn. A vltozsnak volt osztlykapcsolata is. Az j erkkel, az sszel, a mdszeres tapasztalssal, az intzmnyeket reforml merszsggel a polgrosztly rezte magt szvetsgben, mg a rgi rend haszonlvezi tbb-kevsb a hivatalos egyhzakkal voltak sszefondva. gy a haladst srget csoportok nygnek kezdtk rezni a keresztyn vilgnzetet, ellensgnek az azt vdelmez egyhzat s j tekintlyknt emeltk fel annak helyre az jkor immanens tudomnyt.

A keresztyn vilgnzet kerekdedsge, befejezettsge azonban alaposan elknyeztette az embereket. Eleinte az egyhz tekintlytl fggetlen, tudomnyos vilgkptl is elvrtk, hogy ugyanilyen befejezett legyen. Ez azonban sehogysem akart sikerlni. Descartes rendszerben gyermeteg darabosggal esett szt az anyag s a szellem. Spinoznak, az egysget sikerlt ugyan megmenteni, de vilgkpben nem volt hely a kzdelem szmra, nem maradt az egynnek szabad tere. Leibniz mondjai szabadok voltak ugyan, de nem volt kzttk kapcsolat, nem volt trsadalmuk. Az jkori polgrsg megittasult emberkzpont letrzsnek taln Kant a legtudsabb filozfiai kifejezje. Persze is polgr s a szellem flnyt igyekszik igazolni az anyag fltt, kzvetve ezzel a szellemi munka rtkesebb voltt a fizikai munka fltt. Rendszernek summja az, hogy mind a termszetnek, mind az erklcsi vilgnak az ember a trvnyadja, ha nem is a konkrt egyn, hanem a „transzcendentlis alany". Filozfijban azonban rosszul rejtegetett, flelmes krdjelknt mered elnk a gondolat kzmbs valsg, a „Ding an sich". Ezt a fogyatkozst is sikerlt az gyes Hegelnek kikszblni. Hegel rendszert tekinthetjk az jkori idealizmus legrettebb termknek. Hegel minden problmt fel tud oldani a vilgtrtnet grandizus ltomsban. Termszet s ntudat, ltez s eszme egyarnt a szellem dialektikus kibontakozsnak egy-egy llomsa.

rdekes, hogy az idealista vilgnzet pontosan azt kvetleg kerlt olyan vlsgba, amelyet teljesen tbb nem is tudott kiheverni, amikor vgre kerek s egy pillanatig az egsz tuds vilgot lenygz vilg magyarzatot rlelt ki. Megbukott, mert ennek az eredmnynek az elrshez tlfesztette magt s lthatv lettek megalapozsnak hinyai. Mr Kant rendszernek sarkpontja, a „transzcendentlis alany" is lesebb szem megfigyelknek joggal tnt kdsnek s kiagyaltnak. Mg tbb joggal lehetett minsteni affle „bvs lmpnak", „Mdchen fr alles"-nek Hegel „Geist"-jt, hiszen egyszer a termszetet, msszor az egynt, egyszer a logikai normt, msszor az abszoltumot helyettestette.

Az grandizus rendszere lett a botrnkozsnak ama kvv, amelyen sszetrt az jkori polgri filozfinak az az ignye, hogy a teolgitl fggetlen idealista vilgnzettel ptolja a keresztyn vilgnzetet.

Megbukott ez a ksrlet azrt is, mert mr bontogatta szrnyt az a munksosztly, amely nem volt rdekelve semmilyen idealista vilgnzet sikerben, mert az csak ellenfelnek, a polgrsgnak trsadalmi slyt gyarapthatta.

De ha a vilgnzeti sarkpontokat, amelyeket Hegeli, az jkor embere is felttlenl egytt akart tartani, nem sikerlt is tudomnyos rendszerbe sszefogni, a vilgnzet ignyt nem adtk fel. Mostmr az egyes sarkpontok kln-kln kezdenek szolglni szlssges, egyoldal ideolgik egyetlen pillreknt. A polgrsg rszrl azok az elemek kerltek eltrbe, amelyeket Hegel mg nem hasznlt fel. Hegel az sszernek juttatta a fszerepet, a Hegel utni polgri filozfik viszont az irracionalizmus jegyben fogantak. Hegelt ltalnos s kzssgi mozzanatok rdekeltk leginkbb, Kierkegaard teht az emberi egynnek, az egzisztencinak biztostott kzponti helyet. Hegel, szemvegt rzsaszn vegbl ntttk, Schopenhauer teht szinte telhetetlen annak bizonytsban, hogy a ltezs szenveds, mert nincs semmi sszer oka s rtelme, hanem egyetlen oka a vak akarat. Minden egyb mer ltszat. A gazdag, ppgy szenved emiatt, mint a szegny. A klnbsg kettjk kzt elhanyagolhat, relatv. Amit az ember bajbajutott trsrt tehet, nem tbb, mint a sznalom.. Az igazn felvilgosult ember - tantja Schopenhauer - msban nem lel vigasztalst, mint abban a mvszetben, amelyben a valsg annak tnik fel, ami valjban is, ltszatnak, rdek- s felelssgmentes jtknak. Nem ktsges, hogy a jmd s mvelt zls nagypolgr hangja szl itt hozznk, aki szabadulni akar a megktttsgtl, ami abbl kvetkeznk, hogy krltte sokan nsgben s lelki vezets nlkl, lnek, taln ppen azok, akiknek munkjbl a vagyona szrmazik s akikkel meg kellene osztania vagyont s mveltsgt.

A ktkezi dolgozkkal viszont Marx vllalt szolidaritst. Hatalmas tanulmnyokban s izz felhvsokban trta a Hegel utni nemzedk el, hogy a trtnelem menetben a jv formlsban alapvet szerepe nem az eszmknek, hanem a munknak, az iparnak, a gazdlkodsnak van, valamint azoknak a tmegeknek; amelyek az anyagi termelst vgzik.
Maga a szaktudomnyi kutats, mely a XIX. szd. msodik felben hatalmas mretekben bontakozott ki, gy kezelte a filozfiai vilgnzet ksrleteit, mint a perpetum mobile problmjt; nem hitt az ilyen irny fradozs rtelmben. Az jkori filozfia helyre, mely kiszortotta a teolgit, egy idre a pozitivizmus lpett, a tnyek regisztrlsban s szaktanulmnyokban elmerl munka, amely bevallja, hogy sem nem kpes r, de nem is tekinti feladatnak, hogy tpillantst adja az egsznek.

Kzben nagy sikerrel folyt tovbb a teolgiai vilgnzet tudomnyos s trsadalmi tekintlynek a megsemmistse. Voltak, akik ntudatosan ebben az irnyban tevkenykedtek, de az eredmny nlklk is bekvetkezett volna. A keresztyn vilgnzet a dnt csapsokat azoktl kapta, akiknek nem llt szndkban bntani. Helmholtz bevezette az energia megmaradsnak elvt (1847) s a termszettudomny vilgkpe ezzel bezrdott termszeten kvli behatsok eltt. „A fajok eredetben" (1859) Darwin az letjelensgek immanens magyarzatra adott magval ragad pldt. Az osztlyharc,marxi elmlete a trtnelmi s trsadalmi vltozsok s mozgsok immanens magyarzatnak nyitott utat. A vallstrtneti kutats eredmnyei magukkal hoztk annak a beltst, hogy a Biblia knyvei s szemlyisgei is bele vannak gyazva a vallstrtneti fejldsbe. A llektan a tbbi lelki jelensg kz, az letvitel egszbe helyezte a vallst is. Egyelre mg nagy feltnst keltett, ksbb azonbn mr a vallstudomnyi kutatk tbbsgnek nzett fejezte ki Feuerbach szellemesked fogalmazsa: Teremt az ember az Istent az kpre, az ember kpre teremt t." A csillagszok eltt kitrulkozott a kozmosz s a fldgoly nem volt nagyobb abban, mint hozz viszonytva egy porszem. Kezdett erre kapni a trsadalomtudomny is s rmutatott az. egyhzak s az egyhzi tantsok fgg helyzetre hatalmi rendszerektl s egyb trsadalmat forml immanens tnyezktl. Sem itt, sem ott nem maradt hely a vilgban a teolgiai vilagnzet ltal ignyelt emberfeletti s transzcendens szmra. A teolgiai vilgnzet vdekez mozdulatai minden egybnek voltak mondhatk, csak sikeresnek nem.

Hogyan alakult a vilgnzet krdsnek ilyen ingadozsai kztt, a keresztyn vilgnzet hitelvesztse mellett az erklcs? Az erklcs hagyomnyrzbb, mint a vilgnzet, de vgl kveti ennek vltozst. A felvilgosods a nagypolgrsgot, a francia forradalom a kzps s alsbb rtegeket is, a XIX. szd. pedig az ipari munkssgot s a parasztsg mozgkonyabb egyedeit fggetlentette az egyhz tant tekintlytl. A folyamat ma is tart. Ezek a tmegek elbb a keresztyn vilgnzet hatsugara all lptek ki, majd a keresztyn erklcs is krdsess vlt szmukra.

Tekintlyi erklcs hinyt a trsadalom hovatovbb keservesen rzi, ezrt a rgit valahogy ptolni kell. A tekintlyi erklcs vilgnzeti alapokra tmaszkodik, viszont ltjuk, hogy a XIX. szd. vagy nem adott vilgnzetet (pozitivizmus), vagy egymssal felesel, magukat azonban egyarnt tartani tud vilgnzeteket adott. Elmondhatjuk, hogy a Hegel utni filozfiai ksrletek legtbbje a megalapozs nlkl maradt erklcs megalapozsa cljbl, az ilyen irny hiny ptlsra keletkezett. Legtbbjk elssorban nem tudomnyos vilgkp, hanem leplezett etika. Bennk a keresztyn erklcs szttrt darabjai kln-kln igyekeznek az egsz plyt betlteni. Kln ethoszt alakt most magnak a birtokon belli polgrsg s a birtokon kvli proletaritus is. "A polgrsg ethosza az egyn jognak, az lmny jognak, a szabadossgig fajul szabadsgnak a pillrre plt, a msik kzppontjban viszont a kzssg, a szolidarits, a felelssg, a mindenkit szolgl rend ll. Ebben a helyzetben lpett fel Nietzsche.

Nietzsche (1844 -1900)

A keresztyn erklcsben tlslyban van a szolidarits. A XIX. szd. trsadalmi fejldse is ugyanezzel a kvetelssel zrgetett egyre hangosabban a gazdasgi liberalizmus kapujn. Nem vletlen, hogy azok az j erklcs-prftk, akik ezzel a kvetelssel szembeszegltek, az egynisg gtlstalan rvnyeslsnek flszeg erklcst hirdettk meg. A vgiggondols merszsgben s a trtneti hatsban egyarnt kimagaslik kztk Nietzsche.

Irracionalista. Az egyetlen szuvern ltez s trvnyad szerinte a termszet, amely „rkmagateremts" s „rk maga megsemmists", „rk visszatrs". Ebben az rtelmetlensgben van ltnek rtelme. A lt rtelmetlen. A valls, a filozfia, a morl rtelemadsi ksrletei hamis objektivcik, az rtelmetlensg slyval megbirkzni nem tud, elle gyvn menekl hamis emberi magatarts ksrletei. „Az ember egy tigris htn fekszik s lmodik" - rja -. „Hagyd lmodni!" - mondja a mvszet. „breszd fel!" - szl a filozfia. (Pathos ser Wahrheit). A filozfia feladata Nietzsche szerint az, hogy az embert odaknyszertse a valsg remnytelensge s rtelmetlensge el. A kritikban a legfbb rtkek elvesztik rtkket. Nem marad semmilyen cl. Nincs felelet a krdsre: „Mirt?" A nietzschei brlat tzben elveszti hitelt a keresztyn vilgnzet, de ugyangy a szekularizlt vilgnzetek s morlok is. Ennek beltsa a nihilizmus els fele. A msodik lps mr fellemelkeds tja. Nietzsche szerint ppen a lt rtelmetlensgnek a beltsa teszi szabadd az embert mindenfajta trsas gtlstl, morltl s vallstl. Az ilyen felszabadult nihilista az "bermensch". Ez maga hordozza el a nihil sorsszersgt a tmeg helyett. Teljesen szuvernl, „a semmibl", maga tz ki j clt s ezzel a tmeg letnek rtelmet ad. Ezt az tvltst az bermensch ltfokozatra mg ilyen krlrsokkal fejezi ki: „Stunde ser Entscheidung", „grossen Mittag", „Erdherrschaft", „Wille zur Macht"; „Zwang zur grossen Politik". A „Wilie zur Macht" els knyvben teljes flnyrzssel rja Nietzsche, hogy Eurpnak els tkletes nihilistja, mert mr kihordozta magban s fell is mlta a nihilt. „Trtnetet rok, de nem a mltt, hanem a kvetkez kt vszzadt."

Szedjnk csokorra nhny jellemz kijelentst arranzve, hogy milyen gyakorlati magatarts fakad a trsadalom szempontjbl Nietzsche nihilizmusbl. Az elkel llek lnyeghez tartozik az egoizmus." (Feljegyzsek, XIV. 132). „Az ember annyit r, amennyi hatalma van" (Wille zur Macht II.). „Ne higgyetek a bnben." (Feljegyzsek X. 427.) „A gonoszsg az emberi legjobb ereje." (Zarathustra.) „Nem szabad semmit megbnni." (Menschliches Allzumenschliches 2.) „Mindenki gonosz volt, aki valamit rt." (Frhliche Wissenschaft) „Az emberszeretet atavizmus." (Feljegyzsek, II. 212.) „Ami esni indult, azon tasztani kell egyet." (Wagner un Bejrut) A tmegek sorsrl pp oly knyrtelenl kell gondolkodni, amint azt a termszet teszi," (Wille zur Macht) „A szocializmus a kvetkezetesen vgiggondolt nyj-erklcs." (Feljegyzsek, XIV. 211.) „A llek mindennapi kenyere a harc." (berstimmungen) „zlsem minden sznhez vrt kever." (Zarathustra).

Nietzsche a hatalomrt val kmletlen harcot, a tmegbl val nem erklcsi, hanem ltbeli kiemelkedst tekintette az let egyetlen rtelmnek. A harc ldozata, a msik ember nem rdekelte. Mindezt pedig furcsa ellentmondsknt rasztala melll tantotta egy 35 ves kortl fogva betegnyugdjon l professzor, akin 54 ves korban kitrt a paralysis progressiva. Mgis, ezek az eszmk nagy trtnelmi haterv vltak. Helyzetk s magatartsuk igazolst lttk benne azok, akik mr vagy sikeresen feljutottak a trsadalmi ltra magasabb fokra, vagy pedig mg felfel trekedtek, de mr lemondtak arrl, hogy trvnyes eszkzkkel is megtehetik. Nietzsche elmlett csak t kellett vinni az egynek viszonyrl a fajok egyms kzti viszonyra s mris elttnk ll a felsrend np, a szolganp-baljs kpzete. Hitler Harmadik Birodalma elssorban Nietzschetl kapta az eszmket. , Nietzsche nihilizmusa azonban nemcsak az imperializmusnak adott ideolgit, de jelentkezett a trsadalom szlesebb rtegeiben is libertinizmus s nihilista esztticizmus alakjban. Nietzsche iskoljbl kvetkezetes libertinistk kerltek ki s hamar sok kvett talltak a nagyvrosi let nyzsgsben, de vidken is. Munka nlkl akarnak kltekezni. Az gyes lgs, aki a munka ltszatt tudja kelteni annak fradsga nlkl, kivvja trsai bmulatt. A libertinista szekszualitst akar csald nlkl, alkotni akar tanuls s fradsg nlkl, vezetst ignyel magnak megbzs s felelssg nlkl. A msik vltozat, a nihilista esztticizmus jellemzsvel Kosztolnyi Dezstl idzznk nhny - mg mindig szpt - sort: „A homo miralis ellentte s ellenkpe, gykeres tagadsa, a homo aestheticus, az nmagrt val tiszta szemllds embere, aki nem ismer jt s rosszat, melyet semmifl lngelme nem klnbztethet meg, csak szpet s rtat, melyet az egyni sugallata biztosan megrez, az, aki a mindig vitathat igazsg helyett az zlst emelte polcra, mely megbzhatbb, irgalmasabb kalauz, az, aki nem ll sem jobb oldalon, a bget, fehr brnyok kztt, sem bal oldalon, az ordt fekete farkasok kztt, hanem egymagban ll, tvol a nyjtl s csordtl... az a jellemtelen, aki egy egsz leten t acljellemmel ragaszkodik jellemtelensghez..."(Kortrsak, „nmagamrl" c. fejezetben, 283-86)

Az egzisztencilis filozfia

Lnyegben, mint ltni fogjuk, Nietzsche llspontjn van. A klnbsg mindssze annyi, hogy Nietzsche hatsa az egzisztencializmus korban mr eljutott a tmegekhez, az lenll gondolkodk viszont igyekeznek gy vgiggondolni a szlssges individualizmus llspontjt, hogy az valamennyire trsadalomkpes maradjon. Nietzsche kifejezsei helyett inkbb Kierkegaard terminusait hasznljk (Angst, Langweile, Existenz, Entscheidung). tveszik a dn blcsel mesterklt, erltetett alternatvit is. Nmet, francia, olasz, st amerikai egzisztencializmusrl beszlhetnk.

A nmet egzisztencializmus K. Jaspers (szl.1883) „Psychologie ser Weltanschauungen" (1919) c. mvvel kezddik. Jaspers orvosknt, pszicholgusknt kezdte plyjt. Ma mint a filozfia professzora mkdik Baselben. Fmve a „Philosophie" 3 ktete, kztk a fontos 2. ktet, melynek cme: ,Existenzerhelung". Jaspers nem tagadja a racionlis megismers lehetsgt, de szerinte ez csak a vilgrl, nem bedug sajt egzisztencink mivoltrl s szemlyes feladatainkrl tjkoztat. Ez utbbi cljbl szksg van az „Existenzerhellung" mveletre. Ez mindig a transzcendens tert rintve trtnik. Gykeresen msfajta megismers, mint a tudomny. Itt nincsenek - adekvt ismeretek, csak -,,jelek” (chiffren) vannak.

Termszet, trtnet, gondolat, egyarnt lehet jel. Egyik sem jelenti llandan ugyanazt. Fmve 3. ktetben, amely „Metaphysik" cmet visel, foglalkozik a legfontsabb jelekkel, mert szerinte a metafizika azok trhza. Ezeket az ember az Exstenzerhellung folyamatban mintegy jtszva elvonultatja a szem eltt, hogy egzisztencilis dntsben valamelyiket kzlk megragadja. Alapot egyik sem ad a dntshez, ez meg s trn a gondolatrendszer individualizmust. Mit ad ht? Jaespers gy felel: „Es is, als ob sie nichst sagten, denn sie sind ein Brechen de weigens, ohne s brechen zu knnen."

Martin Heidegger (szl. 1889) freiburgi professzor s 'szigor dualista, mint Nietzsche vagy Jaspers. A konkrt, kznsges valsgtl elklnti a„tulajdonkppeni"-t. Ez az egzisztencia. Ezt nevezi „Sein"-nek, a msikat csak „Seiendes"-nak. Az egziszencia dnt felismerse nmagrl, hogy „a semmibe van beletartva" (Hineingehaltenheit in das Nichts) nincs fundamentuma, feldobott k, a hall tudatban egzisztl. Ugyanakkor ez helyzete „szabadsgnak" is az alapja. Heideggernl a hangsly nemcsak az egzisztencilis ltrzs lersn van, hanem a btortson is. Mert Heidegger szerint az emberi egzisztencit, mely a szokvnyos megismers szmra elrhetetlen, csak az azt vllal, azt „dntsben" megl ember kpes felismerni.

Heidegger ppgy a heroikus pesszimizmusnl kt ki, mint Nietzsche. Ez azrt van gy; mert a valsgnak csak az egyik plust hajland megltni, az egynt. Ilyen hinyos tnylersra nehz erklcstant pteni. Az egzisztencilis lttudat tnye mell az emberi tudat tnylladknak elemzsekor felttlenl fel kell venni a msik emberrl val tudat tnyt is. Emberi mivoltunk alapvet llaghoz tartozik a msik emberrl val tuds. Sajt egzisztencinkrl val tudomsunk csak a trstudattal egytt s a vilgrl val tuds htterben kpezheti a teljes emberi valsg megrtsnek alapjt, ezzel az erklcs ,; a vilgnzet alapjt is. Az erklcs nem ms, mint az let kzdelmben az a tbblet-kzdelem, amelyet az ember elvi megfontolssal s kvetkezetesen amiatt vllal, mert a msik ember emberi balsgnak tudattl nem akar s nem is tud szabadulni. A msik szmra is van. Ha megksrli, hogy elhallgattassa magban a msik ember valsgt s aszerint cselekszik, nyomon kveti tettt az emberi valsg elrulsnak tudata. A msik embernek ez a valsga bennnk az az ltalnos emberi tnylladk, amely egynenknt s helyzetenknt al van ugyan -vetve az ingadozsnak, de az erklcsi let ingja mgis az n s a msik ember vgpontjai kztt mozog. Ez a helyzet az, amely a trsas alakulsok, viszonyok, rtkek s normk szinte kimerthetetlen sort megteremti. Az embernek ppen mint erklcsi lnynek, a trsadalom tagjnak alapszitucija ez. Csak sajnlni lehet, hogy a kitn elemz-kpessg Heidegger eltt eltakarta ezt a tnyt az, hogy Nietzschetl indult ki. gy filozfiai munkjnak trsadalmi hatsa szintn negatv.
A francia egzisztencialistk kzl i. P. Sartre teljestette az ttr munkt.. Minden morl, vilgnzet s valls megsemmist kritikjban s a szlssges individualizmusban egytt megy Nietzschvel, csupn az bermensch utlatos kpzett utastja el. Sartre szerint egyik rtk annyit r, mint a msik. gy az ember knytelen maga vlasztani rtket, maga tzni ki clt.

Ebben a helyzetben nem a cl tartalmi rtkessge szmt, hanem az a hatrozottsg s merszsg, amellyel az ember az egzisztencilis dntsben cljt kitzi s megvalstja. Br ez a „knyszer szabadsg" az emberlt valdi meglsnek- a lnyege, mgis el lehet meneklni elle a tmegek gyva konvencionalizmusval a kollektv normk mg. Ezzel azonban az ember nmagt veszti el - tantja Sartre.

A francia egzisztencialistk kztt gy ltszott, hogy Albert Camus (szl. 1913) gondolja vgig legkvetkezetesebben a morlis nihilizmust. A „Mythe de Sysiph" cm mvben gy lltja be a dolgot, hogy Sysiphust ppen rtelmetlen s kiltstalan erlkdse teszi boldogg, mert ppen ilynem-tnykedsvel kerl egy trsasgba a termszettel, a csillagokkal. Hiszen azok is rtelmetlenl futnak plyjukon. A heroikus pesszimizmus nietzschei hangjai ezek. Camus azonban „L'homme rvolt" (1952) cm mvben viszsza kanyarodik az egyenslyt keres polgri humanizmus irnyba.

A felsorolt nzetek mindegyike megegyezik abban, hogy nem tall az emberi let szmra rtkes clt, objektvan ktelez feladatot. Ebbl kvetkezleg az ember teljesen nknyesen knytelen kijellni tettei cljt, kivve bAj egyszeren a tmeg utn megy. Az emberi let egyetlen rtelme ez a knyszer szabadsg. Aki meg akarja lni sajtos ember voltt, vllalnia kell a vaktban val dntsek letformjt. Ms igazodsi pont nincs, ms valsg nem ismerhet meg, csak nmagunk. Ezekben a nzetekben a pozitvum az ember bels nje formlis, teljes nuralmnak kvetelse egsz emberi mivolta felett. Vgeredmnyben ez a vgskig fesztett irraconlis szubjektivizmus. Az iskola kveti a heroikus pesszimizmus elnevezst szeretik magukra alkalmazni. Teht remny s remnytelensg egyszerre. De milyen a remny?

Olyan, amely elszaktja az embert mindentl s mindenkitl, hogy egyedl nmagval elgtse ki. Br keresztyn talajon fogant ez a felfogs is, mgis ez ll legtvolabb a keresztyn remnysgtl. A jkor-embere a nihilizmusban, illetve az egzisztencializmusban faragta meg nmagnak a legnagyobb blvnyt.

Nem tvesztend ssze a filozfiai egzisztencializmus sem az gynevezett keresztyn egzisztencializmussal, sem pedig a teologiai egzisztencializmussal.

A „keresztyn egzisztencializmus" (Gabriel Marcel, E. Mounier) teljes mrtkben hangslyozza, ugyan a szemlyes szabad dnts fontossgt, de az nisg alaphangulatt pontosan ellenkeznek ltja, mint a filozfiai egzisztencializmus kpviseli. Aggds helyn remnysget, bizakodst lt, az unalom helyn pedig „teremt hsget" (fidlit cratrice) Az irnynak az egzisztencilis elemzs ilyen diametrlisan ellenkez eredmnyben van meg a jelent ige.

A teolgiai egzisztencializmus ttrje: Karl Barth, inkbb csak eleinte s formailag helyezkedett a Kierkegaard lerakta alapokra. a kultrprotestns s a reprisztincis teolgia llvizbl akart kijutni az evanglium letforrshoz. Egzisztencialista terminolgijukat Barth s szellemrokonai olyan mrtkben vetkztk le, amilyen mrtkben ez az ttrs, ez az j, igei tjkozds sikerlt s a megjult keresztyn teolgiban megizmosodott. /Reformtus Egyhz 1965/

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!