REFORMTUS KORLKNYV
AZ NEKESKNYV 1948. VI KIADSHOZ
Klvin Kiad
KIADJA A MAGYARORSZGI REFORMTUS EGYHZ KLVIN JNOS KIADJA
BUDAPEST, 2002
ISBN 963 300 914 6
A FEDLAPOT RAJZOLTA: RIG ISTVN
FELELS KIAD: TARR KLMN SZEKSZRDI NYOMDA KFT. -
MUNKASZM: 02.0440 FELELS VEZET: VADSZ JZSEF
Ez a korlknyv a magyar reformtus egyhzi nekesknyv 1948. vi prbakiadsnak a dallamaihoz kszlt. Vele a Reformtus Egyetemes Konvent Sajtosztlya egy vtized ta fennll ignyt kvn kielgteni. Gylekezeti neklsnknek az a zenei s lelki megjulsa, amit nekesknyvnk prbakiadstl vrtunk, a hozz szksges korlknyv hinyban csak rszben kvetkezhetett be. De a reformtus gylekezeti nekls harmonikus kisrete irnti igny kielgtse szmottev kultrlis tartozsunk a magyar np zenei mveltsgnek a gyaraptsa tern is. E tartozs teljestsre Egyetemes Konventnk mr az 1950. esztend elejn sszehvta nhny egyhzzensznket. Egyttes munkjuk a kell egyetrts hinya miatt rvidesen abbamaradt. Egyni buzgsgbl kszlt neklettjeik azta csak kziratos msolgats tjn - de gyakran msolsi hibkkal egytt - terjedtek. Emellett tg tere nylt a ksret rgtnzsnek, ami gyakran a pongyolasg, st zaboltlansg ksrtsvel jrt. Mg nagyobb veszlyt rejtett magban az a krlmny, hogy nekesknyvnk prbakiadsnak szmos dallamhoz rgibb s jabb kiadvnyokban lehet tallni ksretet. Ezek veszlyessge csak kis mrtkben eredt a kisebb-nagyobb dalfami vagy ritmusbeli eltrsekbl. Az igazi veszly az a visszahats volt, amit az nekek hasznlata tekintetben gy kialakul szelekci jelentett. nekesknyvi reformunk hiba eleventette fel a rgi magyar dicsretek erteljes, de elfeledett dallamait, s hiba igyekezett ellenslyozni az 1900-as vek elejn tmegesen importlt angolszsz nekek terjedst, ha az elbbiekhez seholsem, az utbbiakhoz viszont akr tbb forrsban is akadt ksret.
A dunomelki egyhzkerlet egyhzzenei albizottsgnak szorgalmazsra Egyetemes Konventnk Sajtosztlya 1957. jnius 14-n tervbevette egy orgonaknyv kiadst az nekesknyv prbakiadshoz. Az e trgyban tartott rtekezlet ltal kidolgozott tervet Egyetemes Konventnk elnksgi tancsa 1957. szeptember 30-i lsn jvhagyta (jkv. 6. p.). Az gy ltrehvott szerkesztbizottsg 1957. oktber 1-n tartotta az els lst, 1958. dec. 23-n az utolst. Az els ls megllaptotta a szerkeszts irnyelveit (kzlte a Reformtus Egyhz c. folyirat 1958. mrc. 1-i szma „Kszl a korlknyv" cmmel). A tovbbi lseken - belertve a szerkeszt-bizottsgnak a mtrahzai lelkszdlben vgzett ktheti munkjt is - az neklettek bizottsgi tvizsglsa trtnt meg (ti. a Reformtus Egyhz 1958. jnius 1-i szmban „Korlknyvnkrl" cmmel). A szerkesztbizottsg egyik tagja, Adm Jen fiskolai professzor a kzlsre kivlogatott lettek kziratnak az tnzsvel vett rszt a bizottsg munkjban.
Reformtus egyhzunk trtnetben tudomsunk, szerint ez az els eset, amikor a gylekezeti nekesknyv dallamainak orgonalettei az egyhz hivatalos kiadvnyaknt, erre a clra kikldtt felels munkakzssg fradozsnak eredmnybl kerlnek a nyilvnossg el. A korbbi hasonl kiadvnyok (Szotyory Nagy Kroly, Szgyi Jzsef, Sarudy Ott, Hodossy Bla, Varga Jzsef s msok gyjtemnyei) vagy tiszteletremlt magnvllalkozsok, vagy pedig, mint Hodossy-rokhty kntorknyve, nkntes munkakzssg tisztes szndk, de stlusban kellkppen nem sszehangolt munkk voltak. Egyhzzenei jelentsg s rtk tekintetben kiemelkedik kzlk rokhty Bla „Psalterium-a, ez azonban csak a zsoltrok sszhangositst tartalmazta. Az a krlmny, hogy a mostani kiadvny hivatalos egyhzi megbzsbl jtt ltre, a szerkesztbizottsgot mind szakmai stilushsg, mind lelki fegyelem s sszhang tekintetben klns ktelezettsggel terhelte meg.
Korlknyvnk zenei stlusa az tvizsgls folyamn tmadt vitk sorn rleldtt meg. Magyar reformtus orgonaknyveink gyr hagyomnyhoz kpest lnyegesen j feladatot jelentett a ritmikus nekls ksrete, valamint a rgi egyhzi hangsorokban (m o d u s-okban) fogant dallamok megtiszttsa a beljk rgzdtt dr- s moll-fordulctokti. E feladatok tern a magyar katolikus npnektr („Szent vagy, Uram!) orgonaknyve (1931.) s evanglikus testvreink korlknyvnek j rsze (1956.) mellett fleg a klfldi reformtus s egyb protestns felekezetek Iegjabb korlknyveinek a tanulmnyozsa alapjn igyekeztnk korszer megoldst tallni. Minden egyni llsfoglalst a kzssgi clnak kellett alrendelnnk. E cl kollektv elrse rdekben mg akkor sem tehettnk kivtelt, ha ezzel egybknt rtkes s buzg, de kls akadlyok folytn a kzs munkban rendszeresen rsztvenni nem tud munkatrsak lettjeirl kellett lemondanunk.
A 263. sz. nek s a Himnusz kivtelvel valamennyi nekhez kt lettet kzlnk. Az a) alatti, knnyebb lettek nem csak orgonn, hanem harmmumon (illetve orgonn csak manualiter) is jtszhatk, A b) alatti lettek ltalban tbb mozgst s tbbnyire pedljtkot is ignyelnek, Ez utbbiak mindegyikben, a knnyebb lettekben csekly kivtellel kvetkezetesen kitartottunk a klasszikus ngyszlamsg mellett. Ezt a ktakp szigoran szlamszer rsmdjval is kifejezsre juttatjuk, anlkl azonban, hogy a lettek egyben vegyeskari hasznlatra is kszltek volna. A szamszer rshoz azrt ragaszkodtunk, mert a fogsszerinti rs ms ktakpet ad manualite r-jtk esetben, mint akkor, ha a basszust pedlon jtsszk. A szlamszer rsmd mg abban az esetben is j szolglatot tesz, ha - amint az j nekek meghonostsa cljbl igen hasznos - a dallamot jobbkzzel kvnjuk kiemelni, mg a kzpszlamokat balkzzel ms manulon s a basszust pedlon jtsszuk. A kzpszlamok ktst olyankor szaktjuk meg, amikor ezt a szls szlamok ktse szksgess teszi. A szls szlamok -fleg sorkezdsnl s sorvgnl - ritkn kerlnek egymshoz oktvnl kzelebb, nehogy a frfiak cantus firmu s-neke a ksret basszusa al kerljn.
Az neklettek ritmikus alkata vagy olyan, hogy a basszus mozgsa a metrikus lktetseket adja meg („veznyl" basszus), vagy pedig a basszus a dallam minden ritmikai mozzanatval egytt jr („kiharmonizls"). Ez utbbi elv csak a dallambeli szinkpk esetben szenvedett nmi mdosulst, nehogy a metrikai rend szenvedjen. A veznyl basszusos lettek technikailag knnyebbek, viszont csak jl nekl gylekezet ksrsre valk. Ha azonban a gylekezet neklse vezetsre szorul, akkor erre a clra kiharmonizlt lettet ajnlunk. A zsoltr-dallamok kampval ( -) jelzett 3/8-nyi hangcsoportja alatt a veznyl basszus rtke: pontozott negyed. Megjegyezzk, hogy nekesknyvnk prbakiadsnak a kzlse e tekintetben tbb helytt eltr H. Hasper kzlstl.
nekesknyvnk prbakiadsnak a dallami programja fleg a rgi egyhzi hangnemekben jr nekek harmonizlsa dolgban kvnt vilgos llsfoglalst. Szerkesztbizottsgunk az eltt a problma eltt llott, hogy vagy a modlis dallamok stlusval val szembehelyezkedst, vagy a stlushoz hvebb s ezrt rgiesnek hat harmonizls kockzatt vllalja. Szabad malkotsban a szerz lhet a dallam s ksret ellentmondsbl ered feszltsggel, de ezt a megoldst a korlknyv kttt rendeltetse kizrja.
Szerkesztbizottsgunkban pt brlatknt bontakoztak ki azok az ellenttek, amelyek fknt zsoltrdallamaink s azok harmonizlsa krli vitkra vezettek. Zsoltraink dallamainak nekesknyvnk prbakiadsban foglalt kzlse a hollandiai kezdemnyezshez, valamint a jelenlegi franciaorszgi s svjci francianyelv reformtus nekesknyvekben tkrzd gyakorlathoz csatlakozva a legszigorbb rnodlis diatnia alapjn ll. Ezrt nemcsak a dallamok tbb vszzadra visszavezethet romlsnak minsl felhangeltrseket kszbli ki, de elveti a zsoltrdallamainkkal egykor, renesznsz-korbeli polifnia ltal az als vlthangos dallamzrlatokban hasznlt s u b s e m i t o n i u m-okat (als flhangokat) is. Egyik* msik zsoltrdalam mr egyszlam mivoltban is szinte kveteli a subsemi-tonium-ot: a 150. zsoltr negyedik dallamsora enlkl rosszul rmel a harmadikra s a 3. zsoltr 10. sora utbb, a 11. sor folytn tnik mesterklten donnak. Magyar npnk egyszlam neklsnek si tfok hagyomnya kedvez ugyan a flhang nlkli sorzrsoknak, viszont a zsoltrdallamok ilyen formjnak a harmonizlsa mindenkpen ktttebb, mint egy magyar npdal. Felmerlt olyan alternatv megoldsnak a terve is, hogy az nekesknyvi dallamforma megtartsa mellett a kritikus sorzrlatok utolseltti hangja fl vagy el zrjelben kitesszk a subsemitonium-ra utal jelet. Ezzel azonban zavart keltettnk volna s elbe vgtunk volna az nekesknyvnk prbakiadsra vr revzinak. A dallamok megllaptsa, illetve mdostsa meghaladja a szerkesztbizottsgunk hatskrt s illetkessgt. Mindamellett szmolnunk kell azzal, hogy gylekezeteink a 90. zsoltrunk els kt sorban - nekesknyv s koriknyv ellenre - tovbbra is a subsemitonium-rl fognak a zrhangra lpni. Lettjeinket gy szerkesztettk, hogy azok itt s ms hasonl helyeken szksg esetben subsemitonium-os zrlot dallammal is jtszhatk. Olyan zsoltrdallamok esetben, amelyeket egyes gylekezetek mintegy j nekknt modlis formban tanultak meg (pl. 51., 110.), a subsemitonium-problmt felvetni felesleges.
