GELEJI KATONA Istvn: AZ KERESZTYENI V'DVO'ZITO' HITNEK EGY NYOMBAN JARO IGAZSAGAHOZ INTEZTETETT EKES RHYTHMUSU HYMNUSOKKAL, PROPHETAI LELEKTO'L szeresztetett szent Sltrokkal, o'rvendetes notju Proskkal s to'bb sok nemu', szu'letett nyelvu'nkre fordittatott lelki Ditsretekkel s esztendo'tszakai templumbli kegyes Caeremonikkal to'kelletesen meg to'ltetett o'reg GRADVAL, MELLY MIND AZ ELSO' FORDITASBAN VAGY ujjonnan val szeresztetsben, s-mind penig az egy exemplrbl msban val irattatsban esett fogyatkozsoktol szorgalmatoson meg tisztogattatott, s sok hozz kvntatott szu'kseges rszekkel meg o'regbittetett. KESERV'I DAJKA JANOSNAK ES GELEJI KATONA ISTVANNAK ERDELY ORSZAGABAN LEVO' MAGYAR Keresztyn Reformata Ecclesiknak Pu'spo'kinek, s az GYULAFEIRVARINAK Lelki Psztorinak, fradtsgos munkjok ltal. Es elso'ben az bldog emlekezetu' Felse'ges BETHLEN GABOR Fejedelem Urunknak gondviselse'bo'l, ez itt val FEIRVARI Ecclesiabli szlglatra, kzzel nagy o'reg bo'tu'kkel le iratott. S-mostan immr Isten kegyelmbo'l, annak szkiben u'lo' kegyelmes Urunknak, RAKOCI GYO'RGY Fejedelmu'nknek, keresztyni szorgalmatoskodsbol, az Istennek ditso'sgre, s az Christusnak az Magyar nemzetsgben lvo' Ecclesiinak, ko'zo'nsges javokra, mg az irottnl-is sokkal tellyessebben s tisztbban ki nyomtattatott. GYULA FEIR-VARATT AZ IGENEK MEG TESTESU'LESE UTAN MDCXXXVI. ESZTENDO'BEN. - RMK I. 658
Fnykphasonmsok: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
[v', o', u' = v, o, u felette e; e' = farkas e; e''' = e felette ferde vissza-kezet; e'' = e felette hztet; MARGO: ... MARGO. = margra kell szedni.]
[((1)v:]Eph. 5. vers. 18. 19. 20.
Ne rszegedgyetek meg borral, az melyben bujasg vagyon, hanem tellyetek meg Llekkel, szlvn magatok ko'zo'tt Psalmusokkal, Hymnusokkal, s lelki Odkkal, nekelvn s Sltrozvn az ti sziveitekben az Vrnak, hlkat advn mindenekro'l, az mi Vrunk Iesus Christusnak nevben, az Istennek s az Atynak.
Coloss. 3. vers. 16. 17.
Az Christusnak beszde lakozzk ti bennetek bo'vse'gessen minden bo'ltsesggel, tanitvn s intvn egymst Psalmusokkal (Sltrokkal) Hymnusokkal (Ditsretekkel,) s lelki Odkkal (Enekekkel) kedvesse'ggel nekelvn az ti sziveitekben az Vrnak. Es valamit mu'velendetek beszddel avagy tselekedettel, mind az Iesusnak nevben mu'vellytek, hlkat advn az Istennek, s az Atynak o' ltala.
[RKCZI Gyrgy, erdlyi fejedelem ajnllevele:]
[((2)r:]AZ ATYANAK KEGYELMET, AZ FIVNAK, SZERELMET, ES AZ SZENT LELEKNEK VIGASZTALO ALDASAT KEVANNYVK KEGYELMETEKRE MIND FEJENKENT TERJEDNI, AMEN.
VAlamit az teremto' Vr Isten ez vilgon, az g alatt, az fo'ldo'n, s az vizekben teremtett, nagyobb rsznt mind az Emberekhez val ki beszlhetetlen nagy szeretetinek indulattybl1 teremtette. Az embert penig o' magt alkotta az o'nno'n ditsretire, azt sem annyira azrt, hogy ms mdjt-is ditsretinek nem tallhatta, avagy szu'ko'lko'do'tt vlna, nla nelku'l, hanem azrt, hogy mennl szepb, ekesb, hozza hasonl teremtett llattya lgyen az to'bbinel, annl vilgosban meg ismrtessek, az Istennek mind bo'ltsese'ge, igazsga, s irgalmassagnak-is mrhetetlen, s veghetetlen hatra, es magt ollyak ltal ditsrtesse, az kiknek vltsgokrt az o' tulajdon sajt Fit, (kinel drgbb kentse nem vlt,) adgya, botsttya; Mg az Adamnak el ese'se't-is, (ugy elme'lkedem,) az Istennek ditso'se'ge, irgalmassga, es az emberi nemzethez ki mutatando nagy kegyelmesse'ge, kevnta, es hogy nevenek ditseretire es az hl-adsgra-is az embereknek tgassabb mezo't terjeszszen eleikbe: S-noha az madarak-is, es majd semmi teremtett llattya nints az Vr Istennek, az ki az o' mdja, s-az termeszetnek beljek ltatott ereje szernt nem ditsern s nem ldan; De ezeknl az ember fellyeb val lvn sokkal, ugymint nemessebb s fo'bb teremtett llattya, s ugyan azt mondom, hogy igen fellyeb val, kinek az Vr Isten, rtelmet, okossgot, iteletet-is adott, mellyrt annyi hla-adssal, ditsrettel, s buzgsgos imdsgokkal tartoznk, hogy ha letnek minden orit, szempillantasit, abban to'lten el-is, me'g-is nem tehetne vele to'tt sok kegyelmesse'girt, eleget, ha az Istennek irgalmassga, az Christus rdemes ldozattynak nagysga, elo'l nem venn, s azt rette ki nem to'lten.
Meg emlekezven azrt n-is hogy az mi vagyok, Isten kegyelmbo'l vagyok, az-is elmmbe(n) forogvn, hogy engemet-is az Vr Isten, az o' nevnek ditsretire, igaz Euangeliumanak, Anyaszentegyhzanak nem tsak ltalmra, de egyszer s-mind terjesztetese're-is, s-nevenek ditseretire, llatott es hivott, az utls fogyatkara jutott, nemzetu'nk vgehez ko'zelito' idejeben, igyekezetem ez vlt mindenkoron, hogy En-is az n Istenemto'l kezemben bizatott Giratskval, ugy kereskedhessem, hogy j szlgnak talltassam, s az en Istenemnek velem to'tt sok kegyelmessgt, ku'lso', belso' ellense'gim, gonosz akarim, ellen, panasz nlku'l val ltalmazsrt, valami kis tzikkel hl-adsomnak sengjt o' felse'genek be mutathatnm: De mi-2[((2)v:]vel br mindent meg tselekedtem vlna-is, vagy tselekedhetnm-is, ugyan tsak azt kellene mondanom; haszontalan szlga vagyok, az mivel tartoztam, azt tselekedtem; Meg vallom bizonyra, hogy n kevesebbet tselekedtem sok graditsal annl, az mint kellett vlna, avagy magam-is akartam vlna. De mivel nem vakmero'se'gem, sem buzgosgtalansgom, an(n)l inkbb szivemnek nem idegense'gei vltak elo'ttem akadlyok, (hanem az hatvan hat holnapoknak el forgsok alatt elo'mben go'rdu'lt, s-tallkozott sok mltatlan busulsim es hborgattatsim)3 kiert lelkem ismreti hl legyen az en Istenemnek, bizony nem tmadott rem, ez utn-is igyekezetem az leven, tellyes ero'm, tehetse'gem szerent valamig az en Istenem letben tart, hogy ne szu'nnyem meg az o' nagy neve'''t ditserni, es igaz Anyaszentegyhznak terjesztete'''se'ben, es ltalmaztatsban, ke''sz szivel lelekkel, so't eletem fogysval-is munkalkodni es fradozni.
Ez4 elo'tt ko'zel ngy esztendo'kkel kezdettem vala az Gradult nyomtattatni, az Vr Istennek neve'''nek ditsretire, es az Keresztyn Anyaszentegyhznak-is ppu'letire: Kinek el kszittetse'ben-is vltak akadlyok, de legyen hl az Vr Istennek im bldog vgt engedte rnu'nk; Kiben kegyelmeteknek egy exemplrt ku'ltu'nk ajndkon, (mivel a' nyomtatott kt szz exemplarokban egygyet-is pnzen el nem hagytunk adni.) Mellyel hogy keg(ye)lmetek sok bldog esztendo'kig az Istennek tisztesse'gere, ditso'se'gre, az kegyelmetek Ecclesiajnak nevekedo' ppu'letire lelki buzgosgos nagy o'ro'mmel lhessen, szivu'nk szere'nt kvnnyuk, szu'ntelen imdvn az Vr Istent, hogy kegyelmeteket egsz Ecclesiajul, mg az pokolnak fel ttott torka ellen-is igereti szernt, ve'''gye kegyelmes gondviselese, Atyai oltalma al, s azok ellen-is (ha lennnek vagy vlnnak) kik az kegyelmetek lelki ismeretin ero'vel akarnnak uralkodni, vdelmezze ugy kegyelmeteket, hogy azoknak-is igyekezeteket, tartoztassa, zabolzza, avagy lelkek isme'''retiben gyo'zze, s rettentse meg o'ket, ne sanyargathassk az Istennek Anyaszentegyhzt kegyelmetekbe(n), hane(m) inkabb engedgyk az Euangeliumnak szabadossan val hirdettetse't, s-hallaszszk m br az Istennek ite'letire vallsunknak igazsgt az jo'vendo' itletben, ha o'k meg ne(m) akarjk ismerni. Segitse az Vr Isten kegyelmeteket-is bldogul arra, hogy az melly pllya futsnak s nemes hartznak ereszkedet, azt idvo'sse'gesen es ditse'retesen el ve'gezvn amaz meg hervadhatatla(n) koront el vehesse, mellyro'l emlekezet vagyon Szent Ianosnak Mennyei ltsrol irt ko'nyvenek 2. rszben az 10. versben; Le''gy hu' mind hallig, s nked adom az letnek koronjt, Amen.
Irtam GYVLA FEJERVARATT Fejedelemse'gemnek szkes helyen, Szent Ivn Havnak nyoltzadik napjn. Ezer hatszz, harmintzhat esztendo'ben; Ez vilgi pllya futsomnak tellyes negyvenketto'dik esztendejben, ez gondos s igen bajos Fejedelemse'gemnek hatvan hatodik hlnapjban.
[Kzrssal:] Georgius Rakczy
m(anu) p(ropria)
Honest currentisnq(ue) volentis sed miserentis DEI:
Gingisi Ecclesiaie
[((3)r:]AZ TISZTELETES FEJEDELMI MELtsggal tu'ndo'klo', s igazgati felso'se'ghez illendo' DITSERETES KU'LSO' BELSO' JOSZAGOKKAL FENYESKEDO'
RAKOCI GYO'RGYNEK
ISTEN KEGYELMEBO'L ERDELY ORSZAGANAK FEJEDELMENEK, MAGYAR-ORSZAG RESZEINEK URANAK ES SZEKELYEK ISPANNYANAK, AZ CHRISTVSNAK szegny meg allyasodott nemzetu'nkben lvo' tzondorlott Anyaszentegyhznak, s abban ISTEN ko'nyo'ru'letessgbo'l az emberi ujjitsoktol, s hiusgos babonktol, tisztn maradott igaz tiszteletinek, kegyes Tutornak s Gymolnak, nkem kegyelmes Uramnak, (et)c.
Az Atya Istento'l, az Iesus Christus nevben, kegyelmet, bkesget, bldog igazgatst, j szerentses hoszszu letet, s-minden keresztyn Fejedelemsghez kvntat szu'ksges lelki, testi, s elmi ajndkokat kvnok.
AMAZ minden tsupa anyaszu'lo'tteknl bo'ltsesggel fellyeb bo'vo'lko'do' bo'lts Salamonhoz illendo' bo'lts monds, Kegyelmes Uram, az mellyet az o' Plda beszdinek 16. rszben, az 4. versetskben, irva hagyott. Az magtol lvo' Iehova Isten, ugymond, mindeneket magrt tselekedett. Magrt, azt, mondja, az az, a' maga ditso'se'grt s tiszteletirt. Nem mint ha o' Isteni felse'ge magn-is to'klletes ditso'se'gu' s tiszteletu' nem vlna, s mint ha ku'vo'l az o' termszet s llat szernt val ditso'se'ges, s tiszteletes vlthoz mg valahonnan, s valakito'l, to'bb valami jrulhatna, az melly nlkl gyalzatos s tiszteletlen vlna; hanem hogy az o' magn lvo', s senkito'l nem vo'tt, ditso'se'ge s tisztesse'ge, az o' tselekedetinek munki ltal nyilvbban valv ttesse'k, s ez egsz vilgon szern szerte mindeneknek ki hirdettesse'k, az melly rtelemben mondatik az Isten meg-is igazittatni. Psal. 51. v. 6. Nem mint ha hamisbl igazz ttetnk, tvol lgye(n), mert az a' to'klletes igazhoz, so't niero' igazsghoz, nem kvntatik, hanem hogy az o' magn val igazsga mindenek elo'tt ki nyilatkoztassk, s meg ismrtesse'k. Ez vlt az Istennek minden, u'do'vel vgben vitetendo' munkinak, o'ro'kto'l fogvn el intztetett, s tzlul fel ttetett, vgek, hogy az o' neve ditso'ittesse'k belo'lo'k. Ez nlku'l soha semmit, sem az gben, vagy az gen, sem ez fo'ldo'n nem teremtett, hanem o'ro'kko'n o'ro'kk tsak egygyes egyedl lo'tt vlna. Erre mint egy fo' vgekre irnyoznak s igyekeznek az Istento'l beljek ltatott termszet s indulat szernt, minden teremtetett llatok, mind giek, s-mind fo'ldiek, mind rzkenyek, s-mind rzketlenek, mind okossak, s-mind oktalanok, mind testes lthatk, s-mind penig testetlen lthatatlanok, s annl to'klletesbeknek tartatnak, mento'l ehez az o' vgekhez leg ko'zelebb juthatnak. Innen vagyon hogy; Az egek beszllik az Istennek ditso'sgt, s az o' kezeinek munkjt hirdeti az meg ero'ssittetet, s mindenkor egy nyomban jr, tsillagos g; Az nappal az nappalnak szll beszdet, s az tszaka az tszaknak jelent tudomnyt, mint az Kirlyi Propheta kessen nekli. Psal. 19. 1. 2. Az mellyre kpest m ugyan, mint egy tisztekre emlekeztetvn, nogattya-is5 [((3v:)] o'ket az Istennek, az o' teremto'jo'knek, ditsretire. Psal. 148. 3. 4. 5. Ditsrjtek, ugymond o'tet, (az Vr Istent) Nap s Hld, ditsrjtek o'tet minden fenyes tsillagok; ditsrjtek o'tet egeknek egei s az vizek mellyek az gen felu'l vagynak; ditsrjk az Iehovnak nevt, mert o' parantsolta s teremtettenek. Az lthatatlan lelkek, az Angyalok-is, erre val ko'telessgekbo'l ditsrik az o' teremto'jo'ko't az egekben szu'ntelenu'l nagy fen szval ezt mondvn; Szent, Szent, Szent az Seregeknek Vra Istene, tellyes az egsz fo'ld az o' ditso'sgvel, mint az Esaias fu'leivel hallotta; Esa. 6. v. 3. Az mint o'ket-is arra m ugyan serkengeti az nkes Propheta ekkppen meg szllitvn; Ditsrjtek o'tet minden o' Angyali, ditsrjtek o'tet minden o' seregei, v. 2. Fen az levego' hig gben termo' tu'zes s vizes llatok, meteoromok-is, az benne repeso' madarakkal egygyu't azont tselekeszik, mint az vizzel spongyia mdjra meg rakodott, s meg terhelo'do'tt felyho'k, s egyebek, mellyeket az Propheta az Istennek ditsretire imigyen ngat; Ditsrjed az Iehovt te tu'z, s jg eo', h, s pra, s forg szl, (et)c. Mitsoda izgattya vallyon az kis filemilt, az b sziv gnek lakost, hogy mg jeli lmt-is meg szakaszsza, s mindjrt jfe'l utn nki serkennyen, torkt nki nyissa, s-az ligeteket, erdo'ko't. berkeket ezer mdon vltoztat discantizlsval zengedeztesse, hanem az o' teremto'jhez val buzgsga? Hogy n a' madaraknak to'bb nemeiket, ugy mint az fetskket, patsirtkat, s to'bbeket itt elo'l nem szmlllyam, mellyek ko'zzu'l, hogy tudnm, egygyet-is az Isten nmn nem teremtett, hane(m) mindeniknek adott valami tulajdon szllst, az mellyel, az o' mdja szernt, o'tet ditsrje, az mellyre-is az buzg Propheta o'ko't l hogy rezzegeti; Ditsrjed, ugymondvn, az Iehovt minden te szrnyas madr, Az alatt lvo' fo'ldi llatok-is nem maradnak ebben htra, ugy annyira hogy tsak egy kes szinu', s gyo'nyo'ru' illatu virg szlatska-is, az Istent magban jelen lenni mutattya, s tsak nem ugyan ki rajzollya, az versetske szernt;
Praesentem monstrat, quaelibet herba Deum.
Ezen okon knszergeti az buzg Propheta az fo'ldi llatokat-is imillyen bizvst, hogy tisztek szernt az Istent ditsrjk; Ditsrjtek, ugy mond, az Iehovt ti srknyok, ti hegyek s halmok, gyu'mo'lts termo' fk, s minden Cedrusok, minden oktalan llat s baro(m), tsusz, msz frgek.
Ht ezekhez kpest gondolod- mennyivel tartozzk inkbb az ember az o' teremtettetse'nek vgt korosknt elmjben forgatni, s az o' teremto' Vrat Istent, tellyes letben ditso'iteni? Annyival bizonyra, a' menyivel minden llatok felett val urasgra, s-mltsgra emeltetett, s az Istennek bo'vebb kegyelmben rszeltetett, az mint ezt-is, az Szent Llek ihlette Sz(ent) David Propheta, az 8.dik Soltrban nagy lmlkodva tsudltattya s celebrllya; Mikoron ltandom, ugy mond, az te egeidet, s az te ujjaidnak munkit, az hldot s az tsillagokat, mellyeket alkottl; Mondok; Vram, mitsoda az ember hogy meg emlekezel o' rola s az embernek fia, hogy meg ltogatod o'tet? Mert tsak egy keve to'tted o'tet alsbb az Angyaloknl, ditso'sggel s kessggel meg koronztad o'tet, uralkodv to'tted o'tet a' te kezednek munkin, mindeneket az o' labai al vetettl, juhokot, s o'kro'ko't, minden fle barmokot, mg az mezei vadakat-is; Az gi madarakot s az tengeri halakot, s mindent valami az tengernek o'svnyin ltal mgyen.6 Nem heban o'szto'no'zi s ko'lto'geti teht az immr sok izben neveztetett Sltr szerzo' az to'bb llatok utn az embereket-is az Istennek ditsrtetse're azon 148. Sltrban, imillyen szkkal? Az fo'ldnek Kirlyi, s minden npek, az Fejedelmek s az fo'ldnek minden biri, az frjfi gyermekek, s az szu'z lenyzk, az vnk az iffiakkal eggyu'tt, ditsrjek az Vrnak nevt.7
Ditsrhetik penig az embereknek ku'lo'mb ku'lo'mb nemei, s rendei, az Istent az sok mdok ko'zzu'l imez ktkppen; Tselekedettel, tudni illik, s beszddel. Tselekedettel akkor, az mikor az o' tselekedetiket az Isten sz(ent) to'rvnynek rmjhoz igazittyk, s-az o' parantsolatinak s tilalminak korlttya ko'zz szorittyk, el ko'vetvn mind azokat az miket meg hagyott, s parantsolt, s-el tvoztatvn ellenben az miket meg tiltott. Avagy, az mikor leteket, s ku'lso' magok viselst, olly szentu'l s fedhetetlenu'l rendelik, hogy senki, mg az o' utn(n)ok tzirkl ellense'gekis, dolgokban ki veto't, s feddendo't nem tall, fortlyt, s rgalmazsra val okot, hozzjok nem foghat, sem Isteneket, sem vallsokot belo'lo'k lelki ismereti ellen nem szidalmazhattya, hanem8 [((4)r:] inkbb kedve ellen-is ditsri s javallya. Ezt kvnnya az o' Apostolinak szemlyek alatt mindnyjinktol az Istennek Fia Matth. 5. 16. Vgy tu'ndo'ko'llyek, ugy mond, az ti vilgossgtok az emberek elo'tt, hogy lssk az ti j tselekedetiteket, s-ditso'itsk az ti Atytokot, az ki az gben vagyon. Mert ellenben az mi gonosz tselekedetinket, s feslett erko'ltsinket, az emberek, fo'kppen penig ellenkezo'ink, ltvn szidalmazzk, s-kromlyk mind Istenu'nket, s-mind hitu'nko't rettek, az melly szintn annyit tszen, mintha minnen magunk kromlanok, s szidalmaznok az Istent szemto'l szemben. Azt sajnl leg keservesben az Isten az David kt szarvas vtkeiben, hogy az rtatlan Urisnak kegyetlenu'l val meg o'lettetse'vel meg kromlattat az o' nevt az Ammonitkkal, az o' ellense'givel, s-azrt-is nem botst el vle, hanem meg o'l az o' fit rette, 2. Sam. 12. 14. Ezzel ortzzza vala az szent Pl-is az keresztyni nv alatt pognyul lo' Romaiakot, hogy o' miattok kromlattatik az Pognyok ko'zo'tt az Istennek neve, Rom. 2. 14.
Beszddel avagy szval ditso'itik az emberek az Istent akkor, a' mikor az o' j ttemenyit nyelvekkel hla-adkppen hirdetik, az o' tselekedetit, mind az teremts, mind az vltsg, s-mind penig az gondvisels, s igazgatsbli munkit, magasztallyk, ditsrik, s minden o' javaikot, mind ez jelen val, s-mind az ko'vetkezendo' letnek bldogsgra tartozandkot, mero'n tsak egyedu'l o' nki ko'szo'nik, s-az o' kegyelmnek munkinak lenni ismrik, s hirdetik. Igy ditso'itettk az Istent az rgi szent Atyk s Prophetk, az kik az o' eleikkel ko'zlo'tt nagysgos s tsudlatos j ttemnyit ottan ottan buzg elmvel, s hlaad szivel elo'l szmlltk, s az Istent rettek ldottk, magokat penig hladatlansgokrt vdoltk, mint erre sok helyek ko'zzu'l Psal. 78. 80. 81. 1. Paral. 20. s to'bbu'tt, lss pldkat.
Szval avagy beszddel-is az Isten ktkppen szokott az emberekto'l ditso'ittetni; Avagy tsak az o' ko'zo'nse'ges szavok jrsa szernt; Avagy penig neminmu' kivltkppen val mesterse'ges szllsnak neme szernt, versel s nek szval, tudni-illik. Viszont az nek szval val Istent ditso'its-is kt nemu'; Avagy mesterse'ges eszko'zo'kkel, avagy penig tsak termszet szernt valval lvo'. Az nek szval val ditsretbli mestersges eszko'zo'k, az orgonk, reglok, korntk, hegedu'k, lantok, cimbalmok, trombitk, s tbb affe'le kintornk. Az termszet szernt val neklo'i eszko'z penig a sz, avagy az szj, az nyelv, az pofk, s ajakak, hogy az tu'do't, torkot, s ggt ne emlitsem. Az honnan amaz Instrumentalis Musicanak imez penig Vocalisnak hivattatik. Mindeniket eredetek s templumbli ususok felo'l terjedek immr valamenyire killyebb tzlom szernt az beszdben.
Az Instrumentalis Musicanak, az az, vigassgra indit mesterse'ges szerszmoknak elso' eredeteket, s talltatsokot szorgalmatoson nyomzzk s visgallyk a' mindennek vgre menni akar agyaskod emberek, s azt ki egyre s-ki msra viszi ko'zzu'lo'k. Mert ki az Orphaeust, ki az Linust, ki az Amphiont, ki az Apollt, s-ki penig az Pant akarja azoknak ku'lo'mb, ku'lo'mb nemeiknek talljokk tenni, az kiknek o'szve bkeltettetsekben, vagy meg hartzoltattatsokban n itt nem munklkodom. Amaz szent Cosmographus az Moyses Propheta el igazittya ko'zto'k az dolgot, mert az az orgonnak, s az hegedu'nek elso' talltattatst az Jubalnak tulajdonittya, Gen. 4. 21. Az orgonn rtvn minden fuvos s to'mlo's sipokat, az minemu' a' Magyaroknak elso' Musicajok, az bord sip, avagy duda-is, mellyhez, osztn u'do' folytban egy-is talla, s-ms-is valamit. Polidorus Vergilius Lib. 1. de invent. rerum cap. 14. ugy okoskodik felle, hogy az musicai mesterse'get az termszet adta lgyen ajndkon az embereknek, mellyet egy nhny jelekbo'l s hasznokbl akar hiteless tenni. Elso'ben-is penig ebbo'l, hogy az ember mindjrt vilgra val szu'letse utn, kezeinek lbainak egyenesen val neveltetsekrt, az bo'ltso'ben val le ko'to'ztetst neheztelvn, s azon val bktelenkedsbo'l sirnkozvn, rugodozvn, kaplozvn, az Dajknak nek szval val rengetsvel krlelo'dik meg, s tzenderedik el. Tovbb azt ebbo'l kpzi, hogy az uti jrs, avagy akar mi dolog ttelbli munknak fradsgt-is meg enyhiti, ha tellyesse'ggel el nem u'zi-is, tsak valami paraszti dudols, danols, s su'vo'lts-is, mento'l inkbb teht az mesterse'ges musikai zengedezs? Hogy ne emlitsek nmelly oktalan barmokot, az mellyek-is termszetek szernt tsengetyu'k-9[((4)v:]nek zengsekben, s trombitknak harsogsokban tsuda melly igen gyo'nyo'rko'dnek, s vlek ugyan vidmodnak.
Az honnan immar egy illyen krds hasad ki, hogy ha az Musica szerszmokkal szabad- az Keresztyneknek lniek az Isteni tiszteletben? F(elelet) Az rgi Pognyokot tudgyuk, hogy az friss vendgse'gekben , s-kazdag lakodalmokban, az hegedu', lant, s egyb kintorna mellett, az o' Isteniknek, s nagy hiru', nevu', hazjok, s-nemzetek felo'l jl rdemlett Vri eleiknek ditsretes viselt dolgaikot neklettk lgyen. De azon Musicai eszko'zo'knek zengsek, pengsek mellett az igaz Istent-is ditsrtk, jl tudgyuk, az rgi hivek, mint arra az O Testamentumba(n) mind parantsolatokot, s-mind pldkot tallunk. Parantsolatokat lvasunk Psal. 150. az hol a' szent David a' buzg hiveket az musikai eszko'zo'kkel val Isteni ditsretre ekkppen kisztegeti, Ditsrjtek az Istent trombita harsogssal; ditsrjtek o'tet dobbal s sippal, ditsrjtek o'tet huroknak zengsekkel, s orgonval; ditsrjtek o'tet vigasg szerzo' hangos cimbalmokkal.10 Peldkot-is ltunk, az Maria Propheta aszszonyban, az ki az o' meg szabadulsokrt, az o' elo'tto'k kt fel llott veres tenger fenekn val ltal szaladsokrt, s az o' utnnok indult ellense'giknek abban val veszsekrt, az Istent nek szval ditsrvn, egygyik kezben dob vlt, s hogy az rhythmusok vgei szpben essenek, minden versen az msik kezvel azt jol meg buffantotta. Exod. 15. 20. A' Davidban tovbba 1. Paral. 16. 42. s 2. Paral. 29. 25. 26. (et)c. Az mellyekre nzve mint ha ugy tetszhetnk, hogy ugyan azont szabad, so't szu'kse'ges-is lgyen a' Keresztynse'gben most-is tselekedni. De ku'lo'mben vagyon az dolog. mert az-is az to'bb ceremonikkal egygyu'tt az Levitai rnykoz tisztelethez tartozott, melly az Uj Testamentomra, a' CHRISTVS u'dejre, ltal ne(m) szllott; Egybknt az to'bbi-is, ugy mint az ku'rto'k, az mellyekkel az Sidk az szent gyu'lekezetet o'szve hiujk vala, az ldozatok, tovbb, s egyebek, mind azon rgi vigorokban, divattyokban, s ususokba(n), maradtak vlna, holott azok az ISTENI tiszteletben lvo' musiklsok, az ldozatokkal mind egy tzlra nzo', s egy hatrba(n) u'tko'zo' s-szu'no' szerzetek vltanak, s ha ezek meg szu'ntenek, azoknak-is meg kellet szu'nniek, s-meg-is szu'ntenek, mint ez tsak ebbo'l is minden dli nap fnynl vilgosban meg ltszik, hogy felo'lo'k az uj Testamentomban sem parantsolat sohol az Christustol, vagy az o' Apostolitol, sem penig plda az eleinten lt sz(ent) frjfiakban, s azoktol fundltatott Ecclesiakban nem talltatik, hanem sok seculumokkal azok utn kezdetett egyto'l-is mstol-is gondoltatni, s lassan lassan tzifrasgnak okrt az Ecclesikban b tsuszni mszni. Marinus Scotus az o' Chronicajban,11 CHRISTVS Urunk szu'letse utn 757. esztendo'kkel irja, hogy az Orgona b ment lgyen Francia orszgban, az Constantinus Tsszrtol ku'ldetvn ujsgban Go'ro'g Orszgbl Pipinus Kirlynak, mint erro'l Iohannes Aventinus-is lib. 3. Annalium Bojorum,12 majd mg o' nlnl-is bo'vebbeden ir. Balaeus Angliai Pu'spo'k, az Orgonnak ujjonnan val o'szve raggattatst, s az templumban val fel fuvaltatst, egy Vitalius Signius, avagy Campanus nevu' Ppnak tulajdonittya, mint m Mantuanus Baptista ugyan versben irta:
Signius adjunxit molli conflata metallo
Platina-is, az Ppk vitinak meg irja, ko'z hirbo'l ugy tudta, mint annak a' Vitaliusnak Vitajban emlekezik rola. Az penig lt 683. esztendo' tjban. A' honnan mi ugy visglodunk s elmlkedu'nk; Hogy ha az Uj Testamentomi Ecclesia ht szz esztendo'k alatt, az mig mg az tudomny s tisztelet tisztbb s virgzbb vlt, az Orgonknak bo'gsek, s az hegedu'knek vintzogsok, nlku'l el lehetet, mostan im(m)ar annl inkbb el lehet; Mert nem vlt olly feledkeny az Szent Llek, hogy ezt az Apostoloknak eszekben nem jutatta, s meg nem parantsolta vlna, ha szu'kse'g lo't vlna, sem az Apostolok, s azoknak successrik, nem vltanak olly sz fogadatlanok,13 hogy azokat annak akarattybl fel nem vo'ttk vlna. Nku'nk penig az ISTENI tiszteletbli igaz mdot s formt, nem az CHRISTVS s Apostolok u'deje utn ht szz, nyoltz szz, esztendo'kkel gondoltatott, s koholtatott, vgezsekbo'l, hane(m) a CHRISTVS s Apostolok u'de[j]ebli14 szoksbl, s rend tartsbl, kell meg tanulnunk; Egyb irnt nem az folyam eredne az kut fo'bo'l, hanem az kut fo' az folyambl, s szintn egy ollyan dolog vlna, mint ha ki az15 [((1)r:]16 Achb u'dejebli vtkes szoksbl llatn, hogy az ISTENT tisztelo'knek, s segitse'gre hivknak, torkok szakadtba(n) kellyen kajablniok, s mezitelen testeiket les hantsrokkal spkelniek; vagy mint az Molochnak gyermekikkel ldozk tselekesznek vala, ku'rto't kell funiok, s-dobot kell zo'rgetniek; Az kiknek mi azont felelno'k az mit Christus Vrunk amaz Moses engedelmbo'l o' ellene okoskod Pharisaeusoknak: Ab initio non fuit sic: Kezdetto'l fogva ne(m) vlt igy Matth. 19. 8.
Jb vlna azrt azokat a' nagy to'mlju' furollykot, s sok su'vo'lto'ju' fu'vokot, a' hol vagynak-is, a' templumokbl ki hnyni, s az kovtsok mu'helyben adni. Azok talm mg-is mentheto'bbek az kik a' rgieket meg tartyk, hogy az meg avult rosz szokson kapdoso egyu'gyu' ko'sse'get le hnyattatsokkal fel ne zajditsk, de az kik ujjakot tsinltatnak, egy ltallyban menthetetlenek, mert egyebet bennek az testi gyo'nyo'ru'se'gnl nem keresnek, holott azok tsak az fu'leiket tsiklandoztattyk, s-az elmket penig semmire sem ppitik, maga az Ecclesiban, a' szent Pl itleti szernt, mindeneknek ppu'letre valknak kellene lenniek. 1. Cor. 14. 26.
Kik fognak itt mentsgre az vig kedvu' Musiks Keresztynek, s-szemu'nk ko'zz illyent lobbantonak; hogy az Organa, s egyb Musica zengs az elmket a' ko'nyo'rgsben val buzgsgra fel gerjeszti. De ko'nyu' ezt artzul rejok visz tsapni, s egy tagadssal meg tzfolni, mert abban semmi sints, hanem inkbb nem tudom mitsoda fajtalansgra, s testi vitzkndozsra pesditi o'ket, az ignek halgattatstol, s-abban val gyo'nyo'rko'dsto'l penig ugyan el fajittya, s mint amaz Musikban felettbb gyo'nyo'rko'do' emberek, a' miatt az telt-is gyakorta el felejtik, s hen maradnak; Szintn ugy az Ppista np-is az orgonls miatt az o' lelkeknek eledelt, az Istennek igjt, el mulattya, s az sip szval tsak fu'leit s-nem penig elmjet legelteti.
De mondasz: Hiszem az fu'llel val hallsbl lszen osztan az hu't, mint az Apostol tanittya Rom. 10. 17. Az hallsbl lszen, bezzeg, a' hit, de nem az Organa zengsnek, hanem az Isten igjnek, hallsbl, mint maga a' sz(ent) Pl mindjrt meg Magyarzza.
De ugyan b u'gyehiti, s dessiti, az embereket a' szp musica zengs a' templumba(n), mg-is az orgonk mellet ekkppen proktorkodnak. Igaz, re hagygyuk az testi embereket, az kik a' kortsoma ko'zo'tt, s-az templum ko'zo'tt, ko'lo'mbse'get nem tesznek, s az kik a' templumban-is tsak az testnek gyo'nyo'rko'dtetsert mennek. Azoknak az Organistknak-is, ugy mint lelki Syreneseknek, bezzeg az leg fo'bb intentumok, irnyzott tzljok, hogy b ketsegethessk ko'zzjek az egyu'gyu'eket, s az hitben haj to'rst szenyvedgyenek; Vagy szintn azont ko'vetik, a' mit amaz vizes, vagy etzetes, vagy penig bu'do's bor rul hamis kortsomrosok, a' kik hegedu'st, vagy furollyst, fogadnak a' pintzejekhez tsak hogy inkb a' borokra vonhassk a' do'slo' embereket, a' kik gyakorta a' sip szra kpest me'g az o' szinte val tiszta j bort-is el hagygyk, s-a' zavartra s zatyvatoltra men(n)ek. A' Ppa rszegito' bornak ruli-is ezent mu'velik, mert hogy az o' elegy belegy vlekedsiket, s szerzetiket inkb kedveltethessk, s az igaz vllst a' ku'lso' pompassgrol, s gyo'nyo'ru'se'gro'l bo'tsu'lo' itletlen embereket re hitegethessk, sok ko'ltsgben kszu'lt musicai eszko'zo'kre tesznek szert, nagy fizetssel Organistkat, s egyb musiksokot17 fogadnak s-tartnak, az kiknek szu' gyo'nyo'rko'dteto' zengedezsek miatt az balgatag emberek, mg az Istennek tisztn tiszta o'gyeledetlen finum szent igjt-is htra hagygyk, s az sok hiusgos emberi lelemnyekkel meg tragyztatott babonkra futnak.
Vagyon hiru'nkkel, hogy az mi babonkbl ki kendett Ecclesiinkban-is el nhol nhol a' fe'le Musica szerszmok talltatnak, de azok ne(m) a' miinkto'l tsinltattanak, s-a' mellyeket-is sok tudos bo'lts embereknek tetszsek szernt, ki kellene az templumokbl hnyni, mert azok nem egyebek, hanem az Papistasgnak neminmu' maradvnyi. Az Templumokbl, mondom, hogy ki kellene hnyni, mert az FEJEDELMEK palotiban, s az vendgsgekben, nem vagyunk szintn Themistoclesek, hogy az bldog u'do'ben el nem szenyvedhetno'k, tsak az mrtkletes, s Keresztyni szabados vigasgon kivu'l, bujjasgra s fajtalansgra ne fordittassanak; Egybknt arra vetemedvn az dolog, az Aegyptiusokkal tartyuk, az kik az Mu-19[((1)v:]sict, ugy mint a' fe'rjfiaknak el lgyitjt, s aszony emberekk val vltoztatjt, ko'zo'tto'k meg tiltottk, mint Polydorus Vergilius Diodorusbl ki hozza. De az templumban o'ket az Isteni szlglat ko'zz o'gyeliteni tellyesse'ggel ne(m) javallyuk, Agoston Pu'spo'kkel egygyu'tt, ki tsak azt-is bnta s siratta, hogy valaha az templumban az Musicai zengedezsekre figyelmezett, mert azok miatt az Isten igjnek halgattatsra val figyelmetesse'ge el vtetett, a' honna(n) azokat nagy bu'ntetst rdemlo' vtket mondgya hogy tselekesznek, az kik az Musikkra inkbb figyelmeznek, mint az igre. Mindenek azt knszerittetnek penig tselekedni, valakik azokot halgattyk; mert az embernek elmje termszet szernt musica szereto'. Lib. Confession.
Az szjjal s szval val ditso'itsnek-is kt nemei vagynak; Mert az avagy Figurs, avagy penig Simplex. Az Figurs neki tisztelet az, a' mikor az neklo'k nem mind tsak azon egy tonuson, s tenoron viselik szavokat, hanem mind ms ms ku'lo'mbo'zo'n, leg albb hat fe'ln, imez Syllabk szernt. Vt, re, mi, fa, szo, la, az mellyet ko'z nven, az vkonyabb s fentebb jr tonustol Discantnak neveznek. Ezt-is n, magban nem otsrlom, mert igen szp mesterse'ges, bo'lts tallmny, az ht Deki Arsok ko'zo'tt egygyik, de az templumokhoz s az Isteni szlglathoz szintn ollyan illetlennek, s haszontalannak alitom s llato(m) lenni, mint az szerszmos musict vagy orgonzst. Okt egygyiket ezt adom, mert ez sintsen semmi lelki ppu'letre, hanem vagyon tsak valami testi gyo'nyo'rko'dtetsre, holot nintsen az zengedezsen ku'vo'l semmi rtelem benne. Mert br egy egsz orig halgassa-is valaki, s-br hozzjok ko'zel, avagy ugyan ko'zto'k, lgyen-is, mg-is tsak azt-is nehezen veheti eszben mit nekelnek, nem hogy minden sznknt rten beszdeket. So't br ugyan tudgya-is mit nekelnek, de mg sem rti az o' szjokbl, ugy annyira hogy erre nzve minden neklsek tsak magyarzs s rtelem nlku'l val vintzogs, s tsak az viszketo' fu'leknek vakargattatsokra, s-kedvek to'lt sziveknek gyo'nyo'rko'dtetsekre, s-ne(m) penig az tanul elmknek ppittetsekre val. Immr penig az Keresztynek neklsnek rtelemmel s az halgatoknak ppu'letekkel, kell lenni, mint azt szent Pl jelenti, 1. Cor. 14. 15. Egybknt az neklo'k tsak magoknak nekelnek, s-nem az halgatknak, az kik nyavalysok tsak ugy jrnak, mint az ki az suhog petsenye szagot rzi, vagy az pnznek pengst hallya, s-az petsenyjben s pnzben nem lesz semmi rsze.
Msikat ezt, mert az gyu'lekezet vlek eggyu'tt ne(m) mondhattya, a' melly meg kvntatnk, holott az Gyu'lekezetben szabad, so't szu'ksges-is lgyen, mg az aszony npeknek s lenyzknak-is nekelniek; Mert nem arrol kell az Szent Plnak ama' tilalmt rteni; Az aszonyi llatok az Gyu'lekezetben halgaanak, mert nem engedtetett meg nkiek, hogy ott szllyanak, 1. Cor. 14. 34. hanem tsak a' Praedikllsrol. Felette ditsretes szp szks teht az jl rendeltetett Ecclesikban; fo'kppen az Keresztyn Nmet, Frantzuz, Anglus, Belga, nemzetse'gek ko'zo'tt, hogy o'szvesggel mindnyjjan, kitsinto'l fogvn nagyig, gyo'nyo'ru'sges egygyezo' zengssel mind egy tactuson nekelnek a' szent gyu'lekezetekben, mellyel neminmu'kppen az egekben meg du'tso'u'lt, s immr gyo'zedelme utn triumphl, Ecclesinak llapattyt brzollyk, az mellyben-is az bldogok, az Istennek ko'zo'nsgessen mind valamennyin vagynak, nekelnek. Br mi-is ezt tselekedno'k az mi gyu'lekezetinkben, az mint hogy tselekeszu'k-is rsz szernt.
http://magyar-irodalom.elte.hu/gepesk/eloszo/14/14.html
|