Orosz Klmn:
KLVINIZMUS S LIBERLIS TEOLGIA ERDLYBEN
Erdlyben a protestns teolgiai irnyzatok sajtosan jelentkeznek, Magyarorszgtl hol fggetlenl, hol nem - trtnelmileg illetve hatsban. A protestantizmus, mg konkrtabban a klvinizmus pedig nemcsak hogy sajtosan magyar, hanem sajtosan erdlyi is.
Jelen dolgozat elssorban a trtnelmi klvinizmus megszilrdulst prblja bemutatni, kivltkppen a liberlis teolgiai irnyzatokkal szemben. Nem kerl sor az irnyzatok (minden irnyzat) kpviselinek bemutatsra, azok kzl egy-egy reprezentns alak van kiragadva.
Nmely fogalmi s elmleti vizsglds utn prblok tfog kpet adni a 19. szzad msodik felvel - a liberlis teolgia Erdlyre val hatsval - kezdden, el egszen napjainkig, felsorakoztatva a teolgusok (a mi esetnkben fleg teolgiai tanrok) generciit - mintegy trtneti s elmleti egybevetst vgezve.
"Klvinizmus"
A "klvinizmus" terminus Klvin tantstl fggetlenl ktflekppen is rtelmezhet: elszr jelenti azt a 17. szzadi doktrnt, tantst, amelyet "klvinista" teolgusok, tudsok hangslyoztak. A terminus konkrtan az 1618-19-es dortrecht-i (dorti) zsinaton krvonalazdott mint "a klvinizmus t pontja", a Klvin ltal tmogatott nzetek vdelmben s az "arminianizmus", Jacobus Arminius tantsa ellen.
Msodszor azokra az egyhzakra, egyhzi tantsokra - s azoknak a trsadalomra s a kultrra gyakorolt hatsra -, illetve arra a vilgszemlletre vonatkoztathatjuk, amely Klvin hatsa alatt alakult s fejldtt ki.
A klvinista tgabb fogalom, mint a reformtus, hiszen szmos olyan egyhz van, amely br "klvinista", de nem reformtus. A "reformtus" nv ilyen szempontbl a klvinizmus egyik egyhzi formjt jelenten: a klvinizmust, mint hitvallst, tant s kzssget. "A klvinizmus teht sokkal egyetemesebb vilgfelfogs s letirny, mint a reformtus."[1]
A klvinista s klvinizmus szavak termszetesen csak vilgnzeti rtelemben hasznlhatk - csupn elmletileg s nem gyakorlatilag. A reformtus megnevezs inkbb csak egyhzi rtelemben hasznlhat, a klvinista pedig a Klvin tantsra pl szellemi irnyzatot jelli - legyen az politikai, szocilis, gazdasgi vagy teolgiai tren.
A klvinizmus eleddig megllta a helyt a tgabb protestantizmus inkbb szellemi-vilgnzeti, mintsem egyhzi megnevezse mellett, br "az ell sem zrkzunk el, hogy akr teljesen j nevet is fogadjunk el, ha az a klvinizmus egyetemes s vilgnzeti tartalmt s jelentsgt tkletesebben s vilgosabban tudja kifejezni." - rja Sebestyn Jen, a magyarorszgi klvinista teolgus az ltala szerkesztett Magyar Klvinizmus cmet visel, 1934-tl megjelen folyiratban.[2]
A "trtnelmi klvinizmus" - a holland szigor egyhz ihletsre s Abraham Kuyper teolgus-politikus hatsnak is ksznheten - klnsen az els vilghbor utn szilrdul meg, s vlik szksgess az egyn s az egyhz megreformlsra egyarnt - uralva a 20. szzad els felbeni Magyarorszg s Erdly reformtus teolgijt. A klvinista megnevezs vltozatos hasznlatval szemben a "trtnelmi klvinizmus" "a reformtus keresztynsg trtnelmileg kialakult szellemt s teolgijt akarta a magyar reformtus egyhzban erre emelni, a magyar reformtus egyhz reformtus szellemt akarta restaurlni s trtnelmi alapokon tovbb fejleszteni." - rja Ladnyi Sndor annak magyarorszgi ttrjrl, Sebestyn Jen teolgia tanrrl.[3]
A trtnelmi klvinizmus vllalta a fleg akkor konzervativizmussal trstott ortodox jelzt is. A klvinizmus - valban - nem elgg alkalmazkod, a korszellem mindig is ersebb volt ennl, amennyiben az liberlis volt, s nem kleriklis.
Ami a "magyar klvinizmust" illeti, az amolyan "nyakas" ragaszkodsnak vlhet, hiszen a magyar reformtus egyhzban sokig nem a klvini teolgiai elvek alapjn gondolkodtak, illetve irnytottk az egyhzat, hanem az amgy vulgrisan is hasznlt megnevezs elssorban egy antikatolikus s antiliberlis lgkrben vert gykeret.[4]
"Liberalizmus"
A teolgira vonatkoztatva liberalizmus alatt kt dolgot rtnk: egyrszt azt a 19. szzadi, 20. szzad eleji teolgiai irnyzatot, ami "protestns liberalizmus" nven ismeretes, s valahol Schleiermacher teolgijval kezddik.
Msrszt liberalizmusnak nevezzk az n. "teolgiai liberalizmus" perspektvjt, mely mindenkor ltezhet, fggetlenl a tulajdonkppeni protestns liberalizmus irnyzattl.
A protestantizmus nem felttlenl trsthat a politikai liberalizmussal, br a 19. szzadi Magyarorszgon a liberlis politika tmaszul hasznlta a protestantizmust, de a mindenkori protestantizmus nem kell kzelebb lljon sem a liberalizmushoz, sem a konzervativizmushoz. Magnak a klvinizmus sznak pedig van egy antiliberlis rtelme is. A reformcit sem lehet a polgri liberalizmus eszmnyeirt kibontakoz mozgalomnak tekintennk.[5]
"A liberlis teolgia 1860-1890 kztt uralkod teolgiai irnyzat volt Erdlyben"[6] - ezt akkor "modern teolginak" neveztk. Ennek a magyar liberlis teolginak elssorban azt rttk fel, hogy a tudomny s a hit egyeztetsre trekszik minden ron, hogy azonostja a transzcendenst az inmmanenssel, Isten helyett inkbb a vallsos emberhez fordul, csak a relatv, vltoz igazsgokkal foglalkozik, a gy szubjektum s objektum is egybeolvad nla.
Az els vilghbor utni Erdlyben eltnik a liberlis teolgia optimizmusa, megkrdjelezdik helytllsa az akkori politikai, nemzeti helyzetben.
A liberalizmustl a klvinizmusig
E kt irnynak: a "kultr-protestantizmus"-nak s a "keresztyn liberalizmus"-nak is nevezett perspektvknak , akrcsak a "trtneti klvinizmus"-nak egyarnt voltak kveti Magyarorszgon s Erdlyben.
Erdlyben a 18.-20. szzad teolgiai ramlatai: a racionalizmus, a romantika, a pietizmus, az ortodoxia s neoortodoxia, a trtnelmi klvinizmus, az jreformtori teolgia, a dialektikus teolgia s a teolgiai liberalizmus mind jelen vannak a teolgusok, teolgiai tanrok, vallsi rk s lelkszek gondolkodsban.
A 20. szzadi "modern teolgiai irnyzatok"-nak is nevezhet tkeresseken bell is nagyok az eltrsek, gondoljunk csak a dialektikus teolgusoknak nevezhet Barth-ra, Brunner-re, Bultmann-ra - utbbi egyeztetni is prblvn valamelyest a liberlis s a dialektikus teolgit.
Az eurpai irnyzatok s teolgusok megosztottk az erdlyi teolgiai gondolkodst, teolgusainkra jellemz volt a nzetek, irnyzatok, teolgik kztti vlts (ld. Tavaszy Sndor).
A 19. szzad msodik felben tagadhatatlan a liberlis hats az erdlyi teolgira: olyan nagyenyedi teolgiai professzorok llnak a schleiermacheri liberalizmus talajn, mint Kovcs dn, vagy Keresztes Jzsef. Az hatsuk alatt alakul ki az enyedi liberlis iskola.
Kovcs dn egy msik tantvnyi csoportja, Bartk Gyrgy s Makkai Domokos azonban "az egyhz mltjnak, a liberlis theologia vilgnzetnek s a jelen egyhza kzletnek sszekapcsolsn" [7] fradoznak - kzeltve egy egyhzcentrikusabb klvinizmushoz. Mveikben a mlthoz fordulnak, trtnelmi, reformtori alakokrl rnak. Bartk, a ksbbi pspk azonban sohasem hagy fel filozfiai, vallsfilozfiai rdekldsvel.
rezhet volt mr azonban, hogy a liberlis teolgia csak eszme s elmlet, valls s teolgia sszemosdsa, a teolgia s nem az Ige, nem a Megvlt hirdetse. A tlzottan is liberlis lgkrben szksg volt a gyakorlati teolgira, szksg volt a gylekezet ptsre, igazi reformtori tantsra. Ezt a szksget ltta meg s prblta ellenslyozni Molnr Albert. Meg is haladja a teolgiai liberalizmust, de tlp az igazi klvinista eszmken, tlzottan is hangslyt fektetve az "ptsre" s "reformtus ntudatra val nevelsre" - kzeltve egyfajta pietizmushoz is. Molnr Albert trekvse tkrzi bizonyos fokig a 19. szzad msodik felnek azon keresst, amely a liberalizmus hatsa all a gyakorlat, a gylekezet s a hagyomny fel keres utat.
Az "enyedi iskola" racionalizmusval, liberalizmusval ellenttes volt a most mr kolozsvri theologiai fakults j, Budapestrl importlt "evangliumi keresztynsge". Az enyediek liberalizmust, idealizmust racionalizmussal, a kolozsvriak "l-kersztyn" egyhzi mozgalmt pedig a pietizmussal trstottk.
"Mindenekeltt feltnik egy, az erdlyi tradcitl idegen, st a liberalizmus ltal hatrozottan perhoresclt irny, amely a kolozsvri theol. fakults vezet szellemv volt hivatva kifejldni (...) s ezltal az erdlyi egyhzi s irodalmi kzszellemet is talaktani s gykerbl megjtani importltatott ide." - rja az ugyanahhoz a nemzedkhez tartoz Makkai Sndor.[8]
Ezt az evangliumi, "enyed-ellenes" irnyt Kenessey Bla teolgiai tanr, ksbbi pspk kpviselte - ellenttben a teolgiai liberalizmus szellemi rksgt tovbbviv Nagy Kroly nzeteivel. Nagy Kroly - Kovcs dn legkivlbb tantvnya - Klvin-kutat is volt, gy neveztk el az nzett "klvinista liberalizmus"-nak. Az els vilghbor utn azonban a mr emltett j t vette t a helyt ennek az irnynak, olyanok szemlyben, mint Ravasz Lszl, Makkai Sndor, Imre Lajos, stb.
gy a 19. szzad vgn mindkt irnyzat jelen lesz. Az evangliumi irny nlklzte a vilgnzeti alapot, a liberlizmusban ez br megvolt, de hinyzott belle a szemlyes s gyakorlati keresztyn let.
Megszletett ht az igny egy olyan vilgnzeti alapra, amely tvzte a vallst s a tudomnyt, a gyakorlatot az elmlettel. "Hogy pedig megtrtnhetett, azrt egyhzunk rk hlval tartozik Isten kegyelme ltal Bhm Krolynak, a legnagyobb magyar filozfusnak, aki a kolozsvri egyetem katedrjn a kolozsvri theologia hallgatinak mestere lett ennek az letszksgletet kpez kapcsolatnak megalkotsban a valls s tudomny kztt."[9]
A Bhm iskolnak inkbb a teolgia fel hajl tagjai mgsem maradtak meg egyfajta liberalizmus hatsa alatt, hanem megmaradtak reformtori s hitvall teolgusoknak, vagy elbb-utbb azz lettek.
Az eurpai s az erdlyi protestantizmust is Scleiermacher-tl kezdden a liberalizmus dominlta - a gylekezet, a teolgia, a kultra s a trsadalom sszekapcsolsa. Az els vilghbor utn Karl Barth dialektikus teolgijnak hats olyan nagy, hogy a liberalizmus feledsbe merl. Az ekkor uralkod egzisztencilis s Ige-teolgia hatsa egyre nagyobb, ksznheten taln a modern teolgusoknak is nevezhet barth-i, brunner-i s bultmann-i liberalizmus-kritiknak, akiket inkbb kell moderneknek neveznnk, mintsem liberlisoknak.
A Tavaszy-ra is nagy hatst gyakorl Barth-nak sokat ksznhet az eurpai s az erdlyi protestantizmus is, hiszen volt az, aki Klvinra, st Kierkegaard-ra is tmaszkodva szabadtja meg a teolgit a filozfia hatsa all. A teolgia s a teolgaiai gondolkods azonban mintegy "barthinus fogsg" al kerl, Barth brlatainak ksznheten is httrbe kerl a pozitv, apologetikus liberlis teolgia is - igaz csak egy jliberalizmus megszletsig.
Erdlyben, a kolozsvri teolgusok, egyhzi szemlyisgek kztt jelen van a kor minden irnyzata. De a bhmi iskolbl bontakozik ki egy olyan hitvall s reformtori teolgia, amely most mr tagadhatatlanul a trtnelmi klvinizmus jegyeit hordja.
Ravasz Lszl s Magyarorszgon a dogmatikus Sebestyn Jen ezt a trtnelmi klvinizmust kpviselik. Ekkor jelenik meg Magyarorszgon Sebestyn Jen alaptsban a Klvin Jnos Trsasg (1936-48), - Erdlyben Ravasz Lszl terveiben szerepelt egy Erdlyi Klvin Szvetsg ltrehozsa - kettjk szerkesztsben a "Magyar Klvinizmus" nev folyirat, a "Klvinista Szemle", illetve a "Klvinista Vilg", a "Protestns Szemle", valamint a "Reformtus Szemle" s "Az t" mellett - Erdlyben.
Az erdlyi s magyarorszgi teolginak ezt a fordulatt vetti taln ki s tmrti ssze Tavaszy Sndor gondolkodsa s teolgija - aki a liberlis teolgitl, az egzisztencialista s dialektikus teolgin keresztl eljut egy igei, jreformtori, hitvall teolgihoz. Az ehhez a nemzedkhez tartoz Makkai Sndor ntudatos klvinizmusa s Tavaszy jreformtori teolgija kztt egyfajta dogmatikai vita volt, mely sorn - rja Nagy Lszl: "Makkai knytelen volt feladni hittani llspontjt a Karl Barth dialektikai teolgijt kpvisel Tavaszy Sndor javra."[10]
Liberalista eszmkrl itt mr nem-igen beszlhetnk. A kvetkez nemzedk teolgusai vagy az jreformtori vonalat, vagy a Makkai ltal is kpviselt irnyt vittk tovbb. A kt vonal kztt azonban - a liberlis teolgira vonatkoztatva - nem sok klnbsg volt.
Tavaszyt nem lehet a barthinusok tborba besorolni, hiszen az erdlyi egyhzi, teolgiai, kulturlis helyzet sajtos volt: "Kolozsvr nem Bonn s nem Bzel. (...) Tavaszy mindig tudatban volt annak, hogy az erdlyi reformtus egyhz tagja s tantja." - rja Nagy Lszl Tavaszy-rl rott rvid tanulmnyban.[11]
Mrcsak azrt sem lehetne Tavaszyt barthinusnak nevezni, mivel a "Reformtus keresztyn dogmatikt" (Kolozsvr, 1932.) - taln fmvt -, Barth munkssgnak kezdetn rta meg.
"Tavaszy a 'klvinista vilg' XX. szzadi 'kilt szja', aki fknt a Hitvallsainkban s Klvin theologijban megszlal egszsges s rajongsmentes evangliumi keresztynsg kpviselje volt, anlkl, hogy egy eklektv, epigonizmusban kimerl neoklvinizmus kpviselje lett volna, aki vszzadok fltt fogott kezet nagy eldjvel s eszmnykpvel, az erdlyi hitvall, evangliumi 'klvinizmus' legerteljesebb szemlyisgvel, Geleji Katona Istvnnal." (Nagy Lszl)[12]
Tavaszy transzilvanizmust sem kell elfelednnk, ami fel is hvja figyelmnket a protestantizmus s klnskppen a klvinizmus nemzeti, npi, pt s kzssgi voltra, ellenttbe egy liberlis nemzet-kzi, tbb-vallsos belltdssal. A hborkat s csatolsokat meglt Erdlynek pedig pp erre volt szksge, s van taln ma is.
A klvinizmust akr "magyar vallsnak" is nevezhetjk, hiszen Erdlyben a felekezeti s nemzeti hatrok egybeesnek. "A dolog nyitja abban ll - rja szintn Makkai egy jsgcikkben -, hogy a magyar llek si alapvonsai a keresztynsggel a klvinizmus kemny, harcos, szigor alakjban tallnak ssze leginkbb. ppen ezrt lett a klvinizmus nlunk is nemzeti valls, magyar vilgnzet..."[13]
A Tavaszyt kvet teolgiai tanr-generci pedig mr a kommunizmus alatt tevkenykedett, "az erdlyi reformtussg nemzeti feladatai"[14] mg inkbb eltrbe kerlnek.
Tavaszy kapcsn is felmerl a krds, hogy beszlhetnk-e erdlyi teolgiai iskolrl. Ha igen, az mindenkppen hitvall, jreformtori s hitvall teolgit - klvinista vilgnzetet kpvisel.
Ma a kolozsvri teolgia hagyomnyrzsre lehet bszke, megrizve s tisztelve "az atyk" tantst - tartzkodva minden nyugati liberlis belltottsgtl, ott vannak persze tagadhatatlanul a barthi hats maradvnyai. A reformtus egyhzon bell avagy kvl ltez kegyesebb, liberlisabb ("kultr-protestantns") tmrls csak vltozatosabb teszi Erdly protestns (s nemcsak) szntert, s elgondolkoztat a hagyomnyrz egyhz, a trtnelmi klvinizmus helytllkpessgrl egy modern trsadalomban.
A klvinizmus s a teolgiai liberalizmus teht, lthattuk, hol egytt lteznek, hol pedig egyms tagadsai; s mint a legtbb irnyzat, azok Erdlyben sajtos jelents hordozi. Hiszen Kolozsvr nem Genf, nem Amszterdam nem Bonn s nem Bzel.
Jegyzetek
[1] Tavaszy Sndor: A klvinista vilgnzet alapkrdsei, in: Magyar reformtus nismereti olvasknyv. Vlogats a XX. szzad els felnek reformtus teolgiai irodalmbl, Klvin Jnos Kiad, Budapest, 1997., 60. o.
[2] Dr. Sebestyn Jen: "Klvinista" vagy "reformtus"? in: Magyar Klvinizmus 1934./3-4. 100.o.
[3] Ladnyi Lszl: Sebestyn Jen, in: Emlkknyv Sebestyn Jen szletsnek 100. vforduljra, Ref. Zsinati Iroda, Budapest, 1986., 14.o.
[4] Rvsz Imre: Reformtus vagy klvinista?, in: Magyar reformtus nismereti olvasknyv, 44. o.
[5] Ksa Lszl: A magyar protestantizmus tjai, in: Protestns Szemle 1993/1., 40.o.
[6] Froukje de Hoop: Nagy Kroly, in: Akik j bizonysgot nyertek. A Kolozsvri Reformtus Theologia tanrai 1895-1948., Kolozsvr, 1996.
[7] Makkai Sndor: Az erdlyi reformtus egyhzi irodalom 1850-tl napjainkig, "Az t" kiadsa, Kolozsvr, 1925., 17.o.
[8] Makkai Sndor: i.m. 31.o.
[9] Makkai uo.
[10] Nagy Lszl: Jegyzetek Lszl Dezs theologiai gondolkodsnak kialakulsrl, in: "Tiszteld atydat". Tanulmnyok az erdlyi reformtus theologia trtnetnek krbl, Szemle Fzetek 16., Kolozsvr, 1995., 62. o.
[11] Nagy Lszl: Tavaszy Sndor, in: "Tiszteld atydat", 46.o.
[12] Nagy Lzsl uo.
[13] Makkai Sndor: Magyarsg s klvinizmus Erdlyben, in: Egyhzi jsg 1913./8. 1.o.
[14] Juhsz Istvn teolgiai tanr egyik eladsnak a cme
Bibliogrfia.
Akik j bizonysgot nyertek. A Kolozsvri Reformtus Theologia tanrai 1895-1948. Kolozsvr, 1996.
Emlkknyv Sebestyn Jen szletsnek 100. vforduljra, Ref. Zsinati Iroda, Budapest, 1986.
Ksa Lszl: A magyar protestantizmus tjai, in: Protestns Szemle 1993/1.
Kuyper, Abraham: A klvinizmus lnyege, Budapest, 1922.
Magyar reformtus nismereti olvasknyv. Vlogats a XX. szzad els felnek reformtus teolgiai irodalmbl, Klvin Jnos Kiad, Budapest, 1997.
Makkai Sndor: Magyarsg s klvinizmus Erdlyben, in: Egyhzi jsg 1913.
Makkai Sndor: Az erdlyi reformtus egyhzi irodalom 1850-tl napjainkig, "Az t" kiadsa, Kolozsvr, 1925.
Nagy Lszl: "Tiszteld atydat". Tanulmnyok az erdlyi reformtus theologia trtnetnek krbl, Szemle Fzetek 16., Kolozsvr, 1995.
Sebestyn Jen: "Klvinista" vagy "reformtus"? in: Magyar Klvinizmus 1934/3-4.
Vlyi Nagy Ervin: Nyugati teolgiai irnyzatok szzadunkban, Ref. Zsinati Iroda, Budapest, 1984.
|