„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- WOLFHART PANNENBERG: Az nessg s az ember rendeltetse
Az ember mint vilgra nyitott lny ton van rendeltetsnek megvalstsa fel. rkltt sztnei az antropolgiai magatartskutats eredmnyeinek tansga szerint nem dntik el eredenden, hogy mire irnyuljanak trekvsei. Az sztns viselkeds az ember esetben csak igen szerny rszt uralja a ltezsnek. Az sztns magatartson tl mr magnak kell eldntenie, hogy mely clok elrsre fordtja idejt s milyen krlmnyeket teremt lete szmra. Rendeltetst magnak kell flkutatnia, s tisztznia, hogy mit is akar. Ezrt tfog tjkozdsra trekszik a vilgban. m sem a termszetben, sem a trsadalomban nem lel r az lete szmra vgskig ktelez normra, s nem tallja sehol azt a ktsgtelen vgs clt, melynek lete minden dntst alrendelnie kellene. Rendeltetsre irnyul krdsei nem engedik, hogy tmeneti vlaszokkal nyugtassa meg magt: azok mindegyre tovbbzik. Ez a vgtelenbe irnyuls tlmutat mindenen, ami a vilgban elje kerl, s az Isten fel tjolja. A vilgra val nyitottsg ezrt csrjban Isten irnti nyitottsg. Az ember mint ember nem ms, mint ez a vilgon keresztl Isten fel tart mozgs. E mozgsban van ton rendeltetshez, az Istennel val kzssghez. S midn lete Isten fel halad, mr magban e mozgsban megvalsul e vgtelen rendeltetse, fltve, hogy nem szaktja meg mozgst, s nem cvekel le tkzben.
A valsg azonban gy fest, hogy a vilgon keresztl Istenhez vezet tjukat jra s jra megszaktjk az emberek. Berendezkednek a vilgban s elfeledkeznek arrl, hogy keressk Istent - Legalbbis ideig-rig, mert arrl mgis gondoskodtatik, hogy sokig ne feledkezhessenek meg Rla. Az istenfeleds oka nem pusztn a knyelmessg. Mlyebb gykere van: az ember nessge. Az emberek ugyanis a maguk erejbl semmikppen sem olymdon lteznek, hogy nmagukbl kitrve, szakadatlanul meghaladnk nmagukat. Szemmel lthatan inkbb csak arra trekszenek, hogy helytlljanak s rvnyesljenek. Azon vannak, hogy maguknak foglaljk le az let minden ajndkt. Egybknt pp ezen a tren tanst mrtkletessget, aki okos. Az ember a teljestmnye ltal reml megerstst: a fontos; msoktl kapott elismerse fnyben stkrezik, ha rsze van benne. Brmilyen fladatot ragadjon is meg az ember: ha nekilt, tstnt sajt gyv teszi, s minl inkbb emszti magt szolglatban, annl inkbb rvnyesti - az gy megvalstsval prhuzamosan - egyszersmind nmagt is. Innen ered minden emberi viselkeds ktrtelmsge. Mg az idt s a teret is mindenki magra vonatkoztatva tapasztalja. Mindenki nmaga vilgnak kzppontja: ezrt ms s ms mindenki szmra az itt s a most. Ez az nessg nyilvnvalan nem ll zavartalan sszhangban az ember vilg irnti nyitottsgval. Ellenkezleg. Az n jellemzi kz nemcsak a dolgok nylt terepre val kitrs tartozik, hanem az is, hogy - ragaszkodvn sajt cljaihoz, elkpzelseihez s szoksaihoz - nmagba zrdjk. Brmelyik irnyultsg dominljon is adott esetben, nem hinyzik a msik sem. Ha pedig valaki megksrli, hogy megszabaduljon n-jtl, csak illzikban ringatja magt, mert brhova jusson is, magval cipeli azt is. Sem az nfeledt kikapcsolds, sem az aszkzis nem hasznl: nnktl nem szabadulhatunk meg. Erre, persze, egyltaln nem is rdemes trekedni. E vgy valjban lelki-szellemi rvidzrlat jele. nnktl undorodni - ez hltlansg. Az nessget nem lehet lekzdeni gy, hogy elvetjk az nt, hanem csak gy, hogy flemeljk s beillesztjk az let tgasabb sszefggsrendszerbe. Ha pedig valaki ebben az rtelemben ki is kerl nre-vonatkoztatottsgbl - taln pont azltal, hogy megtanulja kevesebbel berni -, emberi ltezsben (jllehet, annak gyszlvn a peremn) megy vgbe ez a folyamat, hiszen az illet ppen elhagyja mindazt, ami megvolt. Az n azonban jelen van mindig s mindentt. Ha sikerlne fladni br egyetlen egyszer is - az j helyzetben nyomban elbukkanna ismt.
A vilgra val nyitottsg s az nre irnyuls kztti feszltsgben bontakozik ki az emberi let. Az emberi ltezs klnleges jellegnek helyes megrtshez figyelembe kell vennnk, hogy ez a feszltsg lnyegileg minden szerves let sajtja. Az organizmus egyfell test, mely mint ilyen, a vilg tbbi rszvel szembenll, lezrt egysg. Msfell azonban nyitott a klvilgra: a krnyezett, amelyre tpllkozsa s fejldse vgett r van utalva, bevonja letfunkciinak krbe. gy teht minden organikus test - akr llat, akr nvny - egyszerre helyezkedik el nmagn bell s kvl. Ez persze ellentmonds, m olyan, mely ppensggel letben tart: olyan feszltsg, mely magt az letet jellemzi, s gy - mint lttuk - az emberi letet is.
Mrmost a szerves let csak akkor lehetsges, ha tfog egysg tartja ssze a megrzst clz befel forduls s a krnyezet fel val nyitottsg kztti feszltsget. Msklnben a szembenll erk sztvetnk az llnyt. Ennlfogva a meg nem szn nmagrtvalsg s a krnyezetre irnyultsg egysgeknt ltezik minden llny. Klnbzsgk pedig ppen abbl fakad, hogy miknt teremtik meg ezt az egysget. Mindenekeltt alapvet klnbsg ll fnn a nvnyek s az llatok kztt. A nvny teljes mrtkben krnyezetnek fggvnye, annak a konkrt helynek, ahol kintt, s ahhoz alkalmazkodik minden szervvel: gykrzetvel a talajhoz, leveleivel a fnyhez. Ezzel szemben az llatok nmagukban tartjk fnn az nmegrzs s a krnyezethez val kapcsolds feszltsgt. Az llati organizmus egymssal ellenttes folyamatokat egyest magban. gy pldul a tpllkozs folyamatban nemcsak a felvett tpanyag leptse is, hanem a test flptsre trtnt. Az llat nincs kiszolgltatva a krnyezetnek, miknt a nvny, hanem nmagban brja centrumt. Ezt az mutatja, hogy olyan kzponti szervvel rendelkezik, mint az agy, mely viselkedsnek egszt vezrli. Az llat fggetlenedik krnyezettl: mozoghat benne, s maga keresi meg tpllkt. Mindazonltal a klnbz llatfajok oly mrtkben alkalmazkodnak mindenkori krnyezetkhz, hogy sztnszabta biztonsggal lhetnek benne. Az embernl ez mskppen van. Az sztns biztonsg, mellyel az llatok krnyezetkben mozognak, nla nagymrtkben eltnt. Ehelyett sokoldal s nyitott minden benyomsra valamint meglepetsre, amivel az let szolgl szmra. Msfell azonban, az llatokhoz hasonlan, bels kzppontbl irnytott lny. is nmaga megrzsre trekszik, s arra, hogy - hsg, nemi sztn, hatalomvgy rvn - asszimillja krnyezett. A fajspecifikus krnyezethez val llati alkalmazkodst messze meghalad rendeltetse, hogy rnyljk a vilgra, valamint a ltfnntarts knyszere egyttesen olyan feszltsget teremtenek, mely az egyes emberben tbb mr nem oldhat fl, s minduntalan konfliktushoz vezet. Ha nfenntartsra trekedvn nmagba zrkzik, s sszes elkpzelsvel, elhatrozsval befszkeli magt a vilg ama konkrt alakjba, amelyben l, akkor vakk vlik rendeltetse szmra. Persze sohasem sikerl teljesen magba zrkznia. Hiszen aki nmaga ltfnntartsra trekszik, annak jra s jra fl kell trulkoznia a valsgrl nyert j tapasztalatok befogadsra. E feszltsg dinamikja rendkvli mdon jellemzi az n szerkezett s mkdst, kivlt a clirnyos tevkenysget s a fogalmi megragadsra irnyul gondolkodst. Ezt a mindentt visszatr struktrt nagyszeren rta le Hegel: minden emberi trekvs arra irnyul, hogy a msikban nmagnl legyen. Az llat is enged a ms irnti ignynek, midn olyasvalamire trekszik, amely mg nincs a birtokban, s tadvn magt annak, kielgti nmaga szksgleteit: fnntartja s kili nmagt. Tapasztalsnak trgyilagossga rvn azonban csak az ember rzkeli tle klnbznek azt a mst, amire irnyul - s annl biztosabban szerzi meg ezltal a fltte val uralmat. A msiknak val ntads az ember nfenntartsnak legkifinomultabb eszkze. gy valban a msiknl van, s kpes arra, hogy nmagtl eltekintsen - ez az, amire az llat sohasem kpes -, m pp a msikban van csak igazn nmagnl, mivel a msikat trgyilagosan megtapasztalvn lesz nmaga.