Rgi modlis dallamok gylekezeti nekkisretben nem lett volna stlusos a szeptimakkordok, illetve megfordtsaik nll akkordknt val hasznlata. Fleg a „dominns" tpus ngyeshangzatok esnnek ki a stlusbl. Az alterlt akkor-tick krt olyan szkre vontuk, mint a 16. szzadi klasszikus voklis polifnia. Sok vitra adott alkalmat a rgi kruszenben oly termszetes „t-dr" (pl. C-ion modus-ban a B-dr hrmas), valamint egyes plaglis harmniafordulatok (pl. G-dr utn F-dr -moll utn d-moll, G-dr utn d-moll hrmas) jralesztse.
nekesknyvnk prbakiadsnak dr- s moll-dallamai is ltalban diatonikus harmonizlst ignyelnek. Kromatikus lpst csak ott trtnk meg a ksretben, ahol a dallam a romantikus kor szltte. Az alterlt akkordok krt nem bvtettk c klasszikus akkordkszlet vgs hatrig. Fleg olyan, szktett, illetve bvtett alterlt akkordokat mellztnk, amelyeket mr Bach J. S. mvszi korlfeldolgoz-saiban is csak egyes strfk bizonyos kifejezseivel trstott (pl. a szktett szeptim-akkordot).
A veznyl basszus technikjnak alkalmazsa elkerlhetetlenn tette, hogy a dallam rvid (s gyakran egyben hangslytalan) hangjai kzl nmelyek tmenhang vagy vlthang mdjn ne disszonljanak a ksrakkorddal. Ugrssal elrt slyos dalamhang al azonban sohasem tettnk dszharmonikus akkordot, mert ez hatrozottan zavarn a gylekezet neklst.
Nhny esetben a kt lett kzl az egyiket az nekesknyvi kzlsnl magasabbra helyeztk. gy lehetv tettk, hogy egyes nekek ktfle hangfekvsben s ktfle nehzsg hangnemben lljanak rendelkezsre.
Az nekek kezdhangjt lehetleg a hangnem, illetve m o d u s I. fok hrmasval harmonizltuk. A f i n a I i s-fokon kezdd frg dallamok els hangjt tbb esetben a IV. fok hrmasval harmonizltuk, nehogy tbb nekvers folytatlagos neklsekor az azonos alap dr-zrs s moll-kezds ellentte zavart okozzon.
Moll hangnemben s moll-terces m o d u s-okban jr dallamok zrakkordjt az utols nekvers vgn dr-hrmasnak is jtszhatjuk. Frg dallamok zrakkordjt mindig drnak rtuk.
A dallamsorok s dalamstrfk vgt az nekesknyvvel egyez mdon jelltk. Ahol az nekesknyv jelzsei hinyosak, ott ptoltuk ezeket a jelzseket. A dallamok vltozatos formjt a fl- s egszzrlatok vltozatos elrendezsvel is igyekeztnk kidombortani.
Az temvonalak nlkl lert ttelekben az alkalmi (teht nem eljegyzett) mdosts csak arra az egy hangra vonatkozik, amelyik el kitettk.
A Himnusz lettjben Erkel Ferenc eredeti el- s utjtkt, valamint harmonizlst a lehetsgig hven kvettk. A 263. szm neknkhz a dallam szerzjtl, Kodly Zoltntl krtnk s kaptunk is ksretet.
Lettjeink technikai kivitele dolgban knny jtszhatsgra trekedtnk, anlkl azonban, hogy zenei ignyessg tekintetben megalkuvsra kerlt volna a sor. Egy rszket kiprbltuk az Egyetemes Konvent ltal rendezett els alapfok kntori tanfolyam rsztvevivel. Bebizonyosodott, hogy mg zenei elkpzettsg nlkli egynek is ngy hnapi rendszeres s szorgalmas harmnium-tanulsnck eredmnyeknt az a)-jelzs letteket folyamatosan s hibtlanul el tudjk jtszani.
A dallamok cml az nekesknyvi szveg kezdsort rtuk. A cmfelrs alatti vkonyabb szmok azoknak a szvegeknek az nekesknyvi szmai, amelyek a szbanforg dallamra neklendk.
Munknkat annak a tudatban adjuk kzre, hogy nem alkalmazkodhattunk minden ignyhez s minden zlshez. Clunk a magyar reformtus gylekezeti nekls harmonikus altmasztsa s ezen keresztl Isten dicssgnek a szolglata. Nki legyen hla, hogy munknkat tjra bocsthatjuk. Az ldsa kisrje ezt a koriknyvet s annak hasznlit.
Kelt Budapesten, 1959. mrcius 31-n.
DR. GRDONYI ZOLTN
|