„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Beszlgets Alvin Plantingval a reformtus episztemolgia...
Az istenrvek szerepe korltozott
Beszlgets Alvin Plantingval
2008. augusztus 12.
A Time magazin mr 1980-ban az Istenbe vetett hit tekintlyt helyrellt csendes filozfiai forradalom kzponti alakjnak nevezte Alvin Platingt. Egy nemrgiben adott interjjbl kzlnk rszleteket.
Alvin Patinga
Sok munkjt gy jellemzik, mint reformtus episztemolgit, ismeretelmletet. Meg tudn magyarzni mi ez?
Plantinga: Rgen a vallsfilozfia oktatsa Isten ltezse melletti rvekkel kezddtt, mint a teleolgiai, kozmolgiai, morlis s ontolgiai rv bemutatsa, aztn ezekre a konklzi nagyjbl ez volt: „ht, ezek nem sokat bizonytanak.” Aztn az Isten elleni rvek kvetkeztek – a rossz problmja s hasonlk –, s ezek utn a kurzus vgn a hallgatknak ltalban gy tnt, hogy sszessgben inkbb Isten nemlte fel billen a mrleg. A reformtus episztemolgia ezzel szemben abbl indul ki, hogy az ember gy van „programozva,” hogy automatikusan hisznk pl. ms emberek ltben, automatikusan hisznk a mltban s a klvilgban. s ugyanez igaz az istenhitre is. Nem tmaszkodhatunk csak a racionlis s vitathat istenrvekre. Szerintem jnhny rv szl Isten lte mellett, de nem ez a helyes t egy hv szmra, a hit nem nyugodhat rveken. Ez a reformtus episztemolgia lnyege.
Hogyan rtkeli az Isten lte mellett szl rveket?
Plantinga: Az rvek fontosak. Vannak olyan emberek, akiket az rvek ereje gyz meg Isten ltrl. A legtbb ember nem gy tr meg, de van ilyen eset is, pldul C.S. Lewis. Aztn az rvek ersteni tudjk a hitet. Tegyk fel, hogy keresztnyknt ingadozik a hitem. Ha tallkozom egy j rvvel Isten mellett, akkor az megersthet engem.
Az istenrvekrl alkotott vlemnye vltozott plyafutsa sorn?
Plantinga: Igen, azt hiszem vltozott. Amikor elkezdtem filozfival foglalkozni, n is gy gondoltam, hogy a keresztnysg lehet racionlis s sszer, ha tallunk hozz j rveket. De minl tbbet gondolkoztam errl, annl inkbb vltozott a vlemnyem. Aztn megrtam az “Isten s ms elmk” (God and Other Minds) cm knyvemet, amelyben kirtkeltem az rveket Isten s ms elmk ltezse mellett. Arra jutottam, hogy a ms elmk, ms emberek lte melletti bizonytkok nem ersebbek, hanem gyengbbek, mint az Isten lte melletti rvek. Ekkor azt mondtam: „Nos, egyrtelmen sszer hinni ms emberek ltezsben, akkor ht mirt nem ll ugyanez a teismusra?” s gy kezdtem ltni, hogy nincs szksg rvekre.
Aztn egy darabig gy gondoltam, hogy nemcsak hogy nincs szksg Isten melletti rvekre, de ezek mg zavarak is. Nem jtszanak semmilyen sszer szerepet, egyedl arra sztnzik az embereket, hogy ne higgyenek Istenben rvek nlkl.
Ma gy gondolom van bizonyos szerepk az istenrveknek, de csak korltozott mrtkben fontosak. A hv tja nem rveken alapul.
Mi a vlemnye a jv filozfijrl?
Plantinga: Pillanatnyilag mlyponton van filozfia. Ma mr nem becslik gy, mint rgen. Ma a tudomny – fleg a fizik s a biolgi – a fszerep. Ez azonban nem cskkenti a filozfia jelentsgt. Az emberek mindig fel fognak tenni filozfiai krdseket, hacsak nem vltoznak meg gykeresen…
Mi az oka annak, hogy pillanatnyilag nem rdekli az embereket a filozfia?
Plantinga: Ennek oka a 20. szzadi filozfia, fleg az analitikus filozfia, mely elfordult a nagy krdsektl, ami rdekli az embereket s olyan krdsekkel foglalkozik, amelyek rendkvl szvevnyesek, bonyolultak s lnyegtelenek. Ez a szrszlhasogats nem rdekli az embereket. Ezek a rendkvl rszletes, technikai krdsek sokszor rdekesek, de nem mindig. Nha csak olyanok, mint egy kirakjtk, ami egyltaln nem kapcsoldik az autentikus emberi problmkhoz. Amikor az emberek ma a filozfira gondolnak, akkor valsznleg ez jut eszkbe.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre