ZSOLTR cim jsg, megtallhat - itt ba jobb oldalon..

FEKETE KROLY Orgonink szerepnek jragondolja
,,Nem tudom, mi az oka, taln gykerben idegen nevelsi szisztmnk, elg az hozz: mennl trlmetszettebb magyarsggal jelentkezik nlunk egy-egy fnyes-fehr nagy szellem, annl rtetlenebbl szemlljk s tljk meg. "
A mottknt vlasztott idzet rja, Karcsony Sndor „Magyar Ifjsg" c. knyvben rokhty Bla mostoha sorsbl felvillantott pillanatkpekkel vzolja fel az „aktv magyar ember portrjt", aki szerinte „provoklja elbb a vilgot s hozznemrtk szemben ez a tulajdonsga aktivitsnak tnhetik fel. A vilg felbszl ellene s attl kezdve hsnk majdnem lubickol a tmadsok rjban, gigr kjjel s belefelejtkezn abba, hogy vgrevalahra alkalma nylik egy kis szenvedsre. Mert az leteleme is a szenveds".1
I. Nvjegy: rokhty Bla (1890 -1942)
Szletett: Gyre, 1890. janur 14. Apja: rokhty Bla ref. lelksz, anyja: Bodiczky Joln.
Gimnziumivek: Srospatak, 1901-1910
1910/1911: Teolgia Srospatakon
1913-1917: Teolgia Budapesten
1918 s 1920: I-II. lelkszi vizsga
1917-1919: Zeneakadmia orgona s zeneszerzs szak. Tanrai: Antalffy Zsiros Dezs, Szabados Bla, Kodly Zoltn, Sikls Albert, Weiner Le, Dohnnyi Ern.
|
1920-1923: nek-zenetanr a budapesti Teolgin, budapesti vallsoktat lelksz
1923-1925: tanulmnyton Edinburghban
1924-ben megnsl, felesge: Szalay Margit
1927-tl a Bp-Jzsefvros orgonistja
1928: megalaktja a Korl Kamaranek- s Zenekart
1933-tl a Budapesti Egyhzmegye szakfelgyelje
1937: megrendezi az I. Orszgos Protestns Egyhzzenei Konferencit
1937: Dunamellki Egyhzkerleti zenei tancsad
1938: a konventi nekgyi bizottsg eladja
1939. megjelenik a Jugoszlviai Enekesknyv
1941: megjelenik a Psalterium orgonaknyv
1942. mrcius 28-n meghal rokhty Bla
rokhty Bla nemcsak muzsikus volt, hanem: „Lelkipsztor, aki tereli s vigasztalja nyjt. Teolgus, aki egyedl, rtsk meg egyesegyedl vitte be a gylekezeti elvet kvetkezetesen klvini alapon nekgynkbe. Vallspedaggus, aki mg vallstanr, mdszertant pt a tantsba, mikor meg mr szakfelgyel, egyrszt a rbzott iparos-tanoncok llektant kutatja, msrszt a vallstantk tovbbkpzsnek a problmjt prblja megoldani. Nemcsak »muzsikus« a zenben sem, hanem a protestns magyar himnolgia tuds kutatja, a modern orgonapts alapos elmleti ismerje s haznkban ttrje is, az orgona s egyhzi zeneirodalom tfog ismeretben vrl-vre gazdagabb mlvez, mvsz s a vgn (kongenilis, archaizln-h s mgis modern Psaltriumra gondolok) malkot is. Karmesteri plyja holtig emelkedben."2
Nem a meg nem rtett s rthetetlen zsenisors volt az v, hanem a dilettnsok kztti megszllott, aki kintt az sztns zensz, a klvinista-hagyomnyos, tlag-kntor vilgbl s tudsval, jelenltvel, rsaival kortrsai valban provoktort lttak benne. Csak kevesen ismertk fel jelentsgt s kldetst. Kzlk az egyik Mrton Barna nagykrsi ref. tanr volt, aki a kvetkezket rta egyik levelben rokhtynak: „Csak az, aki szndkosan megvaktja a ltidegt, az nem ltja tisztn a magyar reformtus nek- s zenegynk problmit. Bartk s Kodly korban nem lehet feleltlenl halandzszni megllaptott problmk felett." (1941. szeptember 9.)
II. Egyhzzenei helyzetkp a XX. szzad elejn
A szzad elejn jelent meg a Prbanekesknyv, ami sok kvnni valt hagyott maga utn. Zenei ignytelensg jellemezte zsoltrrontssal s dicsretvlsggal. megindult klfldi egyhzzenei reformmozgalmaknak nincs mg semmilyen visszhangja. Tombolt a dalrda-korszak. Tragikomikus ksrletek s tletek szlettek a genfi zsoltrok ritmusnak „megmagyarostsra". letre hvtk a Reformtus Kntorok Egyeslett s a Zenekzlny c. lapot, de ezek fknt a kntorok trsadalmi rdekeit szolgltk, zenei mellkleteik pedig a mindennapok iskolai s egyhzi letnek, zenei szksgleteinek primitv kielgtsre szolgltak.
Nagy szmban terjedtek a gyri kszts, sablon-diszpozcij, mvszi orgonajtkra alkalmatlan hangszerek. Sok helyen rontotta az orgonk minsgt az I. vilghbor idejn vgbement sp-rekvirls, amely eltntette az orgonk homlokzati nspjait.
IIl. Eurpai hatsok rokhty felkszlsben
rokhty Bla 1923 sztl 1925-ig Edinburghban volt sztndjas, ahol zenei felkszltsgt zenei doktortussal szerette volna bekoronzni, de ez egyrszt anyagi okok miatt, msrszt dr. Tovey3 professzor hosszas betegsge s szabadsgolsa miatt megakadt. A kint tlttt vekben a St. Johns s a St. Giles katedrlis orgoni tettek r nagy hatst.
rokhty minden ksbbi mssga, tbbet ltsa, eurpai szint zenei tervei, szles egyhzzenei ltkre, zenetudomnyi megalapozottsg lltsai az Edinburgh-i vekben megismert klfld ignyessg szintjbl rthetk meg. A skt egyhzzenn kvl rltsa lett a nmet s francia zenei vilgban foly vltozsokra is. is figyelemmel ksrte az 1925-ben tartott hamburgi s lbecki orgonakongresszus korszakalkot eredmnyeit.
Hazajvetele utn az, aki tjkoztatja a reformtus egyhzi kzvlemnyt az orgonareformrl. Errl tanskodnak 1930-31-ben rt jsgcikkei. Ezek egyikben pl. gy r: „Egy pr ve, hogy jeles nmet s francia zenetudsok meglttk azt a veszedelmet, amely a legnemesebb hangszert a teljes lezllsbe sodorja s a lbecki XVI. szzadbeli orgona restaurlsval a hamistatlan si orgona utolrhetetlen nemes hangzsaitl megihletve, megindtottk az orgonareform mozgalmat. Ez a mozgalom az orgont eredeti si alapjain fejleszti tovbb. Ami rtkeset hozott a XVIII-XX. szzad ptsi technikja, azt felhasznlja, de az orgona sajtlagos szellemben. Elveti az olcs, vsri hatsokat s az orgont ismt mlt, kirlyi fensgben lltja az Isten dicssgnek a szolglatba. Nmetorszgban Schweitzer prof., a strassburgi teolgiai fakults kivl tanra, hres zenetuds, Mahrenholz reformfus lelksz, kzismert organologus, Straube prof., a lipcsei szt. Tams-iskola vilghr tanra, Bach ksi utdja llanak az ln annak a mvszseregnek, amely tudomnyosan foglalkozik az orgonval, mint templomi hangszerrel. - Nlunk semmi rdeklds. Egyhzaink orgonik ptst rbzzk tantikra, kntoraikra, akik lehetnek kivl orgonistk, jeles jtkosok, de nem rtenek az orgonaptshez, ami mvszi s tbb, mint mvszi feladat, mert ehhez a szksges ismereteket nem volt alkalmuk megszerezni. Mg a Zenemvszeti Fiskolt vgzett orgonamvszek kztt is alig akadnak nhnyan, akik az orgonapts hihetetlenl bonyodalmas mvszett elsajttottk volna. Csak legutbb, Zalnfy Aladr zeneakadmiai tanr, s Geyer Jzsef r. kath. lelksz buzg munkssga vezeti be az ifj nemzedket az orgonapts elemi ismereteibe."4
1935 tavaszn, a Schtz-Handel-Bach nnepsgekre rokhty is elutazott, ahol „felkereste az orgonaptszet remekeit Lneburgban, Hamburgban, Lbeckben, s behatan tanulmnyozta a vilghr Thomaner-Chor lett s munkjt s a Bach-korabeli hangszereket Lipcsben, ahol Bach mai utdja, Straube professzor ltta el t bsges felvilgostssal" - adta hrl a Reformtus let cm lap.5
rokhty egyik klfldi tjnak s annak hatsnak Karcsony Sndor is tanja volt: „Klosterneuburgban volt. Rgesrgi, hasznlatbl jideje kivont hangszert szlaltatott akkor meg a helybli karnagy vendge kedvrt. ... Elg volt azonban egy ra hosszat felvltva hallanom Blnak s hzigazdjnak a kezelsben, hogy megrtsem a mai orgonareform trekvst s holtig h katonjv szegdjem ennek a mozgalomnak. Az orgona - orgona, nem zenekar-utnzat.6
IV. Hazai kitrsi pontok
1. A zens htat
rokhty Bla meggyzdse volt, hogy a protestns zenemvszet kincseit hozzfrhetv kell tenni. Tbb rsban is elfogadja a kor egyhzi zenre s a hangszerhasznlatra vonatkoz rendelkezseit, de egyhzzenei munkssgnak els pillanattl az utolsig azrt fradozott, hogy minl inkbb elsegtse az egyhzzene trnyerst a reformtus istentiszteleten. Kiindulsknt vallotta, hogy az orgona akkor tlti be „kirlyi" hivatst, ha alzatosan szolgl az nekl gylekezetnek. ,,Amint a gylekezeti istentisztelet liturgusa felhvja a hveket az neklsre a zsoltr vagy a dicsret megjellsvel, ppgy hvja az orgona a hveket az neklsre a zsoltr- vagy dicsretdallam megjellsvel (intonlsval). S amint rzendt a hvek sokasga az nekre, akkor az orgona kap az nek szrnyaira [...] s boldog alkalomnak tartja, hogy a szrnyal lelkekhez simulhat, mert rzi, hogy szolglata ebben szenteldhetik meg. [...] Nem val itt hozz sem a romantikus kitrsek hatskeresse, sem pedig az elandalt szentimentalizmus. Ismeretlenebb korljainkat elzengi elttnk, hogy "kesen" el tudja nekelni a nagy testvri kzssg. Az ismert dallamokat elnk idzi, hacsak fbb motvumaiban is. [...] Termszetesen van szerepe az orgonnak a gylekezetben az istentiszteleti liturgia keretn kvl is. [...] Az istentisztelet megkezdse eltt s befejezse utn tveheti a szt. A mvszet nemes eszkzeivel eltte megindthatja a lelkeket az Isten vilga fel vezet ton s utna maga is, mint a kegyelem fnyben megfrdtt hv lelkek a hla s a megtisztult rzsek hangjaiban ujjong.7
Az els Protestns Egyhzzenei Kongresszu-son, tisztelve az istentiszteleti rendtarts szablyait, de azrt csak felveti 1937-ben: „hogy a zene mvszete ezen a kirlyi mvszetre rendeltetett hangszeren kaphat- a templom letben mvszi megbzatst s ha igen, akkor szolglatt milyen keretekben tltheti be, ez nemcsak a reformtus, hanem az evanglikus egyhzunkban is ma mg csupn az egyni elbrlsoktl fgg, de lnyegben megoldatlan krds."8
Mg jval klfldi tapasztalatai eltt, 1920 mrciustl mjusig, szerdnknt 9 rszbl ll egyhzzenei sorozatot szervezett Budapesten rokhty, mint teolgiai oktat. A kitallt j mfajnak adta a „zens htat" elnevezst.
