B. A MRE cignymisszija – a gyakorlatban – vrosban
A MRE cignymisszijt korbban Hadhzy irnytotta. A misszi vezetst 2002-ben Bzs vette t. A munkt – termszetesen – nem csak k ketten vgzik. A misszi a gylekezetekben folyik hsges lelkipsztorok, hitoktatk s gylekezeti tagok szolglata nyomn, akiknek nevt nincs mdunkban felsorolni. Rluk rja Bzs: „Nekik ksznhet, hogy ma tbb faluban s vrosban vannak olyan gylekezetek, amelyeknek aktv tagjai kztt megtalljuk hitben jr cigny testvreinket is.” (P. Tthn in: Bzs 2004/b). A kvetkez pldk rluk szlnak.
1. Budapest-Jzsefvros
Els pldnkat a fvrosbl vettk. Vizsgljuk meg Jzsefvros (Budapest VIII. kerlete) egyik gylekezett. Jzsefvros lakosainak szma kzel 82 ezer f. Kzlk tbb mint 10 ezer vallotta magt reformtusnak a 2001 vi npszmllskor.[48] Ebben a kerletben l Budapesten – az sszlakossghoz viszonytva – a legtbb cigny, megkzeltleg 2 800 f, a lakossg 3,4 %-a[49]. Jzsefvrosban egy nagyobb olh cigny s egy kisebb, de jlszitult magyar (zensz) cigny kzssget tallunk. Amennyiben hasonl arnyban vannak a reformtusok kztt a cignyok, mint Magyarorszg sszlakossgban, akkor a kerletben megkzeltleg 340 reformtus cigny l. A kerletben ngy reformtus gylekezet mkdik.[50] Ezek kzl vizsglatunk trgyul a Jzsefvrosi Reformtus gylekezetet vlasztottuk, mivel ennek a gylekezetnek a lelksze kpzett missziolgus, aki tbb ven t a misszirl tantott a Protestns Misszii Tanulmnyi Intzet (PMTI) keretein bell.
A Jzsefvrosi Reformtus gylekezetet Szab Aladr, a „belmisszi atyja” alaptotta, ma Bacskai Blint a lelksze. Vlaszti nvjegyzkben 530 f szerepel, a vasrnapi istentiszteletet 180–200 f ltogatja (Bacskai 2005/a). Egy j evangliumi kzssg, amely a tllsrt kzd.[51] A gylekezetben nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt abban az rtelemben, hogy clzottan feljk klnfle szolglatok irnyulnnak, de a kzssgben vannak olyan cigny szrmazs tagok, akik mr asszimilldtak vagy oda integrldtak. A gylekezetnek vannak olyan tagjai, akik cignynak ltszanak, vagy szrmazsukrl tudhat, hogy legalbb egyik szljk cigny volt, a kzssg mgsem cignyknt tartja ket szmon, s magukrl sem cignyknt nyilatkoznak (Bacskai 2005/a). A gylekezet magyar tagjai a legnagyobb nyitottsggal vannak feljk. A szrmazs krdse soha nem merl fel (Bacskai 2005/b). A napi szolglat sorn, a lelkszeknek, hitoktatknak s a gylekezeti munksoknak sok lehetsgk addik a cignyok fel val bizonysgttelre. A Bacskaival (2005/a) ksztett interj alapjn ezek az alkalmak a kvetkezk:
-
A keresztels alkalma
A megkereszteltek kztt sok cigny gyermek is van. Keresztelskor lehetsg nylik arra, hogy a lelksz a szlket s rokonokat az evangliummal megszltsa s a gylekezeti alkalmakra hvogassa.
-
A szletsnapi ksznts
A megkeresztelt gyermekek szletsnapjra vente kszntst kldenek – a cigny gyermekeknek is –, jelezve ezzel, hogy a kzssg szmon tartja ket.
-
A hitoktats
Minden els osztlyba lp reformtus gyermeknek meghvt juttatnak el, hogy jelentkezzen a hitoktatsra. A hitoktatsban rszt vev gyermekek kzl kb. negyven, cigny gyermek. A gyermekek kztt nincs szrmazsuk szerinti klnbsg ttel. Tbbszr megesik, hogy egy cigny gyermek egy ideig lelkesen jr a hitoktatsra, majd minden indokls nlkl eltnik, de ksbb jbl megjelenik. Sokszor hinyzik bellk a kitarts.
-
Tborozs
A gylekezet minden vben nyri tbort szervez a gyermekeinek. A tborba 1–5 cigny gyermek is eljn. A cigny szlk nehezen engedik el a gyermekeket tborba. Az ok ltalban a gyermekek fltse, klnsen a lnyok. Amikor egy cigny szl a lenygyermekt elengedi, az mr a nagy bizalom jele. Ilyenkor az anyagiak kevsb jtszanak szerepet. Ha a tborban egy gyermek jl rzi magt, az nagy elrelps szmra a gylekezetbe val integrlds fel. A tborozs nagyszer lehetsg arra, hogy a gyermekek kiszakadva a krnyezetkbl intenzven hallhassk s „lthassk” (a felnttek letben) az evangliumot. A tborozs, letre szl dntsek alkalma lehet. Itt mutatkozik meg igazn, hogy a cignyok elfogadsa szvbl jv-e, vagy csak mz, amit a cignyok azonnal szrevesznek.
-
A konfirmci
A hittanra jr cigny gyermekek kzl nhnyan jelentkeznek a konfirmcira. Sokan viszont azrt nem jnnek, mert nehznek gondoljk a ktt, holott minden nehzsg nlkl k is meg tudnk tanulni az anyagot. Tanuls tekintetben a cigny gyermekek nbizalma kisebb – amit erst bennk a krnyezetk alacsonyabb iskolzottsga –, de azrt nhnyan kzlk is konfirmlnak.
-
Ifjsgi ra
A konfirmci utn nhnyan az ifjsgi kzssgbe is bekapcsoldnak. A cignyoknl (br sokszor a magyarok kztt is) sok mlik a prvlasztson. Tbbszr megesik, hogy ez szaktja ki ket az ifjsgi kzssgbl s a gylekezetbl is.
-
A felnttek
Nhny cigny csald jr a gylekezeti alkalmakra. ltalban k szemlyes kapcsolat rvn kerltek a gylekezetbe. Az egyik csald Nagyvradrl kerlt egy Budapest krnyki faluba, ahonnan bejrnak a vasrnapi istentiszteletre. A keresztels s temets is j alkalom a templomba val hvogatsra. A gylekezet egyik frfi tagja gy kezdett el jrni a kzssgbe. Egy flig cigny szrmazs asszony, a gyermekvel azta jr a gylekezetbe, hogy felnttknt konfirmlt. Aktv tagja lett a kzssgnek, szolglata van a gylekezetben. teljes mrtkben asszimilldott, a gylekezet tagjai t nem cignyknt tartjk szmon. A fent emltettek kztt vannak olyanok, akik komoly megktzttsgektl szabadultak meg, s gy lettek a gylekezet tagjai.
Trtnt arra is prblkozs, hogy hzi bibliakr induljon a cignyok rszre, de ez a kzttk lv ellenttek miatt meghisult. Egyes gylekezeti tagoknak vannak problmik a krnyezetkben l cignyokkal, de a gylekezetben nem a szrmazsra, hanem az emberi minsgre tekintenek. ltalban a szocilis httr dominnsabb, mint a szrmazs.
-
Konferencia
A cignyok szmra nem tartottak konferencit a gylekezetben. A gylekezet nkntes segti rszre viszont volt kpzs[52], amelyen sz volt a cignymisszirl is. Sajnos, ennek a jvre nzve nem lettek kzzelfoghat kvetkezmnyei. Nem szletett belle program vagy valamifle vltozs.
A gylekezet vezetsge igyekszik a vros vezetsgvel j kapcsolatot kialaktani, hogy kzsen tehessenek a cignyok integrlsrt. gy a „Naphz”[53] kulturlis vezetjvel[54] egy tehetsggondoz programot terveznek, s felvetdtt egy reformtus cigny gylekezet alaptsnak terve is. Ha ez ltre jhetne, nagyobb lehetsg lenne a cignyok megszltsra, hvogatsra. Idvel kzlk lehetne valakit kikpezni a gylekezet vezetsre (Bacskai 2005/a).
A Jzsefvrosi gylekezetben egy olyan „vrosi modellt” lthatunk, amelyben a gylekezet nem vgez „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de fontosnak tartja misszii kldetst mindazok fel, akik a gylekezet terletn lnek, akr cignyok, akr magyarok. Mind a gylekezet vezetsge, mind pedig a tagsga megklnbztets nlkl ksz befogadni a gylekezeti letbe bekapcsoldni szndkoz cignyokat. A gylekezetnek vannak megkeresztelt, konfirmlt cigny tagjai. A llekmentsen kvl tervezik – a hatsggal, kulturlis egyeslettel sszefogva – a cigny fiatalok felemelkedst clz tehetsggondoz programot, ezzel segtve a trsadalmi beilleszkedst, a „ms vagyok, de hasznos” kp kialakulst s megtartst (Bacskai 2005/b). Bacskai „a misszi jvbeni irnyt az nll roma gylekezetek ltrehozsban” ltja (Bacskai 2005/b). A gylekezet s annak vezetsge jl mri fel a helyzetet, ltva s figyelembe vve a krlmnyeket. Azoknak a cigny csaldoknak, amelyek szeretnnek asszimilldni vagy integrldni a „magyar” gylekezetbe, megteremtik ehhez a megfelel krlmnyeket. Megklnbztets nlkl nyitva ll elttk a lehetsg, hogy rszt vegyenek a gylekezet minden alkalmn s a szolglatban is. Azoknak pedig, akik jobban rzik magukat a sajt (homogn) kzssgkben, kultrjukban, igyekeznek olyan krlmnyeket teremteni, hogy ltre jhessen egy „cigny” gylekezet, amelynek letbe kapcsoldhatnnak be. gy a cignyok maguk dnthetnek, hogy melyik utat vlasztjk.
2. Gyngys
Msodik pldnkat a gyngysi reformtus gylekezet letbl vettk. Gyngys tbb mint 33 ezer lakos, Heves megyei vros. A lakossg 2,3%-a cigny, akik kztt vannak magyar-cignyok s msri dialektust beszl olh cignyok. A cigny lakossg tbbsge nagyon rossz szocilis krlmnyek kztt l. A munkanlklisg is magas kzttk. A vros tbbsgben katolikus, de a 2001 vi npszmllskor a lakossg 5,4%-a reformtusnak[55] vallotta magt. A vrosban egy reformtus gylekezet van, amelynek tagjai kzl sokan szrvnyban lnek, a krnyez falvakban. A gylekezet vgez „specilis misszii munkt” a cignyok kztt. „A gylekezet cignymisszis kezdemnyezsre felfigyelt Lakatos Zsolt gyngysi nkormnyzati s kisebbsgi nkormnyzati kpvisel, akivel azta is j kapcsolatot polunk, s aki munknkat tmogatni igyekszik. Hasonl mdon kapcsoldott be egy helyi lt. iskola roma pedellusa (Kanalas va) is a munkba” (Kri 2006/a).
2000-ben egy cigny (romungro) fiatalember, Jns Zsolt kezdte ltogatni az ifjsgi rkat[56]. a szomszdos iskola kollgiumban lakott. Az ifjsgi krben olyan kzssgre tallt, ahol meghallgattk, megklnbztets nlkl befogadtk s szerettk. Itt ismerte meg Jzus Krisztust, mint szemlyes Megvltjt, majd csatlakozott a gylekezethez. Szlei nagyon elleneztk ezt a lpst, mert attl fltek, hogy egy „szekta” karjaiba kerlt. Ksbb – ltva a benne trtnt vltozst – nevelapja beltta tvedst. A benne trtnt vltozst msok is szrevettk. Egy cigny bartjt magval vitte a gylekezetbe, aki szintn megtrt (Jns 2005). <<Egy v mlva tiratkozott egy szolnoki specilis „roma” szakkzpiskolba. Itt bizonysgttele tbb diktrsa rdekldst felkeltette Jzus Krisztus irnt, de vgl Csabai gnes igazgathelyettes[57] trt meg>> (Kri 2005/a). Jns a sikeres rettsgije utn a Kroli Gspr Reformtus Egyetem Tantkpz Fiskola Karra, Nagykrsre jelentkezett, hogy tovbbtanuljon. Kri Tams, a gyngysi gylekezet lelkipsztora – Jns s Csabai bevonsval – 2004 nyarn „hittanos-kzmves tbort” szervezett a vrosban lak cigny gyermekeknek. A tbor egy helyi iskolban, 20–25 gyermek rszvtelvel zajlott. Dleltt volt a program „hittanos” rsze, bibliai trtnet, beszlgets, nek-, igevers tanuls s jtk. Dlben kzs ebd, majd kzmves foglalkozs ill. sportfoglalkozs. A tbor hatsra beindulhatott ezeknek a gyermekeknek a hitoktatsa egy iskolban. Az dventi idszakban jtszhzat szerveztek nekik, majd 2005 nyarn jbl tbort (Kri 2005/a).
A foglalkozsokon rszt vett a gylekezet lelksze, tbben a gylekezeti gyermekmunksok kzl s a szolnoki Regionlis Interkulturlis Roma Misszii Egyeslet (ROME)[58] nhny cigny szrmazs tagja. A gylekezet tagjai kzl tbben imdsggal, anyagiakkal s munkjukkal tmogatjk a misszit.
Kri elsdleges feladatnak a cignymissziban a tantssal val felzrkztatst s az eltletek elleni kzdelmet ltja. Ezen kvl fontosnak tartja az evanglizcit, a gylekezetbe val betagozdst s a diakniai munkt is (Kri 2005/b, 3). Most egy EU-s plyzaton dolgoznak, hogy felllthassanak egy Tanodt, ahol a cigny gyermekek a tants utn segtsget kapnak leckjk megrshoz s megtanulshoz. gy tbb munkatrs bevonsval, naponta lenne lehetsg a gyermekekkel foglalkozni (Kri 2005/b, 5). A jv tjt missziolgiai megfontolsbl a vegyes (cigny s magyar) gylekezetekben ltja, de ez csak tvlati cl, gyakorlati okokbl ez csak vtizedek mlva valsthat meg, mert a trsadalmi s mveltsgi klnbsgek miatt vszzadok ta idegenknt lnek egyms mellett cigny s magyar emberek Magyarorszgon. Elssorban a keresztyn gylekezetek adottsga s feladata e korltok tlpse, lebontsa (Gal 3,26–28) (Kri 2006/a).
A gyngysi gylekezetben egy olyan „vrosi modellt” lthatunk, amelyben a gylekezet „specilis misszii munkt” vgez a cignyok kztt. A munka a cigny gyermekek fel irnyul. A szolglatot elhvott, kpzett munkatrsak (lelkipsztor, hitoktat,[59] gyermekmunksok), cigny segtk (Jns) vgzik a gylekezet egyes tagjainak tmogatsval. Munkjukat tmogatja a helyi (kisebbsgi) nkormnyzat s egy civil egyeslet (ROME). Munkatrsaik kztt ms felekezet (rmai katolikus, baptista) is megtallhat. Munkjuk sorn a gyermekek tbbfle szksgre tekintenek (holisztikus szolglat), segtve ket a tanulsban, a beilleszkedsben, lelki szksgeikben s a diaknia terletn is. Az ignynek megfelelen az alkalmi, homogn (csak cigny gyermekek) csoportos foglalkozsbl (nyri tbor, dventi jtszhz) rendszeres (homogn) hitoktats indult. Egyes cigny gyermekek a meglv hittanrkra kezdtek jrni (vegyes csoport). A heti tallkozsokat remlhetleg fel fogja vltani a Tanodban (homogn csoport) a napi foglalkozs. Kri a gyermekek kztt kezdte el megvalstani tvlati cljt, a korltok lebontst, hogy mind a magyarok, mind pedig a cignyok kszek legyenek egytt (vegyes gylekezet) Isten dicssgre lni.
C. A MRE cignymisszija – a gyakorlatban – falun
1. Rohod
Harmadik pldnk egy Szabolcs-Szatmr megyei falu, Mtszalka kzelben. Rohod tbb mint 1300 lakos telepls, amelynek 20,5%-a a lovri cigny nyelvjrst beszl olh cigny[60]. Meglepen hangozhat, de a cigny lakossg tbbsge jobb szocilis krlmnyek kztt l, mint a magyarok, mivel tbben kzlk nll vllalkozk lettek, s vllalkozsuk szpen fejldik. A faluban a cignyok s magyarok kztti viszony nem mindenben felhtlen. A cignyok igyekszenek j kapcsolatot tartani a magyarokkal, akiknek krben elfordul az eltletessg. Korbban egyesek a rossz szocilis krlmnyeik miatt nztk le a cignyokat, most pedig a j krlmnyeik miatt tmad fel bennk az irigysg. A j anyagi krlmnyek kztt l cigny gyermekek nha krkednek a gazdagsgukkal (Magyar 2005/a).
A falu tbbsgben reformtus (69,7%),[61] de lnek a kzsgben rmai- s grg katolikusok is. A reformtus gylekezetben az 1950-es vekben lelki breds volt, amelynek hatsa ma is tapasztalhat a kzssg letben. A cignysg kztt az 1970-es vekben a metodistk[62] vgeztek misszii munkt, amely j alapot adott a ksbbi reformtus szolglatoknak. Magyar Ildik lelkipsztor 1992-ben kerlt a rohodi gylekezetbe. Elbeszlse szerint els tallkozsai a cignyokkal a temetseken voltak. Ebben az idben a helyi cignyok egy rsze Ktajba s Demecserbe jrt a szabadkeresztynek[63] sszejveteleire. 1993-ban egy este nhny cigny kopogtatott be a parkira. Tancsot krtek tle afell, hogy j helyre jrnak-e a szabadkeresztynekhez, mert az ott tapasztaltak nyugtalantottk[64] ket, tbb dolgot nem tartottak biblikusnak[65]. A lelkszn igei tbaigaztsa utn a cignyok a reformtus gylekezetbe kezdtek jrni. A gylekezet rmmel s szeretettel, megklnbztets nlkl fogadta be ket. A helyi cignyok kzl tbben, akik rmai katolikusnak lettek megkeresztelve, a reformtus gylekezethez csatlakoztak (Magyar 2005/a).
Annak ellenre, hogy a gylekezetbe cignyok jrnak, a rohodi gylekezet nem vgez „specilis misszii munkt” a cignyok kztt abban az rtelemben, hogy feljk kln szolglataik lennnek. A gylekezeten bell a magyarok s cignyok kapcsolata testvriesnek mondhat. A magyarok igyekszenek maguk kz ltetni azokat a cigny testvreket, akik kln akarnak hzdni. Nem rlnek annak, ha egy idegen klnbsget tesz a cignyok s magyarok kztt, pl. azzal, hogy imdkozik a cignyokrt. A falubeliek is jobban becslik a megvltozott let cignyokat.
A gylekezet alkalmaira egytt jrnak cignyok s magyarok, amelyek a kvetkezk.
-
Az vodai hittanon 57 gyermek vesz rszt, kzlk 21 f cigny.
-
Az iskolai hitoktats 90 gyermeket r el, kzttk 43 cigny gyermek van.
-
A gyermekek rszre vasrnap gyermek-istentiszteletet tartanak.
-
vente ktszer a gylekezet a Vasrnapi Iskolai Szvetsggel karltve 5 Napos Klubot[66] tart.
-
A gyermekek tboroztatst gy oldja meg a gylekezet, hogy ms misszis szervezetek[67] tboraiba viszi ket.
-
Kialakult egy gynevezett felolvas ra a fiataloknak, ahol pt keresztyn irodalom felolvassa mellett nekls s jtk is van. Ezt egy hv cigny fiatal vezeti.
-
Hetente van a gylekezetben ima- s bibliara, amelyen a felnttek mellett hv cigny gyermekek is rszt vesznek.
-
Misszis jelleggel egy szndarab[68] jtszsra is sor kerlt az iskola tornatermben, ahol a 150 rsztvevbl 120 cigny volt. gy tnik, hogy ez a fajta zenet-kzvettsi md jobban vonzotta s megragadta a cignyokat, mint a hagyomnyos.
-
A gylekezetben voltak[69] rendszeres hzi bibliark is. Amikor az sszejvetelt egy cigny testvr hznl tartottk, akkor a magyarok is rszt vettek azon, de a krnyk cigny laki kzl tbben eljttek, mint ms alkalommal.
A gylekezeti munkt alapveten a lelkszn vgzi. A fizikai munkkban cignyok s magyarok egyarnt rszt vesznek. Van egy szolgl gyermekcsapat, amely lelkesen kszti s hordja ki a meghvkat a faluba, s elvgez aprbb feladatokat. A gylekezetnek van egy cigny presbitere is, akit nagy tbbsggel vlasztott meg a gylekezet e tisztsgbe. Nagy segtsg a gylekezetnek az, amikor Bzs Irn, a MRE cignymisszijnak a vezetje kzttk szolgl. Megltogatja a cigny testvreket, ismertet eladst tart az orszgos cignymisszirl, vagy a srospataki cignymunks kpzre viszi ket. A gylekezet tagjai gy imdsgban hordozzk az orszgos cignymisszi gyt. Kertsz Andrsn, a VISZ Szabolcs-Szatmr megyei terleti vezetje, komoly segtsget jelent a cigny s magyar gyermekek kztti evanglizcis szolglatban (Magyar 2005/a).
A misszii munka legfontosabb terlete Rohodon az evanglizci, a hitbeli nvekeds elsegtse s a lelkigondozs. A gylekezetben nem kellett harcolni az eltletek ellen vagy az ellensgeskedsek miatt, mert a (magyar s cigny) hvk kzssgben a falak maguktl leomlottak.[70] Magyar errl gy r: „Az bredst ltom a befogads oknak. A hv mag elfogad/befogad szeretete teremtett ilyen lgkrt. S ez adott a gylekezetnek j pldt, amit gyakorolnak is.” (Magyar 2005/b) A rohodi cignyok teht az integrci tjt vlasztottk. Nyelvk hasznlatban is megmutatkozik, hogy nem szgyellik cigny voltukat, de a gylekezetben nem szeretnk, ha cignyknt megklnbztetnk ket. Nem ignylik, hogy szmukra kln, „msfajta”[71] cigny sszejvetelek legyenek.
A gylekezetbe jr cignyok (gyermekek s felnttek) letben mlyrehat vltozst munklt Isten. Szmukra a problmt a hossztv llhatatossg jelenti. Sokszor cscspontok s mlysgek kztt ingadoznak. letk egyik legkritikusabb pontja a trsvlaszts ideje. Sok fiatal, aki korbban lobog hittel kvette Jzust, itt elbukik s ezrt elmarad a kzssgtl. Idnknt a csaldi viszlyok is megosztjk a hvk kzssgt. A jv szempontjbl meg kell tallni a megoldst erre a problmra. Egy vendg igehirdet, egy alkalom vgn lehetsget adott a gylekezetben lelkigondozi beszlgetsre azoknak, akik ezt ignylik. Tbben a cignyasszonyok s lnyok kzl ltek az alkalommal s bnvallst tettek. Ebbl alakult ki az a gyakorlat, hogy ezeket a szemlyeket idnknt a lelksz s a lelkigondoz megltogatja. Taln ez a nagyobb figyelem, a szemlyes trds segt majd abban, hogy a hv cignyok lelki lete megersdjn, stabill vljon (Magyar 2005/a).
A rohodi gylekezetben egy olyan „falusi modellt” lthatunk, amelyben a gylekezet nem vgez „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de fontosnak tartja misszii kldetst mindazok fel, akik a gylekezet terletn lnek, akr cignyok, akr magyarok. A lelki szolglatot fleg elhvott, kpzett munkatrsak vgzik (Magyar, Bzs, Kertszn), de a gylekezet tagjai is sokat tesznek a misszi eredmnyessgrt (megklnbztets nlkli befogads – cigny presbiter megvlasztsa, fizikai munkk). Magyar ksz sszefogni azokkal – a szolglat eredmnyessge rdekben –, akik hasonlan szvkn viselik a cigny gyermekek sorst (MRE cignymisszija, VISZ, Betnia C.E. Szvetsg, Magyar Belmisszi, Frontvonal Alaptvny). A reformtusnak keresztelt cigny gyermekek a magyar gyermekekkel egytt vesznek rszt a gylekezeti letben (hittan, vasrnapi iskola, tborok). A falu tbbi gyermeknek (cigny s magyar) is kszek az evangliumot hirdetni (VISZ – 5 Napos Klub). A szolglatban a hangsly a lelki munkn van (evanglizci, lelki nvekeds, lelkigondozs). Az eltletek megszntetst Isten Lelke elvgezte a gylekezet tagjaiban. A rohodi cignyok a gylekezetbe val integrlds tjt vlasztottk, elutastva mind az asszimilldst, mind pedig a homogn cigny gylekezet (csoport) alaktst.
2. Nyrvasvri
Negyedik pldnkat egy Szabolcs-Szatmr megyei falu letbl vesszk. Nyrvasvri kzel ktezer fs telepls. A hivatalos statisztika szerint a lakossg 6,2%-a cerhara dialektust beszl olh cigny. A cignysg ltalban rosszabb krlmnyek kztt l, mint a krnyezete. A faluban j a kapcsolat a cignyok s a magyarok kztt. A falu lakossga tbbsgben grg katolikus (57,8%) s csak kisebbsgben reformtus (11,6%).[72]
Trnok Ferenc s felesge mint lelkszek, a szomszdos Nyrbtorbl gondozzk a nyrvasvri reformtus gylekezetet. A cignysggal val kapcsolattartsra a keresztelk s temetsek alkalmval nylt lehetsgk. A rendszervlts utn beindultak a hittanrk, amelyen a cigny gyermekek is rszt vettek, s gy nekik is lehetett az rmhrt hirdetni. 2003 v nyara fordulatot hozott a cignyok kztti munkban. Zimnyi Jzsef reformtus lelksz evanglizcit tartott Nyrvasvriban. Isten munkja nyomn nagy breds volt a magyarok s a cignyok kztt. Sokan megrtettk az evangliumot, s letket tadtk az rnak. gy alakulhatott meg egy cigny hzi bibliakr. Ezek az alkalmak ms liturgia szerint folynak, mint a „magyar” bibliark, figyelembe vve a cignyok ignyeit, mssgt (inkulturci). Itt a rsztvevk sokat nekelnek magyarul s cignyul is, majd tanulmnyozzk Biblit gy, hogy kzben krdseket tehetnek fel, majd imakzssget tartanak (Trnok 2005/a, 1). Az evanglizci hatsra megtrt egy cignyleny, Rzmves Borbla, aki 2005 elejn Nyrbtorban rszt vett a VISZ gyermekmunks kpz I. tanfolyamn.[73] Ennek eredmnyekppen az egyik cignyhznl egy holland misszionriussal rmhr Klubot indtott a gyermekeknek. Ez a holland misszionrius 2003 nyarn rkezett a nyrbtori reformtus gylekezetbe, mert Isten a cignymisszit helyezte a szvre. rendszeresen ltogatja a nyrbtori s a nyrvasvri cignyokat, hirdeti nekik az evangliumot, szemlyes lelkigondozsban rszesti ket, s amikor lehetsg nylik r, diakniai munkt is vgez kzttk (Trnok 2005/b, 4). Egy alkalommal a falu Telehzban a Jzus film[74] vettsre is sorkerlt, amelyen sok cigny vett rszt, s tbbeket mlyen megrintett a film zenete. Ez rirnytja a figyelmnket arra, hogy keressk azokat a kommunikcis csatornkat, amelyek kzelebb viszik, rthetbb s befogadhatbb teszik a cignyok szmra az evanglium zenett. (Itt hasonl jelensget figyelhetnk meg, mint Rohodon a szndarab esetben.) 2004 s 2005 nyarn 5 Napos Klubot[75] – napkzis tbort szerveztek a helyi ltalnos iskolban, melyen 80–100 cigny gyermek vett rszt (Trnok 2005/b, 4).
A cignymisszit a lelksz hzaspr s gyermekei, a gylekezeti gyermekmunksok s a holland misszionrius vgzi. A szolglatba bekapcsoldik nhny megtrt cigny testvr is. A Jzus film vettst a baptistkkal egytt szerveztk, a gyermekmunksok kpzsben, btortsban s tanti anyagokkal val elltsban a VISZ mkdik kzre.
Trnok Tams[76] szerint misszii munkjuk elsdleges feladata az evanglizci. Msodlagos cl a diakniai munka. A gylekezet hv tagjai munkalehetsggel, nha klcsnnel s egyb mdon igyekeznek segteni a rszorulkon. Egyik cignyasszony a gylekezetbl ruhagyjtst szervez, hogy a tanv kezdsekor a szegnyebb gyermekeknek sztoszthassa az sszegylt adomnyt (Trnok 2005/c). A gylekezetben ritkn elfordul eltletekkel szemben bibliai tantssal veszik fel a harcot. Nhnyan eljrnak a cignyok kzl a templomba, ahol szeretettel fogadjk ket, de szvesebben jrnak a cigny hzi bibliakrre, mert az kzvetlenebb hangvtel, s kzelebb van az otthonukhoz (Trnok 2005/c). Terveik kztt szerepel egy cigny misszis hz ltrehozsa, amely kzelebb lenne a cignyok lakhelyhez, mint a templom. Itt tbb foglalkozst is be lehetne indtani, s trolni lehetne a ruha- s egyb adomnyokat is (Trnok 2005/b, 7). A tervbe vett (cigny ima-) hz teht a kzssgi let kiszolglst s a szocilis segtsg (raktrozs) cljt szolgln.
A nyrvasvri gylekezetben egy olyan „falusi modellt” lthatunk, amelyben a gylekezet „specilis misszii munkt” vgez a cignyok kztt. A munka egy evanglizci hatsra indult meg (vegyes – cigny, magyar – hallgatsg, kvlrl jtt szolglval). A misszii szolglat tovbbvitelben rszt vesznek kpzett lelkimunksok (a helyi lelksz, teolgus fia, vasrnapi iskolai tantk), nkntesek (megtrt cigny gylekezeti tagok, holland nkntes) s a gylekezet tagjai azzal, hogy befogadjk a cignyokat s diakniai segtsget nyjtanak nekik. Kszek sszefogni a szolglat elmenetele rdekben ms felekezettel (baptistkkal Jzus film vettse) s misszis trsasgokkal is (Timteus Trsasg, VISZ). A cignyok kztti szolglat nem csak a reformtusnak keresztelt felnttek s gyermekek fel irnyul, hanem felekezeti hatrokon tlra is, a faluban l minden cigny fel. A szolglat holisztikus, mert az egsz emberre tekint, a lelki szksgleteken tl (evanglizci, lelkigondozs) a diaknival s a megbklssel (bibliai tants az eltletekkel szemben) is foglalkozik. Lehetsgk van a cigny gyermekeknek s a felntteknek is, hogy a „magyarok” alkalmain vegyenek rszt, de ezzel kevesen lnek. k inkbb a homogn cigny csoportokba jrnak (cigny hzi bibliara, rmhr Klub[77] gyermekeknek), gy egyelre homogn cigny gylekezet alakult.
D. A modellek sszehasonltsa s rtkelse
A kutatsi krdsek segtsgvel ngy gylekezetet vizsgltunk meg. Kett kzlk vrosi (Bp. Jzsefvros, Gyngys) s kett falusi (Rohod, Nyrvasvri). Kettben nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt (Bp. Jzsefvros, Rohod), s kettben pedig vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt (Gyngys, Nyrvasvri).
Azokban a gylekezetekben, ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt (Bp. Jzsefvros, Rohod), felfedezhetnk nhny hasonlsgot. Ezekben jobban rvnyesl az „egyhz egsznek felelssge a cignymisszi” alapelv. A gylekezetbe betagoldtak cigny csaldok, amelyek a gylekezet alkalmain (istentisztelet, bibliara, vasrnapi iskola, hitoktats) vesznek rszt. A gyermekek integrldnak a korosztlyuknak megfelel gylekezeti csoportba, gy a kultrjukbl ered mssgot itt nem veszik klnsebben figyelembe. Bizonyos mrtk befel fordulst is megfigyelhetnk ezekben a gylekezetekben, br nyitottak a krnykbeli cignyok fel is, de a „templom kszbe” nmely esetben tl magas ahhoz, hogy egy cigny tlpje. A megbkls a gylekezetbe jrk (cignyok s magyarok) kztt megoldott, a gylekezetbe val betagolds ltalban integrci formjban megtrtnt. Kivtel a Bp. Jzsefvrosi gylekezetbe jr nhny tag, akik asszimilldtak.
Hasonlsgokat figyelhetnk meg azok kztt a gylekezetek kztt is, amelyek vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok fel (Gyngys, Nyrvasvri). Az ltalunk megvizsglt kt gylekezetben kisebb a cignymisszi tmogatottsga a tagok rszrl, tbb az eltlet, klnsen ott, ahol mg kevs a megtrt cigny (Gyngys). Ez visszahat a cignyok hozzllsra is, gy k inkbb a homogn (cigny) gylekezetben rzik jobban magukat. Itt nagyobb lehetsg nylik arra, hogy kultrjuknak megfelelen alaktsk a liturgit (inkultrci), de kevsb valsulhat meg a kt np kztti megbkls. Ksrlet trtnik a vegyes csoportok ltrehozsra is (Gyngys – hitoktats, Nyrvasvri – templomi alkalmak), de a cignyok kzl csak kevesen lnek ezzel a lehetsggel. A szolglatot teht nem az „egsz gylekezet” vgzi, hanem egy (vagy tbb) elktelezett ember. A szolglat kifel irnyul, a gylekezeten kvli cignyok fel. Mindkt helyen homogn kzssg mkdik.
sszehasonltva a ngy modellt, a kutatsi krdsek fnyben a kvetkezt llapthatjuk meg:
1. A misszi az „egsz gylekezet munkja” – s nem csak nhny ember (lelksz, hitoktat stb.) – elv jobban megvalsul ott, ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de a cignyok bepltek a gylekezet kzssgbe.
2. A cigny munkatrs bevonsa a szolglatba – rdekes mdon – mind a ngy modellben feltnik.
3. Mind a ngy modellben lthattuk, hogy van sszefogs ms gylekezetekkel, misszii egyesletekkel vagy a hatsggal, de ezek inkbb alkalmi jellegek, nem folyamatosak (kivtel Nyrvasvri – VISZ, HK).
4. A szolglat mindenhol holisztikus, de ms s ms hangsllyal. A lelki munka mindenhol dominns. A diakniai (szocilis) munka ott jellemzbb, ahol vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt. Felzrkzsban (tanulsban) nyjtott segtsg a kt vrosi gylekezetben jelenik meg (Bp. Jzsefvros – tehetsggondoz, Gyngys – tanoda). A megbkls munklsa (cignyok s magyarok kztt) mindenhol szksges. Ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, de a gylekezet letben rszt vesznek a cignyok, ott a gylekezethez tartoz cignyok fel a megbkls krdse jobban megoldott, de a kvl valk fel mg sok tennival van. Ahol vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt, ott a gylekezeten bell nagyobb problma a megbkls.
-
Asszimilcira val trekvst s annak megvalsulst csak a Budapest-Jzsefvrosi gylekezetben figyelhettk meg. Integrci megvalsulst – e ngy modellben – leginkbb azokban a gylekezetekben tapasztaltuk, ahol nem vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt (Budapest-Jzsefvros, Rohod). A msik kt helyen (ahol vgeznek „specilis misszii munkt” a cignyok kztt) is adott az integrci lehetsge, de csak kevesen lnek vele (Gyngysn nhny hittanos gyermek). E kt helyen inkbb a homogn cigny kzssget vlasztottk maguk a cignyok. A Bp. Jzsefvrosi gylekezet is szeretn megadni a cignyoknak a vlasztsi lehetsget (asszimilci, integrci vagy homogn cigny kzssg), mert azt remli, hogy ezzel ki tudn terjeszteni misszis szolglatt azokra, akik nem akarnak a magyar gylekezetbe beplni.
|