Kulin Ferenc:
Baltletek, tennivalk s eslyek a magyarorszgi cignypolitikban
Nem kellettek hozz a sorozatgyilkosok rdgi logikval kitervelt s vgrehajtott akcii, hogy lthat legyen: a cignysg problmja az egyik legslyosabb nemzetpolitikai krdsnk rangjra „emelkedett". Az utbbi kt v fejlemnyei nyomn - a cignyok elleni terrorakcik, de nem mellkesen az ltaluk elkvetett gyilkossgok s atrocitsok nvekv szma s sztereotipizld mdszerei miatt - egyes trsgekben a szksgllapot bevezetshez is kzel jutottunk. Mindazonltal politikusaink semmivel nem kvethetnnek el nagyobb hibt, mint ha a kzllapotok kriminalizldsra hivatkozva a romagyekrt viselend felelssget a hatsgokra hrtank. ppen azrt, mert a polgrhbors pszichzis terjedse kiszmthatatlan kvetkezmnyekhez vezethet, a civil trsadalomnak is meg kell mozdulnia. Olyan orszgos frumok szervezsbe kell kezdennk, amelyek vagy kiiktatjk, vagy megkerlik az egyttls akadlyt kpez prtpolitikai vlaszfalakat. Ha tartalmuk szerint persze vannak is ennl fontosabb teendk, egy hossz tv cselekvsi program idrendje szerint ez az els szm feladat. Azrt ez, mert a magyar cignypolitika mra mr a katasztrfa veszlyt elidz csdjnek a dnt oka ppen a kormnyz prtok ltal kpviselt politikai filozfik, nemzetkoncepcik s kisebbsgi kpviseleti stratgik kvethetetlensge volt. Miknt a jogtuds Pczik Szilveszter megllaptotta: a kisebbsgpolitikai diskurzus olyan ideolgiai ertrben zajlott, amelynek az gynevezett balliberlis s keresztny-konzervatv plusai kztt nemhogy termkeny vitkra, de mg csak taktikai cl egyeztetsekre sem volt lehetsg. [„A nemzeteszme meghaladsra trekv, azzal a kisebbsgi kzssgeket s tudatokat taktikailag szembehelyez, sszessgben ahistorikus szemllet emancipatrikus ideolgiai mezben a cignysg a nemzeti-faji elnyoms, diszkriminci, aktulisan s rszlegesen elmaradott trsadalmi berendezkeds s tudat ldozataknt jelenik meg.
(...) A keresztny-szocilis indttats nemzeti ideolgik hangslyozzk a kisebbsgiek sajt csoportos s fleg egyni felelssgt a felemelkeds lehetsgeinek kihasznlsrt vagy elmulasztsrt. (...) Mg az emancipatrikus llspont a kisebbsget a maga elklnl sajtossgaival egyetemben elfogadtatni igyekszik a tbbsggel, addig a nemzeti ideolgik a kisebbsg alkalmazkodst felttelezve a nemzetbe val befogadsra trekszenek." (Pczik Szilveszter: Cigny integrcis problmk; Klcsey Fzetek V.; Klcsey Intzet, 2003., 15-16.)]
A kt vtizede tart llhbor sorn kzhasznlatv vlt felletes diagnzisaink s „bejratott" indulati reflexeink persze nem lennnek j tancsadk. A civil trsadalom megmozdulsn kvetkezskppen nem azt rtem, hogy a cignykrdst taglal amatr diskurzusainkat az ideolgiai ertr feszltsgznjba kellene emelnnk. Be kell ltnunk, hogy egy tfog s mlyrehat cignypolitika kimunklsa elmletileg sem knny feladat. Kt okbl sem. Egyrszt tarthatatlann vlt a korbbi evidencia, amely szerint egy fejlettebb letminsg biztos pozcijbl reflektlhatunk egy „kultra alatti" npcsoport problmira. Aromakrdsnek ebbl a polgri ltszgbl a civil trsadalom szerepe a humanitrius ktelezettsgekre korltozdott, az llamnak pedig csupn a bntetjog monopliuma jutott. A jtkonysg ernye s a jogrend vdelme persze nem vlt idszertlenn, de az akr rkltt, akr szerzett elnyket konzervl trsadalmi sttuszok stabilitsnak, intaktsgnak polgri illzija vgkpp szertefoszlott. Az elmlt hsz vben a piac farkastrvnyeit eltanul cigny vllalkozk szzai lettek mess vagyonok tulajdonosai, s nem cigny csaldok tzezrei zuhantak a mlyszegnysgbe. A rendszervltozs hatalomszerkezete s trsadalomforml mly ramlatai rszben elmozdtottk, rszben virtuliss tettk azokat a hatrvonalakat, amelyek a tbbsg s a kisebbsgek kztt hzdtak. A tbbsgi trsadalom kisebb-nagyobb tmbjei mr leszakadtak a civilizci talapzatrl, s ugyanazoknak a vak erknek a sodrsba kerltek, mint a cignysg. Nemcsak az emptia kvetelmnye indokolja teht, hogy a tvolsgtart egyttrzs polgri attitdjt feladva, cselekven reagljunk gondjaikra. A cignykrds elmleti megkzeltst nehezt msik ok bizonyos kulcsfogalmak felletes hasznlatval, illetleg nhny alapelv tisztzatlansgval fgg ssze.
Fogalmak
Az a bizonyos „ktplus ideolgiai ertr", amelynek politikaiv transzformlt feszltsge a jelenlegi llapotok kialakulshoz vezetett, egy sajtos nyelvpolitikai kzdelem (nyelvi hbor) frontvonalait is kirajzolta. Ennek kvetkeztben az olyan kulcsfogalmak, mint a rasszizmus, a (pozitv) diszkriminci, a szegregci, az integrci, illetleg az „etnicizls" ma nem a megoldsokat keres diskurzus kzs nevezt kpez szkszlethez, hanem a prtpolitikai csatrozsok kommunikcis eszkztrhoz tartoznak. Miv torzult ezek jelentse a tudatos manipulci ltal, s mit fejeznnek ki eredeti rtelmk szerint? Vegyk sorra ket!
Integrci:Sokan jelszknt is hasznljk, pedig jelentsnek rtktartalmai s politikai rnyalatai tvolrl sem magtl rtdek. Ms-ms zenete van a sznak a cignysg klnbz csoportjai szmra. Nemcsak azrt, mert tbbsgk (tbb mint 80%) identitslmnye nem ktdik nyelvi-kulturlis sajtossgokhoz, hanem mert kisebbsgi jogaik gyakorlsnak alkotmnyos lehetsge akkor nylt meg elttk, amikor sokan kzlk mr az asszimilci tjt vlasztottk. (Nemcsak Magyarorszgon van gy. Zoltan Barany tjkoztat arrl a felmrsrl, amely szerint Szlovkiban „a megkrdezett cignyoknak mindssze 19%-a gondolta azt, hogy a romknak meg kellene riznik kultrjukat s hagyomnyaikat". - Zoltan Barany: A kelet-eurpai cignysg; Athenaeum 2000 Kiad; Bp. 2003. 201. - Mrpedig „Az identits megtagadsa megkrdjelezi a kormnyok s a civil szervezetek politikjt, amelyek ragaszkodnak ahhoz, hogy az etnikai identits meghatrozja az egyn nazonostsa legyen." Uo.: 151.)
S ha etnikai kisebbsgknt trtn kollektv integrldsuk szmos elnyt knl is, ezek az elnyk nem mindannyiuk szmra vonzbbak az egyni asszimilci perspektvjnl. Ha e „disszidens" csoporthoz tartozk - szmarnyuk alapjn - csupn trpe kisebbsget kpeznek is, kivlsuk slyos vesztesget jelent kzssgk szmra. Mert ppen az a szk rtegk tartozik ide, amelyik rtelmisgiknt s/vagy vllalkozknt kezdett polgrosulni, s a legersebb katalizlja lehetne npcsoportja integrcijnak.(„Sok magasabb iskolzottsggal rendelkez cigny ltalban jobban integrldott, st sokszor asszimilldott, s nem tekinti magt romnak." Uo.: 172.; „A roma kivndorlk nagy rsze viszonylag jmd, kzposztlybeli cigny, akik ki tudjk fizetni a Nyugat-Eurpba s szak-Amerikba val utazs jelents kltsgeit." Uo.: 241.)
A sajt elit kialakulsnak kslekedse pedig nemcsak a rendszer rossz automatizmusait engedi szabadjra, hanem tudatos politikai manipulcikkal szemben is kiszolgltatott teszi a cignysgot. Hogy ez a kiszolgltatottsg ne vljk vgletess, a politika kitrsi pontokat keres, s gy tnik, az oktats-nevels intzmnyeiben vli azokat megtallni. rlhetnk a krds krl formld konszenzusnak, ugyanakkor ltnunk kell, hogy az integrci elvnek vgiggondolatlansga ezen a terleten okozza a legslyosabb zavarokat. Nemcsak azrt, mert munkalehetsgek nlkl a kpzettsg, a mveltsg nem sokat r, hanem mert a tanuls vilgban eluralkod kampnyszellem tbbet rt, mint amennyit hasznl az gynek. Miutn a roma trsadalom minden letszfrjt jellemz lepusztultsg s elszigeteltsg az iskoln keresztl kerl a nyilvnossg el, a rossz lelkiismeret felelsk itt prblnak olyan ltvnyos eredmnyeket felmutatni, amelyek - remnyeik szerint - feledtethetik slyos mulasztsaikat. Mikzben azonban „plds" elvhsggel s szigorral lpnek fel a cigny gyerekeket kirekeszt „rasszista eltletekkel" szemben, jogilag igazolhatatlan, szakmailag (pedaggiailag) hibs, politikai szempontbl bumerng hats intzkedseket szorgalmaznak. Tudniillik a trvny brmenyire tiltja is, hogy a vegyes lakossg teleplsek nkormnyzati iskoli elklntve oktassk a roma tanulkat, nincs - s az alkotmny szellemben nem is lehet - jogszablyi akadlya annak, hogy a szabad iskolavlaszts s/vagy az elkltzs lehetsgvel lve a nem roma csaldok elvigyk gyermekeiket az ilyen tanintzetekbl. A 2006-os statisztikk mr 180 cigny tbbsg ltalnos iskolrl, 3000 cigny tbbsg s 1200 homogn cigny osztlyrl tudnak,1 s ezek az adatok nem pusztn a cignysg dinamikusabb szaporulatt tkrzik, hanem a szlhelyket elhagy nem cigny fiatalok szmnak rohamos nvekedsrl is hrt adnak. S az elvndorls okai kztt elkel helyen szerepel az iskolk sznvonalnak romlsa is! Nem a romk kirekesztsnek szndka, hanem a magukra hagyott trsgek ltfeltteleinek drmai romlsa, az egzisztencilis bizonytalansgtl val flelem motivlja ezt a magatartst. Vagy nem is ismerik, vagy benne lve sem rtik ezt a szomor valsgot, akik a diszkrimincit ostorozva, a tolerancirl papolva prbljk megmenteni a cignysgot a gettsodstl! De tegyk a szakma (a pedaggia, a didaktika) mrlegre is azokat az rveket, amelyek szerint a formlisan integrlt oktats lenne a kisebbsgek s a tbbsgi trsadalom harmonikus egyttlsnek legfontosabb felttele. Akik a tantermi egyttltet tekintik a romaintegrci elengedhetetlen felttelnek, az albbi sszefggseket s krdseket nem gondoltk vgig:
-
Ha a cignysg leszakadsnak folyamata az utbbi 15-20 vben gyorsult fel, s az iskolai szegregci kirv pldi is erre az idszakra esnek, az azt jelenti, hogy a roma trsadalom mlyszegnysgbe zuhan nemzedke mg az integrlt oktats keretei kztt lte meg gyermekkort. Taln elgg egyrtelm, hogy az szocilis katasztrfjuknak nem az iskolai diszkriminci volt az oka!
-
Azokban a trsgekben, ahol a cigny s nem cigny lakossg egyarnt kiszorul a munka vilgbl, a legmagasabb sznvonal integrlt oktats sem menti meg a kzssget a sztesstl: a devins viselkedsformk, a bnzs eluralkodstl, a htkznapi konfliktusok „kezelsnek" erszakos ksrleteitl.
-
„Ha az elklnlt oktatsi forma - amely a Magyarorszgon mr rgta ltez, mindig is elklnl nemzetisgi-kisebbsgi oktats keretbe illeszkedik - ppen az egyenl bnsmdot valstja meg, akkor pusztn az elklnltsge okn szksgszer-e nem-integrlknt felttelezni?
- Integrl-e az az oktatsi forma, amely az eltr kulturlis rtkekkel, a lehetsges szocilis s nyelvi htrnyokkal nem trdve, a tbbsgi kzposztlyi rtkekre alapozva fogalmaz meg elvrsokat a belp cignygyerekekkel szemben?
Az integrcinak azok a techniki, amelyek a rasszista hajlamok elleni kzdelem jegyben a legtbb htrnnyal s ezrt a sikeres szocializci legkisebb eslyvel rendelkez gyermekek elkpzettsghez igaztjk a kzoktats sznvonalt, nhny vtized alatt megsemmisthetik azt a szociokulturlis kzeget, amelyhez a cignysg felzrkzhatna. Romknak s nem romknak kzs rdeke, hogy az eslyegyenlsg megteremtsnek ne ez a nivelll mdszere kapjon kormnyzati tmogatst. Az egyenl bnsmd kvetelmnye nem azltal teljesl, hogy mindenki a minimumt sajttja el a munkaer-piaci alkalmassghoz szksges kszsgeknek s ismereteknek, hanem ha az llam teljesti az alkotmnyban re hrul ktelezettsgt, mely szerint a kzoktats intzmnyei minden segtsget meg kell hogy adjanak iskolakteles polgraiknak ahhoz, hogy kpessgeik szerint vljanak kimvelt felntt. Eza kvetelmny persze azt is jelenti, hogy az integrci programja nem redukldhat a tanteremben val fizikai egyttltre. Afelzrkztatsi ksrletek csak akkor lehetnek eredmnyesek, ha a jelenlegi gyakorlathoz kpest lnyegesen alacsonyabb ltszm - s szksg esetn tovbbi csoportokra bontott - osztlyokban folyik a tants. A szegregci veszlye csak akkor llna fenn, ha a csoportbeosztst megelzen mr az osztlyok sszettelben az etnikai alap elklnts szndka volna tetten rhet. Majd ha ez a fajta rugalmas, a tanulk tantrgyak szerint vltoz kpessgeihez igazod csoportszervezs ltalnoss vlik, akkor lesz csak lthat, hogy a gyermekket menekt nem cigny szlk dntst milyen mrtkben motivlja zsigeri xenofbia, s mennyiben „csupn" a gyermekk elmenetelrt rzett aggodalom. Azt gondolom, megjsolhat: a vegyes etnikum iskolk szakmai-pedaggiai minsgk rzkelhet javulsval visszanyerhetik termszetes szocializcis szerepket. m ha ez a minsgi fordulat nem kvetkezik be, az iskolai integrci mai formi a cignysg mg vgletesebb elszigeteldshez, s a tbbsgi trsadalom tovbbi balkanizldshoz vezethetnek.
Rasszizmus: Az rtelmez sztr szerint fajgylletet, fajldzst, faji alapon val kirekesztst jelent sz nem a cignykrds slyosbodsa miatt kerlt napjaink politikai sztrba. Avd, amely szerint a magyar nemzeti rzlet lnyeghez tartozik az idegengyllet s a kirekeszts hajlama, a 19. szzad vgi „ri antiszemitizmus" szervezett megnyilatkozsainak ellenhatsaknt vlt - rthet mdon - egy politikai ideolgia sarkaltos ttelv, s majd a holocaust utn, a kommunizmus kemny s puha diktatrjnak vtizedeiben lett - teljesen indokolatlanul - egy tudatosan megoszt kultrpolitikai stratgia taktikai fegyvere. Amikor a rendszervltozst kzvetlenl megelz s kvet esztendkben az llamprt (s jogutdja), illetve az els polgri kormny liberlis ellenzke is ehhez a taktikai fegyverhez nylt, nemcsak azzal kvetett el slyos tragikai vtsget, hogy hamis tanknt szlalt meg egy trtnelmi perben, hanem - elssorban - azzal, hogy a magyar nemzeti tudatnak egy hossz ideig jegelt, s ezrt klns bnsmdot ignyl srlst szndkosan elfertzte, s ezltal szellemi kzletnket anakronisztikus belharcok sznterv tve - nmagval egytt - az egsz magyar politikt a provincializmus mocsarba rntotta. Amikor azt mondom, hogy mindez hazai liberlisaink tragikai vtsgnek kvetkezmnye volt, mr alig igazolhat jhiszemsgemmel az rtatlansg vlelmnek elvt kvetem. Abban a remnyben teszem ezt, hogy mg mindig lehet kzttk, aki taktikai jtkuk katasztroflis kvetkezmnyeit felismerve tragikus hsknt kilt fl - vagy mormolja maga el -: „Nem ezt akartam, nem ezt!" Ha ez megtrtnne, velk egytt, ha nem, ht nlklk kell eljutnunk a felismersig: „tudjuk, miben vtkeztnk, mikor, hol s mikp." Mert nem vitathatjuk, hogy a magyar zsidsg 20. szzadi klvrija miatt elhrthatatlan felelssg hrult a megcsonktott orszg s vgl a szuverenitstl is megfosztott nemzetllam kollaborns politikai elitjre, s hogy a mulaszts erklcsi vtsgnek vdja all egszben a civil trsadalom sem menthet fel. Ugyanakkor ki kell mondanunk, hogy a rendszervlts sorn senkinek nem volt oka attl tartani, hogy ez a slyos rksg rnyomja a blyegt az j kztrsasg politikai kultrjra, s hogy brmely kisebbsg htrnyos helyzetbe kerlhet a rasszizmus intzmnyeslse kvetkeztben. Amennyiben az egyes trsadalmi csoportok kztti feszltsgek ellenszenvv, az ellenszenvek gyllett, a gylletek kirekeszt magatartss, netn erszakos tettekk fajultak, e krtnetek okt nem a kollektv tudatalattibl elszabadul xenofb indulatokban, hanem a szocilis rzkenysg, a jogrzk s a kulturlis alkalmazkodkpessg trshatrt jelz nvd reflexekben kell keresnnk. A rasszista indulat oka a msik ember, a msik csoport etnikai hovatartozsnak puszta tnye, a cigny s nem cigny kzssgek egyms irnti nvekv bizalmatlansgnak, a flelmek tpllta gylleteknek a htterben viszont a mlyszegnysgbe s ltbizonytalansgba zuhan trsadalmi csoportok pnikreakcija mkdik.
Kirekeszts, diszkriminci, szegregci:A liberlis politikai sztrban ezek a fogalmak egyszerre utalnak - ltalnossgban - azokra a beteges hajlamokra, amelyek - szerintk - a rasszizmustl fertztt tbbsgi magyar trsadalmat kptelenn teszik a kisebbsgekkel szembeni tolerancira s emptira, s azokra a konkrt okokra, amelyek a cignysg integrcijt akadlyozzk. Miknt nem vitathat az a kultraantropolgiai tny, hogy a ltkben fenyegetett kzssgek nvd reflexei a xenofbia tneteiben is megnyilvnulnak, azt sincs okunk tagadni, hogy a romk s a magyarok rintkezsben egyre gyakrabban tallkozunk a relatv kisebbsg kiiktatsnak, elszigetelsnek ksrleteivel. (Relatv kisebbsgrl kell beszlnnk, mert ahol a cignysg kerl tbbsgbe, a magyarellenessgnek ppoly egyrtelm tneteibe tkznk, mint amin heves idegengyllet tani lehetnk a ltfeltteleit s ltbiztonsgt a cignysgtl flt magyarok krben.) Aktsgtelenl ersd, aggaszt tendencia ellenre sem indokolt azonban a cignysg leszakadsnak okt tudati-rzleti, illetleg csoportllektani jelensgekben keresnnk. Mert a tarthatatlann vl llapotokat nem a kirekeszts, a szegregls szndka, hanem a kirekesztdst, a szegregldst elidz rendszermechanizmusok s trtnelmi knyszerek okoztk.
Mik is ezek?
Mindenekeltt a piacgazdasg szksgleteihez igazod hatalomtechnikai automatizmusok, amelyek mgtt azonban a modern kori trsadalomszervezs eszminek, clkpzeteinek bels ellentmondsai is hatnak mg. Mr a 18. szzad vgn uralkodv vl trsadalmi eszmk (szabadsg, egyenlsg, nemzetisg/testvrisg) is magukban hordoztk a kulturlis/etnikai kisebbsgek jogfosztsnak s marginalizcijnak veszlyt, hiszen - miknt a 19. szzad uralkod eszmirl rtekez Etvs Jzsef meggyzen bizonytotta - azok egymst logikailag kizr idek voltak. A cignysg nzpontjbl ez azt jelentette, hogy sorsdnt vlasztsra knyszerltek: vagy a szabadsgukrl mondanak le egyenjogstsuk rdekben, vagy a tbbsgvel egyenrtk llampolgri sttusuk rovsra rzik meg szabadsgukat (amennyiben persze az llam trvnyei nyitva hagyjk a dnts lehetsgt!). Magyarn: a felvilgosods politikai filozfija - s a felvilgosult abszolutizmus hatalmi rendszere - szmukra nem az integrlds eslyt, csupn a beolvads (asszimilci) s a szegreglds kztti vlaszts lehetsgt knlta. Meg kell jegyeznnk: nem a cignysg klns dilemmja volt ez. A zsidk emancipcijnak reformkori programja is az asszimilcijukat srgette, s hogy ez a korabeli kzgondolkodsban - az izraelita kisebbsg kzvlemnyben is - felszabadulsok lehetsgeknt tudatosult, azt az magyarzza, hogy korbban az asszimilcijuknak is trvnyi akadlya volt. S mivel a cignysg s a zsidsg sajtosan kisebbsgi problmaknt lte meg ezt a dntsi knyszert, az nzpontjukbl sokszor nem volt rzkelhet, hogy a nemzeti identitshoz ragaszkod magyarsg is ugyanezzel az alternatvval szembeslt. Azokat a politikai feszltsgeket - nemegyszer slyos konfliktusokat -, amelyek a Habsburg-dinasztia irnti elktelezettsg s a nemzeti ellenlls szellemnek rks srldsbl fakadtak, ugyanez a dilemma generlta, s az e feszltsgbl kirobban forradalmaink s szabadsgharcaink tragikus vgkifejlete hatrozta meg legjabb kori trtnelmnket - mind a mai napig. A kzssgi identits jegyei s spiritulis rtkei kerltek a mrleg egyik serpenyjbe, mg a msikra a modernizci materilis elnyei nehezedtek. Tipolgiai rtelemben nincs teht lnyeges klnbsg a magyar s a cigny ltkrdsek kztt, m - paradox mdon - ppen ez a sorsrokonsg vezetett a kt np viszonyban egyre slyosabb konfliktusokhoz. Mindaddig ugyanis, amg az nazonossgt rz tbbsgi trsadalom meg tudott birkzni a civilizci uralkod trendje ltal diktlt kvetelmnyekkel, a cignysg szmra ismers kzegben egyrtelm normk jeleztk a beilleszkeds, az alkalmazkods irnyt. Amint azonban maga a tbbsgi trsadalom vesztette el tjkozdkpessgt, a kisebbsgeknek mr nem volt mihez igazodniuk. Megismtldtt, amirl Bib Istvn rt a zsidkrdst elemz tanulmnyban: ahogyan a 19-20. szzad forduljnak vadkapitalizmusa sztroncsolta a magyar trsadalom szvett, s ezzel - kvethet mintk hinyban - elakadt a zsidsg eladdig sikeres asszimilcijnak folyamata, a rendszervltozs nemzeti programjt kisiklat szabad piacgazdasg is sztzillta azokat a szablyoz rendszereket, amelyek a nagyobb s kisebb kzssgek egyttlst szavatolhatnk. Mondhatjuk erre, hogy megtveszts ldozatai lettnk, de a krds nyitott marad: mirt vagyunk ennyire megtveszthetk? A lehetsges vlaszok nem kerlhetik meg a trtnelmi okokat. Olyan kultrban nttnk fel, amely hozzszoktatott az eszmket s a valsgot egyenrtk tnyekknt kezel gondolkodshoz. Ezttal nem a kommunista diktatra utpikkal titatott, s ily mdon humanizlt nyomaszt realitsra gondolok. A modern kori Eurpa mr a humanizmussal is csalta magt, hogy majd a liberalizmus szabadsgvallsnak mmorban, s az emberi jogok eszmjnek bvletben vgkpp elvesztse a trsadalmi valsgok irnti termszetes rzkt. A humanizmusnak az „csak" a tvedse volt, hogy Isten helyett az embert prblta az univerzum kzppontjba lltani. A trtnelem mrlegn az a mulasztsa bizonyult slyosabbnak, hogy - miknt Heidegger mondja - „nem helyezte elg magasra az ember humanitst".3 Az ember eszmje, metafizikai fogalma irnti lelkesedst nem ksrte a szenved, a megalzott, az elnyomott, a remnytelenl kzd konkrt emberre hangolt rzkenysg. S a gyztes polgri, illetleg bolsevik tpus forradalmak nyomn ez a metafizikai ember-kp uralta a politikai filozfikat is. Atrvny eltti egyenlsg elve ppgy absztrakt individuumokra utal, miknt az emberi jogok sokadik genercis terija. ppen a mi - a rendszervltozs sorn - szerzett tapasztalataink figyelmeztetnek klns nyomatkkal, hogy mi magunk is az jkori Eurpa metafizikai gondolkodsmdjnak az rksei vagyunk. Hiszen a nyugati tpus civilizcis modellnk jogrendjben tkletesen megfrnek egyms mellett az ember kodifiklt idelkpnek s tnyleges helyzetnek vrlzt ellentmondsai. A kzssgi s szemlyisgi jogok, az adatvdelmi szablyok teri finomsg cizellltsga mit sem vltoztatnak a tnyen, hogy a szabad piacgazdasg rendszere az anyagi s kulturlis javak elosztsnak egyenltlensgt minden korbbi trsadalmi formcihoz kpest kilezettebb s elviselhetetlenebb teszi. S ha nem ezen az rkltt, szervi betegsgnkn, csupn kzrzetnk tnetein prblunk vltoztatni, a cignykrds megoldshoz sem juthatunk kzelebb.
Alapelvek
Klns paradoxonnal van dolgunk. Mg egyfell a legszembetnbb krtnetek hvjk fel a figyelmnket a roma kisebbsg tarthatatlan helyzetre, msfell mind e npcsoporthoz val tartozs kritriumainak, mind szocilis llapotuk specifikus jegyeinek meghatrozsra trekedve komoly jogi, politikai s morlis nehzsgekbe tkznk.
1. A kisebbsgi s a szemlyisgi jogok hibs rtelmezse miatt a vllalt cigny identits sem szmon tarthat, minek kvetkeztben bizonyos - az etnikai kzssget megillet - jogosultsgoknak s kedvezmnyeknek nincs regisztrlhat jogalanya. Miutn a jogosultsgok s kedvezmnyek fedezett rszint llami kltsgvetsi, rszint unis forrsok biztostjk, a felhasznlk azonosthatatlansga a permanens korrupci lehetsgt jelenti. S noha ez csupn gazdasgi s morlis krokat okoz, nem elhanyagolhat a jogi rendezetlensg politikai kockzata sem. Nem nehz beltni, hogy ahol egy kisebbsg llekszmra utal adatok - az adatfelvtel praktikus, konkrt cljtl fggen - nagysgrendi eltrseket mutatnak egy-egy vlasztsi cikluson bell, ott ppen az adott kisebbsg rdekeit szolgl tvlatos tervek kidolgozsra s azokat tmogat politikai koncepci kpviseletre nincs komoly lehetsg. („Az adatfelvtelek szksgessgt s lebonyoltsnak mdjt illeten tovbbra sincs egysges kormnyzati llspont. A roma integrci koordinlsrt felel trca »szakmapolitikailag« nem rt egyet azzal, hogy az oktats, egszsggy, lakhats kapcsn etnikai adatok gyjtsre kerljn sor." SZ, 10. Ennek tulajdonthat, hogy „1994 ta semmifle orszgos reprezentativits rendszeres adatgyjts nem folyt a roma npessg helyzetrl." 10. Ez azrt is rthetetlen, mert maga »a Rasszizmus s az Intolerancia Elleni Eurpai Bizottsg /ECRI/ legutbbi magyarorszgi jelentsben tmogatta az etnikai alap adatgyjtst«. - sszegez, helyzetfeltr tanulmny A magyarorszgi cignysg helyzetnek javtsra s felemelkedsre a rendszervltozs ta fordtott tmogatsok mrtkrl s hatkonysgrl; llami Szmvevszk - Fejlesztsi s Mdszertani Intzete; 2008. prilis; 57.)
2. Gyakran olyankor is romakrdsrl beszlnk, amikor nem etnikumspecifikus problmkrl van sz. A magyarorszgi mlyszegnysg szenvedinek mintegy ktharmada nem cigny. Kvetkezskppen a mlyszegnysget elidz okok sem a romk gnjeiben vagy kultrjban keresendk. Logikusnak ltszik ezrt az a fajta trsadalompolitikai stratgia, amely szerint a cignykrdst ki kell szabadtani az etnicizl ideolgik fogsgbl, s a mgtte rejl szociokulturlis tartalmakat le kell fordtani az gazati politikk nyelvre. Azaz ugyangy ki kell terjeszteni a cignysgra a telepls- s foglalkoztatspolitikai programokat s az oktats- s egszsggyi reformokat, miknt a tbbsgi trsadalomra, s mris megtrtnhet az integrcijuk.
Szuhay Pter, a magyar cignykrds egyik legavatottabb s legelktelezettebb kutatja pldul abban ltja „a problma lnyegt", „hogy a segts szndkval ugyan, de bizonyos emberi problmkat mi magunk etnicizlunk azltal, hogy a megolds kulcst az etnikai megjellshez trstand pozitv diszkriminciban keressk. Az iskolban tanulk le- s elmaradsa ugyanis eredenden nem etnikai, hanem trsadalmi helyzetkbl kvetkezik. Abban a pillanatban, ahogy etnikus rtelmezst adunk a munkanlklisgnek, a szakkpzettsgnek, illetve azok hinynak, felknljuk a trsadalom szmra is a problmk ebben a dimenziban val kezelst. Ha a problmt minden esetben gy kezelnnk, hogy ltalban vve a munkanlklisget fel kell szmolni, illetve munkhoz s jvedelemhez kell juttatni embereket, esetleg szegny sors csaldok gyermekeinek iskolai lemaradst kell megakadlyozni, akkor taln msok sem cigny problmaknt fogjk a krdseket kezelni."4
Szuhay llspontja rendkvl figyelemremlt, s klnsen megszvlelend az az rve, mely szerint az etnicizl megkzeltsek jogi s morlis normkat is srthetnek. Igaza van: „Tudomsul kell vennnk, hogy vannak olyan csoportok, akiket romnak tartanak, de k sajt trekvseikben ms ktdseket hangoztatnak, teht a szabad etnikumvlaszts rtelmben akceptlnunk kell ezt. (...) Figyelembe kell vennnk azt, hogy egyes csoportok kategria rendszerben egyszerre lehet jelen a kifel magyarknt, a befel valamelyik roma csoportknt val nmeghatrozs."5 S hogy az identitsvlasztsnak ez a lehetsge nem pusztn absztrakt emberi-jogi doktrna, hanem szociolgiai tny, annak igazolsul Szuhay sajt kutati tapasztalatra hivatkozik: „A nhny teleplsen vgzett terepmunka meggyz ervel bizonytotta, hogy a cignynak minstett kzssgek mg a kisebbsgi nkormnyzat alaktsnak a lehetsgt is elutastottk, hiszen a helyi trsadalom integrns, nem klnvlaszthat rsznek tekintik magukat."6
Szuhay szrevtelei s javaslatai az llami cignypolitika helyes irnyrl foly immr kt vtizedes vithoz kapcsoldnak. Eza vita arrl szl, hogy „miknt kezelje az llam a cigny gyet: emberi jogi - kisebbsgi, vagy szocilis-foglalkoztatsi krdsknt".7 S ha ez utbbi mellett dnt: „egysges szegnypolitikt, vagy romapolitikt folytasson-e?"8 Az egyik llspont szerint „a roma lakossg differenciltsga miatt sem clszer a tmogatsokat etnikai hovatartozshoz ktni", a msik gy vli: „egyedl eredmnyre vezet a kifejezetten romkat clz programok kidolgozsa s megvalstsa."9
Ha a kormny mozgstere kizrlag arra korltozdna, hogy eldntse: kzvetlenl - az ltalnos szocilpolitika eszkzeivel - vagy kzvetve - a kisebbsgi nkormnyzatokon keresztl kezelje a cignysg problmit, egyfell meg kellene rtennk az adatfelvtelekkel kapcsolatos tartzkodst, msfell be kellene ltnunk: a „szegnypolitikt" vagy „romapolitikt" krdsben nem lehet jl dnteni. Egy olyan orszgban, ahol a politikai hatalom vtizedeken keresztl az llampolgrok gondviseljnek szerepben tetszelgett, majd - a rendszervltozst kveten - ppen a legrszorultabbakat szolgltatta ki a piacelv szelekci nyomsnak, mindaddig, amg jra nem teremtdnek a civil trsadalom nkorrekcis mechanizmusai, az llamnak nem pusztn pnzintzeti funkcija van. Azaz nem egyszeren a seglyek s rehabilitcis kltsgek sszegrl, illetve folystsnak mdjrl kell dntenie, hanem mindenekeltt sajt magt: teljes intzmnyrendszert s nemzetstratgijt kell jjformlnia ahhoz, hogy kpes legyen megbirkzni az eszkalld nyomor kvetkezmnyeivel.
Az egyenl bnsmd elve ugyanis knnyen flrerthet. Ha az azonos mrtk segtsget jelenti, alkalmazsa sikeres lehet. De ha ez az elv azt rja el, hogy az etnikai hovatartozsra val tekintet nlkl kzeltsnk pl. a munkanlklisghez vagy az oktatshoz, akkor kudarcra van tlve. (Ezrt is eredmnytelen az iskolai ltszatintegrci!) Mert a cignykrdsnek ppen az a lnyege, hogy ugyanazokat a clokat nem lehet ugyanazokkal a mdszerekkel kvetni. Amodern civilizci, a politikai demokrcia s a piacgazdasg termszete - dinamikja csakgy, miknt nehzkedsi ereje - a befogad kultrk alkathoz igazodik, mrpedig a nyelvk, trzsi-csaldi identitsuk s erklcsi szoksaik szerint ersen tagolt cigny trsadalmat - a kvlllk szemben - ppen a civilizcis hatsokkal szembeni sajtos attitdjk formlja egysges kzssgg. S noha termszetesen nem vitatjuk, hogy a beszlt s a zenei anyanyelv, a kzssget mkdtet jogi s etikai normk a mvszetekben megnyilatkoz klns ember- s vilgkp mind-mind a sajtos kultra lenyomatai s hordozi, mgis azt lltjuk, hogy a politiknak kzvetlenl nem ezekkel a trgyiasult mdiumokkal, hanem a sajtos kultra szellemben gondolkod s cselekv emberi szubjektumokkal van dolga.
Ha pedig nem kls jegyekben, hanem a tbbsgi trsadalom irnyban tanstott magatartsban ragadjuk meg a cignykultra lnyegt, e magatartsban egy klns ambivalencia jeleit tapasztalhatjuk. Arrl a bels - tudati-pszichikai - belltdsrl van sz, amelyben egyidejleg vannak jelen a modern vilg elfogadsnak (igenlsnek) s elutastsnak hajlamai. (Figyelemre mlt, ahogyan a neves cigny r, Ruva Farkas Pl szemlletben is felbukkan ez az ambivalencia. Kvnatos clnak tekinti a romk polgrosodst, de gy ltja, hogy „megfertzte a romkat a civilizci", s azrt „hgult fl" kzssgeik „erklcse s ktelessgtudata", mert „egsz Eurpban a trtnelmi visszatekints alapjn nem volt egy letelepedsre vonz modell a »fehrek letvilgt« tekintve. Acigny let szabadabb volt, s ez a lnyeg: a szabadsgot mindennl tbbre tartottk a mltban s a jelenben egyarnt. Taln a gnjeik irnytottk ket abban, hogy a msok irnytst, az uralkod osztly ltal sarcol rgkhz kt letformt soha nem tudtk elfogadni a cignyok." 16. Ruva Farkas Pl: GIPSY PASSI Taksony, 2006.) Ennek az ambivalencinak a tudomsulvtele s megrtse s legfkppen a szmukra is elfogadhat rtelmezse lehet a cigny-krds megoldsnak a kulcsa. Mert ha abbl a romantikus eltletbl indulunk ki, amely szerint a romkban egy primitv 'termszeti llapot' irnti vonzalom mindig is ersebbnek bizonyult a civilizlt kzssgekhez val alkalmazkods kpessgnl (vagy indtknl), mi magunk emelnk korltot a polgrosulni vgy cignysg el. m ha kszek vagyunk beltni, hogy a trzsi tradcik csak akkor bizonyulnak ersebbnek a civilizci csbtsnl, ha azok az egyni s kzssgi autonmia magasabb fokt knljk, mint amint az integrcival elrhetnnek, a cignysg elklnlsnek okt nem az makacs ellenllsukban, hanem az integrls mdjnak, technikjnak alkalmatlansgban fogjuk felismerni.
Mindenekeltt azt kell beltnunk, hogy a civilizci - a tudomnyos s az ipari forradalmak, a globlis kommunikcis s technolgiai rendszerek - mint az ember ltal teremtett msodik termszet soha s sehol nem illeszkedett harmonikusan az ember termszethez. Nemcsak azrt, mert a fizikai krnyezet gyors vltozsai az ember biolgiai s pszichikai alkalmazkod kpessgt nehz prbra tettk, hanem azrt is, mert a trsadalmi egyenltlensgek elmlylse is a civilizci tkaknt tudatosult. S ha nem fogadjuk is el azokat a katasztrfa-prognzisokat s negatv utpikat, amelyeket rszint vallsos-spiritulis mozgalmak ideolgusai, rszint a tudomnyos-fantasztikus mvek vettenek elnk, nem mehetnk el kzlegyintssel az olyan kordiagnzisok mellett, amelyek - mint pl. a Nobel-djas Konrad Lorenz -
a biolgiai s a kulturlis evolci eltr sebessgnek nvekv kockzataira figyelmeztetnek. Annyit kvnok pusztn jelezni, hogy a cignysg beilleszkedsi problmi csak msodlagosan jogi-politikai, illetleg szociokulturlis termszetek; mert ezek csak konkrt megjelensi formi, szrmazkai annak a mlyen rejl disszonancinak, amelyet az antropolgiai adottsgok viszonylagos llandsgval szemben a modern kori trsadalmak kls krnyezetnek szguld iram vltozsai okoznak. Emiatt a mlyen rejl - s ezrt direkt politikai eszkzkkel nem feloldhat - disszonancia miatt bizonyultak tragikusan sikertelennek a 19-20. szzad erszakelv baloldali forradalmi ksrletei, s ugyanezrt van kudarcra tlve a demokrcia exportjt erltet neoliberlisok s neokonzervatvok militns stratgija. Azt a szakadkot, amely a ma l emberisg nyomortl s remnytelensgtl szenved tlnyom - mintegy 4/5-nyi - tbbsge s a civilizci kedvezmnyezettjei kztt ttong, s amely a permanens demogrfiai robbans kvetkeztben egyre mlyl, semmifle hatalomtechnikai mdszerrel nem lehet betemetni. Kizrlag olyan technikkkal lehet(ne) meglltani s majd megfordtani a vgzetesnek grkez trendet, amelyek - a bal- s jobboldali vilgmegvlt trekvsek lesjt tapasztalataibl okulva - nem idelis trsadalomszerkezeti modellekkel (szocializmus, demokrcia, piacgazdasg) prbljk elfedni a civilizcis konfliktusokat, hanem ez utbbiak rendszer semleges kezelsnek gyakorlati kvetelmnyeihez igaztjk a hatalmi struktrkat.
Globlis kiterjeds s tbb vszzados trsadalomtrtneti folyamatokrl lvn sz, okkal vetdhet fel a krds: mit tehet a magyar trsadalom, a magyar politika a maga mozgstert nagysgrendekkel meghalad mret vilgkrzissel szemben?! Aromagyek kriminalizldsa lttn brmenyire indokoltnak ltszik is az rtelmisgi krkben is eluralkod szkepszis, mgis azt vlaszolhatjuk, hogy sokat. Mindenkppen tbbet annl, mint amennyi a magyarorszgi romapolitika eddigi teljestmnye alapjn prognosztizlhat lenne. Nem gygythatatlan alkati optimizmus, hanem a problma nagyon is trgyszer rtelmezse mondatja ezt velem. Azoknak a tnyeknek a tudomsulvtele, amelyek azt jelzik, hogy a magyarorszgi cignysg s a tbbsgi trsadalom viszonya trtnelmi fordulpontjhoz rkezett. Elg taln, ha hrom slyos - s minden korbbi mdszerrel megkzelthetetlen - fejlemnyre: (1) a cigny s nem cigny npessg szaporulatnak az elbbiek javra billen arnyvltozsra; (2) a rendszervltozst kvet szocilis krzis etnicizldsra s kriminalizldsra; s vgl (3) a roma-krtya politikai cl kijtszsnak, a hatalom ltali manipullhatsgnak leglis lehetsgeire utalok. A hrom fejlemny egytt olyan kihvst jelent, ami - nem is csak hosszabb tvon - az llam mkdkpessgt teszi prbra. S miutn a kzssgek rszben lappang kreatv eri, rszben leromlott llapot nszablyoz kpessgei tbbnyire csak kritikus helyzetekben szoktak aktivizldni, trtnelmi tapasztalataink alapjn okkal hihetjk, hogy a magyar trsadalom jjszervezdst ppen a cignykrds megoldsnak elodzhatatlansga fogja kiknyszerteni.
A megolds nehzsgei s eslyei
A cignysg helyzetnek klns paradoxona, hogy materilis ltfeltteleik ppen akkor vltak trhetetlenn, amikor a jog s a politika szfrjban szinte korltlan mozgstr nylt meg a szmukra. Ha a kelet-kzp-eurpai trsg egyes llamai vonakodtak is a kisebbsgi jogok rjuk is alkalmazhat rtelmezstl, az Eurpai Uni kiknyszertette ezt, s lthatlag szmon is kri tagjaitl a legalapvetbb demokratikus jtkszablyok betartst. Ha az uni rszrl csak formlis gesztusokrl lenne is sz, a cignypolitika ltala teremtett j dimenzija akkor sem hagyhat figyelmen kvl, hiszen a cignysg nszervezdse s rdekrvnyestse szempontjbl fontos szerephez juthatnak a brsszeli s strasbourgi frumok. Fl azonban, hogy lnyeges vltozst elidz rdemi intzkedsek Eurptl sem vrhatk. Nem azrt, mintha az gazati politikkban - foglalkoztats, egszsggy, oktats - felhasznlhat unis forrsok jelentktelenek lennnek, s mg kevsb azrt, mert okunk volna ktelkedni intzmnyeik segt szndknak szintesgben. Szkepszisnk inkbb azrt indokolt, mert az uninak sincsenek politikai eszkzei ahhoz, hogy a szocilis feszltsgeket generl gazdasgi folyamatokat ellenrizze, s mg kevsb ahhoz, hogy a piac logikjval szemben trsadalmi rdekeket rszestsen elnyben. Az igazi integrci pedig csak akkor kezddhetne el, ha a piac logikja - sajt hosszabb tv rdekeit kvetve - maga igazodna egy-egy trsg humn erforrsainak adottsgaihoz, s nem mindig a legnagyobb haszonnal kecsegtet projektjeihez keresn a ksz - vagy az olcsn kikpezhet - munkaert. Azok a „munkaerpiaci reintegrcis programok", amelyek plyzatok tjn elnyerhet llami vagy unis forrsokra tmaszkodnak, alkalmasak lehetnek a tzoltsra: egy-egy telepls vagy egy-egy szakmai kzssg szmra komoly segtsget jelenthetnek, de nem kpesek megfordtani azt a tendencit, amely a mlyszegnysgbe zuhank tbornak dinamikus nvekedshez vezetnek. Egy tfog s mlyrehat eurpai cignypolitikai programnak nem az volna a feladata, hogy a jelenleginl nagyobb hatsfokkal kompenzlja a szabad piacgazdasg ltal okozott krokat, hanem hogy magnak a gazdasgnak a mechanizmusaiban juttassa rvnyre a trsadalompolitikai racionalitst.
Persze - a mr emltett okok miatt - dresg volna azt vrni, hogy az uni cscsintzmnyeibl induljon ki ilyen horderej kezdemnyezs. Az eurpai integrci folyamatban semmi olyan lnyeges fordulatra, minsgi vltozsra nem szmthatunk, amelyhez a dnt impulzust ne a tagllamok egyrtelm politikai akarata adn. Azon legynk, hogy megrleldjk s kifejezdjk ez a politikai akarat! Tisztban kell lennnk azzal, hogy az eurpai cignysg tbbsge a mi - kelet-kzp-eurpai - trsgnkben l, s hogy a npesedsi elrejelzsek alapjn a cignykrds valamennyi dimenzijt e trsg trsadalmainak kell megoldania. Amagyar llam cignypolitikja ezrt tbb irnyban is szolglhatja az eurpai integrci gyt. Tl azon, hogy a legnagyobb hazai kisebbsg letminsgnek normalizlsa eminens belpolitikai rdek, a magyarorszgi cignysg civilizlsa (felzrkztatsa) a szomszdos llamok szmra is mintt knlhat. Egy sszehangolt s sikeres trsgi cignypolitika pedig Eurpa egsznek is a javra lenne, mert megvn a posztkommunizmus legslyosabb trsadalompolitikai problmjnak exportlstl. A huszonnegyedik rban vagyunk. A kslekeds azzal a slyos kockzattal jr, hogy - hadra foghat, kpzett s a maga rdekeit kpviselni tud munkavllalk hinyban - a szabad piaci emberkereskedelem ms fldrszek emigrnsaival beteleptett munkskolnikkal csbtan ide a tkt, hogy majd a multik profitjnak morzsibl fedezzk a rasszizmus, a szegregci s a diszkriminci elleni kzdelem llami kltsgeit.
Brmily botrnyos vtsgeket s mulasztsokat kvetett is el gazdasgi s politikai elitnk a kisebbsgekkel szemben, tudnunk kell, hogy a magyar cignysg polgrosulsnak mg a rendszervltozst kvet idszakbl is vannak folytathat elzmnyei. Nem vletlen, hogy „mind szmarnyukat tekintve, mind abszolt mrtkben jval kevesebb roma emigrlt Magyarorszgrl, mint a tbbi kelet-eurpai orszgbl"10, s hogy a legnagyobb cigny szervezet, a Lungo Drom tbb szz helyi vezetje tett hitet - a 2009 tavaszn rendezett parlamenti konferencin - a ketts identits vllalsnak rtelme, azaz a tbbsgi magyar trsadalommal val egyttls s egyttmkds mellett. Azok a hazai s unis forrsok sem vesztek mind krba, amelyek az utbbi kt vtized gynevezett romafelzrkztatsi programjainak a fedezett nyjtottk. Ha egy rszket felemsztette is a flsleges adminisztrci, s egy msik hnyaduk a korrupci sllyesztiben tnt is el, a fennmarad szzmilliknak ksznheten cigny fiatalok ezrei jutottak az nkpzs, a tovbbtanuls s a csaldalapts lehetsghez. S noha a nyomaszt statisztikai sszkpen ez nem sokat vltoztat, szre kell vennnk, hogy felntt egy j cigny rtelmisgi rteg, amelynek politikai tapasztalataival, mozgst kpessgvel s kzleti ambciival merben j szociolgiai tnyknt kell szmolnia a politiknak. Figyeljnk rjuk, keressk ket is, s prbljuk meg kzsen kimunklni a kvetkez hsz v trsadalomptsnek mdszereit!
Jegyzetek
1 Lsd: Szabn Krmn Judit: Aroma/cigny npessg helyzete; In: Magyar lelkillapot, Semmelweis Kiad; Szerk.: Kopp Mria; Bp., 2008. 419.
2 Csovcsics Erika: Szegregl-e a roma nemzetisgi gimnzium? Romk a XXI. szzad Magyarorszgn; Multidiszciplinris konferencia a Klcsey Ferenc Protestns Szakkollgium szervezsben; Bp., 2001. mrcius 24-25.
3 Martin Heidegger: Kltien lakozik az ember; Athenaeum knyvek; T-Twins Kiad, 1994. 134.
4 Szuhay Pter: Cigny kultra rtelmezsek; Romk a XXI. szzad Magyarorszgn; 21.
5 Uo.
6 Uo. 22.
7sszegez, helyzetfeltr tanulmny:A magyarorszgi cignysg helyzetnek javtsra s felemelkedsre a rendszervltozs ta fordtott tmogatsok mrtkrl s hatkonysgrl; llami Szmvevszk - Fejlesztsi s Mdszertani Intzete; 2008. prilis 14.
8 Uo.
9 Uo.
10 1997-es adat. Z. Barany: 239.
http://www.magyarszemle.hu/szamok/2009/5/Baliteletek_tennivalok_es_eselyek
|