//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- rokhty Bla: A Zsoltrok s dicsretek zene
szempontbl 1941

 A ZSOLTROK S DICSRETEK ZENEI SZEMPONTBL

Eladta: rokhty Bla, budapesti vallstanr, szakfelgyel

 Eladsomban elszr szlok a reformtus gylekezeti nek zenei alkatrl, msodszor a reformtus gylekezeti nekls s ehhez kpest a reformtus gylekezeti nekesknyv zenei ignyeirl.

I.

A reformtus gylekezeti nek zenei alkatt a gylekezeti nek rendeltetse, clja vilgosan meghatrozza.

Az Ige flrerthetetlen: rme van- valakinek? Dicsretet nekeljen." (Jak. 5:13 b). Ebbl kvetkezik, hogy az alapja nem eszttikum, hanem az Istenben val rvendezs, az Isten szpsgben val gynyrkds, teht a legtisztbb religiosum. Az neklsnkben nem eszttikumot visznk be a gylekezetbe, hogy azzal a hvek seregt megindtsuk, hanem az Isten kegyelmnek a tapasztalsn megindult hv gylekezet zengi az Istenben megtallt rmt.

Kvetkezik ebbl az is, hogy a gylekezetiben az nekls nem a betantott mvszi krusok feladata, hanem a hvek npi kzssgnek a tevkenysge, amibl aztn nknt addik, hogy elemi zenei megnyilatkozs s minthogy hic et nunc val bizonysgtevs, ppen ezrt bizonyos momentn spontaneits is van benne.

Az Ige az nekls misszijt, a rendeltetst is vilgosan felmutatja Kol. 3:16-ban: „A Krisztusnak beszde lakozzk tibennetek gazdagon, minden blcsesgben, tantvn s intvn egymst zsoltrokkal, dicsretekkel, lelki nekekkel..." A gylekezeti neklsnek teht sokkal magasabforend clja, rendeltetse van, mint hangulatkelts, az nnepi alkalmak cerimnis felcicomzsa. A reformtus gylekezet neklse nem hangulati alfestse valamilyen szertartsnak, nem garnirungja az Igerhinlclsnck, az imdkozsnak vagy a sakrmentumoknak. Nem idtlt zene a gylekezs alatt, hanem az Ige s a sakrmentumok kr letelepedett gylekezetben lakoz Ige bizonysgtevse egyms tantsra - intsre. Az neklsnk teht a testvri gylekezetben az egymsrt val felelssg legtermszetesebb megnyilatkozsa: a gylekezet egymst pt szolglatnak egyik legldottabb munkja, amelyben az egsz gylekezet sszefog Isten Szent Lelktl indttatva az orszgnak a dicssgre.

Ezt a feladatt a gylekezet csak „llekkel s rtelemmel'" vgezheti, amint Isten meg is parancsolja (I Kor. 14:15.). Ebbl pedig az kvetkezik, hogy csak a maga nyelvn s az nekeknek olyan zenei eszkzeivel, amelyek kpessgnek minden tekintetben megfelelnek*

Ezeknek az alapelveknek a szemmeltartsval most mr megllapthatjuk a reformtus gylekezeti nek zenei alkatnak az alapkvet lmnyeit:

1. Mindenekeltt meg kell llaptanunk, hogy a reformtus gylekezet istentiszteleti neke nem korl, hanem gylekezeti npnek. Mformja a npdallal mutat rokonsgot. Tvol ll teht a tulajdonkpeni „korl'-tl, amely Gregorin-nek, azaz a kzpkori liturgia latinnyelv neke. A gylekezeti nek, mint a npdal is, mformjt tekintve, strfikus dal, melynek versszakai 2-16 sorbl llhatnak, s pros, vagy pratlan, vagy vegyes tag sortagozdst mutatnak. A strfk szerkezete - a versforma, a sorok sztagszma, a rmek elhelyezse tekintetben szinte kimerthetetlen gazdagsg ppgy, mint maga a daiirodalom. A np nekl kedvnek a szabadsga s termszetessge, elemi sereje nyilatkozik meg benne: ezrt nem szertartsi nek, azaz nem korl, hanem ppen ezekkel ellenttben, szabad-szrnyals npnek gylekezeti npi kzssg szmra. Ami belle a XVI. szzadot megelzen sequentia vagy himnusz volt, az csak azrt lehetett az evangliumi gylekezetek neke, mert formjban, egsz alkatban mr eleve npinek sikeredett, vagy pedig mert az adopttionl npies gylekezeti nekk volt alakthat. gy alakult gylekezeti npnekk pl. az eredetileg figurit sequentia: Victimae paschali laudes (Christ lag in Todes Banden, magyarban: Krisztus hallra adatott...) a Luther vagy Walter ltal egyszerstett npenekformban (1524.). A kzpkori himnuszok kzl tbb jll l az evangliumi egyhzakba vltoztatsok nlkl, vagy esetleg csekly vltoztatssal: Creator alme siderum, - Chrisle, qui lux es et dies, stb.

2. A reformtus gylekezeti nek npnek mivoltval fogva dallamban is megfelel azoknak a kvetelmnyeknek amelyek a npi kzssg hasznlatra alkalmass teszik:

* Ezeket az alapelveket megksrlem kifejteni „A Reformtus Gylekezeti nekls" (Bp. 1940.) cm kis tanulmnyomban is.

a) a rgi dallamok alapszvete, amelybl kerekedtek, tlnyom rszben az egyhzi hangnemek, amelyek a gregorin tnusok rvn rnyomtk a blyegket a nyugati keresztynsghez tartoz npek dalkltszetre is. De sokszor magukon hordjk az: si npi zene jellegzetessgeit is: Skciban a gaelik-eredet zsoltrdallamok kztt talltam tbb olyat is, amelyik az si gaelik-zene npies pentatonikus-skljbl plt. A XVI. szzadbeli magyar nekkltszetben is bizonyra volt szerepe az si magyar pentatonikus dallamkpzsnek. Gylekezeteink npneknek a jellegt nem homlyostja teht az a tny sem, hogy azok az . n. egyhzi hangnemekben alakultak, hiszen ppen rgi magyar eredeti npdalaink nagyrsze mutatja az egyhzi szertartsos nekeknek azt a nagy hatst, amely all nem vonhatta ki magt egyetlenegy nemzetnek a npkltszete sem;

b) az jabb egyhzi npnekterms termszetesen a modern zenei fejlds hatsa alatt keletkezett s abban a modern zenei gyakorlat meglehetsen eltkozolta a rgi egyhzi modusok jellegnek a modern dur- s moll-jelleget jval tlhalad szpsgeit, szinte hasonlthatatlan gazdagsgt. De ugyanez a jelensg ll elttnk a npdalok vilgban is: a rgi pentatonikus s egyhzi hangnemekben termett rgi npi dallamok az jkor zenei letbl pusztk, tanyk, falvak tvoli vilgba menekltek s csak legjabban kerltek ismt el, mikor a folklr munksai utnuk mentek, hogy jra a nemzeti kltszet l kincseiv tehessk ket;

c) npi teht az alapszvete a reformtus gylekezeti neknek, de a npi kzssg teljestkpessghez igazodik maga a dallamformls is: a hangskla a maga termszetes intervallumaival l mindannyiunk hangrzkben - szinte fiziolgiai meghatrozottsgban. - A reformtus gylekezeti nek dallama diatonikus lpsekben s hangkzkben, teht a hangrzknkben l termszetes skla hangjaibl pl meg. Ezzel magyarzhat, hogy az igazn j gylekezeti neknek nincsenek intonlsi nehzsgei: minden p zenei rzk ember minden nehzsg nlkl nekelheti, elsajtthatja ket;

d, a gylekezeti kzssg szles kre (ifjak-regek, nk-frfiak) szabja meg a gylekezeti nekdallamok ambitust, hangterjdelmt is: egy meglehets szkre szabott hangkrben egytt nekelhet a gyermek az reggel, a frfi a nvel, a tenor a basszussal, az alt a szoprnnal, - de ez a hangkr nem nagyon terjed tl az oktvn. A decimn tl az undecima vagy a duodecima mr nehzsgeket okoz. Ezrt gylekezeti nekeink 90 szzalka nem igen lpi tl az oktvnyi ambitust;

3. A npdal mindig ritmikus, vagy nll zenei ritmusa van, vagy pedig - mint parlando, recitativ - mnek, a szveg adja meg a ritmust.

A reformtus gylekezeti nek, ltalban az evangliumi egyhzak kzssgi neke a rmai egyhz papi cantus-planusval, recitl jelleg nekvel szemben az neknek legtisztbban npi jelleg formja: a npdalszer nll zenei ritmus npnek lett. Ez termszetes is. A szveg ritmustl irnytott parlando nagyobb kzssgek, gylekezetek hasznlatra szinte teljesen alkalmatlan. Beigazoldva lttam ezt az anglikn s a skt reformtus egyhzak zsoltrneknek a „plam-song"-neklsben, az . n. chanting-ben: egyenesen zrzavaros zgs lesz belle ott, ahol nagyobb gylekezet nekli annak ellenre, hogy az orgonaksret bizonyos tmasztkot is igyekszik nyjtani a rend fenntartshoz az neklsben.

A magyar, a nmet s a genfi gylekezeti nekek mind nll zenei ritmusban termettek: egyetlenegy sincs kzttk parlando, recitativo, hiszen akkor erre a clra a legszebb s legblcsebb lett volna a reformtusoknak elfogadniuk az si gregorinok gynyr, gazdag nemesveret dallamkincst, csak hazai szvegrl kellett volna gondoskodniuk hozz. Luther is, Klvin is, vilgosan, tisztn tltk meg a gylekezeti nek rendeltetst: a npnek, a gylekezeti npi kzssgnek van szksge nekre. A gregorian-korlok cantus-planusa nem lehetett alkalmas a kzssgi nekre. Kzssgi neklshez olyan dallamok valk, amelyeknek a zenei ritmusa veszi a szveget a szrnyra. Ez pedig a npdal, amelynek strfikus szerkezete, knnyedn lendl npi ritmusa a legknlkozbb pldaknt llott a reformtorok eltt. gy vlasztsuk egsz termszetesen nem lehetett ms, mint az a gylekezeti npnek-mfaj, amely termszetes dallamval, npiesen grdl ritmusval a „protestns korl" (nem egszen pontos) nevn kezdte meg jelents plyafutst a zene trtnetben.

me teht: npi-mivolta szabja meg itt is a mi gylekezeti neknk zenei ritmikus adottsgt;

4. ugyanezen az alapon kell megllaptanunk azt is, hogy a gylekezeti nek nem harmnis, nem sszhangzatos nek, hanem unisono-npnek.

A gylekezetek neklsben ppen ez az unisono-nek elemi ritmusnak s dallamnak az si lendletvel vlik mlt kifejezjv mindannak, ami a hv gylekezet lelke mlyn az dvtapasztals csodatitk mveknt vgbemegy. A zene si elemei ugyanis a ritmus s a dallam. A mai rtelemben vett harmnia mr bizonyos tekintetben nem elemi, hanem msodlagos kifejezsi eszkz: magasabbrend zenei megnyilatkozs, amiben mr van valami mvszi, mestersgbeli nekikszltsg. Sem Luther, sem Klvin nem gondoltak soha effle mvszi zenei ignnyel, mert cljuk sohasem az volt, hogy „szpp" tegyk a gylekezeti istentiszteletet, hanem hogy az a „llek s igazsg" szerint, teht nem eszttikai, hanem bels szpsg szerint legyen gazdagg;*

5. A gylekezet nekgyakorlatban, teht a gylekezeti nek eladsban sem tmaszthatunk semmifle olyan ignyt, ami ellenkeznk a kzssg neknek a npi termszetvel, lnyegvel. Tempjt nem szabhatja meg a szerz: itt a gylekezet rtelemmel val neklse lehet csak a szablyoz elv, - nagy gylekezetek neke mindig vontatottabb, mint a kisebb kzssgek. Agogikai, dinamikai fortlyok mestersgeseknek, erszakosaknak tetszennek ezekkel az sien elemi, egyszer dalformkkal, amelyeknek a megrendt erejk ppen az si egyszersgkben rejlik. Az „kes s szp rend' nmagban val szablyoz elve az egyetlen, de biztos korlt, amely a gylekezet neklst mltv teszi ahhoz az nnepi megnyilatkozshoz, amelyben az Ige s a sakrmentumok kz letelepedett gylekezet tesz bizonysgot az Isten kegyelmben megtallt dvssg rmrl. Az orgont is csak ez az egyetlen kvetelmny igazolja - nem a reformtus templom, hanem - a reformtus gylekezeti istentisztelet keretben: nem eszttikai clzat szolglatot vgez, nem gynyrkd- tetni akar, hanem az „kes s szp rend" kedvrt fogadjuk el a szolglatt.

Ms istentiszteleti kultuszban az nek, a szertartsok, a templom szpsge cltudatos berendezkeds a hvek gynyrkdtetsre. hogy eszttikai lmnyek kegyes, istenes rzseket tmasszanak, a kls hatsok alatt, meginduljon a gyenge llek, amely sszerogy tehetetlenl az ellenllhatatlan lmnyek slytl. Az evangliumi, a mi reformtus istentiszteletnkn nincsen efajta szerepe az eszttikai akciknak: mi az Isten rkkval szpsgben gynyrkdnk s ez a bels rm nti el az dvbizonyossgban megersdtt lelket, gyhogy zeng ajkn, szve mlyn, egsz lnybl az Isten dicssgnek a boldog magasztalsa zsoltraink, dicsreteink, himnuszaink rad nekben. ppen ebben van a leglnyegesebb klnbsg a reformtus evangliumi istentisztelet s minden msfajta kultusz kztt.

 Meg kell jegyeznnk, hogy a genfi zsoltrok tbbszlam kiadsai (Goudimel, Bourgeois, Ph. Jambe-De-Fer, Cl. Jannerjuin, Sweelinck stb.) egyltalban nem gylekezeti, nem istentiszteleti liturgikus clra kszllek. Erre egyenesen figyelmeztet maga Goudimel is a zsoltroknak abban a ngyszlam kiadsban melyet, amelyet nlunk Marthi Gyrgy is kiadoll (1743.): „Nous, avons adioust au cht les Psaumes, en ce petit volume, trois partiesl: non pas pour induire à les chanter en l'Eglise mais pour s'esiouir en Dieu partioulieremêl s maisons. (Aux Lecteurs, Jaqui, 1665.)

 II.

Ezek utn azt prblom rviden megvizsglni, hogy gylekezeti neklsnk s jelenlegi gylekezeti nekesknyvnk mennyiben felel meg a gylekezeti npnek alapelveinek.

1. Mai nekesknyvnk anyagnak az els rsze Klvin genfi zsoltrosknyve, melynek 124 dallambl 95 dallamot vett t, 29 dallamot pedig elvetett az nekesknyvgyi reform-bizottsg.

Klvin nekesknyvnek a dallamanyaga csaknem teljes egszben mintapldja az igazi evangliumi gylekezeti npneknek.

a) Mformjukat tekintve: strfikus npnekek, azaz a legvltozatosabb strfs-szerkezetekhez idomul egyhzi dalformk. Nagyszeren igazodnak a legszlesebbkr npi kzssg neklsi kpessgeihez diatonikus hanglpseik s hangkzeik termszetessgvel 1. tonalitsuk tisztasgval; 2. tematikjuknak a meldit egysgbefog biztossgval; 3. hangterjedelmknek (ambitus) a rendeltetsktl megszabott korltaival; 4.valamint npiesen egyszer, de pp ezrt mltsgteljes, komoly rimusukkal*

b) A dallamaiknak valami si, megragad frfias komolysga els hallsra megragadja az embert s ez azoknak a nemes kifejez erej egyhzi hangnemeknek tulajdonthat, amelyekben legnagyobb rszk megszletett. Akinek egy kis zenei rzke van, az egyszerre megrzi, hogy a modern dur- s moll-meldiatpusokon kvl bizonyos archaikus z dallamok zengnek t bennk az el-, mlt szzadokon keresztl. Nem csupn archaikus zenei sznhal s ez, hanem a rgi 8 egyhzi hangsornak a meglep dallamkpz gazdagsga a modern zene kt hangfajtjnak,, a drnak s moll-nak a szegnysgvel szemben.

A 124 zsoltrdallam kzl dr-dallam: 37, hypodr: 9, frig: 8, hypofrig: 6, mixolyd: 9, hypomixolyd: 9. A fennmarad 48 dallambl 38 a XVI. szzadban ion-nak nevezett, a mai dr-jellegnek, 10 aeo-nak nevezett pedig a mai moll-jellegnek felel meg.

1 A dallamokban a diatonikus hanglpsek s hangkzk termszetessge biztostja a dallam knny nekelhetsgt. Viszont nagy nehzsgeket tmaszt a gylekezetek nagy kzssgnek az nekben a termszetes hangkzk kromatikus mdostsa, - amilyenek pldul a bvtett hangkzk, - valamint nehezen tallja el a gylekezet a nagy intervallumokat (hatod-, heted , kilenced-hangkzket).

2. A tonalits vilgossgn pedig rtjk a dallamoknak azt a sajtsgt,
hogy a dallamvonal gy halad vgig a hangok sorn, hogy hangjainak az
alaphanghoz val viszonya zenei rzknk eltt sohasem vlik ktsgess,
vagyis az alaphang krbe tartoz hangokban zeng, mg az alaphangon meg
nem nyugszik.

3. A tematikai biztossga abban ll, hogy a dallamnak apr kis motivumai a dallam vonalban jra meg jra felbukkannak s, ezzel - klnsen a hosszabb formkban jtkonyan reztetik a dallam egysges felptettsgt.

4. Az ambituson itt rtjk a dallam hangterjedelmt, melyet a dallam
legmlyebb s legmagasabb hangjnak a tvolsga hatroz meg.

c) Ugyanilyen gazdagsg jellemzi a genfi zsoltrokat ritmus tekintetben is. Meg kell llaptanunk, hogy a ritmus s a metrum krdsben hihetetlen zrzavar llott el a genfi zsoltrok egsz vilgban attl a pillanattl kezdve, amita a XVI. szzadnak ezeket az egszen jellemz unisono nekeit a XIX. vagy a XX. szzad zenei gyakorlathoz idomtva modern izometrikus lejegyzsben kezdik kzlni.

A 16-17. szzad nekeinek egyik legjellegzetesebb vonsa a polymetria. A polymetrikus dallamritmus ugyanis a dallamnak a szveghez val alkalmazkodst knnyti meg, mivel a hangslyok elrendezsben bizonyos szabadsgot enged a szvegnek sokszor strfnknt vltakoz kvetelmnyei szerint. Tessk elkpzelni, mit jelent az, ha a klnbz strfkban klnbzkppen rendezdnek a hangslyok A hangslyok j rendje az j metrumokkal (temekkel) szinte jjteremti a meldikat. Ezrt a modern izometrikus unisono-nekek egyhangsgval lettelen gpiessgvel szemben valami kibeszlhetetlen gazdag szrnyalsa van ezeknek a 16. szzadbeli zsoltrdallamoknak. Hogy magyar pldval vilgtsam meg a megllaptsomat: Szenczi Molnr zsoltrszvege, melyben szinte strfnknt vltoznak a verssorok vndor-hangslyai miatt a metrumok, folyton, szinte versszakonkint megjul sznt ad ezeknek a zsoltr-dallamoknak.

Ezeknek az eredeti si ritmusoknak hihetetlen lendletk innen magyarzhat. A dallam vette szrnyra a szveget, a szveg pedig szabadon lktet hangslyaival vltozatossgot, eleven letert, egszsges lelket, szabadsgot biztostott a dallamnak. A mai francia gylekezetek ritmikus neklsben mr csak halvny emlke l ennek a szabad lendletnek: a modern zene prokruszteszi agyban meg kellett bnulniok ezeknek az eleven lktets szabad ritmusoknak. Pedig ezekben az eredeti dallamokban nmagukban volt meg mindaz, ami ma csak kls tempbeli vagy agogikai kvetelmny.

*

A mai magyar nekesknyvben kifosztott, lerongyoldott llapotban talljuk meg Klvinnak s Szenczi Molnrnak ezt a csods gazdagsg rksgt!

A dallamok si dallambeli gazdagsgt hogy igyekezett, szinte cltudatosan leszrkteni az a zsinati hatrozat, amely kimondta, hogy ezekbl az egyhzi dallamokbl pedig kitrlend az si egyhzi karakter: az eredeti egyhzi hangnemek helyett az sszes dallamok a modern vilgi dr s moll hangnemekben jegyzendk le! Kntoraink - ha esetleg tudtak volna is rla, felejtsk el s ne is tudjanak rla, hogy ezek az egyhzi npnekek egyhzi hangnemekben szlettek s ltek valaha! s trtnt ez ugyanakkor, amikor a vilgi npkltszetben is s ltalban a zenemvszetben s egyre jobban megbecslik az egyhzi hangnemek csodlatos sznpompjt. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent, elgg bizonytja a 46. zsoltr pldja. Ennek a pomps erej zsoltrnak az neklsben a zrzavar s bizonytalansg onnan van, hogy az eredeti mixolyd-modus helyett modern dr-hangnemben prbltk rtelmezni. De mivel ez nem ment vgig, a dallam msodik felt moll-jellegv alaktottk. Ebbl lland zavarok keletkeztek a megromlott zenei rzk folytn. Az egyetlen kielgt, megnyug- tat megolds az, ha a dallamot az eredeti formjba alaktjuk vissza.

s hogy mi jelent a gyakorlatban az egyhzi hangnemek eredeti szpsgnek az elvetse, azt taln mg inkbb mutatja a komoly egyhziassg teljes kiveszse a zsoltrok orgonalettjeiben, s a templomainkban hallhat orgonaksret-rgtnzsekben. A Szotyori-Nagy-fle orgonaknyv komoly harmnii elavultaknak tetszettek, - a ksbbi orgonaknyvek orgonatiratai vltottk lel ket. A legtbb kzlk megdbbenten stlustalan, tartalmatlan, egyhziatlan, - st: cignyos - a cignyzene megszokott, sablonos harmniai fordulataival. Ezek figyelmeztetnek a legvilgosabban arra, hogy az sszhangosts magban vve mg nem - zene kltszet, vagy mg rthetbben: az igazi sszhangosts klti munka, teht sokkal tbb, mint bizonyos zenei mestersgbeli kszsg. De figyelmeztetnek arra is, hogy ilyen klti munkra a kltietlenn kifosztott dallamok senkit sem ihletnek. A 16. szzadnak a genfi zsoltrokban elttnk ll klti remekei olyan megcsfolt llapotban vannak az nekesknyvnkben, hogy azokban az si puritn mvszi szpsgeket szinte lehetetlen felismerni s megbecslni. Hinyzik bellk ppen az, ami egyhzi nekekk tette ket s ppen ezrt csak trivilis lehet minden, ami bellk kerekedik.

De mg nagyobb rzketlensggel puszttottk el a genfi zsoltrok ritmusnak a szpsgeit. Sokat rtam s beszltem mr errl a krdsrl, itt csak egszen rviden prblok rvilgtani a helyzetre. Igaz, hogy gylekezeti neklsnkben veszett el ez az eredeti zsoltrritmus, ha ugyan a magyar gylekezetekben - eltekintve itt-ott felttelezhet kivtelektl - megvolt valaha. Miszttfalusi Kis Mikls fradozsai aligha vesztek krba nyomtalanul. (L:„Mentsgnek" 37/8. pontjban, Kolozsvr 1698.) Nem hiszem, hogy Marthi Gyrgy debreceni tantvnyai kzl ne akadt volna nhny, aki kikerlve az ekklzsiba, a maga gylekezeti ne problta volna a Marthi tmutatsa szerint venni a ritmikus neklsre. Hiszen az annl knnyebb is lehetett, mivel akkor mg az sszes nekesknyv-kiadsok, gy a Marthi is, az eredeti ritmus kottival kzltk a zsoltrdallamokat. Megbzhat rteslseink errenzve nincsenek, kutatnunk kell tovbb eredeti adatok utn egyszer csak felbukkan valahol valamilyen feljegyzs, ami esetleg tjkoztat. A tny az, hogy gylekezeteink rieimustalan, gynevezett kiegyenltett (helytelenl: cantus planusos) nekhez igazodott az Egyhzunk a zsoltrosknyv kiadsnl s nemcsak kiegyenltett, hanem egyenesen zenei szempontbl egszen hibsan kiagyalt metrumokban jegyezte le a genfi dallamkincset. Nemcsak igazodott teht a megromlott gylekezeti neklshez, hanem ahogy azt feljegyezte, azt is hibsan, zenetudomnyi szempontbl teljes tjkozatlansggal vitte vgbe.

Hangos vita folyt ebben a krdsben nemrgiben. De jellemz, hogy a vitban egyik respectabilis vitz megkockztatta mg azt az lltst is, hogy a genfi zsoltrok ritmusrl beszlni kptelensg, mert azok . n. „korlkottkban" voltak lejegyezve, azoknak pedig idi rtkjelzsk nincs, - holott a valsg az, hogy korlkottkban soha, sehol sem jegyeztk le ezeket a zsoltrdallamokat, hiszen a korlkottk a gregorin cantus-planusnak a hangjegyei (a neumk!), mg a genfi zsoltrok s ltalban a protestns npnekek lejegyzsre mr kezdettl fogva az . n. menzurlis hangjegyeket, teht: idmrtkes hangjegyeket hasznltak.

Azt is lltjk mg ma is, hogy a mai gylekezeti neknek is megvan a ritmusa, mg pedig a Szenczi Molnr magyar lktets szvege nyomn megmagyarosodott zsoltrritmusa. A valsg az, hogy gylekezeti nekesknyvnk zsoltrdallam lejegyzsben nyomt sem mutatja a magyar ritmusnak, hiszen hamis, ljegy minden temvonala, lpten-nyomon rjukcfol a dallamok bels ritmusa. Msfell pedig gylekezeteink Szenczi Molnr Albert magyaros ritmusait bizony nem magyaros stlusban, hanem abszolt ritmustlasggal neklik. Szinte fenntarts nlkl megllapthatjuk, hogy gylekezeteink egyetlenegy neket sem nekelhetnek gy, ahogy azokat nekesknyvnk lejegyzi, - a „magyarosan" lejegyzetteket sem, pl. a „Trj magadhoz drga Sion"-t, vagy a legkzkedveltebb „tiszta magyar" „Mennybenlak n lstenem"-et sem … Igaz, hogy mint minden hangjelensgnek, gy ennek a gylekezeti neklsnek is van ritmusa, de ez nem a zsoltrok zenei ritmusa, hanem a zsoltrszvegek klnbz hangokon zeng szotagolsnak a gpiess egyenltett, ritmusa, amelynek a magyar ritmushoz semmi kze sincs, annyira, hogy az ugyangy leromlott zsoltrneklsnek ugyanaz a zenei kpe Nmetorszgban, vagy Hollandiban is, mint nlunk, mert ez az neklsi md nlunk sem, egyebtt sem rul el semmifle npi, nemzeti jelleget.

Kztudoms tny, hogy a zene, az nek ritmusban l. Ritmus nlkl a dal olyan, mint a hal vz nlkl. s csakugyan: ez a ritmusnkli nek hny szp dallamot elhallgattat a gyekezetek ajkn! Vannak dallamok, melyeket pusztn az egymsutn kvetkez klnbz magassg hangokban is ltet taln a szp szveg vagy a hangok tiszta logikj sora, de a jelenlegi nekesknyvnk mr egsz sor olyan szp zsoltrdallamot hagy: el a genfi rksgbl, amelynek ltet eleme a ritmus. Nincs veszedelmesebb kulturapusztts, mint leszllani az ignytelensghez, ott, ahol ppen javtani kellene. A gylekezeti nekls alsllyedt sznvonalhoz alkalmazkodott a jelenlegi nekesknyvnk ahelyett, hogy a gyltkezeti neklst igyekezett volna a mlt sznvonal, a klvini kvetelmnyek fel emelni. Ki tagadhatn, hogy gylekezeti neklsnk szegnyedik, egyre lettelenebb vlik. Itt csak egyetlen mdon segthetnk: ha mernk komoly ignyeket tmasztani az nekl gylekezeteinkkel szemben.

2. Ugyanez a helyzet a dicsretek tern is.

Ezek kztt a legrtkesebb az az anyag lehetett volna, amely a rgi magyar nekesknyvekbl kerlt bele a mai nekesknyvbe. De ezzel a rgi magyar anyaggal is az trtnt, ami zsoltrdallamokkal. Nem talltk magyaroknak ket abban a formban, ahogyan a lngesz fiatalon elhunyt szegny Marthi lekottzta ket, ahogyan a Debreceni reg nekesknyv, vagy ahogyan a Kolozsvri Kotts nekesknyvek megriztk ezeket a rgi nemes dallamokat: megfosztottk ezeket is letad lktetsktl, ritmusuktl s mondvacsinlt, nevetsges, lettelen, izometrikus temekbe ktztk ssze. gy elvesztettk hmporukat, fonnyadt, hamis mvirgokk lettek, pedig ezek az Isten gynyr szp mezjn termett pompz virgai voltak a reformtus magyar kegyessgnek.

Hoztak helyettk eredeti, magyar j nekeket, amik azonban alig mondhatk eredetieknek, mg kevsbb magyaroknak. A legtbbjk a nmet szentimentlis romantika utnrzseibl szlelett magyar ritmus zengedezmny, melyeknek bels szerkezete ellent mond a magyarr tfestett kls metriknak. Legjellemzbb pldja ennek a 100. dicsret: Mennyben lak n Istenem - amelyik - sajnos - ma taln a legelterjedtebb, legkedveltebb „magyar" dicsretnk. Szerzje egy katolikus kntor (Kecsks Ern) Kiegyenltett 4/4-es temekben van lekottzva. Figyeljk meg B mg egszsges zenei rzk gyermekek nekben ezt a zengzetes romantikus dallamot, vagy amikor mi magunk nekeljk a gylekezeten kvl kisebb, esetleg csaldi krben. Figyeljk meg, az- a ritmusa, ami az nekesknyvnk kottiban elttnk ll? Dehogy az! Egszen ms. Egy megzavarodott vegyes ritmus jn ki belle a magyarfl ember nekben: mert ez az nek - ha a dallam bels, igazi ritmust nzem, tiszta nmet romantikus dallam, amely a nmet dallamok mdjra kvnn meg a szveg alkalmazkodst. Mivel azonban ilyen szveget a magyarban nem kapott, ht ahol tud, rvnyesti a magyar termszetes nmet ritmust, ahol pedig erre nincs mdja, ott a magyar nekritmust kveti. De milyen zkkenmentes pl. ezzel a nmet szveggel ez a dallam:

 

Viszont a dallam igazi nmet ritmushoz szabott flbert magyar szveg is milyen termszetesen tud alkalmazkodni! Tipikus pldja ez a dallam az lruhban garzdlkod idegenszellem zennek! Ezek sokkal tbbet rtanak magyar zenei rzknknek, mint az eredeti mivoltukban megbecslt idegen dallamok.

Dicsreteink kzt elg jelents helyet foglalnak el az idegen eredet dallamok. Ezek kivlasztsban a szvegtartalmon kvl annak a szempontnak kellett volna rvnyeslni, hogy a magyar gylekezeteknek a klfldi gylekezetekhez ezek az nekek szolglhassanak sszekt kapocsul, a testvri tallkozsok rmnek a kifejezsi eszkzeil. Ez azonban a mi nekesknyvnk anyagban - sajnos - nem sikerlt, mert itt is a dallam megmagyarostsnak a lzlma ejtette tvedsbe a szerkesztket, aminek az lett az eredmnye, hogy pl. az evanglikus testvrek lutheri neki, az Ers vrunkat sikerlt olyan „magyar" formban felvenni, amit mg a magyar luthernus testvreinkkel sem tudunk kzsen nekelni. Felvettek ellenben olyan klfldi nekeket, ami nmagban sem jelent gazdagodst sem a szvegben, sem a dallamban, st a reformtus gylekezeti npnek lnyegvel egyenesen ellenttben ll dallama egy osztrk katolikus kntor cikornyzott neke.

Erdlyben a 18. szzadban megksreltk a kedveltebb zsoltrok megmagyarostst a magyar istenes-nekek szvegre. Ezekbl a ksrletekbl kerlt az nekesknyv dallamai kz a 66. zsoltr dallambl alaktott dallam egy rgi nmet Geistliches Lied magyar szvegre. rdemesebb lett volna Gerhardt Plnak (1607-1676.) ehhez a gynyr kltemnyhez a szp eredeti dallamok valamelyikt venni fel. A 66. zsoltr eredeti dallama sokkal szebb, sikerltebb, semminthogy rdemes lenne azt az eredetibl kivetkztetni. Klnsen ha meg gondoljuk, hogy az utols sora mennyire nem felel meg a gylekezeti npnek diatonikus szlamvezetsre vonatkoz kvetelmnynek: a kadencia szkitett quintje nem diatonikus intervallum s ha megfigyeljk, neklse a gylekezetben mindig nehzsget okoz.

Ugyangy nem felel meg a npnek kvetelmnynek ; Nem vagyunk mi magunki" s ,,Megll az Istennek igje'" dallama mindkett ambitusa teljesen kimerti a gylekezet hangterjodeImt, s dallamuk sem llja meg a trgyilagos kritikt. Jelenlegi nekesknyvnk ktsgtelen bizonysga annak, hogy nlunk egyhzi zene elmleti s gyakorlati krdsei sohasem tisztzdtak Az igazat megvallva, ilyen krdsek komoly formban sznyegre sem kerltek. Az egyhzi zennek Marthi Gyrgy ta nlunk szmottev kutatja, szakembere nincsen is. (Abban a tves meggyzdsben lt egyhzunk, hogy a tantkpzk egyhzzenei szakembereket nevelnek, pedig azok csak kntorokat nevelhetnek, de igazban mg azokat sem, mert ppen agyonzsfolt munkarendjkben a kntorkpzsnek legfeljebb csak az egszen elemi megalapozst vgezhetnk el. S ha ezt tennk, akkor sokkal nagyobb szolglatot vgeznnek, mint amennyit vgeznek most, amikor fligsemksz embereket bocstanak a gylekezetekbe szl azzal az ignnyel, hogy ket az Egyhzi zene szakemberekl fogadja el).

Alapvet elvi krdsek vrnak megoldsra, amelyek vilgosan eddig mg fel sem vetdtek. Egsz sereg elvi krds, amelyeknek a tisztzsa nlkl lehetetlensg komolyan hozzfogni egy olyan fontos, szinte szimbolikus tekintly knyv megszerkesztshez mint amilyen a mi reformtus gylekezeti nekesknyvnk.

Nem tartozik szorosan a trgyam krbe, de nem volt tisztzva pl. az a nem zenei krds sem, hogy vajjon az nekesknyvnk a kznsges gylekezeti istentiszteletekre rendeltetett-e vagy pedig a gylekezeti let egsz szles terlet munkmezejt teht a misszii terleteket is ki akarja- elgteni? Ennek a krdsnek a tisztzsval megoldhat lett volna a Hozsnna s Halleluja-nekek problmja is, mg pedig sokkal szerencssebben mint ahogy azt az nekesknyvnkben magunk ellt ltjuk Ennek a krdsnek az eldntse a felvett Hozsnna-nekek helyt is elvi kvetkezetessggel hatrozta volna meg a gylekezeti istentiszteletekre szolgl nekek krn kvl, a kln misszii clokat szolgl nekek keretben. ltalban megllapthatjuk, hogy nekesknyvnk zenei szempontbl flig sem megoldott vagy; ppen teljesen megoldatlan krdsek egsz seregt hordja magban s a mer dilettantizmus tkre. Nagy feladatokat csak vilgos clkitzsekkel, tisztn meghatroztt elvi megalapozottsggal lehel vllalni s megoldani, S hogy ez nem sikerlt, annak a magyarzata az, hogy sok mellkes krdsen esztendkn t rgdunk s a legfontosabb, leglnyegbevgbb krdsek nemhogy meg nem olddtak, hanem mg csak szba sem kerltek.

Az nekesknyvek - amint az egyhzi zene trtnete mutatja - megtermkenyti szoktak lenni nemcsak a gylekezeti nekkltszetnek, a hymnolginak, hanem inspirli a magasabbrend zenemvszetnek is. Hsz v telt el, mita keznkben van a magyar ref. nekesknyv. Hlt adhatunk az Istennek, hogy vgre gy rezzk, - s mg idejben, hogy tvis lett a magyar reformtus Anyaszentegyhz testben s nem hagy nyugtot. ppen ez keltette fel az rdekldst a magyar reformtus gylekezeti nekgy irnt s tmasztja fel az ignyt egy valban mlt j nekesknyv utn. Mita keznkben van, azta kerestk el a poros mestergerendkrl a mlt pldit, drga emlkeit, a magyar reformtus kegyessg szent megnyilatkozsait, azta kezdjk fontolgatni a gylekezeti nekls elvi, bibliai alapjait s igyeksznk megltni az egsz terlet problmit, ignyeit, lehetsgeit. Csak ez az egy mdja lehet, hogy a magyar gylekezeti nek s nekesknyv gyt az egszsges, evangliumi megolds s fejlds tjn elindthassuk.

Jeqyzet. Ez az elads termszetesen nem merti ki a gylekezeti nekeinkkel kapcsolatos zenei krdsek teljes krt, csak olyan krdsekre hajtottunk rmutatni, amelyek a nem szakkrk rdekldsre is szmot tarthatnak. A zsoltrok zenei problmi irni rdekldk szves figyelmbe ajnlom Szenczi Molnr Albert s a genfi zsoltrok zenei ritmusa (Kecskemt) c. tanulmnyomat, valamint „Psalterium" (Budapest, 1941.) c. mvemet.

ZSOLTROSKNYVNK AZ IGE MRLEGN Bp 1941 124-136 oldal

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!