„A zens htatok, amelyekrt mintha kvetkezetlensggel vdoltak volna bennnket a puritnsg jelszava alatt, ppen azrt teremtdtek meg, hogy az egyhzi zennek a templomban hajlkot adjunk anlkl, hogy Klvinnal ellenkezsbe kerlnnk. A gylekezeti liturgikus istentisztelet krben jelenlegi istentiszteleti rendtartsunk nem ad szt Bachnak, Handelnek s a tbbi egyhzi zenekltnek, teht teremtettnk ms alkalmakat. Mivel az pt zene hallgatsra hvtuk egybe a hveket, ezrt nem hallgathattuk el a zens jelzt, s mivel a zent az Ige szolglatba lltottuk, st az Igt magt is egy kis htat keretben megszlaltatjuk, ezrt aligha a lnyegtelen vonsokat emeltk ki az alkalom fogalmi megjellsben.... Sem liturgii elveket, sem a klvinizmus trtneti lelkisgt nem srtettk meg vele, st mg csak nem is a ppistkat utnoztuk, hanem a - svjci reformtusokat sok llek plsre.8
Ennek a clnak az elrse rdekben hozta ltre 1928-ban a Korl Kamaranek- s Zenekart, akiknek tagjai evanglikus s reformtus zenszek voltak, s kpesek voltak megszlaltatni a magasrend templomi muzsikt.
rokhty a gylekezeti istentisztelet keretein kvl szervezett alkalmakat az Isten dicssgnek szolglatra, evangelizcis cllal, misszii munkaknt sznta. 9
2. Orgonk az ignyesebb egyhzzenrt (elvek s tervek)
„Vissza a rgi orgonhoz!" - ez volt az alapelve annak a tevkenysgnek is, mely rokhty Bla orgona-pt munkssgt jellemezte. Bizony, tretlen t volt ez, kivlt eleinte. Kpzelhetni a halasiak elkpedst, akik abban a hiszemben hvtk meg egyszer rokhty Blt orgonaszakrtnek, hogy van egy sdi, divatbl kiment, »vergliszer« kasznijok, azt most kidobjk s a hres mvsz tancsai szerint modern, villamosmre berendezett orgonval cserlik fel. Megrkezik a szakrt, nzegeti az reg btort, tapogatja, meg-megszlaltatja. »Csszkalds?« - krdi csillog szemmel. »Igen« - rebegik a helybeliek szemrmesen szgyenkezve. "Nagyszer, ljen, remek, nem is remltem!« - lelkendezik a messzirljtt ember. Alig akartk elhinni neki, hogy rtkes kincs van a birtokukban. Hamistatlan orgona, el ne herdljk. Ha tovbb akarjk is pteni, felttlenl hagyjk meg az eddigit – alapul.10
1937-ben a Protestns Egyhzzenei Konferencin rokhty rszletesen is kifejtette elveit „Az orgonapts mai problmi" cmmel, ahol 1931-ben mr megfogalmazott kijelentsvel egybehangzan mshol is kijelenti: „rossz, haszontalan orgonatpusok utn indulnak el egyhzi zenszeink, vagy pedig az orgonagyrak vsri tervezetei, sablonai utn s plnek komoly hozzrts nlkl silny hangszerek, a szakrti ellenrzs hinyban rossz anyagbl, mvszietlen s mltatlan mdon anlkl, hogy brkit is felelssgre lehetne rte vonni.”11
rokhty ellenlbasainak, kerkktinek (Szab Gyula, Hodossy Bla s kntorkrk, akiket befolysuk al vontak)
A Rday Levltrban az albbi egyhzkzsgek szmra kldtt tervet, illetve terveket, hiszen tbbszr tbb alternatvt ajnlott megfontolsra a dntst hoz testletnek14: gy a hagyatk riz olyan terveket is a 45 helysznre elkldtt 80 diszpozci kztt, amelyek nem valsultak meg.
3. rokhty orgoninak jellegzetessgei:
1. Menzurlskor legtbbszr W. Ellerhorst: Hand-buch der Orgelkunde (1936) cm knyvt hasznlta. A spkpeket Mahrenholz: Die Orgelregister, ilire Geschiclite und ihr Bau (1930) cm knyvbl vette. A jtkasztal mreteinl Mecheln paramtereit hasznlta, manulon ltalban 56 hanggal, a pedlon 30 hanggal ptve.
2. Ha csak lehetett, a legkisebb helyre is 2 manulos orgont tervezett. „Minden gylekezetnek, mg a legkisebbnek is, arra kell trekednie, hogy viszonyaihoz kpest a legjobb orgont ptse."15
3. A diszpozci sszelltsnl arra trekedett, hogy - a hanggula trvnyeinek rvnyeslsvel - minden spcsoport legyen kpviselve: mvenknt principlok, fedettek, bmret fuvolk, aliquot jtk, magas mixtrk, nyelvek; a pedlon is cantus firmus jtszsra alkalmas magas regiszterek.
Ezt az elvet tbb helyen a regiszterbillk elhelyezsvel, csoportostsval is jelezte, mint pl. Nyregyhzn, ahol a funkcik szerint helyezkednek el kln-kln a masculin, feminin s szl-jtkok kapcsoli.
4. Ahol rgi szekrny nem volt, ott kedvelte a nyitott, modern, egytag sptkrt (Bp-Jzsefvros, Kiskunlachza, Nyregyhza, stb.).
5. A magyar elnevezsek s a nemzetkzi szhasznlat itt-ott keveredik a jtszasztal feliratainl. (Nagykrsn pl. els ltsra ttekinthetetlen volt a kopulk betjellse.)
6. Ktmanulos orgonk tervezsnl tbbszr alkalmazta a Mellmvet (Cskvr, Nyregyhza, Pacsr).
7. rokhty terveit legsznvonalasabban a Rieger s az Angster orgonagyr valstotta meg, kevsb sikerltek Barakovits orgoni.
rokhty a jvnek tervezett, s minden igyekezett ez kttte le, mert tudta: „Hogy kevs a j orgonsunk, annak a magyarzata az is, hogy nincsenek igazi j orgonink. Igazi orgonsok csak igazi tkletes mvszi orgonk mellett neveldhetnek.16
A nagykrsi orgonaterv bevezetjben rta le, de vlemnyem szerint minden nagyobb hangszernl gy gondolkodott: „...a magyar reformtus egyhz kultrja rdekben a nagykrsi Nemes Eklzsinak is meg kell hoznia azt az ldozatot, hogy olyan orgont lltson a jv reformtus kultr-munks-nemzedk el, amely mintatpus s magasabb kulturlis szolglatokra is alkalmas. Amg igazi j orgonink nincsenek, nem lehetnek igazi mvszeink sem. Mg jeles orgonamvszeink nem lesznek, addig nem lesz egyhzi nek- s zene-kultrnk sem s emiatt tovbb kell szgyenkeznnk klfldi bartaink eltt, akik eljnnek Magyarorszgra, hogy meggyzdjenek a kultrrt val felelssgrzetnkrl is. A magyar nemzet hres a zenjrl. De egyhzi zenje elhanyagoltsga kultrnknak tagadhatatlan szgyene. Ezen segteni csak gy tudunk, ha egyhzaink is trzik a felelssget rte s segteni is kszek rajta ldozatok rn is." (1931)
4. Hol tartunk ma? Hogyan tovbb?
rokhty Bla nagyszer kezdemnyezsei s a sokfle meg nem rtssel kzd lett (mgiscsak) megvalsult eredmnyei mindenkppen sztnz hatsak. Napjaink hazai reformtus egyhzzenei fejldsben mindenkppen folytatni kell az orgona istentiszteleti szerepnek bvtst.
Meg kell teremteni a gazdagabb istentiszteleti hangszerhasznlat lehetsgt azokban a gylekezetekben, ahol ehhez a trgyi s szemlyi felttelek adottak.
Kzeledni kell az eurpai protestns kumen orgona-hasznlathoz. Az egyhzzene tern is rnk fr az EU-csatlakozs, hiszen a szaporod nyugati testvrgylekezeti kapcsolatokbl sokunk szemlyes lmnye az egyhzzenei ignyessg.
lltsuk funkciba az istentiszteleti orgonazent! Hogyan?
Hasznljuk ki spiritulis feladatokra, hiszen az orgona emcikat kelt hangszer, s ezzel a jelleggel eszkze lehet a lelkigondozsnak s a meditcis elcsendesedsnek.
Adjunk neki doxologikus feladatot, hogy segtsen nnepp emelni az istentiszteletet.
Szmtsunk az egyhzi v krforgsban az illet nnepkr karakteress ttelben a zenei szimbolika kvetkezetes felhasznlsra.
Kvnjuk az ignyes zent a liturgiba kerl „holt idk" kitltsre.
Meg kell keresni azokat a liturgikus pontokat, ahol rvid „akklamci-szer" hangszeres zenei elemek hangozhatnak el. Ezek jellege lehet rfelel zene a gylekezet neke, imja mellett, vagy a bibliai gondolatokat-hangulatokat elmlyt, netn tovbbviv zenk.
Olddnia kellene az eszttiktl val flelmnknek, s vgre komolyan kellene vennnk, hogy nem emberi elvrs, hanem az Isten elvrsa, hogy az istentisztelet legyen szp.
5. Nhny jellegzetes diszpozci
Az rokhty-hagyatkban tallhat orgonatervek kzl val az albbi vlogats, amelybl kiderl, hogy milyen hangkp-idelja volt rokhty Blnak:
- milyen elkpzelseket vallott a kevs regiszterszm kis-orgonk ptsnl,
- a gazdagabb lehetsget biztost kzepes nagysg orgonk ptsnl,
s bemutatunk nhnyat a nagyobb orgonk terveibl is
ZSOLTR 2003. V SSZEVONT SZM
1 KARCSONY Sndor: Magyar Ifjsg. Exodus Kiad. Bp 1946
2 Karcsony Sndor: Magyar Ifjsg. Exodus Kiad. Bp. 1946. 27
3 Sir Donald Francis TOVEY (1875. Eton - 1940. Edinburgh) angol zenei r, zongoramvsz s zeneszerz. 1914-tl az edinburgh-i egyetemen a zene professzora. 1917-ben alaptotta a Reid Symphony Orchestrt, amelynek karmestere is volt. Jelents zenei r volt. Tbb szakknyve jelent meg. Irt egy opert, krusokat, szimfonikus s kamarazenei mveket. Az Encyclopnedin Britannica szmra zenei szcikkeket rt.
4 Legy.1931.20.
5. R 1935. prilis 20. 135.
6 KARCSONY Sndor: Magyar Ifjsg. Exodus Kiad. Bp. 1946. 29.
7 ROKHTY Bla: Az orgona a reformtus gylekezetben. RE 1930. 367.
8 ROKHTY Bla: Az egyhzi zene szolglatnak megszervezse, irnytsa. PrSz.1937. 343.
8 ROKHTY Bla. Reformtus orgonazgs. RF1931/181.
9 rokhty Bla: A reformtus gylekezeti nekls. Bp.1940. 30.
10 KARCSONY Sndor: Magyar Ifjsg. Exodus Kiad.1946. 29-30.
11 LEgy, 1931.19.
12 ROKHTY Bla: Az orgonapts mai problmi. PrSz 1937/320.
13. Jelzete a Rday Levltrban: »rokhty Bla iratai" C/106. 1-6. doboz. Rszletezve:
1. doboz: vegyes feljegyzsek, hangversenymsorok, fnykpek az ltala tervezett orgonkrl, zvegynek feljegyzse frje letrl;
2. doboz: vegyes jegyzetek eladsairl, megjelent cikkeinek kziratai, msorok;
3. doboz: levelezs;
4. doboz: orgonatervek;
5. doboz: naptrak, zsebknyvek;
6. doboz: nletrajza, fnykpei, nyomtatsban megjelent rsai.
14 Rday Levltr C 106. 4. doboz. A diszpozcik kzlsekor az irat dobozon belli szmt is kzlm.
15 ROKHTY Bla: Kis orgonk tervezse kis templomok szmra. LEgy. 1930. 256.
16 ROKHTY Bla: Az orgonapts mai problmi. PrSz 1937. 321.
|