A vilg irnti nyitottsg s az nre irnyultsg ellentte nem oldhat meg az emberbl magbl kiindulva, mert csak az nessg jabb diadalt jelenten minden erre tett sikeres ksrlet. Az nessg s a nyitottsg feszltsgt rtelmes egssz sszefog egysg alapja csak az nen kvl helyezkedhet el. Az embernek valban nmagn kvl kell birtokolnia centrumt ahhoz, hogy ezt az ellenttet lekzdhesse. Olyan pontot tallni, mely nmagunkon kvl helyezkedik el - ktsgkvl si vgya ez az embernek. Krdses azonban, hogy teljeslhet-e valaha is? Ha j llspontot foglalok el, s onnan visszatekintek az elzre, persze, elmondhatom, hogy azt magam mgtt hagytam. De ezzel korntsem emelkedtem fll nemen, hiszen az ismt ott van velem, immr az j helyen. gy ht az ember knnyedn tllendlhet ugyan brmilyen korltozott llsponton, nemcsak a korbbi genercin, hanem sajt rgi eltletein is - nmagn azonban soha. Mgis, lete maradand fladata az n s a valsg ama sszhangjnak megteremtse, mely az llatok szmra szervezetkkel egyttjr, termszetes adottsg. Hogy e fladattal megbirkzzk, jabb s jabb teremt megoldst kell tallnia. Ilyen a termszet technikai birtokbavtele csakgy, mint nmaga szellemnek kpzse, az n kitgtsa eladdig, hogy az az elrhet tapasztalatok sszessgt foglalja magba, legalbbis csrjban. Ez utbbi volt a romantika Goethe ltal felvzolt szemlyisgeszmnynek lnyege, s ma is ez a clja az ltalnos mveltsgnek. Ha az n, mindenrl tudomst vve mindent beemelne a tudatba, terjedelme akkor azonos lenne a vilg irnti nyitottsgnak mrtkvel. Az tfogan kpzett n szmra nem lenne tbb olyan rsze a vilgnak, amit mg ne ismerne, amire mg rnylhatna s r is kellene nylnia. Ha megvalsthat lenne ez a romantikus szemlyisgeszmny, akkor valban megsznnk a nyitottsg s az nkzpontsg konfliktusa. Csakhogy ez a ksrlet nem sikerlhet. Az n soha nem kebelezhet be mindent, uralmnak s tudatnak birodalmt nem terjesztheti ki a vilg teljessgre. Legalbbis a vletlen, az egyszeri, a termszetben s az emberi trtnelemben elre nem lthat esemnyek azok, melyek kvl esnek hatkrn, s minduntalan meglepetsekkel szortjk sarokba. Az nre irnyultsg s a vilgra val nyitottsg kztti konfliktus ilyenformn az ember fell thidalhatatlan.
Persze az n azon igyekezete, hogy vilgg tgtsa nmagt, attl mg nem helytelen, mert e folyamat soha nem rhet vget. Mindig is az ember fladata marad, hogy vilgval val egysgt j s j alakban, legalbb idrl-idre megvalstsa, nem csak szellemi mveltsge, hanem termszeti ltfltteleinek egyre tkletesebb technikai biztostsa ltal is. Jogos az a szntelen trekvse, hogy mindent bevonjon abba a vilgba, melyet maga krl pt. Sajt lettere s ltnek terve ugyanis csak akkor lehet szilrd, ha sszhangban ll a valsg egszvel. Csak egysges vilgban lhetnk teljes letet, mely p s egsz, vagy azz vlhat. Ezrt kutatjuk az egyetlen igazsgot, azt, ami megegyezik minden klnbzben. Ezrt keresnk minden egyes flfedezett sszefggsen tl tfogbb sszefggseket. S mgis, a vilg egysge, melyhez az emberek egyms kztti bkje szintn hozztartozik, nyitott problma marad mindig. Ez arra vall, hogy az n s a vilg, az nre irnyultsg s a vilgra val nyitottsg ellentte nem oldhat meg pusztn az ember erejbl. Minden erfeszts, mely a valsg egysgnek megismersre s kialaktsra irnyul avgett, hogy gy biztostsa az emberi let kiteljesedst, csak azon elfltevs mellett rtelmes, hogy a valsg maga is elbejn e trekvsnek, s eredenden arra van hangolva, hogy teljes egysget kpezzen. Az emberi trekvs Istenre val rutaltsga lnyegileg nem ms, mint annak a szemlyes valsgnak a keresse, aki biztostja a teljes valsg s ltezsnk kvnt egysgt. Nem nmagunkban, hanem csakis Istenben alapozdhat a valsg egszt tfog egysg, melyet lpsrl lpsre valst meg az ember a vilg szellemi valamint technikai birtokbavtelvel. Ha az egy Isten teremtknt a vilg egysgt biztostja, gy szavatolja az dvssget is, ltnk egysgt a vilgban, az nessg s a nyitottsg kztti konfliktus lekzdst.
Az eddigieknl immr vilgosabban lthatjuk, hogy miben is ll rendeltetsnk, mennyiben haladja meg a vilgot az istenkrdssel, s mennyiben marad mgis elszakthatatlan kapcsolatban a vilggal. Az ember rendeltetsnek clja az n s a valsg egybehangolsa, amit azonban a magunk erejbl nem rhetnk el. Ezrt sarkall bennnket szntelenl arra, hogy haladjuk meg mindazt, amit mr elrtnk. Rendeltetsnk a mindenkori lthelyzetnkhz s ltllapotunkhoz viszonytva transzcendens, azaz csak gy valsthat meg, hogy nnk jbl s jbl nmaga fl emelkedik. Az n s a valsg megfelelsge az igazsg si fogalmi meghatrozsa. Az ember rendeltetse teht az, hogy az igazsgban ltezzk. Aki az igazsgbl lne, annak lete teljes volna s egsz p, a dolgokkal bkessgben ll. Ez az igazsg azonban, melyre rendeltetsnk szl, nem a mink, hanem Isten. Hiszen a magunk erejbl nem gyzhetjk le az nessg s a vilg irnti nyitottsg konfliktust. Az n s a teljes valsg sszehangolsa csak Isten ajndka lehet. Az ember nje nmagban nem l rendeltetsnek igazsgban - az ugyanis hozz kpest transzcendens: mindig tlmutat az nen. E transzcendens utals azonban valami meghatrozatlanra irnyul. Az embernek nincs kzvetlen viszonya a vgtelennel, nem vonhatja rendelkezse al Istent. Amennyiben a vallsok Istent vges lny kpben imdjk, gy meghamistjk a vele val viszonyt - s ezltal az nt visszavezetik nmagra. Mivel nerejbl az ember nem kpes Isten igazsgban lni, idrl-idre elmerl a nyitottsg s az nessg kztti konfliktusban, s az utbbi csapdjba zuhan. Krlbstyzza magt a mr elrt eredmnyekkel, vagy makacsul ragaszkodik terveihez, br, amennyire rajta mlik, minden jabb tletet s ismeretet beilleszt azokba. Ezzel nem csak vilgra nyitott rendeltetst srti meg, hanem Isten ell is elzrkzik, aki rendeltetsnek megvalstsra szltja fl. Az nmagba zrkz nessg pedig nem ms mint - a bn.
A keresztny teolgia goston mlyrehat beltsa nyomn a magba s birtokba vett vilgba zrkz nessget tekinti a bn tulajdonkppeni lnyegnek. A bn leggyakoribb megjelensformja az rzki vgy, s magban e vgyban az emberi nszeretet legbensbb sztne munkl. Az tart vissza attl, hogy nnn rtkei s mltsga miatt forduljunk oda a msik emberhez, s nem utols sorban megakadlyoz abban, hogy Istent nmagrt szeressk. Ilyenformn a bn, miknt azt az Augsburgi / gostai Hitvalls sszefoglalja, egyfell a hitetlensgben nyilvnul meg, midn az ember megtagadja Istentl a kteles tiszteletet s a hls bizalmat, msfell a moh vgy kpben, mely a megkvnt dolgok rabszolgjv teszi az embert. Kierkegaard pedig gy ltja, hogy a bn egy harmadik irnyban is kifejti hatst, azaz nemcsak az Istenhez s nemcsak a vilghoz valamint a tbbi emberhez fzd kapcsolatot rontja meg, hanem az ember nmagval szembeni viszonyt is: ha nem hagyatkozik r az Isten irnti bizalomra, szorongs vesz rajta ert az nmaga irnti aggds nyomn. Noha a vgtelen bizalom erejvel kellene tllendlnie mindenkori vges szitucijn, szorongsa meggtolja, hogy otthonoss vljk vgessgben. A szorongs rvn a bns megrzi ugyan kapcsolatt vgtelen rendeltetsvel, a ktsgbeessben azonban elszaktja magt attl - akr azrt, mert elveszti nbizalmt, akr azrt, mert (ppen ellenkezleg) kizrlag nmaga akar sorsnak kovcsa lenni s senkinek sem akar hlval tartozni. Az aggd szorongs s a ktsgbeess - mindkett az nmagba szdlt n ressgbe vilgt bele.
Nem knny megrteni, hogy miknt lehet az nessg - bn. Struktrjt tekintve az emberi n nagyon kzel ll az llati sztnhz. Ha pedig gy van, akkor mirt csak az ember bns, ha nmaga centrumra vonatkoztatja minden letmegnyilvnulst? Ha ezt a struktrt, mely egszen a nemszerves tartomnyokig visszavezethet, a tbbi llnynl ltalban nem nevezzk bnnek - mirt jrunk el mskpp, mikor az emberrl van sz? Nos, e krdsre az a vlasz, hogy csak az embernl kerl rendeltetsvel ellentmondsba a kzppontra, jelen esetben az nre val irnyultsg. Nem az llatok, hanem ppensggel az emberek azok, akik nzsk folytn mgtte maradnak annak, amiv lennik kellene. Az nessg nmagban nem bn, ppoly kevss, mint a vilggal val rendelkezs, amiben az n megjelenik s rvnyesl. Hiszen ppen Isten bzta meg az embert azzal, hogy uralkodjk a vilgon. Ennyiben az emberi nessg is rsze Isten teremt mvnek. Nyomban bnn vlik azonban, ha ellenttbe kerl az ember vgtelen rendeltetsvel, ha az n nmagba merevedik ahelyett, hogy hagyn magt az let magasabb egysgbe illeszteni. Lttuk, hogy ez az embernl tapasztalhat ellentmonds az ember konkrt ltbeni adottsgaibl tlve, kikerlhetetlennek tnik. Hogyan kerekedhetne az n nmaga fl? A vilgra nyitottsg s az nessg kztti feszltsg nem oldhat fl a szerves lnyen bell, mert ezltal maga az organizmust sszetart centrum kerlne veszlybe. Ksbb mg ltni fogjuk, hogy ez az ellentt a trsadalmi letben sem gyzhet le vgrvnyesen.
A bn teht hozz tartozik az ember konkrt lthelyzethez. A bn fogalmhoz pedig hozz szoktuk kapcsolni a tartozs s a felelssg gondolatt, miltal jabb nehzsg addik: hogyan lehet felels valaki olyasvalamirt, ami - miknt az nessg - szksgszeren hozztartozik emberlthez, mi tbb, az llati let biolgiailag megllapthat szerkezeti felptsben gykerezik? Nem tlzott kvetelmny szmon krni azt, amit elkerlni kptelensg? Ktsgtelenl az - a felelssg mindig is tlzott kvetelmny. Soha sem magtl rtetd. Mindig btorsg s merszsg dolga: arrl a merszsgrl van itt sz, mellyel az ember - tulajdonkppeni rendeltetst megismerve s annak fnyben - elvllalja sajt ltezsnek fltteleit, mgpedig olyanokknt, melyeken fll kell emelkednie. Ami pedig a vllalst oly nehzz teszi, az nem ms, mint az a krlmny, hogy a bnt nmagunk erejbl nem brjuk legyzni.
Mgsem gy ll azonban a dolog, hogy magunkra maradtunk volna nmagunkba zrd nessgnk. Magunkra hagyottan, nnknek kiszolgltatva csakugyan bele kellene fulladnunk a restsgbe vagy a kevlysgbe, elemsztene a svrgs, az irigysg, a fsvnysg s a gyllet, elmerlnnk a szorongsban s a ktsgbeessben. Eddig ritkn jutnak a dolgok, mert az let jra s jra kiragad nnk csapdjbl; flrznak a kls adottsgok, melyekkel szembe kell nznnk: meghkkent az a szksgszersg, hogy bizalmat kell kicsiholnunk magunkbl ott, ahol nem biztosthatjuk be magunkat; kijzant az sszer megismers trgyilagossga; s meglep a fantzia s a szeretet ereje - mindezek idrl-idre tllendtenek nnkn. Nem magunktl lpnk tl nmagunkon - ernk kevs ehhez -, hanem az ezerflekppen rnktr valsg pendert ki bennnket az let srjbe. Isten, aki mindenben egytt cselekszik velnk, maga Isten vezet ki nnk fogsgbl, s terel rendeltetsnk plyjra. Maga az n is azokbl a pillanatokbl tltekezik, melyekben - boldogt vagy ppen fjdalmas tapasztalatok rvn - nmaga fl emelkedik. Magra hagyva, mint mondottuk, el kellene sorvadnia. Az n teht nmaga ellenttbl l, mg akkor is, ha tbbnyire azonmd sajt cljait szolgl eszkzz vltoztat mindent, ami tjba kerl. letnk legjava gyakorta sajt hozzjrulsunk nlkl vagy ppensggel annak ellenre vlik osztlyrsznkk. Az ilyen esemnyek sorozatval vezet ki bennnket Isten nnk szortsbl, ez adja letnk gazdagsgt, alaktja lettrtnetnket, s alkotja azt a vezrfonalat, mely minden embert elvezet rk rendeltetshez.
Az az ember lne transzcendens rendeltetse szerint, aki minden fldi valsgot meghalad vgs bizalmt jra s jra a vgtelen Istenbe helyezn: aki lettjnak jttemnyeit, csakgy, mint megprbltatsait alzatos hlval fogadn Istentl. Az Isten irnti bizalom derjvel hasznln a fld javait, szeretet fzn embertrsasaihoz s rm sugroznk minden kezemunkjbl. nje sem semmislne meg, hanem ppen ellenkezleg, az Istenre irnyul let ramba emeldnk. A mi letnk azonban - legalbbis nmagunktl - tvolrl sem ilyen, mert - amennyire rajtunk ll - nnkre tmaszkodva lnk. Csak akkor telik meg szvnk hlval, ha tudatra brednk annak, hogy legcseklyebb szksgleteink kielgtse mly kevss magtl rtetd, s csak azokban a pillanatokban rezzk, hogy mg ms clok fel is halad letnk, amelyek nmagunk fl emelnek bennnket, hogy az egyes ember miknt vergdik ki az lett betlt ellenmondsbl, hogy azutn teljes valjban Isten el lljon - azt nem tudhatja senki. Ha nem pusztul is bele letnk az nessg s a vilg irnti nyitottsg konfliktusba, akkor is csak a hallon tl vrhatjuk azt az letet, amelyben maga az n Istenbl l, nem pedig feszlt viszonyban vele, s ellenttben dvssgnket szolgl tetteivel. A keresztnyek azonban mr most is e fordulat tudatbl mertenek ert, s benne bizakodnak. A keresztsg ltal sszekapcsoldva Jzus hallval nemcsak annak bizonyossgban lnek, hogy nessgk egyszer megsznik, hanem halottaibl val fltmadsnak ert ad lelkletbl is.
Wolfhart Pannenberg: Az nessg s az ember rendeltetse
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre