Cignysg s vallsossg
2001. - Hradsok szerint Krasznai Jzsefet, a Strasbourgban tartzkod zmolyi romk szvivjt is meghvtk az jdelhiben prilis 9-n tartand nemzetkzi konferencira, amely a cigny kultrval s annak gykereivel foglalkozik. Br e gykerek kztt termszetesen vallsiak is vannak, a tmval foglalkoz szakemberek hangslyozzk: nincsen tteles cigny valls, ltezik viszont tbbfle cigny npi vallsossg, s ennek elemei mindazon vallsokban fellelhetk, amelyeket a romk a krnyezetktl tvettek.
Egy kzpkori legenda szerint Jzus keresztre fesztshez a szgeket cignyok kovcsoltk, ezrt (k is) felelsek a hallrt. A legenda roma verzija szerint azonban minden mskpp trtnt: a cignyok - ppen, hogy megmentsk Krisztust a kereszthalltl - el akartk lopni a keresztre fesztshez odaksztett szgeket, m vgl csupn egyetlenegyet sikerlt elcsennik. E ktfle vltozat is jelzi, hogy a cignyok - akiket a kzpkorban boszorknysggal s varzslattal vdoltak, st mg azzal is, hogy npk egy asszonynak a stnnal kttt frigybl szrmazik - vallsi szempontbl valamifle „hatrhelyzetben" vannak. Mert pldul a krkben pasztorlst vgz papok, mikzben rendre arrl szmolnak be, hogy cigny hveik klnsen nyitottak az evanglium befogadsra, vagyis „j keresztnyek", azt is szrevtelezik, hogy mindekzben nem csupn keresztnyek - vagyis egyszerre vannak „bell is, kvl is".
A vilgszerte hol szernyebben 15 millisra, hol nagyvonalbban 40 millisra becslt cignysg ktharmada ma is Indiban l, s tbbsgben a hindu valls klnfle irnyzatait kveti. A szrvnyban India-szerte, tlnyomrszt azonban szak-Indiban, azon bell is a Pandzsbban l t etnikai csoportbl ngy (a tamil nomdok, az indiai cignyok, a kandzsrik, valamint a baigk) hindu valls, mg az tdik, a lambadi vagy gormati cignyok tbbsge az iszlmot kveti. Csakgy, mint a kzel-keleti, illetve szak-afrikai orszgokban l, ma is nomd nawari cignyok. Igaz, az ltaluk gyakorolt iszlmba az is belefr, hogy higgyenek klnfle szellemek, valamint a gykok s kgyk ront erejben.
Az Indiban a kaszton kvli rinthetetlenek kz tartoz, szrmazshelyket mintegy ezer vvel ezeltt elhagy cignyok eljutottak Izraelbe is, ahol - Jeruzslem krnykn - ma is mintegy tzezren lnek. k arabul beszlnek, s tbbsgkben muszlimok. A Balknon - elssorban Macedniban, Boszniban s Bulgriban - ugyancsak lnek muszlim valls romk. A macedniaiak egy rsze - mig osztva a sok vszzados felttelezst - „egyiptomi szrmazsnak", illetve a „fra npnek" titullja magt (egybknt innen erednek a gypsy, gitane s hasonl megnevezsek is).
A cignysg egyharmadt kitev eurpai cignysg Indibl val elvndoroltban (egy Perzsiban tlttt idszak utn) a 7-8. szzad forduljn jutott rmnyorszgba, ahol - tbb mint ktszz vvel a magyarok eltt - felvette a keresztnysget. Felttelezsek szerint ezutn vagy ngyszz vig ltek az rmnyek mellett, ahol - fogalmaz Vrnagy Elemr, a Pcsi Tudomnyegyetem, valamint a zsmbki Katolikus Tantkpz Fiskola romolgiaprofesszora - „az ott tapasztalhatnl kiss racionlisabb eurpai vallsgyakorlat helyett inkbb emocionlis teltettsg, csillog-villog, gyertyafnyes, nagy, drmai szertartsokat tl vallsi kzegben ltek".
A ksbbi vndorlsok sorn Kis-zsin, Szrin s szak-Afrikn, majd a Gibraltri-szoroson t Eurpba vndorl cignyok egybknt ppgy klnsebb nehzsg nlkl lettek mohamedn vallsak, mint azok, akik a Balknon vettk fel az iszlmot. Knnyen trtek ugyan t az iszlmra, m ennek karaktert illeten ismt csak figyelemre mlt - rja Vrnagy professzor -, hogy a balkni muszlim, illetve keresztny cignyok, bksebb idkben, gyakran imdkoznak egyms templomaiban: a mohamedn roma csald a legnagyobb termszetessggel trt be keresztny templomba, hogy Mekka fel fordulva elmondja a pnteki imt, mikzben keresztny cignyok, levetve cipjket, dzsmikba, illetve mecsetekbe trve imdkoztk el az dvzlgy Mrit.
Vannak persze sajtossgai a keresztny cignysg vallsossgnak is. Kzkelet nzet szerint e krben a Mria-hit ersebb, mint a Krisztushoz val ktds. Vrnagy Elemr szerint mg a katolikusok ltalban Mria kzbenjr szerept szoktk hangslyozni Jzusnl, a keresztny cignyok - a katolikus romk is - inkbb fordtva: Jzushoz fohszkodnak avgett, hogy segtsget eszkzljn ki Mrinl, akiben elssorban az Isten anyjt tisztelik. E jelensget tbben a cigny nk hagyomnyos s jellegzetes trsadalmi „pozcijbl" eredeztetik. gy vlekedik pldul Lank Jzsef is, aki a kizrlag a 19. szzadi nyelvjts eltti, archaikus romn nyelvet beszl, bes cignyok ltal lakott, dl-baranyai Alsszentmrton rmai katolikus plbnosa. „Errefel - mesli - nemcsak a fzs, a gyereknevels az asszony dolga, de tz eset kzl kilencben az is, ha el kell intzni valamit."
s persze itt is jellegzetes a hitbeli „hatrtlps": az alsszentmrtoni besok j rsze Romnibl szrmazott jelenlegi lakhelyre, ezrt a grgkeleti - gymond „szerb" - karcsonyt is megnneplik a katolikus karcsony mellett. De az itteni katolikus karcsony is egy kicsit msknt zajlik: az jfli mise idejn a templom eltt nagy tzet raknak, amit a falu npe meghitten krbel, s csak azutn trnek be a templomba. A szerb karcsonyt janur 6-n, a katolikus vzkereszt napjn, otthon nneplik, de istentisztelet akkor is van. Tzet raknak hsvtkor is, e mellett nekelve virrasztja t a falu npe a nagyszombati jszakt, majd hajnalban kvetkezik a mise s a krmenet. Vgl pedig a „kollektv" reggeli, amelyet az asszonyok kzsen ksztenek, s megint csak a tznl szolglnak fel.
A dl-baranyai besok mr emltett nyelve egybknt elgg megnehezti az alsszentmrtoni lelksz dolgt. Ahhoz ugyanis, hogy bes nyelven prdiklni is lehessen, s e nyelvre a Biblit is le lehessen fordtani, Lank Jzsef szerint komoly nyelvjtsra volna szksg. A keresztnysg, a Biblia sajtos szkincse (pldul a szenthromsg, kegyelem, megvlts s ms teolgiai kifejezsek) - mondja a lelksz - hinyoznak a bes nyelvbl. Ezzel magyarzza, hogy vgl magyarul knytelen elmondani prdikciit. (A magyarorszgi olhcignyok beszlte romano nyelv megjtsa viszont - pldul Choli Darczi Jzsef Biblia-fordti buzgalma nyomn - mr megkezddtt.)
m az alsszentmrtoni besok a tekintetben akr kivtelnek is szmthatnak, hogy „sajt" papjuk van. Kornt sincs ilyen helyzetben a magyarorszgi cignysg (a besok, a romknak is mondott olhcignyok vagy a kizrlag magyarul tud romungrk), akr rmai katolikus, akr grg katolikus, akr ortodox vallsak. Magyarorszgon mintegy szzezernyire becslt reformtus cignysg is l, ami a terlet ismeri szerint nem jelent tbbet, mint hogy reformtus pap keresztelte meg ket. A reformtus romk az Isten kpi brzolst nem megenged protestns puritanizmust olyannyira nem rzik magukra nzve kteleznek, hogy az otthonaikban is ppolyan mindennaposak a szentkpek, ikonok, feszletek, mint a katolikusokiban. De ltalban is elmondhat, hogy a magyarorszgi cignyok krben - gyakoroljk br hitket az unitrius, a grg katolikus vagy ppen a szabadegyhzakban - tartjk magukat a bevett keresztny liturgiktl eltr vallsi elkpzelsek is. Ezek immr ssze is kombinldtak a keresztny hittel. A keresztelst pldul igen fontos momentumnak vlik, m nem csupn a „szoksos" rtelemben. A hitbeli meggyzds rsze pldul, hogy az jszlttet lland szemlyi felgyelet alatt tartva kell vdeni, egszen a keresztelig - ami majd, hivatalos funkcijn tl, megvdi a rontstl is. E ronts - vlik - persze nemcsak a rossz szellemek, hanem sokszor a romk irnybl is trtnhet. Az archaikusabb cigny csoportok folklrjban ma is jelents szerepet jtszanak az gynevezett „toknekek" - szmol be errl Bari Kroly, a friss Kossuth-djas roma klt s npmesegyjt is. Szerinte a cignyok hisznek az tok erejben, mint ahogyan abban is, hogy neklssel elejt lehet venni a ront szndkok rvnyeslsnek. gy azutn brmelyik egyhzhoz tartozzanak is, vallsgyakorlsuk nem akadlyozza meg ket abban, hogy termszetfeletti szellemek, visszajr lelkek ltezsben is higgyenek.
A valaha tapasztalt - s sokszor tlzott vehemencij - trti buzgalmukat mra szinte teljesen elveszt s a cigny lakossg krben a ms trsadalmi szfrknl kisebb aktivitssal jelen lv nagy egyhzak mellett (helyett) Magyarorszgon mostanban az ezeknl sokkalta mozgkonyabb Hit Gylekezete, a Pnksdi Kzssg, valamint ms karizmatikus s pnksdista egyhzak szereznek sok cigny hvt. Elemzk szerint a trti igyekezeten tl azrt is, mivel ezek liturgija „vidmabb", ktetlenebb, de taln nem kis mrtkben azrt is, mert e mozgalmakban mr gyakorlat, hogy cignyok cignyoknak tartanak szentbeszdet - mgpedig anlkl, hogy elzleg teolgiai stdiumokat kellene folytatniuk. A pnksdista mozgalom klns npszersgnek rvend egybknt a zmolyi cigny csaldokat befogad Franciaorszgban is, ahol Patrick Williams francia romolgus s antropolgus egy 1984-ben, a ktfle hit tallkozsrl rt esettanulmnyban az albbi pldatrtnetet emlti:
„Egy csaldban, amely nem sokkal azeltt trt meg a pnksdista mozgalomhoz, meghalt egy frfi, aki viszont mg nem volt megkeresztelve. Ennek ellenre a csald gy dnttt, hogy a temetsre cigny pnksdista lelkipsztorokat hv. Az elhantolst megelz virraszts alatt, egy kis falu piactern, egy bagoly huhogsa hallatszott. A hagyomny szerint ez rossz eljel, kzeli hallt jvendl. Egyesek a bajt elhrt varzsigt suttogtak, mire az egyik fiatal cigny lelkipsztor megjegyezte, hogy ez csak babona. Ha j keresztnyek vagyunk, mondotta, nem kell hinnnk ezekben az elavult dolgokban. Mire nagy felzduls tmadt: ha azt akartuk volna, hogy babonsoknak tartsanak minket - torkolltk le -, akkor akr egy gdzs papot is hvhattunk volna!"
Gerlczy Ferenc (HVG, 2001 prilis 7.)
|