„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A magyar tudomnyos letet nagy vesztesg rte. Mrcius 9-n elhunyt Horvth Jnos akadmikus, a Kossuth-djas irodalomtrtnsz, a nagy nevel. Reformtus egyhzunk fia volt. Br egyhzi tisztsget nem tlttt be, de megajndkozta egyhzt a reformci kora magyar irodalmnak minden eddiginl alaposabb feldolgozsval s ezzel egyhztrtnetrsunk rgi mulasztst tbb vonatkozsban is ptolta. Horvth Jnos nem egyhzi clt tztt maga el, hanem a magyar irodalom trtnetbl merthet nemzeti nismeret cljt szolglta. A magyar reformtus egyhz ugyanakkor sajt trtnetnek ihletett kutatjt is ltja benne.
Horvth Jnos a magyar irodalom kutatsra sznta lett. Ilyen tfog szempontbl mrlegelve eredmnyeit s egsz letmvt kell t az lre tenni. Idzzk az illetkes mltat nhny megllaptst: „Horvth Jnos hat vtizedet fellel tanri s tuds munkssga a magyar irodalomtrtnettrs trtnetnek egyik kimagasl, maradand fejezete ... Egy nagy korszak utols kpviselje , aki a legignyesebb tudomnyos sznvonalon nyjtja t az utna kvetkeznek mindazt, amit a sajt kora s eldei irodalmrl mondani tudott ... A magyar irodalom egsz fejldsrl, minden korszakrl tgondolt, eredeti tudomnyos koncepcit szzadunkban eddig egyedl alkotott ... Hallakor nemcsak tantvnyai, bartai s tiszteli, hanem a magyar irodalom s a tudomny minden mvelje s az egsz trsadalom gyszolja benne a magyar np egyik legnagyobb alkot tudst." (Npszabadsg, 1961. mrcius 11. 8.)
Horvth Jnos reformtus falusi rtelmisgi csaldbl szletett Margittn, Bihar megyben. Tanri s blcsszdoktori oklevelt a budapesti egyetemen szerezte meg. Rvid kzpiskolai szolglat utn az Etvs Kollgium professzora lett. Itt kezdte el a magyar irodalom tanrainak nevelst, hogy ezt a munkjt 1923-tl mint a budapesti egyetem magyar irodalmi tanszknek nyilvnos rendes tanra mg 25 ven t folytassa. Elszr 1908-ban „Irodalmunk fejldsnek fbb mozzanatai" c. tanulmnyval keltett feltnst, mint nagy tvlatokat biztos kzzel tfog rendszerez. 1910-ben „Ady s a legjabb magyar lra" c. kritikai dolgozatval Ady zsenijre hvta fel a figyelmet. Az els vilghbor rtkes esztendket rabolt el a Horvth Jnos letbl is. De alig hogy leveti a mundrt, mr gyjti tovbb s csiszolja az ptkveket a nagy tervhez: a magyar irodalom egsznek egysges fejldstrtneti rendszerben val eladshoz. Nagy elismerssel fogadtk a szakkrk nagyobb monogrfiit (1921: „Aranytl Adyig" - 1922: "Petfi Sndor" - 1927: „A magyar irodalmi npiessg Falusitl Petfiig"), valamint szakfolyiratokban megjelent szmos tanulmnyt. A Magyar Tudomnyos Akadmia 1919-ben levelez, 1931-ben pedig rendes tagjv vlasztotta s 1923-ban nagydjban rszestette, holott Horvth Jnos nem azonosult a kt vilghbor kztti kurzussal, megrizte azzal szemben tuds fggetlensgt.
A 30-as vekben rtek meg sajt al nagy rendszerezsnek els ktetei, 1931-ben .A magyar irodalmi mveltsg kezdetei", 1935-ben pedig: „Az irodalmi mveltsg megoszlsa". A harmadik ktet, „A reformci jegyben" sok vratott magra, csak 1953-ban jelent meg. Horvth Jnos a magyar irodalom ksbbi korszakainak anyaggyjtsn s rendszerezsn is fradhatatlanul dolgozott, gy, hogy rendszerez elveinek alkalmazsa klnbz tanulmnyaibl jl felismerhet a Halotti Beszdtl Adyig terjed egsz idre nzve. Ezek az elmunklatok a mr felsorolt monogrfikon kvl egyetemi eladsaiban s tanulmnyainak
1956-ban megjelent gyjtemnyes ktetben llnak elttnk. Magyar verstani vizsgldsait befejezte s kzreadta 1948-ban „A magyar vers" s 1951-ben „Rendszeres magyar verstan" c. mveiben.
Mindezek kztt a magyar protestns egyhztrtnet szempontjbl termszetesen a „Reformci jegyben" a legjelentsebb. Ebben a gazdag ktetben Horvth Jnos a reformci els fl vszzadnak irodalmbl mindent sszegyjttt, megmrt s egybefogott, amit az rk rtak s amit a kutatk eddig megllaptottak. E korszak szellemi letnek mindmig legpontosabb s legjobb rajzt adta. A magyar reformci mivoltnak megrtshez a magyar nyelv nekek, verses histrik, jeremidok, npies drmk legalbb olyan fontosak s jelentsek, mint a szorosan vett egyhzi irodalom, a hitvallsok, a ktk, a szertartsknyvek s knonok, a predikcik s szentrsfordtsok. Horvth Jnos rdeme, hogy a magyar nyelv npies irodalom tminak tartalmi s mfaji, valamint prozdiai elemzst oly alapossggal vgezte el, mint eltte senki. A magyar versek, a zsoltrok, Sztray drmi Horvth Jnos kezn valsgos kincsesbnynak bizonyultak, bellk minden kvlrl belevitt ptosz nlkl, egyszer termszetessggel s nem vitathat hitellel szlaltak meg knyvnek lapjain ennek a nagy korszaknak a ltsai s rzsei, azok a tartalmak, amelyek az alapvets korban egyhzunk lelki arct formltk. Ha nem rt volna egyebet, mint ezt az egy knyvet, egyhzunkat mr akkor is soha el nem ml hlra ktelezte volna.
De nem lenne teljes a kp, ha Horvth Jnosban csak a kutatt, a roppant ismeretanyagot hangyaszorgalommal gyjt s magyarz tudst, az elads, az rtekez prza mvszt ltnnk, de nem vennnk figyelembe a tanrt, a nevelt. Nemcsak mveivel s eladsaival nevelt, hanem egsz magatartsval, azzal, ahogyan rin, szeminriumban, vizsgn, a kutat munkban tantvnyait kezelte, irnytotta. Neki nem okozott gondot az raltogats, telt auditriumba idegenek is eljrtak, hogy meghallgassk. Hallgati nhny elads utn tantvnyainak reztk magukat a sz szorosabb rtelmben is. Kzlk a legtbben kedvet tudott breszteni az irodalom ntevkeny tanulmnyozsra, szmtalanban pedig az alkot tudomnyos munkra is. Koporsja mellett orszgunk szellemi letnek szmos vezetje s igen sok kiemelked munksa tallkozott. A sznok, aki a tantvnyok nevben bcst vett a mestertl, abban vlte meglthatni Horvth Jnos pedaggiai hatsnak titkt, hogy „tudott felszabadtani izgats nlkl s megktni erszak nlkl".
Rendkvli kpessgeit tlragyogta szernysge. Mindig tbbet adott hazja trsadalmnak, mint amit attl kapott, br megkapott minden rangot megtiszteltetst. Horvth Jnosnak az emberi kapcsolat szmtott a legtbbet. Teljes figyelmvel: megbecslsvel megajndkozta mr a fiatal glyt is, hogy aztn mindaddig kitartson mellette amg annak tmutatsra, tmogatsra volt szksge. Koporsja mellett a budapesti egyetem nevben bcsz professzor hlsan emlegette, hogy neki, a hitleri idk munkaszolglatosnak Horvth Jnos szinte tntetleg, a nevnek s rangjnl feltntetsvel kldte lapjait a munkatborba.
A tudomny egy nehz terletnek magas sznvonal megmunklsa, remekmvek, embersg elvhsg, szigor nmagval szemben, pratlan jelentsg nevel munka, egyenletesen csendes izzs; s elgs a nemzeti mvelds szolglatban: ez Horvth Jnos. A rla val megemlkezs hla s rm forrsa azrt, mert kztnk lt s elktelezs, hogy kvessk pldjt.
Dr. Bucsay Mihly
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre